Praktijkondersteuner GGZ hier.
Elke relatie is anders, dus qua advies pak vooral de dingen waar je wat aan hebt. En mijn eerste advies zou zijn om via de huisarts bij de POH ggz te komen.
Echter ook daarbij kunnen er wat langere wachttijden zijn.
Enfin, in eerste instantie zou de vraag zijn, zijn jullie allebei veilig gehecht? Zie bijvoorbeeld podcast van Hannah Cuppen(
YouTube: Hannah Cuppen: Verlatingsangst & Bindingsangst: De Diepe Wortels van...) en/of zijn er andere nare dingen gebeurd, zie bijvoorbeeld filmpje over de polyvagaal theorie(
YouTube: Trauma and the Nervous System: A Polyvagal Perspective).
Dan kom je erna bij de relatietheorie/therapie. De meest leidende is op dit moment de Emotional Focused Therapy(EFT). Zie ook boek hou me vast van Sue Johnson. Haar idee is dat je in een relatie verbonden met elkaar bent/elkaar ziet. Alleen oa door we zien en door het leven wordt die verbinding verbroken.
Bijvoorbeeld vrouw heeft net een miskraam gehad, partner komt thuis, vrouw vertelt het, man zegt goh wat naar, maar weet je wat ik vandaag op werk heb meegemaakt. Hierdoor wordt de vrouw niet gezien en gehoord en zal gedurende de relatie de vrouw continu afvragen is mijn partner er wel als ik hem nodig heb, want bij die miskraam had ik hem nodig en was hij er niet.
Volgens de EFT zijn er ook 3 soorten ruzies.
De eerste is de zoek de boef ruzie. Je partner gaat naar de supermarkt en koopt geen pindakaas, terwijl die op was en jij dat lekker vindt. De ruzie gaat dan over wiens schuld is het dat de pindakaas is vergeten. Dus op de inhoud, want het had ook over de paprika, muesli of wat anders kunnen gaan.
Eigenlijk gaat er in dit geval over dat jij je niet gezien voelt. Je partner heeft niet aan jou gedacht in de supermarkt en geen rekening met je gehouden(zo voel je dat). Maar om dat te zeggen is te kwetsbaar, dus ga je het maar over de inhoud hebben.
2 de ruzie is de polka dans. Vaak is het zo dat de vrouw in verbinding wil komen en emotioneel een beroep gaat doen op haar partner. Man weet niet zo goed wat hij ermee moet en trekt zich terug in gamekamer/werk/vrienden. En trekt daardoor een muur op waardoor verbinding weg is.
Voorbeeld als je jonge baby voor je neerzet zal de baby alles eraan doen om in contact met je te komen, lachen, huilen etc, maar als je een neutraal gezicht blijft opzetten waardoor het niet lukt dan zal de baby op een gegeven moment het opgeven.
3 En dat is er derde ruzie. Je hebt beiden een muur opgebouwd zodat je allebei niet gekwetst kan worden maar daardoor ook niet meer in verbinding met de ander kan komen. Je zit dan in de broer/zus fase.
Dus John doe dit weekend praten lijkt me goed, maar ik zou vooral dan de ik boodschap gebruiken. En weer gaan zoeken naar wat jullie verbond/verbind.
Wie weet heb je er wat aan. Veel succes want dit soort gesprekken zijn niet leuk.