Gerelateerd aan dit topic, maar ik heb toch wat additionele vragen.
Een deurkozijn van mijn schuur is nu zo gemonteerd (niet door mij gedaan): halfsteens muur, kozijnhout model A ertegenaan en compriband ertussen:
Ik wil nu de garagedeur vervangen door een dubbele deur. De muur waar die garagedeur nu zit is volsteens en netjes recht en haak, daar verwacht ik geen problemen. Ik ben van plan hier hetzelfde model A kozijn te monteren en deze met kozijnschroeven vast te zetten. Ik kan hier alleen geen goed stappenplan voor vinden. Vragen:
Een deurkozijn van mijn schuur is nu zo gemonteerd (niet door mij gedaan): halfsteens muur, kozijnhout model A ertegenaan en compriband ertussen:
![]() | ![]() | ![]() |
Ik wil nu de garagedeur vervangen door een dubbele deur. De muur waar die garagedeur nu zit is volsteens en netjes recht en haak, daar verwacht ik geen problemen. Ik ben van plan hier hetzelfde model A kozijn te monteren en deze met kozijnschroeven vast te zetten. Ik kan hier alleen geen goed stappenplan voor vinden. Vragen:
- Ik vraag me af hoe het kozijn gefixeerd blijft, mocht bijv. mijn muur scheef zijn en, bij waterpas montage, de ruimte tussen kozijn en muur aan de bovenkant groter is dan onder. Mijn gevoel zegt dat met alleen de kozijnschroeven het kozijn kan gaan "wiebelen". Hoe ga ik dit tegen? Ik lees dingen over montage met wiggen (al dan niet weer weghalen) maar zie nog niet voor me hoe dit exact moet gebeuren.
- Gerelateerd aan punt 1: gebruik ik een stellat? De uitsparing van 70x7 in het kozijn lijkt daar mooi voor geschikt. Maar mijn huidige kozijn gebruikt dit niet.
- Doe ik compriband alleen op de buitenste raakvlakken van 20mm?
- Bij mijn huidige kozijn zie je her en der licht door de compriband heen schijnen. Hoe zorg ik voor een goede afdichting? Moet ik iets in die uitsparing van 70x7 spuiten?