Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09 22:12
Voor het isoleren van je huis is veel aandacht. Maar ik heb de indruk dat de warmteverliezen door kieren en gaten vaak over het hoofd worden gezien.

Bij nieuwbouwhuizen zal dit goed zijn, daar zijn normen van. Maar ouderen huizen kunnen zo lek als een mandje zijn.

Mijn huis was zo'n geval. Jaren 70 vrijstaande woning die ik energie neutraal wilde krijgen. Dus verbouwen, isoleren en ventilatie met balansventilatie met WTW erin. Maar hoe luchtdicht was mijn huis?

Je kan natuurlijk een blowerdoor test laten doen. Nadeel zijn de kosten. Ik heb daarom een DIY methode gebruikt. Voordeel is dat je die kan herhalen en kan zien of bepaalde maatregelen hebben geholpen.

Om de luchtdichtheid te meten moet je je huis op onderdruk brengen en dan 2 zaken meten: de mate van onderdruk (in Pascal) en het luchtdebiet (im m3/h, of liter/s).

Dan kan je doen met je WTW unit zelf (in ieder geval met mijn Zehnder), en je smartphone. Dit is het stappenplan:
• Installeer een app op je smartphone om de druksensor in je telefoon uit te lezen. Ik gebruik de app "physics toolbox suite" (eigenlijk een must-have voor elke tweaker)
• Doe alle deuren en ramen en ventilatieopeningen in je huis dicht.
• Koppel de aanzuig leiding (van buiten) van de WTW af. Dop die leiding af met een plastic zak en groot elastiek of zo. (Die inkomende leiding is namelijk anders een heel groot gat in je huis.)
• Stel de WTW in op alleen afzuigen, op een bepaalde stand.
• Start de drukmeting op de telefoon. Laat de grafiek even lopen. Open nu een buitendeur voor een paar seconden en kijk hoe de druk reageert. Herhaal een paar keer tot je een goede indruk heb van het drukverschil.

Je kan dat herhalen bij verschillende standen van de WTW. Het debiet waarbij je 10 Pa drukverschil meet is de Qv10.

Een modern huis heeft Qv10 van <30liter/s. Zit je daar flink boven dan is het tijd om de gaten te gaan zoeken.

Ik heb op die manier de Qv10 terug weten te brengen van 110l/s naar 69l/s :)

PS. Als je een afzuigkap heb boven je kookplaat zonder terugslagklep dan is dat zowiezo al een groot gat. Die terugslagklep gaat dicht als je het huis op onderdruk zet. Daarom is het beter om je huis op onderdruk te brengen in plaats van overdruk.