Erfafscheiding vanuit de bouw vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:57
Aan de zijkant van het huis wat ik heb gekocht staat een beukenhaag en een stuk hedra haag.

Nu is vooral de beukenhaag door de vorige bewoner zo slecht onderhouden dat deze erg zielig is en totaal geen privacy biedt. De haag zal dus of op de e.o.a. manier tot leven gewekt moeten worden of vervangen worden.

Het iiefst vervang ik de haag (en de hedra) door een mooie groen blijvende haag ipv een haag die in de winter dor en droog is. Nu is echter de vraag of dit zomaar kan.

In de technische beschrijving van de koopwoning staat het volgende:

De kopers zijn verplicht om deze erfafscheidingen (incl. groen) te handhaven en te onderhouden, om
een éénduidige stedenbouwkundige uitstraling te waarborgen.

Vanwege het feit dat het beukenhaag en hedra “levend” natuurproduct betreft, wordt de beplanting
éénmalig aangeplant.

Dus hoe moet ik dit nu lezen, er moet een erfascheding zijn maar als die dood gaat planten ze geen nieuwe (duh) maar moet ik dan het zelfde terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:39
deze erfafscheiding handhaven, kan erop wijzen dat de beukenhaag en de herera moeten blijven staan maar ook dat het een groene erfafscheiding moet zijn. dit is inderdaad op meerder manieren te lezen.

@fopjurist ?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:57
Staat dit in jou koop contact? Of ergens in een document wat jij ook hebt ondertekend? Of is het het opleverdocument van de bouw.

Een trouwens dat onderhoud werd blijkbaar ook niet op gelet die waarom wel vinden dat de (inmiddels) verwaarloosde haag niet blijven staan...

[ Voor 25% gewijzigd door hfolkers op 11-03-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat op dergelijke zaken niet of nauwelijks gehandhaafd wordt ;)

Ik heb een soortgelijke clausule in mijn huis bescheiden staan. Ook hedera, en taxus in mijn geval.
Aantal bewoners heeft inmiddels vervangen of gewoon weggehaald en niks. Staat me bij dat dat na 5 jaar zou mogen, maar of dat in de bescheiden staat, iets lokaals is of zomaar uit een duim gezogen: geen idee, dus pin me er niet op vast :)

Wat mij lijkt is dat men de uniciteit in de wijk probeert te houden, zodat niet iedereen willekeurig iets neer zet. Valt iets voor te zeggen. Maar in hoeverre men vanuit 10+ jaar terug nog kan en mag bepalen wat je in je tuin zet, lijkt me wat sterk.

Als je ergens een bron vindt die zegt "niet meer geldig naar x jaar" hou ik me aanbevolen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
hfolkers schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:54:
[...]
Staat dit in jou koop contact? Of ergens in een document wat jij ook hebt ondertekend? Of is het het opleverdocument van de bouw.

Een trouwens dat onderhoud werd blijkbaar ook niet op gelet die waarom wel vinden dat de (inmiddels) verwaarloosde haag niet blijven staan...
Nee in mijn koopcontract staat hier niks over, het staat alleen in de technische documentatie die ik van de vorige bewoner kreeg.
The Eagle schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:03:
Omdat op dergelijke zaken niet of nauwelijks gehandhaafd wordt ;)

Ik heb een soortgelijke clausule in mijn huis bescheiden staan. Ook hedera, en taxus in mijn geval.
Aantal bewoners heeft inmiddels vervangen of gewoon weggehaald en niks. Staat me bij dat dat na 5 jaar zou mogen, maar of dat in de bescheiden staat, iets lokaals is of zomaar uit een duim gezogen: geen idee, dus pin me er niet op vast :)

Wat mij lijkt is dat men de uniciteit in de wijk probeert te houden, zodat niet iedereen willekeurig iets neer zet. Valt iets voor te zeggen. Maar in hoeverre men vanuit 10+ jaar terug nog kan en mag bepalen wat je in je tuin zet, lijkt me wat sterk.

Als je ergens een bron vindt die zegt "niet meer geldig naar x jaar" hou ik me aanbevolen.
Dat je het netjes wil houden snap ik maar de hele buurt is een mengelmoes en alleen 2 rijtjes van 7 huizen hebben een beukenhaag (de 2 rijtjes nieuwbouw).

En vind het idd wel wat dat er even besloten wordt dat je op je eigen grond niet zelf voor een beplanting mag kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:54
Dracula schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:24:
[...]

Nee in mijn koopcontract staat hier niks over, het staat alleen in de technische documentatie die ik van de vorige bewoner kreeg.

[...]

Dat je het netjes wil houden snap ik maar de hele buurt is een mengelmoes en alleen 2 rijtjes van 7 huizen hebben een beukenhaag (de 2 rijtjes nieuwbouw).

En vind het idd wel wat dat er even besloten wordt dat je op je eigen grond niet zelf voor een beplanting mag kiezen.
Zijn er toevallig nog andere huizen die het ook niet naleven? zegt wel wat over de bereidheid tot naleving namelijk.

Daarnaast zou elke gemeente die Hedera verplicht stelt al zelf verantwoordelijk moeten worden voor het onderhoud. Grapjassen. Stel anders meteen japanse duizendknoop als beplanting verplicht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
LTwinter schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Zijn er toevallig nog andere huizen die het ook niet naleven? zegt wel wat over de bereidheid tot naleving namelijk.

Daarnaast zou elke gemeente die Hedera verplicht stelt al zelf verantwoordelijk moeten worden voor het onderhoud. Grapjassen. Stel anders meteen japanse duizendknoop als beplanting verplicht 8)7
Ik woon op de hoek, aan de andere kant op de hoek hebben ze alleen hedra en alle tussen woningen hebben beukenhaag voor en achterkant hedra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Dracula schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Ik woon op de hoek, aan de andere kant op de hoek hebben ze alleen hedra en alle tussen woningen hebben beukenhaag voor en achterkant hedra.
Zoals @The Eagle al aangaf, dit soort dingen is standaard gelul in de marge bij net gebouwd, want "groene wijk, eco positivity, duurzaam samenwonen, vul het gelul maar aan".

In de praktijk boeit het na een aantal jaar niet meer want het gros laat het verslonzen omdat ze helemaal geen zin hebben in groen op hun tegelplein.

Mocht je het niet aandurven dan zou ik een schutting plaatsen net op eigen erf. Dan kan je altijd nog een paar scheuten plaatsen met groen op de erfgrens die je eigenhandig de nek omdraait als ze te groot worden. #omdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
LTwinter schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:40:
[...]

Zoals @The Eagle al aangaf, dit soort dingen is standaard gelul in de marge bij net gebouwd, want "groene wijk, eco positivity, duurzaam samenwonen, vul het gelul maar aan".

In de praktijk boeit het na een aantal jaar niet meer want het gros laat het verslonzen omdat ze helemaal geen zin hebben in groen op hun tegelplein.

Mocht je het niet aandurven dan zou ik een schutting plaatsen net op eigen erf. Dan kan je altijd nog een paar scheuten plaatsen met groen op de erfgrens die je eigenhandig de nek omdraait als ze te groot worden. #omdenken.
Ik wil juist geen schutting maar een haag planten, ipv de beukenhaag, die ook in de winter groen blijft.

Zou alleen zonde zijn als er gezeur van komt maar ja om het na te gaan vragen is misschien ook niet slim. Iets met slapende honden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Heb even zitten zoeken, maar meestal is er een lokale verordening van toepassing. Die kan inmiddels al lang vervallen zijn, dus bel de gemeente zou ik zeggen :)
* The Eagle had al vrij snel door dat ie dat konijnenhol van regelgeving niet in wilde duiken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:15
Ik zou je zeker aanraden het bij de gemeente te checken. Ik zit momenteel verwikkeld in een handhavingszaak omdat ik het hekwerk met hedera een stukje heb doorgetrokken zonder vergunning te vragen aan de gemeente. Soms zijn ze er dus wel fel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ik heb de vraag maar gesteld, zou beetje zonde zijn als ik er geld tegen aan gooi en ik het later weer moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Dracula schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Ik wil juist geen schutting maar een haag planten, ipv de beukenhaag, die ook in de winter groen blijft.

Zou alleen zonde zijn als er gezeur van komt maar ja om het na te gaan vragen is misschien ook niet slim. Iets met slapende honden...
Niet om te alarmeren, maar zelfs dan kan je nogsteeds de sjaak zijn met kaalheid. Mijn ouders hadden een prachtige haag vanaf mijn 5e tot mijn 21e. 1 Geval van buxusrups en iedereen in het hofje was de sjaak.
Ik ben groot fan van groen (hele tuin vol), alleen de afscheiding zoals je zelf al weet, kan altijd tegenvallen.

Wees daar altijd van bewust, aangezien je dit doet voor privacy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Homer-Simpson schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:49:
Ik zou je zeker aanraden het bij de gemeente te checken. Ik zit momenteel verwikkeld in een handhavingszaak omdat ik het hekwerk met hedera een stukje heb doorgetrokken zonder vergunning te vragen aan de gemeente. Soms zijn ze er dus wel fel op.
Er hoeft maar 1 pensionado niks te doen te hebben en die dient een handhavingsverzoek in omdat je schutting niet in het lokale lijstje met vergunningen stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:15
No Hands schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Er hoeft maar 1 pensionado niks te doen te hebben en die dient een handhavingsverzoek in omdat je schutting niet in het lokale lijstje met vergunningen stond.
In mijn casus stuurt de gemeente een ambtenaar de wijk in om overtredingen vast te leggen. Hij is maarliefst 3x langs geweest in 1 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
No Hands schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Dat kan je afvangen door een comissie op te stellen. Zoiets als een VVE met duidelijke eisen en niet gevuld door pensionado......okay, laat deze mening meteen varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
We gaan het zien hoe "achterlijk strikt" men is.

Het is dat de doorloop langs het huis te smal wordt als ze moeilijk doen anders had ik er een haag achter gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:53
LTwinter schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:40:
Betreft een haag aan de zijkant van de woning. Als daar een straat bij ligt, wordt het gezien als voorerf en mag de schutting dus niet te hoog worden (ik dacht 1 meter). Dat is wel iets om op te letten . Maar goed, TS wil geen schutting.

Als de tuin groot genoeg is, kun je natuurlijk ook een wel groen blijvende haag tegen de andere toch al niet goed onderhouden haag aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Pat911 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Betreft een haag aan de zijkant van de woning. Als daar een straat bij ligt, wordt het gezien als voorerf en mag de schutting dus niet te hoog worden (ik dacht 1 meter). Dat is wel iets om op te letten . Maar goed, TS wil geen schutting.

Als de tuin groot genoeg is, kun je natuurlijk ook een wel groen blijvende haag tegen de andere toch al niet goed onderhouden haag aanzetten.
Het gaat om een haag aan de voorkant, waar een looppad zit en een haag aan de zijkant waar een park zit.

De haag aan de zijkant bestaat uit twee delen, de eerste 6 meter ongeveer is beukenhaag en het tweede deel is een hekwerk met hedera (beide vanuit de bouw geplaatst)

En een haag tegen de haag is een uitdaging voor de doorloop langs het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-05 10:11
Ik heb een zelfde soort tekst in mijn koopakte staan. Onze wijk is nog in aanbouw. Er zijn meerdere bewoners die de beukenhaag vervangen hebben door andere beplanting. Deze mensen hebben allemaal de beukenhaag terug moeten plaatsen. Ik adviseer je om aan bewoners in de wijk te vragen die er vanaf nieuwbouw wonen hoe dit bij jullie is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04
In onze nieuwbouwwijk hebben we ook zo'n verplichting. De kwaliteit was echter dermate beroerd dat in 4 jaartijd 95% de boel al vervangen heeft door iets anders. Buiten een aantal boze brieven van de projectontwikkelaar is er niks gebeurd.

bij slechts 2 van 50 woningen heeft de haag de beoogde omvang gekregen. Dit zijn "heel toevallig" ook de woningen waar het zand/rotzooi/klei uit de tuin al was vervangen door goede tuingrond.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Onderling1987 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:19:
Ik heb een zelfde soort tekst in mijn koopakte staan. Onze wijk is nog in aanbouw. Er zijn meerdere bewoners die de beukenhaag vervangen hebben door andere beplanting. Deze mensen hebben allemaal de beukenhaag terug moeten plaatsen. Ik adviseer je om aan bewoners in de wijk te vragen die er vanaf nieuwbouw wonen hoe dit bij jullie is geregeld.
Zoals ik aangaf heeft 1 bewoner de beukenhaag vervangen door hedera, de rest heeft een beukenhaagje voor staan en daar zou ik ook geen moeite mee hebben, gaat mij vooral om de zijkant van het huis waar een park zit en ik heb ramen aan de zijkant waardoor iedereen lekker naar binnen kijkt als ze in het park lopen.

Anyway we wachten het antwoord van de gemeente af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:48

Fe2O3

Ja das roest

Als je van deze shit af wilt, zonder gezeik, moet je naar de rechter toe.

Jij moet dan aandragen dat de partij met wie de afspraak gemaakt is in je koopcontract geen belang meer heeft tot nakoming van de overeenkomst, of geen belang uitoefent blijkbaar, dat de afspraak dus daarom kan komen te vervallen.

Met die uitspraak pas je ook de eigendomsakte aan dan, zodat deze afspraak niet meer opgenomen hoeft te worden bij het verkopen van de woning aan een volgende eigenaar.

Tot je dat gedaan hebt, heb je geen poot om op te staan wanneer er wel gehandhaaft wordt. En dat kan echt super vervelend worden qua kosten.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Fe2O3 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:51:
Als je van deze shit af wilt, zonder gezeik, moet je naar de rechter toe.

Jij moet dan aandragen dat de partij met wie de afspraak gemaakt is in je koopcontract geen belang meer heeft tot nakoming van de overeenkomst, of geen belang uitoefent blijkbaar, dat de afspraak dus daarom kan komen te vervallen.

Met die uitspraak pas je ook de eigendomsakte aan dan, zodat deze afspraak niet meer opgenomen hoeft te worden bij het verkopen van de woning aan een volgende eigenaar.

Tot je dat gedaan hebt, heb je geen poot om op te staan wanneer er wel gehandhaaft wordt. En dat kan echt super vervelend worden qua kosten.
In de leveringsakte wordt met geen woord gerept over enige vorm van erfafscheiding. Het staat alleen in de technische specificatie die overhandigd is na de bouw.

Maar goed zoals al eerder aangegeven ik wacht het antwoord van de gemeente af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
net een vergelijkbaar item bij mr Frank Visser. Architecten kunnen tekenen wat ze willen maar zolang er niets in jouw koopcontract staat is er niemand die jouw tegenhoudt die heg te veranderen was de strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:32:
net een vergelijkbaar item bij mr Frank Visser. Architecten kunnen tekenen wat ze willen maar zolang er niets in jouw koopcontract staat is er niemand die jouw tegenhoudt die heg te veranderen was de strekking.
Er staat niets in mijn koopcontract over het niet mogen wijzigen van mijn dak. Weet zeker dat de gemeente wel wat te zeggen heeft over wel of niet een dakkapel op mijn dak plaatsen.

Een haag grenzend aan het park zou ook zo maar in die categorie kunnen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:29
jeroenkb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:11:
[...]

Er staat niets in mijn koopcontract over het niet mogen wijzigen van mijn dak. Weet zeker dat de gemeente wel wat te zeggen heeft over wel of niet een dakkapel op mijn dak plaatsen.

Voor dakkapellen gelden dan ook gemeentelijke regels voor al dan geen vergunningsplicht. Voor hagen is dat op gemeentelijk niveau niet te realiseren/handhaven, dus blijft over dat het in de koopakte kan worden opgenomen. Hier gold dat de gemeente het de eerste vijf jaar onderhield en dat was meteen een soort controle. Helaas ging het om ligusterhagen en was de gemeente zich er niet van bewust dat jonge ligusters een lekkernij zijn voor bepaalde toren. In no time was er een torrenplaag, was de hele wijk leeggevreten en na vijf jaar werden de hagen dan ook massaal vervangen.
Overigens blijft een volwassen beukenhaag wel degelijk groen, maar hij groeit langzaam. Tegen inkijk heb je misschien meer aan een paar leibomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Dat is andersom redeneren zoals @Toke_gt al aangeeft. Er zijn allerlei regels rondom bouwen en verbouwen. Er zijn normaliter geen gemeentelijke regels voor tuinbeplanting. Tenzij beschermd stads of dorpsgezicht want daar kan ik ze op verschillende plaatsen wel degelijk. Dan zijn er beperkingen aan soort beplanting en hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-05 14:53
Bij nieuwbouw.zou ik het in elk geval niet meteen doen. In ons contract staat zelfs dat we per dag een boete van 25k moeten betalen als we de haag niet handhaven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:12
[...]

Maar als er een beukenhaag op je dak zou staan, mocht je deze misschien wel gewoon vervangen.

Voor erfafscheidingen bestaan zeker wel regels maar ik vraag me af of een projectontwikkelaar of architect ofzo mag eisen dat na de bouw je haag niet mag worden vervangen voor iets anders, dit zou je vrijheid in je eigen tuin best wel kunnen beperken. Wel moet je je houden aan de PVO van je gemeente en de regels die wettelijk zijn vastgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Toke_gt schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:41:
[...]

Overigens blijft een volwassen beukenhaag wel degelijk groen, maar hij groeit langzaam. Tegen inkijk heb je misschien meer aan een paar leibomen?
Ehm in het najaar worden de bladeren toch echt bruin, je mag wel even komen kijken hoor 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Gadgeteer schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:54:
[...]

Maar als er een beukenhaag op je dak zou staan, mocht je deze misschien wel gewoon vervangen.

Voor erfafscheidingen bestaan zeker wel regels maar ik vraag me af of een projectontwikkelaar of architect ofzo mag eisen dat na de bouw je haag niet mag worden vervangen voor iets anders, dit zou je vrijheid in je eigen tuin best wel kunnen beperken. Wel moet je je houden aan de PVO van je gemeente en de regels die wettelijk zijn vastgelegd.
Lijkt me ook van de zotte als de projectontwikkelaar daar zeggenschap over houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Dracula schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Ehm in het najaar worden de bladeren toch echt bruin, je mag wel even komen kijken hoor 😁
Groenblijvend betekent dat de bladeren niet afvallen. Niet dat het blad groen is. Verwarrend, ik weet het.
Om het nog verwarrender te maken: een beukenhaag houdt het blad vast, een haagbeuk verliest het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Toke_gt schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:28:
[...]

Groenblijvend betekent dat de bladeren niet afvallen. Niet dat het blad groen is. Verwarrend, ik weet het.
Om het nog verwarrender te maken: een beukenhaag houdt het blad vast, een haagbeuk verliest het blad.
Weer wat geleerd. Oke ik wil een haag die het hele jaar lang groen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Dracula schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Dan moet je eerder kijken naar hulst, rhodondendron, of… sommige liguster. Maar die laatste kan ik je afraden (zie hierboven) en ook als je mensen in huis hebt die er allergisch voor zijn.
Je moet dan echt zoeken op wintergroen en behoud van groene kleur. De beukenhaag kleurt met de seizoenen mee en wordt in de lente met nieuw blad weer groen (en verliest dan pas het oude blad). Op zich wel heel mooi, maar je moet ‘m zeker de eerste jaren goed onderhouden en in model snoeien.
Misschien oude eruit, nieuwe erin? Kun je meteen wat volwassener planten plaatsen, daarmee is je haag een stuk hoger en dichter dan jonge planten.
Check eventueel dit topic Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:26
Dracula schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Hier heb ik een hedera soort als heg aan de zijkant van mijn huis ( hoekhuis ). En afgezien dat ik blij ben dat dit het hele jaar groen blijft, groeit het echt niet normaal snel :9 Hier heb ik ongeveer 20 meter staan en die moet ik zeker in de zomer meerdere keren snoeien / bijhouden. Dat is dan met zo een beukenhaag dan weer niet ( dat hebben de buren verderop )

Nadeel van die beukenhaag is inderdaad dat in de winter bij hun je de tuin redelijk kan inkijken als je er langs loopt.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
hollandnick schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Hier heb ik een hedera soort als heg aan de zijkant van mijn huis ( hoekhuis ). En afgezien dat ik blij ben dat dit het hele jaar groen blijft, groeit het echt niet normaal snel :9 Hier heb ik ongeveer 20 meter staan en die moet ik zeker in de zomer meerdere keren snoeien / bijhouden. Dat is dan met zo een beukenhaag dan weer niet ( dat hebben de buren verderop )

Nadeel van die beukenhaag is inderdaad dat in de winter bij hun je de tuin redelijk kan inkijken als je er langs loopt.
Een deel is hedera, ander deel is beukenhaag.

Vind de hedera wel een onding, trekt heel veel vervelende vliegende insecten aan. Naast het feit dat hij groeit als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:26
Dracula schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Een deel is hedera, ander deel is beukenhaag.

Vind de hedera wel een onding, trekt heel veel vervelende vliegende insecten aan. Naast het feit dat hij groeit als een malle.
Ja volgens mij heeft het wel met de soort te maken. Hier gelukkig geen last van vliegen en er groeien witte bloemen en soort zwarte besjes op. Dat trekt dan weer vogels aan ( en mogelijk nog wat andere dieren )

Voor de rest is het wel een onding en het groeit echt overal naar toe :X

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-05 13:04
Als je een echt zomer en winter groenblijvende haag wilt dan adviseer ik de Laurierkers. Die is goedkoop, oersterk, grasgroen en groeit als een malle. Als je de haag goed bijhoud door 2x per jaar te snoeien (met een goede hegge schaar) dan krijg je een superstrakke groene haag die je tot gewenste hoogte kunt laten groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Dracula schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:48:
Aan de zijkant van het huis wat ik heb gekocht staat een beukenhaag en een stuk hedra haag.

Nu is vooral de beukenhaag door de vorige bewoner zo slecht onderhouden dat deze erg zielig is en totaal geen privacy biedt. De haag zal dus of op de e.o.a. manier tot leven gewekt moeten worden of vervangen worden.

Het iiefst vervang ik de haag (en de hedra) door een mooie groen blijvende haag ipv een haag die in de winter dor en droog is. Nu is echter de vraag of dit zomaar kan.

De kopers zijn verplicht om deze erfafscheidingen (incl. groen) te handhaven en te onderhouden, om
een éénduidige stedenbouwkundige uitstraling te waarborgen.

Vanwege het feit dat het beukenhaag en hedra “levend” natuurproduct betreft, wordt de beplanting
éénmalig aangeplant.

Dus hoe moet ik dit nu lezen, er moet een erfascheding zijn maar als die dood gaat planten ze geen nieuwe (duh) maar moet ik dan het zelfde terug zetten?
Tegenwoordig staat er in veel bouw/omgevingsplannen dat de erfafscheiding die grenst aan de openbare weg 'groen' moet zijn.

Je zal de huidige erfafscheiding dus moeten vervangen voor iets anders 'groen'.

Wat ik hier zie is dat men veel werkt met een combinatie van gaashekken en doek om tot de nieuwe aanplant volgroeid is toch privacy te hebben.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bij het verkopen van mijn vorige huis in 2024 maakte de notaris er expliciete melding van dat het hekwerk niet vervangen mocht worden en van juiste onderhoud voorzien moest worden.

Op het moment dat ik het huis in 2008 kocht werd hier niks over gezegd.
Blijkbaar kan er zomaar iets veranderen in de regelgeving zonder dat je daar als eigenaar van op de hoogte gebracht wordt.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
Nou het verlossende antwoord is binnen van de gemeente. Ik mag gewoon de haag vervangen er zijn geen verplichtingen o.i.d.

Nu verzinnen wat het gaat worden want de haag kan niet erg breed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
Zo'n gitterbox met keien erin. Moet je alleen binnen en buitenkant onkruid bestrijden. Ook stonden bij nieuwe seniorenwoningen schermen met duimsdik kokostouw. Zou geluidsreducerend werken. Maar zaadjes erin=onkruid erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dracula schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:13:
Nou het verlossende antwoord is binnen van de gemeente. Ik mag gewoon de haag vervangen er zijn geen verplichtingen o.i.d.

Nu verzinnen wat het gaat worden want de haag kan niet erg breed worden.
Hedera kan maar heb je al en zou ik laten staan, want woekert alle kanten in.
Niet-woekerende bamboe kan ook; blijft groen in de winter. Wel regelmatig snoeien in de zomer, want dat spul schiet echt als een raket omhoog als het goed weer is :X
Of gewoon taxus / buxus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
vogelmans schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:55:
Als je een echt zomer en winter groenblijvende haag wilt dan adviseer ik de Laurierkers. Die is goedkoop, oersterk, grasgroen en groeit als een malle. Als je de haag goed bijhoud door 2x per jaar te snoeien (met een goede hegge schaar) dan krijg je een superstrakke groene haag die je tot gewenste hoogte kunt laten groeien.
Als ik een iets heb geleerd over hagen, is het dat je zoveel gemakkelijker bent met een traaggroeiende soort. Ja, het duurt wat langer voor die in model zijn, en de gewenste grootte en dikte hebben bereikt.
Maar je hebt er veel minder werk aan, en het is gemakkelijker om ze goed te onderhouden (je moet "vaak" snoeien zodat de haag goed vertakt, als de haag een meter groeit in een jaar is dat veel meer werk dan als ze 15cm groeit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
n8tur3 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:24:
Zo'n gitterbox met keien erin. Moet je alleen binnen en buitenkant onkruid bestrijden. Ook stonden bij nieuwe seniorenwoningen schermen met duimsdik kokostouw. Zou geluidsreducerend werken. Maar zaadjes erin=onkruid erin?
Ow nee ik wil groen geen stenen muur die in de zomer loeiheet wordt en niks en niemand iets aan heeft.
The Eagle schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Hedera kan maar heb je al en zou ik laten staan, want woekert alle kanten in.
Niet-woekerende bamboe kan ook; blijft groen in de winter. Wel regelmatig snoeien in de zomer, want dat spul schiet echt als een raket omhoog als het goed weer is :X
Of gewoon taxus / buxus :)
Ja die niet woekerende bamboe ken ik, als je niet een goed bamboescherm aanbrengt in de grond wordt het ellende en die maken zo een enorme wortel stelsels dat je hem ook niet makkelijk even vervangt voor iets anders.
naftebakje schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:26:
[...]
Als ik een iets heb geleerd over hagen, is het dat je zoveel gemakkelijker bent met een traaggroeiende soort. Ja, het duurt wat langer voor die in model zijn, en de gewenste grootte en dikte hebben bereikt.
Maar je hebt er veel minder werk aan, en het is gemakkelijker om ze goed te onderhouden (je moet "vaak" snoeien zodat de haag goed vertakt, als de haag een meter groeit in een jaar is dat veel meer werk dan als ze 15cm groeit).
Meer snoeien vind ik geen ramp, ik ga sowieso struiken op hoogte kopen en dan hopen dat ze redelijk vlot dicht groeien maar erger als nu kan toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
vogelmans schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:55:
Hier ook een Laurier, al jaren blij mee, mede door de groenheid en dichtheid in de winter. Twee keer per jaar een ochtend in het weekend snoeien en hij kan er weer tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
zacht schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Hier ook een Laurier, al jaren blij mee, mede door de groenheid en dichtheid in de winter. Twee keer per jaar een ochtend in het weekend snoeien en hij kan er weer tegen aan.
Wat voor laurier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heb hier een heg met een langzaam groeiende hedera soort (witgroene bladeren). Om de groeitijd te overbruggen heb ik tegen het betonijzer een rieten mat bevestigd tegen de inkijk. Dat riet verteert vanzelf en dient dan voedingsbodem voor de heg. Resultaat is een dichtbegroeide heg van een centimeter of 15 diep, gemakkelijk te onderhouden en het hele jaar rond groen/wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
synoniem schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:08:
Heb hier een heg met een langzaam groeiende hedera soort (witgroene bladeren). Om de groeitijd te overbruggen heb ik tegen het betonijzer een rieten mat bevestigd tegen de inkijk. Dat riet verteert vanzelf en dient dan voedingsbodem voor de heg. Resultaat is een dichtbegroeide heg van een centimeter of 15 diep, gemakkelijk te onderhouden en het hele jaar rond groen/wit.
Hier zit idd ook riet achter het hek bij het deel waar hedera zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Laurierkers. Die staat er al van ver voor mijn tijd hier, een jaar of 25 ondertussen volgens de buren. Foto van 5 minuten geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-10ikzhVNqGMmYMMn-fENIxOCc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lqFC53KoRVYYgh0CABU5HuhE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Laurier Rotundifolia (Prunus Laurocerasus Rotundifolia)
Als je deze als haag plant krijg je een strak groene bladermuur. Wel 2x per jaar snoeien dan verhouten de stelen niet en kun je de haag makkelijk met een elektrische snoeischaar bijhouden.
Mocht de haag toch te groot worden dan kun je die helemaal terugsnoeien tot 30cm boven de grond en hij gaat weer opnieuw uitgroeien.
De donkerdere soort is de Portugese Laurier (Prunus Lusitanica Angustifolia), die groeit wat trager, heeft een kleiner blad, en is donkerder van kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Ik heb de Portugese laurier staan. Bij mijn vorige huis de "gewone" laurier. Mijn ervaring is dat de Portugese laurier vanwege het kleinere blad makkelijker te snoeien is met de elektrische heggenschaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Hulst kan ook heel mooi zijn, er is een groene en een bonte variant. Ze groeien trager dan de Laurier, zijn ook goed te snoeien en altijd groen. Er komen rode bessen in waar vogels dol op zijn en vogels schuilen ook tussen de stekelige bladeren. De (zeer) stekelige bladeren kunnen een voor- en nadeel zijn; draag altijd handschoenen bij het snoeien want het prikt behoorlijk maar tegelijkertijd houden de bladeren ongenode gasten buiten de natuurlijke schutting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
vogelmans schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Laurier Rotundifolia (Prunus Laurocerasus Rotundifolia)
Als je deze als haag plant krijg je een strak groene bladermuur. Wel 2x per jaar snoeien dan verhouten de stelen niet en kun je de haag makkelijk met een elektrische snoeischaar bijhouden.
Mocht de haag toch te groot worden dan kun je die helemaal terugsnoeien tot 30cm boven de grond en hij gaat weer opnieuw uitgroeien.
De donkerdere soort is de Portugese Laurier (Prunus Lusitanica Angustifolia), die groeit wat trager, heeft een kleiner blad, en is donkerder van kleur.
Ah ja dat is idd dezelfde als die bij mijn ouders staat, alleen die wordt wel heel snel heel groot.
creo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:26:
Ik heb de Portugese laurier staan. Bij mijn vorige huis de "gewone" laurier. Mijn ervaring is dat de Portugese laurier vanwege het kleinere blad makkelijker te snoeien is met de elektrische heggenschaar.
Die heb ik zeker in de overweging zitten, groeit wel iets minder snel maar blijft wat smaller.|

Daarnaast kijk ik nog naar glansmispel en o.a. de olijfwilg en de Laurier Genolia (welke smal blijft)

Zal nog flinke klus worden die oude beukenhaag weg te slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
@Dracula De Olijfwilg zou ik niet nemen, die kan niet goed tegen strenge vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:14

EiT

Ach ja, hier ook een beuken haag voor, wat een***. Volgens mij is dit het eerste waar de persoon aan denkt die de regels moet maken.

Portugese laurier had een stuk makkelijker geweest, groeit altijd en blijft groen in de winter.

Wij moeten ze ook verplicht laten staan, na 5 jaar zien ze er nog niet uit. De meeste die het als tuin afscheiding moesten gebruiken die hebben het al gerooid en vervangen voor een hedra schutting, lijkt gedoogd te worden. Alleen als je dus dat hegje can de voortuin wil vervangen dan hang je.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almeda
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-05 22:11
Ik zou taxus en hulst willen aanraden. Wintergroen en bessen die als vogelvoer kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 22:16

Sebastiaan

....

Dracula schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:05:
[...]

In de leveringsakte wordt met geen woord gerept over enige vorm van erfafscheiding. Het staat alleen in de technische specificatie die overhandigd is na de bouw.

Maar goed zoals al eerder aangegeven ik wacht het antwoord van de gemeente af.
Bij de laatste aflevering van Mr. Frank Visser was er een soortgelijk verhaal, conclusie was daar dat als er niks in je leveringsakte is opgenomen je geen rekening hoeft te houden met een dergelijke specificatie, je leveringsakte en gemeentelijke eisen zijn enkel van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
Sebastiaan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:29:
[...]

Bij de laatste aflevering van Mr. Frank Visser was er een soortgelijk verhaal, conclusie was daar dat als er niks in je leveringsakte is opgenomen je geen rekening hoeft te houden met een dergelijke specificatie, je leveringsakte en gemeentelijke eisen zijn enkel van toepassing.
Het mag idd gewoon, bevestigd door de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Toke_gt schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:28:
[...]

Je haalt bladverliezend en groenblijvend door elkaar.

Pagina: 1