Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-10 12:53
In februari heb ik zonnepanelen laten plaatsen, gisteren merkte ik op dat deze opeens niets meer opwekte, nu bleek de schakelaar in de groepenkast waarop de zonnepanelen zitten zich te hebben uitgeschakeld, mogelijk door lekstroom, ik las dat dit kan voorkomen op natte dagen.

Ik heb nu eens vanuit het dakraam onder de zonnepanelen gekeken en daar zie ik toch een flinke weer war van kabels, nu heb ik er geen verstand van en of dit dus kwaad kan, maar kunnen jullie beoordelen op onderstaande foto of ik dit gebruikelijk is of dat ik van de PV leverancier anders had mogen verwachten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yByBtSb6qnQAyPx3LHxWWZGDCu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vKhHbj9cLySjDTkmmubmkKR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Ik ben zo brutaal om op te merken dat het een bende is onder de panelen! Bijna alle paneelframes hebben kabelgeleiders waar die kabeltjesin horen te liggen en dat is blijkbaar niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-10 19:12

hfa

Dit ziet er inderdaad niet zo fraai uit...hoeft niet persee direct 'fout' te zijn, maar de kans dat er vocht bij je DC-kabels - en volgens mij zie ik ook een/de AC-kabel los over de pannen lopen - is zo wel erg groot. Het was een kleine moeite geweest om de kabels netjes met tiewraps op te binden aan de frames van de zonnepanelen op moment van montage. Nu de panelen er allemaal al op liggen wordt dat lastiger, maar niet ondoenbaar.

Vraag: doen de panelen het inmiddels wel weer? En is e.e.a. toevallig via een app uit te lezen qua spanning e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit hoort niet en is een kenmerk van een cowboy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors86
hfa schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:49:
Dit ziet er inderdaad niet zo fraai uit...hoeft niet persee direct 'fout' te zijn, maar de kans dat er vocht bij je DC-kabels - en volgens mij zie ik ook een/de AC-kabel los over de pannen lopen - is zo wel erg groot. Het was een kleine moeite geweest om de kabels netjes met tiewraps op te binden aan de frames van de zonnepanelen op moment van montage. Nu de panelen er allemaal al op liggen wordt dat lastiger, maar niet ondoenbaar.

Vraag: doen de panelen het inmiddels wel weer? En is e.e.a. toevallig via een app uit te lezen qua spanning e.d.?
Panelen doen het wel weer, in de app kan ik dat helaas niet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-10 19:12

hfa

Ok, duidelijk. Maar eerste actie is (dus) om de kabels netjes op te (laten) binden. Je hebt waarschijnlijk genoeg voor de panelen moeten betalen, dus dan mogen ze het ook netjes oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Bekabeling hoort geen contact te maken met de dakpannen. Zeker als je in een winderig deel van Nederland woont is het wachten op beschadigde kabels door het schuren over de dakpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:51

paQ

sjors86 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Panelen doen het wel weer, in de app kan ik dat helaas niet uitlezen.
welke aardlekautomaat foutstroom heb je?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
paQ schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:28:
[...]

welke aardlekautomaat foutstroom heb je?
Dit is wat ik heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcK-Oq7fycagMqrRmk6_sN-zVMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xOTR4G15PYr9fJzy7B6rPuUy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:51

paQ

Die 0,03A kan in sommige gevallen met regen te weinig zijn. Dat hoeft niet perse door de spaghetti te komen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1