Scherm valt uit als ik ga zitten of opsta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUID
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-07 21:46
Ik heb een enorm vreemd probleem, wist zelfs niet waar deze te plaatsen op het forum.

Het gebeurt enorm veel dat wanneer ik me neerzet of opsta, mijn scherm even uit en aan flikkert. Bij deze actie hoef ik of mijn bureaustoel zelfs de bureau niet aan te raken. Ik kan het zelfs reproduceren wanneer dit 2 meter verder dan de bureau gebeurt.

Als ik mooi blijf zitten en met alle kabels wat beweeg, dan blijft alles in orde. Heb uiteraard ook de connectie van alle kabels gecheckt.

Ik mag ook staan springen als een gek op dezelfde plaats, alles blijft mooi werken.

Het probleem doet zich enkel voor sinds mij nieuwe bureaustoel, met mijn vorige Herman Miller Aeron was dit niet.

Iemand die raad weet?

StoelHAG Capisco Puls
SysteemMac Mini M4 Pro
SchermAlienware AW3420DW
ConnectieUSB-C naar DP
SetupZowel scherm als Mac Mini zitten in dezelfde verdeelstekker

[ Voor 7% gewijzigd door UUID op 14-03-2025 23:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
DisplayPort-kabels kunnen de raarste problemen veroorzaken, dus ik zou die als eerste vervangen om te kijken of dat het oplost.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 14-03-2025 22:53 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
De vloer is onbeweeglijk?

Ik wil zelf ook zo iets, maar dan omgekeerd. Dat mijn Magnifico koffie gaat zetten zodra ik in mijn bureaustoel ga zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUID
Hahn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:52:
DisplayPort-kabels kunnen de raarste problemen veroorzaken, dus ik zou die als eerste vervangen om te kijken of dat het oplost.
Hmm, heb nu toch eens de HDMI kabel uit de TV gaan trekken om te testen, dan doet het probleem zich niet voor. Morgen eens een andere kabel gaan kopen. De huidige was een cheap silklandtech kabel van Amazon.

Kan helaas geen HDMI gebruiken want het scherm heeft HDMI 1.4 en dan kan hij maar 50hz ipv 120hz op die resolutie.

Kan gaan zitten op een stoel nu echt een probleem geven in een kabel? 8)7 Magnetische of statische interference?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUID
TomsDiner schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:10:
De vloer is onbeweeglijk?

Ik wil zelf ook zo iets, maar dan omgekeerd. Dat mijn Magnifico koffie gaat zetten zodra ik in mijn bureaustoel ga zitten.
Vloer zijn gewapend betonnen platen op een kruipkelder, met daarbovenop isolatie en tegels. Veel beweegt er niet. En zoals ik zei, ik kan staan springen als een gek op die plaats, dan blijft alles normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
UUID schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:18:
[...]

Hmm, heb nu toch eens de HDMI kabel uit de TV gaan trekken om te testen, dan doet het probleem zich niet voor. Morgen eens een andere kabel gaan kopen. De huidige was een cheap silklandtech kabel van Amazon.

Kan helaas geen HDMI gebruiken want het scherm heeft HDMI 1.4 en dan kan hij maar 50hz ipv 120hz op die resolutie.

Kan gaan zitten op een stoel nu echt een probleem geven in een kabel? 8)7 Magnetische of statische interference?
Waardoor het precies komt weet ik niet, maar je bent zeker niet de eerste op dit forum die onverklaarbare problemen had met een monitor die random knippert, wat uiteindelijk door de DisplayPort-kabel kwam.

Ik vermoed inderdaad iets van statische elektriciteit, of iets in die trant. Hoe dan ook, DP kan heel storingsgevoelig zijn.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is een bekend iets, de gasveer van een bureaustoel kan elektromagnetische interferentie veroorzaken, zie bijvoorbeeld: https://support.displayli...lanking-flickering-or-los

Dus ja, andere kabel proberen is beste optie, hopen dat die wat meer afscherming heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
UUID schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:18:
Af en toe lees Ik dat soort verhalen ook wel, inderdaad:
Monitor knippert en verliest verbinding als ik op sta.
ZaNZoR schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:58:
Half jaar geleden ook zoiets meegemaakt op mijn stage. Als een collega opstond viel een deel van schermen uit op de afdeling om na 1 á 2 seconden weer aan te springen. Na wat onderzoek kwam ik dit artikel tegen.
De dader lijkt de gasveer van de stoel te zijn (hiermee kan de stoel op en neer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
Hmmm.... Dan zou je gaan denken dat het gaan zitten/staan op de stoel storing veroorzaakt. De combi van jou kledingsoort en de bekleding van de stoel reageren statisch op elkaar? Of de wrijving van de gasveer?

Als dat storing veroorzaakt: is dat stopcontact dan wel goed geaard?

Ik weet dat bij mijn ouders altijd hele droge lucht in huis is, en daar knettert alles er op los. Die hebben heel lang een probleem gehad met een radio, die "van de zender sprong" als je in de buurt kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUID
TomsDiner schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:29:
Hmmm.... Dan zou je gaan denken dat het gaan zitten/staan op de stoel storing veroorzaakt. De combi van jou kledingsoort en de bekleding van de stoel reageren statisch op elkaar? Of de wrijving van de gasveer?

Als dat storing veroorzaakt: is dat stopcontact dan wel goed geaard?

Ik weet dat bij mijn ouders altijd hele droge lucht in huis is, en daar knettert alles er op los. Die hebben heel lang een probleem gehad met een radio, die "van de zender sprong" als je in de buurt kwam.
Ik neem aan dat wanneer het wel gebeurt bij DP en niet HDMI, dat het stopcontact er weinig mee zal temaken hebben. Eerder het datasignaal.

Heb het trouwens ook volledig naakt geprobeerd om kleding uit de som te houden, maar zelfs dan doet het probleem zich voor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Dave had er ook last van, aangesloten met een HDMI-kabel in zijn geval. Komt door de gasveer in de stoel die een ESD/EMI piek veroorzaakt.

edit:
Kabel vervangen door een met betere shielding/afscherming, dat zou moeten werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-03-2025 23:39 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomsDiner
Ik heb een soortgelijk probleem gehad bedenk ik me nu.

Ik woonde in de omgeving van Arnhem, in een straat waar trolleybussen reden. Sterker nog: de bovenleiding van de trolley zat met een muuranker in mijn buitenmuur. Dit was rond 1997, en ik had net mijn eerste eigen PC privé aangeschaft. Maar het beeld flikkerde meerdere keren per uur. Dus ik de monitor mee terug gebracht om te laten zien dat hij niet goed was, maar op een andere locatie trad het probleem niet op.

Een collega (de organisator van het PC prive project) is bij mij thuis geweest, en hem viel heel snel op dat de storing optrad als er een trolleybus langs reed. Bij nameting bleek dat het stopcontact een niet werkende (aangesloten) randaarde had. Toen dat hersteld was, was het probleem over.

Dit was vanzelfsprekend nog een ouderwetsche monitor, geen LCD scherm. Die krengen gingen altijd enkele seconden op zwart bij het wisselen van de screenmode (met een klik). Zoiets gebeurde als een trolley langsreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
Wat, ik heb dit exact ook wel eens gehad. Later wel andere duurdere kabels gehaald en toen was het weg. (Niet voor dit euvel, maar die ondersteunden hogere refresh-rates)

Maar idd, wroeten aan de kabels, niets. Springen rond m’n bureau, niets. Maar soms, zitten en dan staan. En ‘t beeld valt weg en komt terug.

Was al vergeten dat ik dit eerder had, maar de stoel-veer dus. Crazy.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:18

Aardedraadje

Met kabelschoen

Op het werk heb ik dit gezien bij een collega. Daar speelde vooral de bekleding van de stoel een probleem. Zat geen gasveer in.

Zodra mijn collega opstond of ging zitten, hoorde je vonkjes overslaan en resette er vanalles in de buurt (embedded ontwikkelaars, de debuggers waren blijkbaar gevoelig voor EMC).

Een geaarde ESD-mat op het bureau leggen, en aanraken tijdens zitten en opstaan loste het probleem voor hem op. Volgens mij heeft 'ie nu een andere stoel.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 15-03-2025 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:45
Ik merk ook dat ik schermen kan laten knipperen.
Mijn 49" op kantoor, aangesloten als dual display, valt soms 1 kant even weg.
Maar ook 2 Samsung TVs die we hebben hangen voor monitoring (NOC) vallen soms weg.

Ook een tijd gezocht waar het vandaan kwam en uiteindelijk de conclusie dat het inderdaad iets te maken had met statistische elektriciteit of magnetische velden.

Ik voel me af en toe Magneto...(Kan ik toch zeggen dat ik een soort van superhelden kracht heb)

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 02:49
Het is een bekend probleem waar we bij ons op het werk al jaren tegenaan lopen. Met name in de wintermaanden en dus lage luchtvochtigheid, speelt het vaker.

Op het moment dat mensen opstaan valt hun scherm of dat van hun buurman uit. Bij ons gebruiken we overal Macs en die hebben helaas geen opties voor aarding. Het maakt bij ons ook verschil welk schoeisel men draagt: Dikke zolen geven meer problemen.

We hebben helaas geen oplossing voor dit probleem kunnen vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tdjnl2006
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:53
Dit fenomeen hebben (of eigenlijk hadden) wij met regelmaat op het werk. Collega staat op, beeldscherm van de collega tegenover valt even op zwart. Gebeurt alleen bij beeldschermen aangesloten met DP. HDMI nergens last van.

Wij hebben het opgelost door een ferriet ontstoringsfilter om de DP-kabel te plaatsen. (bijvoorbeeld: https://www.kabelshop.nl/...8914BK-i14546-t22124.html).

Na het plaatsen hiervan nooit meer problemen gehad op de betreffende werkplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
tdjnl2006 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:12:
Dit fenomeen hebben (of eigenlijk hadden) wij met regelmaat op het werk. Collega staat op, beeldscherm van de collega tegenover valt even op zwart. Gebeurt alleen bij beeldschermen aangesloten met DP. HDMI nergens last van.

Wij hebben het opgelost door een ferriet ontstoringsfilter om de DP-kabel te plaatsen. (bijvoorbeeld: https://www.kabelshop.nl/...8914BK-i14546-t22124.html).

Na het plaatsen hiervan nooit meer problemen gehad op de betreffende werkplekken.
Goede tip! Dit is een stuk goedkoper dan een (goede) DisplayPort-kabel :P

Maakt de plaatsing van die filter nog uit, dichtbij de monitor of dichtbij de videokaart, of doet het er niet toe?

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 15-03-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Maakt de plaatsing van die filter nog uit, dichtbij de monitor of dichtbij de videokaart, of doet het er niet toe?
Van de omschrijving op de website:
Het beste resultaat krijg je wanneer de filters op een kleine afstand van beide connectoren van de kabels worden geplaatst.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdjnl2006
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:53
Hahn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Ik heb er één per kabel geïnstalleerd en dan aan de kant van het beeldscherm. Dat was bij al deze werkplekken voldoende.

Ik had ze destijds bij Amazon besteld. 8 stuks voor iets van €10,00.

[ Voor 7% gewijzigd door tdjnl2006 op 15-03-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje321
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 10:36
Bij ons op kantoor gebeurt dit constant, als collega's (soms wel 4 meter van me vandaan op een ander eiland) opstaan valt m'n scherm uit. Het lijkt er op dat het komt door statische elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 09:30
Interessant. Is er een manier elektromagnetische velden in een kamer te visualiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

UUID schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:49:
wist zelfs niet waar deze te plaatsen op het forum.
Aangezien je probleem over jecbeeldscherm gaat, lijkt het me een VB probleem, maar zeker niet duurzame energie.

DEI > VB

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icantfly1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:41
Mijn mond valt open van verbazing! Ik heb hier al jaren last van op het werk. Inderdaad ook begonnen met de kabels vervangen (dp), connecties en rondspringen.

Nu ik het lees realiseer ik mij pas dat het vooral in de wintermaanden voor komt.
Pagina: 1