Wamtepompboiler Lydos100 Icm Intergas HRE 28/24

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forsurh
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-11-2023
Beste Tweakers,

Ik wil graag mijn Ariston Lydos warmtepompboiler aansluiten op mijn Intergas combiketel HRE 28/24.

In de handleiding van Intergas staat een keurig schema om dit te doen icm met een omschakelventiel. Wanneer de boiler water levert beneden een bepaald temperatuurniveau dan schakelt deze om en komt de ketel in werking. Dat lijkt me geen probleem.

Echter er staat ook een schema voor NZ. Ofwel naverwarming zonneboiler. Dit werkt anders met o.a. een koudwatersensor op de koudwateraanvoer en een mengventiel. Hierbij loopt altijd het water uit de boiler door de ketel.

Wat ik even niet kan ontdekken wat nu de beste oplossing is. Ofwel, kun je de warmtepompboiler ook aansluiten volgens het zonneboilerprincipe of heeft dit geen nut?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:03

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat heb ik wel gedaan bij mijn Ferroli WPB en Remeha Avanta ketel met NZ.
Boiler uit, ketel in.
Niets extra's gedaan ook niets ingesteld en het werkte goed.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Risico met NZ schakeling is wel dat de ketel te vaak gaat naverwarmen. De WP boiler verwarmt namelijk niet altijd tot 60C, maar doet 1x per week een legionella run om het water hygiënisch te houden. Als de WP boiler dan bijvoorbeeld nog maar 45C is, dan is dat prima genoeg om te douchen, maar dan gaat de ketel mogelijk alsnog naar 60C naverwarmen.

Dit probleem hadden wij met een ATAG ketel die NZ compatible was en met een indirect 50C gestookte boiler werd gevoed. Gasverbruik was wel lager, maar niet 0.

Weet je zeker dat de WP boiler te klein is? Ik zou ketel het liefst gewoon helemaal buiten spel zetten of alleen met een handmatige kraan omschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forsurh
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-11-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF4xVQX_QgOWTNrxoGXgOfaK8-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rS8FPEbsZk7VhDbJZBKXJpLo.png?f=fotoalbum_large

Dank voor jullie reacties alvast.

Ik ga het volgens bijgaand schema aansluiten. Benodigde materialen heb ik al, echter:

Op de ketel zit nu op de koudwateraanvoer een overdrukventiel/inlaatcombinatie. Op de boiler is dit ook noodzakerlijk. Laat je dan de inlaatcombinatie vervallen op de ketel en vervangen door een vaste leiding of heb ik dan 2x een inlaatcombinatie nodig?

Ofwel, waar het koude water het systeem binnekomt 1x een inlaatcombinatie toepassen zodat de ketel eventueel zijn overdruk via de boiler kwijtkan? En hoe reageert het mengventiel hierop?.... Of toch voor de zekerheid er 2 toepassen.

Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 22:43
hoe bevalt de aansluiting op deze wijze?
Ik heb een zelfde ketel en wil een warmtepompboiler juist op de ZB manier aansluiten.
je kan op de Intergas CV ook instellen dat het tapwater niet meer dan 55gr mag worden, dan voorkom je wellicht dat de ketel aangaat.

[ Voor 34% gewijzigd door thomasdebans op 29-07-2022 20:25 ]