Waar begin ik (aan)? Huis gekocht - Verduurzamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 08:05

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Dames, Heren, Tweakerts!

JayPe heeft een ander huis gekocht. Waar mijn huidige woning de afgelopen decennia langzaamaan is verbouwd, verslimd en verduurzaamd,. ga ik nu vóór de verhuizing het een en ander aan (moeten) pakken.

Een mooie jaren 30 2 onder één kap woning.

De dromen zijn groots, maar het moet ook allemaal betaald, dus niet alles kan in één keer. Wel moet het een Tweakers-waardige woning worden. Zonder direct echt een doel te hebben, wat éérst moet is natuurlijk: een lijstje.

Nu, door de drukte van dag (bieden, kopen, aannemers, notarissen, aktes, hypotheken) bovenop het dagelijks leven (JayPe heeft ook nog gewoon een baan) zie ik soms even door de bomen het bos niet meer. Tweakers puilt uit

Waar begin ik aan? Een shortlist.

Wensen:
- Bodem Water/Water warmtepomp staat hoog op de lijst van wensen. Zelfs op de lijst van een soort van noodzaak: de huidige CV installatie is defect.

- Een warmtepomp heeft afgifte afgifte afgifte nodig; Eigenlijk zou ik elke verdieping wel willen voorzien van vloerverwarming.

- Zonnepanelen / Elektrische installatie; Er is nu nog slechts één fase aanwezig, met wel een stuk of 12 groepen (meterkast is netjes, redelijk modern, maar wel onderbemeten voor een laadpaal, elektrisch koken en die warmtepomp

- Zonnepanelen/Warmtepomp Laadpaal: Hoe regel ik dat ik zoveel mogelijk zelf mijn zonne energie verstook

- Gasloos : Die Warmtepomp komt er ofwel direct of op termijn, maar gasloos moet het sowieso in de nabije toekomst worden

- Nog voor alle warmte-energie-afgifte door de technische installatie, is het voorkomen van de warmte afgifte door de woning het belangrijkste: Isoleren isoleren. Glas is al dubbel, HR++, kap is al geisoleerd (matig?) maar de wanden lijken nog niet gedaan. Ook de vloer op begane grond is mogelijk niet geisoleerd.

- WTW Balans ventilatie: Er gaan allerlei rookkanalen verdwijnen, en kopschotten geplaatst. In mijn huidige woning is er in elke verblijfsruimte wel een ESP-Home CO2 meter te vinden, maar is de ventilatie hierop nog niet ge-automatiseerd. Dat wil ik nu wel realiseren. Buizen, WarmteWisselaars, Ventilatoren, Enthalpie.

- Home Assistant Proof. Je zou het bijna vergeten, maar er is ook nog zoiets als aansturing, en Tweakers gehalte: Alle grote/dure systemen zullen wel een beetje met elkaar moeten kunnen babbelen.

Wat vraag ik nu aan jullie?

Er zijn zooooveel topics die ik helemaal van voor naar achter zou willen doorpluizen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer! Want ook Funda, Verkoop-je-eigen-huis-tips, en de duurzame kroeg: Man, ik heb er een dagtaak aan. Zijn er must-reads voor complete verbouwingen? Hoe raak ik de draad niet kwijt, pak ik de draad weer op en houd ik het leuk voor mijzelf (en mijn omgeving).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Wat is de staat van de huidige woning?
Wat móét je nu echt minimaal aanpakken om er straks er in te kunnen wonen?
Wat wil je graag aanpakken voordat je er in gaat wonen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Heb je een speciale reden om voor een bodem water water warmtepomp te gaan?
Waarom geen lucht water monoblock?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Afhankelijk van waar je woont mag je niet eens een bodem warmtepomp op diepte. En met de efficiency van lucht/water systemen moet je je ook wel echt achter je oren gaan krabben of dat je zo'n dure put laat boren.

Verder maakt @Onbekend een goed punt. Wat is de huidige staat?

Want je praat al over laadpalen en PV, maar wat heeft er meer haast?

-Constructief, vloeren, dakbedekking alles oke?
-Matige isolatie dak
-Mogelijk geen spouw isolatie
-Mogelijk ongeïsoleerde vloer

Dat is wel echt de shit waar je je eerste geld naartoe wil doen. Want daar kom je niet meer bij.
Voor al die mooie techniek zou ik vooral de infrastructuur aanleggen. En aankopen wanneer je het kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 16:04
Hoeveel tijd heb je om het aan te pakken? Wil je in de rommel zitten of wil je straks in een 'af' huis zitten? Wat is je budget?

Ben je zelf handig of moet je het allemaal laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:20
Ruwweg van boven naar beneden en van buiten naar binnen. Ik ben met die wtw begonnen trouwens, dat gaf later ruimte om de leidingen weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-06 11:10
Ik woon in een soortgelijk huis. Ik zou zeker de houten vloer op de begane grond vervangen door een betonnen vloer. En het dak/de zolder goed isoleren. Denk ook eens aan voorzetwanden in de woonkamer. Wij hebben de vloer niet gedaan, matige spouwmuurisolatie, wel recent overal HR++ glas en zitten nu op energielabel C.

[ Voor 19% gewijzigd door lds58 op 18-03-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:24
lds58 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:30:
Ik woon in een soortgelijk huis. Ik zou zeker de houten vloer op de begane grond vervangen door een betonnen vloer. En het dak/de zolder goed isoleren. Denk ook eens aan voorzetwanden in de woonkamer. Wij hebben de vloer niet gedaan, matige spouwmuurisolatie, wel recent overal HR++ glas en zitten nu op energielabel C.
Zeker als je er nog niet woont.
Houten vloer eruit, schuimbeton met vloerverwarming.

Je moet 6 weken wachten op je eind vloer.
Kan je mooi op een gegeven moment stuccen en alles doen.

Nog effe een andere vraag.
Welke stroom aansluiting heb je nu?
3x25A al?
Of heb je nog 1x35 A

Heb je al een inductie kookplaat?
Ga je ook je keuken vervangen of alleen je inductie kookplaat?

[ Voor 14% gewijzigd door joke_name op 18-03-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Oh heerlijk:
@Onbekend
Onbekend schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:35:
Wat is de staat van de huidige woning?
Wat móét je nu echt minimaal aanpakken om er straks er in te kunnen wonen?
Wat wil je graag aanpakken voordat je er in gaat wonen?
Staat: Van binnen redelijk netjes. Muren moeten even fris in de latex, maar kozijnen, deuren en ramen zijn okay.
Dak: Dakpannen zijn nieuwig (5 jaar) en de kap is geisoleerd zo ongeveer 20 jaar geleden. Dikte is gelijk of meer dan de dakspanten: Die zijn niet meer zichtbaar, dus een centimeter of 10 a 12 dik is het wel. Wat het is? Geen idee. Geen doe het zelf werk geweest: het ziet er strak uit, afgewerkt met gipsplaten.

Wat MOET er gebeuren:
Techniek: Defecte CV: Drukvat is van de muur gekomen, en er ontbreekt een radiator: Systeem is leeg/niet op druk. Idee is om te kijken of met een paar easy fixes er in iedergeval wel weer warm tapwater komt, en mogelijk ook verwarming. Sleutel krijgen we pas over 2 maanden, dus dan is verwarming toch geen issue meer. Tapwater = alleen de badkamer. In de aangebouwde keuken zit een quooker voor warmwater.

Techniek: Riolering van aangebouwde keuken is 3x niks: Onderbemeten, hangt door in de kelder, niet goed op afschot, lekkages. Prut.

Estetiek: Op 1e en 2e verdieping ligt vloerbedekking in de vorm van tapijt. Dat is ranzig, goor, vies en nog lelijk ook. Dat MOET eruit voor er gewoond kan worden (maar is prima om te laten liggen tijdens het texen).

Wat willen we als eerste aanpakken:
Wensen en dromen genoeg!

Wens: Houtenvloer in de woonkamer eruit, goed geisoleerde vloer erin.
Hellendvlak/dilemma:

Het huis is echt standaard, jaren 30, met kamer ensuite. Voorkamer, Achterkamer door schuifdeuren gescheiden. Naast de voorkamer de hal met toilet en trap naar de verdieping, Naast de achterkamer de keuken.

NU, de vorige bewoners hebben niet de keuken uitgebouwd, maar er is een keuken aangebouwd. De oude keuken doet nu dienst als een soort eetkamer, maar in de praktijk is het een pijpenlaatje.
We willen daarom de muur tussen voormalige keuken en de achterkamer doorbreken. De achterkamer wordt daar veel breder van, meer licht ipv een pijpenlade en daardoor is de keuken niet meer zo ver van de woonkamer gelegen.

Muur eruit = open ruimte, maar vloer in de voormalige keuken en huidige keuken ligt een centimeter of 4 hoger dan de woonkamer vloer. Vloer in de voormalige keuken kan best nog de oude granitoflex vloer zijn, met een klein laagje isolatie en met daarop de huidige tegelvloer. Weten we niet.

Mooiste zou zijn: alles op de zelfde vloerhoogte. Dan moet de vloer in de voormalige keuken er dus ook uit,.. maar dan zitten we alsnog met een hoogte verschil naar de keuken, en in de keuken zit ook nog geen vloerverwarming.

Wel of niet de keukenvloer eruit = wel of niet een nieuwe keuken.
De keuken is 20 jaar jong: niet helemaal onze droomkeuken, maar ik vind het ook zo zonde om een prima keuken te slopen. Voorzien van luxe inbouw apparatuur, en een 6 pits gasfornuis. Tja, wilde we niet uberhaupt af van het gas?
Liefst dus heel de begane grond vloer eruit, alles op één hoogte brengen, met vloerverwarming, met 2 zones: Voorkamer, en er achter, als één grote ruimte: achterkamer met ruime doorloop naar de keuken.

Slik. Kunnen we wel direct ook de juiste elektra aanleggen voor inductie koken (2 fasen toch?) en de riolering van achter naar voren op de juiste dimensie brengen + gehele vloer met isolatie + vloerverwarming. En en en en.

De eerste etage is eigenlijk wel prima, op de rookkanalen na: die zijn niet meer ingebruik ( 2e verdieping is rookkanaal loos) en de indeling met 2,5 slaapkamers is ook niet helemaal logisch: Een echt kleine slaapkamer is nu als inloopkast bij een slaapkamer getrokken. We willen hier liever een dedicated waskamer van maken: Wasmachine, droger, wasrek, strijkplank en misschien een sportkledingkast en andere rommelhok.

De tweede etage willen we eigenlijk wel graag anders indelen. Er staan fatsoenlijke muurtjes (gips denk ik, niets dragend, met wel fatsoenlijke, hardhouten kozijnen), maar droom is een flinke dakkapel, zodat er meer sta ruimte komt, met ruimte voor een kleine douche/toilet ruimte. Dat je 's nachts niet de trap af hoeft voor het toilet, en dat je ook kunt douchen op de verdieping waar je slaapt.

De CV hangt nu nog op zolder, maar de kelder lijkt ons ideaal als positie voor de warmte pomp + voorraad vat + boiler + andere techniek.
Ronald.42 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:38:
Heb je een speciale reden om voor een bodem water water warmtepomp te gaan?
Waarom geen lucht water monoblock?
AtomicShockwave schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:40:
Afhankelijk van waar je woont mag je niet eens een bodem warmtepomp op diepte. En met de efficiency van lucht/water systemen moet je je ook wel echt achter je oren gaan krabben of dat je zo'n dure put laat boren.

Verder maakt @Onbekend een goed punt. Wat is de huidige staat?

Want je praat al over laadpalen en PV, maar wat heeft er meer haast?

-Constructief, vloeren, dakbedekking alles oke?
-Matige isolatie dak
-Mogelijk geen spouw isolatie
-Mogelijk ongeïsoleerde vloer

Dat is wel echt de shit waar je je eerste geld naartoe wil doen. Want daar kom je niet meer bij.
Voor al die mooie techniek zou ik vooral de infrastructuur aanleggen. En aankopen wanneer je het kunt betalen.
Bodemwarmte: Dure boring, maar geen rommel in de tuin, geen geluid, en hoog rendement het jaar rond: Ook als het vriest. En ook géén ontdooi cyclus. Boringen mogen (nog) hier in de omgeving, maar het gaat sowieso wel om een gesloten systeem. Lucht Water Monoblock zou misschien wel kunnen, maar blijft toch een lelijk ding, in tuin, aan gevel of op dak.

Laadpaal: Ik heb nu een 1 fase Alfen kastje uit het jaar kruik (2013 , Opel Ampera) die prima dienst doet voor mijn e-up! Maar als ik hem wil verplaatsen van mijn huidige naar mijn nieuwe woning, leg ik er wel direct een 3 fasen kabel neer. Ergens op de oprit. De garage heeft nu slechts één fase (heel het huis uberhaupt) dus een veldverdeelkast in de garage zal er wel moeten komen, ook als ik PV op de garage wil leggen. Prio laadpaal is laag, want ik laad nu nog gewoon op 1 fase, 16Ampere. Maar als we ook koken op elektriek en verwarmen op elektriek, dan moet ik een iets slimmere laadpaal hebben dan die ik nu heb. Die is gewoon dedicated 16 Ampere. Wel heb ik met HomeAssistant nu zo geprogrammeerd dat op zonnige dagen, aangesloten auto en niet volle accu, de e-up! start met laden bij 1000Watt overschot zonne-energie. Dat moet ooit een volledig dynamische regeling worden: Nu is het de auto de gewoon start met laden (Volkswagen WeConnect), dat wil ik ooit/straks door de laadpaal aangestuurd zien: Amperage aangepast aan de hoeveelheid overschot.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:24
Mooie plannen allemaal.

Hou rekening met het volgende.
Je hebt nu momenteel 1 fase?
1x25 A of 1X 35A.

Hou rekening mee om naar 3x25 A te gaan hier heel veel tijd over heen gaat.

Ik heb bijna 1,5 jaar gewacht op verhoging van mijn aansluiting.

Hou hier rekening mee in je verbouwingsplannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 14:19
Mooie plannen. Hou er rekening mee dat je het grote werk maar 1 keer goed kan doen en dat is nu. Je gaat later niet nog een keer de vloeren vervangen of wtw aanleggen. Dus ga zorgen dat je fundament goed is.

Dat de keuken nu nog goed is, zou mij er niet van weerhouden om hem er toch uit te halen om de vloer te vervangen en eventueel de keuken te verplaatsen.

Zonnepanelen of een laadpaal kunnrn later ook, maar zorg wel dat je nu de juiste bekabeling aanlegt zodat dit mooi weggewerkt kan worden.

Mochten er budgettaire redenen zijn om bijvoorbeeld nu de keuken toch te laten staan dan zou ik adviseren om te kijken naar een tweede hands keuken of een goedkopere (bijvoorbeeld Ikea) keuken en later een nieuwe keuken te kopen.

Mooi project, succes!

En vraag zodra je eigenaar bent drie fasen aan, dan sta je in ieder geval op de wachtlijst. Hetzelfde wat @joke_name dus ook zegt

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sowieso ga je met een Ikea keuken er al op vooruit op iets van 20 jaar terug. Werkbladhoogte, de koelkas zal een stuk zuiniger en ruimer zijnt efficiënte lades+indeling, en de kookplaat moet/wil je toch ook vervangen. Quooker wil je waarschijnlijk ook, dus hè, als je toch bezig bent... (los van de kosten uiteraard).

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 19-03-2025 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 08:37
joke_name schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:00:
Mooie plannen allemaal.

1x25 A of 1X 35A.

@JayPe Ik zou dit niet in het achterhoofd houden, maar als leidraad gebruiken.
Eerst inventariseren hoe lang het duurt voordat je 3-fasen hebt, voordat je alle dure investeringen (warmtepomp etc) gaat uitvoeren.

Bouwkundig isoleren is natuurlijk altijd goed en een pré.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:06
joke_name schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:00:
Mooie plannen allemaal.

1x25 A of 1X 35A.

'kan gaan'. Ik heb 3 weken gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Er zit nu (denk ik) 1x35 Ampere in. De groepenkast is redelijk modern, zoals ik al zei: Ik vermoed bij de laatste grote verbouwing (toen de vorige bewoners er 20 jaar geleden in trokken) is de boel vernieuwd.

Geen zonnepanelen, geen elektrisch koken, geen laadpaal. Wel een lijstje gevonden van 12 groepen.

Anders dan aparte groepen voor vaatwasser, combimagnetron, quoocker en wasmachine en wasdroger heb ik niets gevonden.

Ik heb in mijn huidige woning ook iets van 3 maanden gewacht op de ombouw van 1x35 naar 3x 25. Dat kwam toen vanwege gebrek aan onderdelen ( 3 fasen meter niet op voorraad ).

3x35Ampere hoop ik niet nodig te hebben: dat is zoveel duurder in aansluiting! 3x25 zou mooi zijn. Misschien dat ik dan wel wat slim moet schakelen. Huidige woning draait nog met CV en gasfornuis. Maar 3x25 is ruim voldoende nog. Auto laad maar op 1 fase..

Qua plannen:

Mooiste zou zijn als alles in één keer kan, maar die hoop laat ik nog even varen: Ligt ook erg aan de opbrengst van mijn huidige woning, wat financieel wel en niet uit kan.

Wonen met hindernissen kan ik prima, maar ik wil na een dag werken ook de mogelijkheid hebben om op de bank te crashen: Een aannemer laat ik de benedenverdieping aanpakken, en die dingen die ik niet zelf kan/wil doen. Vloeren leggen, kopschotten bouwen, WTW buizen plaatsen: Veel kan/wil ik wel zelf doen. Maar stucen, beton storten, vloerverwarming infrezen: laten doen!

De boring voor warmtepomp gaat sowieso niet met de hand 8)7 maar de groepenkast ombouwen naar 3 fasen, een veldverdeler in de garage, verlichting, laadpaal, zonnepanelen: dat kan ik allemaal wèl zelf.

De steun in de rug voor: Doe alles wat je kunt, begin bij isoleren van de vloer, denk eventueel voorzetwanden, en bereid voor: fijn!
Die badkamer/wc op 2e verdieping hoeft niet direct, maar het leidingenwerk (afvoer, aanvoer, lucht, netwerk, koud / warm cv, vv-verdelers, sww,. dat vraagt wel om planning.

Voordelen die ik al heb ontdekt:
Zolder is redelijk ruim, en maakt de plafonds op de 2e verdieping goed bereikbaar voor eventuele WTW balansventilatie aanvoer.
Doordat er op de 2e verdieping veel schuine wanden zijn, zijn kopschotten wel zo praktisch: wie wil er een kamer waar de schuine wand doorloopt tot in een puntje? Achter die nog te plaatsen kopschotten zijn de buizen voor de WTW balansventilatie van de onderliggende 1e verdieping ook weer te plaatsen.
Een centrale koof van boven (zolder) naar beneden (kelder) is er nog niet, maar met enige concessies aan ruimte in de achterkamer wel te creëren.

Ik vermoed (maar weet nog niet zeker) dat zaken zoals aanvoer van SWW nu alleen naar de badkamer loopt, maar de aardgasleiding naar zolder,... die moet toch ook ergens zijn verstopt? Zo ook de CV leidingen van boven naar beneden: Ik heb ze nog niet zichtbaar gevonden.

Als het lukt om alle verdiepingen van vloerverwarming te voorzien, dan ben ik ook niet meer zo bang voor oververhitte zomers: vloerkoeling is toch ook gewoon mogelijk als je fermacell platen legt?

Balans WTW schijnt ook ingezet te kunnen worden om warmte je huis uit te 'blazen' in de zomer.. (ook een topic dat ik al met een schuin oog volg)..

[ Voor 57% gewijzigd door JayPe op 19-03-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-06 11:10
Wil je echt vloerverwarming/koeling op de verdiepingen? Lijkt mij kostbaar en als je er alleen slaapt ... Mijn ervaring is dat een niet optimaal geïsoleerd jaren 30 huis in de zomer heel snel opwarmt en in de winter afkoelt. Ik zou aandacht en geld besteden aan met name het buiten houden van de zonnewarmte. Denk aan warmtewerend glas op de zonkant en/of screens voor de ramen. En eventueel een airco voor die slaap/werkkamers die snel opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
lds58 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:27:
Wil je echt vloerverwarming/koeling op de verdiepingen? Lijkt mij kostbaar en als je er alleen slaapt ... Mijn ervaring is dat een niet optimaal geïsoleerd jaren 30 huis in de zomer heel snel opwarmt en in de winter afkoelt. Ik zou aandacht en geld besteden aan met name het buiten houden van de zonnewarmte. Denk aan warmtewerend glas op de zonkant en/of screens voor de ramen. En eventueel een airco voor die slaap/werkkamers die snel opwarmen.
Airco: Ik denk aan WTW met misschien (droom?) aansluiting op de grondwarmtepomp, voor koeling via ComfoFond?

Screens: Er zitten nu voor de ramen op het zuiden reeds screens. Heel verschrikkelijk lelijke screens. Die zou ik er het liefst (vanwege de esthetiek) vanaf willen rukken.

Weet niet of het glas al warmtewerend is. Dat moet ik nog even uitzoeken. Is 20 jaar oud, dus vast niet. Mooie markiezen zou zijn zijn. Een airco voor de slaapkamer aan de voorzijde hangt er al. Of deze nog werkt, weet niemand, maar ook deze: lelijk. Met het veranderende klimaat verwacht ik wel dat er een koel oplossing nodig gaat zijn, helaas.

Zoals je leest: Keuzes zijn niet altijd gemakkelijk. Ik wil eigenlijk alles, zonder consessies. En het moet mooi zijn. (Die Airco unit moet vooral weg omdat ie zo verschrikkelijk lelijk gemonteerd zit, en ik zou liever zoiets zien voor de inblaas: https://www.ventilatiesho...iel-125mm-toevoer-afvoer/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Onder het tapijt gekeken en ondervloeren gevonden:

Fermacell EE20+MW10 W4 31.05.06 10:51 -streepjescode: 4007548001052

Lijkt op een ouder type vloerplaat? lijkt op 10 mm mineralewol + 20 mm gipsvezelplaat.

Is dit de 2E32?

In dit topic is het gebruikt om vloerverwarming in te frezen in een appartement:
Twijfels over vloerverwarming in Fermacell

Het gaat bij mij om een 2tal verdiepingsvloeren op een houten ondervloer. Niet om een appartement, maar een woonhuis (uit 1929, met dus ook niet super vlakke vloeren). De scheidingswanden staan niet op die fermacell, maar die staan 'gewoon' op de houten ondervloer.

Wat denken jullie: Is het mogelijk hierin vloerverwarming te frezen? Desnoods met een kleinere diameter? Het gaat om slaap-studeer-logeer-werkkamers.

Voor het slapen hoeven de slaapkamers hoeven niet zo warm te worden, maar als je er huiswerk maakt of thuis werkt, is een beetje warmte (18/19 graden) wel prettig. De tijd dat je met je Pentium 4 je studentenkamer verwarmde ligt al lang achterons.

Voor in de zomer zou de vloerverwarming mogelijk ook voor koeling worden ingezet... Weet niet of de hart-afstand en de buisdiameter daarvoor nog relevant is?

Dit ligt op beide verdiepingsvloeren en er ligt een vrij dik tapijt overheen (nog eens 10 mm). Dat tapijt gaat eraf, maar er komt alsnog wel een afwerklaag op ( wat weten we nog niet). De vloer ligt al best hoog nu, door die fermacell platen van 3 cm. De plafonds zijn niet heel hoog, dus elke mm ruimte is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoe dik is de fermacell laag? en is er bezwaar als de vloer ietsies dikker zou worden?

https://www.debouwmarktsh...verwarming-Klimaatsysteem is niet heel dik dan :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
10mm mineraalvezel met daarop 2 lagen 10mm gipsvezel.

De gipsvezellaag is dus 20mm, en het totaal 30mm.

in 20mm zou eventueel 12mm AKB leiding gefreesd kunnen worden, al is 17mm diep frezen met 14mm leidingwerk meervoorkomend. ( 12mm AKB leiding kan in die door jou aangehaalde Fermacell plaat van 18mm verwerkt,. al vraag ik mij af of dat bij een NIET voorgefreesde vloer ook mogelijk is ( minder diep frezen, dunnere buis, 10cm afstand).

De vloerbedekking moet ik er eerst nog eens helemaal uit halen en kijken hoe vlak het allemaal allemaal al dan niet écht is (freesbaar of niet).

Pagina: 1