Doorvoer funderingsbalk optie bij nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-05 20:36
Goedenavond allemaal,

Voor onze nieuwbouwwoning (hoekwoning) is er een optie om een doorvoer in de funderingsbalk te laten zetten (voor bijvoorbeeld kabels). Is dit handig om te laten doen voor toekomstige projecten (laadpaal voor elektrische auto is eigenlijk het enige waar ik nu aan kan denken)? Wat ik vaak lees is dat men de kabels ook vaak onder de funderingsbalk door doen.

Mochten jullie zeggen: "dit is toch handig zo'n doorvoer", wat is dan een handige locatie? Zo dicht mogelijk bij de meterkast lijkt mij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het hangt ook af van de kosten.

Een betonboorder jast er zo doorheen voor €100-200. En inderdaad in de buurt van je meterkast is ideaal.
Ook voor bijvoorbeeld je buitenkraan, beregening, buiten stopcontact etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en hoe groot is de doorvoor (diameter)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:52
en door welke ruimtes kun je dan? Kom je dan ook van een plek naar een plek waar je eventueel naartoe zou willen? Is een loze buis voor een toekomstige laadpaal laten aanleggen goedkoper?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afhankelijk van de kosten, zou ik het zeker overwegen. Had zelf de optie niet, en heb dus onder de fundering door gegraven. Dat is wel een klusje waar je een paar uur mee bezig bent, omdat je zo maar een meter onder de grond zit. Een gat op bekende locatie scheelt veel tijd.

Zelf boren kan ook, zie Gat boren in funderingsmuur.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-05 20:36
Bedankt allen voor jullie snelle antwoorden!

De optie kost 120 euro. En in de beschrijving staat dat de aannemer de diameter bepaalt, beetje apart.
Ik neem aan dat dat gat dan wel in de tussentijd opgevuld moet worden toch? Kan ik ook nog wel aan de aannemer vragen hoe dat werkt.
No Hands schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:55:
en door welke ruimtes kun je dan? Kom je dan ook van een plek naar een plek waar je eventueel naartoe zou willen? Is een loze buis voor een toekomstige laadpaal laten aanleggen goedkoper?
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het is om aan de buitenkant van je huis te komen (voor tuinverlichting, laadpaalkabel oid), dus niet naar andere ruimtes.
Thijsmans schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:44:
Afhankelijk van de kosten, zou ik het zeker overwegen. Had zelf de optie niet, en heb dus onder de fundering door gegraven. Dat is wel een klusje waar je een paar uur mee bezig bent, omdat je zo maar een meter onder de grond zit. Een gat op bekende locatie scheelt veel tijd.

Zelf boren kan ook, zie Gat boren in funderingsmuur.
Dank voor dit topic! Deze had ik nog niet gevonden. Ik lees verschillende meningen over zowel het graven als het boren.

Ik denk dat ik voor de zekerheid zo'n doorvoer in de buurt van de meterkast laat aanleggen. Dan kan ik ook nog naar de achtertuin of voortuin toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGIm9yBtEFyLYnvNQb-gqswScjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKDveTnAj6kcsJXZeMt4mvOn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Gerritdh1991 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:57:
Bedankt allen voor jullie snelle antwoorden!

De optie kost 120 euro. En in de beschrijving staat dat de aannemer de diameter bepaalt, beetje apart[...]
Daar zou ik wel op terugduwen. Ik zou aangeven dat ik die 120€ wil betalen voor een gat met de door mij gewenste diameter, als ie daarvan afwijkt zal ik wel zelf bepalen wat ik zal betalen (daar zal de aannemer op reageren "jamaar, zelf kiezen wat je betaalt gaat zomaar niet", en daar antwoord je op "volstrekt akkoord, zelf bepalen wat de diameter wordt gaat zomaar niet. Kunnen we dit netjes vastleggen, dan gaan we overeen komen?".)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:32:
[...]
Daar zou ik wel op terugduwen. Ik zou aangeven dat ik die 120€ wil betalen voor een gat met de door mij gewenste diameter, als ie daarvan afwijkt zal ik wel zelf bepalen wat ik zal betalen (daar zal de aannemer op reageren "jamaar, zelf kiezen wat je betaalt gaat zomaar niet", en daar antwoord je op "volstrekt akkoord, zelf bepalen wat de diameter wordt gaat zomaar niet. Kunnen we dit netjes vastleggen, dan gaan we overeen komen?".)
inderdaad... een doorvoergat van bijvoorbeeld 32mm is wat krap.....
een gat van 100mm is veel handiger dan.. kan je tenminste diverse dingen nog in kwijt.. zonder dat het meteen wringt

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:41
Voor minder dan €100 huur je een diamantboor met diameter naar keuze. Kun je als je het toch ooit nodig hebt zelf bepalen waar je hem wilt hebben en met welke diameter.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:04
RobbieB schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:16:
Voor minder dan €100 huur je een diamantboor met diameter naar keuze. Kun je als je het toch ooit nodig hebt zelf bepalen waar je hem wilt hebben en met welke diameter.
Echt nog wel een pittig klusje hoor. Ik heb het een keer gedaan voor een afvoertje van 50mm en dat was al echt geen pretje. Buiten helemaal vrij graven of anders binnen liggend in de kruipruimte. Boren moet nat en als je dan door 50cm fundering met wapening moet echt geen pretje. Dat huren geloof ik ook zo nog niet voor serieus materiaal inclusief afrekenen slijtage.

Ik zeg niet dat het perse een goede keuze is maar ik zou niet al te makkelijk doen over een gaatje maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Als je een fatsoenlijke kruipruimte hebt zo ik nu niets doen en als het ooit nodig is kun je gemakkelijk op juiste maat en locatie doen wat je wilt. Als er geen kruipruimte is dan zou ik wat meer betalen en op beide vrije hoeken een 50mm mantelpijp van de meterkast naar buiten willen hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferry1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-05 22:47
Ik zou niet zelf gaan boren.

Indien de nieuwbouwwoning prefab betonnen funderingsbalken heeft, is dit sterkere beton dan wat vroeger normaliter gebruikt werd (in het werk gestort).
Daarnaast moet je uitkijken dat wanneer je zelf gaat boren je geen wapening raakt en niet vlakbij/boven een funderingspaal gaat boren (indien je huis onderheid wordt).

Ik heb nu zelf een bestaande woning, en graaf de draadjes er gewoon onderdoor.
Dit kan prima bij onderheide woningen. Het huis draagd immers enkel op de palen.

Als je huis op zand wordt gefundeerd moet je niet eronder gaan graven maar moet je wel door je funderingsbalk heen. Dan zou ik deze sparingen wel laten meenemen.

Grt,

Ferry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-05 14:36
€120 op een nieuwbouwwoning? Ik zou het doen. Ook voor het dubbele. Alleen even goede afspraken maken met de aannemer. "de aannemer bepaalt de diameter" hoeft niet erg te zijn, binnen redelijke grenzen. Jij wil een doorvoer waar je wat aan hebt, de aannemer moet wil ruimte houden in verband met wapening, randafstanden, materialen/gereedschappen, daar is echt wel een gulden middenweg in te vinden.
Pagina: 1