Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-05 12:19
Graag wil ik meer van de zonne-energie die ik opwek zelf gebruiken. Ongeveer 45% gebruik ik direct en 55% gaat terug het net op. In kWh is dit 1434 direct verbruik en 1560 terug naar het net.

Nu ben ik in dubio want aan de ene kant lijkt me een wateraccu erg interessant. Ik noem het een wateraccu maar er zullen ongetwijfeld ook andere benamingen voor zijn. Het betreft in deze in ieder geval een boiler die voor de CV-ketel wordt geplaatst. De boiler wordt opgewarmd met zonne-energie die anders terug het net op zou gaan. Doorgaans is een boiler tussen de 1500 en 2000 watt en in de pieken wek ik zelf net geen 2000 watt op. Zelf vindt ik de Solyx Energy erg interessant om tussen de zonnepanelen en de boiler in te bouwen.
Ik heb 2 kleine kindjes die vrijwel dagelijks in bad gaan en zelf douchen we uiteraard ook nagenoeg dagelijks, dus er wordt voldoende warm water gebruikt die op dit moment nog geleverd wordt door een CV-ketel.

Aan de andere kant lijkt een thuisbatterij me ook erg leuk en interessant omdat je daar nog wat meer mogelijkheden mee hebt zoals het handelen, nul-op-de-meter en wat ik ook heb gezien is dat bijvoorbeeld de Evapower powersockets heeft en USB-aansluiten zodat je de accu ook off-grid kan gebruiken wanneer bij voorbeeld de stroom uitvalt. Specifiek zou ik een accu willen zoals de Evapower omdat deze ook te gebruiken is bij stroomuitval.

Mijn budget is €2000 en daarmee zou ik of een mooie Evapower kunnen kopen met 3 Eva-mates of voor minder geld zou ik ook een heel mooi wateraccu systeem kunnen aanschaffen. Ik heb redelijke basis kennis vwb elektra en loodgieterswerk wat betekend dat ik beide opties zelf zou kunnen installeren etc.

Mijn vraag is nu; met welk systeem zou ik de beste bijdrage vwb duurzaamheid kunnen leveren en tevens ook gedeeltelijk voor mijn eigen portomonnee (rendement)?

Ik weet dat een accu zichzelf niet of nauwelijks terugverdiend maar voor wat betreft een wateraccu is me dat nog onduidelijk. Hopelijk kunnen jullie me meenemen in jullie overwegingen op basis van kennis en ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door Wil.B op 16-03-2025 19:38 ]

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Zo'n "wateraccu" heeft 3 nadelen:
- hij koelt af wanneer je 'm niet gebruikt
- je kunt hem alleen inzetten voor tapwater
- stalen vat met anode die je op termijn moet vervangen

Een thuisaccu kan je meerdere keren per dag inzetten om stroomtekort aan te vullen. Kan je mee terugleveren op een dynamisch contract als dat wenselijk is. Zo'n boiler sla je warmwater in op wat je 1 of 2x per dag gebruikt.

Ja je zult gas besparen, maar de opslagcapaciteit van zo'n ding is maar klein. Je kunt voor het geld van die regelmodule en de bijbehorende boiler ook een warmtepompboiler neerzetten die met minder elektriciteit dezelfde gasbesparing oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
_JGC_ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:06:
Zo'n "wateraccu" heeft 3 nadelen:
- hij koelt af wanneer je 'm niet gebruikt
- je kunt hem alleen inzetten voor tapwater
- stalen vat met anode die je op termijn moet vervangen

Een thuisaccu kan je meerdere keren per dag inzetten om stroomtekort aan te vullen. Kan je mee terugleveren op een dynamisch contract als dat wenselijk is. Zo'n boiler sla je warmwater in op wat je 1 of 2x per dag gebruikt.

Ja je zult gas besparen, maar de opslagcapaciteit van zo'n ding is maar klein. Je kunt voor het geld van die regelmodule en de bijbehorende boiler ook een warmtepompboiler neerzetten die met minder elektriciteit dezelfde gasbesparing oplevert.
Dank voor de reactie.

Ik begrijp wat je zegt over de wateraccu. Het meeste warme water zal echter in de namiddag en avonduren worden gebruikt. Dat de rest dan afkoelt gedurende de nacht vind ik zelf minder problematisch.

Eigenlijk hetzelfde met een accu, die loopt gedurende de nacht ook leeg en kan pas overdag weer geladen worden wanneer er zon is.

Wat vervanging betreft vind ik een loos argument want doorgaans dienen boilers ook minimaal 15 jaar mee te gaan en een thuis accu daarvan is de vraag of ze 15 jaar mee gaan. Overigens is de vervangingswaarde van een boiler aanzien lager dan van een complete accu.

De opslag capaciteit van een boiler zou 200 liter kunnen zijn. Daar kun je behoorlijk wat warm water mee tappen.

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Begin eens met berekenen wat je gemiddeld per dag aan gas verbruikt aan douche en tap

Doe dat keer 10 dat is ongeveer hoeveel kWh je over moet hebben per dag om dat gasverbruik met cop 1 op te wekken, dan moet je wel dat ook verbruiken en niet koud laten worden natuurlijk.

Dan kan je vrij snel een berekening maken hoeveel je potentieel per jaar kan besparen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 16-03-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat de levensduur betreft, een stalen boiler heeft een anode, die moet je elke paar jaar vervangen anders rot je boiler door.
Is bij warmtepompboilers overigens precies hetzelfde. Daarom heb ik ook liever een boiler met koper vat van Marktplaats. Itho/Daalderop of Inventum hebben die (mijn keukenboiler is een tweedehands Itho boilertje)

ik heb het idee uit mijn hoofd gezet om wat @Rmg hierboven aangeeft. Warmtepompboiler ook uit mijn hoofd gezet, het wordt tzt gewoon een warmtepomp met een RVS vat.

200 liter is 10KWh opslag. Als je dat niet dagelijks gebruikt heb je die opslag ook niet dagelijks tot je beschikking en lever je alsnog terug. Is je PV opbrengst overdag onvoldoende om dat vat naar 55 graden te helpen, mag je ketel alsnog bijstoken.
Stilstandsverlies van zo'n vat is al snel 1,5KWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 09:39
Als je maar 2 kW hebt liggen kan je toch relatief eenvoudig je eigen verbruik ophogen?
Koelkast overdag op 4 graden, snachts op 8 graden. De meeste koelkasten blijven in praktijk snachts dan uit.
Diepvries zelfde idee -25 overdag -15 snachts.
Vaatwasser /wasmachine doe je nu al overdag, gezien je 40% eigen verbruik...

Heb je een grondwater pomp? Druppels lang kan ook prima overdag je plantjes water geven.

Alles wat je niet hoeft aan te schaffen heeft korte terugverdientijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat dat bad overigens betreft, je kleine kinderen worden groot. Die gaan straks echt niet meer dagelijis in bad. Wij hebben ook een bad, die heeft de afgelopen 3 jaar dienst gedaan als grote wasmand.
Met hooguit 2-4x 5min douchen per dag is het gasverbruik maar heel beperkt. Dan staat zo'n 200 liter boiler elke dag doelloos ruimte te vreten en warmte te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 15:52
met @Rmg , zoek eens je gasverbruik ik zomermaanden op. dan weet je ongeveer hoeveel.je gebruikt voor warm tapwater. Als dat bijv. gemiddeld 1m3/dag is dan is dat ook iets van 8 of 9 kWh thermische energie. stel dat je ongeveer de helft can t jaar die energie ook direct uit je panelen kan krijgen dan is dat 180 x 9 = 1620 kWh elekticiteit voor nodig. Bespaar je dan dus 180 m3 gas mee wat meer ongeveer 230 euro kost. Gaat niet hard maar leuk project.

ik zou een gebruikte 120L itho boiler met koperen ketel van marktplaats trekken voor een paar honderd euro. Smart socket eraan, beetje prutsen met domotica en je hebt een begin.

Kleine aanvulling op @_JGC_ boiler hoeft niet 200L te zijn en is ook niet per se 10kWh aan inhoud. bij warmtepompboilers wel omdat de temperatuur laag (~50C) blijft. Maar een gewone elektrische boiler stook je zo op naar 80C en dan past er ineens veel meer energie in (ja ja, wel weer meer verlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
_JGC_ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:40:
Wat dat bad overigens betreft, je kleine kinderen worden groot. Die gaan straks echt niet meer dagelijis in bad. Wij hebben ook een bad, die heeft de afgelopen 3 jaar dienst gedaan als grote wasmand.
Met hooguit 2-4x 5min douchen per dag is het gasverbruik maar heel beperkt. Dan staat zo'n 200 liter boiler elke dag doelloos ruimte te vreten en warmte te verliezen.
Hier heb je wel een punt echter verwacht ik wel dat als 2 koters dagelijks gaan douchen dat het verbruik nagenoeg gelijk blijft. En volgens mij douchen pubers zeker nog wat langer.
99ruud99 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:28:
Als je maar 2 kW hebt liggen kan je toch relatief eenvoudig je eigen verbruik ophogen?
Koelkast overdag op 4 graden, snachts op 8 graden. De meeste koelkasten blijven in praktijk snachts dan uit.
Diepvries zelfde idee -25 overdag -15 snachts.
Vaatwasser /wasmachine doe je nu al overdag, gezien je 40% eigen verbruik...

Heb je een grondwater pomp? Druppels lang kan ook prima overdag je plantjes water geven.

Alles wat je niet hoeft aan te schaffen heeft korte terugverdientijd :)
het zijn natuurlijk met name de piekmomenten waarop ik teruglever. Gedurende de dag is er al behoorlijk wat direct verbruik zoals een electrisch verwarmd zwembad. Echter wil ik nog wel mijn zonnepanelen anders gaan neerzetten zodat deze niet alleen op Zuid-West staan gericht maar dat een gedeelte daarvan in de ochtendzon staat, hiermee kan ik de piek enigzins al afbouwen.
Rmg schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:13:
Begin eens met berekenen wat je gemiddeld per dag aan gas verbruikt aan douche en tap

Doe dat keer 10 dat is ongeveer hoeveel kWh je over moet hebben per dag om dat gasverbruik met cop 1 op te wekken, dan moet je wel dat ook verbruiken en niet koud laten worden natuurlijk.

Dan kan je vrij snel een berekening maken hoeveel je potentieel per jaar kan besparen.
Je hebt gelijk, meten is weten en wat dat betreft ben ik een nerd en houd ik alle meterstanden bij in een excel overzicht.
Op basis daarvan kan ik concluderen dat ik gemiddeld 0.5m3 gas per dag verbruik om water te verwarmen tbv douchen/badderen. Beneden in de keuken heb ik al een kleine boiler dus nergens anders wordt warm water gebruikt in huis.

In onderstaande berekening ga ik er vanuit dat er iedere dag 0.5m3 gas wordt verbruikt een jaar lang om de potentiele besparing uit te rekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECFNSBu2MIMySe-ieVlf541ruvk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sHeB4D5vnwKfX94PMqojx1r1.jpg?f=user_large
Wat ik echter niet weet is wat het kost aan kWh om bijvoorbeeld een boiler van 150/200 liter volledig op te warmen. Ik verwacht dat hier behoorlijk wat kWh voor nodig is en dat de boiler in de praktijk dus niet alle dagen kan worden opgewarmd, zeker niet op de 29 dagen waarop ik geen kWh terug heb geleverd.

Wel heb ik gemeten dat in 2024 er 131 dagen zijn geweest waarbij ik meer dan 5kWh heb teruggeleverd aan het net. Er waren 212 dagen waarop ik tussen de 0,1 en 5kWh heb teruggeleverd en 29 dagen waarop ik 0 kWh heb teruggeleverd. Op de dagen dat ik tussen de 0.1 en 5kWh heb teruggeleverd daarvan is het gemiddelde 1.73kWh.

Wanneer ik in het totaal 4kWh aan thuisaccu's zou hebben en er vanuit ga dat deze een theoretische RTE hebben van 80% en zou ik ongeveer 5kWh nodig hebben per dag om ze volledig te kunnen laden. Daarom ga ik in onderstaand overzicht uit dat 5kWh benodigd is om de accu's maximaal te kunnen laden op één dag. Ik weet dat dit niet helemaal juist is maar voor het gemak gebruik ik even deze getallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f8QitDQ5wYXYR7kXLsL2TbOwyQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SnAxxBa4ubD5AIUmespaDZSR.jpg?f=user_large
Bewust heb ik ook het dal-uren tarief gebruikt omdat de meeste kWh's uit de thuisbatterij snachts gebruikt zullen worden.

edit: zie nu dat de berekening niet kloppend is omdat ik de RTE niet heb meegerekend bij de 1,73 en 5kWh. Daar moet dan zeker nog eens 20% vanaf en dan ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qupRem1XTB4j_sZGHtH1jPtCac=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pfCSqGAZyY8VOKG4A3bSU7NK.jpg?f=user_large

Deze simpele berekeningen laten zien dat een thuisbatterij meer "bespaart" in euro's dan een wateraccu maar schiet vooral op de berekeningen die ik als leek heb gemaakt. Benieuwd hoe jullie hierna kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Wil.B op 17-03-2025 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
In zo'n bad stort je gewoon 150 liter water per keer. Weet niet wat voor douchekop je hebt, maar hier kan je voor hetzelfde verbruik 30 minuten douchen. Praktijk is 5 minuten, uitschieter naar 10 minuten. Mijn kinderen zijn 6 en 10, die willen niet meer in bad (en ook niet elke dag onder de douche, om de dag is ook prima)

Praktijk is dat van oktober t/m maart je boiler niet warm genoeg wordt op zonne-energie en je dat alsnog mag bijvoeden uit het net of je CV ketel het werk mag doen. Ik vind het gewoon geen hoogwaardig bruikbare opslag van energie.
Daarnaast kan je de komende 20 maand nog salderen, ook met terugleverboete is 8KWh gesaldeerde stroom meer waard dan de kuub gas die je ermee vervangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
Ik zou op z'n minst dan een WPB aan het lijstje overwegingen toevoegen. Stuk duurzamer dan met COP=1 verwarmen en lijkt aardig in het budget te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Om 1 liter water 1 graad Celsius in temperatuur te laten stijgen is 4.19 kJ/3.6 MJ = 0.00116 kWh

Dus 150 liter 1 graad stijgen is 150*0.00116 0.174kwh

Water komt op zeg 15C binnen en je wil naar 60, dat is 45 delta, 45*0.174 is 7.8kWh

Verwarm je naar 80 is het 11.31kWh.

0.5m3 gas is ~ongeveer~ 5kWh.
Oilman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:30:
Ik zou op z'n minst dan een WPB aan het lijstje overwegingen toevoegen. Stuk duurzamer dan met COP=1 verwarmen en lijkt aardig in het budget te passen.
Het "probleem" Is dat je dat je dan nog steeds met je teruglevering van je zonnepanelen "zit"

Zeker met 0.5m3 gasverbruik om te douchen/tapwater zit je aan wat, 1.5kWh met een cop van richting de 4.

Dus dan lever je nog steeds stroom terug.

Vanuit duurzaamheid de beste keuze sowieso. Maar tis niet echt "verdienen" als het om teruglevering gaat

[ Voor 54% gewijzigd door Rmg op 17-03-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

--

[ Voor 100% gewijzigd door Rmg op 17-03-2025 20:49 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Oilman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:30:
Opzich ook interessante apparatuur qua duurzaamheid echter lost dit mijn overschot aan zonne-energie niet op. Ik denk dat er een mismatch zou zijn met vraag en aanbod op specifieke momenten. Vaak wordt in de avond gedoucht en gebaddered en zal na dit moment de WPB zich weer gaan opwarmen en dan schijnt de zon niet meer.
Rmg schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:37:
Om 1 liter water 1 graad Celsius in temperatuur te laten stijgen is 4.19 kJ/3.6 MJ = 0.00116 kWh

Dus 150 liter 1 graad stijgen is 150*0.00116 0.174kwh

Water komt op zeg 15C binnen en je wil naar 60, dat is 45 delta, 45*0.174 is 7.8kWh

Verwarm je naar 80 is het 11.31kWh.

0.5m3 gas is ~ongeveer~ 5kWh.
In theorie zou ik dus minimaal op die 131 dagen per jaar de boiler helemaal kunnen verwarmen tot 60 graden en volledig op zonne-energie douchen. Op de andere 212 dagen waarop er wel wordt opgewekt maar minder dan 5kWh zal hij het water wel verwarmen maar zal de CV-ketel altijd nog bij moeten verwarmen. Op die dagen lijkt de winst mij dan ook minimaal want als de CV-ketel toch aanslaat verbruik je toch een hoop gas.

Al met al erg interessant om hierover te bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
Wil.B schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Opzich ook interessante apparatuur qua duurzaamheid echter lost dit mijn overschot aan zonne-energie niet op. Ik denk dat er een mismatch zou zijn met vraag en aanbod op specifieke momenten. Vaak wordt in de avond gedoucht en gebaddered en zal na dit moment de WPB zich weer gaan opwarmen en dan schijnt de zon niet meer.
Je kunt gewoon zelf instellen wanneer het water verwarmt moet worden. En als je geen overschot hebt van PV kan je met een WPB ook op een economische manier water verwarmen.

Als het enige doel is om je overschot af te fakkelen, wat op dit moment in 99,9% van de gevallen in Nederland echt financieel niet aantrekkelijk is, kan je net zo goed een kleine heater buiten neerzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Oilman op 17-03-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Oilman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Je kunt gewoon zelf instellen wanneer het water verwarmt moet worden. En als je geen overschot hebt van PV kan je met een WPB ook op een economische manier water verwarmen.

Als het enige doel is om je overschot af te fakkelen, wat op dit moment in 99,9% van de gevallen in Nederland echt financieel niet aantrekkelijk is, kan je net zo goed een kleine heater buiten neerzetten.
Niet affakkelen, dan zet ik m'n Enphase systeem wel op NOM. Ik wil graag dit overschot benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:30

timpel_800

Amber 65

Kun je jouw zwembad niet meer verwarmen?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-05 07:58
Atlantic Calypso warmtepompboiler VM heeft een boost functie die gebruikt kan worden om het water van 50 naar 62 graden te brengen als de zon schijnt. Kost nu maar 1329 euro bij warmteservice. Gebruikt in warmtepompstand maar 300watt. De kosten die je hiermee bespaard op je gasrekening kun je gebruiken om een batterij aan te schaffen om ook nog het overige overschot in op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil.B
timpel_800 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 06:55:
Kun je jouw zwembad niet meer verwarmen?
Het zwembad wordt al verwarmd met een 0,7kWh warmtepomp echter kan ik deze niet de hele dag laten draaien op zonnige dagen. Wanneer het water in het zwembad warmer wordt dan 32 graden is het niet meer zo aangenaam om in te duiken op een warme zomerse dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
naffffffffff schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:49:
Atlantic Calypso warmtepompboiler VM heeft een boost functie die gebruikt kan worden om het water van 50 naar 62 graden te brengen als de zon schijnt. Kost nu maar 1329 euro bij warmteservice. Gebruikt in warmtepompstand maar 300watt. De kosten die je hiermee bespaard op je gasrekening kun je gebruiken om een batterij aan te schaffen om ook nog het overige overschot in op te slaan.
Ook interessant. Plaats je deze boiler vóór de CV-ketel of komt dan de CV-ketel buiten spel te staan wanneer het tapwater betreft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Wil.B Is maar net wat je wilt. Je kunt de boiler standalone gebruiken, maar je kunt ook je ketel bijschakelen als de boiler afkoelt.

Wamtepompboiler Lydos100 Icm Intergas HRE 28/24

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF4xVQX_QgOWTNrxoGXgOfaK8-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rS8FPEbsZk7VhDbJZBKXJpLo.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand de sturing die Intergas heeft, zo'n omschakelventiel zou je met elke ketel kunnen toepassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
duurzaamheid belangrijk? warmtepompboiler doen. Het is onzinnig om een oplossing te kiezen die meer stroom gebruikt om dan de helft van het jaar de zonnestroom daar in te gebruiken en de andere helft niet. Je kunt veel beter een warmtepompboiler hebben die over 365 dagen bijv. 500 kWh gebruikt, waarvan dan misschien 250 uit de panelen komt, dan een e-boiler die jaarlijks 1500 kWh nodig heeft waarvan 750 uit je panelen komt. Met niet al te moeilijke sommetjes kun je zien dat het verschil dan 500 kWh extra uit het net halen is op jaarbasis tussen deze opties. doe dat 15 jaar lang en het gaat om veel. Duurzaamheid is dus duidelijk.

dan nog kosten: als je zelf kunt knutselen is beginnen met een e-boiler van marktplaats het goedkoopst. smart-socket eraan, beetje prutsen in home-assistant en je hebt een begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-05 07:58
Wil.B schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Ook interessant. Plaats je deze boiler vóór de CV-ketel of komt dan de CV-ketel buiten spel te staan wanneer het tapwater betreft?
Ik zou de CV-ketel buiten spel zetten, en je gas af laten sluiten. Dat scheelt een hoop kosten aan vastrecht.

Maar misschien heb je ergens anders nog gas voor nodig, verwarming bijvoorbeeld, dat weet ik natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Dank allen voor jullie bijdrage. Erg interessant en een WPB is dan ook weer een nieuwe optie die ik eerst niet had overwogen. Helaas gebruik ik ook nog gas om de boel warm te stoken dus kan die kraan helaas niet dicht, anders was dit de meest voornaamste optie geweest qua duurzaamheid en tevens ook rendement.

Toch ben ik eigenlijk wel benieuwd als we terug gaan naar de eerste stelling maar dan zonder lastige berekeningen die toch best wel afhankelijk zijn van de orientatie van je zonnepanelen en veel andere zaken.

Dan blijft de simpele vraag over: Slim gestuurde wateraccu of thuisbatterij?
Voor degene die echt niet kunnen kiezen mag je ook nog WPB antwoorden echter gaat het mij erom dat ik op specifieke momenten het overschot kan absorberen door direct te verbruiken en niet terug te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
"Wateraccu" is energie omzetten naar een beperkte toepassing die je ook kunt maken met 1/3 van die energie dmv een WPB. Als je dan wilt opslaan zou ik voor een thuisbatterij gaan. Op dit moment heeft bijvoorbeeld Zendure een betaalbare 2KWh oplossing voor minder dan 1000 euro waar je ook nog 2-4 zonnepanelen op aan kunt sluiten (2xMPTT).
2KWh is niet een heleboel, maar kunnen wel de pieken in je energieverbruik afvlakken. Als je je wasmachine laat draaien op zonnestroom gebruikt die 75% van het programma niet het totaalvermogen dat je zonnepanelen opleveren en die andere 25% leveren je zonnepanelen meestal te weinig.
Overigens kan je die dingen van Zendure gewoon stapelen met extra 2KWh accu's.

Wat de WPB betreft: je vervangt 1 kuub gas met hooguit 3KWh stroom. Een kuub gas is 1,28-1,32. 3KWh stroom uit het net is 81 cent. Ben je met een WPB 50 cent per kuub goedkoper uit dan met gas.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 18-03-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 18:51
Waar haalt de warmtepomp boiler zijn energie vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
RobertV70 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:33:
Waar haalt de warmtepomp boiler zijn energie vandaan?
Uit de lucht. In de zomer meer dan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
_JGC_ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Uit de lucht. In de zomer meer dan in de winter.
buitenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het is maar net hoe je zo'n ding aansluit. Je kunt zowel de inkomende lucht als de uitgaande lucht binnen of buiten doen. Elke manier heeft zijn voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
binnenlucht is natuurlijk uitgesloten, dan stook je het huis warm met gas om dit vervolgens te laten consumeren door de WP boiler, dat kan nooit de bedoeling zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:13
RobertV70 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:31:
binnenlucht is natuurlijk uitgesloten, dan stook je het huis warm met gas om dit vervolgens te laten consumeren door de WP boiler, dat kan nooit de bedoeling zijn
Dit klopt in de helft van het jaar waar de verwarming aan staat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Wil.B schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:45:
Dank allen voor jullie bijdrage. Erg interessant en een WPB is dan ook weer een nieuwe optie die ik eerst niet had overwogen. Helaas gebruik ik ook nog gas om de boel warm te stoken dus kan die kraan helaas niet dicht, anders was dit de meest voornaamste optie geweest qua duurzaamheid en tevens ook rendement.

Toch ben ik eigenlijk wel benieuwd als we terug gaan naar de eerste stelling maar dan zonder lastige berekeningen die toch best wel afhankelijk zijn van de orientatie van je zonnepanelen en veel andere zaken.

Dan blijft de simpele vraag over: Slim gestuurde wateraccu of thuisbatterij?
Voor degene die echt niet kunnen kiezen mag je ook nog WPB antwoorden echter gaat het mij erom dat ik op specifieke momenten het overschot kan absorberen door direct te verbruiken en niet terug te leveren.
Beide niet. Ik zou helemaal niks doen en gewoon lekker afwachten tot er meer duiddelijkheid is over de toekomst qua energieprijzen/terugleverenkosten dat soort onzin. Je lijkt een probleem op te willen lossen dat er niet echt is. Ja een deel van het jaar heb je strom over van je zonnepanelen en dan gaat die het net in. Is dat erg?

vind je dat wel heeeeul storend dan kun je een thuisbatterij overwegen maar kijk dan wel goed naar het formaat. Je wilt dan een systeem dat je in de nacht weer leeg krijgt want anders heb je de volgende dag geen lol van. Voor veel woningen is dat een 3-5 kWh systeem. Nul komma nul garantie over hoe nuttig of financieel rendabel dat in de toekomst gaat zijn, dus je moet zin hebben in een gokje van een paar duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Een elektrische boiler is een prima energieopslag, juist omdat het COP 1 is.

Je gebruikt namelijk gratis stroom afkomstig van je eigen zonnepanelen.
Aanschaf 350 euro voor een Bosch 150 liter boiler. Koop een eenvoudige schakelklok bij de bouwmarkt en stel deze in op "aan" van pakweg 10.00 tot 15.00 uur en je hebt iedere avond je gratis douchewater.

Wil je in de ochtend douchen, zorg dan dat je een laag zelfklevende isolatieband op de boiler plakt. wellicht niet de mooiste oplossing maar wel het goedkoopst en meest effectief.

Het ging om besparen toch, en zo min mogelijk willen terugleveren, dit is dan een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 11:20
Ik heb een (Camping) boiler van 50 liter gekocht, met 2x880W element.(€350) Dit is een vrij slanke boiler die nog net naast mijn CV ketel op zolder kon hangen. Een P1 meter van Homewizzard en een slimme schakelaar gekocht(Samen iets van € 80) en zodra ik meer dan 900W terug ga leveren aan het net gaat de boiler verwarmen.
de boiler staat in serie, voor de CV ketel. Als de boiler goed warm is (>55 graden) zal de CV ketel niet bijstoken.
1 persoon kort douchen gaat dus geheel zonder gasgebruik.
Ik stook er gemiddeld 3 tot 4 KW/h per dag in weg en stook daardoor 0,3 a 0,4M3 gas per dag minder.
Omdat ik net waar meer stroom opwek dan gebruik in een jaar kom ik zo beter op nul terecht. Ik hoop een 100M3 gas per jaar te besparen in ruil voor een 800Kw/h minder terug te leveren.
Ik bespaar dan, 100M3x €1,30 = € 130,00, het kost me 800 Kw/h * € 0,09 = € 27,00. Ik verdien dus € 100 per jaar, in iets meer dan 4 jaar terug verdiend, sneller als mijn overschot in 2027 niets meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Laatst online: 01:23
Wat is jullie mening over dit artikel dat ik las.. https://www.change.inc/en...70124&utm_source=hs_email

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Het leest als een advertentie, niet als een artikel. Dus erg ongenuanceerd en niet kritisch.

Bijvoorbeeld:
Omdat gas veel duurder is dan elektriciteit, krijgt de zonnestroom op deze manier veel waarde.
Dit behoeft nuance omdat het erg afhankelijk is van of je PV hebt, welk type energiecontract en of er salderingsregeling is.
Uit 1 m3 gas van 1.40 euro kun je met een CV ketel (die weinig stilstandverlies heeft vergeleken met een boiler) ongeveer 8 kWh thermisch halen voor tapwater verwarming. Dus het break even point waar elektriciteit goedkoper is zit rond 0.175 euro / kWh.

Ik heb even met jouw stroomverbruik ingevoerd in gaslicht.com hoe het momenteel zit met een nieuw contract (ja over 21 maanden wordt het ongunstiger)
Je vermijd bijvoorbeeld 800 kWh teruglevering en bespaart er 100 m3 gas mee. Het goedkoopste energiecontract komt in beide gevallen op hetzelfde maandbedrag uit.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfdKhVDxhr9dQ1wXqBXRVigMyek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8rlQ0w83FXsSjJUzejM0Jol.png?f=fotoalbum_large

Situatie met wateraccu (is gewoon een elektrische boiler die aangestuurd wordt obv je P1 data). Dit bespaart op deze manier momenteel ongeveer niets dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O35Phkz5Blbl2okY-m79PMOIN98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tbyghfj1dGl3K3jEmHy2Pd7Y.png?f=fotoalbum_large

Warmtepompboiler die het hele jaar aan staat. CV ketel maakt geen warm water meer. Niet veel besparing maar tenminste iets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lcEAUKs9Aw5gba8Vjg2qktp_3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ipQ82zJCxSt0C2ivdlCV4cxW.png?f=fotoalbum_large

Nu zijn deze sommetjes zeker anders als de salderingsregeling afgelopen is. De juiste energieleverancier kiezen helpt denk ik nog het meest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Wil.B schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:55:
[...]
Eigenlijk hetzelfde met een accu, die loopt gedurende de nacht ook leeg en kan pas overdag weer geladen worden wanneer er zon is.
Dat is een vergelijking die toch nergens op slaat?
Een batterij loopt gedurende de nacht niet leeg. Ze levert bruikbare energie aan verbruikers.
Een "wateraccu" heeft verliezen welke het grootste deel van het jaar geen nut hebben.
Je hebt overdag dus een deel van je zonne-energie in de waterboiler opgeslagen, gebruikt dat één of twee keer en de rest gaat grotendeels verloren.
Je waterboiler kan ook pas terug geladen worden wanneer PV voldoende vermogen levert.
Het verschil is dat je voldoende vermogen op overschot moet hebben om de weerstand van voldoende energie te voorzien of je hebt meer verliezen dan je kan aanvullen.
Een batterij kan al geladen worden vanaf de eerste tientallen watt overschot.
Wat vervanging betreft vind ik een loos argument want doorgaans dienen boilers ook minimaal 15 jaar mee te gaan en een thuis accu daarvan is de vraag of ze 15 jaar mee gaan. Overigens is de vervangingswaarde van een boiler aanzien lager dan van een complete accu.
Normaal is het in een huishoudelijke situatie niet zo dat je dient te kiezen tussen een waterboiler of een batterij. De waterboiler (of nog beter SWW aanmaken via WP wat het rendement van de opgeslagen PV energie met 300 tot 500% verhoogt).
Je zal moeten beslissen of je er een batterij bijneemt. Toch?
De opslag capaciteit van een boiler zou 200 liter kunnen zijn. Daar kun je behoorlijk wat warm water mee tappen.
Hangt ervan af hoe je dat warm water aanmaakt.
Ik maak bv. SWW aan via de WP. Bij dit weer krijg ik daar hoogstens 1 kWh PV energie ingepompt.
Dat is verwaarloosbaar met de energie die ik kwijt kan in de batterijen.

Zoals reeds na de opstart van dit topic aangehaald: opgeslagen energie in een batterij is 24/7 multi inzetbaar (zelfs om SWW aan te maken :) ).Energie opgeslagen in een boiler dient maar één ding en dat voor een relatief korte periode per dag.

Hier geen gas, dus daar moet ik al geen rekening mee houden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 20-03-2025 13:23 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Bij L/L en L/W ij voorkeur uit de buitenlucht.
Bij W/W uit (grond)water.

En ja, ook in putje winter zit er nog voldoende energie in de buitenlucht om een COP ruim boven de 1 te behalen. Daar zorgt de wisselwerking van het koudemiddel/gas voor.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
RobertV70 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:36:
Je gebruikt namelijk gratis stroom afkomstig van je eigen zonnepanelen.
Vanaf COP 2 tot 5 wordt de energie uit je PV productie plots niet betalend hoor. |:(
Je kan met tig minder energie uit dezelfde PV installatie veel meer SWW aanmaken.
De uitgespaarde productie kan je dan weer voor andere nuttige doeleinden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Independent schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Dat is een vergelijking die toch nergens op slaat?
Een batterij loopt gedurende de nacht niet leeg. Ze levert bruikbare energie aan verbruikers.
Een "wateraccu" heeft verliezen welke het grootste deel van het jaar geen nut hebben.
Je hebt overdag dus een deel van je zonne-energie in de waterboiler opgeslagen, gebruikt dat één of twee keer en de rest gaat grotendeels verloren.
Je waterboiler kan ook pas terug geladen worden wanneer PV voldoende vermogen levert.
Het verschil is dat je voldoende vermogen op overschot moet hebben om de weerstand van voldoende energie te voorzien of je hebt meer verliezen dan je kan aanvullen.
Een batterij kan al geladen worden vanaf de eerste tientallen watt overschot.

[...]

Normaal is het in een huishoudelijke situatie niet zo dat je dient te kiezen tussen een waterboiler of een batterij. De waterboiler (of nog beter SWW aanmaken via WP wat het rendement van de opgeslagen PV energie met 300 tot 500% verhoogt).
Je zal moeten beslissen of je er een batterij bijneemt. Toch?

[...]

Hangt ervan af hoe je dat warm water aanmaakt.
Ik maak bv. SWW aan via de WP. Bij dit weer krijg ik daar hoogstens 1 kWh PV energie ingepompt.
Dat is verwaarloosbaar met de energie die ik kwijt kan in de batterijen.

Zoals reeds na de opstart van dit topic aangehaald: opgeslagen energie in een batterij is 24/7 multi inzetbaar (zelfs om SWW aan te maken :) ).Energie opgeslagen in een boiler dient maar één ding en dat voor een relatief korte periode per dag.

Hier geen gas, dus daar moet ik al geen rekening mee houden. :)
Bedankt voor je uitgebreide reactie en feedback. Erg interessant.
Kun je me alleen nog even helpen door te vertellen wat de volledige benaming is van SWW 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
hoogerb schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:29:
Ik heb een (Camping) boiler van 50 liter gekocht, met 2x880W element.(€350) Dit is een vrij slanke boiler die nog net naast mijn CV ketel op zolder kon hangen. Een P1 meter van Homewizzard en een slimme schakelaar gekocht(Samen iets van € 80) en zodra ik meer dan 900W terug ga leveren aan het net gaat de boiler verwarmen.
de boiler staat in serie, voor de CV ketel. Als de boiler goed warm is (>55 graden) zal de CV ketel niet bijstoken.
1 persoon kort douchen gaat dus geheel zonder gasgebruik.
Ik stook er gemiddeld 3 tot 4 KW/h per dag in weg en stook daardoor 0,3 a 0,4M3 gas per dag minder.
Omdat ik net waar meer stroom opwek dan gebruik in een jaar kom ik zo beter op nul terecht. Ik hoop een 100M3 gas per jaar te besparen in ruil voor een 800Kw/h minder terug te leveren.
Ik bespaar dan, 100M3x €1,30 = € 130,00, het kost me 800 Kw/h * € 0,09 = € 27,00. Ik verdien dus € 100 per jaar, in iets meer dan 4 jaar terug verdiend, sneller als mijn overschot in 2027 niets meer waard is.
Erg leuk dat er ook een gebruiker is met een boiler icm zonne-energie.
Heb je ook al wat feitelijke data of nog niet voldoende om te kunnen delen?
Hypothetische berekeningen zijn leuk maar ben ook benieuwd naar feitelijke resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Wil.B schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Kun je me alleen nog even helpen door te vertellen wat de volledige benaming is van SWW 8)7
Sanitair Warm Water. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Independent schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Bij L/L en L/W ij voorkeur uit de buitenlucht.
Bij W/W uit (grond)water.

En ja, ook in putje winter zit er nog voldoende energie in de buitenlucht om een COP ruim boven de 1 te behalen. Daar zorgt de wisselwerking van het koudemiddel/gas voor.
Het betreft een warmtepompboiler, geen WP voor cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Independent schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Vanaf COP 2 tot 5 wordt de energie uit je PV productie plots niet betalend hoor. |:(
Je kan met tig minder energie uit dezelfde PV installatie veel meer SWW aanmaken.
De uitgespaarde productie kan je dan weer voor andere nuttige doeleinden gebruiken.
Je kan simpelweg niet genoeg energie kwijt in een WPB om het terugleveren te voorkomen, het rendement is te hoog en dus is de opname van energie te laag en ga je alsnog terugleveren.

Ik snap dat het concept van een WPB mooi is maar dat zet voor deze oplossing (het niet willen terugleveren) geen zoden aan de dijk. Ook de oplossing die je zelf in huis hebt, SWW via de WP is niet interessant voor deze opzet. Hoog rendement is leuk als oplossing voor gas, maar niet als oplossing ter vookoming van terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
In een m3 gas zit ongeveer 10 kWh aan energie. Door wat verlies van de cv ketel en leidingen rekenen we normaliter met 8 kWh uit 1 m3 gas. dat is een veilige berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Independent schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
[...]

En, een WPB haalt nooit een COP van 4 of 5, dat kan simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
RobertV70 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Je kan simpelweg niet genoeg energie kwijt in een WPB om het terugleveren te voorkomen, het rendement is te hoog en dus is de opname van energie te laag en ga je alsnog terugleveren.

Ik snap dat het concept van een WPB mooi is maar dat zet voor deze oplossing (het niet willen terugleveren) geen zoden aan de dijk. Ook de oplossing die je zelf in huis hebt, SWW via de WP is niet interessant voor deze opzet. Hoog rendement is leuk als oplossing voor gas, maar niet als oplossing ter vookoming van terugleveren.
Hier heb je een punt, de opdracht is kennelijk niet terug willen leveren. En dat begreep ik en de mogelijk de meeste mensen hier niet goed denk ik.

Welliswaar kun je in de screenshots van mij hierboven zien dat als je minder teruglevert, het bij de gunstigste leverancier een hogere rekening oplevert. Dus je bent op zich een dief van je eigen portemonee als je dat doet.

Echter, er bestaan uitzonderingen. Bijvoorbeeld OXXIO waar je de welkomstbonus van 370 euro niet lijkt te krijgen als je op jaarbasis netto teruglevert. (alsnog is OXXIO niet de meest gunstige leverancier bij een jaarcontract)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvfGV-3HHEyMrBjDjY0EeGmu-58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T782tNq3qNlcsiUzrnOwL8ti.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgxntSBuk5pCJxHUgc62QEl35uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7wxtJP2zu8RIxU9L9i42U8y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Niet online
Ik heb al 2 jaar een sturing die mijn elektrische boiler stuurt op mijn stroomoverschot. Dus als ik 350W injecteer, dan gaat die 350W naar mijn boiler sturen om het water op te warmen. De sturing kostte, bovenop de elektrische boiler, een 400 euro. Installatie was een eitje.
In November tot en met januari geven mijn panelen (6kWp, ZO-NW) niet genoeg vermogen om alle dagen de boiler warm te hebben en dan stook ik hem zelf bij (kan je programmeren, kan zelfs met een sensor om te kijken hoe warm je water is).
Vanaf september tot en met maart gebruik ik de sturing om ook een elektrisch vuurtje te sturen.
Ik gebruik de Eddi van MyEnergy.

Mocht mijn boiler het begeven dan zit de kans er dik in dat ik een warmtepompboiler koop met een elektrisch spiraal. Warmtepomp moet dan enkel zorgen voor warm water in de donkere maanden. De Eddi kan dan via de elektrische weerstand gratis warm water maken in de andere maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Je kan ook het modelcontract kiezen, dan betaal je geen terugleverkosten maar vaak wel een hoger bedrag aan vaste leveringskosten. Bij bijvoorbeeld Vattenfall betaal je bij een normaal energiecontract 9 euro vaste leveringskosten dacht ik, bij het modelcontract is dat 40 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
EreteiP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:25:
Ik heb al 2 jaar een sturing die mijn elektrische boiler stuurt op mijn stroomoverschot. Dus als ik 350W injecteer, dan gaat die 350W naar mijn boiler sturen om het water op te warmen. De sturing kostte, bovenop de elektrische boiler, een 400 euro. Installatie was een eitje.
In November tot en met januari geven mijn panelen (6kWp, ZO-NW) niet genoeg vermogen om alle dagen de boiler warm te hebben en dan stook ik hem zelf bij (kan je programmeren, kan zelfs met een sensor om te kijken hoe warm je water is).
Vanaf september tot en met maart gebruik ik de sturing om ook een elektrisch vuurtje te sturen.

Mocht mijn boiler het begeven dan zit de kans er dik in dat ik een warmtepompboiler koop met een elektrisch spiraal. Warmtepomp moet dan enkel zorgen voor warm water in de donkere maanden. De Eddi kan dan via de elektrische weerstand gratis warm water maken in de andere maanden.
Ja, goed idee. Ik vraag me wel af of dat kan, ik weet niet of een WPB het leuk vindt om aan en weer uit gezet te worden, vaak vindt de elektronica in zo'n ding dat niet prettig. Kijk dan wel uit dat je een WPB neemt die niet de lucht uit je woning pakt, dat is stoken voor warm water en waar komt de energie vandaan die dat weer goed moet maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
RobertV70 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Het betreft een warmtepompboiler, geen WP voor cv.
Ook een WP kan zijn energie uit de buitenlucht halen.
Ik heb trouwens één buitenunit en één binnenunit die zowel CV als SWW bedient.
Heb je maar één toestel nodig voor beide toepassingen en staat het ding (indien alleen voor CV) buiten het stookseizoen niet te niksen. :)
Heb je voor SWW een WPB heb je ook nog een ander toestel nodig om in de winter te verwarmen.
De opslag voor SWW is hier gewoon een universeel vat dat ook voor gas kan gebruikt worden.
Zit gewoon een dubbele spiraal in waar de WP op is aangesloten.
De opwarmcyclus moet ook niet onderbroken worden naargelang de zonneproductie. Dat is het voordeel van een multi inzetbare thuisaccu. Deze vangt immers ook de schommelingen van de zonneproductie op.
Zit ook een weerstand met instelbaar vermogen op om van 50 (de max. van de WP) tot 65°C te gaan.
En dat kost heus geen honderden euro.
Indien gewenst kan je dus zonder de WP functie en aan COP1 tot 65°C verwarmen. :)
Is voorzien van een gewone schuko stekker. Indien gewenst met een HW abo en HW socket goedkoop te sturen op overproductie PV.

[ Voor 39% gewijzigd door Independent op 20-03-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
RobertV70 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Kan maar moet niet. Je kan de uitgespaarde energie ook voor andere toepassingen gebruiken.
Ik heb het altijd een eigenaardig uitgangspunt gevonden om een inefficiënt energiesysteem te gebruiken om genoeg energie te kunnen verbruiken. 8)7
Beetje kortzichtig redeneren.
Ik lever ongeveer 400 Wh per 24 uur terug aan het net.
Wat ik niet moet besteden aan SWW lever ik liever terug aan andere verbruikers en wat ik niet direct kan verbruiken sla ik liever op voor later ipv het met COP1 te verstoken.
Een thuisbatterij is zowel leuk als oplossing voor gas als voor terugleveren.
En zolang ik niet moet betalen voor terugleveren aan het net heb ik daar ook niets op tegen.
De dag dat ik moet betalen om terug te leveren aan het net stopt het helemaal. Wat ik niet kan verbruiken sla ik op voor de periode dat er geen of onvoldoende zon is of ik pas de productie aan het verbruik aan.
Niets zo makkelijk dan het voorkomen van terugleveren.

[ Voor 12% gewijzigd door Independent op 20-03-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
EreteiP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:25:

Hoeveel gas ben je ongeveer minder gaan verbruiken?

Heb je de CV-ketel nog tussen de boiler en kraan zitten? Ik ben namelijk benieuwd of dat de ketel toch niet even aanslaat op het moment dat je warm water gaat pakken, dat is namelijk toch ook weer iets van gas verbruik maar heb geen idee hoeveel dat is.

Eddi maakt gebruik van een CT-spoel ipv P1 meter, klopt dat? Dat wordt bij mij lastig omdat de boiler boven zou komen te staan en de meterkast beneden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job-lek
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 11:56
_JGC_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:17:
In zo'n bad stort je gewoon 150 liter water per keer. Weet niet wat voor douchekop je hebt, maar hier kan je voor hetzelfde verbruik 30 minuten douchen. Praktijk is 5 minuten, uitschieter naar 10 minuten. Mijn kinderen zijn 6 en 10, die willen niet meer in bad (en ook niet elke dag onder de douche, om de dag is ook prima)
Wacht maar tot het pubers zijn moet je eens opletten hoeveel en hoelang er gaat worden gedoucht. En dan is dat niet het onderwerp waar je ruzie om wilt maken 😉

Job

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 11:20
Wil.B schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Erg leuk dat er ook een gebruiker is met een boiler icm zonne-energie.
Heb je ook al wat feitelijke data of nog niet voldoende om te kunnen delen?
Hypothetische berekeningen zijn leuk maar ben ook benieuwd naar feitelijke resultaten.
Dit is feitelijke data, als ik in de HW data terugzoek wat een doucebeurt aan gas verbruikte voor ik de boiler had geplaatst kom ik op 0,3 tot 0,5M3 aan gas per douchebeurt.
Gisteravond was de boiler 55 graden en de douchebeurt gebruikte 0,06 M3 aan gas.
En er is die dag 3Kwh aan elektriciteit in de boiler gegaan om hem op te warmen.
Woensdag, Douchebeurt 0,02 M3 aan gas, 3,4 Kwh aan electriciteit

Op 19 December, toen had ik de boiler nog niet hangen,
Gas gebruik Doucebeurt 0,5M3

Ik ben dan ook van mening dat mijn getallen niet geheel uit de lucht zijn gegrepen.
en ik had ook liever een warmtepomp boiler geplaatst, alleen heb ik daar geen ruimte voor, deze slanke 50liter boiler was het maximale wat ik in de ketelruimte kon plaatsen. En om de CV even te vervangen door een warmtepomp met SWW voorziening kwam butgetair niet uit.
En aangezien ik toch genoeg overproductie had van mijn panelen welke straks niets meer waard is leek dit mij de beste manier om iets nuttigs met die overproductie te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
job-lek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:06:
[...]

Wacht maar tot het pubers zijn moet je eens opletten hoeveel en hoelang er gaat worden gedoucht. En dan is dat niet het onderwerp waar je ruzie om wilt maken 😉
tsja, dan hebben ze hier gewoon pech. Er is een bepaalde hoeveelheid water en die kan op. Ik ga daar geen rekening mee houden omdat er een aantal jaren zijn waarin er wat discussie kan ontstaan. Alles geeft wrijving voor pubers dus t zal wel denk ik bij dit soort dingen.

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 21-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Niet online
Bij mij hangt die niet voor een gasboiler, gewoon zelfstandig. Ik heb een 150 liter boiler (of is het 100 liter? Ik wil het even kwijt).

Als ik een dag niet douche dan kan ik er een goede 1kWh in kwijt (stilstandsverliezen). En als ik 's ochtends douche dan kan ik er een kleine 2,5kWh in kwijt.

De Eddi kan, via een Harvi, ook 'draadloos' communiceren met die CT-klem. Als je er later een batterij bij wil plaatsen dan kan je via de HARVI ook de prioriteiten instellen (dat de boiler pas laadt als je batterij vol is).
Daarom dat ik dankbaar ben dat ik de Eddi gekocht heb en geen concurrent. Met (en ook zonder) de HARVI kan dit systeem goed samenwerken met een (plug-in-)batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Zo'n Eddi lijkt me leuk speelgoed (er zijn ook nog andere fabrikanten welk eongeveer hetzelfde beogen via aansturing).

Zelf heb ik het anders opgelost. :)
Het SWW opslagvat (300 liter) is hier ook autonoom.
Is gewoon een standaard opslagvat maar met dubbele spiraal en afzonderlijke weerstand.
De ene doorstroomspiraal is aangesloten op de WP van de CV.
CV en SWW kunnen afzonderlijk van elkaar (uiteraard ook gelijktijdg) functioneren.
De andere doorstroomspiraal is aangesloten op de houtkachel.
De weerstand wordt gewoon gestuurd door een relais in de omvormer van de batterij en in de laagste prioriteit:
De PV productie gaat eerst naar de verbruikers, dan naar de opslag in de batterij, dan - bij voldoende PV productie - in het SWW vat via de COP2-4 L/W-WP (tot 50°C) en wanneer er dan nog teruglevering zou zijn pas via de COP1 weerstand van de SWW (tot 65°C).

De koudwatertoevoer zit ook helemaal onderaan van het opslagvat en de warmwater uitvoer helemaal bovenaan. Per douchebeurt zakt de temperatuur van het SWW met zo'n 4°C.
Leidingverliezer zijn er nauwelijks (douche staat aan de andere zijde van de muur van het voorraadvat) maar uiteraard in de zomer wel stilstandsverliezen. Per laadbeurt van 1 tot 2 uur gaat er - via de WP - 800 tot 2000 Wh in het voorraadvat.

Heb je wel een batterij nodig maar bij voldoende PV productie (en thuisladen EV) en geen saldering van productie lijkt me dat sowieso een no brainer.

[ Voor 28% gewijzigd door Independent op 22-03-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-05 19:48
Ik heb dezelfde situatie met wat jij noemt een wateraccu. Via marktplaats een 200L boiler gevonden en deze voor de ketel geplaatst. Deze warmt op met een homewizard stekker op de zon. Dat is vanaf nu rendabel voor mij.
Dagelijks gasverbruik zit op 0,3/0,5m3 en vanaf de maanden mei/juni/juli/autustus en misschien september gaat mijn intergas in Solo. en draait de boiler helemaal alleen zonder ook maar gas nodig te hoeven hebben.

Toch stuur ik nog te veel het net in. afgelopen week met deze zon nog 40kwh opbrengst het net in gedrukt. Hopelijk als het een beetje meezit over anderhalf jaar een 5/10kwh accu erbij.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Afhankelijk van de productiecapaciteit van je PV installatie kom je er niet onderuit om echt NOM te draaien zonder thuisaccu of EV (en liefst de combinatie van beiden).

Je streeft er in de eerste plaats naar (of dat zou toch een gezond uitgangspunt moeten zijn) om je huishoudelijke verbruikers zo zuinig mogelijk te gebruiken. Wanneer je dan PV productie hebt die gedurende het jaar zoveel mogelijk maanden moet indekken kom je er niet onderuit dat je dan in de zomer meer productie dan verbruik hebt.

Dan heb je de keuze meer te gaan verbruiken dan eigenlijk nodig is (bv. een extra COP1 boiler) of te investeren in eigen opslag om het verbruik van de productie te kunnen verschuiven.
Doe je dat niet blijf je meestal ook nog eens deels afhankelijk van het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Niet online
Ik vind die COP1 ook niet zo erg zolang je het niet als hoofdverwarming gebruikt.

Ik zeg nog eens, ik draai quasi 0 op de meter van oktober tot maart. Prioriteit is hier altijd warm water. En vanaf september gaat mijn 2kW elektrisch vuurtje aan om de overschot aan zonne-energie aan warmte het huis in te pompen. Dat vuurtje staat nu nog steeds aan. Daardoor kan ik de maanden waarin ik mijn (gas)verwarming nodig heb serieus verminderen. En de prijs voor injectie is minder dan de afnameprijs voor gas (België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
EreteiP schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:07:
Ik vind die COP1 ook niet zo erg zolang je het niet als hoofdverwarming gebruikt.
Ik had het over een COP1 boiler. Volgens mij gebruikt niemand een boiler als hoofdverwarming?

Ik zeg nog eens, ik draai quasi 0 op de meter van oktober tot maart. Prioriteit is hier altijd warm water. En vanaf september gaat mijn 2kW elektrisch vuurtje aan om de overschot aan zonne-energie aan warmte het huis in te pompen. Dat vuurtje staat nu nog steeds aan. Daardoor kan ik de maanden waarin ik mijn (gas)verwarming nodig heb serieus verminderen. En de prijs voor injectie is minder dan de afnameprijs voor gas (België).
[/quote]
Ander uitgangspunt en vooral andere doelstelling.
Hier staat de verwarming bv. al weken niet meer aan en vandaag was het in de leefruimte 22°C.
Dan heeft het geen zin met elektrische vuurtjes "bij te stoken".
De overproductie ging vandaag dan ook volledig naar de thuisaccu en de accu van de EV.
Mijn doelstelling is ook anders, nl. van 1/1 tot 31/12 NOM en prioritair nul op de afnamemeter.
Alles wat onnodig via een COP1 verstookt wordt (CV en SWW) kan ik dus niet verschuiven naar nachtverbruik, dagen met minder productie, laat staan richting mobiliteit.

Gas heb ik niet dus daar kan ik al niet op besparen. :)
De injectievergoeding is dan hoger dan de niet aanwezige gasprijs maar gevoelig lager voor energie die ik nadien nog van het net zou moeten afnemen (voor nachtverbruik en mobiliteit).
Totaal andere uitgangspunten en doelstellingen.

In de nabije toekomst zullen, alleen al vanuit de EU, de boetes voor fossiel verbruik zodanig stijgen dat verbruik nu nog even verschuiven naar bijkomende COP1 investeringen (met behoud van gas tussen oktober en maart) volgens mijn mening kosten op het sterfhuis zijn.
Wanneer je wacht om te investeren voor de langere termijn tot het ogenblik dat de meerderheid dat begint door te krijgen (cfr. Covidrun) hol je achter de feiten aan en dat heeft altijd zijn (meer)prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 23-03-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:29
Zullen we wateraccu nu zonneboiler noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Een zonneboiler is nog iets totaal anders.
Het SWW wordt dan rechtstreeks aangemaakt door collectoren op je dak en niet onrechtstreeks door de elektriciteit uit PV of het net.

[ Voor 61% gewijzigd door Independent op 23-03-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil.B
Inmiddels heb ik een 'hybride' besluit genomen. Ik ga een EvaPower bestellen maar met 1 EvaMate minder dan ik initieel gekocht zou hebben. Op deze manier blijft er geld over in mijn budget om via marktplaats een mooie 2de hands boiler op de koop te tikken. Zelf heb ik nog wat van die HomeWizard sockets die ik kan gebruiken om de boiler op de juiste momenten aan te zetten.

Een thuisbatterij lijkt me interessant en ben benieuwd in hoeverre 3kWh toereikend genoeg is echter is het voordeel van de EvaPower dat je makkelijk uitbreiden. En laten we eerlijk zijn, het is ook leuk speelgoed.

De tips in dit topic van verschillende gebruikers die via Marktplaats een boiler hebben gekocht brachten me op het idee om dat zelf ook te doen. In plaats van dure apparatuur zoals een Eddi of Solyx die ik zelf op het oog had ga ik dus voor een socket van HW. Nadeel hiervan is wel dat deze niet precies de overcapaciteit zal gaan benutten maar het geld dat ik niet uitgeef aan een Eddi of Solay (550 tot 650 euro) is makkelijker bespaard dan als ik wel deze investering zou doen.

Dank allen voor jullie tips, support en feedback. Blijft een erg leuk en interessant onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-05 14:56
Wat is het voordeel van de EvaPower/EvaMate boven de HomeWizard thuisbatterij in jouw casus? Ik zit met dezelfde gedachten als jou, dus ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil.B
Hi @Aristos , in dit topic zet ik het redelijk goed uiteen.

Kun je hier iets mee?

Pagina: 1