Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydk
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-03 08:28
Hallo,

Ik ben bezig met het renoveren van een huis uit 1846. Het huis is opgedeeld in 3 woningen met een totaal oppervlakte van 290m2. De ramen en het dak (12 tot 20cm mineraalwol), hebben enige isolatie. De muren zijn erg dik, en zullen ook wel wat isolerend werken. Zo is de muur aan voorkant van het huis bijna een meter dik. Meerdere handwerkers waren ervan onder de indruk.

Helaas weet ik niet hoeveel de warmtelast is, aangezien ik het huis als renovatie object gekocht heb. De vloerverwarming is er nu ingebouwd en ik het doel nu is een warmtepomp plaatsen.

Nu heb ik 2 bedrijven, waarvan ik uiteindelijk een normale offerte heb kunnen krijgen. Beide bedrijven zijn voorbij geweest en 1 heeft na zijn komst gezegd dat ipv de aangeboden 20 kw warmtepomp er liever 2x 16 kw Johnson Controls (York YKF16CRC) warmtepompen in zet. Het andere bedrijf bleef na het kijken bij één 18 kw Daikin apparaat.

Zelfs met se 2x 16kw Johnson Control York, komt de prijs 10k lager uit dan de andere.

Mijn vraag, kent iemand de kwaliteit van deze Johnson Controls en is 2x 16kw niet te veel? Heb beetje gezocht, maar zie niet direct negatieve dingen om er 2 te plaatsen ipv 1, of zie ik iets over het hoofd? Of dat een overschot aan kracht een probleem oplevert. Ik neig naar de 2x Johnson Controls, maar hoor graag of ik iets over het hoofd kan zien.

Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groeten,
Floyd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
De muren hebben verder geen isolatie of is dit onbekend?
JC is opzich een heel goed merk maar ik betwijfel of er veel ervaring is met deze York unit.
Hoe zit het met tapwater? Worden er 3 badkamers aangelegd? Gaat het als normale woning gebruikt worden, of als 3 woningen? Je zou het zo kunnen instellen dat ze als cascade werken, of als 2 compleet gescheiden systemen. Wel fijn is dat je bij een storing niet gelijk zonder zit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydk
Thanks voor je berichtje.

De binnenmuren en plafond krijgen isolatie maar buiten muren wordt (voor nu iig) niks mee gedaan.

Waarom twijfel je met de ervaring met deze York modellen?

Het wordt straks als 3 woningen met 3 badkamers gebruikt.

Welke methode zou beter zijn, cascade of 2 compleet gescheiden?

Jij ziet 2 stuks eerder als een voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Ik meen dat 2 Panasonic 9 Kw J type warmtepompen in cascade mogelijk is, er zijn hier 2 grote Panasonic Topics met zeer veel kennis, vraag het aldaar.
De J type kan eenvoudig zelf worden aangelegd, alle benodigde documentatie voor de installatie is beschikbaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:56
Begin eens met een verlies berekening met ubakus uwert rechner.

Hoeveel m2 vloerverwarming komt er?
Hoeveel overige afgifte?

32kW krijg je niet door 290m2 vloerverwarming heen dus dat is al onzin ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydk
Uiteindelijk komt er ca 290m2 vloerverwarming over 3 woningen (4 verdiepingen 85+80+80+45). Alle woningen zullen een eigen badkamer en keuken hebben.

Je zegt dat 2x16kW veel te veel is en geen zin maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
Dat is meer dan 100 watt/m2.

En dat is ongeveer de max capaciteit van vloerverwarming.
Zie bv de calculator van vbh

Maar echt even een simpele warmteverlies berekening maken met bv abacus.
Stel je voor dat je vloerverwarming bij -10 de boel niet warm houdt

Dan kan je nu nog iets van isolatie op de binnenmuur doen.

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 09-03-2025 09:41 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Floydk schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:36:
Waarom twijfel je met de ervaring met deze York modellen?

Het wordt straks als 3 woningen met 3 badkamers gebruikt.
Omdat ik ze nog nooit tegen ben gekomen. Dus ik vraag mij af hoeveel van deze units aanwezig zijn in Nederland. De bedoeling is ook dat er een 500L boiler opgewarmd gaat worden voor 3 badkamers of hoe is dit geregeld? Ik zie 2 stuks wel als voordeel, maar een backup kan ook op een andere manier worden geregeld natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydk
Jim423 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Omdat ik ze nog nooit tegen ben gekomen. Dus ik vraag mij af hoeveel van deze units aanwezig zijn in Nederland. De bedoeling is ook dat er een 500L boiler opgewarmd gaat worden voor 3 badkamers of hoe is dit geregeld? Ik zie 2 stuks wel als voordeel, maar een backup kan ook op een andere manier worden geregeld natuurlijk.
Ah, het is ook een huis over de grens in Duitsland. Maar kon online ook niet direct wat vinden. Maar het merk is daarbij al goed? Klopt gaat over een centrale boiler van 500L die erbij zit.

Uiteindelijk is dit ook dik de offerte, een extra backup kan altijd geregeld worden maar als het voordelen en goedkoper is, dan neig ik toch deze offerte te accepteren. Tot nu toe niet direct negatieves gezien. Wellicht is 32kW te veel, maar dit belast het neem ik aan niet en zal eerder positief zijn daarmee hij niet altijd op volle toeren moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Floydk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Ah, het is ook een huis over de grens in Duitsland. Maar kon online ook niet direct wat vinden. Maar het merk is daarbij al goed? Klopt gaat over een centrale boiler van 500L die erbij zit.

Uiteindelijk is dit ook dik de offerte, een extra backup kan altijd geregeld worden maar als het voordelen en goedkoper is, dan neig ik toch deze offerte te accepteren. Tot nu toe niet direct negatieves gezien. Wellicht is 32kW te veel, maar dit belast het neem ik aan niet en zal eerder positief zijn daarmee hij niet altijd op volle toeren moet.
Een gedachtegang die vaker voorkomt: meer dan nodig is niet beter.
Minder dan nodig is ook niet beter.
Precies genoeg is het beste.

Ronald heeft het al aangegeven: zorg voor een warmteverliesberekening zodat je weet wat er nodig is ipv dat iedereen gaat gokken.

Lees ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic eens door, dan weet je de basis.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Pagina: 1