Moet ik voor deze verstopping mijn vloer of muur slopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicac
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08 11:26
Stukje belangrijke context
Ik heb geen ervaring met leidingen installeren, repareren, open- en dichtmaken, etc. (Buiten sifon openmaken om meuk eruit te halen.)

Mijn koopappartement (maisonette op 3e en 4e verdieping) is door de vorige bewoner zelf verbouwd. Deze man heeft dus alle verbouwingen zelf gedaan, waaronder de situatie die ik hier ga omschrijven. Ik kan geen contact meer met hem opnemen.

De situatie
Ik heb een heel klein badkamertje bestaande uit een douche en een wastafel. Naast dit badkamertje ligt een slaapkamer met óók een wastafel, precies aan de andere kant van de muur van de wastafel in de badkamer.

Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3id1crqF-T0jQWNXr-lV0z0afuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yUNwcduyfmhgtunPN1Iod3Hi.png?f=fotoalbum_large

Bij beide wastafels gaat de PVC-buis van de afvoer dus direct de muur in.

In de slaapkamer ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SireSb_ZikuVGICXO0226XOM0mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLEerVJ5mhbatCWvcGsDtCED.jpg?f=fotoalbum_large

In de badkamer zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEFs90UYs4v8O1YJcsf2E4olcnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lxnald6Qi2kMz9cyi8wDfk1l.jpg?f=fotoalbum_large

De badkamer ligt een stukje hoger dan de rest van die verdieping. De douche ligt op zijn beurt weer een stukje hoger.

Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTMAYZGRegGFVAtZ26UFbrcYcd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGgRYc6ymwMSmMUJYpQSClAs.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit uitteken kan ik zelf alleen concluderen dat dat er in de vloer en muren zo uit moet zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW5Osv_AXeIaBi1bUSb8i8DWmds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pCqscCeJLt5nEZeqi91TVVw.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem
Er zit ergens een obstructie (of meerdere obstructies) waardoor het water van alledrie de afvoeren niet goed doorloopt. Het blijft een tijdje staan en loopt uiteindelijk wel weg.

In mijn tekening komt de doucheafvoer uit op de standleiding onder de wastafels. Het feit dat de douche niet goed doorloopt suggereert dus dat de obstructie ergens in het met blauwe balpen omcirkelde deel zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx3jQAKskpKtxOXDozK7sgxS2NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiqHQXteM6JJgZDu3HqBfdyj.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast komt water dat door de afvoer van de wastafel in de badkamer loopt, vrijwel meteen terug omhoog in de wastafel van de slaapkamer. De snelheid waarmee dat gebeurt zegt mij dat dit niet (enkel) komt door de hierboven omschreven obstructie, maar dat er (ook) iets zit binnen het met dunne zwarte pen omcirkelde deel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYnrvMiSPq9_fT8ljxQAkVYDfuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxk8xEpsVOtP7vYNDtgrh4Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb ik al geprobeerd/een loodgieter laten proberen?
Ik heb chemische vloeibare ontstopper gebruikt zonder resultaat. Ik ben ook in de douche in de weer geweest met een rubberen ontstopper, ook zonder resultaat.

Ik heb van beide wastafels de sifon schoongemaakt en voor zover ik in de PVC-buizen tussen putje en muur kom komen, ook daar gecheckt of er iets zat. Die delen zijn allemaal vrij.

Ik heb zelf een (non-gemotoriseerde) veer in de doucheafvoer gestopt en daarmee wat gewiebeld. Omdat de hoek vlak onder het doucheputje een rechte hoek is en de afvoer vrij smal, was dit heel lastig. Maar vermoedelijk ben ik tot het gedeelte gekomen waar de doucheafvoer de standleiding ontmoet. Het lijkt er dus op dat er in de horizontale doucheleiding geen grote obstructies zitten.

Een loodgieter heeft daarna ook met een zuiger de doucheafvoer leeggezogen en in de wastafel van de slaapkamer een gemotoriseerde veer gestopt. Daar ging het mis: zijn veer kwam daar beschadigd uit omdat die ergens op een harde obstructie stuitte. Sinds het bezoek van de loodgieten loopt het water wel iets beter weg, maar het gaat nog steeds langzaam.

Wat wil ik van jullie weten?
Heb ik alle mogelijkheden zonder slopen al uitgeput?

Kan een loodgieter nog meer doen dan degene die geweest is al heeft gedaan?

Hoe f*cked ben ik? 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

1) Is dit probleem ontstaan, of was dit al zo sinds je er woont? Het kan namelijk ook een beluchtingsprobleem zijn. Heeft de loodgieter daar nog iets over vermeld? Eventueel de sifons te vervangen met sifon met beluchting. Merk je dan verbetering?

2) Ik deel je conclusie wat betreft de standleiding niet. Die kan ook bij de douche in de buurt zitten. Hoe weet jij zeker dat hij in de muur tussen badkamer en slaapkamer zit en niet bij de douche?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
camera inspectie zodat men weet wat er nu eigenlijk aan de hand is en Je hebt voor op de veer meerdere koppen waarmee ze door sommige opstructies heen kunnen "boren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:08
Een eenvoudige endoscoop camera heb je voor een paar euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Een probleem met be-/ontluchting is in dit geval eenvoudig te testen:

- schroef een van de sifons los onder de wasbakken zodat de leiding uit de muur vrij is.
- spoel wat water weg in de andere wasbak

Als het nu wel goed gaat dan is de be-/ontluchting (of beter gezegd het gebrek aan) de oorzaak.
Spoelt het dan nog steeds niet goed weg, is de kans groot dat er iets in de leiding zit. De oorzaak daarvan kan ook een of meerdere verdiepingen lager liggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou eerst maar eens uitzoeken waar die standleiding loopt. Hij loopt in ieder geval niet in het hart van je muur naar beneden.

Hebben de onderburen ook rioleringsproblemen?

PS. Is er een VVE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Wolly schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:36:
Ik zou eerst maar eens uitzoeken waar die standleiding loopt. Hij loopt in ieder geval niet in het hart van je muur naar beneden.
Waarom zou die niet door de muur kunnen lopen? 40mm pijpje door de muur omlaag is voldoende voor deze 3 afvoeren. En tenzij er een koof is loopt die toch echt door de muur omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Waarom zou die niet door de muur kunnen lopen? 40mm pijpje door de muur omlaag is voldoende voor deze 3 afvoeren. En tenzij er een koof is loopt die toch echt door de muur omlaag.
Douche is minimaal 50mm, is niet echt logisch om dat in een muur te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

FredvZ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:14:

- schroef een van de sifons los onder de wasbakken zodat de leiding uit de muur vrij is.

Als het nu wel goed gaat dan is de be-/ontluchting (of beter gezegd het gebrek aan) de oorzaak.
Spoelt het dan nog steeds niet goed weg, is de kans groot dat er iets in de leiding zit. De oorzaak daarvan kan ook een of meerdere verdiepingen lager liggen.
Dat.

En daarna, als je toch nog aan verstopping denkt: op één na alle afvoeren en evt overlopen/ontluchtingen goed droogmaken. Stevig dicht tapen met ducktape. Op die ene zet je goed en luchtdicht zo'n rubberen ontstopper op en dan gewoon een tijdje raggen. Check of de andere afvoeren geen lucht lekken. Als het goed is hoor je je handelingen terug in de leidingen. Wellicht kan je het zelfs voelen zodra de verstopping op aan het lossen is.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 16-03-2025 18:52 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Wolly schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:40:
[...]

Ligt ook aan de aanvoer, als er een 10mm leiding naar de douche gaat volstaat 40mm, tuurlijk is de voorkeur 50mm maar 40mm is voldoende, en zeker in appartementen/systeembouw stond "kan het doen" bijna gelijk aan "meer dan voldoende"

Ik zie nog steeds niet waarom jij het vreemd vind als de leiding door een muur zou lopen?

Hier bij mij loopt die een verdieping lager ook gewoon door de muur heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Ligt ook aan de aanvoer, als er een 10mm leiding naar de douche gaat volstaat 40mm, tuurlijk is de voorkeur 50mm maar 40mm is voldoende, en zeker in appartementen/systeembouw stond "kan het doen" bijna gelijk aan "meer dan voldoende"

Ik zie nog steeds niet waarom jij het vreemd vind als de leiding door een muur zou lopen?

Hier bij mij loopt die een verdieping lager ook gewoon door de muur heen.
Omdat je met 50mm door een muur net aan 1 cm overhoudt aan beide kanten. Zeker bij appartementen is een leidingkoker veel gebruikelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Wolly schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:00:
[...]

Omdat je met 50mm door een muur net aan 1 cm overhoudt aan beide kanten. Zeker bij appartementen is een leidingkoker veel gebruikelijker.
TS heeft meerdere verdiepingen en dat deze muur 70mm zou zijn verzin je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zou bij de bouwmarkt een ontstoppingsveer kopen, kan goed zijn dat er haren en dergelijke opgehoopt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08
De obstructie zit dus ergens in de standleiding. En als de ontstoppingsveer van de loodgieter beschadigd terug komt, dan zit er toch iets 'akeligs' in die standleiding. De enige manier om daar achter te komen is, zoals door meerderen hier al aangegeven, een camera inspectie.

Als ik zelf moet gokken dan zou ik zeggen dat iemand ooit een schroef of spijker door de standleiding gejaagd heeft. En daar blijven dan met name haren aan hangen en de boel verstopt na een tijd. Ik heb ooit een electra buis dwars door een 110 mm standleiding gezien bij iemand die zelf wat extra stopcontacten had aangelegd, en na een paar jaar met een verstopping te maken kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
Wolly schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:40:
[...]

Het is dat ik geen zin heb om naar boven te lopen om een foto te maken maar anders had ik 50mm standleiding in een muur voor je hoor. Ik was er ook verbaasd over en ik ga het anders maken als we de badkamer verbouwen maar ik heb hem hier.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
Masimo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:11:
De obstructie zit dus ergens in de standleiding. En als de ontstoppingsveer van de loodgieter beschadigd terug komt, dan zit er toch iets 'akeligs' in die standleiding. De enige manier om daar achter te komen is, zoals door meerderen hier al aangegeven, een camera inspectie.

Als ik zelf moet gokken dan zou ik zeggen dat iemand ooit een schroef of spijker door de standleiding gejaagd heeft. En daar blijven dan met name haren aan hangen en de boel verstopt na een tijd. Ik heb ooit een electra buis dwars door een 110 mm standleiding gezien bij iemand die zelf wat extra stopcontacten had aangelegd, en na een paar jaar met een verstopping te maken kreeg.
Ik heb eens een zonnepanelen monteur een 19mm buis door een standleiding zien boren, weken later vroeg het hele huishouden zich af wat die gore lucht in de hal was en waarom de muur verkleurde :r

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Het is dat ik geen zin heb om naar boven te lopen om een foto te maken maar anders had ik 50mm standleiding in een muur voor je hoor. Ik was er ook verbaasd over en ik ga het anders maken als we de badkamer verbouwen maar ik heb hem hier.
N=1 maakt het toch niet logisch? Het zal ongetwijfeld wel eens gebeuren maar in de meeste gevallen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
endoscoop camera dr in.. dan zie vrij snel waar het spaak loopt

hoevaak mijn ali express USB endoscoop cameratje al nuttige dingen heeft opgeleverd.. zn geld wel waard :Y

[ Voor 49% gewijzigd door SMSfreakie op 19-03-2025 20:46 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:00

Fe2O3

Ja das roest

Warmtebeeld camera huren of kopen.

Kranen open, warmste water wat je kan maken. Kouder opvangen met emmers,dat de wc in.

Daarna laten lopen door afvoeren.

Als het goed is kan je zo zien hoe het loopt, en, tot waar op decwarmtebeeld camera.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicac
Freakie1NL schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:27:
1) Is dit probleem ontstaan, of was dit al zo sinds je er woont? Het kan namelijk ook een beluchtingsprobleem zijn. Heeft de loodgieter daar nog iets over vermeld? Eventueel de sifons te vervangen met sifon met beluchting. Merk je dan verbetering?

2) Ik deel je conclusie wat betreft de standleiding niet. Die kan ook bij de douche in de buurt zitten. Hoe weet jij zeker dat hij in de muur tussen badkamer en slaapkamer zit en niet bij de douche?
1) Nee, daar heeft de loodgieter niets over gezegd. Ik ga eens uitzoeken of dit het issue kan zijn.

2) Weet ik inderdaad niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicac
FredvZ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:14:

Dat heb ik geprobeerd. De reden dat er op een van de foto's een Blokker-emmer staat is omdat ik, om te voorkomen dat er een laag vuil water in de slaapkamerwastafel komt te staan, daar vaak de leiding uit de muur losdraai zodat het water in de emmer loopt en ik die kan legen in de WC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicac
Wolly schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:36:

Hebben de onderburen ook rioleringsproblemen?

PS. Is er een VVE?
Ja, er is een VVE. Onze relatie met de technische commissie is niet goed, die man probeert ons continu de schuld te geven van problemen in mijn woning die mogelijk door de vorige bewoner zijn veroorzaakt en denkt niet in oplossingen. In dit geval weet ik al dat hij gaat zeggen: maar wij weten niet hoe de horizontale leidingen lopen vanwege die beunhaas die dat zelf heeft aangelegd, en de rest heeft geen problemen dus toedeledokie, je zoekt het zelf maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicac
Masimo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:11:

Haha damn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicac
Fe2O3 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:49:
Warmtebeeld camera huren of kopen.

Kranen open, warmste water wat je kan maken. Kouder opvangen met emmers,dat de wc in.

Daarna laten lopen door afvoeren.

Als het goed is kan je zo zien hoe het loopt, en, tot waar op decwarmtebeeld camera.
Punten voor meest innovatieve antwoord. Ik onthoud de optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicac
Nou mensen, dank voor al jullie meedenksels, ik ga maar eens een USB endoscoop cameraatje kopen.

Ik kom hier terug met mijn bevindingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:48
Ik heb ook een vergelijkbaar probleem gehad. Had dan geen wastafel aan de andere kant van de muur, maakt verder niet uit.
Gewoon met een veer er in, draaien + duwen en heen en weer halen via de douchegoot. Op een gegeven moment iets van 4m veer er uitgehaald met een kluwen haar er aan dat wil je niet weten. Bij een bepaald bochtje in de afvoer leek het steeds alsof het een harde blokkade was, maar gewoon blijven proberen (vooral veel draaien) en opeens floept de veer door zo'n bocht.
Verbaasde mij echt dat ik zoveel veerlengte nodig had, omdat ietsje pietjes verder de afvoer overgaat van 5 naar 12,5cm diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 20:18

nhanssen

QVL is non-tweakers

Mik eens een hele fles cola door een of alle (3?) van de afvoeren tegelijkertijd. Lekker goedkoop en soms helpt dit al enorm. #Trust me, I'ma drink some cola now.
Menig afvoer hierdoor al eenvoudig mee ontstopt.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
epicac schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Ja, er is een VVE. Onze relatie met de technische commissie is niet goed, die man probeert ons continu de schuld te geven van problemen in mijn woning die mogelijk door de vorige bewoner zijn veroorzaakt en denkt niet in oplossingen. In dit geval weet ik al dat hij gaat zeggen: maar wij weten niet hoe de horizontale leidingen lopen vanwege die beunhaas die dat zelf heeft aangelegd, en de rest heeft geen problemen dus toedeledokie, je zoekt het zelf maar uit.
Dit is eenvoudig te pareren. Berichtje schrijven naar de VVE dat er een loodgieter langs is geweest en dat hij een verstopping heeft vast gesteld in de standleiding. Aangezien de VVE verantwoordelijk is voor de standleidingen (als het goed is). ze vriendelijke vragen om te zorgen voor een oplossing. Aangeven dat als er binnen een redelijke termijn van 2 weken ofzo geen communicatie omtrent een plan van aanpak komt dat je dan zelf een partij zal inschakelen en de kosten zal verhalen op de VVE, eventueel door middel van het inhouden van de maandelijkse VVE bijdrage totdat de kosten zijn vereffend.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicac
Nou.

Camera gekocht, kreeg hem nergens echt fatsoenlijk naar binnen. In een van de leidingen (van een wastafel) stond gewoon altijd water tot aan de knik en ik durfde die camera niet geheel koppie onder te laten gaan. Was maar prul.

Toch maar een klus op Werkspot gezet. Alles tot in de details uitgelegd. Deze man heeft verschillende maten veren meegenomen, heeft dan weer bij de douche, dan weer bij wastafel 1, dan weer bij wastafel 2 een beetje gepield. Tot er toch bij de douche een moddervette klont haar naar boven kwam. 100 euro betaald.

Alles loopt weer door, mailtje gestuurd naar de VVE dat dat loodgietersbedrijf (waarmee zij ook altijd zaken doen en wij in dit geval dus van dachten: doe die dan ook maar voor onszelf) prutswerk levert.
Pagina: 1