CV ketel kan niet lager dan 65 graden, toch vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Achtergrond informatie
Heb een huis gekocht en ben bezig met een grootse renovatie. De huidige CV ketel stamt uit 2010 en ons plan is om deze te vervangen door een warmtepomp wanneer deze de geest geeft.

Huidige situatie;
Omdat we toch met een grootse renovatie bezig zijn, én met het oog op de toekomst, hebben we op alle etages de HT radiatoren verwijderd en vloerverwarming laten aanleggen. Op iedere etage is een verdeler (zonder pomp).
De vloerverwarming op BG ligt in een betonvloer.
Op de 1e en 2e is deze ingefreesd in een Brio dekvloer die bovenop de houten vloer ligt. Deze is met epoxy afgesmeerd en geëgaliseerd met egaline.

Nu is vandaag de installateur erachter gekomen dat de ketel (inclusief boiler) niet lager ingesteld kan worden dan 65 graden.

Nu stelt de installateur het volgende voor;
Bij de ketel een korte loop met overdruk ventiel en thermostaat, die water naar de langere loop stuurt met een max temperatuur van 40 graden. Voor deze lange loop moet er een pomp geïnstalleerd worden. Deze pomp kan later bij een warmtepomp installatie, ingezet worden voor het buffervat.

Daarnaast; op iedere etage een thermostaat en bij iedere verdeler een zoneklep, zodat iedere etage afzonderlijk geregeld kan worden.

Met het oog op de toekomst wil ik nu zo min mogelijk in de huidige CV installatie stoppen, omdat ik dat als verlies zie. Als er iets in de installatie gestopt wordt, dan moet dat een aanvulling zijn op de toekomstige warmtepomp, en deze in ieder geval niet in de weg staan;

Ik heb eerder (volgens mij op hier op GoT) gelezen dat een zoneregeling de efficiency van een warmtepomp best wel in de weg kan staan. Wij als gezin vinden het niet erg dat het hele huis overal dezelfde temperatuur heeft. Dan hoeven wij ook minder actief deuren te sluiten, ivm katten in het verleden deden we dat sowieso al nauwelijks. Maar heb gemerkt dat dit best belangrijk is als je je huis in zones gaat verwarmen.

Ik heb momenteel geen goed overzicht meer wat wel en niet goed is.
Is het een verstandige keus dat wat de installateur voorstelt? En zo niet, wat zou dan een betere optie zijn, met in het achterhoofd dat we naar een warmtepomp willen gaan?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wat is merk en type van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Uiteindelijk wil je waarschijnlijk die zonnekleppen niet. Zeker niet overal zonnekleppen; flow is king bij een warmtepomp, en een buffervat is ook maar de vraag. Dus een duurzame investering zal het wellicht niet zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door silverball op 18-03-2025 21:49 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:54:
Wat is merk en type van de ketel?
Daalderop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG8kgVvBZ9o7ndQ6AYwUlvpqsa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jqmDG9nYn32yx1sOsrB4Oww9.png?f=fotoalbum_large
Installateur heeft al bij de fabrikant gecheckt waarom deze niet lager kan. Omdat deze een ingebouwde boiler heeft, loopt er wel eens een anti legionella cyclus, waardoor deze niet lager kan dan 65 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:32
Als je toch groot bezig bent, doorpakken en meteen voor de warmtepomp gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
whatyoudoing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:22:
Als je toch groot bezig bent, doorpakken en meteen voor de warmtepomp gaan?
Dat is wel een optie. Alleen de aannemer heeft een strakke planning. De vloerverwarming moet aan voor de opwarmcyclus. Over een maand moet de vloer gelegd worden en dan moet de cyclus gereed zijn. Als ik nu nog overhaast een warmtepomp regel, dan weet ik niet of het echt de juiste keuze is.

Al heb ik wel al een beetje mijn voorwerk gedaan. Ik heb liever geen actieve buiten unit vanwege houten vloeren en een buurman die al aangaf dat hij de buiten unit van de airco aan de buitenkant hoorde trillen tot op zijn begane grond. Heb een paar jaar geleden al eens gehoord van warmtepomp met pvt panelen.

Maar wat het ook wordt; als de warmtewisselaar op het dak geplaatst moet worden, dan moet er ook gekeken worden naar de staat van de dakbedekking én of de constructie het aan kan. Het is een dakopbouw die er later opgeplaatst is.

Het zou dus vertraging kunnen opleveren in het gehele proces. Ik zou dat zelf niet zo erg vinden, we hebben nog wel wat ruimte qua tijd. Al is dat meer een paar weken en geen maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:32
Met VV en warmtepomp kan je het opstookprotocol verkorten tot 0. Zie bv dit topic Is opstookprotocol wel nodig bij warmtepomp/vloerverwarming. Dus je aannemer kan je vloer leggen wanneer hij wil.

Buitenunit op het dak zou ik afraden, grote kans dat je m dan veel meer hoort dan als je m op de grond zet. Maar een goeie installateur geeft je daar ook wel advies over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
whatyoudoing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:16:
Met VV en warmtepomp kan je het opstookprotocol verkorten tot 0. Zie bv dit topic Is opstookprotocol wel nodig bij warmtepomp/vloerverwarming. Dus je aannemer kan je vloer leggen wanneer hij wil.
Interessant, ik ga me er in verdiepen. Waarschijnlijk levert zowel aannemer als vloer leverancier dan geen garantie op de vloer.
Buitenunit op het dak zou ik afraden, grote kans dat je m dan veel meer hoort dan als je m op de grond zet. Maar een goeie installateur geeft je daar ook wel advies over.
Installateur had het over een demper plaatsen op het dak. Die hadden dan hetzelfde gewicht als de unit zelf. Maar goed, dan blijft mogelijk het extra gewicht een issue. Iets dat uitgezocht moet worden voordat het erop geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
jules schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Daalderop

[Afbeelding]
Installateur heeft al bij de fabrikant gecheckt waarom deze niet lager kan. Omdat deze een ingebouwde boiler heeft, loopt er wel eens een anti legionella cyclus, waardoor deze niet lager kan dan 65 graden.
Type?

Mijn Nefit heeft ook een comfortboiler (die ik overigens uit heb gezet) maar afzonderlijke instellingen voor CV en warm water voorziening. Daarvoor zit er een driewegklep in.

In de praktijk regel ik de temperatuurverlaging vooral door knijpen van het vermogen. In de praktijk blijft de aanvoertemperatuur onder de 40graden terwijl max temp hoger staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 19-03-2025 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Die ketel is een Daalderop Combifort. Die heeft idd een leuk grapje, de cv temperatuur kan alleen op 60, 75 of 90 gezet worden. Nouja, er is weer meer aan de Combifort waar je niet blij van wordt zeg maar.... (dat ie het nog doet is al een wonder te noemen)

Je kunt m wel begrenzen op 7,5 kw, vermoedelijk kom je daarmee al een heel eind. Parameter y in het servicemenu. Zie ook https://ithodaalderop.com...icehandboek_combifort.pdf

Als je de ketel dan aan/uit gaat sturen, met in serie met de thermostaat een aanlegvoeler op de aanvoer die je op 45 graden zet, moet je een heel eind komen gok ik.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Als je het vermogen van de ketel beperkt en pompstand hoog zet beperk je al flink de aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming.
Vaak heb je een contact op de ketel om de brander uit te schakelen, als je dat aanstuurt met een thermostaat op de uitgaande leiding (ver genoeg van de ketel) kan je best goedkoop de temperatuur begrenzen (zonder warmwater te hinderen); pomp blijft dan ook gewoon lopen zolang de warmtevraag er is zodat vloer goed opwarmt.

Als je zoneregeling wil, is een buffervat en aparte pomp noodzakelijk; in dat opzicht is het advies van de installateur best goed. Let dan later wel op de plaatsing van de sensor van de warmtepomp: https://warmtepomp-weetje...del_warmtepomp_buffer_aan

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
hesselbeertje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:33:
Die ketel is een Daalderop Combifort. .... (dat ie het nog doet is al een wonder te noemen)
Uit 2010 🤣 Het schermpje knippert als een malle en is slecht leesbaar. Maar goed, hij deed het nog wel en werd nog regelmatig onderhouden.
Je kunt m wel begrenzen op 7,5 kw, vermoedelijk kom je daarmee al een heel eind. Parameter y in het servicemenu. Zie ook https://ithodaalderop.com...icehandboek_combifort.pdf

Als je de ketel dan aan/uit gaat sturen, met in serie met de thermostaat een aanlegvoeler op de aanvoer die je op 45 graden zet, moet je een heel eind komen gok ik.
Bedankt, zal het aan de installateur doorgeven mocht het nodig zijn.
naftebakje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:37:
Als je het vermogen van de ketel beperkt en pompstand hoog zet beperk je al flink de aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming.
Vaak heb je een contact op de ketel om de brander uit te schakelen, als je dat aanstuurt met een thermostaat op de uitgaande leiding (ver genoeg van de ketel) kan je best goedkoop de temperatuur begrenzen (zonder warmwater te hinderen); pomp blijft dan ook gewoon lopen zolang de warmtevraag er is zodat vloer goed opwarmt.

Als je zoneregeling wil, is een buffervat en aparte pomp noodzakelijk; in dat opzicht is het advies van de installateur best goed. Let dan later wel op de plaatsing van de sensor van de warmtepomp: https://warmtepomp-weetje...del_warmtepomp_buffer_aan
Bedankt! De zoneregeling per lus hebben we niet genomen. Maar zou het wel interessant zijn om het per etage te doen? Ik heb nu een Tado systeem op iedere kamer, maar als je de deuren niet gesloten houd, dan voel je dat alsnog beneden op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-09 23:24
Zoneregeling met vloerverwarming in de cement dekvloer heeft een nogal lange regeltijd dus maar beperkt waarde; als je hem aan zet duurt het serieus lang voordat de vloer warm is en als je hem uitzet serieus lang voordat het koud wordt.
Waar je met een radiator in 5 minuten tot ene kwartiertje wel serieus verschil hebt duurt dat met een vloer vaak uren.
Wel kan het zijn dat je het prettig vind dat de temperatuur op de slaapkamers lager is dan in de woonkamer bijvoorbeeld. Maar daar heb je op zich geen zoneregeling voor nodig, je regelt alleen de lussen eenmalig zo in dat er minder debiet heen gaat en het er dus minder warm wordt. Als je echter ook weer zou willen koelen, wil je dat waarschijnlijk wel weer harder op je slaapkamer, en dan zou een regelkring die dat regelt wel een optie kunnen zijn. Maar ik begreep ook dat je al een airco had..
Mijn ervaring is dat ik toen ik van ht radiatoren naar vloerverwarming ben gegaan nooit de behoefte heb gehad aan zoneregeling nadat ik het debiet van de lussen goed ingeregeld had.
Ik zou het weglaten en van dat geld heb je dan al een halve warmtepomp.
Als dat financieel even niet haalbaar is zou ik het nog steeds weglaten en verder met de optie van de installateur meegaan voor een mengverdeler en hem dat met garantie netjes laten doen.
Comfort van vloerverwarming is al zo groot mwt gelijkmatige warmteverdeling dat je niks gaat missen aan ook nog zoneregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Het idee van zoneregeling per kamer ben ik eigenlijk al afgestapt. Beneden, met een cement dekvloer, zou die eigenlijk altijd aan blijven staan. Op de eerste en tweede etage zit de vloerverwarming in een dunne vloer en zou het sneller reageren volgens de installateur. Daarom stelt hij voor om daar wel een zoneklep te installeren met een eigen thermostaat, zodat een gehele etage aan of uit gezet kan worden.

De tweede etage is van de kids, met voorlopig alleen de behoefte om er te slapen (iets lagere temperatuur dus), maar over een paar jaar als de eerste naar de middelbare school gaat, zou het toch ook wel fijn zijn als er huiswerk gemaakt kan worden.

Eerste etage heeft een slaapkamer, een werkkamer die niet iedere dag vanaf 08.00 tot aan 23.00u gebruikt kan worden, en een badkamer waar in de ochtend en in de avond gebruik van wordt gemaakt. De warmte behoefte van deze etage loopt dus nogal uiteen en zal ook nog eens per dag verschillen.

Ik vermoed dat ik met een beetje finetunen op de verdelers per verdieping een heel eind ga komen. Ik heb foto's van hoe de leidingen lopen. De achterzijde is de zonnige kant, dus in de zomer zal er wellicht meer behoefte zijn voor koeling. Nog geen idee hoe dat gaat werken en of dat in verhouding zal zijn met de warmtevraag in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ik heb een offerte binnen van een pvt systeem. De prijs valt fors hoger uit dan ik dacht. Ik vind het een mooi principe, maar als ik het bedrag moet lenen, dan is het voor mij niet interessant meer.

Als de kosten voor aanpassingen al bijna €1400 om de huidige ketel aan de praat te krijgen, die het nog prima doet maar bij wijze van spreken overmorgen de geest kan geven, dan plaats ik liever een nieuwe voor €2000. Dan ben ik de komende 8-20 jaar weer onder de pannen. Genoeg tijd om te sparen voor een pvt systeem, of om erover te dromen 😉

Pagina: 1