Hoelang garantie op een degelijke zonnepaneelinstallatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:38
Hallo,

Graag advies over wat te doen met het volgende. Onlangs keek ik toevallig eens onder mijn zonnepanelen en ik zag dat alle kabels los op de pannen liggen. Tot dan toe was mij dit niet opgevallen. Ik heb er even over gelezen en dit is dus zeker niet de bedoeling en op de lange termijn gevaarlijk.
Nu zijn ze in augustus 2022 gelegd, dus dat is inmiddels alweer ruim 2½ jaar geleden. Nu voelt het wel een beetje flauw om na die tijd nog bij het installerende bedrijf aan te kloppen dat het niet degelijk is gedaan. Ik wil het echter wel op de lange termijn veilig hebben. Ik zou graag willen weten wat anderen zouden doen voordat ik me aan de telefoon af laat schepen met een verhaaltje. ("is echt wel veilig hoor meneertje")

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Waar heb je gevonden dat het gevaarlijk is?
Ik lees op het forum zelfs van iemand die een oude installatie van 15jr zo heeft liggen en er is nog niks gebeurd. (Nu is het zelfs 17 jr.)
Er wordt wel geschreven dat kabels in de wind zouden kunnen gaan schuren en dat er dan misschien iets kan gebeuren, maar daar is nog nergens ervaring mee.
(Meer 'geruststelling oa hier en hier.)
Dus benieuwd waar jij dan hebt gelezen dat het op lange termijn gevaarlijk zou zijn.

Dat het niet direct hoort, dat geloof ik, maar dat had je dan tijdens of direct na installatie iets van moeten zeggen. Ik denk (weet haast zeker) dat dit ook niet onder garantie zal vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:38
Ok dankjewel, ik lees wat geruststellingen.

Het eerste topic wat ik vond was deze: Kabels los op de pannen en het ziet er bij mij precies zo uit.
De eerste reactie daar is "Ik ben zo brutaal om op te merken dat het een bende is onder de panelen! Bijna alle paneelframes hebben kabelgeleiders waar die kabeltjesin horen te liggen en dat is blijkbaar niet gedaan. ". Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Misschien in dat topic eens vragen aan TS wat hij heeft gedaan/laten doen, of dat het er nog zo bijligt.
Is toch ook alweer bijna 2jr geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icceni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 09:51
Ik heb net zonnepanelen op het dak laten leggen door een professioneel bedrijf dat alle voorschriften serieus neemt. Bij de buren merkten ze hoofdschuddend op dat de kabels los liggen en andere zaken niet helemaal conform de regels waren.
Er is een risico dat ze kapotgaan door schuren in combinatie met de elementen. Dat zal vast niet overal gebeuren, maar ik zou er zo min mogelijk risico mee willen lopen. Enige tijd geleden was hier in de buurt een deel van de installatie in brand gevlogen. De hele buurt stond in de rook en het was niet eenvoudig te blussen.

Als ze het verkeerd of niet helemaal veilig hebben aangelegd kun je ze daar gewoon op aanspreken. Installatiegarantie is volgens mij minimaal twee jaar. Tegenwoordig vaak ook tien jaar. En 25 jaar op de panelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:47
Ach.. de eerste installateur die een compliment geeft over het vakmanschap bij de aanleg van iets door de concurrent moet ik nog tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:55
Losliggende stekkers zijn ook gevoeliger voor water, en dus oxidatie. Dat geeft ook vaak ellende/storingen. In principe kan dat ook vlamboven geven en dus brand, al is die kans kleiner dan wanneer het tussen de isolatie ligt.

In alle gevallen niet wenselijk iig

Schuren is theoretisch en valt in de praktijk meestal wel mee, maar het lijkt me goed om dat te laten fixen en de stekkers ook te controleren op oxidatie en overgangen.
Pagina: 1