Materiaal advies om terug te beginnen met electronica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 10:59
Dag Allen,

Ik ben op zoek naar advies om een kit aan te kopen om wat electronica projecten te doen als plezier en hobby.

Mijn ervaring dateert van 20 jaar geleden en hoewel ik van tijd tot tijd wel eens een project volg ben ik sindsdien niet hand-on geweest.

De insteek is dat ik sinds kort een nieuwe hobby zoek vanwege fysieke problemen en electronica was mijn eerste idee. Ik herinner mij nog de mc68000 soldering, een nachtmerrie, een uitdaging en eens alles werkte zal ik herinneren voor de rest van mijn leven.
Maar het is ook zo dat ik niet weet of dit nog volledig voor mij is. Ik wil wat plezier hebben, heb altijd een nick gehad voor electronica en in het verleden was ik programmeur - long time ago-. Doch ik wil ook niet een hoop zaken bestellen om uiteindelijk niet te gebruiken.

Wat ik nog heb van vroeger:
een welling soldeerbout met één tip - best dik
Krimpgeine
MC68000
raspberry pi
Sensors, humidity, temperatuur, een servo motor
Een aantal LEDs en weerstanden
ESP32-c3 mini en een arduino

Wat ik zoek:
Een kit die eventueel volgende zaken bevat:
meerdere tips voor de soleerbout of een nieuwe soldeerbout met die tips
kabels, resistors, capacitors
wat kleine tangen en ander materiaal
Een plastic prye tool en een setje van schroevendraaiers
Deze is tricky, software waarmee in een later stadium een PCB kan ontwikkeld worden
optioneel, een kleine microscoop of vergrootglas

Ik sta open voor andere suggesties en mogelijks heeft iemand een soortgelijke ervaring.

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Electronica is een fantastische bezigheid, maar tegelijkertijd ook oneindig breed begrip, letterlijk alles is mogelijk. Daarom zou ik ook niet adviseren om eerst van alles te kopen, en daar dan pas een project bij te zoeken. Zoek eerst iets wat je zou willen maken, dan loop je snel genoeg aan tegen wat je mist/te kort komt, en daar koop je dan wat voor.

Je huidige soldeerbout is misschien niet ideaal, maar als je (voorlopig) toch alleen maar dingen op een breadboard gaat proto-typen, en daarna misschien eens wat op perfboard gaat solderen nog wel goed genoeg. Waarom dan nu een hoop geld uitgeven aan een heel nieuw station waar je ook smd's mee kan solderen? Dat geld is beter besteed aan onderdeeltjes voor een project waar je 'nu' mee bezig bent.

Verder hebben websites als Tinytronics en Otronics een hele hoop tools en onderdelen om een project mee maken voor niet al te gekke prijsjes, plus nog snel in huis ook. En staan op Instructables veel projectjes te vinden, inclusief how-to.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ts80 ts100 ts101
als soldeerbout.

Ik heb jaren met troep dingen gesoldeerd.
Maar zou na het aanschaffen van de ts 80 niks anders meer willen.
ja een upgrade naar een 101/100 zodat ik ook van af een powerbank of booraccu kan solderen buiten huis via een usb kabel

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als software om printen te ontwikkelen werkt Kicad prima. Het is gratis en er zit een hele community achter.

Weerstand en condensator pakketjes kan je overal wel vinden, ze worden oa door Velleman verkocht maar op Amazon ed kan je zoiets ook wel terug vinden.

Een goede bout met temperatuurregeling en verwisselbare punten is wel een aanrader om beter te gaan solderen. Als je een beetje kunt solderen kan je inderdaad wel met iedere bout wat voor elkaar krijgen.

Als soldeer is loodhoudend wel makkelijker werken maar als je een beetje kunt solderen werkt loodvrij ook goed. Als eventuele flux raad ik je wel aan om geen simpele fluxpen te nemen maar een tube fluxpasta, ook wel BGA flux genoemd. Je hebt maar een heel klein beetje nodig voor een perfecte soldering (waar nodig).

Een microscoop.. Ik heb zo'n Aliexpress G1200 van 6 tientjes en werkt prima.

Gereedschappen moet je even rond kijken. Veel online elektronica winkels hebben wel div gereedschappen.

Overigens zijn er ook meer topics te vinden over welke soldeermiddelen en andere gereedschappen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
Dank je wel allemaal, ik zal de soldeerbout alvast bookmarken maar voorlopig gebruik ik deze die ik nog heb. Voor basis dingen gaat dit wel volstaan.
Beide leverancier websites, design software en de instructables gelijk ook gebookmarked.

Ik had vijf projecten in gedachten:
* Vochtigheids meter voor planten. Elk jaar planten wij kerstomaatjes in zo'n pot die je kan in de hoogte kan opbouwen op het balkon. We vergeten die wel eens water te geven.
* Wij hebben kleine vuilbakjes in een kast in de keuken, eentje voor normaal afval en eentje voor plastic. Ik gebruik een aparte vuilbakken in het bureau dus open die kast maar zelden. Gezien het vrouwke bij het plastic er maar blijft bijduwen totdat alle eruit valt zou het handig zijn om dit te kunnen meten hoe vol die zitten.
* Wij hebben een pylontech thuisbatterij, via ICAN kan die uitgelezen worden
* Diezelfde pylontech batterij staat in een onverwarmde ruimte (de ruimtes ernaast zijn wel verwarmd), ik had graag wat data bijgehouden hoe koud/warm het daar is.
* P1 meter. Het is waarschijnlijk goedkoper om er eentje te kopen, maar het is een goede oefening en zou relatief eenvoudig te doen moeten zijn.

Waarschijnlijk begin ik met de P1 meter, alle benodigdheden heb ik reeds liggen, er zijn reeds -tig designs te vinden op het internet en grafiekjes zijn altijd leuk ;).

Enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 12:45
Het belangrijkste materiaal (naar mijn mening) vind ik niet terug in je lijst: een solderless breadboard en een simpele multimeter (en moest het budget er zijn een labovoeding; oscilloscopen zijn tegenwoordig ook heel betaalbaar itt 20 jaar geleden, maar daar ben je nog niet meteen aan toe denk ik)

Er is t.o.v. 20 jaar geleden veel veranderd/makkelijker geworden voor elektronicaprojectjes. Om even heel kort enkele puntjes samen te vatten:
  • voor heel veel zaken vind je op bv. aliexpress heel goedkope kleine bordjes/modules die je gemakkelijk aan elkaar kunt hangen. Voorbeelden zijn arduino en esp32 (microcontrollers), DC/DC converters, alle mogelijke sensors en interfaces, ...
  • pcb's laten maken in china (jclbcb, ...) is bespottelijk goedkoop geworden (en ontwerpen is met kicad of easyeda ook gemakkelijk) => als je op een printje kunt wachten, laat het maar zeker maken ipv componenten aan elkaar te prutsen
  • nu worden veel meer SMD componenten dan through hole gebruikt; voor op een breadboard zul je nog wel een weerstand/condensator setje nodig hebben, maar op een PCB zijn de grotere packages (0805 en groter) goed met de hand te solderen; bij jlcpcb kun je ook vrij goedkoop assembly kiezen en alle standaard smd componenten voor bijna niets op je pcb laten solderen. Veel IC's zijn alleen maar in SMD versie te krijgen (maar je kunt meestal op aliexpress een module kopen met de IC en alle nodige randcomponenten er al op)
  • Wat solderen betreft, 'alles' is nu loodvrij, maar je kunt nog altijd loodhoudend soldeersel gebruiken. Ik zou wel aanraden een moderne soldeerbout te kopen: er zijn goedkope bouten met actieve tip (dus veel betere.snellere temperatuursregeling dan de beste weller met passieve tip) die het solderen veel makkelijker maken: ts80/ts100 zoals hierboven vermeld of pinecil (die ik zelf heb).
  • Ten slotte: door bv. arduino en alle beschikbare softwarebibliotheken is software voor microcontrollers ontwikkelen ook veel gemakkelijker geworden; het is dus verleidelijk om voor bijna alles 'gewoon' een arduino nano, esp32 of ander goedkoop microcontrollerbordje te nemen, zelfs als een simpele oplossing ook zo werken...

[ Voor 8% gewijzigd door ls470 op 11-03-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zeker als je fouten wilt opsporen is een scoop handig. Kijk voor meetapparatuur (en ook andere gereedschappen) eens op Eleshop, ze hebben daar al een multimeter met ingebouwde scoop met redelijke specs voor rond de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
@silencedkill
Na circa 4 jaar onderbreking heb ik afgelopen december elektronica als hobby weer opgepikt maar de 4 jaar daarvoor deed ik alleen maar simulaties met Simulide.

https://simulide.com/p/

Praktische elektronica zoals met componenten op breadboards evenals het solderen van printplaatjes gaat nog veel verder terug, vooral dat laatste kan ik me niet eens meer herinneren welk jaar dat was.
Deze keer heb ik besloten een combi van beiden te gaan doen, dwz met componenten en met software.

Dus ik heb een nieuw soldeerstationnetje gekocht, in Nederland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmJ8lGAmjNZiQBkECGb0fI6pcCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1o30GUk5ahSv3hmBmsxLVqH3.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.hbm-machines....ldeerstation-set-compleet

Prima apparaatje hoor, soldeert goed ... totdat de punt roetaanslag krijgt en dat is al rap binnen een half uurtje ofzo, klik de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnsGy8Qta1tg1N5LTnCEbPCiK6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLjqeApaVdbb8FbclM19Jtvt.jpg?f=fotoalbum_large
L = nooit gebruikt - - M = gebruikt en gepolijst - - R = gebruikt en ongepolijst

Voordat ik eraan begon zag ik deze video :
YouTube: 10 STUPID ERRORS To AVOID in Soldering and TIPS

En daarin werd geboden niet de tip te schuren. Maar ja, bij mij is het of schuren of de hele printplaat de kliko in dumpen vanwege prutswerk met overal soldeerbruggen.

Dus tegenwoordig gaat gewoon de surrogaat Dremel eroverheen met polijstbit.

En ik vraag me dus af, en hopelijk heb jij er ook iets aan, hoe is deze snelle roetaanslag te voorkomen ?
Ligt het aan de temperatuur of aan de spons of aan de bitjes of 'hoort dat er nu eenmaal bij' en kletst die video uit zn nek ?

Ik heb HBM een mailtje gestuurd of ik verse punten erbij kon bestellen want ik zie ze niet los op hun website. Ik kreeg als antwoord dat klantenservice het erg druk heeft en 'of ik inmiddels zelf al een antwoord op mijn vraag had gevonden?'

Nog iets, vanwege uitzetting waarschijnlijk gaat de punt los soms los zitten dus die tijdens het solderen even met een tang vastdraaien. En de beitelpunt kan je echt geen print mee solderen en ik heb het niet eens over smd. Misschien handig voor een waterkraan ofzo maar ik gebruik die niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 11-03-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Pas op met goedkope soldeerstations, deze hebben geen echte temperatuurregeling maar doen iets met vermogensmeeting, zie:
Reparatie Velleman VTSSC50N soldeerstation.

Wat betreft zwarte punten, ik zie dat eerder ontstaan bij loodvrij solderen maar ook vaak bij een te hete punt. Je kunt oa van Weller zgn Tippy kopen, dit is een middel om dergelijk aangekoekte punten schoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:30
kitao schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:53:
@silencedkill
En ik vraag me dus af, en hopelijk heb jij er ook iets aan, hoe is deze snelle roetaanslag te voorkomen ?
Ligt het aan de temperatuur of aan de spons of aan de bitjes of 'hoort dat er nu eenmaal bij' en kletst die video uit zn nek ?
De gebruikte en gepolijste punt heeft al een gaatje van inbranding. Eerste gedachte bij mij is dat de ingestelde temperatuur dan te hoog is. Die roetaanslag hoort erbij, maar daar is die natte spons voor om dat met 1 veeg weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Allebei bedankt voor de tips en ik was al van plan om langzaam aan wat lager te gaan solderen maar ik zie het liefst draadje tegen de punt en meteen smelten dus vandaar dat ik op 400 C aan het bakken was. Wat de kwaliteit van het station betreft, solderen is niet echt mijn hobby, zo heb ik een klokprintje dat na ruim drie maanden nog steeds niet voltooid is. Ik had dit weekend bijvoorbeeld de 7seg displays erop gezet en vond het weer mooi genoeg geweest voor die week. Wat ik bedoel is dat het naar mijn mening geen slecht soldeerstation is en er zullen best veel betere zijn maar met weinig gebruik en voor niet al te precies werk is dit apparaat ruim voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy8cx9XDBZkzxjvesIzFQjnsguA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9SgknuhE4Axk7a4oYURQT1dr.jpg?f=user_large

This product is a 24-hour digital circuit, clock using CD4518, CD4511, CD4081, CD4013, CD4060
and other chips, the circuit does not contain a microcontroller, so there is no program.

https://www.itamps.nl/

En met deze componenten, die toch op voetjes staan, maakt een hittegolf niet veel uit hoop ik. Nog even afwachten of het klokje gaat tikken maar sowieso is dit een leuk oefenkitje om mee her te beginnen. Dat het sponsje de roet wegveegt is niet mijn ervaring, alleen met een slijptol was het weg te bikken.
Misschien een staalspons gedoopt in Tippy ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RozbcYIVhdottit4YV75yh3cHww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bONgalveaCM5jRm25lO54DsW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie net dat ik niet eens de pootjes heb afgeknipt ... :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3wgSRX0mRN0Ek5GjGOYCluHFaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIwxTHTGGAp9iCKw713VA5U3.jpg?f=fotoalbum_large

De roterende print grip ben ik erg tevreden mee, met twee G-klemmen zet ik die muurvast aan de tafelrand.
.

[ Voor 18% gewijzigd door kitao op 11-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik soldeer met iets van 350 graden. Loodvrij smelt bij ongeveer 217 graden en loodhoudend zelfs bij minder, iets van 180 graden geloof ik (heb IPC certificaten). Ja, ik gebruik ook wel eens 400+ graden maar dan ben ik meer metalen aan het solderen of dikke kabels, in de RC hobby zijn accu- en motordraden van 12 en 14AWG vrij normaal.

Maar tippy is een chemisch goedje dat je echt alleen moet gebruiken als de punt zwart is en niet om in je schoonmaak-wol te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 23:15
@kitao misschien passen deze soldeer punten https://www.conrad.nl/nl/...oud-3-stuk-s-1438456.html?
En ik soldeer dat soort electronica op 320°C (loodhoudend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Rrob
Ja grandioos zeg, hartelijk dank ! :)
Ik heb inmiddels een email antwoord gekregen van Hbm maar die verwees naar punten zonder schroefdraad op hun website. Maar goed, ze hebben ernaar gekeken.

Pas geprobeerd op de lagere temperatuur van 370 graden te solderen maar ging niet fijn dus maar weer terug gezet op 400. Volgende keer nog eens proberen. Overigens is het toch goed gekomen met het klokje, in een keer zelfs bij het aanzetten zonder storingen. Daaruit blijkt maar weer dat het bij deze componenten allemaal niet zo precies komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvZ1i4g_Z_NxCacx9k5KGSXtwjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMWzNBOvimqLobMvFsuzD2PR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog nooit smd gesoldeerd en ben het ook niet van plan. Toch zie ik bepaalde technieken, zoals in deze video
YouTube: SMD Soldering Tutorial | Guide | Tools | Tecniques | Stencil
waarbij pasta, flux en een hitte kanon worden gebruikt. Ik heb die ook, dat zijn deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuDtmaopXIycYqOvTafKxLVsZNY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eLMj8leWZZ8RiLkhI1PirCkU.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrhWe6W529Beid-K8rciAuQDWWs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JxJtBs2Zc2H1bEag8gv6omWA.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOkuFCeEy3qXB3xHqSMPdiXgc54=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fl2q8L9P03tPFnxwJOijeemu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGKq5Y-FR3QqAI7FvYM70tRkGwk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vYrlf4A9NNDzak6NsNMydnrg.jpg?f=user_large

Zou het daarmee lukken om de multiplexer van headers te voorzien of is dit bij voorbaat al gedoemd te mislukken omdat deze techniek volledig ongeschikt is voor een gaatjes print ? En met een beitel soldeerpunt in plaats van een krimpkous hitte blazer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

SMD is easy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYH9er-R_ysVbG8E3jf3YJNz2BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPOAZN7lUiNEB6xICM8ttzgx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:25

pistole

Frutter

Als je niet per sé wilt solderen, maar wel met elektronica aan de slag wilt + wat programmeren dan is het (Youtube-)kanaal van Ben Eater misschien wel interessant.

https://eater.net/

Hij verkoopt ook een mooie knutselkit die ik overigens zelf niet heb.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Het contrast is wel erg groot zeg op dat biervilt printje :D
Aan de ene kant 1000 Watt kabels en aan de andere microscoop elcootjes :N

Ben Eater ... ja die ken ik nog.
YouTube: 8-bit computer update

Ik heb 4 jaar geleden op basis van bovenstaande video-serie een 8-bit computer overgezet naar Simulide in het breadboard topic :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV3NNEoneS1f_-_pr3FmjJPMX5o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L8ZQs2D03NivATzPR4vLRB4J.png?f=user_large

kitao in "Het grote 'breadbord computer' topic"

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 14-03-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

kitao schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:44:
Het contrast is wel erg groot zeg op dat biervilt printje :D
Aan de ene kant 1000 Watt kabels en aan de andere microscoop elcootjes :N
Printje is maar 46mm in diameter, het SMD deel is puur een regeling met een vaste instelling dat via een power FET een heater aanstuurt. Op het midden komt een LED bar voor een uitlezing. Het was een beetje proppen maar door dubbelzijdig te gebruiken kreeg ik het makkelijk passend.
Ik heb voor de weerstanden en condensatoren formaat 0805 gekozen omdat die nog enigszins handelbaar zijn. Heb 10 printjes gedaan en alles gewoon gesoldeerd, wel met behulp van 0.35mm soldeer en een microscoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja mooi printje hoor, ik dacht dat ie iets groter was. Kan er niet aan af zien dat je die zelf gemaakt hebt, of je hebt waarschijnlijk het ontwerp aan de print drukker uitbesteed.

Ook best een goeie tip voor TS om mee her te beginnen met wat voor handen ligt. Zelf zocht ik wat dikker montagedraad voor op breadboard e.d., draad dat je kunt buigen en niet neerzakt. Vorige maand had ik een stofzuiger afgeschreven maar ik gooi het niet weg voordat ik kijk wat er nog uit te halen valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJalzxFFdImEp930GQ2pfm9SwnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ce0RHxj5rzSnv1MB5rDmV62i.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkt dat er totaal onverwacht een Holtek HT46R47 microcrontroller op zit :

https://www.alldatasheet....T46R47/553/3/HT46R47.html

Ik heb al een paar projectjes lopen maar het is een optie om die te desolderen en dan gaan proberen om er beweging in te krijgen. Of met de eenvoudigere triac die er naast zit
https://www.alldatasheet....0B/250/1/BTA212-600B.html
Overigens houd ik het zelf bij gelijkstroom tot max 15V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
Wauw, de feedback en discussie geven mij een glimlach :).

Ik ben ondertussen al iets verder, wat koffers geopend die nog bij mij ouders lagen, print boards zowel solderless als soldering gevonden en twee multimeters. Een labo voeding die het helaas niet meer doet en een hoop kabels en ander spul. Moet zeker volstaan.

Die klok lijkt mij indrukwekkend, old style en heel mooi, hulde!
Waar heb je die roterende print grip gekocht? dat lijkt mij een heel mooie feature. Ik heb ooit een mc6800 gesolderdeed en geloof mij, kan het mij nu nog herinneren.

Wat @kitao aanbrengt is best interessant, het toont aan dat een goede soldeerbout essentieel is. Ik hou het zelf nog even af, noem het old-school, tijden waren ook anders, als het niet vast genoeg zit, leg er nog wat meer op. Waarschijnlijk niet het beste advies maar dat is hoe het werkte. Flux was een luxe in mijn tijd, en zelfs frowned upon. Wat niet wil zeggen dat het niet werkt, eerder leer eens zonder en gebruik het dan. Onze leraar was best bad-ass en hield er zijn eigen ideëen op na.

Ik ben echt onder de indruk van hoe jullie allemaal er zo'n passie voor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Het klokje hangt inmiddels aan de muur, stofvrij in een plexiglas kastje dat erbij geleverd werd. Wat wel jammer is, is dat er geen schema bij zit, ik had graag een poging gedaan deze op Simulide te simuleren. Helaas heeft Simulide niet alle ICs in het assortiment maar ik heb ook Proteus
https://www.labcenter.com/simulation/
en hun bibliotheek is een stuk groter. Ik heb nog geprobeerd de print met de hand na te tekenen maar kreeg andere interesses. Emailtje naar de verkoper voor een schema gaf geen antwoord.

De PCB houder is o.a. hier te koop :
https://www.bitsandparts....solderen-montage-p1921253

Zelf volg ik meestal video playlisten, het is gestructureerder als losse artikelen en ik vind het makkelijker als het in beeld wordt gebracht dan op schrift. Overigens ben ik ook pas met iets geheel nieuws begonnen, nieuws voor mij dan.

YouTube: The Intro - An Introduction To FPGA And CPLD - PyroEDU

Er wordt daar een Max3000 EPM3032ATC44 gebruikt en ik heb een MaxII EPM240T100C5.
Gelukkig ben ik er net achter gekomen dat hun voorbeeld ook op de MaxII draait want ik was daar een beetje bezorgd om, zie :
kitao in "De EL-kroeg - Deel 4"

Ps, de 7Segment displays op de klok hebben 1K weerstanden per led segment. En nog steeds lijkt het alsof er een hoogtezon aan de muur hangt :? :?
Ik heb er maar een donker gekleurd stuk plastic overheen gehangen, een dimmer zit er namelijk niet op.

Ps2, van de Z80 weet ik zeker dat daar nog veel activiteit en programmas, zoals emulators van rondgaan en bijvoorbeeld Simulide heeft een Z80 erin zitten. Waarschijnlijk kun je ook nog veel over de 6800 vinden maar daar heb ik nooit op gezocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqKiMZXFmfiXEBN3IeqylMjXZc8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DG35h63RABm6doQkN3oG9EBJ.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 14-03-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

ULA ZX48 is geen Z80. Het is een multi controller voor de ZX Spectrum voor oa video, geluid en KB invoer. En ja, de ZX Spectrum heeft een Z80 processor. Grappig is dat onlangs Retrogames op een hardware emulatie gebaseerde The Spectrum heeft uitgebracht (1 in mijn bezit) en na het bekijken van wat presentaties er blijkbaar geen goede beschrijving van de ULA bestond en hadden ze die moeten reverse engineren. Uiteindelijk met een mede ontwerper van de Spectrum Next hebben ze de ULA met ook zijn bugs weten te simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Goed gezien Memphis, ik dacht de Z80 CPU erboven in het speelveld te hebben gesleept maar zag achteraf dat ik de Ula had geactiveerd. Ik wist trouwens niet wat die laatste zn functie was, heb wel eens een Z80 oefenbord gehad maar ben daar niet langer als een paar maanden mee bezig geweest want meer als instructies invoeren en uitlezen op een 4-digit 7Segment display was het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRkf93ZBus2R7V9FHxSknEp4I8s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yLDd2jAFQFK5Lw4g6EOd2HZr.jpg?f=user_large

Pas in 2009 ben ik opnieuw met uC's begonnen, met Parallax en dat was een stuk leuker met o.a. servo's en HD44780 display. Daarna Arduino want dat werd meer gebruikt op dit forum. Tegenwoordig is dat ook vervangen door andere merken zo te zien maar ik vermaak me nog prima met de Atm32 en 328P.

[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 14-03-2025 22:34 ]

Pagina: 1