Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-07 20:32
Dag mensen,

Als het even kan zouden we graag een warmtepomp installeren. Hybride, waarschijnlijk Quatt. In de tuin is eigenlijk geen optie: (groot) balkon kan daar gaan meeresoneren en schuttingen van buren staan vrij dichtbij waardoor het flink kan gaan kaatsen. En 2 meter afstand houden van alle erfgrenzen gaat ook lastig worden door de plek van de dubbele tuindeur.

We kijken nu dus naar plaatsing aan de gevel op de 2e verdieping. In het midden zit hij links en rechts dan exact 2 meter tot de erfgrens en recht naar voren 3 meter, met na 6 meter het schuine pannendak van de achterbuurman waar hij een zolder heeft die hij alleen gebruikt voor opslag. Als het geluid daar al kaatst, dan kaatst het schuin naar boven over onze nok, dus geen heen-en-weer-kaatsend geluid. Hopen we.

Maar. Klopt dat, of zijn we dan te optimistisch?

En bovenal: wie heeft ervaring met een warmtempomp aan een steens muur? Muur is 22 cm dikke baksteen (huis uit 1899) plus voorzetwanden. Achtergevel is uiteraard wel aan de balkenvloer gekoppeld met muurijzers.

Ik lees online heel uiteenlopende meningen over de mate van geluidsoverlast (resonantie in huis) die je kunt krijgen van een wp aan de gevel. Maar het type gevel is dan vaak niet duidelijk, terwijl dat nog wel verschil kan maken lijkt me. Wie o wie heeft met een 'oud' (steens) huis de stap genomen en hoe bevalt dat?

Foto voor het beeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECLKEvjBav1uIm2qJ9jKzZ5AyYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncjBqQ68icXvPDaejDjh5mrj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Purk80 op 12-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-07 12:57
22 cm, is dat niet gewoon tweesteens tegen elkaar, dus zonder spouw?

Lijkt me geen enkel probleem, qua trillingen heeft het voldoende massa. Gewoon de Quatt op veren zetten, op de beugel. Begel met rubbers aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-07 08:12
Advies is nog steeds om als het niet hoeft, hem niet aan de muur te hangen.Op de grond is nog altijd het beste. 2 meter van erfgrens hoeft niet, het gaat erom dat hij niet over de lawaaigrens gaat op de erfgrens toch? Zie specs van je warmtepomp of dat gaat lukken. Aan de muur kan goed gaan, maar allemaal dempers gebruiken is ook weer zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Icebear1079 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:06:
22 cm, is dat niet gewoon tweesteens tegen elkaar, dus zonder spouw?

Lijkt me geen enkel probleem, qua trillingen heeft het voldoende massa. Gewoon de Quatt op veren zetten, op de beugel. Begel met rubbers aan de muur.
Er zit sowieso geen spouw. Bakstenen zijn hier 11 breed 22 lang, dus het is een soort dwarsverband. Aan de voorgevel zie je vooral kopse kanten en hier achter zie je wat meer zijkanten en af en toe een kop. Als ik het goed zie. Hoe dan ook: massief baksteen inderdaad, geen spouw.

Wat voor veren of beugel moet ik dan aan denken? En waar komen die rubbers? Quatt heeft dus twijfels, ik maak het naar hen daarom graag zo concreet mogelijk. Ik hoor her en der wel verhalen van pompen die zonder de goede beugels/trillingdemping gemonteerd worden. Als zij al twijfelen... wil ik zelf iig heel zeker & duidleijk zijn in wat ik van hen vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Coolmint schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:08:
Advies is nog steeds om als het niet hoeft, hem niet aan de muur te hangen.Op de grond is nog altijd het beste. 2 meter van erfgrens hoeft niet, het gaat erom dat hij niet over de lawaaigrens gaat op de erfgrens toch? Zie specs van je warmtepomp of dat gaat lukken. Aan de muur kan goed gaan, maar allemaal dempers gebruiken is ook weer zo wat.
Snap ik. Als het hier op de grond ging passen, deden we dat. Maar dat wordt hem hier echt niet. Heel klein binnenplaatsje met enorm stalen balkon erboven, dat zie ik echt niet goedgaan. Schuttingen die meetrillen, balkon als klankkast etc.

Daarom dus op zoek naar ervaringen van mensen die hem wel aan een 19e/vroeg 20e eeuwse steens muur hebben hangen. Dus 22 cm massieve baksteen zonder spouw. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

paQ

en aan de voorkant van je huis? (of is daar direct stoep?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:42:
en aan de voorkant van je huis? (of is daar direct stoep?)
Ja inderdaad direct stoep, de voorgevel is de erfgrens. Maar ook als we een tuin hadden ging dat niet, ivm beschermd stadsgezicht

[ Voor 22% gewijzigd door Purk80 op 13-03-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46
Ander aandachtspuntje is of er ook nachts ramen 's openstaan van de slaapkamer vlak bij de warmtepomp. Dat probleem heb ik namelijk. Daarom staat de warmtepomp 's nachts bij ons in fluisterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Purk80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Ja inderdaad direct stoep, de voorgevel is de erfgrens. Maar ook als we een tuin hadden ging dat niet, ivm beschermd stadsgezicht
Sja, ik denk niet dat je hier snel iemand zult vinden die zegt:
oh, prima plek daar om tegen de gevel te plakken :)

Het is vooral een eigen besluit natuurlijk, nog los van dat het esthetisch niet heel fraai zal worden allemaal. Je zit ook nog met je condenswaterafvoer. En als je nog meters moet afleggen tot een HWA, dan heb je ook nog kans dat dat afvoertje dichtvriest voordat het daar aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Johnny Goodbye schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:51:
Ander aandachtspuntje is of er ook nachts ramen 's openstaan van de slaapkamer vlak bij de warmtepomp. Dat probleem heb ik namelijk. Daarom staat de warmtepomp 's nachts bij ons in fluisterstand.
Wel slaapkamer naast, maar raam in de gevel staat niet open; dakraam wel maar dat zit 2,5 meter verderop in schuin dak. Fluisterstand lijkt me daarnaast niet echt bezwaarlijk; dat gaan we ivm buren sowieso wel doen.

Hebben jullie hem hangen aan een oude steens muur?

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 13-03-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Lekker handig zo hoog plaatsen en als er onderhoud of reparatie moet worden uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Het is vooral een eigen besluit natuurlijk, nog los van dat het esthetisch niet heel fraai zal worden allemaal. Je zit ook nog met je condenswaterafvoer. En als je nog meters moet afleggen tot een HWA, dan heb je ook nog kans dat dat afvoertje dichtvriest voordat het daar aankomt.
@esthetisch niet fraai: dit is op zich juist de plek waar hij verreweg het minst in het zicht zal hangen. Achtertuintje is hartstikke klein (3 meter diep), met een enorm balkon, en hoge verdiepingen, dus je moet wel heel goed turen om die warmtepomp te zien; of op balkon je hoofd ver omhoog draaien.

Condenswater: er ligt toch normaliter geen condenswaterleiding van wp naar hwa? Of snap ik iets nu niet?

Heb je zelf ervaring met wp aan steens muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
TvanW schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:04:
Lekker handig zo hoog plaatsen en als er onderhoud of reparatie moet worden uitgevoerd?
De buitenunits zijn voor zover ik weet in principe onderhoudsvrij. Mocht er toch wat loos zijn dan kun je er op zich bij vanaf het balkon met een ladder bij. De schilder doet hier zo ook de houten boeiboorden, dat is nog 3 meter hoger en dat lukt ook. Heb er zelf ook wel eens gestaan.

Mijn vraag is dus echt hoe mensen met wp aan steens muur zonder spouw de trillingoverdracht ervaren. Als gevelramen verder dicht zitten. Valt het geluid dan mee of tegen.

[ Voor 31% gewijzigd door Purk80 op 13-03-2025 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Purk80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:07:
[...]

De buitenunits zijn voor zover ik weet in principe onderhoudsvrij. Mocht er toch wat loos zijn dan kun je er op zich bij vanaf het balkon met een ladder bij; en daarnaast evt nog via slaapkamerraam
Als er een professionele partij bij moet komen gaan die echt niet op een laddertje o.i.d. staan.....was kortgeleden nog een programma over. (Ben even kwijt waar)

Edit:
Toch iets gevonden bij VEH https://www.eigenhuis.nl/...-met-onderhoud-warmtepomp

[ Voor 11% gewijzigd door TvanW op 13-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Purk80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:04:
[...]

@esthetisch niet fraai: dit is op zich juist de plek waar hij verreweg het minst in het zicht zal hangen. Achtertuintje is hartstikke klein (3 meter diep), met een enorm balkon, en hoge verdiepingen, dus je moet wel heel goed turen om die warmtepomp te zien; of op balkon je hoofd ver omhoog draaien.

Condenswater: er ligt toch normaliter geen condenswaterleiding van wp naar hwa? Of snap ik iets nu niet?

Heb je zelf ervaring met wp aan steens muur?
Ik heb een aircounit naast mijn slaapkamerraam boven een plat dak aan de gevel hangen (met spouw)
Daar heb ik verder geen last van en het blijft echt wel hangen. Die unit zal 40 kg wegen; een Quatt 60.

Je zal ergens heen moeten met je condenswater, anders klettert het zo langs je gevel naar beneden.
En in de winter zal het ontdooiwater een ijsbaan in je tuintje veroorzaken.
Het is dus meer uit praktisch oogpunt niet super handig, nog even los van of een Quatt onderhoudsvrij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
Ik zou dit topic even scannen:
Trillingen warmtepomp dempen

Aan een dergelijke veer moet je denken. Wel ffe de massa goed uitkiezen. Links en rechts kan verschillen.
https://www.mijnklimaatsh...5-m-veervoet-15kg-m8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-07 09:35
Purk80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Ja inderdaad direct stoep, de voorgevel is de erfgrens.
Heeft de gemeente daar geen mening over dat je iets ophangt boven hun grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
Purk80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:07:
[...]

De buitenunits zijn voor zover ik weet in principe onderhoudsvrij. Mocht er toch wat loos zijn dan kun je er op zich bij vanaf het balkon met een ladder bij. De schilder doet hier zo ook de houten boeiboorden, dat is nog 3 meter hoger en dat lukt ook. Heb er zelf ook wel eens gestaan.

Mijn vraag is dus echt hoe mensen met wp aan steens muur zonder spouw de trillingoverdracht ervaren. Als gevelramen verder dicht zitten. Valt het geluid dan mee of tegen.
De buitenunit moet je 1 a 2 keer per jaar wel schoonmaken: de condensor/verdamper achterop bestaat uit hele fijne lamellen. Die vervuilen door stof enz. Met een zeepsopje en hele zachte borstel en daarna de tuinslang (geen hogedrukspuit) maak je die dan weer schoon. Doe je het niet , dan loopt het rendement echt wel achteruit, maar je schreef al dat je er wel bij kunt.

Ophangen aan een steensmuur hangt van verschillende dingen af: hoe is de huidige staat nog? Zijn alle voegen in orde? Kan de muur echt nog wat dragen? Hoe bros zijn de stenen? Met wat ankermateriaal erachter of de bevestiging op een strip te maken en die strip over de hele lengte met meerdere bouten aan de muur te maken, zijn de puntbelastingen een stuk minder. Totale gewicht zal onder de 150 kg blijven denk ik. Of het goedkomt met de trillingen durf ik niet te zeggen, dat risico blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
Purk80 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Snap ik. Als het hier op de grond ging passen, deden we dat. Maar dat wordt hem hier echt niet. Heel klein binnenplaatsje met enorm stalen balkon erboven, dat zie ik echt niet goedgaan. Schuttingen die meetrillen, balkon als klankkast etc.

Daarom dus op zoek naar ervaringen van mensen die hem wel aan een 19e/vroeg 20e eeuwse steens muur hebben hangen. Dus 22 cm massieve baksteen zonder spouw. Iemand?
Als de warmtepomp op een klein binnenplaatsje zou komen had je trouwens nog een probleem: hij blaast veel koude lucht uit en koude lucht blijft liggen (warmere lucht stijgt op). Een warmtepomp kan gauw 1000m3 lucht per uur nodig hebben en die zou dan steeds zijn eigen afgekoelde lucht aanzuigen en verder afkoelen. Dan gaat het rendement steeds verder omlaag. Vrij aanzuigen en wegblazen is echt nodig en dat zal aan de muur toch beter gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:34
paQ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Ik vind het een prima plek om het daar tegen de gevel te plakken.

Lekker hoog, zie je er weinig van, tegen de tijd dat het condenswater beneden is is het al bevroren dus wordt je stoepje niet glad van bevroren water, mooi lelijk lang wit kanaal over je huis. Onderhoud op een lange wiebelladder. Prima oplossing.

:O

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sarcasm much

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Coolmint schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Ophangen aan een steensmuur hangt van verschillende dingen af: hoe is de huidige staat nog? Zijn alle voegen in orde? Kan de muur echt nog wat dragen? Hoe bros zijn de stenen? Met wat ankermateriaal erachter of de bevestiging op een strip te maken en die strip over de hele lengte met meerdere bouten aan de muur te maken, zijn de puntbelastingen een stuk minder. Totale gewicht zal onder de 150 kg blijven denk ik. Of het goedkomt met de trillingen durf ik niet te zeggen, dat risico blijft.
Een Quatt is maar iets van ~48 kg hè, vandaar dat ik het qua trillingen ook wel aan zou durven.
Een full electric unit van 100kg+ zou ik niet snel doen aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Purk80 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:45:
Dag mensen,

Als het even kan zouden we graag een warmtepomp installeren. Hybride, waarschijnlijk Quatt. In de tuin is eigenlijk geen optie: (groot) balkon kan daar gaan meeresoneren en schuttingen van buren staan vrij dichtbij waardoor het flink kan gaan kaatsen. En 2 meter afstand houden van alle erfgrenzen gaat ook lastig worden door de plek van de dubbele tuindeur.

We kijken nu dus naar plaatsing aan de gevel op de 2e verdieping. In het midden zit hij links en rechts dan exact 2 meter tot de erfgrens en recht naar voren 3 meter, met na 6 meter het schuine pannendak van de achterbuurman waar hij een zolder heeft die hij alleen gebruikt voor opslag. Als het geluid daar al kaatst, dan kaatst het schuin naar boven over onze nok, dus geen heen-en-weer-kaatsend geluid. Hopen we.

Maar. Klopt dat, of zijn we dan te optimistisch?

En bovenal: wie heeft ervaring met een warmtempomp aan een steens muur? Muur is 22 cm dikke baksteen (huis uit 1899) plus voorzetwanden. Achtergevel is uiteraard wel aan de balkenvloer gekoppeld met muurijzers.

Ik lees online heel uiteenlopende meningen over de mate van geluidsoverlast (resonantie in huis) die je kunt krijgen van een wp aan de gevel. Maar het type gevel is dan vaak niet duidelijk, terwijl dat nog wel verschil kan maken lijkt me. Wie o wie heeft met een 'oud' (steens) huis de stap genomen en hoe bevalt dat?

Foto voor het beeld: [Afbeelding]
TLDR: Ik , slecht, hij staat nu in de tuin

Bij ons heeft de buiten unit van de airo aan de (steens) gevel gehangen omdat ik onder in de muur het jaar erna werkzaamheden moest doen en dat leek mij wel handig. hij hing net iets hoger dan de schutting. en al snel bleek dat trillingen binnen wel een ding waren en heb toen dempers geplaatst. Dat scheelde wel iets. de buren hadden ook last van de unit als ze in de keuken zaten met het raam open. een jaar later heb ik hem van de muur gehaald en hij staat nu op een betonnen blok ik hoor alleen nog een vage zoem door het glas heen en de buren hebben eigenlijk nergens last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
TvanW schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Als er een professionele partij bij moet komen gaan die echt niet op een laddertje o.i.d. staan.....was kortgeleden nog een programma over. (Ben even kwijt waar)

Edit:
Toch iets gevonden bij VEH https://www.eigenhuis.nl/...-met-onderhoud-warmtepomp
Quatt doet in dit geval zelf het onderhoud, zij hebben hiertegen geen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Purk80 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Quatt doet in dit geval zelf het onderhoud, zij hebben hiertegen geen bezwaar.
welk onderhoud doet Quatt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:15:
[...]
Je zal ergens heen moeten met je condenswater, anders klettert het zo langs je gevel naar beneden.
Is daarvoor een gangbare oplossing?

We zijn toch niet de enigen met een airco/wp aan de gevel lijkt me, daar zal een oplossing voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
DonChaot schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Heeft de gemeente daar geen mening over dat je iets ophangt boven hun grond?
Het is aan de achtergevel. Onze eigen grond dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Purk80 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:58:
[...]

Is daarvoor een gangbare oplossing?

We zijn toch niet de enigen met een airco/wp aan de gevel lijkt me, daar zal een oplossing voor zijn?
Via een afvoer je HWA in.
Maar hoe langer die overdracht is, hoe groter de kans dat het kleine afvoertje dichtvriest en dan stroomt de boel over in de wp bodem bij elke defrost.
Je zou er een verwarmingskabel in kunnen leggen, maar dan heb je verwarming voor de vogeltjes.
Het zijn met name de praktische 'bezwaren' om hem daar op te hangen.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 18-03-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Coolmint schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:48:
[...]
Weegt 60 kilo, dus dat valt echt wel mee lijkt me. Voegen zijn nog in orde. Hoe bros de stenen zijn kan ik zo niet inschatten, maar de muur is op zich in goede staat. Er brokkelt niks af en er zijn in die 125 jaar ook geen sloopwerkzaamheden aan die muur uitgevoerd die de muur bros kunnen hebben gemaakt. Alleen een dun voorzetwandje aan binnenzijde tegenaan gezet. (Dat wij gaan vervangen door wat dikkers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:04:
[...]

welk onderhoud doet Quatt dan?
Als er wat is komen ze langs.

Wel interessant dat je er 2x/jaar een zeepsopje langs moet halen, zoals ik hier nu lees. Dat heeft de verkoopjongen van Quatt niet vermeld. Het is geen probleem om te doen, maar als dat echt zo is, vind ik het wel matig dat hij dat niet vermeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Purk80 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Wel interessant dat je er 2x/jaar een zeepsopje langs moet halen, zoals ik hier nu lees. Dat heeft de verkoopjongen van Quatt niet vermeld. Het is geen probleem om te doen, maar als dat echt zo is, vind ik het wel matig dat hij dat niet vermeld heeft.
"Als er wat is komen ze langs..." ja... (dat is geen onderhoud)
Quatt wil graag verkopen, veel en graag snel een beetje, dus ze zeggen zowat overal ja op in het voortraject.
Heb je het topic en de reviews een beetje bijgehouden afgelopen winter? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
Purk80 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Weegt 60 kilo, dus dat valt echt wel mee lijkt me. Voegen zijn nog in orde. Hoe bros de stenen zijn kan ik zo niet inschatten, maar de muur is op zich in goede staat. Er brokkelt niks af en er zijn in die 125 jaar ook geen sloopwerkzaamheden aan die muur uitgevoerd die de muur bros kunnen hebben gemaakt. Alleen een dun voorzetwandje aan binnenzijde tegenaan gezet. (Dat wij gaan vervangen door wat dikkers.)
Dan zou ik wellicht alleen misschien vanaf de binnenkant er nog wat steun aan geven: 60 kg valt dan inderdaad wel mee, maar het trillen zelf zou op de langere duur kunnen zorgen voor schade. De resonanties is dan het enige wat nog een risico is. Kan dat apparaat wat je op het oog hebt in de software bepaalde frequenties overslaan? Mocht je voor bepaalde frequenties (toerentallen van de compressor) resonanties horen/merken, maar alleen bij die, dan kun je bij een aantal merken aangeven dat hij die frequenties niet moet gebruiken, maar er boven of onder gaan zitten. Dat is vaak beter dan allemaal rubberen voeten of veren enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Coolmint schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Dan zou ik wellicht alleen misschien vanaf de binnenkant er nog wat steun aan geven: 60 kg valt dan inderdaad wel mee, maar het trillen zelf zou op de langere duur kunnen zorgen voor schade. De resonanties is dan het enige wat nog een risico is. Kan dat apparaat wat je op het oog hebt in de software bepaalde frequenties overslaan? Mocht je voor bepaalde frequenties (toerentallen van de compressor) resonanties horen/merken, maar alleen bij die, dan kun je bij een aantal merken aangeven dat hij die frequenties niet moet gebruiken, maar er boven of onder gaan zitten. Dat is vaak beter dan allemaal rubberen voeten of veren enz.
Quatt heeft 10 frequentietrappen van 30 tot 90 Hz en je kunt niets overslaan. Volledig modulerend is hij sowieso niet. Er zijn overigens best wat gebruikers die last hebben van bepaalde resonanties bij stappen 8 en 9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
Purk80 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Het staat ook in de handleidingen van de meeste warmtepompen. Maar verkopers en netjes alles melden is natuurlijk wel een dingetje. Wist hij dat hij kwam te hangen of ging hij uit van plaatsing op de grond? Dat maakt natuurlijk wel uit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Ik vind het een prima plek om het daar tegen de gevel te plakken.

Lekker hoog, zie je er weinig van, tegen de tijd dat het condenswater beneden is is het al bevroren dus wordt je stoepje niet glad van bevroren water, mooi lelijk lang wit kanaal over je huis. Onderhoud op een lange wiebelladder. Prima oplossing.

:O
Tsja. Met een binnenplaatsje van 5 breed bij 2,5 diep zul je hem op die plek echt amper zien.

Een stoepje ligt er niet onder, hij komt achter huis onder een balkon en in de winter komen we daar in de 12 jaar dat we hier wonen zijn we daar in de winter als het vriest echt nog nooit geweest.

Onderhoud kan vanuit raam direct erboven, of we zetten een korte ladder op het balkon eronder. (Balkon is er nu af omdat we het vervangen, komt deze zomer weer terug.)

Als hij stuk is, moet er inderdaad iemand op een ladder. Of we bouwen steiger op balkon. Dat balkon was & wordt opnieuw 180 bij 500, daar past een steiger op. Mocht het echt nodig zijn voor de ARBO. Maar de 2 huisschilders die we hier tot dusver gehad hebben zetten echt gewoon een ladder neer.

Het zijn allemaal wel 'dingetjes'. Maar wmb geen onoverkomelijke zaken. Wil er best wat moeite voor doen.

In de winter de hele dag een sonore brom in huis, daarentegen... dat wil ik niet. En het verhaal met condenswater is ook een goeie. Nog zo'n ding waar Quatt niks over gezegd heeft. Daar ga ik hen dus ook nog even over aan de tand voelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Purk80 op 18-03-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Via een afvoer je HWA in.
Maar hoe langer die overdracht is, hoe groter de kans dat het kleine afvoertje dichtvriest en dan stroomt de boel over in de wp bodem bij elke defrost.
Je zou er een verwarmingskabel in kunnen leggen, maar dan heb je verwarming voor de vogeltjes.
Het zijn met name de praktische 'bezwaren' om hem daar op te hangen.
Hmm ja aansluiten op regenpijp is dan waarschijnlijk het beste. Afstand van 2 meter, vriest op? Met soort opvangbakje eronder... Hm. Dit blijf ik wel een ding vinden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:09:
[...]

"Als er wat is komen ze langs..." ja... (dat is geen onderhoud)
Quatt wil graag verkopen, veel en graag snel een beetje, dus ze zeggen zowat overal ja op in het voortraject.
Heb je het topic en de reviews een beetje bijgehouden afgelopen winter? ;)
Trustpilot in november.... Ik ga even opnieuw erin duiken. Met de nieuwe info die ik hier krijg rijzen er bij mij ook wat twijfels over verkoperigheid. Geen probleem om te willen verkopen, maar gewoon eerlijk informeren wat er nodig is is wmb toch wel de basis

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 18-03-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kijk, als je echt geen andere plaatsingsmogelijkheid hebt, dan is dat wat het is. Maar een Quatt verkoper zal natuurlijk een Quatt aan je willen verkopen. Dat wil niet zeggen dat er geen andere opties zijn.
Het is een relatief lichte warmtepomp, dus dat heb je 'mee', maar een lichte bouw komt ook weer met niet per se positieve bijwerkingen / eigenschappen.

Het is soms een beetje hit & miss bij Quatt. De een is razend enthousiast, de ander zit letterlijk 3 weken in de koude in januari, of krijgt dit:
https://streamable.com/ek5egu

Er zijn ook stillere (kleine) warmtepompen, maar zijn vrijwel ook altijd zwaarder.

Maar kun je leven met plaatsing midden op je gevel, een afvoertje naar je HWA en eventueel nog leidingwerk aan de buitenzijde, dan waarom niet? :)

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 18-03-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Coolmint schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Het staat ook in de handleidingen van de meeste warmtepompen. Maar verkopers en netjes alles melden is natuurlijk wel een dingetje. Wist hij dat hij kwam te hangen of ging hij uit van plaatsing op de grond? Dat maakt natuurlijk wel uit dan.
Hij ging uit van exact deze locatie aan de gevel. Later heb ik hem gevraagd het plan aan te passen naar plaatsing op de grond. Maar dat zien we ivm weerkaatsend geluid en aanzuiging van de lucht op klein binnenplaatsje toch gewoon echt niet zitten. Wat iemand hierboven ook al schreef: zo'n ding stoot koude lucht uit, dat blijft dan lekker in zo'n binnenplaatsje liggen, en rendement holt achteruit. Los van dat een warmtepomp op zo'n klein binnenplaatsje in de zomer toch wel echt in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Coolmint schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Dit ga ik uitzoeken. Ik had alleen gedacht aan geluidsoverlast, niet aan constructief risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Coolmint schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Ik heb hier twee warmtepomp-installerende electriciens langs gehad, plus Quatt, plus Adlar. Ging steeds om bevestiging aan gevel op exact deze plek. Geen 1 is over die condensafvoer begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Purk80 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Ik heb hier twee warmtepomp-installerende electriciens langs gehad, plus Quatt, plus Adlar. Ging steeds om bevestiging aan gevel op exact deze plek. Geen 1 is over die condensafvoer begonnen.
Misschien monteren allen standaard een afvoertje naar je HWA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
paQ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:22:
Kijk, als je echt geen andere plaatsingsmogelijkheid hebt, dan is dat wat het is. Maar een Quatt verkoper zal natuurlijk een Quatt aan je willen verkopen. Dat wil niet zeggen dat er geen andere opties zijn.
Het is een relatief lichte warmtepomp, dus dat heb je 'mee', maar een lichte bouw komt ook weer met niet per se positieve bijwerkingen / eigenschappen.

Het is soms een beetje hit & miss bij Quatt. De een is razend enthousiast, de ander zit letterlijk 3 weken in de koude in januari, of krijgt dit:
https://streamable.com/ek5egu

Er zijn ook stillere (kleine) warmtepompen, maar zijn vrijwel ook altijd zwaarder.

Maar kun je leven met plaatsing midden op je gevel, een afvoertje naar je HWA en eventueel nog leidingwerk aan de buitenzijde, dan waarom niet? :)
Ja op zich is het qua zicht een locatie waarmee ik kan leven, juist omdat we er door ons postzegelbinnenplaatsje amper zicht op hebben. Leidingwerk kan ook nog direct de gevel in en vlak daarachter staat ook al de cv, dus wat dat betreft is de locatie dus zelfs vrij ideaal. Beter dan een warmtepomp in de tuin met een aanvoerleiding van 8 meter naar de cv, met alle warmteverlies van dien.

Maar goed. Als ik een tuin van 10 bij 10 had gehad, had ik er natuurlijk niet voor gekozen. Veel nadelen die hier genoemd worden, spelen hier in onze situatie daadwerkelijk niet zo. Maar als je er zonder ladder bij kunt is dat natuurlijk nog wel makkelijker. Dus het is natuurlijk wel een gevalletje van roeien & riemen.

Naar het constructieve deel (schade aan gevel door baksteen) ga ik de bouwkundige maar eens vragen die hier binnenkort sowieso langskomt. En bij Quatt ga ik maar eens informeren naar condenswaterafvoer en welke trillingsdempers ze willen gaan gebruiken.

Wel zou ik nog steeds heel graag ervaringen lezen van mensen die zelf zo'n ding aan een steens gevel hebben hangen. Het topic over trillingen dat hierboven gelinkt werd, gaat over plaatsing op plat dak. Dat je daar gedonder mee krijgt weet inmiddels vrees ik iedereen wel. Maar 22cm dikke baksteen is wel een ander verhaal. Het zal veel absorberen. Alleen: hoe veel.

[ Voor 19% gewijzigd door Purk80 op 18-03-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Niemand hier die zelf een warmtepomp aan een steens gevel heeft hangen?

[ Voor 20% gewijzigd door Purk80 op 19-03-2025 08:52 ]

Pagina: 1