Houten kozijn met kalksponning in houtskelet frame; kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:54
Ik sta op het punten houten kozijnen te bestellen, maar twijfel over de sponning.
Het kozijn wordt binnen een houten raamwerk geschroefd zoals hieronder getoond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B2i2fI-XVICg0-61pShluO9bEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OiDrye8tOzwHtKiC2lO08O5c.png?f=user_large

Mijn plan is een kalksponning te gebruiken en daarin compriband te doen voor de luchtdichting.
Het kozijn bestel ik namelijk net iets te klein zodat die binnen het houten raamwerk past. Met haakse sponning (eigenlijk geen sponning) is het lastiger compriband erin te doen (dus bij de blauwe pijl).

Weet iemand of het toepassen van een kalksponning met compriband in houtskeletbouw gangbaar is en/of tot eventuele problemen kan leiden?

Ter illustratie:
Kalksponning
Afbeeldingslocatie: https://www.kozijnshop.nl/storage/images/options/80.PNG
Haaks:
Afbeeldingslocatie: https://www.kozijnshop.nl/storage/images/options/32.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 10:05
Pak een renovatie sponning … sla je een lat in je frame… heb je een mooie aanslag

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Rusky schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:57:
Pak een renovatie sponning … sla je een lat in je frame… heb je een mooie aanslag
Je kan toch ook een kozijn met kalksponning tegen een aanslag zetten voor het makkelijker plaatsen?
Dan haal je daarna dat latje of blokjes weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:07
Normaal gesproken wordt er in die sponning een spouwlat geschoten die vervolgens in de HSB wordt gemonteerd. Of er wordt, zoals hierboven met een aanslag gewerkt.

De werkwijze zoals je hem zelf beschrijft zal zijn volledige stijfheid moeten gaan halen uit die paar kozijn schroeven die je er in draait, dat is zeker niet gebruikelijk en zou mij voorkeur zeker niet hebben. Ook denk ik trouwens dat je op den duur gezeur gaat krijgen met het compriband wat er tussen zit maar heel eenvoudig opzij kan bewegen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 10:05
MWDKing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:00:
[...]

Je kan toch ook een kozijn met kalksponning tegen een aanslag zetten voor het makkelijker plaatsen?
Dan haal je daarna dat latje of blokjes weg.
Ja maar dan ben je niet zeker van een luchtdichte naad… die loopt dan recht door (in de bouw is dat niet aan te raden) en kan je alleen maar hooen dat de compriband het opvangt. Wanneer je de compriband dan tegen je aanslag zet, ben je wel zeker van een goede constructie

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jichem schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:23:
Normaal gesproken wordt er in die sponning een spouwlat geschoten die vervolgens in de HSB wordt gemonteerd. Of er wordt, zoals hierboven met een aanslag gewerkt.

De werkwijze zoals je hem zelf beschrijft zal zijn volledige stijfheid moeten gaan halen uit die paar kozijn schroeven die je er in draait, dat is zeker niet gebruikelijk en zou mij voorkeur zeker niet hebben. Ook denk ik trouwens dat je op den duur gezeur gaat krijgen met het compriband wat er tussen zit maar heel eenvoudig opzij kan bewegen..
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met een lat in de sponning monteren én dan in de HSB monteren? Heb je een plaatje of voorbeeld misschien?

Als je het kozijn iets kleiner besteld dan het 'gat' dan hou je toch altijd wat speling over?
Plaatje om het uit te leggen staat hieronder.

[ Voor 15% gewijzigd door MWDKing op 12-02-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Rusky schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:37:
[...]

Ja maar dan ben je niet zeker van een luchtdichte naad… die loopt dan recht door (in de bouw is dat niet aan te raden) en kan je alleen maar hooen dat de compriband het opvangt. Wanneer je de compriband dan tegen je aanslag zet, ben je wel zeker van een goede constructie
Ah OK, bedankt! Zoals in het plaatje hierboven? En hoe ga ik om met de 'leegte' die tussen de renovatiesponning en het balkje zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaLcHiIq8P1PBqFXK79cCEBeAKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5phtR0HQFsJdNvCgtAghFMR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MWDKing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met een lat in de sponning monteren én dan in de HSB monteren? Heb je een plaatje of voorbeeld misschien?

Als je het kozijn iets kleiner besteld dan het 'gat' dan hou je toch altijd wat speling over?
Plaatje om het uit te leggen staat hieronder.
Dat zet je hem, net als bij een normale muur met een anker voor de kozijnopening.

Het plaatje wat je zelf deelt is beste, dan op de kopse kant van de aanslag een bandje voor luchtdicht maken en daarna kier purren/afkitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jichem schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Dat zet je hem, net als bij een normale muur met een anker voor de kozijnopening.

Het plaatje wat je zelf deelt is beste, dan op de kopse kant van de aanslag een bandje voor luchtdicht maken en daarna kier purren/afkitten
En hoe zou je in mijn plaatje omgaan met die opening tussen het plankje voor de aanslag en het kozijn? Wiggen ertussen en dan kozijnschroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MWDKing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:22:
[...]

En hoe zou je in mijn plaatje omgaan met die opening tussen het plankje voor de aanslag en het kozijn? Wiggen ertussen en dan kozijnschroeven?
Sowieso idd wiggen om te stellen en schroeven er door en dan pur er in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jichem schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:24:
[...]

Sowieso idd wiggen om te stellen en schroeven er door en dan pur er in
En haal je die wiggen er dan weer uit na het schroeven?
@jichem jij schrijft dat je bij voorkeur niet de volledige stijfheid uit de schroeven haalt. Maar kit en put geeft natuurlijk niet veel stijfheid. laat je dan wiggen en uitvulplaatjes ertussen of iets dergelijks?

Is het mogelijk te schroeven zoals met de groene schroef aangegeven? Dus niet vanuit de glassponning, maar vanuit de binnenzijde van het kozijn. Dan kan ik namelijk het kozijn met glas erin gekit laten aanleveren. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
MWDKing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:14:
[...]

En haal je die wiggen er dan weer uit na het schroeven?
@jichem jij schrijft dat je bij voorkeur niet de volledige stijfheid uit de schroeven haalt. Maar kit en put geeft natuurlijk niet veel stijfheid. laat je dan wiggen en uitvulplaatjes ertussen of iets dergelijks?

Is het mogelijk te schroeven zoals met de groene schroef aangegeven? Dus niet vanuit de glassponning, maar vanuit de binnenzijde van het kozijn. Dan kan ik namelijk het kozijn met glas erin gekit laten aanleveren. :*)
Schroeven en pur is echt anders dan alleen schroeven. Ik zou zelf het glas er uit laten, dan kan je onder het glas schroeven. Anders zal je alsnog uitgebreid moeten gaan plamuren,schuren,gronden en aflakken... Dat lijkt me meer werk dan even glas plaatsen en nog 1 keer aflakken. ( Ik zou die stelplaatjes lekker laten zetten, anders ga alsnog onbalans toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jichem schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Schroeven en pur is echt anders dan alleen schroeven. Ik zou zelf het glas er uit laten, dan kan je onder het glas schroeven. Anders zal je alsnog uitgebreid moeten gaan plamuren,schuren,gronden en aflakken... Dat lijkt me meer werk dan even glas plaatsen en nog 1 keer aflakken. ( Ik zou die stelplaatjes lekker laten zetten, anders ga alsnog onbalans toevoegen)
Heel fijn dat je meedenkt! Hieronder zie je het totale kozijn waar het om gaat;
Mijn plan was om de zijlichten te laten plaatsen in de fabriek. De deuren kunnen eruit gehaald worden.
Plamuren, gronden, aflakken... daarmee ben ik goed bekend. Glas zetten niet... :X Ik heb ook geen zuignappen voor het glas bijvoorbeeld (volgens mij is ieder zijlicht ca 35kg triple glas. Dus ik hoopte dat te kunnen vermijden.... het met glas erin schroeven kan dus wel denk je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5zgnbc8jZXNYEpya6HSahSyTKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BhKrorkZ7zewBQJynbWUvGAw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou er zoiets van maken bij nieuwbouw dus lijmen op het kozijn (luchtdicht) en een aanslag die makkleijk lucht dicht is te maken.

Afbeeldingslocatie: https://www.kozijnshop.nl/storage/images/general_pages/randsponningen-houten-kozijnen-bij-kozijnshopnl.jpg

renovatie ben je meer overgeleverd aan kozijnschroeven en pur

grappig is dat montage met deuren en juist zonder glas wordt geadviseerd door de meeste glasboeren, uiteraard kan je het zelf anders doen.

zelf zet ik het glas gewoon achteraf is een kleine moeite als je het eenmaal eens hebt gedaan voor dit formaat heb je geen zuignappen nodig ik zou wel een glashevel nemen (mocht je in de buurt wonen mag je mijn zuignappen wel lenen)

edit:
layout komt mij treouwens wel bekend voor, die van mij is alleen wat groter :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8CiluGGQx1rFCBKUyq_wQe0Fes=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZdsi8HwJVclrzrWM2SYbfSB.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 12-02-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MWDKing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:45:
[...]

Mijn plan was om de zijlichten te laten plaatsen in de fabriek. De deuren kunnen eruit gehaald worden.
Plamuren, gronden, aflakken... daarmee ben ik goed bekend. Glas zetten niet... :X Ik heb ook geen zuignappen voor het glas bijvoorbeeld (volgens mij is ieder zijlicht ca 35kg triple glas. Dus ik hoopte dat te kunnen vermijden.... het met glas erin schroeven kan dus wel denk je?

[Afbeelding]
Zie reactie @twain4me hierboven. Dit is heel standaard detail, echter geheel afhankelijk van de afwerking van je hsb buitenblad. De kleine spouwlat zoals hierboven kan je dan in de kozijnsparing schroeven met compriband er tussen. Wel zou ik nog steeds wigjes gebruiken voor het uitlijnen. Het monteren van kozijnen zonder de deuren is bijna een garantie voor oneindig schaven en stellen aan de deuren. Normaal zet je de deuren met blokjes 100% pas in hem kozijn vast en ga je dan het kozijn plaatsen. Zo staan deuren en kozijn tov elkaar altijd goed. Overweeg toch het glas naderhand te doen, een kozijn incl glas krijg je alleen met een kraan op zn plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
MWDKing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:45:
[...]

[Afbeelding]
Zag gister toevallig bij de Action in het gereedschappad gele glas/tegel zuignappen voor een euro of 3 pef stuk. Moet prima werken voor die ene keer! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jichem schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Zie reactie @twain4me hierboven. Dit is heel standaard detail, echter geheel afhankelijk van de afwerking van je hsb buitenblad. De kleine spouwlat zoals hierboven kan je dan in de kozijnsparing schroeven met compriband er tussen. Wel zou ik nog steeds wigjes gebruiken voor het uitlijnen. Het monteren van kozijnen zonder de deuren is bijna een garantie voor oneindig schaven en stellen aan de deuren. Normaal zet je de deuren met blokjes 100% pas in hem kozijn vast en ga je dan het kozijn plaatsen. Zo staan deuren en kozijn tov elkaar altijd goed. Overweeg toch het glas naderhand te doen, een kozijn incl glas krijg je alleen met een kraan op zn plek.
Ik heb een SBR referentiedetail boek met details voor hoe je normaliter een kozijn plaatst. In mijn geval met houten gevelbekleding. Echter, dit is in een renovatie scenario waarbij ik het kozijn echt op die positie uit mijn OP moet gaan plaatsen.

Voor wat betreft het plaatsen; je hebt me overtuigd, ik plaatst zelf het glas wel. Eens moet de eerste keer zijn :9

Voor wat betreft de deuren. Ik neem aan dat de kozijn fabriek (die ook de deuren maakt) zorgt dat die keurig worden afgehangen voordat die op transport gaat. Maar dan nog kan de situatie ontstaan dat de boel schreef gaat bij het plaatsen van het kozijn?

Die deuren zijn loei zwaar natuurlijk (90mm dik met triple glas). Dus dan zou de volgorde zijn;
  1. Glas en deuren eruit ('leeg kozijn').
  2. Kozijn op zijn plek steunend op de dorpel, nog niet gesteld.
  3. Deuren in kozijn hangen en vastklemmen
  4. Kozijn aan zijkanten en bij zijlichten aan bovenzijde schroeven.
  5. Deuren deuren open doen.
  6. Bovenzijde schroeven bij de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MWDKing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:27:
[...]

Ik heb een SBR referentiedetail boek met details voor hoe je normaliter een kozijn plaatst. In mijn geval met houten gevelbekleding. Echter, dit is in een renovatie scenario waarbij ik het kozijn echt op die positie uit mijn OP moet gaan plaatsen.

Voor wat betreft het plaatsen; je hebt me overtuigd, ik plaatst zelf het glas wel. Eens moet de eerste keer zijn :9

Voor wat betreft de deuren. Ik neem aan dat de kozijn fabriek (die ook de deuren maakt) zorgt dat die keurig worden afgehangen voordat die op transport gaat. Maar dan nog kan de situatie ontstaan dat de boel schreef gaat bij het plaatsen van het kozijn?

Die deuren zijn loei zwaar natuurlijk (90mm dik met triple glas). Dus dan zou de volgorde zijn;
  1. Glas en deuren eruit ('leeg kozijn').
  2. Kozijn op zijn plek steunend op de dorpel, nog niet gesteld.
  3. Deuren in kozijn hangen en vastklemmen
Deuren zonder glas laten leveren. Een goede timmerfabriek levert de deuren inderdaad met blokjes er in.
Voor de rest denk ik dat je die volgorde prima kan aanhouden.
Belangrijkste, regel wat extra handen voor het tillen en vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jichem schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:16:
[...]

Deuren zonder glas laten leveren.
Ook vanwege het gewicht? Of om een andere reden?

Aanvulling: Zojuist even de fabriek gebeld. Ze adviseren de deuren met glas erin te bestellen. Die kan je met 2-3 man wel tillen. En dan kan ik het hierboven door mij genoemde stappenplan volgen.

[ Voor 37% gewijzigd door MWDKing op 13-02-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MWDKing schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:02:
[...]

Ook vanwege het gewicht? Of om een andere reden?

Aanvulling: Zojuist even de fabriek gebeld. Ze adviseren de deuren met glas erin te bestellen. Die kan je met 2-3 man wel tillen. En dan kan ik het hierboven door mij genoemde stappenplan volgen.
Als je het kozijn kan tillen met een aantal man kan je prima met glas bestellen, maar als je een gewichtsbesparing zoekt zou ik als eerste het glas uit je deuren laten!

Je zal niet de eerste en helaas ook niet de laatste zijn die zijn kozijn zonder deuren er in monteert en daarna 1 groot drama heeft bij het afstellen van de deuren. In een fabriek wordt dat kozijn gewoon perfect haaks geproduceerd, de deuren zijn ook perfect haaks en die dingen leggen ze er perfect gecentreerd in. Als je dan stelblokjes er tussen drukt (bij ons standaard) kan die deur nergens heen en blijft alles haaks.

Ga je de deur er uit halen wordt het kozijn toch een stuk minder stijf en loop je het risico dat je met het neerzetten/vastschroeven het kozijn uit zijn verband trekt. Met als gevolg dat het deurvlak niet meer haaks is. Een haakse deur in een scheef deurvlak is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jichem schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Als je het kozijn kan tillen met een aantal man kan je prima met glas bestellen, maar als je een gewichtsbesparing zoekt zou ik als eerste het glas uit je deuren laten!

Je zal niet de eerste en helaas ook niet de laatste zijn die zijn kozijn zonder deuren er in monteert en daarna 1 groot drama heeft bij het afstellen van de deuren. In een fabriek wordt dat kozijn gewoon perfect haaks geproduceerd, de deuren zijn ook perfect haaks en die dingen leggen ze er perfect gecentreerd in. Als je dan stelblokjes er tussen drukt (bij ons standaard) kan die deur nergens heen en blijft alles haaks.

Ga je de deur er uit halen wordt het kozijn toch een stuk minder stijf en loop je het risico dat je met het neerzetten/vastschroeven het kozijn uit zijn verband trekt. Met als gevolg dat het deurvlak niet meer haaks is. Een haakse deur in een scheef deurvlak is niet handig.
Maar ik ben dus van plan het kozijn met deuren erin te monteren.
Aangezien de deur zijn stijfheid uit het glas haalt, heeft het voor de montage ook niet veel zin de deuren zonder glas te gebruiken voor het stellen. Vandaar het advies van de medewerker het glas van de deuren al te monteren/kitten.

De werkwijze die ik voor me zie:
  1. Glas en deuren eruit ('leeg kozijn'). Positie stelblokje markeren indien nodig (wss zelfde blokjes rondom, dus dan niet).
  2. Kozijn op zijn plek steunend op de dorpel, zijkanten fixen, maar nog niet definitief.
  3. Deuren in kozijn hangen, zorgen dat alle kieren overal gelijk zijn en weer vastklemmen zoals eerder in stap 1. Het kozijn moet dan haaks zijn.
Dit is ook het voorbeeld werkwijze van Toelevering online (daar ga ik overigens niet bestellen);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
MWDKing schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Maar ik ben dus van plan het kozijn met deuren erin te monteren.
Aangezien de deur zijn stijfheid uit het glas haalt, heeft het voor de montage ook niet veel zin de deuren zonder glas te gebruiken voor het stellen. Vandaar het advies van de medewerker het glas van de deuren al te monteren/kitten.

De werkwijze die ik voor me zie:
  1. Glas en deuren eruit ('leeg kozijn'). Positie stelblokje markeren indien nodig (wss zelfde blokjes rondom, dus dan niet).
  2. Kozijn op zijn plek steunend op de dorpel, zijkanten fixen, maar nog niet definitief.
  3. Deuren in kozijn hangen, zorgen dat alle kieren overal gelijk zijn en weer vastklemmen zoals eerder in stap 1. Het kozijn moet dan haaks zijn.
Dit is ook het voorbeeld werkwijze van Toelevering online (daar ga ik overigens niet bestellen);
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je een stapeldorpel deur hebt.
Als je deze zonder glas in je kozijn zet, maar wel fixeert met wigjes/stelblokjes dan heeft dit ruimschoots voldoende stijfheid. Als je deur constructieve stevigheid uit het glas moet halen zou ik een ander merk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@jichem Ik denk dat je gelijk hebt; zonder glas zal de deur inderdaad ruimschoots stevig zijn als die geklemd zit. De vraag is dus of het kozijn gesteld wordt met deuren met glas erin, of met deuren zonder glas erin. Dus in beide gevallen met deuren erin stellen. Iedere deur zal ca. 110kg wegen en is denk ik wel te tillen in en uit de scharnieren. Waarom zou je dan niet het glas van de deur er niet al (gratis) in laten kitten?

Ik probeer goed te begrijpen waarom je adviseert achteraf het glas erin te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Ik denk dat je het verkeerd las. Als je het kozijn met beglaasde deur kan tillen, dan zou ik dat zeker doen.
Als dat niet lukt, zou ik het glas laten vallen ipv de deur er uit halen bij installatie.
Pagina: 1