Stekkerdoos apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-05 22:23
Beste Tweakers,

In mijn nieuwbouwwoning heb ik onlangs enkele planken in de meterkast geplaatst en bij elke plank een 2-voudig opbouwstopcontact (ABB) laten installeren door de elektricien. Hierdoor heb ik in totaal 6 stopcontacten.

Nu ben ik bezig met het indelen van de meterkast en merk ik dat ik op plank 2 al een stroompunt tekortkom door de plaatsing van mijn Smart Home-apparatuur.

Huidige indeling van de meterkast:

Plank 1:
  • UniFi Dream Machine Pro – 1 stopcontact
  • UniFi USW-Pro-Max-24-PoE – 1 stopcontact
Plank 2:
  • Philips Hue Bridge - 1 stopcontact
  • Ajax Hub – 1 stopcontact
  • Eufy Homebase – 1 stopcontact
Plank 3:
  • Glasvezelaansluiting – 1 stopcontact
  • KPN modem – 1 stopcontact
Daarnaast wil ik binnenkort nog een HP ThinClient T630 toevoegen en mogelijk een NVR, mocht ik voor een ander merk beveiligingscamera's kiezen.

Ik dus ben op zoek naar een geschikt stekkerblok dat ik in de meterkast kan plaatsen en bij voorkeur kan vastzetten. Gezien de beperkte te overbruggen afstand hoeft er geen 3 meter snoer bij te zitten. Verder heb ik hierover nog een paar vragen:
  • Is overspanningsbeveiliging in dit geval nuttig of noodzakelijk?
  • Is het beter om een stekkerblok zonder schakelaar te kiezen, en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
Opties die ik zelf tegen kwam:
Brennenstuhl Super-Solid, stekkerdoos 5-voudig met overspanningsbeveiliging (2,5m kabel en schakelaar - gemaakt van breukvast polycarbonaat) zwart/grijs

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 12% gewijzigd door Romundoo op 18-03-2025 15:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Is overspanningsbeveiliging in dit geval nuttig of noodzakelijk?
Zelf meer een soort gevoel, hier toevallig al is een keer over gesproken (ik ben geen expert). De blikseminslag haalt het niet echt uit blijkbaar.
heeft stekkerdoos met beveiliging tegen overspanning nut?
Is het beter om een stekkerblok zonder schakelaar te kiezen, en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
Voordeel met knop kunt alles uitzetten zonder stekker eruit gehalen. Nadeel knop perongeluk raken, alles uit whoeps.

In het verleden deze aangeschaft
Kopp 226920014

Ehmann 0200x00082301

Je kan alle stopcontacten benutten van de doos, omdat deze niet diagonaal staan, maar haaks (Ehmann 12 voeding mooie voorbeeld foto, Conrad site). Ow ja niet onbelangrijk goed te bevestigen. Nadeel prijs (daar schrok ik even van) is echt skyhigh gegaan (in 2017 gekocht voor 30 euro per stuk de 8 voudige). Van de andere kant, hij gaat je leven mee (geen plastic fantastic).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romundoo
RobbyTown schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Zelf meer een soort gevoel, hier toevallig al is een keer over gesproken (ik ben geen expert). De blikseminslag haalt het niet echt uit blijkbaar.
heeft stekkerdoos met beveiliging tegen overspanning nut?

[...]

Voordeel met knop kunt alles uitzetten zonder stekker eruit gehalen. Nadeel knop perongeluk raken, alles uit whoeps.

In het verleden deze aangeschaft
Kopp 226920014

Ehmann 0200x00082301

Je kan alle stopcontacten benutten van de doos, omdat deze niet diagonaal staan, maar haaks (Ehmann 12 voeding mooie voorbeeld foto, Conrad site). Ow ja niet onbelangrijk goed te bevestigen. Nadeel prijs (daar schrok ik even van) is echt skyhigh gegaan (in 2017 gekocht voor 30 euro per stuk de 8 voudige). Van de andere kant, hij gaat je leven mee (geen plastic fantastic).
Bedankt voor je reactie! Wat betreft het in- en uitschakelen: dit is dus alleen een nadeel voor mijn toepassing in de meterkast. De twee genoemde stekkerdozen kende ik zelf nog niet. Zou je deze eerder aanraden dan de optie die ik heb genoemd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor plank 1 kun je zoiets gebruiken. Dit Unifi apparaten vreten de wereld ook niet. Dat scheelt je in ieder geval één stopcontact.

Wanneer je zo'n stekkerdoos haalt en de beugels omdraait heb je een mooi exemplaar tegen de muur aan. Vast, zodat het minder rommelig wordt en je alles nog netjes weg kunt werken.

[ Voor 44% gewijzigd door sypie op 18-03-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQx8xQup3-XITHyLy_UBPQDXxLM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yQQ6dCWzLm3ITcqpyqayYtqW.jpg?f=user_large
Werkt ook perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:24
Tot je huis afbrandt.

Stekkeradapters zijn discutabel. De meeste verdienen ook geen CE mark. Het enige voordeel van deze uitvoering is dat hij in elk geval in een geaarde wandcontactdoos fysiek waarschijnlijk nog blijft zitten.

Kijk je naar de productinformatie naar deze dingen dan is het om te huilen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 18-03-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Romundoo Even op je link geklikt en de amazon reviews gezien. De 1 sterren niet positief. Ophangen 3 mm gaatje (het kan maar in hout, pluggen gaat een zoektocht worden). Schakelaar kan kapot, blikseminslag bij iemand toch apparatuur gesloopt ondanks overspannings beveiliging. Maar hij is wel volledig zwart (oog wil ook wat) en stukken goedkoper.

Ow ja genoemde stekkerdozen in mijn post. Even kijken als ze elders goedkoper zijn. Conrad met sommige dingen best aan de prijs.

Ik weet niet als je lompe voedingen hebt die in stopcontact moeten en de ander in de weg gaan zitten en hierdoor stopcontact verliest. Die ik vermelde nog niet meegemaakt, met schuin (ondanks deze toch een afstand hebben) zit het soms toch in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:56

jurroen

Security en privacy geek

Ik gebruik voor power outlets zelf Brennenstuhl. Voor de meer kritische apparatuur eentje met 60K amp protectie.

De Hue Bridge zou ik vervangen door Home Assistant met een Zigbee stick. Met de juiste HAT zou dat eventueel te doen kunnen zijn met PoE.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-05 15:06
ik zou een schakelaar op de stekkerdoos zeker niet als eis zien. Wanneer zou je alles uit willen kunnen zetten zonder dat ook de betreffende groep of de hele stroom in huis uitgeschakeld wordt? Stekkerdozen met schakelaars zijn leuk achter je gaming pc met dikke monitors en geluidsset om het sluipverbruik te beperken, maar voor always-on apparatuur heeft een schakelaar op de stekkerdoos geen toegevoegde waarde (en inderdaad zoals eerder gezegd wel een risico op per ongeluk schakelen).

En in tegenstelling tot @jurroen zou ik die Hue Bridge er lekker in houden. Zelfs als je ernaast Home Assistant gebruikt. Ik weet natuurlijk niet wat de argumenten van jurroen zijn, maar ik vind het wel prettig om de firmware van de lampen up to date te kunnen houden. En een voor mij nog belangrijker voordeel is dat mijn licht bedienbaar blijft als home assistant of mijn huisserver de hik heeft (die server staat momenteel bij de kleuter op de kamer om met spotify connect muziek of luisterboeken af te kunnen spelen, maar ze kan ook bij de stekkers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Directe blikseminslag is niet tegen te houden, maar dat komt relatief weinig voor.
Wat veel meer voorkomt is blikseminslag in de buurt waarbij een puls in het lichtnet je apparatuur kan beschadigen en daar helpt zo'n ingebouwde bliksem beveiliging wel degelijk voor (ik spreek uit ervaring).
Persoonlijk zou ik zeker voor een slof met bliksem beveiliging gaan, het heeft geen nadelen en potentieel veel voordelen.

Een schakelaar op de slof in de meterkast is gewoon een persoonlijke voorkeur, maar het argument dat je hem per ongeluk gebruik zal in een meterkast niet erg van toepassing zijn denk ik.

@Eupeodes HA kan ook prima de firmware van je HUE lampen updaten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 15:53
Wow, ben toch wel veel makkelijker dan de meeste mensen hier, ik zat te denken aan een stekkerblok van 5 euro van de Action.........zolang er geen 2000W doorheen gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Ollie_NL Klopt, alleen waar/hoe zet je die vast zonder schroefgaten? Namelijk de wens van TS.
Ik dus ben op zoek naar een geschikt stekkerblok dat ik in de meterkast kan plaatsen en bij voorkeur kan vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik kwam onlangs de modulaire stekkerdozen van Ikea tegen, vond het wel een leuk systeem en wellicht ook handig voor jouw toepassing. (Kijk zelf even de documentatie door of het geschikt is).
https://www.ikea.com/nl/nl/cat/modulaire-stekkerdozen-48969/

Maareuh, planken in de meterkast... blijft de groepenkast wel netjes bereikbaar?

Overigens zijn die opbouw contactdozen ook niet heel moeilijk om zelf bij te plaatsen. Deze zijn al voorbedraad en gewoon bij de bouwmarkt te koop:
https://www.praxis.nl/ele...ig-ra-voorbedraad/2133973 + https://www.praxis.nl/ele...sdoos-met-deksel/10213439

[ Voor 49% gewijzigd door Cheesy op 19-03-2025 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Of tweevoudige WCDs vervangen door viervoudige WCDs? Bestaan ook van ABB.

https://www.sandervunderi...-voudig-opbouw-404ea.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb een duo stekkerdoos 16 voudig brennenstuhl. Op dit moment m'n complete meterkast op de schop aan het gooien, en hardware eruit wat niet perce meer daar hoeft.

Ik monteer alles op een plaat die straks middels gasdrukveren naar voren komt, zodat de rest benaderbaar is. Als ik er aan denk zal ik, als het klaar is, een foto sturen :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
Ik heb zelf gekozen om vierkante lasdozen van ABB te zetten met bijbehorende viervoudige stopcontacten. https://www.sandervunderi...oor-kabeldoos-3640-s.html

Hierdoor kon ik toen bleek dat de 6 stopcontacten die ik had heel makkelijk nog eens zo'n doos en wcd erbij plaatsen. En toen bleek dat er teveel stekkers eigenlijk net te breed waren om tussen muur en groepenkast te plaatsen heb ik besloten om met een stukje pvc de afstand tussen die dozen wat te vergroten zodat een deksel 90 graden gedraaid kon (en de stekker dus naar boven en beneden uitsteken ipv naar links en rechts)

[ Voor 32% gewijzigd door Eupeodes op 19-03-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
RobbyTown schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:19:
@Ollie_NL Klopt, alleen waar/hoe zet je die vast zonder schroefgaten? Namelijk de wens van TS.

[...]
Ik lees in die quote niet dat ie geen schroefgaten wil? Hij zegt "vastzetten", dat impliceert eerder dat ie wel schroefgaten wil :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 19:43
Ollie_NL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:10:
Wow, ben toch wel veel makkelijker dan de meeste mensen hier, ik zat te denken aan een stekkerblok van 5 euro van de Action.........zolang er geen 2000W doorheen gaat
Werkt ook prima. Ik heb een smart stekkerblok van de Action, kan je per stopcontact ook de stroom eraf halen en, bij de oudere versie, per outlet meten hoeveel verbruik er is.
Nou is mijn meterkast aardig opgeruimd afgelopen jaren en staat er niet zo heel veel spul meer in (getuige het gemiddelde verbruik van slechts 50Wh).

Overigens heb ik ook 4 inbouwstopcontacten, maar gebruik er nog maar 1 voor het stekkerblok en sommige spullen gaan nu via PoE ipv een aparte adapter (zoals Pi en AP).

[ Voor 12% gewijzigd door Uberprutser op 19-03-2025 10:39 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:06
Al mijn netwerkapparatuur in de meterkast werkt op 48volt, ik heb dus 1 adapter van 48volt met wat splitters gekoppeld aan al die apparaten. Dat is 1 stekker ipv 3. Misschien kun je ook zoiets doen. Veel zal op 12volt ofzo werken en dat kun je wel combineren als je een stevige 12v adapter haalt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

SambalBij

We're all MAD here

Ik heb zelf in meterkast maar een enkel stopcontact, maar heb daar een UPSje (uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)) op aangesloten.
Dan kun je in geval van stroomuitval thuis nog gealarmeerd worden omdat het internet er nog is (tenzij er natuurlijk upstream bij de ISP in de (straat)kast ook spul uitvalt) en eventueel tijdig thuis zijn om bij de vriezer te gaan dweilen :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:56
Bij mij werken veel van die apparaten gewoon rechtstreeks op POE of op een POE adapter. Glasvezelmodem bijvoorbeeld, vrij makkelijk om te zetten naar een PoE apparaat.

Dit zorgt er voor dat alles wat met het netwerk te maken heeft, netjes up blijft zolang ik die ene stekker maar niet uit het stopcontact trek 😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Romundoo
jurroen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:08:
Ik gebruik voor power outlets zelf Brennenstuhl. Voor de meer kritische apparatuur eentje met 60K amp protectie.

De Hue Bridge zou ik vervangen door Home Assistant met een Zigbee stick. Met de juiste HAT zou dat eventueel te doen kunnen zijn met PoE.
Heb je een link naar degene die je aanbeveelt? De vorige die ik vond, blijkt op een aantal vlakken toch wat minder te zijn (zie reactie hierboven).

Ik heb inmiddels een stick besteld, maar het eventuele overzetten komt later wel ;)
Eupeodes schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:18:
ik zou een schakelaar op de stekkerdoos zeker niet als eis zien. Wanneer zou je alles uit willen kunnen zetten zonder dat ook de betreffende groep of de hele stroom in huis uitgeschakeld wordt? Stekkerdozen met schakelaars zijn leuk achter je gaming pc met dikke monitors en geluidsset om het sluipverbruik te beperken, maar voor always-on apparatuur heeft een schakelaar op de stekkerdoos geen toegevoegde waarde (en inderdaad zoals eerder gezegd wel een risico op per ongeluk schakelen).

En in tegenstelling tot @jurroen zou ik die Hue Bridge er lekker in houden. Zelfs als je ernaast Home Assistant gebruikt. Ik weet natuurlijk niet wat de argumenten van jurroen zijn, maar ik vind het wel prettig om de firmware van de lampen up to date te kunnen houden. En een voor mij nog belangrijker voordeel is dat mijn licht bedienbaar blijft als home assistant of mijn huisserver de hik heeft (die server staat momenteel bij de kleuter op de kamer om met spotify connect muziek of luisterboeken af te kunnen spelen, maar ze kan ook bij de stekkers).
Precies, dat was ook mijn gedachte, dus een schakelaar is niet nodig.

Ik houd het liever wat meer gescheiden. Als bijvoorbeeld Home Assistant eruit ligt, kan ik het via een andere weg nog bereiken.
Cheesy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:25:
Ik kwam onlangs de modulaire stekkerdozen van Ikea tegen, vond het wel een leuk systeem en wellicht ook handig voor jouw toepassing. (Kijk zelf even de documentatie door of het geschikt is).
https://www.ikea.com/nl/nl/cat/modulaire-stekkerdozen-48969/

Maareuh, planken in de meterkast... blijft de groepenkast wel netjes bereikbaar?

Overigens zijn die opbouw contactdozen ook niet heel moeilijk om zelf bij te plaatsen. Deze zijn al voorbedraad en gewoon bij de bouwmarkt te koop:
https://www.praxis.nl/ele...ig-ra-voorbedraad/2133973 + https://www.praxis.nl/ele...sdoos-met-deksel/10213439
Leuk bedacht van IKEA, maar naar mijn idee niet helemaal geschikt voor mijn toepassing en de plaatsing in de meterkast.

Bij de plaatsing van de planken is uiteraard rekening gehouden met de groepenkast, en daarnaast zijn ze ook uitneembaar.

Wat betreft de opbouw van de contactdozen, die heb ik inderdaad al in de meterkast. Inmiddels heb ik er 6, maar 8 zouden er ook wel kunnen. Alleen dan heb je er dan bijvoorbeeld weer 9 nodig. Op een bepaald moment moet je ook verder kijken.
Prisma16 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:33:
Of tweevoudige WCDs vervangen door viervoudige WCDs? Bestaan ook van ABB.

https://www.sandervunderi...-voudig-opbouw-404ea.html
Dat kan inderdaad ook, maar dan heb je hetzelfde als ik hierboven benoem.
NeFoRcE schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:34:
Ik heb een duo stekkerdoos 16 voudig brennenstuhl. Op dit moment m'n complete meterkast op de schop aan het gooien, en hardware eruit wat niet perce meer daar hoeft.

Ik monteer alles op een plaat die straks middels gasdrukveren naar voren komt, zodat de rest benaderbaar is. Als ik er aan denk zal ik, als het klaar is, een foto sturen :)
Heb je een link naar degene die je aanbeveelt? En ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat!

[ Voor 92% gewijzigd door Romundoo op 19-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:56

jurroen

Security en privacy geek

Eupeodes schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:18:

Zijn meerdere argumenten voor. Het privacy-aspect lijkt mij nogal wiedes (de Hue Bridge stuurt telemetry, binnenkort een account nodig). Maar ook dat het wellicht een device scheelt - een USB stick die je in de bestaande hardware waarop Home Assistant draait kan pluggen.

Verder kunnen de Zigbee sticks vaak een grotere hoeveelheid apparaten aan, is er ondersteuning voor veel meer Zigbee devices (ongeacht of je Z2M of ZHA gebruikt, de Hue Bridge is mega beperkt) en bieden veelal een betere dekking.

Ik krijg via Zigbee2MQTT ook gewoon updates, voor mijn Hue en Tradfri lampen, Aqara sensors, etc etc.

Ik draai HA "dedicated", los van de homeserver - andere ruimte zelfs. Een kleuter (of huisdier) /die bij de homeserver kan vind ik persoonlijk een nachtmerrie scenario :+ Want inderdaad die stekkers - maar ook de kans op andere ongelukjes (drinken die omgestoten wordt, waterpistool etc). Maar als je niet de 'luxe' hebt om dat anders te doen begrijp ik de houding goed.

[ Voor 3% gewijzigd door jurroen op 19-03-2025 12:08 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
SambalBij schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:54:
Ik heb zelf in meterkast maar een enkel stopcontact, maar heb daar een UPSje (uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)) op aangesloten.
Dan kun je in geval van stroomuitval thuis nog gealarmeerd worden omdat het internet er nog is (tenzij er natuurlijk upstream bij de ISP in de (straat)kast ook spul uitvalt) en eventueel tijdig thuis zijn om bij de vriezer te gaan dweilen :)
Ik heb hier ook al naar zitten kijken, maar dan die van Eaton.

Wat betreft de Eaton Ellipse Pro Serie, ik heb even gekeken en vond de volgende modellen:Als ik zelf even een overzicht maak, kom ik denk uit op de 850VA of 1200VA. De 650VA lijkt mij wat krap.

Stroomverbruik per apparaat (geschat)​
Dream Machine Pro → ~35W
UniFi Pro Max 24 PoE switch → ~45-50W (zonder PoE-belasting, met PoE kan dit nog flink oplopen)
U7 Pro (3x via PoE) → ~30W totaal (~10W per stuk)
G4 Doorbell Pro PoE → ~10W
Glasvezelaansluiting → ~10W
KPN modem → ~10W
Ajax Hub → ~5W
Thinclient → ~15-50W afhankelijk van belasting
Beveiligingscamera Hub → ~10-15W
Eufy Homebase → ~5W
Philips Hue Hub → ~5W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Romundoo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Heb je een link naar degene die je aanbeveelt? De vorige die ik vond, blijkt op een aantal vlakken toch wat minder te zijn (zie reactie hierboven).

Ik heb inmiddels een stick besteld, maar het eventuele overzetten komt later wel ;)

Heb je een link naar degene die je aanbeveelt? En ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat!
uitvoering: Brennenstuhl Premium Aluminium Line, Stekkerdoos 16-Voudig

deze :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Aha, die is wel behoorlijk groot om bij een plank te plaatsen. Ik zoek er eentje met 6 of 8 poorten, maar dan achter elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:06
Romundoo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Ik heb hier ook al naar zitten kijken, maar dan die van Eaton.

Wat betreft de Eaton Ellipse Pro Serie, ik heb even gekeken en vond de volgende modellen:Als ik zelf even een overzicht maak, kom ik denk uit op de 850VA of 1200VA. De 650VA lijkt mij wat krap.

Stroomverbruik per apparaat (geschat)​
Dream Machine Pro → ~35W
UniFi Pro Max 24 PoE switch → ~45-50W (zonder PoE-belasting, met PoE kan dit nog flink oplopen)
U7 Pro (3x via PoE) → ~30W totaal (~10W per stuk)
G4 Doorbell Pro PoE → ~10W
Glasvezelaansluiting → ~10W
KPN modem → ~10W
Ajax Hub → ~5W
Thinclient → ~15-50W afhankelijk van belasting
Beveiligingscamera Hub → ~10-15W
Eufy Homebase → ~5W
Philips Hue Hub → ~5W
Ga voor een Eco ipv een Pro. Die zijn goedkoper en hebben een stuk lager sluipverbruik.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
jurroen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:06:
[...]
...

Een kleuter (of huisdier) /die bij de homeserver kan vind ik persoonlijk een nachtmerrie scenario :+ Want inderdaad die stekkers - maar ook de kans op andere ongelukjes (drinken die omgestoten wordt, waterpistool etc). Maar als je niet de 'luxe' hebt om dat anders te doen begrijp ik de houding goed.
het is ook niet mijn ideale scenario. Wel staat de server op een hoogte dat zij (of haar zusje) er niet bij kan, enkel het stopcontact en de netwerkpoort zijn bereikbaar. Maar ik moet natuurlijk gewoon voor een losse bluetooth speaker oid, en ik moet op enig moment ook eens gaan nadenken over vervangen van hardware, de server (een mac mini met debian) nadert de 12 jaar, en de NAS viert over 2 weken z'n tiende verjaardag.

En ik ga toch ook eens kijken naar een zigbee stick, zeker als die update via die route goed gaan is dat zeer nuttig, heb momenteel meerdere ikea lampen die ik niet kan updaten omdat ze op de hue bridge zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 15:53

[...]
Dubbelzijdig tape, laten hangen of neerleggen, wat maakt het uit in de meterkast?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
chaoscontrol schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Ga voor een Eco ipv een Pro. Die zijn goedkoper en hebben een stuk lager sluipverbruik.
Zal ik even bekijken, maar welk vermogen zal je aanbevelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 23:49
Wij hebben op ieder bureau deze liggen:

uitvoering: Brennenstuhl Super-Solid overspanningsbeveiligd 13.500A (8 stekke...

Prima stekkerdozen met lekker veel aansluitingen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romundoo
Sir_Hendro schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:54:
Wij hebben op ieder bureau deze liggen:

uitvoering: Brennenstuhl Super-Solid overspanningsbeveiligd 13.500A (8 stekke...

Prima stekkerdozen met lekker veel aansluitingen.
Dat is inderdaad degene die ik in mijn startpost ook benoemde, maar komt er op Amazon zoals door @RobbyTown aangegeven, een aantal keren niet zo goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 07:06

[...]
Dubbelzijdig tape. Vast ook wel te krijgen bij diezelfde action.

Elke stekkerdoos past wel, maar misschien kan je ook de wcd gewoon van 2 naar 4 uitbreiden of bijplaatsen.

Stekkerdoos is eenvoudig: een goedkope en niet boven het maximum gaan van de doos qua amperes… beetje nuchter blijven, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Miezie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:30:
[...]

Dubbelzijdig tape. Vast ook wel te krijgen bij diezelfde action.

Elke stekkerdoos past wel, maar misschien kan je ook de wcd gewoon van 2 naar 4 uitbreiden of bijplaatsen.

Stekkerdoos is eenvoudig: een goedkope en niet boven het maximum gaan van de doos qua amperes… beetje nuchter blijven, lijkt me.
Het bevestigen met dubbelzijdige (Action) tape is natuurlijk mogelijk, maar waarom niet gewoon een stekkerdoos met bevestigingsmogelijkheid? Die zijn daar tenslotte voor gemaakt.

Elke stekkerdoos past uiteraard, maar gezien de apparatuur die erop aangesloten wordt, vind ik dat je niet moet besparen op de kwaliteit ervan.

Wat betreft het uitbreiden van de WCD: dat kan, maar dan heb ik er vier, terwijl ik er uiteindelijk vijf of zes nodig heb. Daarom lijkt een stekkerdoos met zes tot acht poorten mij een handigere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Romundoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Elke stekkerdoos past uiteraard, maar gezien de apparatuur die erop aangesloten wordt, vind ik dat je niet moet besparen op de kwaliteit ervan.
En dat is het verdienmodel van overpriced stekkerdozen ;) .

Vooral gezien er eigenlijk niks bijzonders achter zit. Sowieso niet qua verbruik. Ga je nou een zware verbruiker erop zetten, dan kan je zeggen dat je liever eentje met een iets hogere rating dan nodig is hebt, dan lagere. Maar al jouw apparaten verbruiken absoluut niks. De enige vraag dan nog is de overspanningsbeveiliging. Bij sommige dingen kan hij iig in theorie helpen, bij andere dingen niet. Hoeveel van jouw andere apparatuur staat achter een overspanningsbeveiliging?

Maar eerlijk is eerlijk, het is allemaal gewoon standaard apparatuur, als dat gefrituurd wordt door overspanning is dat zeer waarschijnlijk een verzekeringsdingetje en niet meer. Natuurlijk scheelt het een hoop gedoe als het niet gefrituurd wordt, maar ik zou zelf me dan eerder zorgen maken over dingen als een PC die kapot gaat, dan een switch (het duurste van je lijstje). Als je daar backup hebt van de instellingen koop je dezelfde opnieuw, zet je instellingen terug, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Romundoo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Dat is inderdaad degene die ik in mijn startpost ook benoemde, maar komt er op Amazon zoals door @RobbyTown aangegeven, een aantal keren niet zo goed uit.
Hij heeft een 4.8. Je gaat geen enkel product met duizenden ratings vinden waar niemand problemen mee heeft ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Sissors schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:44:
[...]

En dat is het verdienmodel van overpriced stekkerdozen ;) .

Vooral gezien er eigenlijk niks bijzonders achter zit. Sowieso niet qua verbruik. Ga je nou een zware verbruiker erop zetten, dan kan je zeggen dat je liever eentje met een iets hogere rating dan nodig is hebt, dan lagere. Maar al jouw apparaten verbruiken absoluut niks. De enige vraag dan nog is de overspanningsbeveiliging. Bij sommige dingen kan hij iig in theorie helpen, bij andere dingen niet. Hoeveel van jouw andere apparatuur staat achter een overspanningsbeveiliging?

Maar eerlijk is eerlijk, het is allemaal gewoon standaard apparatuur, als dat gefrituurd wordt door overspanning is dat zeer waarschijnlijk een verzekeringsdingetje en niet meer. Natuurlijk scheelt het een hoop gedoe als het niet gefrituurd wordt, maar ik zou zelf me dan eerder zorgen maken over dingen als een PC die kapot gaat, dan een switch (het duurste van je lijstje). Als je daar backup hebt van de instellingen koop je dezelfde opnieuw, zet je instellingen terug, en klaar.
Met 'kwaliteit' bedoelde ik vooral de producten van de Action. ;-)

Wat betreft de zware verbruikers, waar doel je dan specifiek op? En wat bedoel je precies met 'hoeveel van jouw andere apparatuur staat achter een overspanningsbeveiliging'? Ik ben onlangs verhuisd en heb momenteel nog geen verlengsnoer in gebruik, maar in mijn vorige woning had ik er een aantal van de Action of IKEA in gebruik voor eigenlijk van alles. En ja dat ging voor zover ik weet ook goed.
Sissors schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:44:
[...]
Hij heeft een 4.8. Je gaat geen enkel product met duizenden ratings vinden waar niemand problemen mee heeft ondervonden.
Dus eigenlijk zeg je: niet zo moeilijk doen, dit is gewoon een prima oplossing voor jouw situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 07:06
Romundoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Met 'kwaliteit' bedoelde ik vooral de producten van de Action. ;-)

Wat betreft de zware verbruikers, waar doel je dan specifiek op? En wat bedoel je precies met 'hoeveel van jouw andere apparatuur staat achter een overspanningsbeveiliging'? Ik ben onlangs verhuisd en heb momenteel nog geen verlengsnoer in gebruik, maar in mijn vorige woning had ik er een aantal van de Action of IKEA in gebruik voor eigenlijk van alles. En ja dat ging voor zover ik weet ook goed.

[...]

Dus eigenlijk zeg je: niet zo moeilijk doen, dit is gewoon een prima oplossing voor jouw situatie ;)
Ik koop ook niet bij de Action. Het goedkoopste bij de bouwmarkt mag ook.

Je mag ook hele prijzige dingen kopen hoor, maar het maakt gewoon niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Ik denk dat ik dan maar voor twee keer de onderstaande kies voor op de planken:

https://www.gamma.nl/asso...-5-mm-2-5-meter/p/B468977

Onder mijn zit-sta bureau kies ik dan denk voor de dezelfde of de variant met 8 aansluitingen.

https://www.kabelshop.nl/...3340318-i14586-t7540.html

Dat geldt eveneens voor mijn tv i.c.m. Chromecast en Playstation 5 op de zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
Romundoo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 00:07:

Onder mijn zit-sta bureau kies ik dan denk voor de dezelfde of de variant met 8 aansluitingen.

Voor goede overspanningsbeveiliging zou ik aanbevelen om aanvullend een module in de meterkast te monteren, een gecombineerde unit type 2+3. Bij mij in de meterkast heb ik in der tijd zo'n ding geïnstalleerd:
https://www.elektramat.nl...iging-3-polig-nul-311722/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Romundoo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 00:07:

Nog andere aanvullingen hierop, anders ga ik ze bestellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Of toch niet ;-) Zat zojuist even naar de afmetingen te kijken, maar deze zijn wel erg fors. Dus toch nog maar even verder kijken
Pagina: 1