Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-11 22:02
Voor het isoleren van je huis is veel aandacht. Maar ik heb de indruk dat de warmteverliezen door kieren en gaten vaak over het hoofd worden gezien.

Bij nieuwbouwhuizen zal dit goed zijn, daar zijn normen van. Maar ouderen huizen kunnen zo lek als een mandje zijn.

Mijn huis was zo'n geval. Jaren 70 vrijstaande woning die ik energie neutraal wilde krijgen. Dus verbouwen, isoleren en ventilatie met balansventilatie met WTW erin. Maar hoe luchtdicht was mijn huis?

Je kan natuurlijk een blowerdoor test laten doen. Nadeel zijn de kosten. Ik heb daarom een DIY methode gebruikt. Voordeel is dat je die kan herhalen en kan zien of bepaalde maatregelen hebben geholpen.

Om de luchtdichtheid te meten moet je je huis op onderdruk brengen en dan 2 zaken meten: de mate van onderdruk (in Pascal) en het luchtdebiet (im m3/h, of liter/s).

Dan kan je doen met je WTW unit zelf (in ieder geval met mijn Zehnder), en je smartphone. Dit is het stappenplan:
• Installeer een app op je smartphone om de druksensor in je telefoon uit te lezen. Ik gebruik de app "physics toolbox suite" (eigenlijk een must-have voor elke tweaker)
• Doe alle deuren en ramen en ventilatieopeningen in je huis dicht.
• Koppel de aanzuig leiding (van buiten) van de WTW af. Dop die leiding af met een plastic zak en groot elastiek of zo. (Die inkomende leiding is namelijk anders een heel groot gat in je huis.)
• Stel de WTW in op alleen afzuigen, op een bepaalde stand.
• Start de drukmeting op de telefoon. Laat de grafiek even lopen. Open nu een buitendeur voor een paar seconden en kijk hoe de druk reageert. Herhaal een paar keer tot je een goede indruk heb van het drukverschil.

Je kan dat herhalen bij verschillende standen van de WTW. Het debiet waarbij je 10 Pa drukverschil meet is de Qv10.

Een modern huis heeft Qv10 van <30liter/s. Zit je daar flink boven dan is het tijd om de gaten te gaan zoeken.

Ik heb op die manier de Qv10 terug weten te brengen van 110l/s naar 69l/s :)

PS. Als je een afzuigkap heb boven je kookplaat zonder terugslagklep dan is dat zowiezo al een groot gat. Die terugslagklep gaat dicht als je het huis op onderdruk zet. Daarom is het beter om je huis op onderdruk te brengen in plaats van overdruk.

• Speedy_han
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-11 17:12
Goed plan voor een eerste indruk.
En mag ik vragen hoe je dan die gaten vervolgens gevonden hebt? Want dat lijkt me nog een lastige klus...

• fabudop
Speedy_han schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:39:
Goed plan voor een eerste indruk.
En mag ik vragen hoe je dan die gaten vervolgens gevonden hebt? Want dat lijkt me nog een lastige klus...
Ja, dat is nog niet zo eenvoudig. Alles dicht, afzuigkap en balansventilatie op maximaal afzuigen (toevoer echt afdoppen) en dan op een koude dag voelen met de hand. Plekken waar ik lekken vond: stopcontacten (!), aansluiting bij de vloer (plinten), kozijnen en deuren, spotjes in een verlaagd plafond, aansluiting dak als dat nog bereikbaar is. Ik heb ook met een thermische camera gekeken, maar merkte dat je eigen hand gevoeliger is voor kleine tochtgaatjes.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Kijk, dat is nog eens tweaken inderdaad.

Als je overigens een kookplaat zonder terugslapklep hebt, check dan even dit topic:

Je favoriete afzuigkap terugklagklep

Hier de Naber Thermobox geinstalleerd in een 15 cm buis (je moet wel even checken welke diameter je hebt!), en dat werkt echt geniaal, geen koudeval meer bij de afzuigkap, en geen gerammel van de roostertjes als het buiten waait.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:09
Over kookplaten gesproken, ik heb van 12mm mdf een plaatje gefreesd als inlay voor de kookplaatafzuiging en netjes zwart gelakt. (Ipv een nieuwe terugslagklep plaatsen).

Terug naar je onderzoek, een deel van de 'lekkage' is dan binnenshuis? Als in, als het via stopcontacten of spotjes tocht, dan zit daarachter toch ergens een aansluiting naar buiten?

• fabudop
SimonBR39 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:35:
Over kookplaten gesproken, ik heb van 12mm mdf een plaatje gefreesd als inlay voor de kookplaatafzuiging en netjes zwart gelakt. (Ipv een nieuwe terugslagklep plaatsen).

Terug naar je onderzoek, een deel van de 'lekkage' is dan binnenshuis? Als in, als het via stopcontacten of spotjes tocht, dan zit daarachter toch ergens een aansluiting naar buiten?
Ja, veel van die electra PVC leidingen lopen door de spouwmuur, en komen dan naar binnen naar het stopcontact. Soms lekte lucht gewoon langs die PVC buis als het gat te groot was, soms kwam het gewoon door de PVC electra buis zelf. Misschien dat ze dat tegenwoordig netter doen, dit was een huis uit 1974.

Die spotjes zaten in een verlaagd plafond van een uitbouw. Helaas hadden ze de aansluiting van de muur met het plafond niet luchdicht gemaakt voordat dat verlaagde plafond geplaatst werd. Nu kan ik er niet meer bij, en heb daarom de spotjes zelf met wat siliconenkit maar zo dicht mogelijk gemaakt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Leuk/goed bedacht jouw methode! d:)b

Heb zelf ook een warmtebeeldcamera en heb ook een DIY blowerdoor methode bedacht om het huis op onderdruk te krijgen: op een koude winterdag alle ramen/deuren/ventilatieroosters dicht, dan de mechanische ventilatie op hoogste stand en ook de afzuigkap (als die naar buiten afvoert) op hoogste stand. 10 min. wachten en dan kun je mooi plaatjes schieten: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2025 07:49 ]

Pagina: 1