Airmeleaux schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:33:
[...]
Ik weet dat ik nog wat te leren heb dus ik probeer dit even te plaatsen...
Als het binnen warm/vochtig is, dan zou het dus kunnen condenseren aan de binnenzijde van de PIR, dus op de aluminium laag.
Tussen de afwerking (gids) en die laag zit nog 3-4cm lucht ... dus dat is goed, toch?
Als de lucht door de aluminium laag niet naar de buitenlucht kan, dan condenseert het niet. Want er is geen luchttransport. Als het op een of andere manier dampopen is, dan condenseert het op of in je dakbeschot als er aan de buitenkant een dampremmer (zoals bijvoorbeeld piepschuim) zit. Als daar warme lucht op neerslaat, dan krijg je hetzelfde effect als neerslaand vocht op je badkamerspiegel. Het hout wordt dan nat.
Je moet ervoor zorgen dat de damp uit je leefruimte niet kán condenseren. Daarom moet je goed en nauwkeurig dampdicht verwerken aan de binnenkant. Dus naden met aluminiumtape afwerken en ervoor zorgen dat er nergens kieren zijn. Vooral de aansluiting op je muur of op balken waar je stopt is dan lastig goed af te werken.
Als het naar buiten toe dampopen is, kan het vocht wat toch nog in je constructie komt, via de lucht verdampen. Zo werd vroeger gewerkt: Geen dampremming, geen isolatie, maar voldoende ventilatie van je dakbeschot, zodat het kan drogen.
Er is dan wel een probleem als er aan de buitenkant een dampremmende laag is. Want dan raakt vocht dat toch in je constructie is gekomen opgesloten. En dat opgesloten vocht zorgt dan al snel voor rottend hout.
Daarom wordt altijd geadviseerd om aan één kant dampopen te zijn. Bij een plat dak gaat dat vaak niet omdat het bitumen of een andere dakbedekking dampdicht is en je dan vocht opsluit. De oplossing daarvoor is met een "warm dak" methode isoleren of eventueel met een klimaatfolie. Dat is een "slimme" folie die zich aanpast aan de luchtvochtigheid en zo vocht toch weer uit de constructie kan laten komen.
Belangrijkste voor jou is om uit te zoeken of je piepschuim dampremmend is. Als dat zo is, dan moet je met klimaatfolie werken, de piepschuim verwijderen of aan de buitenzijde isoleren. Als het dampopen is, dan kun je aan de binnenkant isoleren en het dampdicht verwerken.