Stukje riolering aanleggen op oude gresbuis — enkele vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:58

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik ben bezig met een renovatie van mijn huis en hierbij moeten we de nieuwe HWA’s (regenpijpen) aansluiten op het riool. Verder komt er in de toekomst een badkamer/toilet op een plek waar nu nog geen riool ligt, en gezien de ligging zou het handig zijn om hiervoor een aansluiting voor te bereiden op deze zelfde riolering. Hier heb ik enkele vragen over.

Situatie: Er ligt een oude gresbuis, diameter ± 10 cm binnen en 13,5 cm buiten. Rondom de gevel komt een grindstrook (± 35 cm breed en 50 cm diep). Schets.

Plan: Ik heb een krimpmof met tokrolring om aan de gresbuis vast te smelten, zodat ik verder kan werken met 110 mm PVC. Vanaf daar kan ik met een Y-stuk, enkele bochten en wat rechte stukken (met rubber manchetverbinding) de HWA’s bereiken en richting de nieuwe badkamer/toilet gaan. Om voor goede stroming te zorgen gebruik ik geen te scherpe bochten, en leg ik alles op afschot.

Vragen:

1. Ik verwacht dat in de krimpmof een verbreding zal zijn, en vervolgens een scherpe rand van de gresbuis zal uitsteken. De gresbuis is namelijk smaller dan het breedste deel van de krimpmof. Kan dit problemen geven met zaken die blijven haken en voor verstopping zorgen? Zover ik weet is zo’n krimpmof hiervoor bedoeld, dus ik hoop dat dit gewoon zo kan? Foto.

2. De uitgegraven geul voor de grindstrook is iets dieper dan de gresbuis ligt. Om het nieuwe PVC op de juiste hoogte en op afschot te krijgen, zou ik er op een aantal plaatsen een steen onder kunnen leggen. Later zal de hele geul gevuld worden met grind. Zal dit werken, of is het een risico dat het PVC gaat verzakken en dan niet meer goed op afschot ligt?

Voor nu zijn dit alle vragen :) Hoop dat iemand hier inzicht in heeft en me verder kan helpen!

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als het lukt je buis in de gresbuis schuiven en dan vast zetten met snelcement oid. Die verlopen werken altijd wat matig.

Buis altijd ondersteuning geven, voorkeur met zand. Met stenen heb je veel meer kans dat ie breekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
In BE moet je regenwater en vuil water scheiden (tot de erfgrens als er nog geen gescheiden stelsel ligt in de straat; daar komt het dan voorlopig met een Y stuk samen), en afhankelijk van de situatie kan het ook verplicht zijn een regenwaterput en infiltratie te voorzien.

Nu je toch aan het graven bent kost het je enkel wat extra buis om dit ook zo ver mogelijk te splitsen. Als je een sloot of terreinverschil hebt kan je gemakkelijk naar daar weg met je regenwater.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 07:20
Ik heb een jaar of wat geleden ook een krimpmof gebruikt voor bevestiging aan een gresbuis, echter was deze krimpmof niet symmetrisch rond, maar zo gemaakt dat de pvc aansluiting wat lager uitkwam dan puur in het midden, waardoor de kans op verstoppingen minder zou zijn. Elk randje en elke oneffenheid is namelijk een risico.

Dit idee zeg maar:

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_Dyka_57358055_0__57358065_0_tif_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTIzMjl8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oMjcvaDk1Lzg4NTkyODA5OTg0MzAuanBnfGU1OGQwYTdjOTQwNmFkMjIxMTA5MDQxZTUwNWI0YmY3MTljODc4YjhiYzM3MmIxZjJkMjcxNTk4NDM2MTk4MjQ

https://www.warmteservice...ring-125-x-157/p/57358065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 00:26
Hoe oud is die gresbuis? Her en der lees ik wat verschillende meningen of gresbuis per definitie vervangen zou moeten worden of niet. Als je toch al fors aan het renoveren bent is het wellicht ook een idee om dat ook deels mee te pakken?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
de eerste stap is:
Al het gres en stalen leidingen uit je woning/grond.

stap 2 is:

alles nieuw aanleggen met pvc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een jaar of 3 geleden alle gresbuizen in de tuin opgegraven en vervangen met PVC. De gresbuizen waren grotendeels gebroken en zorgden voor verstoppingen. Ik heb met de hand alles opgegraven en vervangen vanaf de gevel onder de grond (want daar ligt nog een gresbuis die in het beton is gegoten, onmodelijk om te vervangen dus) tot aan de erfgrens waar ik hem aan de PVC buis van de gemeente heb gekoppeld.

Ik heb ook zo'n krimpmof gebruikt maar dat is een behoorlijke uitdaging en ik ging van gres naar PVC (ipv andersom wat jij doet). Maar het werkt wel en ik heb tot op heden geen verstoppingen gehad.

Paar tips:
Maak een toegangsbuis naar boven zodat je later relatief makkelijk het riool in kan komen om hem te reinigen, danwel met je eigen hogedrukspuit of van het rioolreinigingsbedrijf. Ik heb een T-stuk op 2 strategische plaatsen gemaakt (150 rechtdoor, 125 naar boven) en een buis naar boven gemaakt met daarop een eindstop met schroefdeksel (https://www.hornbach.nl/s...5-mm/4106190/artikel.html). Deze ligt vlak onder het oppervlakte en dan hoef je alleen een tegel en een paar cm zand weg te halen om in je riool te kunnen komen.

Voor HWA is het natuurlijk veel beter om hem niet op het riool aan te koppelen maar gebruik te maken van bijvoorbeeld een buffer (bv https://www.hydroblob.com/ of een regenton)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:45:
Hoe oud is die gresbuis? Her en der lees ik wat verschillende meningen of gresbuis per definitie vervangen zou moeten worden of niet. Als je toch al fors aan het renoveren bent is het wellicht ook een idee om dat ook deels mee te pakken?
Inderdaad, ik zou het ook vervangen. Het toilet van mijn nieuwe (bestaande) woning was kort na de overdracht 'verstopt' en kon met geen mogelijkheid de verstopping achterhalen/verhelpen dus uiteindelijk een professional laten komen. Bleek dat er aan het einde van de gresbuis (van toilet tot net voorbij voordeur in totaal) boomwortels door de gresbuis waren gegroeid en dat dus een blokkade veroorzaakte. Schijnt wel vaker voor te komen en totaal niet te voorspellen of en wanneer het (weer) gebeurt, enige oplossing is vervangen met pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:58

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor alle reacties! Ik ga er verder naar kijken, en kijken of het mogelijk is de gresbuis helemaal te vervangen…

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Bij voorkeur alles PVC. Ik heb een keer een riolerings 'probleem' gehad vanwege een oude gebroken gresbuis, en laten we zeggen dat er geen hemelwater doorheen ging. Het rioleringsontstoppingsbedrijf draaide zich om en ging naar huis. It wasn't pretty.

Randjes vermijden inderdaad.
Ik verwacht niet dat PVC verzakt. Zo zwaar is het niet.

Als je PVC aanlegt kun je een aantal stukken waar je bij kunt schuifmoffen geven. Dan kun je in geval van problemen toch nog bij een buis zonder te zagen, en dan ben je heel blij met jezelf.

Tot slot, met de huidige droogte in het achterhoofd, zou ik de HWA op de tuin laten uitkomen, of op een waterton en niet primair in de afvoer.
Pagina: 1