Full electric warmtepomp gebruiken voor radiator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinno99p
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-03 14:24
Ik heb een Panasonic Aquarea full electric warmtepomp. In huis heb ik begane grond vloerverwarming en op de 1ste verdieping zitten nog ouderwetse radiatoren.
De Aquarea is zo ingericht dat het buffervat wordt gevuld met 65 graden. Via een aparte thermostaat gaat 35 graden naar de vloerverwarming en 65 graden gaat direct naar de radiatoren.
Ik heb het idee dat ik het voordeel van deze warmtepomp kwijt ben omdat hij altijd het buffervat met 65 graden moet vullen.
Is dit zo en hoe zou ik dit anders/beter kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:54
Ja je bent je voordeel zo wel kwijt inderdaad. Zou zeggen zorg ervoor dat je radiatoren met een lagere temperatuur werken. Dit kan door met ventilatoren te werken zie bijvoorbeeld dit topic. Het is daarbij wel zo dat een flinke radiator met veel inhoud beter gaat werken dan een klein dun model.

Je kan ook je radiatoren vervangen door een ltv convector (Bijvoorbeeld van Jaga) met ingebouwde ventilatoren maar dat is wel vrij kostbaar.

Andere optie is een fancoil plaatsen wat ongeveer hetzelfde is als een ltv convector maar nog verder geoptimaliseerd en kan vaak ook koelen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Qat ik zou proberen is je radiator dag en nacht aan laten, maar op 35*. Grote kans dat het warm genoeg blijft omdat je genoeg isolatie hebt. Anders had je nooit de keuze gemaakt voor een warmtepomp, maar eerst geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hinno99p Wat ik me meteen afvraag: Welke type (oude) radiatoren heb je hangen?
Ik neem aan normale plaatradiatoren en hopelijk geen kolomradiatoren.
Trefwoord: boosten met ventilatoren.

P.S.: Wie in godsnaam is op deze geniale constructie met 65/35 gekomen??

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
Weet je zeker dat het niet je douche water buffervat is dat op die hoge temperatuur verwarmd wordt?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

99ruud99 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:29:
Qat ik zou proberen is je radiator dag en nacht aan laten, maar op 35*. Grote kans dat het warm genoeg blijft omdat je genoeg isolatie hebt. Anders had je nooit de keuze gemaakt voor een warmtepomp, maar eerst geïsoleerd.
Ik zou ook dit proberen.
Als het constant 35 is dagen lang, heb je wellicht genoeg compensatie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Ja dit is absurd. Eerst 65 graden maken en dan weer terug mengen naar 35 graden kost grofweg de helft aan energie door een inkakkende COP. Kan me bijna niet voorstellen dat dit zo bewust is aangelegd. Is het niet het boilervat van de douche die op 65 graden staat? Ook dat is veel.

Probeer zoals eerder gezegd terug te naar 35 graden en ook de radiatoren te stoken op 35 graden en die nooit uitzetten. Met ventilators er onder en desnoods grotere radiatoren, die zijn zo terug verdient.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:47
Zakken met de aanvoertemperatuur totdat je het niet meer warm krijgt boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinno99p
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-03 14:24
Dank voor alle commentaar. Ik ben een tijdje weggeweest vandaar de late reactie.
Ik ga, zeker nu het weer lente wordt, de buffer voor de verwarming terugzetten naar 35~40 graden.
Als het weer winter wordt dan bekijk ik wel of het boven voldoende warm wil worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
De aquarea kan of helemaal geen water van 65 graden maken, en gebruikt er dus een element voor, of loopt helemaal op de tenen. Als het kouder wordt dan haalt hij het mogelijk zelfs op de tenen niet. Dan gaat er ook lekker een element mee lopen….

Is hij verdacht stil 8)7?

Lees draait hij vol op element? Hier moet je denk ik het eerst naar kijken met het oog op je andere topic.

Je verbruik is dermate hoog, zonnepanelen in ogenschouw, dat het heel dicht bij 100% element gebruik zou kunnen zitten

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 15-03-2025 12:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:49

DjVe

Hatsaflats!

Welke componenten heb je?

Ik heb zelf een 5kW monoblock van Pana met een 300L boilervat (met een 3 weg-klep). De boiler wordt op 55 graden gestookt (wat prima is om met 3 personen achter elkaar te douchen) en eens per twee weken doet hij een legionella run.

Mijn verbruik voor zowel verwarming (vloer) en sanitair water is 1700kWh per jaar.

Dus geef wat meer informatie, dan kunnen we ook gerichter antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
@DjVe zoals ik het lees wordt niet de (SWW) boiler op 65 gebracht, wat routinematig zal erg hoog is in een warmtepomp systeem… maar de CV buffer… ouch

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:49

DjVe

Hatsaflats!

Ah.... Daar las ik overheen inderdaad. Dat is niet heel efficiënt inderdaad.
Pagina: 1