heeft stekkerdoos met beveiliging tegen overspanning nut?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-04 16:36
Wij Tweakers hebben allemaal best wel kostbare hardware aan het stroomnet hangen.
Heeft het zin om een stekkerdoos of beveiligingsadapter tegen overspanning/bliksem te kopen?

Heb er van Brennenstuhl bij Saturn in Duitsland zien liggen.
Een losse stekkerdoos kan duur zijn, maar die zijn dan ook tot 60000A. Richting de 100 euro.
Je hebt stekkerdozen van hun rond de 25 euro tot 19000A.
En dan nog beveiligingsadapters voor 1 stekker, die zijn het goedkoopste (zou ik dan voor een normale stekkerdoos plaatsen.

Een kennis van me zei dat het weinig nut heeft: meeste bliksemschade komt door electromagnetisch veld door inslag vlak bij.
p.s. bij onweer in de buurt trek ik altijd de stekkers eruit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als de bliksem direct op je huis in slaat, gaat zo'n luchtbrugje van hooguit een paar mm in die beveiliging écht niet helpen; bliksem zelf reist al honderden meters door de lucht zonder geleider voordat het bij je huis is.

Nou weet ik eerlijk gezegd niet goed wat die 60000A en 19000A betekent; spanning heeft an sich toch niets te maken met de stroomsterkte? Of is dat het maximum dat je op dat blok kunt aansluiten en is het stiekem mA ipv A?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 22:05
Nee.

Je kan beter een overspanning beveiliging automaat gebruiken in de meterkast en de aarding kabel zo kort houden.

Stroom zoekt de minste weerstand en daarom is een korte aarding kabel nodig. Met een stopcontact gaat dit niet werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45

Rmg

Als in de ene hoek van je huis bliksem inslaat gaat(kan) er door je stroomkabels een stroom lopen door die inslag en kunnen apparaten aangesloten in een andere hoek van je huis slopen.

( Of als het bij je buren inslaat, het transformatorhuisje, op de grond vlak bij je hoofdleiding, bij een eventuele bovengrondse stroomleiding. )

Die piekstroom/lekstroom die kan worden afgevangen door een stekkerblok, de rating die op die stekkerdozen staat is de maximale stroompiek die kan worden opgevangen zonder de beveiliging te slopen. https://www.brennenstuhl....ingsbeveiliging/lekstroom.

Heeft het nut? Niet tegen ALLE vormen van bliksemschade. Wel tegen overspanning als gevolg van (onder andere) bliksem.

Zeker als je dure apparatuur hebt die lastig te vervangen is is het te overwegen om overspanningsbeveiliging te gebruiken, het gaat je alleen niet in alle gevallen beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:55:
Nou weet ik eerlijk gezegd niet goed wat die 60000A en 19000A betekent; spanning heeft an sich toch niets te maken met de stroomsterkte? Of is dat het maximum dat je op dat blok kunt aansluiten en is het stiekem mA ipv A?
Nee beslist niet, er wordt wel terdege zoveel duizend ampère bedoeld, zoals stromen die optreden bij een kortsluiting. Met name als je dicht bij een transformatorhuisje woont, dan lijkt me die 6000A wel reëel. Denk vooral aan de krachten die optreden bij dergelijke hoge stromen. Maar die 19000A zet ik ook vraagtekens bij. Het biedt namelijk geen beveiliging van je apparatuur bij een directe inslag in je huis, daarbij kan letterlijk alles aan gort slaan. Maar ze kunnen wel bescherming bieden tegen inslagen in de nabije omgeving. Maar er wordt nogal verschillend gedacht, ik doe er dan ook geen uitspraak over. Wij hebben er niet een en trekken bij naderend onweer en bij langdurige afwezigheid ook de stekkers eruit, dat vinden we minstens zo effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Icephase schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:55:
Als de bliksem direct op je huis in slaat, gaat zo'n luchtbrugje van hooguit een paar mm in die beveiliging écht niet helpen; bliksem zelf reist al honderden meters door de lucht zonder geleider voordat het bij je huis is.

U = I * R.
Bij kortsluiting gaat R richting 0 en gaat dus U of I richting oneindig. Vandaar dat je bij kortsluiting voor hele korte momenten met gigantische stromen en spanningen te maken hebt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 10:05
Ik heb er een op de stekkerdoos van mijn pc zitten. Veiligheid is een gevoel en dit voelt prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:37:
[...]
U = I * R.
Bij kortsluiting gaat R richting 0 en gaat dus U of I richting oneindig. Vandaar dat je bij kortsluiting voor hele korte momenten met gigantische stromen en spanningen te maken hebt.
Nou JackBol, richting oneindig (of bedoel je dat niet echt letterlijk?), zal de stroom nooit gaan, want dat kan de voedende transformator natuurlijk nooit leveren, er zijn heel duidelijk grenzen. En zowel die trafo als de voedingskabels in de straat hebben hun weerstand of liever gezegd hun impedantie dus die gaat alles bij elkaar opgeteld zeker niet richting nul. Bovendien is er niet alleen maar de ohmse weerstand, maar ook de inductieve. En dat alles is ook het geval met alle verbindingen daarvoor. De spanning U op de plaats van de kortsluiting dien je bovendien buiten beschouwing te laten, want die wordt nagenoeg nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben begin 40. Mijn ouders deden vroeger ook nog wel de stekkers eruit bij onweer, vooral van de tv en de pc (was blijkbaar belangrijker dan de koelkast, en koken en oven ging nog op gas).

Nu heb ik altijd in een rijtjeswoning of appartement gewoond, niet op het platteland met rondom weiland.

Maar is de kans dat dit je overkomt niet heel klein? We hebben toch ook geen sprinkler in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
De kans is inderdaad klein maar het is ook handig bij spanningspieken op het net.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Spanningspieken zijn mogelijk door bliksem inslag of door zware machines/motoren die uitschakelen. Heb je dus een werkplaats (of je buren) dan kan het zin hebben. Wordt bij jou de elektriciteit nog via draden aan een paal boven de grond aangeleverd (ik denk aan kleine dorpjes in Frankrijk) dan neemt het risico van bliksem inslag natuurlijk wel erg toe.
Ik beveiliging mijn kostbare apparatuur middels een inboedelverzekering. Werkt al jaren prima -O-

Theo

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SVMartin schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:11:
Ik ben begin 40. Mijn ouders deden vroeger ook nog wel de stekkers eruit bij onweer, vooral van de tv en de pc (was blijkbaar belangrijker dan de koelkast, en koken en oven ging nog op gas).

Nu heb ik altijd in een rijtjeswoning of appartement gewoond, niet op het platteland met rondom weiland.

Maar is de kans dat dit je overkomt niet heel klein? We hebben toch ook geen sprinkler in huis?
Als het heel dichtbij is wil ik het er ook nog wel uittrekken (donder en bliksem bijna gelijktijdig). Ik ben in de 40, ik weet niet of dat uitmaakt :p

Ook heb ik stekkerdozen met een aan/uit schakelaar op veel dingen dus dingen die ik niet gebruik staan op zich afgeschakeld. Maar of dat helpt tegen bliksem. Waarschijnlijk net zo goed/slecht als zo'n overspannings stekkerdoos.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Evertt
Marzman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:29:
[...]

Als het heel dichtbij is wil ik het er ook nog wel uittrekken (donder en bliksem bijna gelijktijdig). Ik ben in de 40, ik weet niet of dat uitmaakt :p

Ook heb ik stekkerdozen met een aan/uit schakelaar op veel dingen dus dingen die ik niet gebruik staan op zich afgeschakeld. Maar of dat helpt tegen bliksem. Waarschijnlijk net zo goed/slecht als zo'n overspannings stekkerdoos.
Alleen helpt stekker eruit. Schakelaar help niet bij bliksem gaat dat er gewoon doorheen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik het niet, een goede backup van je data en een goede inboedelverzekering geven veel meer zekerheid.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Evertt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:42:
[...]

Alleen helpt stekker eruit. Schakelaar help niet bij bliksem gaat dat er gewoon doorheen.
Het werkt allebei niet, dat bedoelde ik met net zo goed ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Stekker uit stopcontact of schakelaar uit help echt wel tijdens onweer hoor. Bliksem induceert en flinke spanningspiek in de installatie bedrading. Dat zijn indirecte gevolgen die ook schade kunnen geven. De meeste elektronica is zelf al voorzien van een zogenaamde MOV of TVS. Zo'n speciale doos geeft misschien weer net wat meer beveiliging. Heb je echter een directe inslag, dan mag je blij zijn als je huis er nog staat. Maak je geen zorgen over je apparaten, die moet je toch vervangen. Inclusief je nieuwe doos :+

Theo

Pagina: 1