Ik overweeg sterk om een warmtepomp en SWW voorziening te nemen om het gas de deur uit te doen.
Veel gelezen en geprobeerd tot een goed en duidelijk antwoord te komen wat het mij op gaat leveren (op de voordelen voor de planeet door geen gas na) en ik kom er moeilijk uit.
Punten waar ik mee zit:
1. Terugverdien tijd, is het wel rendabel. Helemaal nu met de complete vernietiging van enige voordeel van zonnepanelen in 2027. (uiteraard is er wel een voordeel maar minimaal in de winter)
2. Hoe comfortable is een SWW vat
3. Leiding werk in huis, vanaf de ketel is alles 20x2 voor zover ik kan vast stellen en ergens in de vloer gaat het naar kleiner voor de radiatoren.
4. Geluidsoverlast binnen
Hieronder een kort inzicht in het huis etc
Historisch gasverbruik: Moeilijk te zeggen woon er pas 9 maanden maar gezien huis 8 jaar oud is en d meter dus bij 0 begon kom ik op zo een 550m2 per jaar
Huis is een hoekhuis uit 2017, 140m2 ongeveer en voldoet dus aan de isolatie normen van het bouwbesluit rond de tijd van de bouw.
- 5 radiatoren op eerste verdieping, volgens de bouwtekening lage temp radiatoren maar ik twijfel er sterk aan. Ze worden wel warm bij 40 graden water en heb ook niet echt veel en vaak ze open staan dus dat moet wel goed komen, desnoods met booster fans.
Ik heb geen DWTW.
Momenteel heb ik een offerte liggen van Daikin via eigenhuis voor een Daikin Edla 6kw monoblock incl boiler vat (grote is nog niet bepaald) voor 7879 incl subsidie. Hier komt nog extra kosten bij voor electra, buizen die langer zijn dan de meegeleverde 5 meter en andere mogelijke zaken.
Tevens een offerte gehad voor een Weheat 6kw alleen daar ga ik niet mee verder, tenminste niet deze partij aangezien die zo maar een hele berg aannamen hebben gedaan en op basis van die aannames met een voorstel komen van 15k incl subsidie (extra boiler vat, nooit gevraagd naar verwarming van het huis, niet gevraagd naar isolatie huis etc). Geen goed gevoel hierbij.
Vorig jaar ook al een poging gedaan met een aanbod voor een Amber 6kw incl SWW voor ongeveer 12.8k excl subsidie alleen dit strande door een privé situatie waardoor het e.e.a. stil kwam liggen voor een bepaalde tijd.
Veel gelezen en geprobeerd tot een goed en duidelijk antwoord te komen wat het mij op gaat leveren (op de voordelen voor de planeet door geen gas na) en ik kom er moeilijk uit.
Punten waar ik mee zit:
1. Terugverdien tijd, is het wel rendabel. Helemaal nu met de complete vernietiging van enige voordeel van zonnepanelen in 2027. (uiteraard is er wel een voordeel maar minimaal in de winter)
2. Hoe comfortable is een SWW vat
3. Leiding werk in huis, vanaf de ketel is alles 20x2 voor zover ik kan vast stellen en ergens in de vloer gaat het naar kleiner voor de radiatoren.
4. Geluidsoverlast binnen
Hieronder een kort inzicht in het huis etc
Historisch gasverbruik: Moeilijk te zeggen woon er pas 9 maanden maar gezien huis 8 jaar oud is en d meter dus bij 0 begon kom ik op zo een 550m2 per jaar
Huis is een hoekhuis uit 2017, 140m2 ongeveer en voldoet dus aan de isolatie normen van het bouwbesluit rond de tijd van de bouw.
Afgiftesysteem:
- 60m2 vloerverwarmin op begaande grond 16x2mm buizen h.o.h 10cm- 5 radiatoren op eerste verdieping, volgens de bouwtekening lage temp radiatoren maar ik twijfel er sterk aan. Ze worden wel warm bij 40 graden water en heb ook niet echt veel en vaak ze open staan dus dat moet wel goed komen, desnoods met booster fans.
SWW:
Er is plek voor een boiler, we zijn met 3 personen dus zat te denken aan rond de 200 literIk heb geen DWTW.
Warmtepompvoorkeur:
L/W heeft de sterke voorkeur, monitoring van verbruik is zeker nuttig.Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.Momenteel heb ik een offerte liggen van Daikin via eigenhuis voor een Daikin Edla 6kw monoblock incl boiler vat (grote is nog niet bepaald) voor 7879 incl subsidie. Hier komt nog extra kosten bij voor electra, buizen die langer zijn dan de meegeleverde 5 meter en andere mogelijke zaken.
Tevens een offerte gehad voor een Weheat 6kw alleen daar ga ik niet mee verder, tenminste niet deze partij aangezien die zo maar een hele berg aannamen hebben gedaan en op basis van die aannames met een voorstel komen van 15k incl subsidie (extra boiler vat, nooit gevraagd naar verwarming van het huis, niet gevraagd naar isolatie huis etc). Geen goed gevoel hierbij.
Vorig jaar ook al een poging gedaan met een aanbod voor een Amber 6kw incl SWW voor ongeveer 12.8k excl subsidie alleen dit strande door een privé situatie waardoor het e.e.a. stil kwam liggen voor een bepaalde tijd.