Interview voor Radio 5 met de stage manager https://www.nporadio5.nl/...et-eurovisie-songfestivalCyBeR schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:54:
Youtube recommendde me dit filmpje van alle change-overs:
[YouTube: What the hell is happening during the postcards?]
Nog een BTS video, in de vorm van een soort vlog van een van de Australische delegatieleden, die ingezet wordt als achtergrondzanger:
Wat hier in goed te zien is op 12:26 is dat er iets mis gaat met de raketmicrofoon van Erika, wat je op tv helemaal niet door hebt behalve dat je haar even ziet schrikken (maar verder onvermurwbaar verder gaan).
Wat hier in goed te zien is op 12:26 is dat er iets mis gaat met de raketmicrofoon van Erika, wat je op tv helemaal niet door hebt behalve dat je haar even ziet schrikken (maar verder onvermurwbaar verder gaan).
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Een artikel over de misschien wel voorspelbare reacties van de "onafhankelijke" publieke omroepen. Avrotros lijkt zich nog wat op de vlakte te willen houden, maar zegt letterlijk:
Sorry hoor, maar je kunt niet menen dat je tot recent nog met overtuiging het Songfestival apolitiek vond. Dat is volstrekt ridicuul. Er is qua politiek niets veranderd ten opzichte van vorige jaren, qua twijfels aan de uitslagen ook niet. Er is maar één factor veranderd. Het is zorgelijk hoe sommige omroepen zich nu gedragen."We zien dat de politieke lading en inmenging de afgelopen jaren geleidelijk zijn toegenomen", zegt een woordvoerder van AVROTROS tegen NU.nl. "Waar we het Songfestival eerder nog met overtuiging als apolitiek konden beschouwen, is dat standpunt nu niet meer houdbaar. De huidige situatie maakt het noodzakelijk die vraag fundamenteel te bespreken binnen de EBU."
Dat is gewoon een Schoofiaans antwoord. AvroTros zegt er iets over, zonder stelling te nemen.haribold schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Een artikel over de misschien wel voorspelbare reacties van de "onafhankelijke" publieke omroepen. Avrotros lijkt zich nog wat op de vlakte te willen houden, maar zegt letterlijk:
[...]
Sorry hoor, maar je kunt niet menen dat je tot recent nog met overtuiging het Songfestival apolitiek vond. Dat is volstrekt ridicuul. Er is qua politiek niets veranderd ten opzichte van vorige jaren, qua twijfels aan de uitslagen ook niet. Er is maar één factor veranderd. Het is zorgelijk hoe sommige omroepen zich nu gedragen.
Vind de uitspraak van de Spaanse publieke omroep ook wel frappant:haribold schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:52:
[...]
[...]
Sorry hoor, maar je kunt niet menen dat je tot recent nog met overtuiging het Songfestival apolitiek vond. Dat is volstrekt ridicuul. Er is qua politiek niets veranderd ten opzichte van vorige jaren, qua twijfels aan de uitslagen ook niet. Er is maar één factor veranderd. Het is zorgelijk hoe sommige omroepen zich nu gedragen.
"De Spaanse omroep vindt het opvallend dat de Israëlische inzending twaalf punten kreeg van het publiek, terwijl hun jury er geen punten voor overhad en er in het land kritiek is op de deelname van Israël."
Wellicht dat - net als hier in Nederland - de opvatting die er binnen deze omroep en de kliek eromheen leeft mijlenver afstaat van de mening van de meerderheid van de bevolking.
Illusion meets reality.
En voordat ik teveel over me heen krijg: ik vond zelf de Israëlische inzending één van de betere liedjes, en volgens mij was dat ook van tevoren al bekend.
De anomaly in Spanje - en ook daarbuiten - is dus niet dat de bevolking veel meer punten aan Israël gaf dan de vakjury's, maar juist dat de vakjury's de Israëlische inzending ondergewaardeerd hebben.
De pijlen van al die omroepen zouden zich dan ook in de eerste plaats moeten richten of de vakjury's hun werk wel goed hebben gedaan, en zich niet politiek hebben laten beïnvloeden.
Normaliter is de uitslag van de vakjury er om tegenwicht te bieden aan de wellicht populistische publieksstemming. In dit geval lijkt precies het omgekeerde te zijn gebeurd.
[ Voor 24% gewijzigd door alexbl69 op 22-05-2025 14:31 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
*knip*
Dit draagt niks bij aan de discussie.
Dit draagt niks bij aan de discussie.
[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 24-05-2025 12:31 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Aan het groepje fanatiekelingen dat hun stem uitbrengt kun je niet de mening van een bevolking destilleren. Als Palestina had meegedaan waren er ongetwijfeld heel veel activisten geweest die twintig keer op Palestina hadden gestemd en dat had je ongetwijfeld teruggezien in de uitslagen. Dat zegt vooral dat een kleine groep zeer fanatiek is. Ik denk dat we ook niet de vergissing moeten maken Nederlandse verhoudingen te plakken op die in andere landen.alexbl69 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:19:
[...]
Wellicht dat - net als hier in Nederland - de opvatting die er binnen deze omroep en de kliek eromheen leeft mijlenver afstaat van de mening van de meerderheid van de bevolking.
Dat Israël nu al meerdere jaren achter elkaar de televoting van de niet bij Eurovisie aangesloten landen wint laat zien dat er in elk geval in die hoek ook een stukje fanatisme zit dat de stem bepaalt op iets anders dan de kwaliteit van het liedje. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Los van Israël zijn dit soort publieksstemmingen sowieso een gevaar voor de objectiviteit. Je ziet hetzelfde bij de Formule 1 verkiezing van driver of the day of bij beste speler polls in het voetbal. Eerste stap die je in elk geval kunt nemen: maximaal één stem per telefoonnummer. Want dat er misbruik wordt gemaakt van televoting staat al jaren en jaren vast.
Je richt je pijlen op de subjectiviteit van de publieksstemming, en dat zal ongetwijfeld correct zijn.D-e-n schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:26:
[...]
Aan het groepje fanatiekelingen dat hun stem uitbrengt kun je niet de mening van een bevolking destilleren. Als Palestina had meegedaan waren er ongetwijfeld heel veel activisten geweest die twintig keer op Palestina hadden gestemd en dat had je ongetwijfeld teruggezien in de uitslagen. Dat zegt vooral dat een kleine groep zeer fanatiek is. Ik denk dat we ook niet de vergissing moeten maken Nederlandse verhoudingen te plakken op die in andere landen.
Dat Israël nu al meerdere jaren achter elkaar de televoting van de niet bij Eurovisie aangesloten landen wint laat zien dat er in elk geval in die hoek ook een stukje fanatisme zit dat de stem bepaalt op iets anders dan de kwaliteit van het liedje. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Los van Israël zijn dit soort publieksstemmingen sowieso een gevaar voor de objectiviteit. Je ziet hetzelfde bij de Formule 1 verkiezing van driver of the day of bij beste speler polls in het voetbal. Eerste stap die je in elk geval kunt nemen: maximaal één stem per telefoonnummer. Want dat er misbruik wordt gemaakt van televoting staat al jaren en jaren vast.
In dit geval is de vakjury echter ook allesbehalve objectief geweest. Bij de bookmakers stond Israël op plek 7, maar door de oh zo objectieve vakjury werden ze op plek 14 gezet, dat ook nog eens grotendeels dankzij de 12 punten van Azerbeidzjan.
Dus hoezo is de vakjury minder populistisch dan het publiek?
Het songfestival is altijd al een politiek feestje geweest. Oekraïne had in 2022 een wachtmuziekje in kunnen sturen, dan hadden ze nog gewonnen
Dat geldt ook voor Zweden. Die verschillen tussen een vakjury en publieksstemmen zijn er ook altijd al geweest.alexbl69 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Je richt je pijlen op de subjectiviteit van de publieksstemming, en dat zal ongetwijfeld correct zijn.
In dit geval is de vakjury echter ook allesbehalve objectief geweest. Bij de bookmakers stond Israël op plek 7, maar door de oh zo objectieve vakjury werden ze op plek 14 gezet, dat ook nog eens grotendeels dankzij de 12 punten van Azerbeidzjan.
Bookmakers zijn wat dat betreft ook geen objectieve maatstaf. De lijst van bookmakers is slechts een maatstaf voor waar mensen geld op inzetten. Dus dat is ook maar een beperkte groep want doe jij dat? Ik niet. Ik las laatst in een artikel dat het ook steeds moeilijker wordt voor bookmakers omdat de definitieve optredens langer geheim blijven waardoor ook de gokkers niet het complete overzicht hebben
Bij een vakjury voorkom je in elk geval dat er mensen twintig keer kunnen stemmen. Je hebt in ieder geval nog iets van controle over wie stemt. Elk land heeft eigen voorkeuren dus dat landen soms raar stemmen is niet te voorkomen.Dus hoezo is de vakjury minder populistisch dan het publiek?
Maar dat was ook door de televoting toch?Het songfestival is altijd al een politiek feestje geweest. Oekraïne had in 2022 een wachtmuziekje in kunnen sturen, dan hadden ze nog gewonnen.
Nog even en de Israel fanboys gaan zover doordraven dat Israel bestolen is en het saaie liedje zonder charisma een mythische status gaat krijgen.
Even een realisme check please.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Gok zelf niet. Sterker heb een hekel aan gokkenD-e-n schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Dat geldt ook voor Zweden. Die verschillen tussen een vakjury en publieksstemmen zijn er ook altijd al geweest.
Bookmakers zijn wat dat betreft ook geen objectieve maatstaf. De lijst van bookmakers is slechts een maatstaf voor waar mensen geld op inzetten. Dus dat is ook maar een beperkte groep want doe jij dat? Ik niet. Ik las laatst in een artikel dat het ook steeds moeilijker wordt voor bookmakers omdat de definitieve optredens langer geheim blijven waardoor ook de gokkers niet het complete overzicht hebben
Zou wat dat betreft beter zijn als de liedjes - zoals eerder - tot de uitzending geheim bleven. Zet je die bookies ook buitenspel.
Klopt, het wordt nooit perfect.Bij een vakjury voorkom je in elk geval dat er mensen twintig keer kunnen stemmen. Je hebt in ieder geval nog iets van controle over wie stemt. Elk land heeft eigen voorkeuren dus dat landen soms raar stemmen is niet te voorkomen.
Waarschijnlijk wel. Er moet wat mij betreft ook niet zoveel waarde aan de uitslag worden gehecht.Maar dat was ook door de televoting toch?
Deze discussie begon echter over de oproep van verschillende partijen om Israël uit te sluiten omdat het stemmen niet eerlijk zou zijn verlopen. Dat is het echter nog nooit, zoals ook al door anderen aangegeven. En door jou, en door mij
Waar is deze polarisatie nu weer voor nodiggambieter schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:01:
Nog even en de Israel fanboys gaan zover doordraven dat Israel bestolen is en het saaie liedje zonder charisma een mythische status gaat krijgen.
Ik denk dat de bookmakers daar allang rekening mee gehouden hebbenalexbl69 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:40:
[...]In dit geval is de vakjury echter ook allesbehalve objectief geweest. Bij de bookmakers stond Israël op plek 7, maar door de oh zo objectieve vakjury werden ze op plek 14 gezet, dat ook nog eens grotendeels dankzij de 12 punten van Azerbeidzjan.
Tussen Azerbaijan en Israel is blijkbaar een sterke politieke band dus achteraf gezien had ik niet eens zo verbaasd moeten zijn dat ze daarvan 12 punten hebben gekregen ...
https://nos.nl/l/2568387
Kunnen ze het niet volledig stoppen? Vorig jaar onnodige diskwalificatie, dit jaar stemmen die niet kloppen. Niet Europese landen die meedoen.
Kunnen ze het niet volledig stoppen? Vorig jaar onnodige diskwalificatie, dit jaar stemmen die niet kloppen. Niet Europese landen die meedoen.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Kijk eerst even in de spiegel voor je die beschuldiging uit. Je draaft de laatste pagina behoorlijk door, de vakjury is fout etc. Er zijn zeer legitieme redenen om problemen te hebben met deelname van Israel, net zoals we ook geen Rusland zien. Eurovisie is iets compleet tegengesteld aan wat er in de wereld in die regio gebeurt.
En technisch gezien: Israel was gewoon een dertien in een dozijn ballad, zonder veel techniek of gevoel of presentatie. Estland had tenminste een act, Oostenrijk een operazanger en een tempowisseling aan het einde, Italie charme en simplisme, Zwitserland had gevoel. De vakjury is niet perfect maar een stuk beter dan het populistische en makkelijk koopbare/hackbare publieksstemmen, wat vooral geld oplevert voor de EBU.
[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 23-05-2025 12:22 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Natuurlijk hoeft Israël niet uitgesloten te worden vanwege hoe het stemmen is verlopen. Israël heeft gewoon niets te zoeken op het EUROvisie songfestival, net als dat ze niets te zoeken hebben bij de UEFA. Zou beter zijn als ze vriendjes maken in de eigen regio.alexbl69 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:21:
[...]
Gok zelf niet. Sterker heb een hekel aan gokken![]()
Zou wat dat betreft beter zijn als de liedjes - zoals eerder - tot de uitzending geheim bleven. Zet je die bookies ook buitenspel.
[...]
Klopt, het wordt nooit perfect.
[...]
Waarschijnlijk wel. Er moet wat mij betreft ook niet zoveel waarde aan de uitslag worden gehecht.
Deze discussie begon echter over de oproep van verschillende partijen om Israël uit te sluiten omdat het stemmen niet eerlijk zou zijn verlopen. Dat is het echter nog nooit, zoals ook al door anderen aangegeven. En door jou, en door mij.
Als bovenstaande niet voldoende is om Israël uit te sluiten, zouden de etnische zuiveringen en de genocide dat wel moeten zijn.
Ik zou daar ook wat strikter in zijn, zelfde als Azerbijan etc. Maar nog belangrijker: de televote niet gelijk stellen aan de vakjury. Die stemt voor de finale, niet tijdens en is niet zo beinvloedbaar (niet beinvloedbaar). De televote zou niet de winnaar moeten bepalen, wat het bijna deed, maar net het verschil moeten maken tussen twee acts die bijna gelijk staan na de vakjury. Zeg 25% van het totaal of zo, een andere weging.Joris748 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:22:
Natuurlijk hoeft Israël niet uitgesloten te worden vanwege hoe het stemmen is verlopen. Israël heeft gewoon niets te zoeken op het EUROvisie songfestival, net als dat ze niets te zoeken hebben bij de UEFA. Zou beter zijn als ze vriendjes maken in de eigen regio.
En zeker dat.Als bovenstaande niet voldoende is om Israël uit te sluiten, zouden de etnische zuiveringen en de genocide dat wel moeten zijn.
Het verschil tussen de vakjury en de televoting zegt niet zoveel. De vakjury kan zo kundig óf onkundig zijn als een omroep wil aangezien deze zelf kiest wie er in de jury belanden.alexbl69 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:19:
[...]
Vind de uitspraak van de Spaanse publieke omroep ook wel frappant:
"De Spaanse omroep vindt het opvallend dat de Israëlische inzending twaalf punten kreeg van het publiek, terwijl hun jury er geen punten voor overhad en er in het land kritiek is op de deelname van Israël."
Illusion meets reality.
En voordat ik teveel over me heen krijg: ik vond zelf de Israëlische inzending één van de betere liedjes, en volgens mij was dat ook van tevoren al bekend.
De anomaly in Spanje - en ook daarbuiten - is dus niet dat de bevolking veel meer punten aan Israël gaf dan de vakjury's, maar juist dat de vakjury's de Israëlische inzending ondergewaardeerd hebben.
De pijlen van al die omroepen zouden zich dan ook in de eerste plaats moeten richten of de vakjury's hun werk wel goed hebben gedaan, en zich niet politiek hebben laten beïnvloeden.
Normaliter is de uitslag van de vakjury er om tegenwicht te bieden aan de wellicht populistische publieksstemming. In dit geval lijkt precies het omgekeerde te zijn gebeurd.
Moet wel zeggen dat "de mening van de meerderheid van de bevolking" veel te kort door de bocht is. De televoting is makkelijk genoeg te beïnvloeden. Per land worden de nummers op volgorde gezet van de meeste stemmen, de bovenste krijgt dan 12 punten.
Stel: er zijn 27 stemmen, 25 landen krijgen er één, en het laatste land krijgt er 2. Dan is dat laatste land de winnaar met wel 2/27 = 7,4% van de stemmen. Het is natuurlijk een voorbeeld met onrealistische getallen, maar het bewijst wel dat door de grote hoeveelheid deelnemers een winnend land niet noodzakelijk een groot percentage van de stemmen nodig heeft. Voeg daar nog aan toe dat extra gemotiveerde stemmers sneller geneigd zijn om alle 20 stemmen te gebruiken.
De vakjury/televoting afstraffen op het verschil met de ander is daarom ook niet zo zinvol.
Denk dat de conclusie vooral moet zijn dat wie er wint niet veel hoeft te zeggen.
Sjah, makkelijk gezegd, slaat alleen als een tank op een varken. Ze hebben niets te zoeken bij de UEFA omdat UEFA volgens mij letterlijk "Europese landen" vertegenwoordigd. De EBU is gewoon een alliantie van publieke omroepen, en dat zijn niet alleen Europese omroepen....en ja....Israel is er een van. Deze vergelijking gaat gewoon niet op.Joris748 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Natuurlijk hoeft Israël niet uitgesloten te worden vanwege hoe het stemmen is verlopen. Israël heeft gewoon niets te zoeken op het EUROvisie songfestival, net als dat ze niets te zoeken hebben bij de UEFA. Zou beter zijn als ze vriendjes maken in de eigen regio.
Laten we dan als internationale gemeenschap eerst gewoon eens collectief zeggen; wat Israel doet is pertinent etnische zuivering en genocide. Dat gebeurt nog altijd niet. Het zijn altijd een handje vol wetenschappers of kenners die dit naar voren brengen bij nieuws omtrent plannen van Israel. De EU stelt een onderzoek in, nou, tel maar een jaar of 5 uit voordat je hier iets van hoort. Vooralsnog zijn er maar weinigen die nu al de conclusie durven te stellen. Waarom moet de EBU dit volgens jou al wel doen dan?Als bovenstaande niet voldoende is om Israël uit te sluiten, zouden de etnische zuiveringen en de genocide dat wel moeten zijn.
Ik vind zelf de deelname van Israel ook discutabel. Eigenlijk alleen omdat ze Rusland wel geweerd hebben om ... het invallen van Oekraïne (waarna ze hun lidmaatschap op hebben gezegd afaik). Als dat genoeg is, dan is hetgeen wat Israel nu doet ook genoeg - zou je zeggen.
Ten eerste wordt de vakjury gevraagd om de liedjes op volgorde te zetten van beste naar slechtste, en is dat per definitie niet objectief: het is altijd een mening. Objectiviteit is dus ook niet het punt van de jury.alexbl69 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Je richt je pijlen op de subjectiviteit van de publieksstemming, en dat zal ongetwijfeld correct zijn.
Dus hoezo is de vakjury minder populistisch dan het publiek?
De jury wordt gevraagd (en geacht) om de liedjes te beoordelen aan de hand van bepaalde criteria. Ik weet niet exact welke, maar dat doet er ook niet toe; als men integer is dan doet men dat en dan heeft elk jurylid van elk land ongeveer hetzelfde beoordelingsproces. Vervolgens past men daar hun mening op toe en dan komt daar een ranglijst uit, gebaseerd op die criteria.
Dat een juryscore niet overeen komt met het publiek is dus een beetje het hele idee: het publiek heeft geen criteria maar stemt gewoon op welke act(s) ze het beste vonden, om welke reden dan ook. Of omdat ze het land leuk vonden toen ze er op vakantie waren. Of omdat het staatshoofd zo'n leuk kapsel heeft.
En bookmakers proberen gewoon te voorspellen waar de juries en het publiek punten aan gaan geven. Dat is letterlijk gewoon gokken, en daar kun je niet veel uit afleiden. Dat hun voorspelling niet uitkomt is compleet irrelevant voor wat dan ook.
Israel had een middle-of-the-road liedje (ik ben alweer vergeten hoe het gaat, terwijl ik bv. Ich Komme al dagen in m'n hoofd heb zitten), gezongen door een getalenteerd maar niet uitzonderlijke zangeres. Dat dat bij juryleden (die niet stemmen omdat het Israel is maar op basis van de act) het niet heel goed doet kan geen verrassing zijn imo.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.