Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-04 10:54
Sinds vorig jaar zijn we eigenaar van ons huis. Nu willen hier stap voor stap duurzame/kostenbesparende maatregelen gaan nemen (nog beter isoleren, zonnepanelen, warmtepomp enz).

Daarom een aantal offertes opgevraagd, waaronder de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis.

Hieronder de situatie.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lU2VAEDI1ET3ttlZVSfwvX1CFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QUQTYB8Z2mbijhCgwGAAoFY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYSSxjAYR8Rj_p47b7GZTGwzCz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kvWCoMCBT8JBX67FbRMACjR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5KRhMc17f5OTmHOrWJuLAWQjnY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqhDztPXNkjgRyzFafNqwPT9.jpg?f=user_large

Het dak op de woning is licht hellend, circa 11 graden. Dit levert volgens een aantal installatiebedrijven meteen een probleem met installeren op. Aan de voorzijde zit ook een kleine dakkapel en een klein geveltje, wat enige schaduw op zou kunnen leveren. Al loopt dit stuk dak wel echt stijl naar beneden, is ook niet meegenomen in het oppervlak.
Beschikbare (dak)ruimte
Woonhuis: 40m2
Schuur: 22 m2
Schaduw
Heel klein beetje aan de voorkant wellicht.
Jaarverbruik
Nu circa 3000 kWh, zonder warmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Budget is ondergeschikt. Ik wil vooral zoveel mogelijk zelf gaan gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf.
Bijhouden van data
Puur inzicht
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes ontvangen. Zelf ben ik toch wel geschrokken van de prijs. Ik zie hier op het forum regelmatig offertes voorbijkomen van minder dan 1,- per wP. Daar kom ik niet aan. Installatie op het licht hellende bitumen dak blijkt een uitdaging. Daarom heb ik zowel offertes gevraagd voor panelen op het platte dak van de schuur. Dit zou mijn huidige verbruik moeten dekken.

Omdat we in de toekomst wellicht de schuur willen verkleinen en een warmtepomp/airco's willen gaan installeren ook offertes opgevraagd voor het dak van het woonhuis. Hier kan ik meer panelen kwijt.

Wat mij opviel is dat de collectieve inkoop via Vereniging Eigen Huis helemaal niet zo voordelig is. Ook gebruiken alle aanbieders micro-omvormers. Mij lijkt echter een string omvormer ook prima toe te passen, wat in de kosten moet gaan schelen.

Saman Group gaf aan een dakhelling van minimaal 15% te moeten hebben. Dit moet ik nog nameten omdat ik bang ben dit niet te gaan halen. Zij brengen daarna nog offerte uit.

Offertes voor dak van de schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcDYZosNL6N5c0_AUhDyZkQcQzA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MSrDPu7lgSMKPvicDHhaRvhp.jpg?f=user_large

Offertes voor het dak van het woonhuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4sNpPhGenbGMcsb7keM7TqYg0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uxAOY5XB5NmGM1Q0RMo84mK.jpg?f=fotoalbum_large

Met daarbij de volgende legplannen.

NZU woonhuis met 15 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P__WkxnQFSJwMQoOpHYBzQEAMwI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q8qqV3kg0vqtv1tcMQ8cYWs7.jpg?f=user_large

NZU woonhuis met 8 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1epuYugBaIz84C4GgMa0gIT4UQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YIeFZeJlGLPOcXcXbugo9krY.jpg?f=user_large

Solar Concept woonhuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diuqbK5vH3A1LoLsbCroNs9BG7Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kr9tVRqc1o6m6Q9Xu5bxBT4h.jpg?f=user_large

NZU dak schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZatzSNzHWj1k3LShEosA0LeVE8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qDGLdblmcL5w7Kyc7TnvgYy0.jpg?f=user_large

Solar Concept schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV5Hr-H-JvvhDUlbDNupHBLbbXc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CjqrDE7HrHv70MQIECrvHyv0.jpg?f=user_large

Saman Group schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgF2O5c9pRn4mF9D662XaVR-kNc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fR9gFouVa0YROLZGMdWBbiUb.jpg?f=user_large
Regio
Regio Breda

Wat vinden jullie van deze offertes? Te hoog? Kan ik inderdaad met stringomvormers werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die prijzen zijn idd te hoog en je kunt idd af met een een stringomvormer.

Hebben ze/ heb jijzelf ook berekend wat de panelen op gaan leveren? Als je dat niet belangrijk vind is dat ook prima, dan weten we waar we aan toe zijn.

Ik zou iig meer offertes opvragen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
DaWizza schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:55:
Die prijzen zijn idd te hoog en je kunt idd af met een een stringomvormer.

Hebben ze/ heb jijzelf ook berekend wat de panelen op gaan leveren? Als je dat niet belangrijk vind is dat ook prima, dan weten we waar we aan toe zijn.

Ik zou iig meer offertes opvragen.
Ja, verwachte opbrengst staat onder geschat vermogen in de tabellen. Zal deze even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Dakhelling is via een tool op te zoeken: kaasmakert in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Gevoelsmatig zou ik (vanwege de onrust over salderen e.d.) vooral geen al te dure installatie (dus met micro-omvormers e.d.) plaatsen, maar zo voordelig mogelijk een leuk setje op het schuurdak leggen (want makkelijk bereikbaar en dus goedkoper montagemateriaal en montagekosten).

In hoeverre is zelf doen (met vrienden wellicht?) een optie? Desnoods aansluiting op groepenkast uitbesteden aan een elektricien. Vorig jaar bij familie een setje gelegd op platte dak van de schuur: Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west) dat was toen iets van €1800 alles bij elkaar (panelen, stringomvormer, montagemateriaal). Kan nu nog wel voordeliger denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
ThinkPad schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:21:
Dakhelling is via een tool op te zoeken: kaasmakert in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Gevoelsmatig zou ik (vanwege de onrust over salderen e.d.) vooral geen al te dure installatie (dus met micro-omvormers e.d.) plaatsen, maar zo voordelig mogelijk een leuk setje op het schuurdak leggen (want makkelijk bereikbaar en dus goedkoper montagemateriaal en montagekosten).

In hoeverre is zelf doen (met vrienden wellicht?) een optie? Desnoods aansluiting op groepenkast uitbesteden aan een elektricien. Vorig jaar bij familie een setje gelegd op platte dak van de schuur: Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west) dat was toen iets van €1800 alles bij elkaar (panelen, stringomvormer, montagemateriaal). Kan nu nog wel voordeliger denk ik.
Dankjewel voor de tool, deze geeft idd minder dan 15graden aan.

Zelf zelf doen vind ik wel een dingetje. Monteren van frames e.d. moet wel lukken, maar ben verder niet heel technisch onderlegt. Aansluiten kan natuurlijk altijd voor een elektricien, maar ook het lijstje bij elkaar vraagt wel wat zo te lezen in jouw topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:28
Aangezien het dak licht hellend is kun je hier simpelweg trapezium profiel op schroeven en daar direct de panelen op monteren, enige dingetje (Persoonlijk meer) is boren door bitum dak heen is toch altijd wel iets van hmmm..... en anders de stokschroef methode met bitumen flappen die de aanbieders aanbieden.

Weet je de dak constructie verder onder het bitumen?

Jou dak kijkend is niks mis met een string omvormer 2x MPPT tracker 1 voorkant en 1 achterkant. ik Gok dat het wel meevalt met de schaduw van de schoorstenen voor de zekerheid zou ik toch een paar Tigo's meenemen.

ga de schuur als een losstaand systeem zien met losse omvormer hierop. Ik ga ervanuit dat er een aparte losse kabel naar de schuur ligt, oftewel je kunt een PV verdeler in de schuur monteren voor de panelen op dat dak?

De prijzen zijn inderdaad aan de hoge kant, ik vermoed dat het nogsteeds prima moet lukken voor rond de 1 euro per WP. ik ben bang dat deze installateurs lui zijn... ik zal je suggestie via DM sturen van een partij die ik ken bij jullie in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
Aan je username te zien kom je uit de buurt van Breda ;) Ik zelf ook.

Ik heb zelf 3 jaar geleden mijn panelen door Wedak uit Terheijden laten aanleggen en ben daar erg tevreden over. Waar andere partijen allemaal op micro inverters stuurden gaven zij aan dat in mijn geval een string ook prima zou volstaan. Prijs was ook stuk lager dan de wat grotere spelers uit de buurt waar ik bij opgevraagd had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:10
davasch schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:52:

Ik heb zelf 3 jaar geleden mijn panelen door Wedak uit Terheijden laten aanleggen en ben daar erg tevreden over. Waar andere partijen allemaal op micro inverters stuurden gaven zij aan dat in mijn geval een string ook prima zou volstaan. Prijs was ook stuk lager dan de wat grotere spelers uit de buurt waar ik bij opgevraagd had.
Sluit mij aan, Wedak is een goede en betrouwbare partij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
davasch schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:52:

Bedankt! Daar ook offerte aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
Chrisverst schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:39:
Aangezien het dak licht hellend is kun je hier simpelweg trapezium profiel op schroeven en daar direct de panelen op monteren, enige dingetje (Persoonlijk meer) is boren door bitum dak heen is toch altijd wel iets van hmmm..... en anders de stokschroef methode met bitumen flappen die de aanbieders aanbieden.

Weet je de dak constructie verder onder het bitumen?

Jou dak kijkend is niks mis met een string omvormer 2x MPPT tracker 1 voorkant en 1 achterkant. ik Gok dat het wel meevalt met de schaduw van de schoorstenen voor de zekerheid zou ik toch een paar Tigo's meenemen.

ga de schuur als een losstaand systeem zien met losse omvormer hierop. Ik ga ervanuit dat er een aparte losse kabel naar de schuur ligt, oftewel je kunt een PV verdeler in de schuur monteren voor de panelen op dat dak?

De prijzen zijn inderdaad aan de hoge kant, ik vermoed dat het nogsteeds prima moet lukken voor rond de 1 euro per WP. ik ben bang dat deze installateurs lui zijn... ik zal je suggestie via DM sturen van een partij die ik ken bij jullie in de buurt.
Helder, dankjewel! Ook de schuur kan prima met een string omvormer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Breda076 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Helder, dankjewel! Ook de schuur kan prima met een string omvormer toch?
Ja dit is geen probleem, dit wordt wel een mini string omvormer 1 fase aangezien het aantal panelen heel weinig is. de partij welke ik jou heb gestuurd via DM kan hier goed advies in geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Chrisverst schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Ja dit is geen probleem, dit wordt wel een mini string omvormer 1 fase aangezien het aantal panelen heel weinig is. de partij welke ik jou heb gestuurd via DM kan hier goed advies in geven.
Hoeft geen probleem te zijn hoor, zijn tegenwoordig diverse omvormers (Goodwe, Solis) die vanaf 50V al opstarten. Dat red je met twee panelen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
ThinkPad schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Hoeft geen probleem te zijn hoor, zijn tegenwoordig diverse omvormers (Goodwe, Solis) die vanaf 50V al opstarten. Dat red je met twee panelen al.
Klopt, alleen wel een 1 fase omvormer :)
Pagina: 1