Rioolaansluiting: gemeente wel/niet gres laten vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
In ons huis uit 1899 gaan we op de BG schuimbeton laten storten. Voorafgaand daaraan vervangen we dan ook gelijk oa de riolering: gresbuis die in 1930 is gelegd en waarmee waarschijnlijk sowieso wel eens wat mag gebeuren. In principe willen we het 'gewoon' zelf doen.

Een aannemer (die we inhuren voor wat anders) gaf aan dat het lastig en 'faalgevoelig' is om PVC aan te sluiten op gres. 'Loodgieters doen dat niet graag' en zelfdoen zou hij niet aanraden. Hij gaf als tip om de gemeente te vragen de rioolaansluiting 'gewoon' vanaf de erfgrens te vervangen door gres.

Gemeente inmiddels gesproken. Zij geven aan dat het zo'n 1000 euro gaat kosten en dat 3 meter verderop die nieuwe PVC-buis dan weer aangesloten zal worden op de gres hoofdriolering. Ze hebben verder ook geen plannen om gresbuizen door PVC te gaan vervangen, maar gaan de komende jaren juist alles relinen. Vervangen door PVC doen ze dus alleen op uitdrukkelijk verzoek van de bewoner.

Het voelt voor mij in principe wat onzinnig om 1000 euro te betalen voor het (letterlijk) verplaatsen van een aansluitprobleem. Anderzijds: ik wil die riolering zelf gaan aanleggen en als PVC naar gres echt zo lastig is...

Ik begrijp dat je met een krimpmof moet werken en dan evt. afwerken met cement. Dat moet dan gebeuren op onze erfgrens, waar 70 cm brede bakstenen trapfundering ligt. Een volledige gang met werkbare hoogte onder de fundering graven trekt me niet zo, dus het klusje zal dan maar aan de binnenzijde op 35 cm vóór de erfgrens geklaard moeten worden, waar ik er met wat graafwerk tenminste goed bij kan. Diameter gresbuis weet ik nu nog niet. Ik weet wel vrij zeker dat het voorste deel nooit vervangen is en dus geen asbest. (Achter in de tuin naar het voormalige buitentoilet ligt wel een stukje met asbest maar dat laten we lekker zitten)

Wie heeft dit klusje eerder geklaard en wat zijn de ervaringen?

[ Voor 15% gewijzigd door Purk80 op 12-03-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
Volgens mij gebruik je daar inderdaad een kimpmof voor. Die smelt je om de gresbuis heen en dan is afwerken met cement ook niet nodig.

In dit topic met soortgelijke casus staan ook handige tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik dacht eigenlijk dat de stroomrichting verkeerd is om een krimpmof te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-09 23:24

lasharor

7 december 2004

Je hebt hier overgangsstukken voor: https://www.vanwalraven.c...19/groups/g+c+p+a+nr+view

Een krimpmof kan ook, maar je moet inderdaad rekening houden met stroomrichting.

Ik denk dat het allemaal in een woning wel mee zal vallen. Je zeker op dat punt niet opeens last van waterdruk door verstoppingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
Als de diameter groot is zou je kunnen kijken of je een pijp er in kan steken dan zou je later aan de buitenzijde altijd de gres er omheen weg kunnen tikken en dan kom je bij de PVC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Purk80 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:31:
Een volledige gang met werkbare hoogte onder de fundering graven trekt me niet zo, dus het klusje zal dan maar aan de binnenzijde op 35 cm vóór de erfgrens geklaard moeten worden, waar ik er met wat graafwerk tenminste goed bij kan.
Je kunt het ook net na de erfgrens doen, mochten ze dan ooit besluiten te gaan vervangen, dan heb je niet nog een halve meter gres.

Formeel moet je daarvoor ook weer een vergunning voor aanvragen, maar in een rustige straat kraait daar geen haan naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Zelfde verhaal hier gehad bij de aanleg van nieuwe riolering van het huis. Moest ook worden aangesloten op de oude gresbuis van het gemeenteriool. De situatie was hier wel anders, omdat de aansluiting niet op de erfgrens lag, maar zo'n twee meter er van af aan mijn kant onder de oprit. Dat had te maken met het feit dat het hoofdriool hier erg diep (zo'n 8 meter) onder de straat ligt. Vanaf de gemeente aansluiting gaat het direct onder 45 graden naar beneden.

Ik heb de aansluiting van de 160 mm PVC op gres zelf gedaan m.b.v. een krimpmof. Dat ging prima.
Bij de krimpmof die ik had zat ook nog een 10 mm dikke rubber ring. Die ging samen met de mof over de gresbuis heen waarna de boel met een brander gekrompen werd. Gemeenteambtenaar is nog even komen kijken ter goedkeuring en ging akkoord.

We zijn inmiddels 8 jaar verder en geen issues met vuilophoping o.i.d. Een half jaar geleden nog met een camera bekeken en alleen wat meuk op de bodem bij de PVC/gres overgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MalleHenkie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-09 18:14
Bij mij in de gemeente was het advies om er gewoon een flink stuk PVC in te steken, tot voorbij de erfgrens, omdat er inderdaad ook geen plannen liggen om het vanuit de gemeente in de straat te vervangen. Dus dat maar gedaan, en tot nog toe werkt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Terrz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:23:
Volgens mij gebruik je daar inderdaad een kimpmof voor. Die smelt je om de gresbuis heen en dan is afwerken met cement ook niet nodig.

In dit topic met soortgelijke casus staan ook handige tips.
yes, dat topic had ik gelezen. Geeft nuttige info, maar nog geen antwoord op m'n vraag, vandaar dat ik 'm hier toch even post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
twain4me schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:47:
Ik dacht eigenlijk dat de stroomrichting verkeerd is om een krimpmof te gebruiken.
Hoe dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
djluc schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:25:
Als de diameter groot is zou je kunnen kijken of je een pijp er in kan steken dan zou je later aan de buitenzijde altijd de gres er omheen weg kunnen tikken en dan kom je bij de PVC.
In welke zin kom je dan bij de PVC? De gemeente heeft hier dus alleen maar gres liggen.

Buitenzijde = gemeentegrond, dus daar mogen we in principe niet aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
TheGhostInc schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Je kunt het ook net na de erfgrens doen, mochten ze dan ooit besluiten te gaan vervangen, dan heb je niet nog een halve meter gres.

Formeel moet je daarvoor ook weer een vergunning voor aanvragen, maar in een rustige straat kraait daar geen haan naar.
Hmmm ja daar heb je een punt, zo'n resterende meter gres tzt is ook wel jammer.

"in een rustige straat kraait daar geen haan naar"? Een straat met weinig verkeer, of...? Ik heb eigenlijk geen beeld hoe streng de gemeente hierin is. Maar kan me idd ook wel voorstellen dat het wel zal loslopen. Dat ze als ze over 15-20 jaar als ze alsnog PVC gaan leggen niet opeens boetes gaan uitdelen aan mensen die ooit PVC net over de erfgrens hebben doorgetrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Masimo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:22:
Ik heb de aansluiting van de 160 mm PVC op gres zelf gedaan m.b.v. een krimpmof. Dat ging prima.

Bij de krimpmof die ik had zat ook nog een 10 mm dikke rubber ring. Die ging samen met de mof over de gresbuis heen waarna de boel met een brander gekrompen werd.

Gemeenteambtenaar is nog even komen kijken ter goedkeuring en ging akkoord.
Gemeenteambtenaar is komen kijken naar aansluiting op jouw eigen grond? Hmm hier ga ik anders ook nog even naar informeren.

Heb je die krimpmof zelf aangesloten? Wat voor brander gebruik je en zijn er nog dingen om op te letten? Tips/aandachtspunten?

Je graaft dan rondom grond weg om ruimte te maken voor de brander en na afloop gooi je dat weer vol & stamp je het aan? Verzakt dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
MalleHenkie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:33:
Bij mij in de gemeente was het advies om er gewoon een flink stuk PVC in te steken, tot voorbij de erfgrens, omdat er inderdaad ook geen plannen liggen om het vanuit de gemeente in de straat te vervangen. Dus dat maar gedaan, en tot nog toe werkt dat prima.
Ha wacht. PVC erin en dan zonder krimpmof?? Gewoon mooi naar beneden laten stromen? Hoeveel cm erin, een meter ofzo? Mooi ook als dat past. Ik weet niet welke diameter gres hier ligt en of PVC110 daar dan dus in zou passen.

En stroomt het bij verstopping dan niet terug omhoog & de grond in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Pvc er ver in en dan afsmeren met snelcement. Ik heb het ooit ook met zon mof gedaan maar matige aansluiting, paste net niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Purk80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:38:
"in een rustige straat kraait daar geen haan naar"? Een straat met weinig verkeer, of...? Ik heb eigenlijk geen beeld hoe streng de gemeente hierin is. Maar kan me idd ook wel voorstellen dat het wel zal loslopen. Dat ze als ze over 15-20 jaar als ze alsnog PVC gaan leggen niet opeens boetes gaan uitdelen aan mensen die ooit PVC net over de erfgrens hebben doorgetrokken...
Het gaat puur over de graafwerkzaamheden. Die mag je waarschijnlijk niet zonder vergunning doen.
Maar dat gaat vooral over hinder op de openbare weg & eventuele schade aan de bestrating.
Een overijverige BOA is dus het grootste risico.

Boetes op een 'foute' aansluiting zijn er niet zo ver ik weet. Hooguit dat je de kosten voor herstel moet betalen. Uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee, het is immers je eigen aansluiting.

Ps. Vergeet niet ergens een ontstop stuk of put erin te maken. Ideaal als je er ooit bij moet.
Pss. Als je een overgangsmof hebt, dan zitten er soms nokjes in om de PVC buis tegen te houden, die kun je ook weghalen, zodat je extra lengte erin kunt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Met ^, een put op de erfgrens is ideaal om discussies te vermijden: je ziet meteen of de verstopping bij jou zit of bij de gemeente.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:53
deWit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:07:
Pvc er ver in en dan afsmeren met snelcement. Ik heb het ooit ook met zon mof gedaan maar matige aansluiting, paste net niet lekker.
Zo heb ik het ook gedaan. 125 pvc buis paste precies in de gresbuis. Dus deze +/- 40 cm in de gresbuis geschoven/geslagen (zat toen best klem) en de randen afgesmeerd. Kan me niet voorstellen dat dat gaat lekken behalve bij druk opbouw. Daarom heb ik een ontstopstuk voor de aansluiting gemaakt om zo vanaf de pvc kant te kunnen ontstoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:02
Purk80 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:31:

Gemeente inmiddels gesproken. Zij geven aan dat het zo'n 1000 euro gaat kosten en dat 3 meter verderop die nieuwe PVC-buis dan weer aangesloten zal worden op de gres hoofdriolering. Ze hebben verder ook geen plannen om gresbuizen door PVC te gaan vervangen, maar gaan de komende jaren juist alles relinen. Vervangen door PVC doen ze dus alleen op uitdrukkelijk verzoek van de bewoner.

Het voelt voor mij in principe wat onzinnig om 1000 euro te betalen voor het (letterlijk) verplaatsen van een aansluitprobleem. Anderzijds: ik wil die riolering zelf gaan aanleggen en als PVC naar gres echt zo lastig is...
Je betaalt niet alleen voor het verplaatsen, maar je verlegt hiermee ook de risico's wanneer de "moeilijke" aansluiting in de toekomst problemen oplevert. Voor die 1000 euro maakt de gemeente een aansluiting op hun grond, en daarmee is het hun eigendom en verantwoordelijkheid bij toekomstige problemen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Purk80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Gemeenteambtenaar is komen kijken naar aansluiting op jouw eigen grond? Hmm hier ga ik anders ook nog even naar informeren.

Heb je die krimpmof zelf aangesloten? Wat voor brander gebruik je en zijn er nog dingen om op te letten? Tips/aandachtspunten?

Je graaft dan rondom grond weg om ruimte te maken voor de brander en na afloop gooi je dat weer vol & stamp je het aan? Verzakt dan niet?
De aansluiting op het gemeenteriool ligt inderdaad op mijn grond. Vanwege genoemde technische redenen. Dat is ook zo vastgelegd in de archieven, inclusief de goedkeuring. De verantwoordelijkheid voor de aansluiting ligt bij de gemeente.

Ja, zelf aangesloten. De gresbuis rondom vrijgemaakt en de mof er op geschoven. Vervolgens met een soldeerbrander rondom warm gestookt en laten krimpen. Dat uiteraard met beleid zodat het PVC niet verbrandde. Vervolgens nog rondom afgekit met Zwaluw Tixoplast. Als laatste met straatzand aangevuld en aangestampt. Opgevuld tot 15 cm boven de buis. Dan is er 25 cm korrelmix bovenop gekomen, 10 cm zand en de bestrating.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbjN1dCqahK1vp1v-0QfJ0AkTeM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qapSyQ1WQS7d5tMUHzBoZITu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
TheGhostInc schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:35:
[...]

Het gaat puur over de graafwerkzaamheden. Die mag je waarschijnlijk niet zonder vergunning doen.
Maar dat gaat vooral over hinder op de openbare weg & eventuele schade aan de bestrating.
Een overijverige BOA is dus het grootste risico.

Boetes op een 'foute' aansluiting zijn er niet zo ver ik weet. Hooguit dat je de kosten voor herstel moet betalen. Uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee, het is immers je eigen aansluiting.

Ps. Vergeet niet ergens een ontstop stuk of put erin te maken. Ideaal als je er ooit bij moet.
Pss. Als je een overgangsmof hebt, dan zitten er soms nokjes in om de PVC buis tegen te houden, die kun je ook weghalen, zodat je extra lengte erin kunt stoppen.
@graafwerkzaamheden: ah, mooi. Dan zal het wel loslopen. Toen we vorig jaar de meter wilden verplaatsen, gaf Enexis ons de opdracht om een mantebuis onder de fundering door te graven. Daarvoor moesten we dus ook de stoep volledig opengraven. Terwijl het daar vol ligt met leidingen. Nog even contact over gehad met gemeente en bij Enexis dubbel gecheckt of dat echt was wat ze wilden, maar jawel: echt de bedoeling. Foto's aangeleverd, boel weer dichtgegooid en een paar weken later kwamen ze dan langs om de boel weer open te halen en meter te verplaatsen. Wonderlijk, maar gemeente had er geen probleem mee.

Als alles klaar is en we eraan toe zijn om het binnenplaatsje te laten bestraten, vragen we de stratenmaker om wel om ook even dat stukje stoep mee te nemen. De boel was al verzakt voordat we gingen graven nl en de gemeente heeft al jaren niet echt haast om daar wat aan te doen. En inmiddels hebben we het zelf erger gemaakt. Dus tsja.

Ontstopstuk wil ik ook even naar kijken inderdaad! Het idee is dat je vanaf zo'n ontstopput een veer je huis in moet kunnen krijgen toch? Dat zou de ingang van die buis in de meterkast kunnen, die zit hier tegen de voorgevel, en vanaf daar dan schuin langs de fundering naar beneden

[ Voor 5% gewijzigd door Purk80 op 18-03-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
naftebakje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:02:
Met ^, een put op de erfgrens is ideaal om discussies te vermijden: je ziet meteen of de verstopping bij jou zit of bij de gemeente.
Exact op de erfgrens is hier lastig, omdat voorgevel erfgrens is. Links en rechts van de erfgrens zit 35 cm bakstenen trapfundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Ivow85 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Je betaalt niet alleen voor het verplaatsen, maar je verlegt hiermee ook de risico's wanneer de "moeilijke" aansluiting in de toekomst problemen oplevert. Voor die 1000 euro maakt de gemeente een aansluiting op hun grond, en daarmee is het hun eigendom en verantwoordelijkheid bij toekomstige problemen.
Yes, ik weet het. Alleen: dat bedrag...

De 1000 euro die de gemeenteambtenaar noemde bleek trouwens een flinke onderschatting. Inmiddels de aannemer van de gemeente even langsgehad, die kwam met een prijs van 3000 euro. Dat is qua budget gewoon echt geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Nav de opmerkingen hierboven ben ik inderdaad nog maar even gaan praten met het rioolbedrijf. Nu aansluiting vervangen zo duur blijkt te zijn, kunnen ze zich prima vinden in het voorstel om aan de buitengevel (dus vlak buiten de erfgrens) de gresbuis af te zagen, onze PVC-buis daar dan in te schuiven, en dan af te sluiten met snelbeton. Met inderdaad zo'n 40-50 cm overlap tussen gres en PVC.

Waarschuwde nog dat het snelbeton niet te dun moet zijn, omdat het dan de gresbuis in kan lopen, met verstopping tot gevolg. Evt. de kier eerst afdichten met een klein beetje PUR voordat het snelbeton erom gaat.

Zo gaan we het dan maar doen!

Mooi dat het rond is. Dank weer allen voor het meedenken!

[ Voor 37% gewijzigd door Purk80 op 27-03-2025 10:49 ]

Pagina: 1