Omvormerkeuze en kabel naar zolder voor inverter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:59
Hallo! Ik heb een concrete checkvraag over de diameter van de AC kabel van omvormer naar meterkast. Maar ik zou graag ook even een situatie voor zonnepanelen schetsen voor het geval iemand nog suggesties heeft qua richting.

- Het gaat om een dak zonder schaduw, verdeeld over een noordoost en zuidwest dakvlak.
- Elk dakvlak kan maximaal 12 panelen aan. Ik denk er wel aan om aan de noordoost kant wat minder te leggen dan aan de zuidwest kant. Zeg totaal 18 panelen van 450 Wp.
- De meterkast en aansluiting is geschikt voor 3x25A.

Wat punten die ik mee wil nemen:

- Ik wil liever niet vastzitten aan één fabrikant.
- Aangezien het dak niet zo makkelijk bereikbaar is (steigerbouw) zou ik de kans op defecten op het dak zelf zoveel mogelijk willen voorkomen.
- Ik zou de omvormer met een beetje getweak zelf het liefst offline, zonder cloud, gebruiken (bijv. via modbus). Daarmee kan ik in de zomer de export beperken.
- Iets overdimensioneren in de zomer om in de winter ook nog opbrengst te hebben is prima
- Efficiëntie is niet het allerbelangrijkste

Ik heb offertes gekregen voor een SolarEdge systeem met optimizers, en een EnPhase systeem met micro-omvormers. Maar dat komt niet echt overeen met de punten hierboven – ik heb het tijdens het gesprek met de installateur wel genoemd, maar het zullen wel enigszins ongebruikelijke eisen zijn.

Dan kom ik zelf uit op gewoon goeie zonnepanelen laten leggen in twee MPPT groepen zonder optimizers, en dan gewoon een string omvormer. Heeft iemand nog suggesties wat betreft welke omvormer op basis van deze (wat beperkte) informatie? Ik zat zelf naar Growatt maar vooral Solis te kijken qua prijs/kwaliteit en aanstuurbaarheid via modbus.

.
Kabel naar zolder
De stringomvormer zal op zolder komen te hangen, met een kabel van 15 tot 20 meter naar de meterkast. Er is een 16 mm diameter buis naar zolder toe. Hier past alleen maar een 5-aderige 2,5 mm^2 kabel in, of niet?

Maar wat is de minimaal benodigde / beste kabeldikte hiervoor? Ik ben verschillende calculatoren en vergelijkingen tegengekomen, maar ik kom niet helemaal uit de resultaten.

Bijvoorbeeld als ik uit zou gaan van de max hoeveelheid panelen, 24 x 450 Wp = 10.800 W maximaal, kom ik bijvoorbeeld uit op de Solis-8K-S5-3P. Volgens het datasheet is de maximale uitgangsvermogen 8800 W (2933 W per fase?) en het maximale amperage 13.7 A per fase.

Als ik dan een "Recommended AC wiring" document van SolarEdge volg, dan kom ik met vergelijking (7), met P = 2933, p = 1.68, L = 20 * 2 * 1/3, V = 230, Vmax = 230 * 2% uit op: (2933 * 1.68 * 13.33) / (230 * 4.6) = 62 mm^2 uit. Dat lijkt me veel te veel. Waarschijnlijk doe ik hier iets heel stoms verkeerd.

Als ik wiresizecalculator.net neem en invul op Voltage 230, Amperes 13.7, Three-Phase, Insulation 90 degrees, Copper, Raceway, 2%, Distance 66 feet kom ik op 12 AWG uit, wat neerkomt op 3.3 mm^2.

Als ik een calculator op een webshop gebruik, met 8800 W, 3-fase, 20 M kom ik met 2.5 mm^2 uit op een spanningsval van 3 volt, wat onder de 2% valt. Echter staat erbij dat "Deze waarde zou niet hoger moeten zijn dan 1,5 Volt om AC Voltage Outrange stroringen in de omvormer te voorkomen". Volgens de calculator moet elke ader 4.55 mm^2 zijn (beetje raar aan de calculator is wel dat 4.55 mm^2 een spanningsval van een volt geeft, en 4.54 mm^2 een spanningsval van 2 volt, met niets ertussen)

Enig idee wat wijsheid / waarheid hier is? En voor het geval een installateur hiermee komt: zou een 5-aderige kabel van 2,5 mm^2 in dit scenario acceptabel kunnen zijn, ook qua veiligheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:18
3000 watt continu per fase gaat met 2.5mm lekker warm worden, daarnaast door een 16mm buis ga je nooit 5*2.5mm krijgen (of er moeten geen bochten inzitten) en volgens nen1010 mag je als ik het goed heb max 4 x 2.5 door een 16 mm buis en als het flex buis is 3 x 2.4mm.

Ik zou zoiezo zoiezo voor 5*4mm gaan. Maar dan moet je een alternatieve route vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door Jan-man op 20-03-2025 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In het artikel gaan ze uit van p = 1,68*10-8 = 0,0000000168 (in Ω ∙ m). En voor L moet je dus 1/3 nemen, niet 2/3e zoals je doet en moet je P gewoon de volle waarde laten. Vervolgens is de diameter volgens mij gegeven in vierkante meter :+ Dan kom ik uit op 9,3*10-8 m2 ofwel 0,9mm2. En als ik dit zelf terugreken naar spanningsval kom ik inderdaad weer op de 4,6V.

Ja, best dun. Maar dat komt dan ook omdat 4,6V drop toestaan echt wel veel is. Dan verlies je 176W in de kabel als je 8800W opwek hebt.

Zelf pak ik er meestal dit bij waar ze iets conservatiever gaan zitten met 1.75 *10-8 Ω ∙ m. En dan kom ik uit op 1,8V bij 20m 2,5mm2 met 3-fase en 8800W. Ofwel 68W verlies.

Dus strik genomen zou dat al voldoende moeten zijn. Maar zelf zou ik ook voor slagje dikker willen gaan als het kan.

En gezien we het over SE hebben en 3-fase met meerdere oriëntaties zou ik zeker even in Het grote SolarEdge topic aankloppen of dat goed gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 20-03-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:36
je wilt geen meuk.op t dak die stuk gaat -->>>> geen micro omvormers nemen!

verder zou ik die omvormer wat kleiner nemen. reken bijv eens uit met een 6 en een 7 kw omvormer. scheelt weinig in opbrengst en maakt de kabelpuzzel weer makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:33
Geen schaduw, relatief grote strings....
3 fase omvormer ZONDER optimizers en ZONDER micro omvormers. Nergens voor nodig en kan alleen maar stuk gaan.
Wat is de hellingshoek van je dak, dan kunnen we de benodigde omvormer even berekenen.
Als je 12 +6 gaat is dit waarschijnlijk 5000-6000W. (Bij 45° dak))
Als je maximaal gaat kom je uit op 6000-75000W (bij 45° dak).

Als je je dakhelling straks kan vertellen kunnen we de omvormer grote berekenen in pvcalc :),

In beide gevallen wil je liefst 5x4mm2. Dit omdat omvormers massaal uit vallen in de zomer. Als je 20 meter kabel hebt (x2, heen en terug) levert 2.5mm al een redelijke spanningsval op. Met 4mm2 heb je dit een stuk minder. 2.5mm zou ik eigenlijk niet accepteren, is een besparing van misschien een tientje, maar gaat juist meer problemen opleveren ...

Dus, beide offertes prullenbak in. Ga voor 2 strings. Omvormer op zolder, 4mm2 bekabeling. Als je een heel lage hellingshoek hebt en dak vol wilt gooien kan je 6mm2 pakken, maar eigenlijk bijna nooit nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 21-03-2025 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
Jan-man schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:21:
3000 watt continu per fase gaat met 2.5mm lekker warm worden, daarnaast door een 16mm buis ga je nooit 5*2.5mm krijgen (of er moeten geen bochten inzitten) en volgens nen1010 mag je als ik het goed heb max 4 x 2.5 door een 16 mm buis en als het flex buis is 3 x 2.4mm.
Duidelijk, dank!
Septillion schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:20:
Dus strik genomen zou dat al voldoende moeten zijn. Maar zelf zou ik ook voor slagje dikker willen gaan als het kan.

En gezien we het over SE hebben en 3-fase met meerdere oriëntaties zou ik zeker even in Het grote SolarEdge topic aankloppen of dat goed gaat.
Alright, dank voor de berekening en de correctie! (edit: ik wil echter niet voor SolarEdge gaan, maar voor een gewone stringomvormer zonder optimizers. Ik had alleen de SolarEdge AC wiring guide gebruikt om te vergelijken)
Fr33z schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 03:02:

verder zou ik die omvormer wat kleiner nemen. reken bijv eens uit met een 6 en een 7 kw omvormer. scheelt weinig in opbrengst en maakt de kabelpuzzel weer makkelijker
Nee, inderdaad zeker geen micro-omvormers (en ook geen optimizers).

Die omvormer had ik wat groter genomen (met meer panelen) om conservatiever uit te komen in de berekening, maar dat zou inderdaad wel wat kleiner kunnen. Echter als ik de reacties hier lees is minimaal 4 mm^2 sowieso wel verstandig qua spanningval en hittevorming (laat staan of het überhaupt door 16 mm buis komt).
99ruud99 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:08:
Wat is de hellingshoek van je dak, dan kunnen we de benodigde omvormer even berekenen.
Als je 12 +6 gaat is dit waarschijnlijk 5000-6000W. (Bij 45° dak))
Als je maximaal gaat kom je uit op 6000-75000W (bij 45° dak).

Als je je dakhelling straks kan vertellen kunnen we de omvormer grote berekenen in pvcalc :),
De hellingshoek van het dak is redelijk beperkt, met 24 graden. Ik kon zelf op PVCalc niet echt iets vinden met omvormergrootte of de hellingshoek (gekeken naar PVCalc en ProdCalc), maar misschien dat dat achter een login zit?

Hier ook een plaatje van de ZW / NO orientatie van de dakvlakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvzSVizaGfm9Mc4vwO78KEAhyGs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o5N11Hv1KchXmivZEF4Qg4lr.png?f=user_large
Dus, beide offertes prullenbak in. Ga voor 2 strings. Omvormer op zolder, 4mm2 bekabeling. Als je een heel lage hellingshoek hebt en dak vol wilt gooien kan je 6mm2 pakken, maar eigenlijk bijna nooit nodig.
Okee, duidelijk. Bedankt!

Heb je wellicht ook een tip qua omvormer? Is bijvoorbeeld Solis goed genoeg qua prijs/kwaliteit/offline modbus? Victron klonk qua kwaliteit/modbus erg goed, alleen die heeft geen driefase omvormers en als je dat allemaal los moet installeren leek het me wel erg duur worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dalitso op 21-03-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dalitso schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:37:
Nee, inderdaad zeker geen micro-omvormers (en ook geen optimizers).
Maar SolarEdge kan niet zonder optimizers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Maar SolarEdge kan niet zonder optimizers...
Nee inderdaad, ik wil ook niet een SolarEdge omvormer. Ik was misschien wat onduidelijk, maar ik had alleen een AC wiring guide van SolarEdge genomen omdat die handig in hun knowledge base stond. Ik ging er vanuit dat het AC stukje redelijk hetzelfde is bij verschillende omvormers (maar het was ook een beetje een vergelijking met twee andere calculators).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Fr33z schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 03:02:
En heb je daar ook een bron voor?

Met 10+ jaar ervaring met diverse installaties komt het maar zelden voor.

Mijn top 5 met storingen/defecten met meest voorkomend bovenaan:
Oudere panelen die delamineren met (interne) kortsluiting als gevolg.
Slechte connectoren (afsluiting) op zelfgemaakte kabels.
Oude laagvermogen omvormers (voorloper van de stekker setjes).
Panelen die loskomen bij platdak installaties omdat onderstel niet goed aan elkaar zit of werking.
(On)regelmatig storingen in communicatie, voornamelijk bij Enphase.

edit
Oh en dan vergeet ik ook nog een veelvoorkomende gebruikers storing, ingebouwde omvormers. Mensen die er een kastje omheen bouwen of de ruimte volstampen met troep. Vervolgens een temperatuur storing veroorzaken of erger en als je er dan bij moet ben je eerst een half uur bezig met een schuur, knieshot of vliering leegtrekken om er bij te kunnen komen. Dan ga ik liever het dak op waar ik binnen 10 min klaar ben.
/edit

Daarnaast kom ik ook vaak inductie lussen tegen, gepruts in de meterkast en ontbrekende potentiaalvereffening.

Micro's staan daar nog lang niet in dat lijstje en bij 6 van de 10 storingen moet je dus hoe dan ook het dak op.

Er is altijd wel een batch panenelen/(micro)omvormers die problemen geeft maar dat is (in NL) dan altijd garantie werk incl. werkzaamheden.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 21-03-2025 11:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 16:48
DukeBox schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:01:
[...]

En heb je daar ook een bron voor?

Met 10+ jaar ervaring met diverse installaties komt het maar zelden voor.

Mijn top 5 met storingen/defecten met meest voorkomend bovenaan:
Oudere panelen die delamineren met kortsluiting als gevolg.
Slechte connectoren (afsluiting) op zelfgemaakte kabels.
Oude laagvermogen omvormers (voorloper van de stekker setjes).
Panelen die loskomen bij platdak installaties omdat onderstel niet goed aan elkaar zit of werking.
(On)regelmatig storingen in communicatie, voornamelijk bij Enphase.

Daarnaast kom ik ook vaak inductie lussen tegen, gepruts in de meterkast en ontbrekende potentiaalvereffening.

Micro's staan daar nog lang niet bij en bij 6 van de 10 storingen moet je dus hoe dan ook het dak op.

Er is altijd wel een batch panenelen/(micro)omvormers die problemen geeft maar dat is (in NL) dan altijd garantie werk incl. werkzaamheden.
Waarom zou de TS wel voor micro-omvormers of optimizers gaan? Het is toch gewoon volledig onlogisch? Het is duurder en als het kapot gaat dan wordt het een dure grap, want Enphase betaald echt niet voor het neerzetten van de stijger en hoe lang al die PV boeren nog bestaan om garantie te kunnen geven?

Gewoon string omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Jan-man schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:21:

Ik zou zoiezo zoiezo voor 5*4mm gaan. Maar dan moet je een alternatieve route vinden.
De NEN1010 zegt niets over de hoeveelheid VD-draad die je in een buis mag leggen. Het is een andere norm die een advies geeft over wat je maximaal door een buis zou mogen trekken, maar uiteindelijk is er vooral het praktisch probleem dat je het er door moet krijgen, als het een rechte buis is met hele ronde bochten wil 5x 2.5 mm2 wel lukken, maar 1 strakke 90 graden bocht en het is mission impossible.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je 20 meter kabel hebt (x2, heen en terug) levert 2.5mm al een redelijke spanningsval op.
Maar dat is dus wel het leuke aan 3-fase, dan heb je ook maar 1x spanningsval :) Vandaar dat jij bij 3-fase dus maar 1/6e van de spanningsval hebt bij dezelfde draaddikte* en omvormer vermogen.

* Wat feitelijk natuurlijk wel 2x zo veel koper is omdat je meer draden heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dalitso schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Nee inderdaad, ik wil ook niet een SolarEdge omvormer. Ik was misschien wat onduidelijk, maar ik had alleen een AC wiring guide van SolarEdge genomen omdat die handig in hun knowledge base stond. Ik ging er vanuit dat het AC stukje redelijk hetzelfde is bij verschillende omvormers (maar het was ook een beetje een vergelijking met twee andere calculators).
Ah, ja, dat is ook wel zo. Maar ik zag SolarEdge bij de application note en vervolgens heeft mijn hoofd ook SolarEdge gelezen waar je het had over een Solis :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
Dalitso schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:37:
Die omvormer had ik wat groter genomen (met meer panelen) om conservatiever uit te komen in de berekening, maar dat zou inderdaad wel wat kleiner kunnen. Echter als ik de reacties hier lees is minimaal 4 mm^2 sowieso wel verstandig qua spanningval en hittevorming (laat staan of het überhaupt door 16 mm buis komt).
Kan je je P1 meter uitlezen? Of kijk vanmiddag eens om een uur of 12 als de zon goed schijnt wat de spanning is. Op sommige plekken loopt de spanning op, maar dat is lang niet overal het geval. 5x 4 mm2 heeft de voorkeur, maar het is niet zo dat 5x 2.5 mm2 bij voorbaat uitgesloten is.

Zoveel tijd loopt er nu ook niet meer dan een goede 6 kW door de verschillende orientaties. Uiteindelijk is dat 2 kW per fase draad, zo spannend is dat niet, sterker nog iedere WCD kan je dat uittrekken door exact een even dikke fase draad.

Heb je een koof naar de zolder? Dan zou je die voorzichtig boven eens open kunnen maken om te zien of je daar die een kabel door naar beneden kunt laten zakken. Is het geen optie dan kan 5x 2.5 mm2 ook gewoon een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Oilman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:07:
Waarom zou de TS wel voor micro-omvormers of optimizers gaan?
Dat schrijf ik toch nergens? Ik reageer alleen op dat micro's meuk zijn die stuk gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
DukeBox schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Dat schrijf ik toch nergens? Ik reageer alleen op dat micro's meuk zijn die stuk gaan..
Volgens mij schreef niemand de woorden 'meuk', maar staat het buiten kijf dat alles wat je toevoegt een mogelijk failure point is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:36
DukeBox schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:28:
[...]

en ik.zei dat t meuk.is die stukgaat. En dat is t ook, maar ik bedoelde met meuk meer 'spullen' en niet 'troep'. Nu heb ik ook wat ervaring in PV en ik zie juist dat er bijv. wel redelijk wat solaredge optimizers vervangen moeten worden. procentueel niet hoor maar ik werkte bij een bedrijf met meer dan 5000 installaties en we reden elke week minimaal 1 dag rond met een bak nieuwe optimizers. Best wel gedoe. Ik zie micro/optimizers als vaak onnodige spullen die je op een moeilijk bereikbare plek neerlegt. Als er geen noodzaak.is dan sterke voorkeur voor stringomvormers. Al kun je dan natuurlijk de dingen krijgen die jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

^ Met optimizers heb zoals ik al schreeft regelmatig problemen met een bepaald merk en voornamelijk de communicatie. Tegenwoordig zijn de door de veel betere bypas en flexibelere sting omvormers inderdaad veelal overbodig. Neemt niet weg dat als je véél panelen hebt en er een compleet faalt of iets met de bekabeling is het juist weer wél een handig iets is om te lokaliseren.
Oilman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:49:
Volgens mij schreef niemand de woorden 'meuk',
Het staat letterlijk in mijn quote waarop je reageert ;)

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 21-03-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:33
Ik heb even 21 april gepakt - omdat die datum mooi uitkomt - als dag waarop je niet wilt aftoppen. Daarna (mei - juni - juli - augustus) is het minder erg, omdat je dan toch lage stroomprijs hebt.
Stel je wilt absoluut ook in mei niet aftoppen op een stralende onbewolkte dag moet je net maat groter pakken.

24 panelen (12-12)

https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrdwNPSNhLY2V1ZhHkiQxD0xNBI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JUP9nkDJEvwEEwJxoEas3NeV.png?f=user_large

Je ziet dat de curve mooi rond is, met een piek op net geen 7 kW.
Zou je hetzelfde doen in mei zie je dat je tussen 12u en 15u aftopt op 7 kW. De vraag is of dit erg is, ben je overdag thuis om 7 kW op te maken?

18 panelen, 12-6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taLmUhCZA_jshtCS-FTKba--Srs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9JKMQQszriIHDHgKpblPf5Tr.png?f=user_large

Ook hier is de curve mooi rond, met een piek bij net geen 6 kW. Je kan dus makkelijk een omvormer pakken van 6 kW.
Ook hier, als je hetzelfde doet in mei, met een omvormer van 6 kW, dan zie je dat je tussen 13u30 en 14u30 aftopt.

Oftewel, afhankelijk van of je 24 of 18 panelen wilt heb je 7 of 6 kW omvormer nodig.
Natuurlijk, als de leverancier net niet deze maat heeft, maar wel net iets groter is het niet meteen een ramp. Doordat je een groot aantal panelen legt kan je redelijk spelen. Ga niet boven 8 kW, dat is onzin, omdat je dit nooit haalt. (maximale dat 12-12 kan halen is 7940W op een totaal onbewolkte dag, met glas-glas panelen van 450WP en een temp coefficient van -0.3, wat behoorlijk goed is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalitso
Ontzettend bedankt nog hiervoor! Ik was vergeten nog een reactie te geven, maar dat maakt heel mooi duidelijk hoe het met de opbrengst zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:02
Septillion schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:20:
In het artikel gaan ze uit van p = 1,68*10-8 = 0,0000000168 (in Ω ∙ m). En voor L moet je dus 1/3 nemen, niet 2/3e zoals je doet en moet je P gewoon de volle waarde laten. Vervolgens is de diameter volgens mij gegeven in vierkante meter :+ Dan kom ik uit op 9,3*10-8 m2 ofwel 0,9mm2. En als ik dit zelf terugreken naar spanningsval kom ik inderdaad weer op de 4,6V.

Ja, best dun. Maar dat komt dan ook omdat 4,6V drop toestaan echt wel veel is. Dan verlies je 176W in de kabel als je 8800W opwek hebt.

Zelf pak ik er meestal dit bij waar ze iets conservatiever gaan zitten met 1.75 *10-8 Ω ∙ m. En dan kom ik uit op 1,8V bij 20m 2,5mm2 met 3-fase en 8800W. Ofwel 68W verlies.

Dit zegt alles. Als het past, dan is 5*2,5 mm² prima. De periodes dat je zulke hoge stromen hebt zijn kort, de energieprijzen laag, dus je verliest in € praktisch niets. Het zal best even duren voor je de meerprijs van 4 mm² terugverdiend hebt.

Qua veiligheid voldoe je met 2,5 mm² gewoon.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1