Isolatie hellend dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-05 20:01
Hallo allemaal,

Onze woning uit 1977 heeft een puntdak met als lagen:
1. Dakpannen
2. Een soort piepschuim 3cm
3. Dakbeschot (houten planken)
4. Ca. 18cm ruimte
5. Gipsplaten

Inmiddels heb ik de gipsplaten en latten weggehaald en wil ik die 18cm ruimte vullen met 16cm PIR (2-zijdig aluminium) met een Rd van 7,25.

Omdat het met 2-zijdig aluminium is, is folie niet meer nodig heb ik begrepen.

Hebben jullie nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT5l2Gmz-_bui-2x11zzwC4SRDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LEjB6DMIdvFW1qqWdI38Ze9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-05 22:02
Ik heb dat bij mijn dak achter de knieschotten ook zo gedaan, wel hele dunne latjes tussen de PIR en planken gedaan zodat er een kleine luchtspouw (1cm) onstaat ter voorkoming van vochtophoping op 1 punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
Revaes schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:12:
Ik heb dat bij mijn dak achter de knieschotten ook zo gedaan, wel hele dunne latjes tussen de PIR en planken gedaan zodat er een kleine luchtspouw (1cm) onstaat ter voorkoming van vochtophoping op 1 punt.
Daar heb ik ook over nagedacht maar zat dan met de vraag: Waar zou dat vocht vandaan komen en vooral, waar zou het naar toe gaan? Ik heb dan juist het idee dat er vocht blijft zitten op de steun balken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:28

orf

Bepalen of de piepschuim (nog) dampdicht is. Als dat zo is, kun je niet dampdicht aan de binnenzijde isoleren. Maar de kans is best aanwezig dat de piepschuim door veroudering en op de naden dampopen is geworden. Dan kun je prima dampdicht isoleren aan de binnenkant. Wel alle naden dan aftapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Airmeleaux schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Daar heb ik ook over nagedacht maar zat dan met de vraag: Waar zou dat vocht vandaan komen en vooral, waar zou het naar toe gaan? Ik heb dan juist het idee dat er vocht blijft zitten op de steun balken.
Warme lucht kan (veel) meer vocht bevatten dan koude lucht. Als lucht vanuit je leefruimte het huis verlaat, condenseert dat op het dauwpunt. Daar komt dat vocht vandaan. Daarom moet je ervoor zorgen dat die warme lucht niet kan condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
orf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Warme lucht kan (veel) meer vocht bevatten dan koude lucht. Als lucht vanuit je leefruimte het huis verlaat, condenseert dat op het dauwpunt. Daar komt dat vocht vandaan. Daarom moet je ervoor zorgen dat die warme lucht niet kan condenseren.
Ik weet dat ik nog wat te leren heb dus ik probeer dit even te plaatsen...
Als het binnen warm/vochtig is, dan zou het dus kunnen condenseren aan de binnenzijde van de PIR, dus op de aluminium laag.

Tussen de afwerking (gids) en die laag zit nog 3-4cm lucht ... dus dat is goed, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Airmeleaux schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Ik weet dat ik nog wat te leren heb dus ik probeer dit even te plaatsen...
Als het binnen warm/vochtig is, dan zou het dus kunnen condenseren aan de binnenzijde van de PIR, dus op de aluminium laag.

Tussen de afwerking (gids) en die laag zit nog 3-4cm lucht ... dus dat is goed, toch?
Als de lucht door de aluminium laag niet naar de buitenlucht kan, dan condenseert het niet. Want er is geen luchttransport. Als het op een of andere manier dampopen is, dan condenseert het op of in je dakbeschot als er aan de buitenkant een dampremmer (zoals bijvoorbeeld piepschuim) zit. Als daar warme lucht op neerslaat, dan krijg je hetzelfde effect als neerslaand vocht op je badkamerspiegel. Het hout wordt dan nat.

Je moet ervoor zorgen dat de damp uit je leefruimte niet kán condenseren. Daarom moet je goed en nauwkeurig dampdicht verwerken aan de binnenkant. Dus naden met aluminiumtape afwerken en ervoor zorgen dat er nergens kieren zijn. Vooral de aansluiting op je muur of op balken waar je stopt is dan lastig goed af te werken.

Als het naar buiten toe dampopen is, kan het vocht wat toch nog in je constructie komt, via de lucht verdampen. Zo werd vroeger gewerkt: Geen dampremming, geen isolatie, maar voldoende ventilatie van je dakbeschot, zodat het kan drogen.

Er is dan wel een probleem als er aan de buitenkant een dampremmende laag is. Want dan raakt vocht dat toch in je constructie is gekomen opgesloten. En dat opgesloten vocht zorgt dan al snel voor rottend hout.

Daarom wordt altijd geadviseerd om aan één kant dampopen te zijn. Bij een plat dak gaat dat vaak niet omdat het bitumen of een andere dakbedekking dampdicht is en je dan vocht opsluit. De oplossing daarvoor is met een "warm dak" methode isoleren of eventueel met een klimaatfolie. Dat is een "slimme" folie die zich aanpast aan de luchtvochtigheid en zo vocht toch weer uit de constructie kan laten komen.

Belangrijkste voor jou is om uit te zoeken of je piepschuim dampremmend is. Als dat zo is, dan moet je met klimaatfolie werken, de piepschuim verwijderen of aan de buitenzijde isoleren. Als het dampopen is, dan kun je aan de binnenkant isoleren en het dampdicht verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
Hier vind je het antwoord op al je vragen: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

je buitenkant moet je zien als dampdicht vanwege de eis dus moet je binnen dampopen isoleren. afwerking is dan meestal met klimaatfolie en gips.
een spouw maken tegen het dakbeschot is niet gewenst. of er echt folie moet is een punt van discussie, als je isolatie aan de binnenzijde dik genoeg is condenseert er niets en kun je zonder folie.

ga eens rommelen met de https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/ die geeft eigenlijk altijd antwoord.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-05 22:02
[...]

Dat vocht kan evt onstaan door condensatie (of lek dak) zoals iemand hierboven ook uitlegt. Door de spouw kan hier dus nog wel wat circulatie ontstaan als de buitenlaag (huidige lagen) niet dampdicht zijn, waardoor het vocht weer weg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
[...]

Dat vocht komt van binnen uit je huis. zweet, ademen, douchen, koken, planten water geven, was drogen, noem maar op. Dat wil naar buiten. dat zoekt een weg en als je dampdicht isolatie hebt dan kan het er dus niet langs. Daarom moet je als je extra gaat isoleren ook extra ventileren.
Ga je een spouw maken achter je isolatie en er komt toch vocht door je isolatie dan zal dat onmiddellijk condenseren op het koudste punt. dat is dan je dakbeschot. gevolg, rot dakbeschot.
Geen spouw daar dus, isolatie strak tegen je dakbeschot aan, het koudste punt komt dan verder naar buiten en dat is waar je je vocht wil hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-05 15:51
De vraag is ook of je warmte binnen of buiten wil houden. Pir is prima, resol nog iets beter (Rd 7,5) om warmte binnen te houden. Als je in de zomer warmte buiten wil houden, kan je bv houtvezelplaten (Rd 4,4) gebruiken.
Pagina: 1