Twijfels over vloerverwarming in Fermacell

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtest
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-05 19:58
Maanden geleden hebben we onze eerste woning gekocht. Het appartement is onderdeel van een transformatieproject en wordt op de bovenverdieping gerealiseerd. Deze beschikt over een bestaande (nu ook woningscheidende) verdiepingsvloer, welke is voorzien van Fermacell vloerelementen (2E32: 20mm Fermacell 10mm minerale wol) om te voldoen aan het bouwbesluit. Hier staan ook binnenwanden en woningscheidende wanden op.

Om deze van vloerverwarming te voorzien was, volgens de aannemer, een aanvullende laag Fermacell nodig. Tot onze verbazing is deze niet toegepast en hebben ze de sleuven in de 2E32 vloerelementen gefreesd. De sleuven zijn gedicht met mortel. Dit is ook zo gedaan bij de buren.

Op locatie heb ik de aannemer geconfronteerd met zijn eerdere bevindingen. Hierop liet de aannemer weten in overleg met de vloerverwarming installateur tot de conclusie te zijn gekomen dat de extra laag toch niet nodig is. Uiteraard gingen wij er vanuit dat het advies van een professional klopt.

Door het tegenstrijdige verhaal kregen we na enige tijd toch twijfels en daarom hebben we het e.e.a. uitgezocht. Al gauw werd duidelijk dat meerdere webshops en ook de fabrikant aangeven dat het 2E32 vloerelement niet geschikt is om in te frezen. De Fermacell is te dun en minerale wol te zwak.

Uiteindelijk moeten we op deze vloerelementen egaliseren en dat vervolgens afwerken met een PVC vloer. Daarna komt ook de volledige inrichting (keuken, meubels, wasmachine/droger, etc) erop.

Weten jullie ons meer te vertellen over eventuele gevolgen/risico's en te adviseren hoe dit op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Ik 2e32 is twee keer een plaat van 10mm en dus te dun om vloerverwarming in te frezen.

Doorgaans wordt er 17 mm diep gefreesd, leiding van 12mm en dan dichtsmeren/egaliseren.

Bij de 2e32 blijft er dan maar 3mm fermacell staan.

Mocht de ondervloer heel mooi vlak zijn kan het goed gaan maar is niet aan te raden.

Geadviseerd wordt een vloer 2e26 of 2e22 hiervoor te gebruiken.

Ik zou hier niet mee akkoord gaan.

https://www.sleiderink.nl...fermacell-vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:48

TheBorg

Resistance is futile.

Zijn jullie rechtstreeks opdrachtgever of zit het een projectontwikkelaar die de opdrachtgever is? Want dan zou ik daar gaan klagen.

In de 2E32 kun je niet frezen. In een andere plaat wel. Ik weet zo even niet welke, is wel te vinden op de Fermacell website. Die hebben een stevigere isolatielaag. Bijv. vilt. Ze hadden een andere plaat moeten gebruiken of de verwarming op de platen moeten aanbrengen.

Ik snap wel dat ze die 2E32 hebben gebruikt. Dat is een beetje het standaard product en veel goedkoper dan andere platen met minder goede eigenschappen.

Om de maximale puntdrukbelasting te herstellen moet er denk ik nog een laag gips overheen. Kan Fermacell geen advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 15:03
Bij ons zijn ze nu ook bezig met de fermacell platen plaatsen.

Hier wordt inderdaad gebruik gemaakt van 2E26 platen.
Vogens mij werkt het gelijk aan 2E32 platen, alleen zit er vilt onder in plaats van minerale wol. (misschien nog wel meer verschil, dat weet ik niet)

Weet je zeker dat ze echt 2e32 hebben gebruikt (het lijkt best veel op elkaar op de viltlaag na)
als het echt 2e32 is zou ik er zeker een probleem van maken bij ze, ze hebben gewoon niet de correcte materialen gebruikt.

Maar aan jouw bericht te lezen is het dus niet door 1 aannemer gedaan maar losse partijen?
misschien alle werk instructies nog eens goed doornemen en als je er niet uit komt met de partij rechtsbijstand inschakelen.

Edit: zo te zien heeft een 2e26 plaat 2x 12,5cm gips, en een 2e32 plaat 2x 10cm.
knap dat ze nog sleuven in 20cm hebben gekregen......

[ Voor 11% gewijzigd door fjux op 27-03-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:20
Los van de mechanische eigenschappen is het is iig niet meer conform bouwbesluit qua brandwerendheid.

Ik zou maar is met een technisch adviseur van fermacell bellen en daarna in overleg met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Wat voor vloerverwarming is erin gegaan? Misschien hebben ze met 12mm leiding gewerkt en een stuk minder diep gefreesd?
Pagina: 1