Woningcorporatie vervangt sloten door elektronische versie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Beetje een bijzondere situatie waar ik mee te maken heb/krijg.....

Mijn ouders huren van een woningcorporatie (van een redelijke omvang) een appartement voor 55+'ers.

Gewoon een heel standaard (NL) huurcontract waarbij er GEEN sprake is van aanvullende diensten of voorzieningen, het 55+ deel heeft alleen te maken met de woonbestemming en/of huisregels waarbij huur voor mensen onder 55 niet is toegestaan.

Vroeger was het een complex waar ook zorgvoorzieningen aanwezig waren en waar bijvoorbeeld ook in elke woning een alarmsysteem aanwezig was. Al die voorzieningen zijn verwijderd en er is nu geen enkele aanvullende voorziening meer aanwezig. Vanwege de historie zijn er wel wat meer algemene ruimtes dan in een normaal appartementencomplex, maar de lopende kosten daarvoor worden omgeslagen in de servicekosten (primair verwarming, verlichting en schoonmaak).

Kortom, maar niet onbelangrijk om duidelijke te benadrukken, het is een gewoon appartementencomplex zonder enige aanvullende voorziening! Standaard huurcontract.

Nu werd ik vorig jaar al een tikje verrast door het feit dat er bij de toegangsdeuren en in de hal ineens camera's zijn opgehangen zonder dat daar verdere toelichting op is geweest wat het doel ervan is en hoe het met dingen als opslag en bekijken van de beelden geregeld is. Maar vooruit, gezien het beperkt is tot de algemene ruimtes niet direct een heel groot issue.

Maar nu hebben ze deze week zonder veel toelichting een aankondiging gekregen dat de sloten vervangen gaan worden door elektronische sloten en er ipv een sleutel een tag gebruikt moet gaan worden. Mijn eerste aanname was dat dit voor de algemene toegangsdeur zou zijn en dat dit wel prima was. Maar het blijkt veel verder te gaan, ze gaan ook het slot van de voordeur van alle individuele appartementen vervangen.

Alles onder de drie regelige tekst dat het makkelijk is voor bijvoorbeeld thuiszorg organisaties en dat je met een formuliertje kan aangeven welke organisaties toegang zouden moeten krijgen. De letterlijke tekst is:
"U kunt op bijgaand formulier aangeven van welke thuiszorg organisatie u gebruik maakt. Wij (lees de WoCo) zorgen dan dat de thuisorganisatie voortaan bij u naar binnen kan via de app."

Er blijkt dus niet alleen toegang mogelijk met een tag maar ook via een app (op een mobiel). Buiten een paar blaadjes met wat schermpjes geen enkele informatie hoe dit dan zou gaan, wie de toegangsrechten (centraal waarschijnlijk) beheert en hoe het verder beveiligd is. In mijn optiek redelijk bizar allemaal dat je zo vaag bent over hoe mensen ineens toegang tot je appartement zouden (kunnen) krijgen. En al helemaal geen echt duidelijke beschrijving over hoe allerlei risico's worden gemitigeerd en hoe het systeem nu echt werkt via apps en een niet nader gespecificeerde cloud omgeving.

Nu heb ik bij de woningcorporatie wat vragen uitgezet maar ik vraag me af of iemand hier ook gedachten over heeft en eventueel ook weet hoe het juridisch zit met het vervangen/plaatsen van sloten voor een individueel huurappartement?

Het gaat trouwens om een systeem van Red Easy (https://redeasy.nl/over-red-easy/) wat blijkbaar door een wat vage club van ijzerwaren groothandels onder de vlag van Polvo BV uiteindelijk van de Pallieter Group blijkt te zijn (een fors familiebedrijf uit Eindhoven). Ook al niet echt lekker in mijn optiek, zeker niet omdat ze een track record voor dit systeem lijken te hebben van een paar woonzorg complexen die ze alleen zelf in wat blogs uit 2021 vermelden, verder is er amper wat over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Blijkt dat de club die de sloten maakt/levert in 2019 overgenomen is door een Iers bedrijf de Grafton Group.... niet zo heel relevant allemaal behalve dat we te maken lijken te krijgen met een kluwen aan BV'tjes en eigenaren. Die hele cloud omgeving van hen zal vast ook niet erg transparant zijn ingericht.... er is nu immers al helemaal niets over te vinden.

Ik ben wel al een aantal enigszins vergelijkbare voorbeelden in de pers tegengekomen. Gaat helaas vooral om studentenwoningen maar in de meeste gevallen zijn er aanpassingen aan het systeem voorgeschreven voor ze mochten implementeren.

Blijft allemaal erg vaag of er nu concrete regels zijn of iedereen het wiel opnieuw aan het uitvinden is.

Helaas ging deze case over een slot dat standalone werkte of kon werken: https://www.security.nl/p...oor+een+app%2C+mag+dat%3F
Conclusie is dus niet relevant.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:49
Navragen bij de VvE/huurdersvereniging een optie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:49
In sommige opzichten is dit misschien beter dan de sleutelkluisjes met sleutel naast de voordeur. Echter, ik zou de woco vooral vragen wie er aansprakelijk is als er insluipers zijn. Deze komen immers binnen zonder braakschade, en de inboedelverzekering zou wel eens moeilijk kunnen doen.

In mijn ervaring zijn ze daar gevoeliger voor dan bezwaren over privacy etc.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
XFlame schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:51:
Navragen bij de VvE/huurdersvereniging een optie?
Helaas..... de woningcorporatie is eigenaar van alle appartementen, zij zijn dus de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 10:51

Fe2O3

Ja das roest

TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Helaas..... de woningcorporatie is eigenaar van alle appartementen, zij zijn dus de VVE.
Maar de vraag is wie de eigenaar van de voordeur is, op dit moment.

Ben jij dat als huurder, of, de woningbouw als verhuurder?

En wat staat er in je huur contract hierover?

Ik gok dat je gewoon kan weigeren? Blijft de deur wel te openen met een sleutel?

(je/jij -> je ouders)

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:54
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:39:
Alles onder de drie regelige tekst dat het makkelijk is voor bijvoorbeeld thuiszorg organisaties en dat je met een formuliertje kan aangeven welke organisaties toegang zouden moeten krijgen. De letterlijke tekst is:
"U kunt op bijgaand formulier aangeven van welke thuiszorg organisatie u gebruik maakt. Wij (lees de WoCo) zorgen dan dat de thuisorganisatie voortaan bij u naar binnen kan via de app."
Is die brief per geadresseerde post aangeleverd of door de brievenbus geduwd. In het laatste geval kan het best zijn dat de brief niet bij je ouders terecht had moeten komen.

Juridisch lijkt het mij niet te kloppen en lijkt er een onterechte, goedbedoelde, shortcut te wordt genomen. Jij als bewoner mag de sleutels van de voordeur uitdelen, ook als ze digitaal zijn. De Woning Coorporatie kan dit niet zomaar doen.

Ik vermoed dat de Woning Coorporatie er tegen aanloopt dat er allerlei verzoeken voor elektronische sloten worden gedaan en dat ze daar enige uniformiteit in willen houden. Daar is opzich niks mis mee, maar het kan niet zo zijn dat de Woning Coorporatie de toegang van de eigen voordeur gaat beheren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
big bang schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:53:
In sommige opzichten is dit misschien beter dan de sleutelkluisjes met sleutel naast de voordeur. Echter, ik zou de woco vooral vragen wie er aansprakelijk is als er insluipers zijn. Deze komen immers binnen zonder braakschade, en de inboedelverzekering zou wel eens moeilijk kunnen doen.

In mijn ervaring zijn ze daar gevoeliger voor dan bezwaren over privacy etc.
Mijn bezwaren zijn veel breder dan "alleen" wat privacy. Het blijkt een systeem te zijn waarbij je zowel je oude fysieke sleutel (prima), een nieuwe elektronische tag/druppel (ook nog redelijk als de bewoners alle exemplaren bezitten en niemand anders nieuwe voor jouw slot kan toevoegen) of toegang via een app op een mobiel (totaal vaag wie de autorisaties krijgt of kan uitgeven) kan gebruiken.

En alles draait in een cloud omgeving waarover verder niets bekend is. Nergens is te vinden wat en hoe en welke gegevens geregistreerd worden en wie inzage heeft.

Bij een sleutelkluis bepaal je zelf of je die als bewoner neerhangt, dit wordt voor iedereen besloten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Fe2O3 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:56:
[...]
Maar de vraag is wie de eigenaar van de voordeur is, op dit moment.
Niet zo relevant in mijn optiek. Natuurlijk is de voordeur zelf van de eigenaar/verhuurder.

Maar die mag zich geen toegangs verschaffen tot de woning zonder uitdrukkelijke instemming van de huurder. En nu lijken ze dat via een electronisch slot zomaar aan " iedereen" te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

En alles draait in een cloud omgeving waarover verder niets bekend is
Zou me veel meer zorgen maken om het 'tag' verhaal. Dat is te (vrij simpel zelfs) te kopieeren, en, er is natuurlijk een moeder/master tag die op elke deur werkt.

GDPR technisch, een code naar een voordeur is natuurlijk heel erg naar een persoon herleidbaar.

Dum de dum

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FredvZ
Fe2O3 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:01:
Zou me veel meer zorgen maken om het 'tag' verhaal. Dat is te (vrij simpel zelfs) te kopieeren, en, er is natuurlijk een moeder/master tag die op elke deur werkt.
Dat geldt natuurlijk ook voor fysieke sleutels: die kan je op de hoek van de straat zo na laten maken, zonder vragen. En je kan er de donder op zeggen dat er bij zo'n complex ook een mastersleutel aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
FredvZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:57:
[...]
Ik vermoed dat de Woning Coorporatie er tegen aanloopt dat er allerlei verzoeken voor elektronische sloten worden gedaan en dat ze daar enige uniformiteit in willen houden. Daar is opzich niks mis mee, maar het kan niet zo zijn dat de Woning Coorporatie de toegang van de eigen voordeur gaat beheren.
Het is echt een "nieuwsbrief" van de verhuurder/woning corporatie.

En natuurlijk snap ik in een appartementencomplex voor ouderen ook wel dat het lastig is met alle zorgverleners die toegang moeten hebben. Maar dat iemand van de woco zelf kan regelen dat anderen toegang krijgen tot een woning lijkt me dan toch ook weer een paar slagen te ver.

Net zoals die cloud omgeving voor het beheer en gebruik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Niet zo relevant in mijn optiek. Natuurlijk is de voordeur zelf van de eigenaar/verhuurder.

Maar die mag zich geen toegangs verschaffen tot de woning zonder uitdrukkelijke instemming van de huurder. En nu lijken ze dat via een electronisch slot zomaar aan " iedereen" te kunnen doen.
Hardstikke relevant.

Als jij iets huurt is het op dat moment van jou om te gebruiken. Dan kan de verhuurder niet zomaar niet noodzakelijk onderhoud of wijzigingen gaan doorvoeren.

Al gok ik dat middels de 'vve is de woningbouw' dit wel afgetimmerd is, want appartementsrechten itt woning huur.

Hoe krijg dat slot stroom? Lijkt me dat als de oude sleutel nog werkt het bezwaar dat je hebt met een los stekkertje/kabeltje wel opgelost is.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
GDPR technisch, een code naar een voordeur is natuurlijk heel erg naar een persoon herleidbaar.
Goed punt, de Woning Coorporatie heeft geen recht op inzicht wanneer jij je woning in en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
FredvZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Dat geldt natuurlijk ook voor fysieke sleutels: die kan je op de hoek van de straat zo na laten maken, zonder vragen. En je kan er de donder op zeggen dat er bij zo'n complex ook een mastersleutel aanwezig is.
Hopelijk niet voor de sloten naar de individuele appartementen... zoals gezegd het zijn geen zorgwoningen maar gewoon reguliere appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:03:
Het is echt een "nieuwsbrief" van de verhuurder/woning corporatie.
Dan kan je eventueel reageren door een groot kruis door het formulier te zetten met de tekst "Geen Interesse" eventueel met de aanvulling: "Graag ontvangen we een formeel schrijven voor deze contractwijziging".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Fe2O3 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:04:
[...]
Hardstikke relevant.

Als jij iets huurt is het op dat moment van jou om te gebruiken. Dan kan de verhuurder niet zomaar niet noodzakelijk onderhoud of wijzigingen gaan doorvoeren.

Al gok ik dat middels de 'vve is de woningbouw' dit wel afgetimmerd is, want appartementsrechten itt woning huur.

Hoe krijg dat slot stroom? Lijkt me dat als de oude sleutel nog werkt het bezwaar dat je hebt met een los stekkertje/kabeltje wel opgelost is.
Nee hoor..... het is ook in de jurisprudentie wel duidelijk dat een eigenaar gewoon iets aan de voordeur mag wijzigingen. Alleen ook dat hij zich geen toegang tot de woning mag verschaffen zonder toestemming van de bewoner/huurder. Dit zit dus op de grens van beide.

Het slot werkt dus op batterijen en lijkt een soort mechanisme te hebben waarbij er (aan de binnenkant) mechanisch een draaibeweging wordt gemaakt in de cilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:49
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Mijn bezwaren zijn veel breder dan "alleen" wat privacy. Het blijkt een systeem te zijn waarbij je zowel je oude fysieke sleutel (prima), een nieuwe elektronische tag/druppel (ook nog redelijk als de bewoners alle exemplaren bezitten en niemand anders nieuwe voor jouw slot kan toevoegen) of toegang via een app op een mobiel (totaal vaag wie de autorisaties krijgt of kan uitgeven) kan gebruiken.

En alles draait in een cloud omgeving waarover verder niets bekend is. Nergens is te vinden wat en hoe en welke gegevens geregistreerd worden en wie inzage heeft.

Bij een sleutelkluis bepaal je zelf of je die als bewoner neerhangt, dit wordt voor iedereen besloten....
Die bezwaren zijn, mijn inziens, zeker terecht. Waar het mij om gaat is om (deels) te focussen op de zaken waar ze, naar mijn idee, het meest gevoelig voor zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

FredvZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Een sleutel moet je hebben om na te maken. Voor even middels een afdruk of een foto (das nogal high tech) of voor een tijdje bij de sleutelboer. Een certificaat sleutel maken die als ze legit zijn niet na.

Een tag kan ik kopieren met een lezer die ik onder je slot plak, of bij de algemene ingang, zonder dat je het door hebt en zonder dat ik je tag hoef te hebben. Dat is mi. veeeeeel risicovoller.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
FredvZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Dan kan je eventueel reageren door een groot kruis door het formulier te zetten met de tekst "Geen Interesse" eventueel met de aanvulling: "Graag ontvangen we een formeel schrijven voor deze contractwijziging".
Het is alleen geen vraag, maar een mededeling. Heb al aangegeven als ze niet met goede antwoorden komen dat er geen installatie kan/mag plaatsvinden...... maar antwoorden duren vast weken en de planning is voor a.s. maandag 8)7 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:08:
Het is alleen geen vraag, maar een mededeling. Heb al aangegeven als ze niet met goede antwoorden komen dat er geen installatie kan/mag plaatsvinden...... maar antwoorden duren vast weken en de planning is voor a.s. maandag 8)7 .
Dat het lang duurt is dan het probleem van de verhuurder, als je ouders het niet willen kunnen ze altijd de monteur wegsturen maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Fe2O3 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:08:
[...]
Een sleutel moet je hebben om na te maken. Voor even middels een afdruk of een foto (das nogal high tech) of voor een tijdje bij de sleutelboer. Een certificaat sleutel maken die als ze legit zijn niet na.

Een tag kan ik kopieren met een lezer die ik onder je slot plak, of bij de algemene ingang, zonder dat je het door hebt en zonder dat ik je tag hoef te hebben. Dat is mi. veeeeeel risicovoller.
Wat je vaak ziet is een tag voor de toegangsdeur of garage en een fysieke sleutel voor de woning zelf.

Ik zie persoonlijk ook niets in een elektronisch slot voor een woning als je niet voor die specifieke woning alles zelf kan regelen en niemand anders. Dat laatste lijkt dus wel te gebeuren en nergens is een opt-out te vinden, of zelfs maar enig inzicht in wie toegang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
FredvZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Dat het lang duurt is dan het probleem van de verhuurder, als je ouders het niet willen kunnen ze altijd de monteur wegsturen maandag.
Dat heb ik ook al aangegeven.... maar dat is natuurlijk slechts een tijdelijke /gedeeltelijke oplossing.

Morgen maar eens langs want er blijkt al iets in de meterkast te zijn aangepast als voorbereiding. Ben benieuwd wat dat is, vast iets voor de communicatie met de sloten.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakGP op 12-03-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
[...]

Dat is altijd het lastige bij zo'n verhuurd complex. Je weet eigenlijk nooit wie er allemaal sleutels hebben.
Nou hebben de meeste woco's dat voor de fysieke sleutels wel redelijk geregeld lijkt het, ik hoor zelden/nooit over misbruik. Toen ik eerder zelf huurde verklaarde de woco zelfs dat ik de enige sleutels had....

Maar elektronisch in een shared omgeving waar gewoon nieuwe sleutels via een app uitgegeven kunnen worden lijkt het me alleen maar risico's op te leveren.

En inderdaad alles is extreem herleidbaar voor degene die toegang hebben....

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 12-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Best handig zo'n oplossing, voor bewoners die het nodig hebben (als in: die inderdaad gebruik maken van thuiszorg). Voor anderen kan het compleet overbodig zijn en daarmee een onnodig risico op ongewenste toegang.

Hoe dan ook zou ik inderdaad ook wel duidelijke uitleg willen over de gekozen oplossing, bijkomende risico's en hoe de verhuurder die gaat mitigeren.

Niet elke tag is zomaar simpel te kopiëren volgens mij, maar dan is het inderdaad wel fijn om te weten welke spullen ze willen installeren.

Zo'n slot hoeft ook helemaal niet per se elke toegang automatisch naar een centraal systeem te loggen (zeker niet degenen die middels een fysieke tag gaan). Maar wederom: daar wil je inderdaad wel duidelijkheid over hebben.

En je wilt inderdaad ook iets van garanties dat toegang niet zomaar kan worden uitgedeeld zonder toestemming.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-05 16:07
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Dat is altijd het lastige bij zo'n verhuurd complex. Je weet eigenlijk nooit wie er allemaal sleutels hebben.
Vaak wordt de cilinder verwisseld bij wisseling huurder. Dan passen de sleutels van de mensen die er nog een hebben niet meer op het slot van die woning (wel op die van een andere, maar probeer maar eens te achterhalen welke).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
Heel simpel... dit mag de verhuurder niet zomaar doen, daar moet de huurder toestemming voor geven. Dit betreft een vorm van 'eigen inrichting' en is niet toegestaan. Dit valt onder de huurbescherming... met een eenvoudige google opdracht is daar HEEL veel over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Orion84 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:22:
Best handig zo'n oplossing, voor bewoners die het nodig hebben (als in: die inderdaad gebruik maken van thuiszorg). Voor anderen kan het compleet overbodig zijn en daarmee een onnodig risico op ongewenste toegang.
Dat is het ook, dus ik snap de gedachte ook nog wel enigszins.
Je kan bijvoorbeeld als bewoner ook met de app of een afstandbediening de deur openen.

Allemaal erg handig. Het grote probleem dat ik zie is dat er een centraal beheer/logging lijkt te zijn voor alle sloten en niet alleen die van de toegangsdeuren tot de algemene ruimtes.

Plus natuurlijk al die vage partijen eromheen met hun niet verder beschreven cloud omgeving.

Maar wat ik echt bizar vindt is de manier waarop het wordt gecommuniceerd (eigenlijk niet inhoudelijk dus) en het gemak waarmee er een formuliertje bijzit waarmee je, zonder enige controle lijkt het, willekeurige medewerkers van een thuiszorg organisatie toegang tot een woning kan geven waarbij de woco (wellicht via de leverancier) die autorisatie afgeeft. Niets over controles, duur van de toegang en mogelijkheid van inzicht wie allemaal toegang heeft tot jouw slot. Extreem amateuristisch.

[ Voor 24% gewijzigd door TweakGP op 12-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb dit 20 jaar terug ook meegemaakt.

De toegangsdeur om de flat in te komen, en de deur voor de bergingen zijn vervangen voor elektrische sleutels (een druppel), en dat werkt heel goed. Net zoals de deur openen via de intercom, gaat dan vanzelf open, en sluit ook vanzelf weer. Heel makkelijk als je slecht ter been bent, en je niet achter je rollator een zware deur open te moeten trekken omdat de deurwranger slecht afgesteld staat.

Er zijn maar 4 sloten vervangen, want je kon aan 2 kanten de flat in (en dus ook 2 ingangen voor de bergingen), en er zijn geen sloten van de woningen vervangen voor elektrische.

Het elektrische is makkelijk, want als er een bewoner weggaat wordt die druppel uit het systeem gehaald en kan een oude bewoner die een sleutel heeft achtergehouden daarmee niet meer het gebouw in, wat een stuk veiliger is.

Ik kan mij niet voorstellen dat alle sloten van de appartmenten vervangen gaan worden, en die gewoon zo blijven. Het zal denk ik alleen gaan voor de toegangsdeur die nu al van afstand te openen is met een knopje die je op je intercom hebt zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Het blijkt een systeem te zijn waarbij je zowel je oude fysieke sleutel (prima), een nieuwe elektronische tag/druppel (ook nog redelijk als de bewoners alle exemplaren bezitten en niemand anders nieuwe voor jouw slot kan toevoegen)
De implementatie van zo'n druppel oplossing waar ik bekend mee ben is zodanig dat ik een kopie kan maken als ik een paar seconden bij de druppel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
RaZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:28:
Ik kan mij niet voorstellen dat alle sloten van de appartmenten vervangen gaan worden, en die gewoon zo blijven. Het zal denk ik alleen gaan voor de toegangsdeur die nu al van afstand te openen is met een knopje die je op je intercom hebt zitten ;)
Ik zou het me ook niet voor kunnen stellen als ik het niet zelf zou lezen..... :-(.

Maar dit is wat ze aan de binnenzijde op iedere voordeur gaan plaatsen: https://redeasy.nl/product/red-easy-motorcilinder/

Met aan de voorzijde dus een contactplaat voor een tag en iets van Bluetooth om met een mobiel de cilinder open te laten draaien.... Je lijkt je voordeur dus ook niet meer op slot te kunnen draaien zonder dat dit systeem de cilinder alsnog kan openen.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 12-03-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Rukapul schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:28:
[...]
De implementatie van zo'n druppel oplossing waar ik bekend mee ben is zodanig dat ik een kopie kan maken als ik een paar seconden bij de druppel kan.
Het is een kat en muis spelletje tussen beveiligen en kopiëren... deze versie lijkt beveilig met Mifare DESfire EV2.

Maar kan het nu niet, dan kan het over een jaartje of wat....

Maar fysieke dingen hebben altijd wel een bepaalde mate van risico. Verlies en kopiëren is dan nog wel te overzien. Maar dit lijkt dus ook sleutels te kunnen genereren voor toegang met een app of als je toegang tot het systeem hebt kan je gewoon alles koppelen.

[ Voor 29% gewijzigd door TweakGP op 12-03-2025 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Het is een kat en muis spelletje tussen beveiligen en kopiëren... deze versie lijkt beveilig met Mifare DESfire EV2.

Maar kan het nu niet, dan kan het over een jaartje of wat....

Maar fysieke dingen hebben altijd wel een bepaalde mate van risico. Verlies en kopiëren is dan nog wel te overzien. Maar dit lijkt dus ook sleutels te kunnen genereren voor toegang met een app of als je toegang tot het systeem hebt kan je gewoon alles koppelen.
DESfire is al een stuk beter

Waar ik naar verwees gebruikt Mifare Classic met alleen identifier in block 0. Nul security dus :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Ik zou het me ook niet voor kunnen stellen als ik het niet zelf zou lezen..... :-(.

Maar dit is wat ze aan de binnenzijde op iedere voordeur gaan plaatsen: https://redeasy.nl/product/red-easy-motorcilinder/

Met aan de voorzijde dus een contactplaat voor een tag en iets van Bluetooth om met een mobiel de cilinder open te laten draaien.... Je lijkt je voordeur dus ook niet meer op slot te kunnen draaien zonder dat dit systeem de cilinder alsnog kan openen.
Elektrische slot er uit halen, nieuw slot plaatsen, voila! Als je ouders verkassen plaats je het elektrische slot weer terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
RaZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Elektrische slot er uit halen, nieuw slot plaatsen, voila! Als je ouders verkassen plaats je het elektrische slot weer terug ;)
Dat is dan weer de keerzijde van de wet..... als huurder mag je formeel niet zomaar het slot zelf vervangen.
En het is ook gedoe omdat alle andere cilinders binnen met dezelfde sleutel werken.

Ook een beetje de omgekeerde wereld natuurlijk omdat je daar door dit soort onbenullige oplossingen door gedwongen zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

RaZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:03:
Jup, dat lijkt me ook de simpelste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Dat is dan weer de keerzijde van de wet..... als huurder mag je formeel niet zomaar het slot zelf vervangen.
En het is ook gedoe omdat alle andere cilinders binnen met dezelfde sleutel werken.

Ook een beetje de omgekeerde wereld natuurlijk omdat je daar door dit soort onbenullige oplossingen door gedwongen zou worden.
Dan vervang je alle cylinders, en dan heb je weer aan 1 sleutel genoeg ;)

Ik heb 3 dezelfde cylinders en 9 dezelfde sleutels. Als ik een hoge schutting zou plaatsen, met een deur + slot kom ik ook 1 cylinder te kort, en dan haal ik een nieuw setje van Lips/Nemef. 4 cylinders en 12 sleutels.

https://www.karwei.nl/ass...luitend-4-stuks/p/B292237
https://www.karwei.nl/ass...luitend-4-stuks/p/B109293

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
RaZ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:21:
[...]
Dan vervang je alle cylinders, en dan heb je weer aan 1 sleutel genoeg ;)
Ik ben normaal ook wel van de praktische...... maar de huidige situatie is prima maar kan beter, iemand die niet nadenkt bedenkt wat en om dan kosten en moeite te moeten doen om daar omheen te werken is niet echt mijn eerste reactie.

Tot er een fatsoenlijke oplossing is, laten ze gewoon alles maar in de bestaande situatie :-).

Maar ik zocht vooral naar ervaringen of motivatie om ze richting een betere oplossing te duwen. Hakken in het zand is de backup.

Ik had verwacht dat er wel vaker dit soort domme oplossingen voorgesteld waren, maar dat lijkt mee te vallen. Ik kom wat gelijkwaardig gedoe tegen maar dan gaat het meestal over studenten huisvesting zoals deze https://www.ad.nl/ensched...onen-kan-verder~a1858b3d/

Raakvlakken maar niet helemaal hetzelfde, hoewel daar de woco ook gewoon met allemaal onzin antwoorden kwam.....

[ Voor 25% gewijzigd door TweakGP op 12-03-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Heeft woningbouw uberhaupt aangegeven dat het verplicht is, en zo ja, op welke wettelijke basis of contractuele overeenkomst?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:58
Het systeem moet natuurlijk (aantoonbaar) veilig, avg compliant etc zijn.

Los van het systeem waar je je nu heel erg op lijkt te focussen, zou ik vragen stellen over hoe het beleid is opgesteld en aantoonbaar wordt nageleefd, welke mechanismes tegen ongeoorloofd gebruik in place zijn, wat de procedure is die in place is wanneer iemand toegang moet krijgen, of belangrijker nog, toegang moet worden ingetrokken etc etc.

Ik zou me dus veel meer focussen op processen/procedures/beleid, dat is UITEINDELIJK belangrijker dan het systeem zelf (wat niet wil zeggen dat je daar totaal geen aanacht voor moet hebben natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Fe2O3 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:02:
Heeft woningbouw uberhaupt aangegeven dat het verplicht is, en zo ja, op welke wettelijke basis of contractuele overeenkomst?
Het is medegedeeld in een briefje met daarbij een planning dat het over 1,5 week geplaatst gaat worden :-).
Maar de basis is natuurlijk dat zij de eigenaar/verhuurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
KnoxNL schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:02:
Ik zou me dus veel meer focussen op processen/procedures/beleid, dat is UITEINDELIJK belangrijker dan het systeem zelf (wat niet wil zeggen dat je daar totaal geen aanacht voor moet hebben natuurlijk).
Ik heb ook gevraagd naar hun processen m.b.t. besluitvorming en autorisaties. Schat dat ik daar onzin antwoorden op ga krijgen. En zonder inzicht in het gekozen systeem is er natuurlijk niets concreets te maken. Dus het gekozen systeem en de betrokken partijen zijn ook relevant.

Is het een systeem met alleen locale zelf toe te kennen rechten is er weinig aan de hand, maar dit LIJKT een vage cloud oplossing met centrale autorisaties en logging te zijn.....

Wat kan er fout gaan m.b.t. toegang tot je woning 8)7 .
Laten we allemaal onze toegang tot woningen en gebouwen in de cloud gooien :( .

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 12-03-2025 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Het is medegedeeld in een briefje met daarbij een planning dat het over 1,5 week geplaatst gaat worden :-).
Maar de basis is natuurlijk dat zij de eigenaar/verhuurder zijn.
Maar dat is geen antwoord;

Je ouders huren het appartement, incl. de voordeur. Zij hebben geen behoefte aan een systeem om derden toegang te geven tot hun woning en weigeren.

Gebaseerd op welke wetgeving, of contractuele overeenkomst, denkt de woningbouw dat wel te mogen inrichten.

"we zijn eigenaar" is geen geldigd antwoord, ze hebben het gehuurde ter beschikking aan je ouders gesteld en mogen er behoudens (noodzakelijk) onderhoud niet zomaar aanpassingen aan maken of doen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:42
Wij werken ook met zo'n systeem. Vooral handig voor ouderen die zorg krijgen. Bij ons werkt het systeem als volgt:

Zorgmedewerker wordt ingepland voor bezoek aan bewoner. Tijdslot bijvoorbeeld 1900 - 1930. In dit tijdslot komt zorgmedewerker bij bewoner aan en kan met de telefoon de app ontgrendelen. Zodat er geen 200 sleutels in omloop zijn voor alle zorgmedewerkers die bij iemand thuiszorg leveren. Maar ik denk niet dat wij dit standaard bij een complex in het geheel doen.

Denk ook aan de andere kant: we maken het voor de zorg makkelijker, waar al zoveel handjes tekort zijn. Waar elke minuut er één is. Maar ik snap jouw zorgen ook. Wellicht vragen of het systeem uitgezet kan worden bij bewoners die dat willen. Lijkt me dat zoiets stroom nodig heeft toch? Overigens is een druppel wellicht makkelijk te kopiëren. Een ruit inslaan net zo. We slaan soms ook wel eens door zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:17
Batterijen eruit halen? Er zit een gewone sleutel bij. Werkwijze delen in de app van het complex of een briefje in de lift.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBertk2JncXLyCkIXsAuto0y_wo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IXuJPASKwZmThLaAxKJqEtS5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door FitTiv op 12-03-2025 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
In Finland heeft de Finse variant op de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) eerder geoordeeld dat zulke elektronische sloten niet per se rechtmatig zijn: https://privacyfirst.nl/a...-privacy-aan-de-voordeur/

Zie ook: https://blog.iusmentis.co...ervangen-met-app-mag-dat/

Overigens kan die camera in een gemeenschappelijke ruimte ook niet zomaar. Vgl. Rb. Amsterdam 9 november 2021, ECLI:NL:RBAMS:2021:6379.
Nu heb ik bij de woningcorporatie wat vragen uitgezet maar ik vraag me af of iemand hier ook gedachten over heeft en eventueel ook weet hoe het juridisch zit met het vervangen/plaatsen van sloten voor een individueel huurappartement?
Je mag als huurder op grond van art. 7:215 BW geen wijzingen aan de woning aanbrengen, tenzij het gaat om wijzigingen die eenvoudig omgedaan gemaakt kunnen worden en het gaat om wijzingen anders dan aan de buitenzijde van de huurwoning. In andere gevallen moet een huurder toestemming vragen van de verhuurder, maar de verhuurder mag alleen weigeren als het gaat om een wijziging

- die de verhuurbaarheid doet afnemen
- die de woningwaarde doet dalen

Een bijzetslot doet beiden niet en afhankelijk van het soort slot zou het kunnen gaan om een wijziging die zonder toestemming verricht mag worden. Daar komt bij dat er in de bijlage bij het Besluit kleine herstellingen onder (d) specifiek staat genoemd dat huurders zelf verantwoordelijk zijn voor vervanging van sloten en deurbeslag voor zover er geen noemenswaardige kosten aan verbonden zijn:
d. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen van de woonruimte, die gemakkelijk zijn te vervangen en zich binnen het woonruimtegedeelte van het gehuurde bevinden, waaronder in elk geval:

(...)

– deurknoppen en sloten, hang- en sluitwerk van de deuren en ramen;
Hoeveel huurders wonen er in dit wooncomplex?

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou en je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
MiCoo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:56:
Wij werken ook met zo'n systeem. Vooral handig voor ouderen die zorg krijgen.
En wie zijn wij? Woningcorporatie, zorginstelling of woningeigenaar?

Natuurlijk snap ik dat het handig is of kan zijn.... maar dat betekend natuurlijk niet dat omdat het zo handig is je niet aan een aantal fundamentele normen zou moeten voldoen.

Hier gaat het niet alleen fout in de communicatie, die er amper is, maar ook in de inrichting van de gekozen oplossing waarbij de woningcorporatie zich als de eigenaar van alle voordeursloten lijkt voor te doen om zo derden toegang tot iemand zijn appartement toe te staan.

Wat mij betreft kan dat niet. De bewoners/huurders zouden moeten bepalen wie toegang heeft en krijgt tot hun eigen appartement. En zonder expliciete toestemming van die bewoner zou er dus helemaal niemand rechten moeten hebben op enig beheerplatform voor dat specifieke slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
FitTiv schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:47:
Batterijen eruit halen? Er zit een gewone sleutel bij.
Dat zou een oplossing kunnen zijn inderdaad.

Ik ben er inmiddels achter dat het gaat om een rebranded versie van de Flexeria sloten. Daar is in ieder geval de documentatie al een stuk beter van te vinden. Geeft iets meer vertrouwen over de oplossing gezien dit al wat langer op de markt is. Blijven verder wel allemaal vage partijen waarbij er geen enkele garantie is dat bijvoorbeeld zo'n cloud omgeving blijft werken als de eigenaar omvalt.

Het blijkt ook een complexer systeem te zijn dan op het eerste gezicht lijkt. Er is ook nog een Bluetooth controller "verstopt" in de meterkast naast de voordeur. Die communiceert dan weer met de motorcilinder aan de binnenkant van de voordeur. Ook daarin een set batterijen :-).

Die dingen zijn dus inderdaad uit te schakelen door ze geen voeding te geven en als de beschrijving klopt dan zou de cilinder dan gewoon met de (huidige?) sleutel moeten blijven werken.

Wat hier wat mij betreft structureel fout is gegaan is dat de woningcorporatie zich opwerpt als eigenaar van ALLE sloten en zo via de beheeromgeving kan bepalen wie het slot van een voordeur zou kunnen openen. Terwijl dat de bewoner van het appartement zelf zou moeten zijn.
En het gaat zelfs nog een stapje verder.... de eigenaar/woningcorporatie geeft aan een andere organisatie een éénmalige machtiging om zelf toegangsrechten uit te geven zonder dat er dan nog een verdere controle of terugkoppeling gebeurt. Straks hebben dus een hele sloot anonieme beheermedewerkers van zorgorganisaties toegang tot de sloten. Of dat dan alle sloten in het gebouw zijn of dat dit ook beperkt kan worden is maar de vraag.

En als ik het zo lees dan is de praktijk wellicht ook wel aardig. Voor toegang tot het slot via de app is er een mobiel met internet toegang nodig. De app lijkt de autorisatie uit de cloud omgeving te halen, stuurt deze vervolgens door naar de bluetooth ontvanger in de meterkast (die verder niet connector is) die dan de motorcilinder aanstuurt. Dit is alleen een complex waar je bij de voordeuren van de meeste appartementen helemaal geen mobiele ontvangst hebt omdat het een massief blok beton/steen is met de gangen aan de binnenzijde. Komen ze straks na installatie natuurlijk pas achter....

[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 13-03-2025 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Real schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:15:
[...]
In Finland heeft de Finse variant op de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) eerder geoordeeld dat zulke elektronische sloten niet per se rechtmatig zijn: https://privacyfirst.nl/a...-privacy-aan-de-voordeur/
Die had ik ook gevonden, bedankt.

Alleen onze toezichthouder is in de praktijk een tandloze tijger die onderbezetting als excuus gebruikt om nagenoeg niet op te treden.

Gaat om een complex met 75 appartementen, en wellicht ook nog om het gebouw ernaast met nog eens 50 appartementen.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 13-03-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:42
TweakGP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:07:
[...]

En wie zijn wij? Woningcorporatie, zorginstelling of woningeigenaar?

Natuurlijk snap ik dat het handig is of kan zijn.... maar dat betekend natuurlijk niet dat omdat het zo handig is je niet aan een aantal fundamentele normen zou moeten voldoen.

Hier gaat het niet alleen fout in de communicatie, die er amper is, maar ook in de inrichting van de gekozen oplossing waarbij de woningcorporatie zich als de eigenaar van alle voordeursloten lijkt voor te doen om zo derden toegang tot iemand zijn appartement toe te staan.

Wat mij betreft kan dat niet. De bewoners/huurders zouden moeten bepalen wie toegang heeft en krijgt tot hun eigen appartement. En zonder expliciete toestemming van die bewoner zou er dus helemaal niemand rechten moeten hebben op enig beheerplatform voor dat specifieke slot.
Sorry, de corporatie. Wij werken met telelock, volgens mij deels gelijkwaardig én op eigen aanvraag van de huurder. Dat is hier anders en dat vind ik wel vreemd ja. En het valt of staat met de communicatie en gezien jouw berichtgeving is dat wel erg mager. Wij hebben dus wel telelock bij de entrees van het gebouw en bij de voordeur van personen die het systeem zelf willen.

In principe kan je zelf aangeven wie er toegang heeft met een app. Maar digitaal is kwetsbaar (net als badges).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
MiCoo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:34:
[...]
In principe kan je zelf aangeven wie er toegang heeft met een app. Maar digitaal is kwetsbaar (net als badges).
Jullie als corporatie geven dan geen toegangsrechten uit, dat moeten de bewoners/huurders zelf doen voor hun eigen slot? Of doen jullie dat voor zowel het slot van de toegangsdeur en voordeur van de bewoner?

Edit: Zie dat Telelock ook gewoon de zoveelste rebrand is van Flexeria. Het is dus gewoon allemaal hetzelfde...

Hier zijn de teksten soms weer wat anders. Bij deze staat er dat je als eigenaar van het slot éénmalig/automatisch dus een autorisatie zou geven aan een zorgorganisatie als geheel en zij dan wel bepalen wie ze specifiek of generiek allemaal toegang geven. En om de privacy van de zorgmedewerkers te bepalen heb jij daarin als sloteigenaar geen inzicht in, ook niet in wie er wanneer bij jou is binnen geweest... geweldig allemaal.

[ Voor 49% gewijzigd door TweakGP op 13-03-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
TweakGP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:32:
[...]
Alleen onze toezichthouder is in de praktijk een tandloze tijger die onderbezetting als excuus gebruikt om nagenoeg niet op te treden.
Ik snap niet wat je daarmee wil zeggen. Je gooit dan toch bij voorbaat de handdoek in de ring? Als er voldoende belang is, kan een belanghebbende of een groep belanghebbenden om handhaving verzoeken en zo nodig kan dat ook in rechte. Zie de uitspraak hierboven die ik citeerde (waar het handhavingsverzoek werd afgewezen, omdat de VvE de camera's heel uitgebreid had begeleid met allerlei privacy-waarborgen).

Verder is het mij niet helemaal duidelijk waar het je nu om gaat? En wat je ouders hiervan vinden.

- privacybezwaren?
- veiligheidsrisico's?
- beiden?

Aan de veiligheid kun je denk ik tegemoet komen met een bijzetslot en als je ouders geen discussie willen, kunnen ze eerst schriftelijk om toestemming vragen bij de verhuurder. Aangezien de verhuurder alleen mag weigeren op grond van de twee genoemde redenen, verwacht ik niet dat de verhuurder kán weigeren. Zeker niet als je ouders toezeggen dat het slot bij vertrek weer uit of van de voordeur van het appartement wordt gehaald.
Gaat om een complex met 75 appartementen, en wellicht ook nog om het gebouw ernaast met nog eens 50 appartementen.
A. Is er een bewonerscommissie of een huurderorganisatie (vereniging of stichting) opgericht voor dit complex?

B. Is er een huurdersorganisatie die de belangen van alle huurders van deze verhuurder behartigt?

C. Wat vinden andere huurders hiervan?

Hou er zoals ik schreef wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou en je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Real schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Ik snap niet wat je daarmee wil zeggen. Je gooit dan toch bij voorbaat de handdoek in de ring?
Verder is het mij niet helemaal duidelijk waar het je nu om gaat? En wat je ouders hiervan vinden.

- privacybezwaren?
- veiligheidsrisico's?
- beiden?

Aan de veiligheid kun je denk ik tegemoet komen met een bijzetslot en als je ouders geen discussie willen, kunnen ze eerst schriftelijk om toestemming vragen bij de verhuurder. Aangezien de verhuurder alleen mag weigeren op grond van de twee genoemde redenen, verwacht ik niet dat de verhuurder kán weigeren. Zeker niet als je ouders toezeggen dat het slot bij vertrek weer uit of van de voordeur van het appartement wordt gehaald.
Ja, dat ik zelf de weg naar een toezichthouder hier in NL voor zoiets een zinloze weg vindt. Je kan melden wat je wilt maar de praktijk heeft al lang uitgewezen dat er nagenoeg alle gevallen gewoon helemaal niets mee gebeurt. Totale tijdsverspilling in mijn optiek.

Maar mijn TS was ook vooral om inzichten en ervaringen te krijgen..... nu ik uiteindelijk achter alle rebranded versies van dezelfde oplossing ben gekomen is het een stuk duidelijker omdat de echte fabrikant gewoon wel redelijk open is over hoe het nu echt werkt.

En ja, in mijn optiek zijn er met deze oplossing gewoon privacy bezwaren en veiligheidsrisico's. Maar die zijn voor een groot deel te mitigeren als de woningcorporatie regelt dat de bewoners de (enige) sloteigenaar zijn of worden van hun eigen voordeurslot.

Iets dat ze nu niet van plan lijken, waarschijnlijk onder het mom dat die ouderen het toch niet snappen.... Nee natuurlijk niet, waarschijnlijk snappen ze het zelf niet eens gezien de absurd beperkte communicatie erover en de vage partijtjes waar ze zaken mee doen.

En dat straks de bulk van de medewerkers van alle zorgorganisaties toegang hebben tot het gehele gebouw en een flink aantal appartementen gaat wel de realiteit worden. Maar als ze nu aanbellen wordt er meestal ook wel opengedaan. Dus als iedere bewoner zelf kan bepalen of er wel/geen toegang tot zijn appartement is dan hoeft er individueel niet persé veel ten nadele te veranderen.

Maar eerst camera's plaatsen zonder enige communicatie en nu dit weer geeft niet aan dat de woco veel oog lijkt te hebben voor dit soort aspecten.

En na bestudering van alle handleidingen lijkt het dus mogelijk om het elektronische aspect van het slot uit te schakelen en nog gewoon met een fysieke sleutel te blijven werken. Een ander slot zal dus waarschijnlijk niet nodig zijn. Had ook best in de communicatie kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:15
MicGlou schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:24:
Heel simpel... dit mag de verhuurder niet zomaar doen, daar moet de huurder toestemming voor geven. Dit betreft een vorm van 'eigen inrichting' en is niet toegestaan. Dit valt onder de huurbescherming... met een eenvoudige google opdracht is daar HEEL veel over te vinden.
Misschien wat ot:
Wat is jouw google zoekcriterium?
Ik vind vooral heel veel over sloten vervangen in verband met het niet betalen van de huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:19
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Nou hebben de meeste woco's dat voor de fysieke sleutels wel redelijk geregeld lijkt het, ik hoor zelden/nooit over misbruik. Toen ik eerder zelf huurde verklaarde de woco zelfs dat ik de enige sleutels had....

Maar elektronisch in een shared omgeving waar gewoon nieuwe sleutels via een app uitgegeven kunnen worden lijkt het me alleen maar risico's op te leveren.

En inderdaad alles is extreem herleidbaar voor degene die toegang hebben....
Toen ik huurde had bij oplevering van de woning de WoCo meneer een schroevendraaier mee en een bak met setjes slot cilinders en sleutels. Hij pakte een setje met het juiste aantal cilinders (voordeur, balkondeur, berging) en heeft die geplaatst en gaf de betreffende sleutels aan mij. Daarnaast ontving ik 3 certificaat sleutels voor de centrale toegangsdeuren. Met de boodschap dat wanneer het wenselijk was ik daarvoor extra exemplaren kon aanvragen.

De verwijderde cilinders gingen in het bakje "wisselsloten", bedoeld voor een leegstaande woning. De vaste aannemers van de WoCo hebben voor die "wisselsloten" ook een sleutel.

Bij vertrek uit de huurwoning gingen er direct weer wisselsloten in. Een volgende bewoner krijgt dan uit de bak met cilinders weer een andere willekeurige set cilinders en sleutels. Een oude huurder kan zo nooit met zijn achtergehouden sleutels/kopieën de woning nog betreden. Althans: zeer kleine kans dat hetzelfde setje cilinders weer in diezelfde woning terecht komt bij een WoCo die vele duizenden woningen beheert en dus tientallen huurder-wisselingen per week heeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Pat911 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Misschien wat ot:
Wat is jouw google zoekcriterium?
Ik vind vooral heel veel over sloten vervangen in verband met het niet betalen van de huur.
Google maar eens op huurdersbescherming, eigen inrichting etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
MicGlou schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Google maar eens op huurdersbescherming, eigen inrichting etc.
Ja, dan vind ik dus vooral zaken waarbij de verhuurder de toegang ontzegt aan de huurder door het vervangen van de sloten (bijvoorbeeld door huurachterstand). Maar in dit geval houdt de huurder toegang, er komen alleen nieuwe sloten op de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Pat911 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Ja, dan vind ik dus vooral zaken waarbij de verhuurder de toegang ontzegt aan de huurder door het vervangen van de sloten (bijvoorbeeld door huurachterstand). Maar in dit geval houdt de huurder toegang, er komen alleen nieuwe sloten op de deur.
Even snel, want ik moet naar een overleg :)

https://www.doehetzelfmak...huurder-sloten-vervangen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Die had ik ook gevonden, maar dat spitst zich ook weer toe op achterstallige betalingen. En dat dan de reden is om sloten te vervangen. Maar goed, dat heeft verder niets met de vraag van TS te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Ik zou het vreemd vinden als ze dit zomaar mogen doen.
Die sloten krijgen een internetconnectie om via een app te werken? Is dat dan via de verbinding van de bewoners of iets wat centraal geregeld wordt? Of gaat dat via Bluetooth?

Voor de centrale deur van een portiek kan ik dit nog begrijpen maar de deuren van de appartementen heb ik dit hier in de buurt ook nog nooit ergens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Gadgeteer schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:33:
Die sloten krijgen een internetconnectie om via een app te werken? Is dat dan via de verbinding van de bewoners of iets wat centraal geregeld wordt? Of gaat dat via Bluetooth?

Voor de centrale deur van een portiek kan ik dit nog begrijpen maar de deuren van de appartementen heb ik dit hier in de buurt ook nog nooit ergens gezien.
Voor zover ik het nu uit de documentatie kan halen komt er bij iedere voordeur een BT ontvanger/zender en een elektronisch slot/cilindermotor. Geen directe internetverbinding. De cloud synchronisatie loopt dan via de internetverbinding van een mobiel en de app. Dan worden er dus instellingen in die BT module opgeslagen en eventueel bij het volgende contact met de app/mobiel bijgewerkt.

Bij de algemene toegangsdeuren komt waarschijnlijk wel een module die of bedraad of via het mobiele netwerk een internet verbind heeft zodat alle wijzigingen in de cloud beheeromgeving gelijk gesynchroniseerd kunnen worden.

Dan kan je dus de sloten gebruiken met sleutels, tags/druppels, een afstandsbediening en een app. Voor die laatste 3 moet je dat dan autoriseren via een beheeromgeving in de cloud.

Helaas nog steeds geen reactie van de woco dus ik moet het met de publieke documentatie doen.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 13-03-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gadgeteer schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:33:
Ik zou het vreemd vinden als ze dit zomaar mogen doen.
Er zijn vast verschillende implementaties op de markt maar het kan in theorie prima via Bluetooth. Op het moment dat jouw account waarmee je bent ingelogd in de app toegang krijgt tot een bepaald slot download de app de benodigde digitale ‘sleutel’ en daarmee kan je dan voortaan gewoon offline via BT authenticeren tegen het slot om dat te openen. Eens in de zoveel tijd moet je wellicht even opnieuw inloggen in de app, maar voor het ontgrendelen van het slot zelf is ook bij gebruik van een app niet per se een internetverbinding nodig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Orion84 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:10:
[...]
Er zijn vast verschillende implementaties op de markt maar het kan in theorie prima via Bluetooth.
Er blijkt dus voor deze doelgroep eigenlijk maar 1 oplossing te zijn die onder vele labels door partijen als eigen oplossing verkocht wordt.... oorspronkelijke naam is Flexeria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Pat911 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Die had ik ook gevonden, maar dat spitst zich ook weer toe op achterstallige betalingen. En dat dan de reden is om sloten te vervangen. Maar goed, dat heeft verder niets met de vraag van TS te maken.
Ja, dat is zo, het gaat daar wel heel specifiek op in... maar daaruit kan je wel redeneren dat als een verhuurder dat al niet mag doen als 'forceer middel' bij achterstallige huur, dat dit uiteraard al helemaal niet mag als de huurder gewoon netjes op tijd betaald. Een verhuurder mag nl. ook voor zichzelf geen sleutel achterhouden zichzelf geen toegang verschaffen.

Overigens blijkt de verhuurder wel verantwoordelijk te zijn voor degelijk hang- en sluitwerk, maar mag je als huurder wel zelf andere sloten installeren etc.

Maar het blijft inderdaad lastig om echt iets exact te vinden over of een verhuurder zomaar sloten mag vervangen zonder toestemming van de huurder.

[ Voor 19% gewijzigd door MicGlou op 13-03-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Maar het blijft inderdaad lastig om echt iets exact te vinden over of een verhuurder zomaar sloten mag vervangen zonder toestemming van de huurder.
Niet echt een antwoord, maar wel een soortgelijke discussie...

https://www.security.nl/p...oor+een+app%2C+mag+dat%3F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
MicGlou schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Ja, dat is zo, het gaat daar wel heel specifiek op in... maar daaruit kan je wel redeneren dat als een verhuurder dat al niet mag doen als 'forceer middel' bij achterstallige huur, dat dit uiteraard al helemaal niet mag als de huurder gewoon netjes op tijd betaald. Een verhuurder mag nl. ook voor zichzelf geen sleutel achterhouden zichzelf geen toegang verschaffen.
Die redenering volg ik niet. Ik zie nieuwe sloten als regulier onderhoud, en dat mag een WoCo ook laten uitvoeren. Als de WoCo weet dat sloten slecht zijn, zou ik het juist goed vinden als ze nieuwe sloten laten aanbrengen. In dit geval gaat het om nieuwe sloten omdat het makkelijker is voor o.a. thuiszorg. En zeker op het gebied van veiligheid snap ik dat TS daar vragen over heeft.

Bij een studentenhuis mocht het trouwens alsnog ingevoerd worden nadat er actie was ondernomen op bezwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag mij een ding af hoeveel sleutels hebben je ouders nu? Is het een sluitsysteem of wel een sleutel voor alle deuren? Weet jij wie de GHS sleutel heeft? Bedenk wel dat in geval van een incident met een electronische sleutel veel meer te achterhalen is dan met een gewone.
Als je het allemaal niet vertrouwd kan je natuurlijk je voordeur slot vervangen voor een eigen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Pat911 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Die redenering volg ik niet. Ik zie nieuwe sloten als regulier onderhoud, en dat mag een WoCo ook laten uitvoeren. Als de WoCo weet dat sloten slecht zijn, zou ik het juist goed vinden als ze nieuwe sloten laten aanbrengen. In dit geval gaat het om nieuwe sloten omdat het makkelijker is voor o.a. thuiszorg. En zeker op het gebied van veiligheid snap ik dat TS daar vragen over heeft.

Bij een studentenhuis mocht het trouwens alsnog ingevoerd worden nadat er actie was ondernomen op bezwaren.
De verhuurder mag het aanbieden uiteraard want die heeft plichten mbt onderhoud, maar volgens mij hoeft de huurder er niet aan mee te werken als de huurder niet wil, oftewel dit zal met toestemming van de huurder moeten. Zoals al genoemd mag jij als huurder je eigen sloten installeren, dan heb je misschien helemaal geen behoefte aan andere sloten. Uiteraard kan je er als huurder ook gewoon gebruik van maken... dat ligt maar net aan de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wat voor voordeur zit er bij de afzonderlijke appartementen in?
Bij mijn vriendin bijvoorbeeld hebben velen een extra set pensloten in de deur gemonteerd om tijdens vakantie of als ze echt niet gestoord willen worden dubbel te kunnen afsluiten.

Bijvoorbeeld https://www.deurbeslag.nl...-doornmaat-47mm-skg2.html

[ Voor 16% gewijzigd door Coach4All op 14-03-2025 10:06 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
Pat911 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:57:
[...]
Ik zie nieuwe sloten als regulier onderhoud, en dat mag een WoCo ook laten uitvoeren. Als de WoCo weet dat sloten slecht zijn, zou ik het juist goed vinden als ze nieuwe sloten laten aanbrengen. In dit geval gaat het om nieuwe sloten omdat het makkelijker is voor o.a. thuiszorg. En zeker op het gebied van veiligheid snap ik dat TS daar vragen over heeft.
Zoals ik alles lees is het vervangen van de sloten door de woco niet echt een probleem. Logisch ook, zij bieden je tenslotte ook al een voordeur met een slot aan als je gaat huren. Vervangen van de sloten door een huurder ligt iets genuanceerder hoewel niemand dat echt een probleem zal vinden als je bij vertrek de zaak weer onbeschadigd op kan leveren met het oorspronkelijke slot.

Waar voor mij het hier misgaat is, buiten de communicatie, dat de woco zich als eigenaar van het slot gedraagt niet alleen voor de vervanging maar ook voor het toekennen van autorisaties om mensen via tags/apps toegang te geven. Dat is wat mij betreft vele stappen te ver. Een huurder bepaalt wie er toegang heeft of krijgt en niemand anders.

En als er dan verder ook niets geroepen wordt over dingen als privacy dan is het allemaal wel erg ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Frogmen schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:18:
Ik vraag mij een ding af hoeveel sleutels hebben je ouders nu? Is het een sluitsysteem of wel een sleutel voor alle deuren? Weet jij wie de GHS sleutel heeft? Bedenk wel dat in geval van een incident met een electronische sleutel veel meer te achterhalen is dan met een gewone.
Als je het allemaal niet vertrouwd kan je natuurlijk je voordeur slot vervangen voor een eigen.
Het lijkt er, na wat uitzoekwerk, op dat de cilinders zelf ongewijzigd blijven. Er komen alleen aanpassingen zodat het ook electronisch met een cilindermotor open te maken is. Nu is er 1 sleutel voor toegang tot centrale toegangsdeur, voordeur en deuren naar het balkon/terras. Als het goed is heeft de woco geen extra sleutel of master waarmee de voordeur open te krijgen is.

En zelf sloten vervangen is niet zomaar toegestaan (als je je aan de regels wilt houden). Plus het is vanwege die ene sleutel ook wat onpraktisch.

Maar ik verwacht eigenlijk geen antwoord meer van de woco dus ik ga er maandag zelf wel even zijn om van de monteurs het echte verhaal te horen. Als alles klopt heeft ieder slot een eigen " eigendom" waarmee je in een cloud omgeving autorisaties kan aangeven en informatie kan zien over het gebruik. Deze hoort in mijn optiek alleen naar de huurder te gaan. Dan zijn de meeste problemen ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
TweakGP schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:32:
Zoals ik alles lees is het vervangen van de sloten door de woco niet echt een probleem. Logisch ook, zij bieden je tenslotte ook al een voordeur met een slot aan als je gaat huren. Vervangen van de sloten door een huurder ligt iets genuanceerder hoewel niemand dat echt een probleem zal vinden als je bij vertrek de zaak weer onbeschadigd op kan leveren met het oorspronkelijke slot.

Waar voor mij het hier misgaat is, buiten de communicatie, dat de woco zich als eigenaar van het slot gedraagt niet alleen voor de vervanging maar ook voor het toekennen van autorisaties om mensen via tags/apps toegang te geven. Dat is wat mij betreft vele stappen te ver. Een huurder bepaalt wie er toegang heeft of krijgt en niemand anders.

En als er dan verder ook niets geroepen wordt over dingen als privacy dan is het allemaal wel erg ondermaats.
Ik snap je helemaal. Het is alleen niet zo dat de WoCo uit zichzelf autorisaties gaat toekennen aan mensen, maar op verzoek van de bewoners. Althans, zo begrijp ik het uit jouw eerdere posts.
Dus de huurder bepaalt, maar het wordt geregeld via de WoCo. Dus de uiteindelijke vraag is, vertrouw je de WoCo met die digitale mogelijkheden (los van de veiligheid van de oplossing, want dat ligt dan bij de leverancier).

Ik denk echt dat communicatie hier de grootste misser is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
Pat911 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Ik snap je helemaal. Het is alleen niet zo dat de WoCo uit zichzelf autorisaties gaat toekennen aan mensen, maar op verzoek van de bewoners. Althans, zo begrijp ik het uit jouw eerdere posts.
Dus de huurder bepaalt, maar het wordt geregeld via de WoCo.
Dat is de theorie.... maar het feit dat een (anoniem) iemand van een woco zonder verder enige terugkoppeling (en waarschijnlijk ook zonder enige controle) iemand een sleutel van een voordeur kan geven vindt ik gewoon te bizar voor woorden.

En bij dit systeem gaat het zelfs verder, er wordt autorisatie gegeven dat een bepaalde organisatie, zoals een zorgaanbieder, zelf ook nog toegangsrechten kan uitgeven. De praktijk is dat ze dit aan (nagenoeg) al hun medewerkers doen. Die lopen dus straks met een app op hun telefoon waarmee ze toegang krijgen tot een hele reeks aan appartementen.

De huurder heeft op de manier waarop ze het nu willen uitrollen waarschijnlijk niet eens inzage in wie er rechten op zijn slot heeft. En ook geen inzage in het gebruik ervan.

Ik zie het alsof je een machtiging geeft voor je bankrekening aan een onbekende en verder geen inzage meer hebt in de transactiegegevens om te controleren wat er daarna mee gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Pat911 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Ik denk echt dat communicatie hier de grootste misser is.
Daar begint het mee..... maar waarschijnlijk is de bedachte opzet ook gewoon slecht doordacht.
Althans dat lijkt op te maken uit de gebrekkige communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:43
TweakGP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Dat zal geen bluetooth zijn, die telefoonapps gebruiken gewoon NFC, net zoals de tag/druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
XelaRetak schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Dat zal geen bluetooth zijn, die telefoonapps gebruiken gewoon NFC, net zoals de tag/druppel.
Nope, in de specs staat duidelijk BT voor de app en de afstandbediening. NFC gaat met alle IOS telefoons natuurlijk ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:43
TweakGP schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Nope, in de specs staat duidelijk BT voor de app en de afstandbediening. NFC gaat met alle IOS telefoons natuurlijk ook niet werken.
Dat gaat prima, de iLOQ S50 die ik bij de haven gebruik heeft gewoon een iPhone app die van NFC gebruikmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
XelaRetak schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:05:
[...]

Dat gaat prima, de iLOQ S50 die ik bij de haven gebruik heeft gewoon een iPhone app die van NFC gebruikmaakt.
Wellicht sinds vorig jaar als de app ontwikkelaar door alle Apple hoepeltjes wil en kan springen... maar hier wordt dus gewoon BT gebruikt. Er hangt in de buurt van de deur (hier in de meterkast) een BT ontvanger/zender en die regelt het allemaal.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakGP op 14-03-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Nog even een korte terugkoppeling.....

Natuurlijk niets meer gehoord van de woningcorporatie, en inmiddels zijn de sloten geplaatst bij een deel van de bewoners. Ik was er maar even bij toen ze bij mijn ouders begonnen.

De oplossing lijkt zo gek nog niet maar de aanpak en communicatie is echt zwaar onder de maat. Ook in de ogen van de uitvoerders. Ze pakken het fors aan, projectje van minstens een ton maar waarschijnlijk fors meer. Er loopt de komende weken dagelijks 3 man rond om het uit te voeren.

Maar wat ze gedaan hebben is gelijk het vervangen van het gehele voorkeurslot en ook de cilinders van de voordeur, meterkast en berging. Daar komen dus nieuwe sleutels voor. In de voordeur zit toch weer wat anders dan eerst gecommuniceerd. Ze hebben daar alles vervangen zodat er geen cilindermotor geplaatst wordt maar een geheel nieuwe combinatie: https://redeasy.nl/produc...evolution-start-voordeur/

Slot en electronisch beslag, met dus inderdaad een BT ontvanger in de meterkast voor de communicatie met mobiel en autorisatie van alles. Voordeel is wel dat met de hendel het slot ook te vergrendelen is, best handig om vanaf de binnenkant niet meer de sleutel te hoeven gebruiken om goed af te sluiten. Wel lastig voor veel ouderen dat ze de sleutel nog slechts een kwartslag hoeven draaien ipv een rondje :-).

Duur grapje ook, alleen het voorkeurslot staat al voor 1250,- op wat websites.

Maar ook de uitvoerders snappen niet dat ze de autorisaties niet fatsoenlijk hebben geregeld. Ook zij geven aan dat de bewoner gewoon de sloteigenaar moet zijn, ook in de cloud beheeromgeving.

Dat gaat dus nog wel een vervolg krijgen met de woco zodra alle sloten vervangen zijn, ook die voor de algemene toegang en daar waarschijnlijk dan nog alleen met een tag gebruik van gemaakt kan worden. Een tag die ook op de voordeur geautoriseerd moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 20-03-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TweakGP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:15:
Er loopt de komende weken dagelijks 3 man rond om het uit te voeren.
Vooral hier zou ik wel even scherp op zijn, want als er wekenlang iedere dag 3 onbekenden in het pand zijn is dat een perfecte kans voor kwaadwillenden om óók hun slag te slaan. Zeker als deel van de handelingen het openen van de voordeur van een van de bewoners is, want dan valt het dus ook niet op als je met een goed verhaal de bewoner vraagt om de deur even op een kiertje te laten staan en belooft 'm daarna netjes te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Het lijkt redelijk te gaan.... gelukkig staat het complex ook best in een fatsoenlijke buurt en zijn de meeste werkzaamheden binnen achter de centrale toegang. Ze hebben inmiddels een paar appartementen gedaan en zijn ongeveer 2uur bezig per appartement waarbij dan dus inderdaad de voordeur open moet, en niet altijd is er dan iemand bij.

Als bewoner dan inderdaad wel zelf thuis zijn.

Blijft ook altijd een beetje een bijzondere vindt ik zo met die sloten. Nu lopen er dus wat mensen van de installateur rond die dus ook de nieuwe sleutels uitgeven. Niets ervan staat op papier, bewoner tekent ook verder helemaal niets maar krijgt 3 nieuwe cilinders en 6 bijbehorende sleutels.

Dan begint het er natuurlijk al mee dat je er maar op moet vertrouwen dat er inderdaad maar 6 sleutels zijn gemaakt. En dat het ook in de toekomst een betrouwbaar bedrijf en medewerkers blijken te zijn die niet gewoon een administratie met cilindernummers kunnen raadplegen en sleutels kunnen bijbestellen. Ook lijkt elke slot een mastertag te krijgen, nul communicatie wie die nu heeft of gaat krijgen. En ook daarvan zijn duplicaten te krijgen. Met zo'n ding krijg je dus ook gewoon toegang.....

Zo bizar dat er over dit soort aspecten geen communicatie is en je dus maar moet hopen dat er geen misbruik wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 16:18
Visueel ziet dat nieuwe systeem er wel veel beter uit dan de eerdere versie, daar zou ik blij om zijn.
Beheer en vertrouwen zijn inderdaad wel iets dat je moet kunnen hebben. Uiteindelijk is er één hoofdpartij die je moet kunnen vertrouwen en dat is de leverancier.

Ik neem aan dat de sleutels niet zomaar na te bestellen/maken zijn en de leverancier bij houdt hoeveel sleutels er zijn uitgegeven en aan wie. Ook zal het systeem bijhouden wie wanneer toegang heeft gehad tot de woning.
Dus als er misbruik is gemaakt kan je bij de leverancier opvragen of er extra sleutels in omloop waren en een uitdraai van de toegangslogs.

Als je het niet wilt of kunt vertrouwen dan kun je altijd nog de stekkers uit het systeem trekken en de batterijen in het slot verwijderen. Dat laatste is wel iets waar ik nieuwsgierig naar ben. Hoe lang gaan die batterijen in het slot mee en wie gaat ze vervangen als ze leeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
nklaver234 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:02:
Visueel ziet dat nieuwe systeem er wel veel beter uit dan de eerdere versie, daar zou ik blij om zijn.
Dat ziet er zeker veel beter uit.... het lijkt nu een gewoon slot ipv zo'n domme aftermarket oplossing op een bestaande cilinder. Kost wat maar dan heb je ook wat..... weet je in ieder geval weer waar de huurverhoging naartoe gaat :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
nklaver234 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:02:
Ik neem aan dat de sleutels niet zomaar na te bestellen/maken zijn en de leverancier bij houdt hoeveel sleutels er zijn uitgegeven en aan wie. Ook zal het systeem bijhouden wie wanneer toegang heeft gehad tot de woning.
Dus als er misbruik is gemaakt kan je bij de leverancier opvragen of er extra sleutels in omloop waren en een uitdraai van de toegangslogs.
Daar zit wat mij betreft ook het grote probleem.... veel partijen zonder dat je enig inzicht hebt in wat er gebeurt. En dat voor het toegang tot je woning.

Fysieke sleutels is nog te overzien. Als die nu niet nagemaakt zijn of zomaar bij te bestellen is dat nog enigszins beheersbaar maar er zijn dus al wel minsten 2 partijen en vele medewerkers die ze door hun handen hebben gehad of toegang hebben tot een administratie van cilindernummers.

Het probleem zit vooral in het elektronische gedeelte. Daarmee kan je dus gewoon (door iedereen aan te kopen) tags van dit systeem autoriseren, net zoals je dat kan voor toegang met de app op een mobiele telefoon.

En zolang niemand garandeert dat dit alleen door bewoners kan gebeuren (en de opzet is dat ook de woco die autorisatie heeft) heb je dus geen controle over wie door jouw voordeur kan komen. Met dit slot kan je ook voorkomen dat het gebeurt door bijvoorbeeld de cilinder dicht te draaien. Inzicht heb je zelf ook niet in de huidige opzet. En zelfs dan zijn daar vraagtekens bij te plaatsen. Je krijgt namelijk geen inzicht in wie precies de app heeft gebruikt alleen dat er gebruik is gemaakt. Dit om de privacy van de app eigenaar (zoals een medewerker van een zorgorganisatie) te beschermen. Hoe verzin je het..... die gegevens ga je natuurlijk bij misbruik onder hetzelfde excuus ook niet krijgen van de woco of de zorgorganisatie die iemand rechten op jouw voordeur heeft gegeven.

Blijft alleen als optie over alle elektronica uit te schakelen door stroom naar de BT ontvanger uit te schakelen en wellicht ook nog de batterij in het slot zelf te verwijderen. De ontvanger heeft ook netvoeding dus de batterijen zijn alleen voor nood en de batterij in het slot zelf zou jaren mee moeten kunnen.

Maar het principe zou natuurlijk moeten zijn dat de toegang fatsoenlijk geregeld wordt, zeker voor het elektronische gedeelte. En dan hopen dat die cloud omgeving van ze niet gehacked gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
TweakGP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Daar zit wat mij betreft ook het grote probleem.... veel partijen zonder dat je enig inzicht hebt in wat er gebeurt. En dat voor het toegang tot je woning.

Fysieke sleutels is nog te overzien. Als die nu niet nagemaakt zijn of zomaar bij te bestellen is dat nog enigszins beheersbaar maar er zijn dus al wel minsten 2 partijen en vele medewerkers die ze door hun handen hebben gehad of toegang hebben tot een administratie van cilindernummers.

Het probleem zit vooral in het elektronische gedeelte. Daarmee kan je dus gewoon (door iedereen aan te kopen) tags van dit systeem autoriseren, net zoals je dat kan voor toegang met de app op een mobiele telefoon.

En zolang niemand garandeert dat dit alleen door bewoners kan gebeuren (en de opzet is dat ook de woco die autorisatie heeft) heb je dus geen controle over wie door jouw voordeur kan komen. Met dit slot kan je ook voorkomen dat het gebeurt door bijvoorbeeld de cilinder dicht te draaien. Inzicht heb je zelf ook niet in de huidige opzet. En zelfs dan zijn daar vraagtekens bij te plaatsen. Je krijgt namelijk geen inzicht in wie precies de app heeft gebruikt alleen dat er gebruik is gemaakt. Dit om de privacy van de app eigenaar (zoals een medewerker van een zorgorganisatie) te beschermen. Hoe verzin je het..... die gegevens ga je natuurlijk bij misbruik onder hetzelfde excuus ook niet krijgen van de woco of de zorgorganisatie die iemand rechten op jouw voordeur heeft gegeven.

Blijft alleen als optie over alle elektronica uit te schakelen door stroom naar de BT ontvanger uit te schakelen en wellicht ook nog de batterij in het slot zelf te verwijderen. De ontvanger heeft ook netvoeding dus de batterijen zijn alleen voor nood en de batterij in het slot zelf zou jaren mee moeten kunnen.

Maar het principe zou natuurlijk moeten zijn dat de toegang fatsoenlijk geregeld wordt, zeker voor het elektronische gedeelte. En dan hopen dat die cloud omgeving van ze niet gehacked gaat worden.
toon volledige bericht
Ik zit me ook af te vragen wat een verzekeraar hier van vindt, mocht er ingebroken worden. Geen braakschade, bewijs maar dat het niet jouw schuld was? 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
dragon2 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:35:
[...]
Ik zit me ook af te vragen wat een verzekeraar hier van vindt, mocht er ingebroken worden. Geen braakschade, bewijs maar dat het niet jouw schuld was? 🤷
Nog zo'n aspect inderdaad...... je zou haast gedwongen worden een camera op te gaan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:51
TweakGP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:23:
[...] Je krijgt namelijk geen inzicht in wie precies de app heeft gebruikt alleen dat er gebruik is gemaakt. Dit om de privacy van de app eigenaar (zoals een medewerker van een zorgorganisatie) te beschermen. Hoe verzin je het..... die gegevens ga je natuurlijk bij misbruik onder hetzelfde excuus ook niet krijgen van de woco of de zorgorganisatie die iemand rechten op jouw voordeur heeft gegeven.
Maar dat is in het geval van thuiszorg nu al zo met het sleutelsysteem. Je geeft sleutel af, die hangt bij thuiszorg in een kluis en dienstdoend medewerker haalt die eruit. Maar een kwaadwillende kan die sleutel ook meenemen als hij andere sleutels pakt en dan weet je ook niet wie dat was. Laat staan of die sleutel gebruikt is of niet.
Verder helemaal eens hoor, dat de bewoner de toegang moet beheren en dat woco daar geen inzicht in moet hebben. Hooguit de boel moet kunnen forceren in geval van nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Toke_gt schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Maar dat is in het geval van thuiszorg nu al zo met het sleutelsysteem. Je geeft sleutel af, die hangt bij thuiszorg in een kluis en dienstdoend medewerker haalt die eruit. Maar een kwaadwillende kan die sleutel ook meenemen als hij andere sleutels pakt en dan weet je dat ook niet wie dat was. Laat staan of die sleutel gebruikt is of niet.
Dat is helemaal waar..... en in theorie kan iemand dan ook een extra sleutel laten maken. Alleen bij mijn ouders hangt geen sleutelkluis en nu komt er dus standaard bij iedereen een digitale versie.

Maar ik nader inmiddels de fase waarin ik een formele klacht ga indienen aangezien ik verder geen enkele response krijg. Maandag er nog maar eens een laatste telefoontje aan wagen. Vandaag mooie weer dus dan werken ze vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
TweakGP schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:05:
nu komt er dus standaard bij iedereen een digitale versie.
Bij iedereen? Ik neem aan alleen bij de WoCo.
Nog steeds raar, want dat zou inderdaad gewoon bij de bewoners zelf in beheer moeten zijn.

Maar dat een WoCo een sleutel mag hebben, kan best zijn vastgelegd in de huurovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Pat911 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Bij iedereen? Ik neem aan alleen bij de WoCo.
Ik bedoelde aan te geven dat feitelijk nu iedereen ipv een fysieke sleutelkluis een digitale sleutelkluis gaat krijgen omdat de autorisatie niet alleen/geheel niet bij de bewoner komt te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Pat911 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Maar dat een WoCo een sleutel mag hebben, kan best zijn vastgelegd in de huurovereenkomst.
Zo werkt het niet helemaal..... de wet is duidelijk dat een verhuurder niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de huurder binnen mag treden. Sleutelbezit door een verhuurder past daar dus eigenlijk niet bij. Bezit is dan nog geen gebruik, maar in principe dus gewoon ook geen bezit van extra sleutels.

Nu zijn er wel wat situaties waarbij het wel mag zoals langdurige, vooraf aangekondigde werkzaamheden enzo. Maar dus niet standaard zoals het nu ingericht gaat worden.

Het lijkt ook gewoon een glijdende schaal. Bij fysieke sleutels ziet iedereen het probleem. Nu bij elektronische sleutels is de benadering ineens anders. Terwijl ik persoonlijk die laatste veel risicovoller vindt als de rechten niet fatsoenlijk zijn geregeld en worden bewaakt.

Ben persoonlijk ook wel benieuwd hoe die hele cloud omgeving er nu uitziet en hoe de beveiliging daarvan geregeld is.

Ik zie natuurlijk ook de voordelen. Maar alleen de gedachte al dat je tienduizenden voordeursloten in een cloud omgeving gaat zetten en ze dan allemaal zou kunnen openen als er wat misgaat :-(.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakGP op 21-03-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
TweakGP schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Zo werkt het niet helemaal..... de wet is duidelijk dat een verhuurder niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de huurder binnen mag treden. Sleutelbezit door een verhuurder past daar dus eigenlijk niet bij. Bezit is dan nog geen gebruik, maar in principe dus gewoon ook geen bezit van extra sleutels.
Zie https://www.advocaatzoeke...der-recht-op-een-sleutel/
Bezit van de sleutel kan afgesproken zijn, maar zoals je zegt mag de verhuurder dan nog steeds niet zonder toestemming naar binnen. Maar die 2 zaken staan wat mij betreft los van elkaar. Als je de verhuurder daarin niet vertrouwt, is er een groter/ander probleem.
Zo heb ik bijvoorbeeld op mijn werk ook autorisatie tot bepaalde gegevens, maar alleen met toestemming van mijn leidinggevende mag ik ook zoeken in die gegevens, en dan nog alleen gericht en op verzoek.
Nu zijn er wel wat situaties waarbij het wel mag zoals langdurige, vooraf aangekondigde werkzaamheden enzo. Maar dus niet standaard zoals het nu ingericht gaat worden.
Nogmaals, dat ligt aan de huurovereenkomst.
Het lijkt ook gewoon een glijdende schaal. Bij fysieke sleutels ziet iedereen het probleem. Nu bij elektronische sleutels is de benadering ineens anders. Terwijl ik persoonlijk die laatste veel risicovoller vindt als de rechten niet fatsoenlijk zijn geregeld en worden bewaakt.

Ben persoonlijk ook wel benieuwd hoe die hele cloud omgeving er nu uitziet en hoe de beveiliging daarvan geregeld is.
Bij allebei is er een risico. Ik denk niet dat het ene groter is dan het andere. Bij fysieke sleutels, waarbij ongetwijfeld genoteerd staat bij welk huis dat hoort, kan iedereen die er onbedoeld bij kan er foute dingen mee doen. Bij een digitale sleuteltoegang moet je eerst al toegang hebben tot de omgeving om die autorisaties uit te delen. Dus als iedere medewerker die daar bij kan netjes zijn computer vergrendelt als er koffie wordt gehaald.... en dan nog moet de toevallige passant maar weten welke applicatie daarvoor nodig is en hoe die werkt.... een fysieke sleutel met label met daarop het huisnummer kan door elke koekenbakker worden weggepakt.
Ik zie natuurlijk ook de voordelen. Maar alleen de gedachte al dat je tienduizenden voordeursloten in een cloud omgeving gaat zetten en ze dan allemaal zou kunnen openen als er wat misgaat :-(.
Die massaliteit is wel een probleem. Maar bijvoorbeeld bij een grote brand kan dat dus ook zomaar een groot voordeel zijn. Helemaal als hulpdiensten een mastertag zouden hebben, maar vertrouw je die dan ook niet meer?

Duidelijk is wel dat de WoCo niet duidelijk is in haar communicatie en openheid. De vragen die jij hebt zou ik ook hebben, en ik zou zeker willen dat ik als huurder zonder tussenkomst van de WoCo autorisaties zou kunnen uitdelen/intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:05
Is het niet mogelijk om een tweede - eigen - slot op de deur te monteren? Zodat bewoners ten allen tijde de mogelijkheid hebben om derden GEEN toegang te geven tot hun woning?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
alexbl69 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:49:
Is het niet mogelijk om een tweede - eigen - slot op de deur te monteren? Zodat bewoners ten allen tijde de mogelijkheid hebben om derden GEEN toegang te geven tot hun woning?
Niet zonder veel hak/breekwerk..... je wil natuurlijk wel dat de mensen die jij toegang wilt geven gewoon binnen kunnen en daarom werkt een slot alleen aan de binnenkant ook niet.

Oplossing tot er een fatsoenlijke inrichting is zal zijn het gehele elektronische deel uitschakelen. Dat kan in principe door alle stroomvoorzieningen uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Pat911 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:52:
[...]
Zie https://www.advocaatzoeke...der-recht-op-een-sleutel/
Bezit van de sleutel kan afgesproken zijn, maar zoals je zegt mag de verhuurder dan nog steeds niet zonder toestemming naar binnen. Maar die 2 zaken staan wat mij betreft los van elkaar.
Zelfs dit stuk geeft toch aan dat het veel complexer is. En aangezien bezit zonder gebruik gewoon zinloos is staat het in mijn optiek dus niet zo los van elkaar. Buiten dat is het hier ook niet van toepassing omdat er niets in het huurcontract staat :-).

[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 22-03-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
[...]
Zo heb ik bijvoorbeeld op mijn werk ook autorisatie tot bepaalde gegevens, maar alleen met toestemming van mijn leidinggevende mag ik ook zoeken in die gegevens, en dan nog alleen gericht en op verzoek.
Klinkt leuk.... maar als er geen serieuze processen zijn ingericht om jouw gedrag dan te monitoren dan stelt het weinig voor. Het principe hoort natuurlijk ook gewoon omgedraaid te zijn. Jij krijgt alleen autorisatie na toestemming van je leidinggevende en dan ook beperkt tot een specifiek doel. Doorlopende autorisatie hoort gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
[...]
Die massaliteit is wel een probleem. Maar bijvoorbeeld bij een grote brand kan dat dus ook zomaar een groot voordeel zijn. Helemaal als hulpdiensten een mastertag zouden hebben, maar vertrouw je die dan ook niet meer?
Inderdaad, die vertrouw ik ook niet persé....... dit soort dingen is altijd een glijdende schaal. Het gaat in beginsel vooral om het principe dat niemand anders dit voor jou zou moeten kunnen bepalen. En dat er dus ook niemand allerlei dingen gaat verzinnen die ineens mogelijk zijn omdat je alles connected hebt gemaakt.

Maar ik snap dat niet iedereen er zo strak inzit als ik.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakGP op 22-03-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
[...]
Duidelijk is wel dat de WoCo niet duidelijk is in haar communicatie en openheid. De vragen die jij hebt zou ik ook hebben, en ik zou zeker willen dat ik als huurder zonder tussenkomst van de WoCo autorisaties zou kunnen uitdelen/intrekken.
Daar zit het eerste en grootste probleem inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:33
Als huurder mag je ook het slot van je voordeur zelf bepalen. Dat lijkt me de beste route (van een bureaucratie ga je het niet winnen). Als je dan ooit gaat verhuizen dan plaats je het oude slot terug. Dit lijkt me de meest veiligste en makkelijkste optie. Wat verschrikkelijk om zo afhankelijk te zijn van zo’n logge instantie. Brr.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
TweakGP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:15:
Ik was er maar even bij toen ze bij mijn ouders begonnen.
Gemiste kans om je punt te maken.

imho had je ze beter weg kunnen sturen met de mededeling dat er geen interesse is. Nu hebben je ouders in feite de nieuwe situatie al geaccepteerd en de woningcorporatie krijgt zo geen signaal terug dat ze er meer effort in moeten steken.

De uitvoerder rapporteert straks dat alle sloten succesvol conform opdracht zijn gewisseld en heeft de woningcoorporatie zijn zin gekregen.

Pagina: 1 2 Laatste