Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodanMax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-06 19:06

LodanMax

Systeembeheerder

Topicstarter
Ik heb momenteel een MSI Z370-A-PRO computer waar ik wil kijken of ik deze Win11 compatible kan maken.
Hiervoor moet ik nog een aantal stappen doen qua uefi boot, maar ook de TPM chip ontbreekt.

Op het moederbord zie ik een fysieke aansluiting voor een jtpm1, maar ondersteunt deze connector ook een 2.0 chip?

Heb al op https://www.msi.com/Motherboard/Z370-A-PRO/Specification gekeken, maar deze geeft niet mee rinfo dan "1 x TPM module connector"

Of kan ik hier een virtual TPM enablen dat iemand reeds bekend is?

[edit]
Kan 1 beste antwoord instellen; maar het zijn beide.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81878820
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81879820

Bios flash was voldoende, voor de bios zelf; mbr2gpt voor het OS, en daarmee kon ik W11 installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door LodanMax op 12-03-2025 12:30 ]

Please consider the environment before posting on the internet.

Beste antwoord (via LodanMax op 12-03-2025 12:24)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De een na laatste BIOS versie ondersteunt Win11 zonder dat je zelf een berg instellingen moet doen.
De TPM module zit in de CPU gebakken.
https://www.msi.com/Motherboard/Z370-A-PRO/support

[ Voor 15% gewijzigd door bierschuit op 10-03-2025 01:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk niet dat je zomaar een geschikte TPM module voor dit board nog los kan vinden, plus of je dat zomaar toe kan voegen betwijfel ik. Ook in het bios zullen dan aanpassingen gemaakt moeten worden en blijft maar net de vraag of die TPM module compatibel is met het bios.

Er zijn wel methodes om dat te omzeilen maar dat is niet iets wat hier zo open op het forum besproken kan worden. Denk dat je daarvoor beter gewoon eens wat kan gaan googlen en kijken wat werkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De een na laatste BIOS versie ondersteunt Win11 zonder dat je zelf een berg instellingen moet doen.
https://www.msi.com/Motherboard/Z370-A-PRO/support

[ Voor 15% gewijzigd door bierschuit op 10-03-2025 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:51
LodanMax schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:29:
Ik heb momenteel een MSI Z370-A-PRO computer waar ik wil kijken of ik deze Win11 compatible kan maken.
Hiervoor moet ik nog een aantal stappen doen qua uefi boot, maar ook de TPM chip ontbreekt.
Zie ook eventueel:
Windows 11 niet geschikt
Roel1966 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:59:
Er zijn wel methodes om dat te omzeilen maar dat is niet iets wat hier zo open op het forum besproken kan worden. Denk dat je daarvoor beter gewoon eens wat kan gaan googlen en kijken wat werkt.
Ik weet van geen verbod daarop?
Er lopen toch vele topics hier bij Tweakers hoe dat te doen. :)
bierschuit schreef op maandag 10 maart 2025 @ 01:34:
Het hangt er van af welke CPU aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 13:54
Hoe weet je dat deze PC niet Windows 11 compatible is?
Heb je al geprobeerd om Windows 11 te installeren?
Als Windows 11 niet wil installeren vanwege (het ontbreken van) TPM dan zou ik de
UEFI Setup (BIOS setup) instellingen naar "Factory default" terugzetten.

Als dat nog niet werkt dan heb je misschien een ge-update BIOS nodig.

Omzeilen van de Windows 11 TPM is niks illegaals en kun je hier gewoon bespreken.
Eén methode is om met het programma "rufus" een Windows 11 installatie USB drive maken.
Op Youtube staan ook meerdere tutorials. Maar TPM omzeilen zou niet nodig moeten zijn met
jouw moederboard! Ook de CPU maakt niet uit, elke CPU die past in dit moederboard (Intel 8ste en 9de
generatie) zal TPM ondersteunen.

Zoals in de andere comment opgemerkt wordt: de TPM functie zit niet in een chip op het moederboard
en je hoeft ook geen module in een TPM aansluiting te prikken. De TPM functie zit in software
geimplementeerd en dat is goed genoeg voor Windows 11.

Ik heb zelf een Asrock Z370 Extreme 4 moederboard, deze heeft ook een TPM socket maar deze
socket is leeg. Desondanks is dit moederboard 100% Windows 11 compatible.
Ik heb er zelf Windows 11 op gezet en dat ging zonder problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door peterpv op 10-03-2025 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LodanMax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-06 19:06

LodanMax

Systeembeheerder

Topicstarter
Zojuist toegevoegd; de CPU die er in zit is een Intel Core i5 9600K.

Hier kom ik ook op https://www.reddit.com/r/...you_dont_have_tpm_20_for/ terecht die ook PTT aanbiedt.

The_Doman quote mij dat ik zei dat omzeilen niet besproken mag worden, echter is dit een quote van Roel1966 ;)

@The_Doman Goeie tip wel van die thread; en @bierschuit voor die update.
Ga dat snel eens proberen; her-installatie is sowieso nodig; maar dan liever even testen of die ready is met PTT+Uefi voor secure boot; anders wordt dat straks voor niets gedaan als die toch misschien niet compatible is.

Please consider the environment before posting on the internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:51
LodanMax schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:29:
The_Doman quote mij dat ik zei dat omzeilen niet besproken mag worden, echter is dit een quote van Roel1966 ;)
Ja excuses, gecorrigeerd.
Die CPU is officieel ondersteund dus dat zou geen probleem moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07
The_Doman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:26:
Het hangt er van af welke CPU aanwezig is?
Zijn socket kan 8e en 9e generatie Core-I aan en die hebben allemaal ondersteuning voor Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
The_Doman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:26:
Ik weet van geen verbod daarop?
Er lopen toch vele topics hier bij Tweakers hoe dat te doen. :)
Dacht eigenlijk dat vooral de manier waarop je kan omzeilen niet direct legaal is en een beetje een grijs gebied. Maar ja oke, vind eerlijk gezegd wat Microsoft doet nu ook niet direct zo legaal maar dat is een ander verhaal.
@peterpv , voor zover mij bekend zit die TPM 2.0 module wel ingebakken in een chip en is het geen stukje software in een BIOS. Althans ja op mijn moederboard zit toch echt een TPM 2.0 chip maar misschien dat voorgande versies wel softwarematig waren, geen idee.

Dat het wel lukt Windows 11 te installeren kan kloppen ja maar dat ligt aan welke versie je installeerd want bij eerdere versies luktte dat inderdaad nog.
Pagina: 1