Stopcontacten achter tv en audiomeubel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:53
Goedendag,
Ik weet niet zeker of mijn vraag in de juiste topic thuis hoort,aangezien het wel met tv en audio te maken heeft.
Ik heb een klein dillema,achter mijn tv meubel waar mijn nad,playstation,cd speler,bluerayspeler,kpn kastje e.d inzitten,zit geen stopcontact maar wel een meter of 2 rechts daarvan.
Dit zijn maar 2 stopcontacten veel te weinig nautuurlijk en nu ligt er een grote stekkerdoos op de grond achter mijn tv meubel.
Echter zit ik te denken om door een elektricien, aan de achterkant van de tv meubel tegen de muur,rij contactdozen te laten monteren zodat ik geen verlengsnoer meer nodig heb,en alle stekkers vd apparatuur rechtsstreeks aangesloten kunnen worden op de contactdozen,ben ik ook van die stekker af die naar rechts loopt naar de 2 contactdoosjes{vd verlengsnoer}.
Mijn vraag is dit mogelijk?en zou dit handig zijn?aangezien ik dan,zoals gezegd,de stekkers van de apparatuur er meteen achter in kan doen?dan ben ik van de verlengsnoer af en heb ik weer een kabel minder in het zicht van die verlengsnoer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een foto zou helpen, maar het zal vast en zeker mogelijk zijn.. Het laten doen kan echter wel wat gaan kosten.

Muur openbreken, sleuf frezen, inbouwdoos monteren, draden trekken en de boel dichtsmeren. Ten slotte, afhankelijk van je huidige muur, weer afwerken door te stuccen/renovlies/spac en schilderen.

Dit zal het ongeveer zijn: https://www.gamma.nl/klusadvies/a/stopcontact-verplaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is een klusje wat je bijna zelf kunt doen.
* Stroom er af
* Stopcontacten en schakelmateriaal verwijderen
* Hartlijn doortekenen, waterpas uiteraard
* Kijken waar je voeding nu vandaan komt (links, rechts, boven, onder) zodat je NIET door die leiding gaat boren
* Dozenboor in de muur zetten en boren met dat ding...
* Gat vrij maken zodat een inbouwdoos er in past
* (mocht je huidige inbouwdoos geen standaard zijn dan mag je die ook vervangen door een standaard Attema inbouwdoos)
* Dozen aan elkaar koppelen zodat je de draden door kunt trekken én dat het raam later om de stopcontacten kan
* Dozen vastzetten met montagekit/pur
* Aansmeren van eventuele beschadigingen in de wand
* Afmonteren
* Profit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:19
Hou je er rekening mee dat het meubel dan een stuk verder van de muur kan komen te staan? Dikte van wandcontactdozen plus lengte van stekkers plus wat ruimte om stekkers er uit te kunnen halen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene-Sackers
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-04 14:34
@sypie Is wel vrij simpel gezegd zo :D Denk dat er ook gefreesd moet worden, zo te horen. Weet niet hoe je anders "Dozen aan elkaar koppelen" bedoelt.

Al in al vind ik dit geen simpel/beginners klusje. Als je het al eens gedaan hebt, ok, maar de meeste mensen hebben geen frees of dozenboor liggen. Kan allemaal gehuurd worden maar dit kan wel eens duurder uitkomen of marginaal meer dan een elektricien.

Zelf heb ik zo'n hele platte stekker gekocht, en een kabelgoot op mijn plint geplakt (klinkt hacky, maar je ziet 'm echt niet), kabeltje recht omlaag en door de goot en achter het meubel getrokken. Vervolgens heb ik de achterzijde uit mijn meubel gehaald, en in het meubel de stekkerdoos gelegd.

[ Voor 26% gewijzigd door Rene-Sackers op 19-03-2025 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Alles kan natuurlijk. En een ieder moet zelf bedenken of het het waard voor hem/haar is. Maar om één kabel uit het zicht te hebben lijkt het mij heel veel werk en kosten. Want die stekkerdoos heeft toch niemand last van als die ergens erachter ligt? Achter mijn TV meubel is het ook één grote puinhoop qua snoeren en kabels, maar mweh, ik kijk daar normaal toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Rene-Sackers Frezen is nergens voor nodig wanneer er al een inbouwdoos in de wand zit. Het koppelen van inbouwdozen is makkelijker dan je denkt. Dit filmpje, vanaf 50 seconden laat zien wat het inhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sypie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:49:
@Rene-Sackers Frezen is nergens voor nodig wanneer er al een inbouwdoos in de wand zit. Het koppelen van inbouwdozen is makkelijker dan je denkt. Dit filmpje, vanaf 50 seconden laat zien wat het inhoudt.
Frezen is dus wel nodig, als je de inbouwdoos 2 meter van de andere vandaan wilt hebben. Want de bekabeling wil je natuurlijk in de muur hebben. De enige uitzondering is natuurlijk als het een holle wand is, maar daar ga ik even niet vanuit.

Een rijtje stopcontacten achter je TVmeubel is wel aan te raden. Dat was een leuke verrassing toen ik m'n huis kocht, en het dus voor het eerst zag zonder meubels. Bleek dat er 6 stopcontacten in de muur zaten, en kabels voor speakers. Dat is zo fijn als je daar je TV hebt staan, kan alles gelijk in de muur. Dus ik zou het zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ja, even overheen gelezen dat er 2 meter opzij stopcontacten zaten... Oepsie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@remco2706 Ondanks dat je de stopcontacten wilt verplaatsen ten behoeve van je AV-spullen, blijft het een gewone elektriciteitsklus die hetzelfde zou zijn als je het stopcontact voor een stofzuiger of schemerlamp zou willen gebruiken. Ik verplaats je topic daarom naar "Bouwen en klussen".

Inhoudelijk: denk er ook aan of je nog meer kabels/aansluitingen daar nodig hebt. Bijv een coax-kabel voor de TV-aansluiting, een ethernetkabel voor je apparaten die streamen, etc. Kijk dus ook of de ruimte die je hebt om je kabels weg te werken (kabelgoot, plint, in de muur gefreesd) ook ruimte overlaat voor nog eens een extra kabel/aansluiting.

En check of je apparaten hebt die je geaard wilt aansluiten. Niet elk stopcontact is geaard en dan kan het daarnaartoe brengen van een geaarde stroomaansluiting vanuit bijv de meterkast, of een geaard stroompunt elders in huis dus ingrijpender zijn dan alleen het verlengen/verplaatsen van wat je nu al hebt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:55
Het is natuurlijk mogelijk om meerdere (veel?) stopcontacten bij te maken achter je TV-meubel. Echter, mijn ervaring is dat je altijd stopcontacten te weinig hebt. Wat vandaag voldoende is, is over een tijdje te weinig. Een grote voldoende gedimensioneerde stekkerdoos in je tv-meubel leggen is een betere oplossing. Neem dan meteen een exemplaar dat je apparatuur (enigszins) beschermt tegen overspanning door bijv. blikseminslag.

Ik weet niet hoe je (gezins)situatie is, maar sommige mensen vinden het leuk/fijn om eens in de zoveel tijd de inrichting van de woonkamer/het huis om te gooien. Dan zit je ineens met een (hele rij) stopcontact(en) in de muur waar net wat anders moet komen te staan. En dan?

Lees de laatste alinea van @Rene-Sackers nog eens, zo zou ik het ook doen. Scheelt in de kosten en niets wat later niet ongedaan gemaakt kan worden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:05
Er zijn ook stekkerdozen die je aan de muur kan schroeven.
Zo heb ik dat gedaan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-05 15:14
Ik dacht dat er een maximum aantal stekkers per circuit opgelegd is (België).
Ikzelf had bij het vernieuwen van mijn elektriciteit ook de vraag voor dergelijke stopcontacten, maar dat (zo zei de vakman) zou neerkomen op een extra circuit, waardoor het een veel ingrijpender werkje werd dan simpelweg nieuwe kabels door bestaande goten trekken.
Ik werk nu dus met een stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-05 22:40
Opzich is dozenboor niet zo spannend, ga echter niet voor goedkoop spul. Familie kwam met een 15,- action ding aan zetten en die was halverwege eerste gat al zo bot als wat. Ik had de bui al zien hangen en zelf al een Carat boor gehaald bij de grote oranje bouwmarkt. Na 10 gaten nog steeds zo vlekkeloos als de eerste.

Sleuvenfrees ook niet zo spannend, parkside van de lidl doet het ook wel, mits het natuurlijk geen bewapende muur is.

Zorg alleen dat je wel enige basiskennis hebt van elektra, anders gewoon niet aan beginnen... Zie toch vaak hobby projectjes waar iets te veel op aan te merken is.

[ Voor 11% gewijzigd door Expendable op 19-03-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:59

Mystikal

It never hurts to help!

Kan de verdeeldoos niet in het kastje? Zo heb ik het ook gedaan bij mijn zwevend meubel.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene-Sackers
Anastanax schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:16:
Blijkbaar is er idd een regel van 8 contactpuntent + lichtpunten, maar in principe is dat een onzin regel qua veiligheid.
En al helemaal als je 1 stekker hebt, en er dan een 12-voudige stekkerdoos in steekt :P Of het er nou 12 aan de muur zijn, of 1 met een stekkerdoos van 12 punten.

Of ik nu 2x een 2kW elektrische kachel in 2 stopcontacten naast elkaar steek, of 20x een 10w AC/DC adapter voor wat apparatuur er in steek. Uiteindelijk gaat het om het aantal ampere wat je over de kabels trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:48
Tja, een stuk op 10 stekkers zit je al snel aan. Ik heb zoiets achter/onder het AV kastje liggen. Die is aangesloten op een overspanningsbeveiling (fijnbeveiliging, grofbeveiliging in de meterkast) - je hebt ook Brennenstuhl waar dat ingebouwd zit. Ja, kastje komt iets naar voren maar afhankelijk van factoren is dat wel/niet een (optisch) probleem.

10 stopcontacten op een rij (ik had er al 7 dichtbij zitten) is nog steeds niet altijd voldoende ;) en wat ga je doen als je anders wilt inrichten of als je het huis wilt verkopen? Dat laatste is naturlijk geen groot probleem (kost alleen wat opbrengst) maar toch.... Maak een (drie)dubbele WCD vlak bij je AV dicht bij de grond en werk van daaruit verder. En als je bezig bent: Misschien ook een dubble ethernet aansluiting maken (1 WCD breed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:53
Rene-Sackers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:04:
Zelf heb ik zo'n hele platte stekker gekocht, en een kabelgoot op mijn plint geplakt (klinkt hacky, maar je ziet 'm echt niet), kabeltje recht omlaag en door de goot en achter het meubel getrokken. Vervolgens heb ik de achterzijde uit mijn meubel gehaald, en in het meubel de stekkerdoos gelegd.
Dat was ook bijna mijn oplossing. Daarbij wel het voordeel dat de wandcontactdoos in een hoek van de kamer stond en die hoek volgebouwd kon worden met grote planten. Dus dat kabelgootje heb ik niet eens gedaan. Gewoon de draad strak over de plint heen.
Veel tv-meubels hebben al een uitsparing voor wat draden, dus dat was gelukkig geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 10:07
Wauw. Dat je zoveel geld en moeite over hebt om een (deel van een) verlengsnoer uit het zich te krijgen vind ik persoonlijk verbazingwekkend.

Mijn advies: houd dat geld lekker in je zak en ga er iets leuks van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 22:27
Anastanax schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:16:
Ikzelf had bij het vernieuwen van mijn elektriciteit ook de vraag voor dergelijke stopcontacten, maar dat (zo zei de vakman) zou neerkomen op een extra circuit, waardoor het een veel ingrijpender werkje werd dan simpelweg nieuwe kabels door bestaande goten trekken.
Ik werk nu dus met een stekkerdoos.
Een stekkerdoos (tenzij met een vaste bestemming) tel je mee als 200VA en zo kom je in Nederland aan je max, en er is een regel hoeveel er minimaal in een ruimte moeten komen. boventallige WCD's hoef je echter niet allemaal mee te tellen. En aldus kun je er rustig 50 op een rij hebben op 1 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:13
Stekkers er af knippen, klein lasdoosje met wagos, en dan met 1 stekker naar t stopcontact.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:47
sypie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:49:
Naast dat TS zijn contactdozen inderdaad twee meter naar rechts nodig heeft, is het koppelen van een inbouwdoos aan een reeds in de muur geplaatste inbouwdoos heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:59
Alternatief: Een vertakking (kabel) aanbrengen vanuit het stopcontact, kabelgootje richting de plint. Kabel achter de plint wegwerken. Dan een opbouw-stopcontact maken achter het tv-meubel.

Of nog makkelijker, goede verlengkabel inprikken in het stopcontact, en daarvan het meeste achter de plint wegwerken. Wat @Rene-Sackers zegt dus.

Frezen is natuurlijk de mooiste oplossing, maar ook de meest ingrijpende.

[ Voor 54% gewijzigd door Destralak op 19-03-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Goede bedoelingen, maar dit valt onder werving :)

[ Voor 84% gewijzigd door twain4me op 21-03-2025 20:02 . Reden: V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ik zal vanavond wel even een foto maken,als het lukt om het hier up te loaden.Is 1 kabelbende erachter.Binnenkort gaan we geheel ons huis verven plus een nieuwe vloer,dus alles gaat tijdelijk even verplaatst worden en dan wil ik het beter hebben dan nu,maar ik zie het overzicht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als de vrouw hier bedenkt dat er nieuw behang op de muur moet, ga ik ook even los met de dozenboor en sleuvenfrees..
gasbeton wandje dus zo zacht als boter.. vooral omdat de wandcontactdozen nu nog op 1050 / 1100 zitten (ja niet even hoog!) en ik ze dan mooi op 300 ga zetten... :) en de schakelaars zitten nu nog op 1500 en die gaan dan mooi naar 1050

en als ik dan toch bezig ben.. meteen ook maar aardedraadjes er bij trekken :)

en ik geen 2v half inbouw wcds meer wil dan

[ Voor 6% gewijzigd door SMSfreakie op 19-03-2025 20:55 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u633Kf_CHdKtx5mPAaNdnKLBxI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEybU3mMypjDWaERjchJs28Z.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP4i41DQUZ3qUrAKvyQR4aIzNmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHJt0w6Is6OGzmcsM5X5L3rf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Tja wat moet ik hiervan maken?denk niet dat veel alternatief heb dan zo te laten.Muren zijn van beton .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
Ik heb recent besloten om mijn 5+1 setje weg te doen. Dus nu ongeveer de helft van jouw kabels. Equivalent van zo'n stekkerdoos en het modem op de tv-kast geschroefd en vervolgens alles met tiewraps gebundeld. Alleen nog wan-kabel uit de muur en de kabel van de stekkerdoos.
Poetser is zeer tevreden, geen kabel meer op de vloer. Heb dubbele bodemvrijheid onder de kast tov van jou. En een plumeau zo af en toe over de bundels en klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door n8tur3 op 20-03-2025 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je hebt gewoon veel te lange kabels gebruikt, daardoor is het een bende.
Als je kabels pakt die maar 10 cm overhouden ziet het er een stuk netter uit ipv al die opgerolde kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:53
remco2706 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:54:
Tja wat moet ik hiervan maken?denk niet dat veel alternatief heb dan zo te laten.Muren zijn van beton .
Maar wat je niet laat zien is de draad die dus over de plint loopt. Wat je laat zien, zie je zelf toch nooit. Mooi weggewerkt achter de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 19:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

99ruud99 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:07:
Je hebt gewoon veel te lange kabels gebruikt, daardoor is het een bende.
Als je kabels pakt die maar 10 cm overhouden ziet het er een stuk netter uit ipv al die opgerolde kabels.
Precies dit.

Je lost dit niet op met veel te dure inbouw stopcontacten. En dan heb je over een half jaar 1 extra device en dan komt het niet meer uit 8)7 Bovendien loopt alles in de breedte naar de wand achter waardoor alles nog "groter wordt".

Er is niks mis met een verdeeldoos achter zo'n meubel.

Het is gewoon altijd druk met draden, dus kun je ook werken aan je cable management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ik ben een pietje precies met alles wat ik zie,als ik weet dat ik iets kan zien wat me niet bevalt dan blijf ik ernaar kijken.Dus het feit dat het zo ligt achter de meubel zie ik duidelijk als ik in die hoek sta.
Maar misschien een goed idee,na de nieuwe pvc vloer om alles kabels in te korten indien mogelijk?dat scheelt id al id.
Vanaf de bank e.d zie je het niet,en de set doe ik echt niet weg geniet er veel te van voor muziek,films e.d
Kan een all in one setje nooit tegen op.
Dus beste is het om zo te laten en evt in te korten?ik zat eerst te denken aan een soort lage koof ofzo puur alleen voor de kabels e.d
En de verdeeldoos erachter is niet schadelijk evt voor de apparatuur evt met piekspanning?
Als ik opnieuw de kans had en weet wat ik nu weet,had ik in het begin meteen sleuven gemaakt en een voorzet wand,maar ja dat is achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene-Sackers
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 21-03-2025 20:00 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Pagina: 1