Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinno99p
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-03 14:24
Ik heb een huishouden zonder energieslurpers maar wel met een heel hoog verbruik van electra. Ik heb zonnepanelen die 4 MWh per jaar opleveren en ik moet ca. 8 MWh per jaar afrekenen met de energietoko. Volgens mij is dit verbruik veel te hoog.
Diverse installateurs hebben er de afgelopen jaren al naar gekeken maar nooit iets afwijkends kunnen vinden. De slimme meter is de laatste 4 jaar al 2x vervangen.
Ik zoek nu eigenlijk iemand die voor mij per groep het verbruik in kaart wil/kan brengen.
Natuurlijk tegen normale vergoeding. Aan een installateur die 2 uurtjes komt kijken, niets afwijkends ziet en wel €225 factureert heb ik niets. Met het verbruik per groep meten moet het probleem te tackelen zijn.
Ik woon overigens in gemeente Epe.

Op GoT wordt eigen inzet verwacht, het is niet het adres om een betaalde hulp te zoeken. Dat mag op Marktplaats etc. Maar er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die met je mee willen denken.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 15-03-2025 10:37 ]

Beste antwoord (via hinno99p op 15-03-2025 12:50)

• kiang
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 20:46
Mocht je geen repsons krijgen: Ik heb op kleinere schaal eenzelfde probleem gehad, en heb zelf enekel groepen 'slim' gemaakt zodat ik het verbruik kon uitmeten, sluipverbruik kon ik op die manier in kaart brengen en heb ik met een derde kunnen verlagen.

De slimme groepen heb ik gedaan dmv de HomeWizard kwh meter: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Instalatie hiervan is poepsimpel, en dat zeg ik als iemand die nog nooit een meterkast had opengemaakt. Enige wat je nodig hebt is de plek in je meterkast, wat stroomdraad (met solide kern), een draadstripper en een schroevendraaier.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kiang
Mocht je geen repsons krijgen: Ik heb op kleinere schaal eenzelfde probleem gehad, en heb zelf enekel groepen 'slim' gemaakt zodat ik het verbruik kon uitmeten, sluipverbruik kon ik op die manier in kaart brengen en heb ik met een derde kunnen verlagen.

De slimme groepen heb ik gedaan dmv de HomeWizard kwh meter: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Instalatie hiervan is poepsimpel, en dat zeg ik als iemand die nog nooit een meterkast had opengemaakt. Enige wat je nodig hebt is de plek in je meterkast, wat stroomdraad (met solide kern), een draadstripper en een schroevendraaier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe verwarm je je huis, en hoe verwarm je je water?

Als ik dit zo hoor dan moet ik heel erg denken aan elektrische vloerverwarming, (of iets dergelijks)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kwestie van elke keer één groep aanzetten en kijken op je meter wat er gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Klinkt als electrische vloerverwarming in de badkamer oid.

Warmtepomp vraagt ook veel stroom.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-09 13:29
Hier was de pomp van de vloerverwarming al goed voor 700 kWh per jaar. Nu met een nieuwe terug naar 100

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Hebben je buren een boven verwachting grote Mercedes? Zie je ze vaak met plantafval richting groenbak lopen?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naast de gewone energieverbruikers kunnen bepaalde motoren de sinusoide van wisselstroom beinvloeden. Bijvoorbeeld een motor in een pomp.

Sommige energiemeters registreren dan een verkeerd verbruik. Om dat uit te sluiten heb je een energiemeter nodig gebaseerd op een shunt. Vermijd meters gebaseerd op Hall-effect of Rogowski spoel.

Zie mijn bericht in een ander topic.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 15-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:52
Veel verbruiken gaat echt gemakkelijk hoor. Neem een homewizard dongel, dan kun je iig per fase, voor een euro per maand inzicht krijgen in je verbruik, zelfs per seconde. Dan zie je wel wat je baseload is en waar je kan besparen.

Ding kost 30 euro, doen.

Even voor je denkbeeld. Ik heb drie asus routers staan, in mesh. Verbruik is iets van 20w per stuk, stelt niks voor zou je denken, 60wh dus. Maal 24 uur, 365dagen, zit je gauw op 525kWh voor drie routertjes. Vroeger had ik zon ziggo box voor de tv, die zelfs in rust iets van 50w verbruikte. Dan heb je misschien nog een modem of IP camera's etc.

Het zit hem vaak echt in je baseload, spul wat altijd draait. Mech ventilatie die te hard draait kost ook klauwen met energie, niet alleen de box, maar ook alle ventilatieverliezen. Tuinverlichting die de hele nacht draait. vijverpompjes, aquaria etc. In de keuken staat zon amerikaanse koelkast met vriezer, 450kwh per jaar, een tweede vriezer speciaal voor het vlees van de honden, tel maar door...

Vorige huis verbruikte ik ook 8000kWh per jaar, all electric, 2 personen. De WP was slechts 3000kWh, inc santitair warmwater.

Epe is mij wel iets te ver kachelen vanuit oost-groningen. Schaf zon HW dongle aan, dan kom je er wel achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:37
Heb je zelf al een p1 meter in je slimme meter gestopt en met Home wizard wat proberen te monitoren?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hinno99p schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:19:
Ik heb een huishouden zonder energieslurpers
Vertel eens wat je wel hebt..
Opladers voor telefoons kan je buiten beschouwing houden.

Maar pompen. Koelkasten aircos alles aub

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Full electric warmtepomp gebruiken voor radiator

Met een warmtepomp met buffervat kan je verbruik inderdaad bizar hoog worden. Ik zou het in die hoek zoeken...

Meten = weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
stin00 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:31:
Full electric warmtepomp gebruiken voor radiator

Met een warmtepomp met buffervat kan je verbruik inderdaad bizar hoog worden. Ik zou het in die hoek zoeken...

Meten = weten.
Ik heb maar in dat topic gepost… de alarmbellen gaan wel af bij mij…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 19:53
Je kunt toch gewoon op je meter kijken wat je per dag verbruikt? En als dat veel te hoog is dan kun je toch bepaalde dingen uitsluiten?

Zet een apparaat of groep uit en kijk wat er gebeurd?

Jij bent degene die in het huis woont en juist deze dingen relatief simpel kan uitproberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een huishouden zonder energieslurpers maar wel met een heel hoog verbruik van electra. Ik heb zonnepanelen die 4 MWh per jaar opleveren en ik moet ca. 8 MWh per jaar afrekenen met de energietoko. Volgens mij is dit verbruik veel te hoog.
Diverse installateurs hebben er de afgelopen jaren al naar gekeken maar nooit iets afwijkends kunnen vinden. De slimme meter is de laatste 4 jaar al 2x vervangen.
Ik zoek nu eigenlijk iemand die voor mij per groep het verbruik in kaart wil/kan brengen.
Natuurlijk tegen normale vergoeding. Aan een installateur die 2 uurtjes komt kijken, niets afwijkends ziet en wel €225 factureert heb ik niets. Met het verbruik per groep meten moet het probleem te tackelen zijn.
Ik woon overigens in gemeente Epe.

[mbr]Op GoT wordt eigen inzet verwacht, het is niet het adres om een betaalde hulp te zoeken. Dat mag op Marktplaats etc. Maar er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die met je mee willen denken.[/]
Zonder energieslurpers? Je verbruik zegt dat je wel grootverbruikers hebt.

Grootverbruikers kunnen zijn alle gebruikers die 24/7 in het stopcontact zitten waarbij ook een hoop kleintjes een grote impact kunnen maken.

Verder:

Warmtepomp voor je woning, warmtepomp voor een zwembad, jacuzzi, vloerverwarmingspomp, wasmachine, wasdroger, kapotte pomp in CV ketel, elektrische vloerverwarming, halogeenverlichting! etc.

Meten = weten. Koop een P1 homewizard set en een doordrukstekker van HW en ga elk apparaat in huis monitoren en breng in kaart hoeveel welk apparaat gebruikt. Grote kans dat je een combinatie vind van 1 apparaat die relatief veel verbruikt en heel veel kleinere apparaten die de rest doen.

En mogelijk vind je een kapot apparaat. Zo vond ik ooit een kapotte koelkast die 1000kWh per jaar verbruikte, nog wel goed koelde maar dus idioot veel energie verbruikte.

En: in ander topic "Ik heb een Panasonic Aquarea full electric warmtepomp." Je hebt dus een warmtepomp full electric? Voila daar is je eerste grootverbruiker. Warmtepomp met tapwater doet zo 2000-2500kWh per jaar, met name in de wintermaanden wanneer je PV panelen minder opwekken.

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 15-03-2025 12:20 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb een huishouden zonder energieslurpers maar wel met een heel hoog verbruik van electra. ...
Uit je andere topic:
hinno99p schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:14:
Ik heb een Panasonic Aquarea full electric warmtepomp. In huis heb ik begane grond vloerverwarming en op de 1ste verdieping zitten nog ouderwetse radiatoren.
...
Breng het energieverbruik van je warmtepomp als eerste in kaart. En daarna per groep gaan meten als er nog een groot gat over blijft.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Aan een installateur die 2 uurtjes komt kijken, niets afwijkends ziet en wel €225 factureert heb ik niets.
Die installateur kan misschien, ik zeg maar wat, 4MWh per jaar voor een warmtepomp als normaal zien. Maar dat is dan wel je probleem als het om zulke getallen gaat.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14
12.000kWh met elektrisch verwarmen is toch niet heel raar?

Stel je hebt 3000kWh regulier elektra verbruik. Dan blijft er 9000kWh over voor verwarming, dat staat qua energie gelijk aan zo'n 920m³ gas. Volgens nibud is dat minder dan het verbruik van een doorsnee tussenwoning.

Je verbruik lijkt mij dus normaal. Aan je andere topic te zien kun je nog wel wat besparen, da's dan mooi meegenomen.
Oilman schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:40:
[...]

9000 kWh aan elektriciteit voor de WP staat niet gelijk aan 920 m3 gas, je bent de COP van de WP vergeten in de berekening.
:X oeps 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 15-03-2025 13:02 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
Xander schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:33:
12.000kWh met elektrisch verwarmen is toch niet heel raar?

Stel je hebt 3000kWh regulier elektra verbruik. Dan blijft er 9000kWh over voor verwarming, dat staat qua energie gelijk aan zo'n 920m³ gas. Volgens nibud is dat minder dan het verbruik van een doorsnee tussenwoning.

Je verbruik lijkt mij dus normaal. Aan je andere topic te zien kun je nog wel wat besparen, da's dan mooi meegenomen.
9000 kWh aan elektriciteit voor de WP staat niet gelijk aan 920 m3 gas, je bent de COP van de WP vergeten in de berekening. 9000 kWh de WP duidt meer op een gasverbruik in de trant van 4000-5000 m3, dat is veel, maar er zijn genoeg huizen in Nederland waar een dergelijke hoeveelheid gas verdwijnt. De vraag is alleen hebben we het hier over een jaren 30 villa of een rijtjeswoning uit de jaren 80? In de laatste geval dan kan het verbruik alleen met COP=1 verwarmen verklaard worden.

Gezien het andere topic is het dus een gevalletje van COP=1. Buffer temperatuur op 65 graden instellen, daar kan de WP weinig tot niets mee op z'n compressor. Dus staat er waarschijnlijk constant een elektrisch element het buffervat te verwarmen en staat de WP er vrij werkeloos naast.

[ Voor 11% gewijzigd door Oilman op 15-03-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinno99p
ArthurMorgan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:26:
Hoe verwarm je je huis, en hoe verwarm je je water?

Als ik dit zo hoor dan moet ik heel erg denken aan elektrische vloerverwarming, (of iets dergelijks)
Ik heb idd sinds een haar een full electric warmtepomp maar het electriciteit verbruik was voor die tijd slechts 1000kWh lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiang
scosec schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:44:
Hier was de pomp van de vloerverwarming al goed voor 700 kWh per jaar. Nu met een nieuwe terug naar 100
Tip: de meeste pompen staan standaard altijd aan, je kan ze "slim" maken met een pompregelaar (die kosten 15-20 euro). Deze geeft enkel stroom aan de pomp wanneer de aanvoer kraan warm is, en om te voorkomen dat de pomp te lang stil staat zorgt die er wel voor dat de pomp minstens 1 keer per 24 uur een paar minuten draait.

Als je huidge pomp nog niet slim aangestuurd wordt kan je hiermee je verbruik makkelijk halveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:05

Blokker_1999

Full steam ahead

kiang schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:26:

Niet direct de meest praktische manier lijkt mij voor vele installaties. Mooi als je heel je kast opnieuw gaat inrichten, maar als je dat voor elke kring wenst gaan toe te passen, heb je veel ruimte in de kast nodig. Een centraal systeem met CT klemmen lijkt me dan interessanter om te gaan meten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinno99p
timpel_800 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:01:
Heb je zelf al een p1 meter in je slimme meter gestopt en met Home wizard wat proberen te monitoren?
Heb ik al geprobeerd maar ik kom er niet uit.
Misschien heb ik er zelf ook gewoon te weinig verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

hinno99p schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Ik heb idd sinds een haar een full electric warmtepomp maar het electriciteit verbruik was voor die tijd slechts 1000kWh lager.
Dus zonder warmtepomp was het totaal 11MWh/j en met warmtepomp 12MWh/j? Dat lijken mij op meerdere vlakken bizarre getallen. Een warmtepomp verbruikt doorgaans meer dan 1MWh/j en een standaard huishouden wat 11MWh/j doet heeft meer dan 1 elektrische cop=1 zaken aanstaan die behoorlijk warmte staan te produceren.
Zulke getallen moeten eenvoudig te vinden zijn.

Log in bij je netbeheerder en zoek de grafieken op die je verbruik per maand weergeven. Dan krijg je misschien iets van een beeld.

Wat is -nu- het verbruik van je huis? (Kijk op je meter)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25
Om dit in kaart te brengen heb je vooral tijd nodig. Een energiemeter helpt eventueel ook.

Stap 1: log in bij je energieleverancier en stel in dat elke 15 minuten het verbruik opgehaald wordt.

Stap 2: zorg dat je de opwekking van de zonnepanelen ook bijhoudt

Stap 3: noteer alle electrische apparaten in alle ruimtes van het huis in Excel of Google sheets. Vergeet niet de vaste apparaten zonder stekker.

Stap 4: noteer de electriciteit groep bij de apparaten

Stap 5: zet een uitroepteken bij alle apparaten die iets met verwarmen, koelen of pompen doen: warmtepomp, boiler, cv ketel, pomp vloerverwarming, airco.

Normaal zou je vanaf hier gaan meten maar 12000kWh is zoveel dat je direct kunt focussen op de hoofdverdachte(n). Gemiddeld gebruik je 1400W continu!

Noteer vanaf nu elke dag verbruik en opwekking.
Elke dag zet je een ander apparaat evt groep uit. Je begint met de warmtepomp.

Binnen een paar dagen zie je dat een afgeschakeld apparaat of groep een enorme dip in verbruik geeft en dat is de oorzaak.

Terwijl je daarmee verder gaat zou ik ook de rest gaan meten totdat je 90% van het verbruik kunt verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hinno99p schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Waar woon je? Ik wil je wel helpen als je niet te ver weg woont om je op weg te helpen met een en ander.

Ik ben ervaringsdeskundige; Ik ben hier thuis in 2008 begonnen met energiebesparing in huis en intussen huis hier van energielabel C naar A+++ gekregen ( gasloos ).

Edit: En je kan/mag mij uiteraard een DM sturen :-)

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 15-03-2025 13:00 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiang
Blokker_1999 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Niet direct de meest praktische manier lijkt mij voor vele installaties. Mooi als je heel je kast opnieuw gaat inrichten, maar als je dat voor elke kring wenst gaan toe te passen, heb je veel ruimte in de kast nodig. Een centraal systeem met CT klemmen lijkt me dan interessanter om te gaan meten.
Goed punt, snel dat je gelijk hebt. Bij mij ging het om enkele toestellen die niet via een stekker aangesloten zijn, dus dit was de enige optie.

Makkelijker is inderdaad een slimme tussen stekker te nemen voor toestellen die een stekker hebben, en voor de andere kan je dus of de groep slim maken, of inderdaad een CTbklem gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25
scosec schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:44:
Ik ben met de exercitie bezig om mijn 7a8MWH te verklaren. Heb al 365W van de 400W continu 's nachts verklaard (goed voor ca de helft van jaarverbruik).

De vloerverwarmingpomp is inderdaad goed voor 65W / 613kWh + gemiddeld 70W voor de CV zelf in een periode als dit waar deze rustig doorpruttelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinno99p
remco_k schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Dus zonder warmtepomp was het totaal 11MWh/j en met warmtepomp 12MWh/j? Dat lijken mij op meerdere vlakken bizarre getallen. Een warmtepomp verbruikt doorgaans meer dan 1MWh/j en een standaard huishouden wat 11MWh/j doet heeft meer dan 1 elektrische cop=1 zaken aanstaan die behoorlijk warmte staan te produceren.
Zulke getallen moeten eenvoudig te vinden zijn.

Log in bij je netbeheerder en zoek de grafieken op die je verbruik per maand weergeven. Dan krijg je misschien iets van een beeld.

Wat is -nu- het verbruik van je huis? (Kijk op je meter)
De verbruiken op de slimme meter geven weer wat de energiemij. ook ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hinno99p Als je niet weet hoe je met de p1-meter dongle het (sluip)verbruik in de kleine uurtjes kan meten houdt het natuurlijk op en vrees ik dat het met afzonderlijke kWh-meters per groep niet lukt om de "grootverbruikers" in kaart te brengen.

Ik kan bijna niet geloven dat je ca. 10-11 MWh al een paar jaar aan verbruik hebt
zonder hier serieus werk van te maken. Waarvan komt de plotselinge aandacht?
Aflopende salderingsregeling, of wat anders?

Een laag verbruik van 1000 kWh met deze wp-installatie kan alleen betekenen dat tijdens het stookseizoen bijna niet verwarmd wordt - veel vakantie?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

hinno99p schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Dat snap ik. Het ging om het inzicht per maand wat je daar al simpel kan zien, zonder ook maar iets aan te passen aan je installatie of uitbreiden van (slimme) meet methoden. Als dit probleem zich b.v. alleen in de wintermaanden afspeelt en niet in de zomer, dan weet je b.v. dat je zoekt naar een verwarmings voorziening.

Het geeft je gewoon veel meer inzicht in de timing van je probleem. Dat doet de jaarrekening niet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hinno99p schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Heb je ook gecontroleerd of het meternummer van wat de energiemaatschappij in de administratie heeft staan ook daadwerkelijk jouw meter is? Je zou niet de eerste en enige zijn waarbij er iets verkeerd in de administratie staat waardoor je wordt aangeslagen voor de verkeerde meter.

Mocht je het kort en bondig aan willen/kunnen pakken: neem een HomeWizard P1 meter (controleer eerst of jouw meter dat ondersteunt!) en lees daar uit wat je opwek en verbruik is.

Geeft jouw slimme meter ook dezelfde MWh aan als dat de energieleverancier op papier heeft staan? Als de standen niet met elkaar overeenkomen weet je praktisch ook al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
hinno99p schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Kan je wellicht uitleggen wat er precies niet gelukt is met een Homewizard P1 meter? De installatie is best eenvoudig gemaakt zodat eigenlijk iedereen het kan uitvoeren. De app doet de rest voor je, je hoeft verder weinig zelf te doen. Heb je iemand in je omgeving die erbij kan helpen?

Want het is best gek dat dit probleem dus al minimaal 4 jaar speelt en er 2 meters zijn vervangen, de kans dat daar het probeleem ligt is dus vrijwel 0. Met een Homewizard P1 metertje heb je binnen een paar dagen al extreem nuttige informatie over je verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 15-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:13:
Want het is best gek dat dit probleem dus al minimaal 4 jaar speelt en er 2 meters zijn vervangen, de kans dat daar het probeleem ligt is dus vrijwel 0.
Wat betreft een meter: niet als het vervangen is door eenzelfde meter die een fundamentele fout heeft en er een motor actief is die de meter niet kan verwerken. Uit wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Twente blijkt dat shunt-gebaseerde energiemeters het beste meten en dat Rogowski spoel meters een vele malen te hoge meting kunnen geven. De kwaliteit van de energiemeter is dus welzeker van groot belang.

Uiteraard moet er eerst gespeurd worden naar verbruikers, zoals Rukapul in "Bijzonder hoog kWh verbruik" beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Een P1 of iets dergelijks is natuurlijk een eerste stap als hulpmiddel.
Verder lijkt het me toch niet zo'n heel moeilijke oefening.
Stap voor stap alle elektrische apparaten uit en kijken waar een grote dip optreedt. Of radicaal alles uit, dan moet in theorie het verbruik nul zijn (als dat niet zo is, op zoek naar verborgen verbruikers, of toch de meter laten controleren). Vervolgens één voor één weer alles in bedrijf stellen en meten. Dat doe je in een paar uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Laatst online: 24-09 22:11
Masimo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:51:
Een P1 of iets dergelijks is natuurlijk een eerste stap als hulpmiddel.
Verder lijkt het me toch niet zo'n heel moeilijke oefening.
Stap voor stap alle elektrische apparaten uit en kijken waar een grote dip optreedt. Of radicaal alles uit, dan moet in theorie het verbruik nul zijn (als dat niet zo is, op zoek naar verborgen verbruikers, of toch de meter laten controleren). Vervolgens één voor één weer alles in bedrijf stellen en meten. Dat doe je in een paar uurtjes.
Precies dat.
En @hinno99p we willen je duidelijk erg graag helpen maar je geeft ons wel wat weinig informatie...

De beste tips zijn eigenlijk al gegeven. Zoiets pak je simpelweg gestructureerd aan:

* P1 dongle installeren zodat je via een app live je verbruik elke 10 seconden ziet
* ALLE stekkers uit ALLE apparaten in huis, inclusief warmtepomp, echt ALLES
* ook ALLE verlichting uit
* Als je verbruik dan niet nul is of heel dicht bij nul (<10W) dan is er iets heel erg mis en moet je je netbeheerder eens gaan bellen (is niet je energieleverancier). Dan zou ik me beginnen af te vragen of je buren niet stiekem ergens stroom aftappen voor hun wietkwekerij....
* als je verbruik gewoon nul is of heel dichtbij nul:
* elk apparaat, elke lamp, stuk voor stuk weer aansluiten en bij elk apparaat de toename in verbruik opschrijven
* enz enz enz

(je hebt zo te lezen panelen. Ik raad je dan aan om deze exercitie 's avonds te doen, dan schommelt je verbruik niet telkens door de panelen maar leveren de panelen dus nul. Dus doen als het donker is! En sja, dan heb je dus even een zaklampje nodig ;)).

Zo kom je heel gestructeerd tot je antwoord. Dit moet, het is al gezegd, binnen enkele uurtjes te doen zijn. Als je een beetje doorwerkt in minder dan 1 uur zelfs.

Doe dat eerst eens en kom dan hier terug met meer informatie.
Pagina: 1