Wut? Oostenrijk??

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2yILQakPVn0suFsJeuxOWKDa.jpg?f=user_large)
Loopt je stream 2 uur achter? 😂 /s
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Voor hem melk hazelnoot, voor mij karamel zeezout. Over het merk hebben we het niet gehad vanwege de F1 kwalificatie dus het gesprek was nogal vlug
Morgen nieuwe kansen met chocolade inzet op de F1 uitslagKorteGebruiker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 03:30:
[...]
Voor hem melk hazelnoot, voor mij karamel zeezout. Over het merk hebben we het niet gehad vanwege de F1 kwalificatie dus het gesprek was nogal vlug
[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 18-05-2025 08:30 ]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Ik ben denk ik 5 x bij een concert van Anouk geweest, maar Birds zal niet in mijn top 50 nummers van haar staan. Wel waardering dat ze haar nek heeft uitgestoken destijds, zodat Nederland weer mee deed. Ik was blij dat Anouk niet een 2e keer ging. Dat is voor NL meestal geen succes gebleken om iemand nog een keer te sturen.D-e-n schreef op zondag 18 mei 2025 @ 02:14:
[...]
Allereerst: ik vond Birds een prima nummer en het eindigde netjes in de top tien. Het was Anouk die het songfestival daarmee weer op de kaart zette want daarvoor haalden we bijna nooit de finale.
Ten tweede: er doen veertig landen mee dus als je dan in de finale de bovenste helft haalt is dat echt geen beroerd resultaat. Het is nogal arrogant om te verwachten dat wij als klein landje altijd hoog zouden moeten eindigen. Die andere landen doen namelijk ook gewoon hun best.
Als een grote Nederlandse artiest er voor zou willen gaan dan moet je die gewoon sturen natuurlijk maar zoveel hebben we er daar niet van dus als dat niet het geval is lijkt de focus op het liedje me logisch. Laten we ook in godsnaam vasthouden aan iets van kwaliteit. Dat heeft zich met vooral Duncan, Anouk, Ilse en Waylon ook uitbetaald.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Draai het om, zou jij als Armin of andere wereld dj je willen bevinden op dit podiumpje met al die regeltjes en dat 'héé kijk mij zwaaien met m'n rood wit blauw vlaggetje' publiek?PatrickC schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:34:
[...]
Ik ben denk ik 5 x bij een concert van Anouk geweest, maar Birds zal niet in mijn top 50 nummers van haar staan. Wel waardering dat ze haar nek heeft uitgestoken destijds, zodat Nederland weer mee deed. Ik was blij dat Anouk niet een 2e keer ging. Dat is voor NL meestal geen succes gebleken om iemand nog een keer te sturen.
Van de huidige gevestigde artiesten in NL zou mij alleen Davina Michelle te binnen schieten. Als die wil, moet je ze meteen sturen. Eventueel een nummer samen met Martin Garrix of Armin van Buuren bijvoorbeeld. We hebben al jaren de beste DJ’s ter wereld die ook hoog scoren in het buitenland. Dan zouden ze het toch ook goed moeten doen op een Songfestival.
Toen in 1979 Israel won, werd in 1980 het Songfestival in Nederland georganiseerd. En Engeland organiseerde het Songfestival in 2023 nadat Oekraine gewonnen had een jaar eerder. Als Israël gewonnen zou hebben, dan had het festival volgend jaar nooit daar plaatsgevonden.THE_BASE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:26:
Ik zag toch wel tot de laatste minuut in spanning met de hoop dat Israël niet zou winnen. Ik zou het behoorlijk hypocriet vinden als we volgend jaar in Jeruzalem een feestje moesten gaan bouwen. Dat zou weer flinke ophef veroorzaken of we nog wel mee moeten doen etc. God zij met ons en liet wederom een non-binair persoon winnen. Volgend jaar Raven van Dorst maar sturen dan.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Mee eens, maar dat vind ik eigenlijk ook gelden voor Anouk, Ilse, Waylon, etc.. Davina is toch meer ‘huidige generatie’ en ook populair op social media volgens mij.DoeEensGek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:41:
[...]
Draai het om, zou jij als Armin of andere wereld dj je willen bevinden op dit podiumpje met al die regeltjes en dat 'héé kijk mij zwaaien met m'n rood wit blauw vlaggetje' publiek?
Ik denk dat heel veel managers dit als een stap terug zien en ook niet erg toelaten voor zulke grote jongens. Ze hebben het niet nodig. Dus zullen ze hoogstens achter de schermen mee willen helpen aan een nummer, wat ook niet verkeerd is.
Ik zou wel graag zien dat we eens een andere richting op gaan en inderdaad die muziekstijl een kans geven.
Sjah schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:16:
Zwitserland zero points, ok de Televoters hebben geen smaak. Mijn vermoeden is dat de mensen die Zwi wel goed vonden, verdomden om er geld voor uit te geven.
Nee, want ik was sleeping the sleep of the just, maar ik moest naar de wc en ik keek even.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Er waren andere deelnemers die slechter hebben gezongen en hoger eindigen.CryptoNL schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:34:
Volgend jaar iemand sturen die vocaal wel zijn mannetje staat. Claude was niet best...
[ Voor 17% gewijzigd door THE_BASE op 18-05-2025 10:06 ]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Bij de vakjury was hij 'gewoon' vijfde, niet verkeerd.THE_BASE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:05:
Ik vind Claude absoluut niet slecht, het nummer had zeker potentie. Bookmakers zitten er gewoon naast. Als we 4e waren geworden had iedereen Claude goed gevonden.
Met Anouk is er destijds al een andere richting in geslagen: geen nationaal festival meer maar een selectie procedure waarbij artiesten een liedje in kunnen sturen. Elke muziekstijl krijgt daarbij een kans, zo hebben we vorig jaar kunnen zien. Als een top dj een samenwerking in wil sturen kan dat dus ook gewon.DoeEensGek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:41:
[...]
Ik zou wel graag zien dat we eens een andere richting op gaan en inderdaad die muziekstijl een kans geven.
Het is net als met voetbal. Wij Nederlanders denken dat we de muziek hebben uitgevonden, dat we daarom elk jaar om plek één zouden moeten strijden en dat alle andere landen zuigen. Als we niet om de winst hebben gestreden of niet het beste spel speelden deugt er plots niks meer van.THE_BASE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:05:
[...]
Ik vind Claude absoluut niet slecht, het nummer had zeker potentie. Bookmakers zitten er gewoon naast. Als we 4e waren geworden had iedereen Claude goed gevonden.
Ohja, daar was ook nog iets mee vandaag...D-e-n schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:36:
Het is net als met voetbal.
Ik probeer dat ook om me heen aan het verstand te brengen, winnen is leuk, maar hoog eindigen is helemaal prima. De 12e plaats valt tegen, maar in de Top 10 is gewoon prima.D-e-n schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:36:
[...]
Met Anouk is er destijds al een andere richting in geslagen: geen nationaal festival meer maar een selectie procedure waarbij artiesten een liedje in kunnen sturen. Elke muziekstijl krijgt daarbij een kans, zo hebben we vorig jaar kunnen zien. Als een top dj een samenwerking in wil sturen kan dat dus ook gewon.
[...]
Het is net als met voetbal. Wij Nederlanders denken dat we de muziek hebben uitgevonden, dat we daarom elk jaar om plek één zouden moeten strijden en dat alle andere landen zuigen. Als we niet om de winst hebben gestreden of niet het beste spel speelden deugt er plots niks meer van.
Maar dat is verre van een realistisch plaatje. Buiten een paar top dj's zijn we internationaal helemaal niet zo succesvol, ook de inderdaad geweldige zangeres Davina Michelle heeft geen internationaal succes. Dus waarom zou het logisch zijn dat we even in de top drie bij een songfestival eindigen?
Vergeet ook niet de handicap van de taal. Nederlands klinkt echt rampzalig voor de gemiddelde buitenlander. Veel van onze succesvolle artiesten zingen in de eigen taal. Ook bijvoorbeeld de populaire en talentvolle Froukje zou het moeilijk hebben in Europa.
Nogmaals: buiten de zeperd met dat duet doen we het over het algemeen juist helemaal niet slecht
Het afbreukrisico is gewoon hoog. Gevestigde artiesten hebben ESF helemaal niet nodig. Dan moet het al droom van jongs af aan zijn. Het is alleen maar een risico om niet te winnen. En winnen is zo gigantisch moeilijk. Het is een grote freakshow. Kijk hoe die Nemo er bij zijn tweede lied bij liep.DoeEensGek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:41:
[...]
Draai het om, zou jij als Armin of andere wereld dj je willen bevinden op dit podiumpje met al die regeltjes en dat 'héé kijk mij zwaaien met m'n rood wit blauw vlaggetje' publiek?
Ik denk dat heel veel managers dit als een stap terug zien en ook niet erg toelaten voor zulke grote jongens. Ze hebben het niet nodig. Dus zullen ze hoogstens achter de schermen mee willen helpen aan een nummer, wat ook niet verkeerd is.
Afbreukrisico in die categorie artiesten is nihiel. Waarom zouden gevestigde namen als Anouk, Waylon, Ilse deLange etc dan mee doen.Cheezborger schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Het afbreukrisico is gewoon hoog. Gevestigde artiesten hebben ESF helemaal niet nodig. Dan moet het al droom van jongs af aan zijn. Het is alleen maar een risico om niet te winnen. En winnen is zo gigantisch moeilijk. Het is een grote freakshow. Kijk hoe die Nemo er bij zijn tweede lied bij liep.![]()
Maar voor een redelijk onbekende artiest of band kan het een springplank naar succes zijn. En als je dan 10e gaat worden, dan boeit verder het ook helemaal niemand.
Kijk naar Måneskin. In 2021 wonnen zij het ESF en braken zij definitief internationaal door.
Zoveel mogelijk. Ieder rekeningnummer mag max 20x stemmen en elke stem kost €0.45, dus hoe meer hoe beter... voor het geld.Ample Energy schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:32:
Om hoeveel stemmen/geld gaat het televoten eigenlijk?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Inderdaad. Televoting is gewoon een popular vote. Het is niet voor niets dat Israel en Estland de nummers 1 en 2 waren bij het publiek. Nu was Israel ook een goed gezongen nummer natuurlijk, maar ze krijgen een hoop stemmen vanwege andere (politieke) redenen. Estland vond ik wel verrassend dat deze zo veel meer scoorde dan Zweden, maar daar speelt wellicht mee dat het publiek vond… “niet weer Zweden en nu maar eens wat anders.” En de act van Estland zat gewoon perfect in elkaar. Als je dan naar NL kijkt… dat was gewoon saai…. ingetogen kan ook anders… b.v. bij Ilse & Waylon destijds met Calm After The Storm. Dat vond ik veel mooier gedaan.hoevenpe schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:33:
[...]
Bij de vakjury was hij 'gewoon' vijfde, niet verkeerd.
Televoting is als 'driver of the day', dat heeft weinig met de realiteit te maken. Zwitserland nul, dat kan gewoon niet...
0,45 cent in Nederland, ja. In België was het bijvoorbeeld 0,75 cent per stem en in het VK omgerekend zo’n 18 centRoom42 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:30:
[...]
Zoveel mogelijk. Ieder rekeningnummer mag max 20x stemmen en elke stem kost €0.45, dus hoe meer hoe beter... voor het geld.
Wat? Waar doel je op?nwnc schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:58:
Wat een stinkende, gore manipulatiepraktijken van de nummer twee zeg.
[ Voor 4% gewijzigd door marapuru op 18-05-2025 16:01 ]
Denk een ietsiepietsie fanatieker dan een Volendam.emeralda schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:15:
Het song festival is altijd een propaganda feestje geweest. Israël is een interessant geval. Naar de buitenwereld sturen ze altijd hun Tel Aviv enclave gay community om net te doen alsof ze lekker progressief en Euro liberaal zijn. Maar het is natuurlijk een conservatief Volendam.
Ik denk zo maar dit bijvoorbeeld : https://www.telegraaf.nl/...en-op-finale-songfestival
omnia mutantur, nihil interit
Tegen die tijd is Trumps resort aan de Middellandse Zee toch wel opgetrokken. Feesten in Gaza wordt het dan.THE_BASE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:26:
Ik zag toch wel tot de laatste minuut in spanning met de hoop dat Israël niet zou winnen. Ik zou het behoorlijk hypocriet vinden als we volgend jaar in Jeruzalem een feestje moesten gaan bouwen. Dat zou weer flinke ophef veroorzaken of we nog wel mee moeten doen etc.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Volgens mij relatief simpel op te lossen. Maximaal 1 stem per persoon i.p.v. 20 stemmen.Qwerty-273 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:45:
[...]
Tegen die tijd is Trumps resort aan de Middellandse Zee toch wel opgetrokken. Feesten in Gaza wordt het dan.
Over het stemmen door kijkers, dat speelt natuurlijk maar bij een bepaalde groep die het Eurovisie kijkt. Die groep moet bovendien toch redelijk wat betalen om mee te kunnen stemmen. Daarmee sluit je al een grote groep uit, die geen belang heeft om de (nationale) omroep te spekken. Op dat moment zie je wel dat als je andere redenen hebt om op een land/kandidaat te stemmen (buurlanden, politiek of andere redenen) dan zie je dat er meer bereidheid is om die kosten te dragen. Met genoeg motivatie en middelen kan je daarmee redelijk makkelijk (kost nog steeds een berg geld) de uitkomst sturen. Dat is wel het jammere van televoting en daar is eigenlijk weinig tegen te doen.
https://www.gelderlander....-uitslag-israel~a3c8a2dd/Ozzy schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Ik denk zo maar dit bijvoorbeeld : https://www.telegraaf.nl/...en-op-finale-songfestival
Er zijn ook klachten over en weer geuit, Israël heeft Spanje aangesproken op het bespreken van Gaza, en Armenie heeft Israel aangesproken op de apartheidsuiting omtrent Armenen in Jeruzalem.
Wat een ongeloofwaardige corrupte pauperzooi is het inmiddels. Blijf het verbazingwekkend vinden waarom we überhaupt nog meedoen na die gore streek van vorige keer.„De VRT werkt op heel veel vlakken goed samen met de EBU, maar zonder ernstig antwoord op onze zorgen in verband met het Eurovisie Songfestival stellen we onze toekomstige deelname wel in vraag”, zegt een woordvoerder op de site van de Belgische omroep. De European Broadcasting Union (EBU) is het orgaan achter het songfestival.
Aannemende dat een stem max. 1 euro kost, dan kom je dus al een heel eind als je in 30 landen zo'n 20000 stemmen koopt. Dan heb je voor 6 ton een overwinning gekocht. Voor een land voor wie het prestige belangrijk is, is dat peanuts en bovendien zijn de kosten voor de organisatie van het jaar erop vele malen hoger.rik86 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:19:
[...]
En dan is Israël een land met een flinke diaspora. Als je er 1.000 hebt in Spanje die 20x stemmen dan zit je op 20.000 stemmen van de 142.000 die er blijkbaar waren in Spanje; Dat zou zomaar genoeg kunnen zijn voor de 1e plek. En dat is slim gebruik maken van de (in mijn ogen) toch wel wat stompzinnige stem-mogelijkheden
Taru tossing moet een olympische sport worden
Dat ligt eraan, want de anderen kunnen ook 20x stemmen. Dan verandert alleen het totaal aantal stemmen, naar niet de verhouding. Maar wellicht dat we dat uit de eventuele audit te horen krijgen hoe de verdeling per stemmer was.rik86 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:19:
[...]
Volgens mij relatief simpel op te lossen. Maximaal 1 stem per persoon i.p.v. 20 stemmen.
Dat maakt het een stuk lastiger om stemmen te 'kopen'. Als je als deelnemer een grote diaspora in deelnemende landen hebt die zich ook nog erg verbonden voelen met hun thuisland kan je zo'n stemming best wel makkelijk sturen nu.
En dan is Israël een land met een flinke diaspora. Als je er 1.000 hebt in Spanje die 20x stemmen dan zit je op 20.000 stemmen van de 142.000 die er blijkbaar waren in Spanje; Dat zou zomaar genoeg kunnen zijn voor de 1e plek. En dat is slim gebruik maken van de (in mijn ogen) toch wel wat stompzinnige stem-mogelijkheden
omnia mutantur, nihil interit
Ja, maar ik denk dat je als neutrale stemmer niet zo snel 20x stemt, en dat je, dankzij de slimme mediastrategie van Israël, sneller geneigd bent om 20x te stemmen als je voor Israël bent, zeker gezien de huidige situatie. En in een veld van 26 deelnemers is 't zoals Shin_Alu zegt een stuk makkelijker om voor een land te stemmen dan tegen te stemmen.Ozzy schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:11:
[...]
Dat ligt eraan, want de anderen kunnen ook 20x stemmen. Dan verandert alleen het totaal aantal stemmen, naar niet de verhouding. Maar wellicht dat we dat uit de eventuele audit te horen krijgen hoe de verdeling per stemmer was.
In Nederland won Israël overigens ook de televote.
Wat het lastig maakt is dat het liedje van Israël wel gewoon een goed liedje was.
Maar waar de EBU zo apolitiek mogelijk pretendeert te zijn is het met name politiek. En dat escaleerde natuurlijk door Rusland uit te sluiten. Wat je daar ook van vind, dat is politiek bedrijven en is er geen weg meer terug.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
De winst van Oekraïne had ook de schijn van massale sympathiestemmen. Cyprus en Griekenland geven elkaar ieder jaar weer 12 punten, is ook puur politiek. De VRT doet nu ineens moeilijk. De VRT laat het zelfs toe dat de vakbond een anti-Israel-mededeling voor de uitzending plaatst. Dan ben je als publieke omroep niet meer serieus te nemen. Je schaamt je toch dood als je voor zo'n omroep werkt. De medewerkers van de VRT hebben een te beperkt vermogen om te kunnen vermoeden dat ze met hun opvattingen over Gaza wel eens tot de minderheid kunnen behoren. Dat ze niet open staan voor andere meningen is in ieder geval buiten twijfel.ManiacsHouse schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:19:
[...]
https://www.gelderlander....-uitslag-israel~a3c8a2dd/
Ook België heeft zo zijn vraagtekens.
[...]
Wat een ongeloofwaardige corrupte pauperzooi is het inmiddels. Blijf het verbazingwekkend vinden waarom we überhaupt nog meedoen na die gore streek van vorige keer.
De uitslag van de televote is bij nader inzien nogal vreemd te noemen. Zowel Spanje als Belgie zetten hier hun vraagtekens bij en dat komt met name door de 0 punten voor Zwitserland en het hoge aantal punten voor Israel. Waarom is deze uitslag zo vreemd?haribold schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:30:
[...]
De winst van Oekraïne had ook de schijn van massale sympathiestemmen. Cyprus en Griekenland geven elkaar ieder jaar weer 12 punten, is ook puur politiek. De VRT doet nu ineens moeilijk. De VRT laat het zelfs toe dat de vakbond een anti-Israel-mededeling voor de uitzending plaatst. Dan ben je als publieke omroep niet meer serieus te nemen. Je schaamt je toch dood als je voor zo'n omroep werkt. De medewerkers van de VRT hebben een te beperkt vermogen om te kunnen vermoeden dat ze met hun opvattingen over Gaza wel eens tot de minderheid kunnen behoren. Dat ze niet open staan voor andere meningen is in ieder geval buiten twijfel.
Zowel Spanje als België hebben in hun tv-uitzendingen statements tegen Israël in beeld gebracht. Een zielige vertoning en een kansloze poging tot manipulatie. Als je zelf manipuleert, daarin faalt, moet je als Spaanse en Belgische subsidie-omroepen misschien eens de blik naar binnen richten. En verder is het niet vreemd dat Israël veel stemmen haalt, dat is uit sympathie of protest. Er spelen allerlei factoren, zie je ieder jaar weer terug. Dat jury's Israël negeren en wel punten geven aan bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, geeft eerder te denken over de zuiverheid van de juryleden.CryptoNL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:08:
[...]
De uitslag van de televote is bij nader inzien nogal vreemd te noemen. Zowel Spanje als Belgie zetten hier hun vraagtekens bij en dat komt met name door de 0 punten voor Zwitserland en het hoge aantal punten voor Israel. Waarom is deze uitslag zo vreemd?
Het nummer van Israel is volgens de kijkers THUIS erg goed, maar haalt vrijwel geen views op YouTube, Spotify etc. Dat is uniek, want dat is normaliter niet zo en dus erg vreemd. Tevens is het zo dat ALS Zwitserland iets van 70 televote punten had gekregen, dan had Israel gewonnen, want dan waren er te weinig punten over om Oostenrijk te laten winnen
Ik geloof heel sterk dat de EBU zelf een dotje doet met die uitslagen. Niemand kan die uitslagen ook controleren, buiten hun eigen ''notaris''.
Er is wel een verschil tussen een sympathie stem zoals bij Oekraïne of gekochte stemmen. Daarnaast is iets vermelden niet hetzelfde als manipuleren.haribold schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:31:
[...]
Zowel Spanje als België hebben in hun tv-uitzendingen statements tegen Israël in beeld gebracht. Een zielige vertoning en een kansloze poging tot manipulatie. Als je zelf manipuleert, daarin faalt, moet je als Spaanse en Belgische subsidie-omroepen misschien eens de blik naar binnen richten. En verder is het niet vreemd dat Israël veel stemmen haalt, dat is uit sympathie of protest. Er spelen allerlei factoren, zie je ieder jaar weer terug. Dat jury's Israël negeren en wel punten geven aan bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, geeft eerder te denken over de zuiverheid van de juryleden.
Ik zie nergens een lijst waar Zwitserland boven Israël staat. Bovendien staat San Marino in dergelijke lijstjes wel ergens bovenin, die eindigde als laatste. Zegt allemaal niets of is gewoonweg niet waar. Een volstrekt normaal jaarlijks terugkerend verschijnsel bij het Songfestival leidt ineens tot ophef.CryptoNL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:11:
Zwitserland met 0 televote punten heeft meer views en streams dan de winnaar vd televote oftewel Israël. Dit klopt van geen kant
Is dit een act? Kijk op het YouTube account van Eurovision en kijk op Spotify.haribold schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:26:
[...]
Ik zie nergens een lijst waar Zwitserland boven Israël staat. Bovendien staat San Marino in dergelijke lijstjes wel ergens bovenin, die eindigde als laatste. Zegt allemaal niets of is gewoonweg niet waar. Een volstrekt normaal jaarlijks terugkerend verschijnsel bij het Songfestival leidt ineens tot ophef.
Het Eurovision-account op YouTube laat bij de muziekvideo's 4,5 mln views zien voor Israël vs. 1,6 mln voor Zwitserland. Finale performance is 2 mln vs. 434k. Spotify publiceert alleen een top 5. Noem mij vooral dom.CryptoNL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:28:
[...]
Ben je dom of is dit een act? Kijk op het YouTube account van Eurovision en kijk op Spotify.
Finland en Slovenië dienen ook een klacht in naast België en Spanje
Precies, er is geen evil complot. Maar de stemmen zijn met een relatief kleine groep te manipuleren. 20 stemmen per televoter slaat nergens op.rik86 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:43:
Tja, en ik geloof domweg niet in de hier gespuide complottheorieën; als je kijkt hoe groot de Israëlische diaspora in Europese landen is, hoe weinig publieksstemmen (142k oid voor heel Spanje) er zijn en hoe makkelijk je dan met een klein groepje stemmers de stemming, gewoon binnen de regels, een kant op kan duwen, dan is dit helemaal niet verrassend; zeker als je t combineert met t feit dat Israël gewoon reclame heeft zitten maken.
Net zoals we elk jaar toch wel bizarre verschillen zien tussen jury en publiek is dat dit jaar niet heel anders.
En persoonlijk denk ik dat de groep die uitgesproken pro-Israël is niet zo heel groot is, de groep die duidelijk anti is wel groter, maar niet heel veel groter is, en de groep die er wel wat van vindt maar niet zo uitgesproken is/ het eigenlijk niet zo heel veel boeit heel veel groter is;
En combineer t met t feit dat (extreem)-rechts nu enigszins ‘flirt’ met Israël (zie o.a. een stemoproep van Wilders) en dat t songfestival vanuit die hoek toch een beetje als ‘woke’ wordt gezien, dan zien ze dit als een mooie kans om links een hak te zetten;
Dus ik geloof niks van een of ander evil complot, de stemmethodiek is gewoon in t voordeel van een underdog; en een neutraal, niet uitgesproken act, als Zwitserland, maar ook een Nederland is daar de dupe van;
Want een Oekraïne en Israël trekken sympathisanten-stemmen, een Polen (met ook veel Polen in West-Europese landen) een Oostenrijk, een Zweden en een Letland vallen op, dus krijgen veel ‘gratis’ stemmen
Sterker nog, ik denk dat ik wel vaker dan 20x had kunnen stemmen, 20x per vaste lijn, 20x per telefoon van m’n 10-jarige zoon, 20x met m’n eigen telefoon; als je duaal-sim hebt nog eens 20 erbij? En 20x bellen, sms-en en via de app ook nog een optie?Joris748 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:49:
[...]
Precies, er is geen evil complot. Maar de stemmen zijn met een relatief kleine groep te manipuleren. 20 stemmen per televoter slaat nergens op.
Gewoon via een app een persoonlijke top 12 op laten geven. Verifiëren met een sms-code, om meerdere stemmen te voorkomen. Dan krijg je veel evenwichtigere uitslagen.
Vergeet dan ook niet dat je ook kon stemmen via de website.. Het systeem is imho wel wat aan verbetering toe. Als je dan alles bij elkaar gaat optellen kom je wel tot flinke bergen stemmen waar je zo je bedenkingen bij kunt hebben.rik86 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:57:
[...]
Sterker nog, ik denk dat ik wel vaker dan 20x had kunnen stemmen, 20x per vaste lijn, 20x per telefoon van m’n 10-jarige zoon, 20x met m’n eigen telefoon; als je duaal-sim hebt nog eens 20 erbij? En 20x bellen, sms-en en via de app ook nog een optie?
[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 19-05-2025 20:03 ]
Wacht, dus je kon gewoon via internet onbeperkt stemmen? Dat is natuurlijk op industriële schaal te doen.ed1703 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:01:
[...]
Vergeet dan ook niet dat je ook kon stemmen via de website.. Het systeem is imho wel wat aan verbetering toe.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Maar je moest je wel registreren en telefoonnummer of bankpasnummer oid opgeven, dus zit wel iets van een limiet op denk ik, maar toch…Joris748 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:05:
[...]
Wacht, dus je kon gewoon via internet onbeperkt stemmen? Dat is natuurlijk op industriële schaal te doen.
Gewoon maximaal 1 stem per telefoonnummer, ongeacht of je via sms, bellen, app of website stemt, je moet een telefoonnummer registreren en bevestigen en kan dan maar 1x stemmen met dit nummergambieter schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:08:
Ze moeten die publiekstemmen gewoon minder waard maken, zeg 1/3 vs 2/3 jury. Dan heeft het veel minder zin om de boel te bedonderen of te beinvloeden.
[ Voor 16% gewijzigd door rik86 op 19-05-2025 20:29 ]
Vermoed idd dat dit wel eens het verhaal zou kunnen zijn. De televote zou een overwinning voor Israël betekenen. Onaanvaardbaar / onwerkbaar volgens de EBU (die waarschijnlijk vreesde voor het voortbestaan van ESC), dus werden op het laatste moment de stemmen voor Zwitserland naar Oostenrijk overgeheveld.CryptoNL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:08:
[...]
Tevens is het zo dat ALS Zwitserland iets van 70 televote punten had gekregen, dan had Israel gewonnen, want dan waren er te weinig punten over om Oostenrijk te laten winnen
Ik geloof heel sterk dat de EBU zelf een dotje doet met die uitslagen. Niemand kan die uitslagen ook controleren, buiten hun eigen ''notaris''.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik denk dat Russische & Israelische professionele hackers (en die hebben ze zatrik86 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:26:
Gewoon maximaal 1 stem per telefoonnummer, ongeacht of je via sms, bellen, app of website stemt, je moet een telefoonnummer registreren en bevestigen en kan dan maar 1x stemmen met dit nummer
Dan kan je prima 50/50 doen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Moet haast wel inderdaad.alexbl69 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:29:
[...]
Vermoed idd dat dit wel eens het verhaal zou kunnen zijn. De televote zou een overwinning voor Israël betekenen. Onaanvaardbaar / onwerkbaar volgens de EBU (die waarschijnlijk vreesde voor het voortbestaan van ESC), dus werden op het laatste moment de stemmen voor Zwitserland naar Oostenrijk overgeheveld.
Helemaal niet, dat lijkt alleen zo omdat Zwitserland als een van de laatste aangekondigd werd omdat ze hoog stonden.CryptoNL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:08:
[...]
Tevens is het zo dat ALS Zwitserland iets van 70 televote punten had gekregen, dan had Israel gewonnen, want dan waren er te weinig punten over om Oostenrijk te laten winnen
https://nos.nl/artikel/25...al-vragen-over-televotingAmple Energy schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:32:
Om hoeveel stemmen/geld gaat het televoten eigenlijk?
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik denk dat het best populair is als ik om me heen kijk. Maar de meeste mensen vinden het geldverspilling om er iets aan uit te geven denk ik.Dennis1812 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:46:
Als je daarmee kan winnen laat je vooral zien hoe niet-populair het festival is tegenwoordig.
Nee, het laat zien hoe onpopulair het stemmen in ruil voor je geld is.Dennis1812 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:46:
Als je daarmee kan winnen laat je vooral zien hoe niet-populair het festival is tegenwoordig.
Precies dit! Je kunt views op YT en streams op Spotify niet 1-1 vergelijken met de televote. Omdat je voor televote stemmen gewoon moet betalen. Zelfs voor stemmen via de website was het dit jaar €0.75,- per stem. Dan blijven dus alleen de Die Hard ESC fans over die stemmen en de gewone tv kijker doet daar absoluut niet aan mee.Shinji schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:50:
[...]
Ik denk dat het best populair is als ik om me heen kijk. Maar de meeste mensen vinden het geldverspilling om er iets aan uit te geven denk ik.
HD4Life @ Full-HD
Ik ben geen fan van Israel, maar zulke gedachten zijn wel vergaand, niet? Als de EBU echt zo'n probleem met Israel had, dan hadden ze Israel wel geweerd van deelname. Hadden ze toch gewonnen, dan kunnen ze natuurlijk ook gewoon voor een Oekraïne oplossing kiezen; elders organiseren.alexbl69 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:29:
[...]
Vermoed idd dat dit wel eens het verhaal zou kunnen zijn. De televote zou een overwinning voor Israël betekenen. Onaanvaardbaar / onwerkbaar volgens de EBU (die waarschijnlijk vreesde voor het voortbestaan van ESC), dus werden op het laatste moment de stemmen voor Zwitserland naar Oostenrijk overgeheveld.
Stukje Realpolitik. Een Israëlisch bedrijf is de hoofdsponsor van het ESC. Tegelijk zou een overwinning van Israël betekenen dat het volgend jaar in Tel Aviv georganiseerd zou worden. Dat zou door zo'n beetje de helft van de deelnemers geboycot worden wat wel eens het einde van het hele gebeuren zou kunnen betekenen.eric.1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:36:
[...]
Ik ben geen fan van Israel, maar zulke gedachten zijn wel vergaand, niet? Als de EBU echt zo'n probleem met Israel had, dan hadden ze Israel wel geweerd van deelname. Hadden ze toch gewonnen, dan kunnen ze natuurlijk ook gewoon voor een Oekraïne oplossing kiezen; elders organiseren.
Stemmen + ESC...het is altijd een bijzonder fenomeen gebleken. Maar het lijkt me erg sterk dat er massaal met de stemmen wordt gesjoemeld (door de EBU).
Dan weten we ook gelijk waarom Israël niet uitgesloten is van deelname, dat is dus vrijwel zeker enkel en alleen vanwege de hoofdsponsor.alexbl69 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Stukje Realpolitik. Een Israëlisch bedrijf is de hoofdsponsor van het ESC. Tegelijk zou een overwinning van Israël betekenen dat het volgend jaar in Tel Aviv georganiseerd zou worden. Dat zou door zo'n beetje de helft van de deelnemers geboycot worden wat wel eens het einde van het hele gebeuren zou kunnen betekenen.
Vind de oproepen van verschillende landen en nu ook Nederlandse omroepen en de NPO om een discussie te starten over de deelname van Israël ook vrij potsierlijk. Alle 'ophef' wordt immers niet door Israël veroorzaakt.
Dat boycotten zou toch niet gebeuren joh. Anders was dit al lang en breed gedaan door meerdere, niet?alexbl69 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Stukje Realpolitik. Een Israëlisch bedrijf is de hoofdsponsor van het ESC. Tegelijk zou een overwinning van Israël betekenen dat het volgend jaar in Tel Aviv georganiseerd zou worden. Dat zou door zo'n beetje de helft van de deelnemers geboycot worden wat wel eens het einde van het hele gebeuren zou kunnen betekenen.
Ach ja, dit is ook gewoon politiek he. Waarom doen ze dit achteraf? Omdat ze weten dat het geen enkele consequenties meer heeft. Beetje ziekelijk naschoppen. Had dit gewoon vooraf gedaan, het is niet alsof de situatie is veranderd in het afgelopen jaar.Vind de oproepen van verschillende landen en nu ook Nederlandse omroepen en de NPO om een discussie te starten over de deelname van Israël ook vrij potsierlijk. Alle 'ophef' wordt immers niet door Israël veroorzaakt.
Interview voor Radio 5 met de stage manager https://www.nporadio5.nl/...et-eurovisie-songfestivalCyBeR schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:54:
Youtube recommendde me dit filmpje van alle change-overs:
[YouTube: What the hell is happening during the postcards?]
Een artikel over de misschien wel voorspelbare reacties van de "onafhankelijke" publieke omroepen. Avrotros lijkt zich nog wat op de vlakte te willen houden, maar zegt letterlijk:
Sorry hoor, maar je kunt niet menen dat je tot recent nog met overtuiging het Songfestival apolitiek vond. Dat is volstrekt ridicuul. Er is qua politiek niets veranderd ten opzichte van vorige jaren, qua twijfels aan de uitslagen ook niet. Er is maar één factor veranderd. Het is zorgelijk hoe sommige omroepen zich nu gedragen."We zien dat de politieke lading en inmenging de afgelopen jaren geleidelijk zijn toegenomen", zegt een woordvoerder van AVROTROS tegen NU.nl. "Waar we het Songfestival eerder nog met overtuiging als apolitiek konden beschouwen, is dat standpunt nu niet meer houdbaar. De huidige situatie maakt het noodzakelijk die vraag fundamenteel te bespreken binnen de EBU."
Dat is gewoon een Schoofiaans antwoord. AvroTros zegt er iets over, zonder stelling te nemen.haribold schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Een artikel over de misschien wel voorspelbare reacties van de "onafhankelijke" publieke omroepen. Avrotros lijkt zich nog wat op de vlakte te willen houden, maar zegt letterlijk:
[...]
Sorry hoor, maar je kunt niet menen dat je tot recent nog met overtuiging het Songfestival apolitiek vond. Dat is volstrekt ridicuul. Er is qua politiek niets veranderd ten opzichte van vorige jaren, qua twijfels aan de uitslagen ook niet. Er is maar één factor veranderd. Het is zorgelijk hoe sommige omroepen zich nu gedragen.
Vind de uitspraak van de Spaanse publieke omroep ook wel frappant:haribold schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:52:
[...]
[...]
Sorry hoor, maar je kunt niet menen dat je tot recent nog met overtuiging het Songfestival apolitiek vond. Dat is volstrekt ridicuul. Er is qua politiek niets veranderd ten opzichte van vorige jaren, qua twijfels aan de uitslagen ook niet. Er is maar één factor veranderd. Het is zorgelijk hoe sommige omroepen zich nu gedragen.
[ Voor 24% gewijzigd door alexbl69 op 22-05-2025 14:31 ]
[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 24-05-2025 12:31 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Aan het groepje fanatiekelingen dat hun stem uitbrengt kun je niet de mening van een bevolking destilleren. Als Palestina had meegedaan waren er ongetwijfeld heel veel activisten geweest die twintig keer op Palestina hadden gestemd en dat had je ongetwijfeld teruggezien in de uitslagen. Dat zegt vooral dat een kleine groep zeer fanatiek is. Ik denk dat we ook niet de vergissing moeten maken Nederlandse verhoudingen te plakken op die in andere landen.alexbl69 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:19:
[...]
Wellicht dat - net als hier in Nederland - de opvatting die er binnen deze omroep en de kliek eromheen leeft mijlenver afstaat van de mening van de meerderheid van de bevolking.
Je richt je pijlen op de subjectiviteit van de publieksstemming, en dat zal ongetwijfeld correct zijn.D-e-n schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:26:
[...]
Aan het groepje fanatiekelingen dat hun stem uitbrengt kun je niet de mening van een bevolking destilleren. Als Palestina had meegedaan waren er ongetwijfeld heel veel activisten geweest die twintig keer op Palestina hadden gestemd en dat had je ongetwijfeld teruggezien in de uitslagen. Dat zegt vooral dat een kleine groep zeer fanatiek is. Ik denk dat we ook niet de vergissing moeten maken Nederlandse verhoudingen te plakken op die in andere landen.
Dat Israël nu al meerdere jaren achter elkaar de televoting van de niet bij Eurovisie aangesloten landen wint laat zien dat er in elk geval in die hoek ook een stukje fanatisme zit dat de stem bepaalt op iets anders dan de kwaliteit van het liedje. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Los van Israël zijn dit soort publieksstemmingen sowieso een gevaar voor de objectiviteit. Je ziet hetzelfde bij de Formule 1 verkiezing van driver of the day of bij beste speler polls in het voetbal. Eerste stap die je in elk geval kunt nemen: maximaal één stem per telefoonnummer. Want dat er misbruik wordt gemaakt van televoting staat al jaren en jaren vast.
Dat geldt ook voor Zweden. Die verschillen tussen een vakjury en publieksstemmen zijn er ook altijd al geweest.alexbl69 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Je richt je pijlen op de subjectiviteit van de publieksstemming, en dat zal ongetwijfeld correct zijn.
In dit geval is de vakjury echter ook allesbehalve objectief geweest. Bij de bookmakers stond Israël op plek 7, maar door de oh zo objectieve vakjury werden ze op plek 14 gezet, dat ook nog eens grotendeels dankzij de 12 punten van Azerbeidzjan.
Bij een vakjury voorkom je in elk geval dat er mensen twintig keer kunnen stemmen. Je hebt in ieder geval nog iets van controle over wie stemt. Elk land heeft eigen voorkeuren dus dat landen soms raar stemmen is niet te voorkomen.Dus hoezo is de vakjury minder populistisch dan het publiek?
Maar dat was ook door de televoting toch?Het songfestival is altijd al een politiek feestje geweest. Oekraïne had in 2022 een wachtmuziekje in kunnen sturen, dan hadden ze nog gewonnen.
Gok zelf niet. Sterker heb een hekel aan gokkenD-e-n schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Dat geldt ook voor Zweden. Die verschillen tussen een vakjury en publieksstemmen zijn er ook altijd al geweest.
Bookmakers zijn wat dat betreft ook geen objectieve maatstaf. De lijst van bookmakers is slechts een maatstaf voor waar mensen geld op inzetten. Dus dat is ook maar een beperkte groep want doe jij dat? Ik niet. Ik las laatst in een artikel dat het ook steeds moeilijker wordt voor bookmakers omdat de definitieve optredens langer geheim blijven waardoor ook de gokkers niet het complete overzicht hebben
Klopt, het wordt nooit perfect.Bij een vakjury voorkom je in elk geval dat er mensen twintig keer kunnen stemmen. Je hebt in ieder geval nog iets van controle over wie stemt. Elk land heeft eigen voorkeuren dus dat landen soms raar stemmen is niet te voorkomen.
Waarschijnlijk wel. Er moet wat mij betreft ook niet zoveel waarde aan de uitslag worden gehecht.Maar dat was ook door de televoting toch?
Waar is deze polarisatie nu weer voor nodiggambieter schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:01:
Nog even en de Israel fanboys gaan zover doordraven dat Israel bestolen is en het saaie liedje zonder charisma een mythische status gaat krijgen.
Even een realisme check please.
Ik denk dat de bookmakers daar allang rekening mee gehouden hebbenalexbl69 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:40:
[...]In dit geval is de vakjury echter ook allesbehalve objectief geweest. Bij de bookmakers stond Israël op plek 7, maar door de oh zo objectieve vakjury werden ze op plek 14 gezet, dat ook nog eens grotendeels dankzij de 12 punten van Azerbeidzjan.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Kijk eerst even in de spiegel voor je die beschuldiging uit. Je draaft de laatste pagina behoorlijk door, de vakjury is fout etc. Er zijn zeer legitieme redenen om problemen te hebben met deelname van Israel, net zoals we ook geen Rusland zien. Eurovisie is iets compleet tegengesteld aan wat er in de wereld in die regio gebeurt.
[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 23-05-2025 12:22 ]
Natuurlijk hoeft Israël niet uitgesloten te worden vanwege hoe het stemmen is verlopen. Israël heeft gewoon niets te zoeken op het EUROvisie songfestival, net als dat ze niets te zoeken hebben bij de UEFA. Zou beter zijn als ze vriendjes maken in de eigen regio.alexbl69 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:21:
[...]
Gok zelf niet. Sterker heb een hekel aan gokken![]()
Zou wat dat betreft beter zijn als de liedjes - zoals eerder - tot de uitzending geheim bleven. Zet je die bookies ook buitenspel.
[...]
Klopt, het wordt nooit perfect.
[...]
Waarschijnlijk wel. Er moet wat mij betreft ook niet zoveel waarde aan de uitslag worden gehecht.
Deze discussie begon echter over de oproep van verschillende partijen om Israël uit te sluiten omdat het stemmen niet eerlijk zou zijn verlopen. Dat is het echter nog nooit, zoals ook al door anderen aangegeven. En door jou, en door mij.
Ik zou daar ook wat strikter in zijn, zelfde als Azerbijan etc. Maar nog belangrijker: de televote niet gelijk stellen aan de vakjury. Die stemt voor de finale, niet tijdens en is niet zo beinvloedbaar (niet beinvloedbaar). De televote zou niet de winnaar moeten bepalen, wat het bijna deed, maar net het verschil moeten maken tussen twee acts die bijna gelijk staan na de vakjury. Zeg 25% van het totaal of zo, een andere weging.Joris748 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:22:
Natuurlijk hoeft Israël niet uitgesloten te worden vanwege hoe het stemmen is verlopen. Israël heeft gewoon niets te zoeken op het EUROvisie songfestival, net als dat ze niets te zoeken hebben bij de UEFA. Zou beter zijn als ze vriendjes maken in de eigen regio.
En zeker dat.Als bovenstaande niet voldoende is om Israël uit te sluiten, zouden de etnische zuiveringen en de genocide dat wel moeten zijn.
Het verschil tussen de vakjury en de televoting zegt niet zoveel. De vakjury kan zo kundig óf onkundig zijn als een omroep wil aangezien deze zelf kiest wie er in de jury belanden.alexbl69 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:19:
[...]
Vind de uitspraak van de Spaanse publieke omroep ook wel frappant:
"De Spaanse omroep vindt het opvallend dat de Israëlische inzending twaalf punten kreeg van het publiek, terwijl hun jury er geen punten voor overhad en er in het land kritiek is op de deelname van Israël."
Wellicht dat - net als hier in Nederland - de opvatting die er binnen deze omroep en de kliek eromheen leeft mijlenver afstaat van de mening van de meerderheid van de bevolking.
Illusion meets reality.
En voordat ik teveel over me heen krijg: ik vond zelf de Israëlische inzending één van de betere liedjes, en volgens mij was dat ook van tevoren al bekend.
De anomaly in Spanje - en ook daarbuiten - is dus niet dat de bevolking veel meer punten aan Israël gaf dan de vakjury's, maar juist dat de vakjury's de Israëlische inzending ondergewaardeerd hebben.
De pijlen van al die omroepen zouden zich dan ook in de eerste plaats moeten richten of de vakjury's hun werk wel goed hebben gedaan, en zich niet politiek hebben laten beïnvloeden.
Normaliter is de uitslag van de vakjury er om tegenwicht te bieden aan de wellicht populistische publieksstemming. In dit geval lijkt precies het omgekeerde te zijn gebeurd.
Sjah, makkelijk gezegd, slaat alleen als een tank op een varken. Ze hebben niets te zoeken bij de UEFA omdat UEFA volgens mij letterlijk "Europese landen" vertegenwoordigd. De EBU is gewoon een alliantie van publieke omroepen, en dat zijn niet alleen Europese omroepen....en ja....Israel is er een van. Deze vergelijking gaat gewoon niet op.Joris748 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Natuurlijk hoeft Israël niet uitgesloten te worden vanwege hoe het stemmen is verlopen. Israël heeft gewoon niets te zoeken op het EUROvisie songfestival, net als dat ze niets te zoeken hebben bij de UEFA. Zou beter zijn als ze vriendjes maken in de eigen regio.
Laten we dan als internationale gemeenschap eerst gewoon eens collectief zeggen; wat Israel doet is pertinent etnische zuivering en genocide. Dat gebeurt nog altijd niet. Het zijn altijd een handje vol wetenschappers of kenners die dit naar voren brengen bij nieuws omtrent plannen van Israel. De EU stelt een onderzoek in, nou, tel maar een jaar of 5 uit voordat je hier iets van hoort. Vooralsnog zijn er maar weinigen die nu al de conclusie durven te stellen. Waarom moet de EBU dit volgens jou al wel doen dan?Als bovenstaande niet voldoende is om Israël uit te sluiten, zouden de etnische zuiveringen en de genocide dat wel moeten zijn.
Ten eerste wordt de vakjury gevraagd om de liedjes op volgorde te zetten van beste naar slechtste, en is dat per definitie niet objectief: het is altijd een mening. Objectiviteit is dus ook niet het punt van de jury.alexbl69 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Je richt je pijlen op de subjectiviteit van de publieksstemming, en dat zal ongetwijfeld correct zijn.
In dit geval is de vakjury echter ook allesbehalve objectief geweest. Bij de bookmakers stond Israël op plek 7, maar door de oh zo objectieve vakjury werden ze op plek 14 gezet, dat ook nog eens grotendeels dankzij de 12 punten van Azerbeidzjan.
Dus hoezo is de vakjury minder populistisch dan het publiek?
Reagerend op de reactie van de moderator tweakdude.markwiering schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 03:53:
[Mbr]*knip*
Dit draagt niks bij aan de discussie.[/]
De EBU zal er diep van onder de indruk zijn.markwiering schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:41:
[...]
Reagerend op de reactie van de moderator tweakdude.
Ik heb alleen aangegeven dat ik het Eurovisie Liedfestival niet gekeken heb omdat ik Eurovisie boycot vanwege de schandalige manier hoe Joost Klein vorig jaar is behandeld door de organisatie van Eurovisie.
Ik ga het Eurovisie Liedfestival pas weer kijken als Joost Klein in ere wordt hersteld. Dat betekent dat de organisatie uitgebreide excuses aan hem aanbiedt in zowel de pers als op de Eurovisievoorstelling zelf, hem een zéér ruime schadevergoeding geeft voor de onterechte diskwalificatie, alle mensen die betrokken waren bij zijn diskwalificatie permanent uit het hele Eurovisie-gebeuren worden geschopt en Joost Klein weer opnieuw mee mag doen met precies hetzelfde Europapa-liedje.Eastend schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:39:
[...]
En nu met het gedoe rondom Israël ga je volgend jaar weer niet kijken?
Kan je lang gaan wachten, dat gaat niet gebeuren.markwiering schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:16:
[...]
Ik ga het Eurovisie Liedfestival pas weer kijken als Joost Klein in ere wordt hersteld. Dat betekent dat de organisatie uitgebreide excuses aan hem aanbiedt in zowel de pers als op de Eurovisievoorstelling zelf, hem een zéér ruime schadevergoeding geeft voor de onterechte diskwalificatie, alle mensen die betrokken waren bij zijn diskwalificatie permanent uit het hele Eurovisie-gebeuren worden geschopt en Joost Klein weer opnieuw mee mag doen met precies hetzelfde Europapa-liedje.![]()
Dus ja, zolang aan die voorwaarden niet voldaan wordt, kijk ik het Eurovisie Liedfestival volgend jaar ook niet, en ook het jaar daarna niet, en ook alle latere keren niet.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Als Joost Klein nooit in ere hersteld gaat worden bij Eurovisie, kijk ik ook nooit meer naar Eurovisie.RobinNL schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:18:
[...]
Kan je lang gaan wachten, dat gaat niet gebeuren.
Echt schattig dat je denkt dat je hier 'voorwaarden' kunt stellen en dat er dan iemand harder gaat lopen of zich er überhaupt wat van aantrekt. Mail maar gewoon naar de EBU of kruip terug naar Twitter. Werkelijk niemand hier zal jou en je mening missen.markwiering schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:19:
[...]
Als Joost Klein nooit in ere hersteld gaat worden bij Eurovisie, kijk ik ook nooit meer naar Eurovisie.
[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 25-05-2025 17:53 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq