Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:42
Ik overweeg sterk om een warmtepomp en SWW voorziening te nemen om het gas de deur uit te doen.

Veel gelezen en geprobeerd tot een goed en duidelijk antwoord te komen wat het mij op gaat leveren (op de voordelen voor de planeet door geen gas na) en ik kom er moeilijk uit.

Punten waar ik mee zit:

1. Terugverdien tijd, is het wel rendabel. Helemaal nu met de complete vernietiging van enige voordeel van zonnepanelen in 2027. (uiteraard is er wel een voordeel maar minimaal in de winter)
2. Hoe comfortable is een SWW vat
3. Leiding werk in huis, vanaf de ketel is alles 20x2 voor zover ik kan vast stellen en ergens in de vloer gaat het naar kleiner voor de radiatoren.
4. Geluidsoverlast binnen

Hieronder een kort inzicht in het huis etc

Historisch gasverbruik: Moeilijk te zeggen woon er pas 9 maanden maar gezien huis 8 jaar oud is en d meter dus bij 0 begon kom ik op zo een 550m2 per jaar

Huis is een hoekhuis uit 2017, 140m2 ongeveer en voldoet dus aan de isolatie normen van het bouwbesluit rond de tijd van de bouw.
Afgiftesysteem:
- 60m2 vloerverwarmin op begaande grond 16x2mm buizen h.o.h 10cm
- 5 radiatoren op eerste verdieping, volgens de bouwtekening lage temp radiatoren maar ik twijfel er sterk aan. Ze worden wel warm bij 40 graden water en heb ook niet echt veel en vaak ze open staan dus dat moet wel goed komen, desnoods met booster fans.
SWW:
Er is plek voor een boiler, we zijn met 3 personen dus zat te denken aan rond de 200 liter
Ik heb geen DWTW.
Warmtepompvoorkeur:
L/W heeft de sterke voorkeur, monitoring van verbruik is zeker nuttig.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.

Momenteel heb ik een offerte liggen van Daikin via eigenhuis voor een Daikin Edla 6kw monoblock incl boiler vat (grote is nog niet bepaald) voor 7879 incl subsidie. Hier komt nog extra kosten bij voor electra, buizen die langer zijn dan de meegeleverde 5 meter en andere mogelijke zaken.

Tevens een offerte gehad voor een Weheat 6kw alleen daar ga ik niet mee verder, tenminste niet deze partij aangezien die zo maar een hele berg aannamen hebben gedaan en op basis van die aannames met een voorstel komen van 15k incl subsidie (extra boiler vat, nooit gevraagd naar verwarming van het huis, niet gevraagd naar isolatie huis etc). Geen goed gevoel hierbij.

Vorig jaar ook al een poging gedaan met een aanbod voor een Amber 6kw incl SWW voor ongeveer 12.8k excl subsidie alleen dit strande door een privé situatie waardoor het e.e.a. stil kwam liggen voor een bepaalde tijd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Op welke temperatuur stook je je verwarming nu, gezien je het wel al over 40* hebt.

Door salderen is een warmtepomp minder rendabel dan vroeger. Nu moet je de stroom zelf betalen ipv wegstrepen.
Moet je cv sowieso vervangen worden? Want dan is het plaatje wat gunstiger (cv kost ook +- 1500 incl installeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:21
Mocht je op inductie (gaan) koken dan kun je ook het vastrecht voor gas erbij tellen qua jaarlijkse besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-06 12:06
Als je warmtepomp goed geïnstalleerd is en met lage temperaturen kan werken, zijn de verbruikskosten ongeveer de helft van die met gas. Dus zonnepanelen doen er dan nog even niet toe. In de toekomst denk ik dat gas nog duurder wordt en hoewel gas en elektraprijzen gekoppeld zijn, denk ik dat duurder gas dan meer pijn doet. Je gasverbruik is nu al laag, dus dat helpt niet mee met de investering, maar goed. Simpel rekenen: de helft minder kosten aan verwarming en douchen x 15? jaar + 15 jaar? vastrecht gas = het bedrag dat je sowieso kunt investeren in je warmtepompsysteem zonder duurder uit te zijn dan met gas. Natuurlijk kunnen de prijzen veranderen, maar ik denk dat het dan niet slechter uitpakt.

Met een monoblock heb je geen geluid in huis. Met de goede merken ook geen overlast buiten. Voor de vloerverwarming moet je wel even kijken naar de aanvoer, die moet 4x meer water aanvoeren dan bij een gasketel en je verdeler moet vervangen worden voor eentje die niet mengt. Voor radiatoren boven kom je vaak best goed weg, maar een paar boosterfans kunnen goed helpen.

Douchen met een boiler is voor ons geen probleem gebleken, zelfs niet met een bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:06:
Op welke temperatuur stook je je verwarming nu, gezien je het wel al over 40* hebt.

Door salderen is een warmtepomp minder rendabel dan vroeger. Nu moet je de stroom zelf betalen ipv wegstrepen.
Moet je cv sowieso vervangen worden? Want dan is het plaatje wat gunstiger (cv kost ook +- 1500 incl installeren).
De cv staat op 65 graden maar wel op minimaal vermogen, aanvoer temp komt niet boven de ongeveer 45.

CV is 8 jaar oud dus die hoeft er nog niet uit.
walletje-w schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:10:
Mocht je op inductie (gaan) koken dan kun je ook het vastrecht voor gas erbij tellen qua jaarlijkse besparing.
Ja we koken al op inductie.
Coolmint schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:28:
Als je warmtepomp goed geïnstalleerd is en met lage temperaturen kan werken, zijn de verbruikskosten ongeveer de helft van die met gas. Dus zonnepanelen doen er dan nog even niet toe. In de toekomst denk ik dat gas nog duurder wordt en hoewel gas en elektraprijzen gekoppeld zijn, denk ik dat duurder gas dan meer pijn doet. Je gasverbruik is nu al laag, dus dat helpt niet mee met de investering, maar goed. Simpel rekenen: de helft minder kosten aan verwarming en douchen x 15? jaar + 15 jaar? vastrecht gas = het bedrag dat je sowieso kunt investeren in je warmtepompsysteem zonder duurder uit te zijn dan met gas. Natuurlijk kunnen de prijzen veranderen, maar ik denk dat het dan niet slechter uitpakt.

Met een monoblock heb je geen geluid in huis. Met de goede merken ook geen overlast buiten. Voor de vloerverwarming moet je wel even kijken naar de aanvoer, die moet 4x meer water aanvoeren dan bij een gasketel en je verdeler moet vervangen worden voor eentje die niet mengt. Voor radiatoren boven kom je vaak best goed weg, maar een paar boosterfans kunnen goed helpen.

Douchen met een boiler is voor ons geen probleem gebleken, zelfs niet met een bad.
Ja omdat gebruik al laag is, is dat een van de redenen waarom ik twijfel aan hoe rendabel e.e.a. is.

Aanvoer naar vvw kan eventueel aangepast worden maat is wel een hoop extra gedoe. En ja de verdeler vervangen voor een open verdeler is idd een extra kosten post.

M.b.t. geluid gaat het mij vooral om de boiler en de mogelijke trilling geluiden van de pomp. Het liefst zet ik hem naast het huis maar dan heb ik een hele smalle doorloop en is de afstand tot waar nu de cv staat zeker 20 meter. Alternatief is op de uitbouw maar dan is het geluid mogelijk wel echt een ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
besparing indicatie: 550 m3/aardgas x 1,30 eur/m3 = 715 euro/jaar. Dan nog vastrecht gas a 300 euro maakt totale kosten van nu circa 1000 euro per jaar. Met een mini-warmtepompje (want jij hebt echt aan 4 kW genoeg maar zo klein zijn ze bijna niet te koop) kom je hiermee misschien op 1200 kWh stroom per jaar. Dat kost je bij 0,30 eur/kWh dus 360 euro per jaar. Potentiele besparing is dus zo'n 650 per jaar bij huidige prijzen van stroom/gas etc.

financieel dus niet mega-gaaf maar ook niet slecht. Zodra gas weer duurer wordt (of de aansluiting duurder wordt en dat gaat sowieso gebeuren) wordt het verschil groter en gaat terugverdienen sneller. Als je nu het geld kunt missen zou ik het zeker overwegen. Boiler makt geen geluid dus daar hoef je geen zorgen over te maken. De warmtepomp zelf maakt wel geluid, daar zijn normen voor en kan de installateur voor je uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Fr33z schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:44:
besparing indicatie: 550 m3/aardgas x 1,30 eur/m3 = 715 euro/jaar. Dan nog vastrecht gas a 300 euro maakt totale kosten van nu circa 1000 euro per jaar. Met een mini-warmtepompje (want jij hebt echt aan 4 kW genoeg maar zo klein zijn ze bijna niet te koop) kom je hiermee misschien op 1200 kWh stroom per jaar. Dat kost je bij 0,30 eur/kWh dus 360 euro per jaar. Potentiele besparing is dus zo'n 650 per jaar bij huidige prijzen van stroom/gas etc.

financieel dus niet mega-gaaf maar ook niet slecht. Zodra gas weer duurer wordt (of de aansluiting duurder wordt en dat gaat sowieso gebeuren) wordt het verschil groter en gaat terugverdienen sneller. Als je nu het geld kunt missen zou ik het zeker overwegen. Boiler makt geen geluid dus daar hoef je geen zorgen over te maken. De warmtepomp zelf maakt wel geluid, daar zijn normen voor en kan de installateur voor je uitrekenen.
Ja de terugverdientijd zal mogelijk niet echt rendabel zijn bij een levensduur van ongeveer 15 jaar.

Geen binnen geluid is goed om te weten.

En geluidsnormen gaan mij meer om de last die wij hebben, ik zit op de hoek en direct naast huis is niks (groen natuur) dus vandaar vooral wat wij er zelf van merken wat van belang is.

Maar goed nu bedenken of de aanbieding van Vereniging eigenhuis interessant of misschien toch een amber bij een betrouwbare partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-06 12:06
Dracula schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:36:
[...]

De cv staat op 65 graden maar wel op minimaal vermogen, aanvoer temp komt niet boven de ongeveer 45.

CV is 8 jaar oud dus die hoeft er nog niet uit.

[...]

Ja we koken al op inductie.

[...]

Ja omdat gebruik al laag is, is dat een van de redenen waarom ik twijfel aan hoe rendabel e.e.a. is.

Aanvoer naar vvw kan eventueel aangepast worden maat is wel een hoop extra gedoe. En ja de verdeler vervangen voor een open verdeler is idd een extra kosten post.

M.b.t. geluid gaat het mij vooral om de boiler en de mogelijke trilling geluiden van de pomp. Het liefst zet ik hem naast het huis maar dan heb ik een hele smalle doorloop en is de afstand tot waar nu de cv staat zeker 20 meter. Alternatief is op de uitbouw maar dan is het geluid mogelijk wel echt een ding.
Boiler maakt geen geluid, dat is een gewoon een vat met water met een spiraal erin. Een warmtepompboiler bedoel je denk ik, die kan wel brommen. Maar een warmtepomp kan naast het huis verwarmen ook de boiler verwarmen net als een cv ketel twee functies heeft. Een gewone warmtepomp kan dat daarnaast veel sneller en doet het er even bij vergeleken met een wpboiler die vaak een heel laag vermogen heeft.

Een verdeler kost weinig, leidingwerk vervangen hangt natuurlijk af vanwaar ze lopen. De plek van de warmtepomp is wel belangrijk: liefst op de grond ivm trillingen en resonanties, de lengte van buizen is vaak met isolatie niet direct een onoverkomelijk probleem. Wat wel belangrijk is, is dat hij de lucht vrij aan en af kan voeren en we hebben het dan al gauw over 1000 m3 lucht per uur. Als hij die lucht niet vrij weg kan blazen en zijn eigen afgekoelde lucht weer aan kan zuigen, moet hij die ook weer afkoelen met een lager rendement en dat cirkeltje gaat zo door tot alles dichtvriest en hij weer een defrost moet doen. Meestal heb je minstens 35 cm tussen muur en aanzuigkant nodig en soms liefst wel 6 meter vrije ruimte aan de voorkant (per fabrikant verschillend). Een klein afgesloten achtertuintje heeft weinig volume en kan zomaar een 'koudeput' worden omdat koude lucht niet opstijgt.

Wat Fr33z zegt over de kosten ben ik het mee eens: maar 650 euro x 15 jaar (minstens te verwachten levensduur) is toch bijna 10000 euro die je kunt investeren in de aanpassing zonder meer kwijt te zijn dan met een cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-06 16:43
Wellicht kan je de installatie met een 0% lening financieren bij het Warmtefonds, wat ook weer een paar duizend euro "oplevert" in je spreadsheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kleine warmtepomp kost ook de wereld niet. Na aftrek van subsidie zijn ze er al voor paar honderd euro. Als je alles goed voorbereid is kwestie van neerzetten een aansluiten.

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 17-03-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
Ik vind de ruimte die je moet opofferen voor je boiler best vervelend en ik vind het ook een nadeel dat ik niet oneindig warm water op.

Ook moet ik mijn huis echt op temperatuur houden, als het koud is, tijdens defrost seizoen, kan ik het anders vergeten om mijn huis weer op temperatuur te krijgen.

Met 650 euro per jaar vraag ik mij sowieso sterk af of je het gaat terugverdienen. Ook voor een kleine pomp, van een goed merk, ben je met installatie zo 7-10K verder.
En dan heb je de happy flow, dat je hem pas na 10-15 jaar moet vervangen. Als het toch opeens eerder moet heb je echt een dikke kostenpost.

Nee doe mij maar het comfort van een lekkere Gas CV Ketel

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49

paQ

laurens0619 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:38:
Ik vind de ruimte die je moet opofferen voor je boiler best vervelend en ik vind het ook een nadeel dat ik niet oneindig warm water op.

Ook moet ik mijn huis echt op temperatuur houden, als het koud is, tijdens defrost seizoen, kan ik het anders vergeten om mijn huis weer op temperatuur te krijgen.

Met 650 euro per jaar vraag ik mij sowieso sterk af of je het gaat terugverdienen. Ook voor een kleine pomp, van een goed merk, ben je met installatie zo 7-10K verder.
En dan heb je de happy flow, dat je hem pas na 10-15 jaar moet vervangen. Als het toch opeens eerder moet heb je echt een dikke kostenpost.

Of je nou je ketel moet vervangen voor 2500, of je wp voor 4500, is toch same same?
Die 2000 euro verdien je daarna supersnel terug. Vastrecht alleen al in ca 6 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 17-03-2025 17:10 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat klopt, enkel hoeft de cv nog niet vervangen te worden.
Vandaar dat ik ook aangaf, misschien wachten tot dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sja, kan, maar waarom eigenlijk?
Het maakt m.i. niet zoveel uit of een CV ketel 7 of 17 jaar oud is als je naar een warmtepomp over wil en van het gas af wil. Je maakt het overstappen zo alleen maar duurder door er mee te wachten; elk jaar loop je de verbruiksbesparingen mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Is de besparing meer dan de jaarlijkse afschrijving? Volgens mij niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:19:
Is de besparing meer dan de jaarlijkse afschrijving? Volgens mij niet namelijk.
Hangt geheel van je verbruik af natuurlijk, maar grofweg kost verwarmen
met een warmtepomp 6 cent per kWh, en met een CV ketel 15 cent.
+ ca 320 (?) euro per jaar aan vastrecht en je meter.

Stel je vervangt 1000 m3 gas met een wp dan ca 1300 vs 500 euro.
800 verschil + 320 vastrecht, is met gemak 1000 euro per jaar.

In geval van de TS ca 550 m3 is het verschil ca 650 euro per jaar in het voordeel van de warmtepomp.
Waarom wachten tot je CV ketel op is :?

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 17-03-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Even GPT erop los gelaten,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXxWkmj4XyWFuAN6K-hotqH9-iY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JMwigrEGqrzg1lU3HF5qJJgd.png?f=fotoalbum_large
Als je niets vervangt, dan heb je over 10 jaar net zoveel uitgegeven als wanneer je nu vervangt. Maar als je wel direct vervangt, dan bespaar je na 15 jaar 5400 euro.

(onderhoud CV ketel niet meegerekend)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-03-2025 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:20:
Dat klopt, enkel hoeft de cv nog niet vervangen te worden.
Vandaar dat ik ook aangaf, misschien wachten tot dat moment?
dat is.pas zonde.. Nu doen is nu beginnen met besparen. CVketel afschrijving is weinig interessant, denk dat vrijwel niemand rekent met potjes als '180 euro sparen dit jaar voor cv vervanging'. waarschijnlijk wel met iets van onderhoud voor je hele huis maar daarbij valt 180/jaar of 15 eur/maand snel weg natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Fr33z schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:12:
[...]

dat is.pas zonde.. Nu doen is nu beginnen met besparen. CVketel afschrijving is weinig interessant, denk dat vrijwel niemand rekent met potjes als '180 euro sparen dit jaar voor cv vervanging'. waarschijnlijk wel met iets van onderhoud voor je hele huis maar daarbij valt 180/jaar of 15 eur/maand snel weg natuurlijk.
dat

En ik denk dat je voor je onderhoud al 150 kwijt bent. Het is geld verbranden. (mits je op het punt staat over te stappen. lees: het geld hebt en bereid bent het daar in te willen steken)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 17-03-2025 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 23:41

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Zet de term terugverdientijd uit je hoofd, daar kijk je ook niet naar bij andere uitgaven, bovendien heeft een woning van het gas een hogere verkoopwaarde mocht je dat interesseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Het is een rekensom die je moet maken maar ik zou daar wel de best case of worst case scenario's in meenemen. Als er iets stuk gaat bij een warmtepomp kan dat een flinke deuk maken in je kostenplaatje maar als het allemaal meezit en die pomp bv 20 jaar lang meegaat kan het allemaal weer erg positief uitpakken.

Plus je moet ook meenemen in je berekening hoe lang je er verwacht te wonen en wat een evt meerwaarde voor het huis zou zijn.

Voor mij is een WP inleveren op comfort, ruimte (binnen en buiten) en risico. Als daar de juiste winst tegenover staat dan prima. Ik vind de winst momenteel te beperkt om de nadelen te accepteren maar die afweging is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

edit:
deze post van andrehj vind ik ook wel een heldere berekening mbt kosten:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Daar licht die ook uit dat het verschil in vastrecht met gas interessant lijkt maar energieleverancers geven minder korting op een contract waar geen gas bij zit waardoor die winst wat verdampt.

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Coolmint schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Boiler maakt geen geluid, dat is een gewoon een vat met water met een spiraal erin. Een warmtepompboiler bedoel je denk ik, die kan wel brommen. Maar een warmtepomp kan naast het huis verwarmen ook de boiler verwarmen net als een cv ketel twee functies heeft. Een gewone warmtepomp kan dat daarnaast veel sneller en doet het er even bij vergeleken met een wpboiler die vaak een heel laag vermogen heeft.

Een verdeler kost weinig, leidingwerk vervangen hangt natuurlijk af vanwaar ze lopen. De plek van de warmtepomp is wel belangrijk: liefst op de grond ivm trillingen en resonanties, de lengte van buizen is vaak met isolatie niet direct een onoverkomelijk probleem. Wat wel belangrijk is, is dat hij de lucht vrij aan en af kan voeren en we hebben het dan al gauw over 1000 m3 lucht per uur. Als hij die lucht niet vrij weg kan blazen en zijn eigen afgekoelde lucht weer aan kan zuigen, moet hij die ook weer afkoelen met een lager rendement en dat cirkeltje gaat zo door tot alles dichtvriest en hij weer een defrost moet doen. Meestal heb je minstens 35 cm tussen muur en aanzuigkant nodig en soms liefst wel 6 meter vrije ruimte aan de voorkant (per fabrikant verschillend). Een klein afgesloten achtertuintje heeft weinig volume en kan zomaar een 'koudeput' worden omdat koude lucht niet opstijgt.

Wat Fr33z zegt over de kosten ben ik het mee eens: maar 650 euro x 15 jaar (minstens te verwachten levensduur) is toch bijna 10000 euro die je kunt investeren in de aanpassing zonder meer kwijt te zijn dan met een cv ketel.
De WP zou ik het liefst langs de zijkant van het huis zetten alleen of het dan allemaal breed genoeg is. Er is ongeveer 1.5 meter doorloop en dan een haag dus dat zou krap worden. Moet dus goed gaan kijken waar hij kan staan. Liefst dus idd op de grond maar dat kan dus een uitdaging zijn.
asdfvdsa schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:41:
Wellicht kan je de installatie met een 0% lening financieren bij het Warmtefonds, wat ook weer een paar duizend euro "oplevert" in je spreadsheets.
Lening is niet nodig maar 0% financiering kan interessant zijn ga ik eens naar kijken, dan kan het geld wat ik niet direct uitgeef toch nog een klein beetje rente genereren.
Sethro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:06:
Kleine warmtepomp kost ook de wereld niet. Na aftrek van subsidie zijn ze er al voor paar honderd euro. Als je alles goed voorbereid is kwestie van neerzetten een aansluiten.
Als het zo simpel was zou de hele wereld dat even doen maar ik snap je punt. Helaas ben ik geen klusser maar kan uiteraard wel kijken wat ik kan voorbereiden.
laurens0619 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:38:

Ik ben idd heel benieuwd naar de opwarm tijd / altijd warm houden. Momenteel stoken wij op 20 graden overdag / avond en in de nacht 19 (rond uur of 12:00 door de weeks en in het weekend rond uur of 10:00 gaat hij naar 20).

M.b.t. Eerder vervangen, alle leidingen etc liggen er dan al dus dan is het koste plaatje als het goed is een stuk lager, vervangen WP en gaan met die banaan lijkt mij.
paQ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:36:
Sja, kan, maar waarom eigenlijk?
Het maakt m.i. niet zoveel uit of een CV ketel 7 of 17 jaar oud is als je naar een warmtepomp over wil en van het gas af wil. Je maakt het overstappen zo alleen maar duurder door er mee te wachten; elk jaar loop je de verbruiksbesparingen mis.
Eens verbruikskosten blijven toe nemen dus dat is een goed argument voor nu vervangen ipv wachten.
paQ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Hangt geheel van je verbruik af natuurlijk, maar grofweg kost verwarmen
met een warmtepomp 6 cent per kWh, en met een CV ketel 15 cent.
+ ca 320 (?) euro per jaar aan vastrecht en je meter.

Stel je vervangt 1000 m3 gas met een wp dan ca 1300 vs 500 euro.
800 verschil + 320 vastrecht, is met gemak 1000 euro per jaar.

In geval van de TS ca 550 m3 is het verschil ca 650 euro per jaar in het voordeel van de warmtepomp.
Waarom wachten tot je CV ketel op is :?
650 per jaar ongeveer is na 15 jaar een substantieel bedrag en lijkt idd voordeliger te zijn dan houden wat ik heb.
paQ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:03:
Even GPT erop los gelaten,

[Afbeelding]
Als je niets vervangt, dan heb je over 10 jaar net zoveel uitgegeven als wanneer je nu vervangt. Maar als je wel direct vervangt, dan bespaar je na 15 jaar 5400 euro.

(onderhoud CV ketel niet meegerekend)
Goed idee om dit te berekenen en inzichtelijk te maken op deze manier. Vraag mij wel af hoe de kosten voor CV na 2 jaar al 2000 euro zijn maar geeft wel een duidelijk beeld wat te verwachten.
laurens0619 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:48:
Het is een rekensom die je moet maken maar ik zou daar wel de best case of worst case scenario's in meenemen. Als er iets stuk gaat bij een warmtepomp kan dat een flinke deuk maken in je kostenplaatje maar als het allemaal meezit en die pomp bv 20 jaar lang meegaat kan het allemaal weer erg positief uitpakken.

Plus je moet ook meenemen in je berekening hoe lang je er verwacht te wonen en wat een evt meerwaarde voor het huis zou zijn.

Voor mij is een WP inleveren op comfort, ruimte (binnen en buiten) en risico. Als daar de juiste winst tegenover staat dan prima. Ik vind de winst momenteel te beperkt om de nadelen te accepteren maar die afweging is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

edit:
deze post van andrehj vind ik ook wel een heldere berekening mbt kosten:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Daar licht die ook uit dat het verschil in vastrecht met gas interessant lijkt maar energieleverancers geven minder korting op een contract waar geen gas bij zit waardoor die winst wat verdampt.
Ik ben ook vooral benieuwd naar de tegens van een WP. Comfort zie ik vaker voorbij komen en ook SWW comfort, ineens zonder warm water zitten. Ik hoor mevrouw Dracula nu al mopperen als het water op zou zijn en dan wil ik even niet in de buurt zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:25

timpel_800

Amber 65

Je hebt vaten van 270 liter, om dat leeg te maken moet je wel goed je best doen. Twee personen huishouden?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dracula schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:21:

Goed idee om dit te berekenen en inzichtelijk te maken op deze manier. Vraag mij wel af hoe de kosten voor CV na 2 jaar al 2000 euro zijn maar geeft wel een duidelijk beeld wat te verwachten.
550 m3x1,30 =715
715 x 2 jaar=1.430
1430 + 2 x 320 vastrecht = 2.070
(+ onderhoud cv ketel eventueel)

Het is net als het hebben van een zware diesel. De MRB (320) + APK (140) betaal je sowieso. Ongeacht of je rijdt of niet.
Dergelijke 'houderschapsbelasting' heb je niet meer als je gasaansluiting de deur uit is.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 17-03-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dracula schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:21:
[...]

Ik ben ook vooral benieuwd naar de tegens van een WP. Comfort zie ik vaker voorbij komen en ook SWW comfort, ineens zonder warm water zitten. Ik hoor mevrouw Dracula nu al mopperen als het water op zou zijn en dan wil ik even niet in de buurt zijn :X
Ik vind de tegens allemaal niet dramatisch maar wil ze wel benoemen:
- Warm water is kouder uit de WP dan de cv (instelbaar tot bepaalde grens). Ik heb een quooker dus vind het niet erg maar anders het warm water vind ik te lauw/duurt te lang om even een pannetje af te wassen.
- Warm water is wel eens op en duurt best tijdje om op te warmen. Ook zakt de temperatuur van je vat tijdens het opwarmen omdat er menging optreedt. Voor comfort heb ik hem daarom op vast tijdstip ingesteld om op te warmen. Lekker half uurt onder de douche onder hete straal is er niet meer bij hier iig.
- Ruimte van binnenunit is significant, kost mij behoorlijke ruimte op zolder
- Als ik door welke reden dan ook "achterblijf" met het verwarmen van mijn woning dan is het in een "defrost" periode erg lastig om de hut op temperatuur te krijgen. Kan echt dagen duren.
- Die pomp zuupt stroom, vooral tijdens defrost periodes. In tussenseizoen is het heerlijk laag verbruik.
- Ik hoor die pomp snachts loeien, schakel hem daarom het liefst de pomp snachts uit maar in "defrostperiode" kan ik mij dat niet permiteren en moet die wel 24x7 draaien.
- Als er iets mis is kan het direct flink in de papieren lopen. Las laatst in het mitsubishi topic iets over klein defect en was al direct 2000 euro.
- Monteurs is echt drama...... de mensen die ik over de vloer heb gehad snappen er echt heel weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Klinkt als niet helemaal de juiste pomp gekozen en wellicht ondergedimensioneerd voor je gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
timpel_800 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:23:
Je hebt vaten van 270 liter, om dat leeg te maken moet je wel goed je best doen. Twee personen huishouden?
3 personen
paQ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:32:
[...]

550 m3x1,30 =715
715 x 2 jaar=1.430
1430 + 2 x 320 vastrecht = 2.070
(+ onderhoud cv ketel eventueel)

Het is net als het hebben van een zware diesel. De MRB (320) + APK (140) betaal je sowieso. Ongeacht of je rijdt of niet.
Dergelijke 'houderschapsbelasting' heb je niet meer als je gasaansluiting de deur uit is.
Ah oke duidelijk, en ja dan mis ik nog onderhoud per jaar of 2 jaar afhankelijk van welk bedrijf je spreekt. Maar dat is toch ook al gauw 150 per jaar (onderhoudscontact bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
laurens0619 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:38:
[...]

- Warm water is kouder uit de WP dan de cv (instelbaar tot bepaalde grens). Ik heb een quooker dus vind het niet erg maar anders het warm water vind ik te lauw/duurt te lang om even een pannetje af te wassen.
- Warm water is wel eens op en duurt best tijdje om op te warmen. Ook zakt de temperatuur van je vat tijdens het opwarmen omdat er menging optreedt. Voor comfort heb ik hem daarom op vast tijdstip ingesteld om op te warmen. Lekker half uurt onder de douche onder hete straal is er niet meer bij hier iig.
- Als ik door welke reden dan ook "achterblijf" met het verwarmen van mijn woning dan is het in een "defrost" periode erg lastig om de hut op temperatuur te krijgen. Kan echt dagen duren.
- Die pomp zuupt stroom, vooral tijdens defrost periodes. In tussenseizoen is het heerlijk laag verbruik.
- Ik hoor die pomp snachts loeien, schakel hem daarom het liefst de pomp snachts uit maar in "defrostperiode" kan ik mij dat niet permiteren en moet die wel 24x7 draaien.
- Als er iets mis is kan het direct flink in de papieren lopen. Las laatst in het mitsubishi topic iets over klein defect en was al direct 2000 euro.
- Monteurs is echt drama...... de mensen die ik over de vloer heb gehad snappen er echt heel weinig van.
Ik vraag mij serieus af of al deze problemen die jij opsomt geen andere oorzaak hebben. Het lijkt mij sterkt dat bijvoorbeeld in Scandinavië waar men veel warmtepompen gebruikt en een veel kouder klimaat hebben dan wij er ook zoveel problemen zijn om de boel warm te houden.

Maar het is zeker iets waar ik mijn vraagtekens bij heb. O.a. idd de temperatuur van de SWW boiler water voor o.a. de afwas etc. En de impact op een warme douche nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
paQ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:58:
Klinkt als niet helemaal de juiste pomp gekozen en wellicht ondergedimensioneerd voor je gebruik?
Ik vind de pomp wat krap ja maar ook al zou die groter zijn dan zou 90% van de nadelen gewoon nog valide zijn. Of doelde je ergens specifiek op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dracula schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:08:
[...]

Ik vraag mij serieus af of al deze problemen die jij opsomt geen andere oorzaak hebben. Het lijkt mij sterkt dat bijvoorbeeld in Scandinavië waar men veel warmtepompen gebruikt en een veel kouder klimaat hebben dan wij er ook zoveel problemen zijn om de boel warm te houden.

Maar het is zeker iets waar ik mijn vraagtekens bij heb. O.a. idd de temperatuur van de SWW boiler water voor o.a. de afwas etc. En de impact op een warme douche nemen.
Hmm misschien moet ik mijn woorden dan wat nuanceren :P
Zoals ik schreef zijn het vooral nadelen in defrost seizoen. Als je huis op temperatuur is dan lukt het prima om op temperatuur te blijven (wat je over algemeen ook doet met een warmtepomp).
Echter als je huis,. om wat voor reden dan ook, een keer is gezakt qua temperatuur dan is het lastig om je woning weer op temperatuur te krijgen tijdens het defrost seizoen. Als het goed is zal dit nooit een probleem zijn als je huis op temp blijft.

Als je pomp ruimer bemeten is dan is dit een minder groot probleem ja maar een grotere pomp kent weer het nadeel dat het minimale vermogen waar die op kan draaien hoger ligt met risico op pendelen.

Ik vraag mij ook af hoe ze dat in andere landen doen. Misschien andere luchtvoctigheid/ander koudemiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Dracula schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:08:
[...]

Laat je niet bang maken. Jouw huis is gewoon heel goed geisoleerd, dat gaat echt geen twee dagen duren om er weer 2 graden bij te krijgen zoals @laurens0619 blijkbaar wel heeft. hier een matig geisoleerd huis uit '68, ik stook nu overdag op 20C en snachts naar 19. in de ochtend duurt het wel even 2 uurtjes ofzo om weer op 20C te komen. Hier niet erg. In de defrost-tijd, zeg half december, merk ik ook wel dat het zomaar een halve dag kan duren. Maar dan nog... Herrie nul last van want ding in de voortuin onder een afdakje kunnen zetten. Ook zit er groot verschil tussen WPs in hoeveel geluid ze maken. verder hier een 200L vat en een Grohe douchekop die max 5,5 L/min eruit spuugt. Kan dus makkelijk 45 min douchen zonder issues. Vat weer warm maken is hier ook max ~45 min dus als het tegen zit moet je zo lang wachten tussen vrij grote douchebeurten.

Het enige comfortpunt wat ik herken is de temp. van het warmte water. Bij afwassen kan ik niet zulk heet water uit de kraan krijgen dat de blaren meteen op mijn handen verschijnen. voor pannetjes afwassen nooit een issue met 40-45C water. Mocht ik iets beetje willen ontsmetten gooi ik t onder de Quooker-straal, lijkt me sowieso handiger.

ik zou dus niet worst case pakken zoals @laurens0619 voorstelt maar juist ook kijken naar stijgende energieprijzen en netbeheerkosten (zie bijv hier ) met alle kosten voor gasnet voor waterstof-experimentjes etc. kun je er op rekenen dat we binnen de levensduur van een WP nog wel op 500 euro/jaar aan vastrecht gas komen. Gaat je besparing ineens al harder van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

laurens0619 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:14:
[...]

Hmm misschien moet ik mijn woorden dan wat nuanceren :P
Zoals ik schreef zijn het vooral nadelen in defrost seizoen. Als je huis op temperatuur is dan lukt het prima om op temperatuur te blijven (wat je over algemeen ook doet met een warmtepomp).
Echter als je huis,. om wat voor reden dan ook, een keer is gezakt qua temperatuur dan is het lastig om je woning weer op temperatuur te krijgen tijdens het defrost seizoen. Als het goed is zal dit nooit een probleem zijn als je huis op temp blijft.

Als je pomp ruimer bemeten is dan is dit een minder groot probleem ja maar een grotere pomp kent weer het nadeel dat het minimale vermogen waar die op kan draaien hoger ligt met risico op pendelen.

Ik vraag mij ook af hoe ze dat in andere landen doen. Misschien andere luchtvoctigheid/ander koudemiddel?
Naja, ik herken me niet in de problemen die jij beschrijft. En dan ben ik zelfs nog 1.5 kW gedaald in wp vermogen. Maar eens, een half uur lang onder de hete straal vergt gewoon veel heet water; had je ook kunnen bedenken voordat je overging (?) op deze wijze van warm water maken :+
Maar dan nog heb ik dat zo weer op temperatuur met de boost functie van de WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het komt nu wat negatief over omdat de TS expliciet vroeg om de nadelen te benoemen maar zoals ik al schreef in de inleiding: ik vind de nadelen niet dramatisch.

Ik vind de voordelen gewoon niet groot genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

laurens0619 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:25:
Het komt nu wat negatief over omdat de TS expliciet vroeg om de nadelen te benoemen maar zoals ik al schreef in de inleiding: ik vind de nadelen niet dramatisch.

Wat ik in de hele post mis is de temperatuur waarmee de huidige CV-Combi ketel het water voor zowel het CV deel als ook het WarmWaterdeel aan het verwarmen is. Als die 550 kuub in de afgelopen 9 maanden met LT waarden (~40 graden CV temperatuur / ~60 graden warmwater ) bereikt is dan is een warmtepomp onder de huidige gaskosten per kuub sowieso rendabel. Bij hogere huidige CV temperaturen wordt het rendement van een warmtepomp alleen maar hoger als je nu naar LT - Lucht/Water gaat.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Will_M schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Wat ik n de hele post mis is de temperatuur waarmee de huidige CV-Combi ketel het water voor zowel het CV deel als ook het WarmWaterdeel aan het verwarmen is. Als die 550 kuub in de afgelopen 9 maanden met LT waarden (~40 graden CV temperatuur / ~60 graden warmwater ) bereikt is dan is een warmtepomp onder de huidige kosten sowieso rendabel. Bij hogere huidige CV temperaturen wordt het rendement van een warmtepomp alleen maar hoger als je nu naar LT - Lucht/Water gaat.
CV ketel staat op 65 graden maar door dat het vermogen op maar ongeveer 8 kW staat komt de TA niet hoger dan ongeveer 45 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Fr33z schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Laat je niet bang maken. Jouw huis is gewoon heel goed geisoleerd, dat gaat echt geen twee dagen duren om er weer 2 graden bij te krijgen zoals @laurens0619 blijkbaar wel heeft. hier een matig geisoleerd huis uit '68, ik stook nu overdag op 20C en snachts naar 19. in de ochtend duurt het wel even 2 uurtjes ofzo om weer op 20C te komen. Hier niet erg. In de defrost-tijd, zeg half december, merk ik ook wel dat het zomaar een halve dag kan duren. Maar dan nog... Herrie nul last van want ding in de voortuin onder een afdakje kunnen zetten. Ook zit er groot verschil tussen WPs in hoeveel geluid ze maken. verder hier een 200L vat en een Grohe douchekop die max 5,5 L/min eruit spuugt. Kan dus makkelijk 45 min douchen zonder issues. Vat weer warm maken is hier ook max ~45 min dus als het tegen zit moet je zo lang wachten tussen vrij grote douchebeurten.

Het enige comfortpunt wat ik herken is de temp. van het warmte water. Bij afwassen kan ik niet zulk heet water uit de kraan krijgen dat de blaren meteen op mijn handen verschijnen. voor pannetjes afwassen nooit een issue met 40-45C water. Mocht ik iets beetje willen ontsmetten gooi ik t onder de Quooker-straal, lijkt me sowieso handiger.

ik zou dus niet worst case pakken zoals @laurens0619 voorstelt maar juist ook kijken naar stijgende energieprijzen en netbeheerkosten (zie bijv hier ) met alle kosten voor gasnet voor waterstof-experimentjes etc. kun je er op rekenen dat we binnen de levensduur van een WP nog wel op 500 euro/jaar aan vastrecht gas komen. Gaat je besparing ineens al harder van. ;)
Tsja een Quoocker oid heb ik niet in gebruik dus dan blijft het bij 40 a 45 graden voor SWW.

Em herrie is en blijft een dingetje, voortuin zou goed kunnen alleen slapen wij aan de voorkant en altijd wel een raam oid open dus in de winter is dat zeker iets om rekening mee te houden.

Aan de zijkant zou mooier zijn zoals al eerder genoemd alleen of dat past.

Vraag is dan dus ook misschien wel welke WP is mbt geluid het gunstigst.

[ Voor 8% gewijzigd door Dracula op 17-03-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dracula schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:37:
[...]

CV ketel staat op 65 graden maar door dat het vermogen op maar ongeveer 8 kW stat komt de TA niet hoger dan ongeveer 45 graden
Dan moet je met een kleine (5 á 6 kW) LW warmtepomp écht gemakkelijk uit kunnen gaan komen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Will_M schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:39:
[...]

Dan moet je met een kleine (5 á 6 kW) LW warmtepomp écht gemakkelijk uit kunnen gaan komen _/-\o_
zeker als je kijkt naar 550 m3/jaar verbruik moet dat makkelijk lukken ja. met de grote formule hier is dat 550 * 8 / 1650 = 2,66 kW... :o Je kunt ook zeggen dat er 0,5 m3 per dag naar tapwater gaat, ben je al 150 m3 kwijt. Dus nog 400 nodig voor verwarmen van die woning.... @ts: als je goedkoop wilt zou ik een airco nemen voor de benedenverdieping en boven paar elektrische radiatoren ophangen. Nog een warmtepompboiler ergens neerzetten en je bent voor rond de 5000 klaar.

/advocaatvandeduivel ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dracula schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Tsja een Quoocker oid heb ik niet in gebruik dus dan blijft het bij 40 a 45 graden voor SWW.

Em herrie is en blijft een dingetje, voortuin zou goed kunnen alleen slapen wij aan de voorkant en altijd wel een raam oid open dus in de winter is dat zeker iets om rekening mee te houden.

Aan de zijkant zou mooier zijn zoals al eerder genoemd alleen of dat past.

Vraag is dan dus ook misschien wel welke WP is mbt geluid het gunstigst.
AroTherm Plus 55/6?

Maar laat je vooral goed adviseren door iemand die ter plaatse de situatie komt opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fr33z schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:44:
[...]

zeker als je kijkt naar 550 m3/jaar verbruik moet dat makkelijk lukken ja. met de grote formule hier is dat 550 * 8 / 1650 = 2,66 kW... :o Je kunt ook zeggen dat er 0,5 m3 per dag naar tapwater gaat, ben je al 150 m3 kwijt. Dus nog 400 nodig voor verwarmen van die woning.... @ts: als je goedkoop wilt zou ik een airco nemen voor de benedenverdieping en boven paar elektrische radiatoren ophangen. Nog een warmtepompboiler ergens neerzetten en je bent voor rond de 5000 klaar.

/advocaatvandeduivel ^^
Tenzij er al vloerverwarming in z'n huis ligt, dan is een LW warmtepomp een betere keuze 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Herrie zou ik niet te bang voor zijn. In het huidige seizoen draait mijn Pomp alleen tussen 10:00 en 16:00 en weet mijn woning prima op temp te houden.
Savonds is dat ding gewoon uit.

Pas tijdens defrosseizoen moet ik m door laten draaien maar dan is t zo koud en vochtig buiten dat ramen snachts open laten wat minder voorkomt.Vorig jaar heb ik snachts doordraaien nauwelijks nodig gehad, was dit jaar erger.

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2025 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Will_M schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Tenzij er al vloerverwarming in z'n huis ligt, dan is een LW warmtepomp een betere keuze 8)
mja. Wel beter en comfortabeler. Maar in aanschaf en mogelijk gebruik nou niet echt goedkoper. Airco heb je vanaf 1500 tot 2000 euro. Dan nog iets voor warm water verzinnen (boilertje kan, warmtepompboiler kan, opties zat). Voor zo weinig energieverbruik is het bijna zonde om een dure, mooi WP neer te zetten want dat ding staat maar 10 minuten per jaar aan bij wijze van spreken >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 17-03-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 23:41

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

laurens0619 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:25:

Er is ook nog zoiets als maatschappelijke verantwoordelijkheid om van fossiele brandstoffen af te komen. Als we nu allemaal zo blijven acteren als onze voorouders dan wordt het wel erg moeilijk voor de komende generaties. Verantwoordelijkheid nemen is helemaal niet ingewikkeld, je kunt het wèl ingewikkeld maken en dan vind ik het argument dat je de voordelen gewoon niet groot genoeg vindt wel een erg zwak argument. Je moet het wèl kunnen betalen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 21:44
laurens0619 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Klinkt een beetje alsof de capaciteit van je WP eigenlijk niet afdoende is voor de warmtevraag van je huis. We merken hier echt niets van als de WP even 40 minuten het boilet vat aan het verwarmen is, met de traagheid van de vloerverwarming is er zelfs niets te meten aan de delta in de ruimte temperatuur.

Onder de streep herken ik bovenstaande eigenlijk totaal niet. Ik dacht dat ik lang onder de douche kon staan, maar goed 30 minuten kom ik echt niet aan, laat niet dat je dat gewoon haalt met een 300 liter vat of je moet een regendouche met zijsproeiers hebben.

Enige waarmee ik geen punten gescoord heb bij de WAF is de thermostaat naar 17 graden gezet toen we vorig jaar op vakantie gingen in oktober. De vloerverwarming ligt bij ons extreem diep (dekvloer van 12-14 cm...), voordat die massa op temperatuur is ben je wel even verder en dan heb ik het niet over een paar uurtjes, maar meer over een etmaal. Dus volgende keer iets minder krenterig zijn, terwijl het niet eens echt iets opleverde, want we hebben een PV-overschot wat dankzij salderen dus praktisch gratis verwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Fr33z schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:44:
[...]

/advocaatvandeduivel ^^
Ja airco gaat hem niet worden, misschien voor koelen maar wij vinden de warmte van een airco zeer oncomfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Will_M schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Zoals te zien in de begin post is die idd aanwezig om de reden die ik hier boven noem. Airco warmte vinden wij helemaal niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Oilman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:07:
[...]

Klinkt een beetje alsof de capaciteit van je WP eigenlijk niet afdoende is voor de warmtevraag van je huis. We merken hier echt niets van als de WP even 40 minuten het boilet vat aan het verwarmen is, met de traagheid van de vloerverwarming is er zelfs niets te meten aan de delta in de ruimte temperatuur.

Onder de streep herken ik bovenstaande eigenlijk totaal niet. Ik dacht dat ik lang onder de douche kon staan, maar goed 30 minuten kom ik echt niet aan, laat niet dat je dat gewoon haalt met een 300 liter vat of je moet een regendouche met zijsproeiers hebben.

Enige waarmee ik geen punten gescoord heb bij de WAF is de thermostaat naar 17 graden gezet toen we vorig jaar op vakantie gingen in oktober. De vloerverwarming ligt bij ons extreem diep (dekvloer van 12-14 cm...), voordat die massa op temperatuur is ben je wel even verder en dan heb ik het niet over een paar uurtjes, maar meer over een etmaal. Dus volgende keer iets minder krenterig zijn, terwijl het niet eens echt iets opleverde, want we hebben een PV-overschot wat dankzij salderen dus praktisch gratis verwarmen is.
VVW is naderhand aangebracht dus ligt nogal dicht aan het oppervlak dus dat is zou er voor zorgen dat het wat sneller warm wordt.

M.b.t. douchen niemand gaat in ons huishouden 30 minuten douchen met een douche cabine die het zelfde werkt als een auto wasstraat met stralen die overal en nergens vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Mijn pomp is inderdaad, wat mij betreft, onderbemeten voor ons huis en gebruik. Vele tweakers zijn het daar niet mee eens mrja.
We hebben een SUZ40 pomp op 172m2 2-1 kap en 200 liter boiler terwijl wij 2 jonge kinderen hebben die om de dag in bad gaan.
Helaas heb ik daar geen invloed op gehad tijdens de nieuwbouw.

Maar de nadelen die ik noem hoeven niet direct problemen te zijn, ik benoem slechts de nadelen die een warmtepomp systeem heeft tov een CV ketel systeem. Die nadelen kun je op anticiperen of accepteren. De abstractie van de nadelen komt eigenlijk neer op:
- Een WP kan niet instant warm water maken en moet dus boiler gebruiken.
- Een WP verwamt op lagere temperaturen, opwarmen kan dus langer duren
- Een lucht/water WP heeft last van het buitenklimaat en kan in die situaties beperkter vermogen afgeven. Om idee te geven: Buiten defrost klimaat kan ik continue ~5kw afgeven, tijdens defrost is dit stuk lager. Hij is dan ongeveer iedere 50 minuten aan het defrosten (wat een minuut of 10 duurt), maar na de defrost duurt het ook weer even voordat hij weer op zijn vermogen/Ta zit. Als je pomp krap bemeten is dan kan dit problemen geven.

Als je het lijstje van mijn benoemde nadelen pakt dan:
- Stem je boiler af op het gebruik. Als je graag lang douched/in bad wilt gaan, pak een boiler die groot genoeg is.
- Kies een WP die een laag minimum vermogen heeft (ivm pendelen) maar pak hem zeker niet te klein! Dan duurt het opwarmen van je vat langer en in koude defrost periodes kan je pomp het zwaar hebben. Op Tweakers wordt er vaak gepushed naar zo klein mogelijk maar ik zou daar mee oppassen.
- Een manier om SWW zuiniger te maken is om je boiler max temp in te stelen op 53 graden. Dat is fijn voor je verbruik maar ik vind het dan storend in de keuken. Duurt lang voordat er beetje warm water uit komt. Als je hem instelt op de max 60 graden is het alweer stuk beter. Voor mij geen probleem, ik gebruik gewoon de quooker voor de vaat.
- Nederland is, schijnbaar, een stuk defrost gevoeliger dan scandinavie ivm hogere luchtvochtigheid. Als je genoeg vermogen hebt geen probleem maar neem die situaties ook mee in je sizing van je pomp.
- Overweeg de pomp alleen overdag te laten draaien (vooral in tussenseizoen). Hiermee pak je zoveel mogelijk stroom van de panelen maar heb je ook geen geluid snachts. Ook heb je minder last van defrosts omdat overdag de luchtvochtigheid/temp beter is.
- Kies een monteur die hem installeert maar ook onderhoud wil doen erna.

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 18-03-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Jan Workum schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Er is ook nog zoiets als maatschappelijke verantwoordelijkheid om van fossiele brandstoffen af te komen. Als we nu allemaal zo blijven acteren als onze voorouders dan wordt het wel erg moeilijk voor de komende generaties. Verantwoordelijkheid nemen is helemaal niet ingewikkeld, je kunt het wèl ingewikkeld maken en dan vind ik het argument dat je de voordelen gewoon niet groot genoeg vindt wel een erg zwak argument. Je moet het wèl kunnen betalen natuurlijk.
Ik ben zeker van plan mijn verantwoordelijkheid te nemen in deze, ik wil dat ook mijn dochter kan genieten van deze planeer en niet alleen "egoïstisch" denken aan alleen het hier en nu.

Uiteraard is prijs wel een ding om rekening mee te houden want mijn spaarrekening is niet oneindig diep.

Dus ja rond de 10 a 12k zal ongetwijfeld een redelijke inschatting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
paQ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:51:
[...]

AroTherm Plus 55/6?

Maar laat je vooral goed adviseren door iemand die ter plaatse de situatie komt opnemen.
Ja dat is de grap met de meeste bedrijven die er zijn, die doen maar gewoon wat zei denken dat goed is zonder enige onsite inspectie of goede intake,

Dit is mijn grootste uitdaging, bijvoorbeeld met Vereniging eigenhuis waar de warmtepomp al gekozen is en dat het een one size fits all oplossing is (op kW's na).

Vind maar een goeie partij in de Regio Bollenstreek die eerst alles door komt spreken en bekijken voordat je een keuze maakt gebaseerd op een goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Dracula schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Ja dat is de grap met de meeste bedrijven die er zijn, die doen maar gewoon wat zei denken dat goed is zonder enige onsite inspectie of goede intake,

Dit is mijn grootste uitdaging, bijvoorbeeld met Vereniging eigenhuis waar de warmtepomp al gekozen is en dat het een one size fits all oplossing is (op kW's na).

Vind maar een goeie partij in de Regio Bollenstreek die eerst alles door komt spreken en bekijken voordat je een keuze maakt gebaseerd op een goed advies.
punt is dat dat veel te duur is. Of in elk geval een serieuze extra op de prijs geeft. Vanuit het bedrijf gezien snap ik heel goed dat ze komen met een voorstel op afstand. Het idee is dan dat je beetje marge inbouwt om onvoorziene dingen op te vangen. Langskomen, advies geven en bijv. ff opschrijven is zomaar 4-5 uur werk per klant. Stel dat je in ene heeel gunstig geval 25% van je offertes scoort dan ben je dus 16-20 uur werk kwijt voor 1 opdracht. Kost je dus ff 1500-2000 euro incl btw aan offertekosten als je pech hebt.

moraal van het verhaal: situaties zijn niet snel zodanig uniek dat het onmogelijk is om op afstand een redelijke inschatting te maken. Als je de belangrijkste gegevens weet kun je echt wel een offerte met een bandbreedte afgeven die goed genoeg is. Mocht je als potentiele klant graag een verkoopgesprek willen dan kun je misschien kijken naar een partij die dat doet maar dan digitaal? Of er 1 vinden die gewoon old-school langskomt maar dat doet wat meer zeer in de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Fr33z schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:35:
[...]

punt is dat dat veel te duur is. Of in elk geval een serieuze extra op de prijs geeft. Vanuit het bedrijf gezien snap ik heel goed dat ze komen met een voorstel op afstand. Het idee is dan dat je beetje marge inbouwt om onvoorziene dingen op te vangen. Langskomen, advies geven en bijv. ff opschrijven is zomaar 4-5 uur werk per klant. Stel dat je in ene heeel gunstig geval 25% van je offertes scoort dan ben je dus 16-20 uur werk kwijt voor 1 opdracht. Kost je dus ff 1500-2000 euro incl btw aan offertekosten als je pech hebt.

moraal van het verhaal: situaties zijn niet snel zodanig uniek dat het onmogelijk is om op afstand een redelijke inschatting te maken. Als je de belangrijkste gegevens weet kun je echt wel een offerte met een bandbreedte afgeven die goed genoeg is. Mocht je als potentiele klant graag een verkoopgesprek willen dan kun je misschien kijken naar een partij die dat doet maar dan digitaal? Of er 1 vinden die gewoon old-school langskomt maar dat doet wat meer zeer in de portemonnee.
Ja misschien is alles doorspreken en bekijken wat te radicaal maar heb zat partijen die alleen willen weten wat is je verbruik en dan met een advies komen zonder enige andere interactie.

En mogelijk leuke kortingen van fabrikanten hebben omdat ze model x, y of z pushen.

Ik vind de keuze voor de juiste fabrikant erg lastig, ga je voor nieuw en innoverend of bewezen en goed maar dan met wat minder fancyness zeg maar.

Bijvoorbeeld WeHeat is helemaal hip en happening maar ik vind ze nog te jong en nog niet "volmaakt" eigenlijk om serieus mee te nemen in mijn afweging.

Maar ja welke partij is dat wel. Hoeft van mij allemaal niet heel fancy maar moet wel degelijk, bewezen en stil (voor zover dat kan) en als je dan ook nog wat kan monitoren en beetje bijsturen ben ik allang tevreden. Ik hoef niet de hele dag naar getalletjes te kijken en om de dag te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

De Vaillants worden wat dat betreft goed ontvangen. Niet de allergoedkoopste, wel een van de allerstilste, superdegelijk, goed uitbreidbaar en tot in detail in te stellen.
Ik vind weheat met name interessant vanwege het liggende model.

Houd er ook rekening mee dat merken zoals Vaillant, Daikin, LG, Samsung, Mitsubishi, hun eigen (thermostaat-) controllers hebben, waardoor je heel mooi binnentemperatuur compensatie kunt toepassen bijv.
Als je bij de 'one size fits all' aanbieders zelf nog 'een' thermostaat moet regelen, dan werkt dat suboptimaal.

Pagina: 1