Mogelijkheden voor vervanging radiatoren met 35 graden water

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 16:21
Ik heb mijn huis gasloos gemaakt, en de CV ketel vervangen door een warmtepomp. Omdat ik nog ouderwetse radiatoren heb staat hij op 55 graden Celsius. De volgende stap is nu om die radiatoren te vervangen door lage temperatuur verwarming.

Het grootste deel van het huis heeft vloerverwarming, maar de kamers met radiatoren niet. De warmtepomp draait het meest efficiënt als hij het water maar tot 35 graden hoeft te verwarmen. Wat ik dus het liefste doe is de radiatoren vervangen door iets dat met een toevoer van 35 graden nog steeds efficiënt de kamer kan verwarmen.

Wat zijn de mogelijkheden? Ik heb uitgebreid geprobeerd te zoeken, maar het is heel moeilijk om een duidelijk en objectief overzicht te vinden van wat er is en welke eisen daar aan zitten. Alles wat ik vind is marketingpraatjes en verkopers, en tegenstrijdige informatie.

Zo lees ik bijvoorbeeld dat "fan coils" of "convector radiatoren" goede vormen van lage temperatuur verwarming zijn. Is dat hetzelfde, of zijn dat twee verschillende dingen? En op sommige pagina's lees ik over beiden alsnog dat die water van 50 graden nodig hebben.

Kan iemand mij een overzicht geven, of mij verwijzen naar een overzicht, van alle manieren die er zijn om met water van 35 graden efficiënt een kamer te verwarmen waar dat vroeger gedaan werd door een radiator uit 1975? Het huis is wel goed na geïsoleerd. De kamers hebben HR++ glas, een geïsoleerde vloer en een geïsoleerd plat dak, dus de warmtebehoefte is een stuk minder dan voorheen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 11:39
@Captain_Chaos36
Het hele internet staat vol met verschillende lage temperatuur radiatoren.
Waarom zou je twijfelen aan wat heel veel verschillende leveranciers claimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robzen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07 23:45
Het gaat om het aantal watt warme je nodig hebt en dat kun je hier bereken voor een regime van 35 graden: https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/

Ikzelf heb op de bovenverdieping de radiatoren vervangen door jaga strada hybrid type 11 en 200cm lang. Achteraf overkill…
Deze hangen in matig geïsoleerde ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Captain_Chaos36 Hier op het tweakers forum zijn meer dan voldoende topics
over LTV (radiatoren & convectoren) met ventilatoren te vinden, verder is er nog een topic over de Heatbooster.
Bij mij was de volgorde omgedraaid - eerst voldoende LTV en dan pas de wp.

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 06-03-2025 17:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
chrisborst schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:18:
@Captain_Chaos36
Het hele internet staat vol met verschillende lage temperatuur radiatoren.
Waarom zou je twijfelen aan wat heel veel verschillende leveranciers claimen?
Omdat ze allemaal verschillende en vaak tegenstrijdige dingen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
dunklefaser schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:31:
@Captain_Chaos36 Hier op het tweakers forum zijn meer dan voldoende topics
over LTV (radiatoren & convectoren) met ventilatoren te vinden, verder is er nog een topic over de Heatbooster.
Die Heatbooster kende ik nog niet, maar op hun website staat: "Door het gebruik van de Heatbooster kun jij de uitgangstemperatuur van jouw ketel verlagen naar 60 tot 65 graden," dus blijkbaar is die niet geschikt voor 35 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Captain_Chaos36 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:58:
Kan iemand mij een overzicht geven, of mij verwijzen naar een overzicht, van alle manieren die er zijn om met water van 35 graden efficiënt een kamer te verwarmen waar dat vroeger gedaan werd door een radiator uit 1975? Het huis is wel goed na geïsoleerd. De kamers hebben HR++ glas, een geïsoleerde vloer en een geïsoleerd plat dak, dus de warmtebehoefte is een stuk minder dan voorheen.
Mijn vorige woning uit 1976 verwarmde ik met 30-35 graden aanvoer met gewone radiatoren (ook beneden geen vloerverwarming).

Het is een beetje de vraag hoe je wil dimensioneren. Als je een slaapkamer bij -10 op 20 graden wil kunnen houden dan heb je mogelijk wel wat vermogen nodig. Richt je meer op prakijkgebruik dan wordt een slaapkamer mogelijk maar nauwelijks verwarmd.

De high-end oplossing is een fancoil, daar heb je een stopcontact voor nodig en zijn duur. Alternatief wat ik zou overwegen is om gewoon een zo groot mogelijke T33 radiator van marktplaats te halen. Iedere radiator is een LTV radiator als hij maar groot genoeg is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 06-03-2025 11:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Captain_Chaos36 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Die Heatbooster kende ik nog niet, maar op hun website staat: "Door het gebruik van de Heatbooster kun jij de uitgangstemperatuur van jouw ketel verlagen naar 60 tot 65 graden," dus blijkbaar is die niet geschikt voor 35 graden.
Je hebt nog veel te lezen en te leren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:49
[...]

Niet de website maar het topic hier. Hoe ver je de temp kan verlagen hangt heel erg af van wat je al hebt hangen qua vermogen. Ventilator verhogen hetvermogen bij een lagere aanvoer temperatuur door geforceerde convectie. Hier heeft de verkoper van de heatbooster zelfs een hele excel voor gemaakt. Maar je moet dus eerst inzicht krijgen in hoeveel extra vermogen je nodig hebt.

In principe kan elke radiator overweg met een lagere temperatuur alleen is de afgifte minder (=minder vermogen). Als je weet hoeveel vermogen je per kamer nodig hebt dan weef je of en hoeveel je de radiatoren moet vergroten. Je kunt het beste eerst beginnen met de warmtepomp op 35 graden zetten en gewoon kijken wat er gebeurd. Worden de kamers niet warm genoeg dan weet je dat je meer vermogen nodig hebt. Zorg er wel voor dat je met een constante kamertemperatuur werkt met maximaal 1 graden nacht verlaging.

Bij ons houden de oude radiatoren de slaapkamers op 18 graden dat is prima dus daar hebben we niks aan gedaan. De radiator in de werkkamer hebben we vergroot naar een t33 met dezelfde afmeting en daar wordt het nu mooi 20 graden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:49
Djvdb schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Niet de website maar het topic hier. Hoe ver je de temp kan verlagen hangt heel erg af van wat je al hebt hangen qua vermogen. Ventilator verhogen hetvermogen bij een lagere aanvoer temperatuur door geforceerde convectie. Hier heeft de verkoper van de heatbooster zelfs een hele excel voor gemaakt. Maar je moet dus eerst inzicht krijgen in hoeveel extra vermogen je nodig hebt.

In principe kan elke radiator overweg met een lagere temperatuur alleen is de afgifte minder (=minder vermogen). Als je weet hoeveel vermogen je per kamer nodig hebt dan weef je of en hoeveel je de radiatoren moet vergroten. Je kunt het beste eerst beginnen met de warmtepomp op 35 graden zetten en gewoon kijken wat er gebeurd. Worden de kamers niet warm genoeg dan weet je dat je meer vermogen nodig hebt. Zorg er wel voor dat je met een constante kamertemperatuur werkt met maximaal 1 graden nacht verlaging.

Als voorbeeld:
Bij ons houden de oude radiatoren de slaapkamers op 18 graden dat is prima dus daar hebben we niks aan gedaan. De radiator in de werkkamer hebben we vergroot naar een t33 met dezelfde afmeting en daar wordt het nu mooi 20 graden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:25
Als je zegt dat je nu 55 graden je systeem ingooit, dan lijkt mij dat momenteel niet rechtstreeks je vloerverwarming in te gaan?

Als je met een lagere aanvoer gaat stoken, zal je denk ik ook moeten kijken of je daar de verdeler moet aanpakken. Radiatoren zou je idd kunnen kijken of je ze kunt boosten daar waar het niet warm genoeg word.

Zie bijvoorbeeld het antwoord bij Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

[ Voor 3% gewijzigd door NESFreak op 06-03-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
NESFreak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:10:
Als je zegt dat je nu 55 graden je systeem ingooit, dan lijkt mij dat momenteel niet rechtstreeks je vloerverwarming in te gaan?
Nee, die heeft zijn eigen pomp en thermostaat. Bedankt voor de link; ik zal die eens goed lezen. Helaas is mijn warmtepomp installatie gedaan door een bedrijf wat zich als competent adviesbureau presenteerde, maar achteraf gezien een beunhaas bleek te zijn. Ze hebben alleen sec de CV ketel vervangen door een warmtepomp, zonder naar de rest van het systeem te kijken. Ik kom er dus achteraf pas achter dat er wellicht nog allerlei andere zaken veranderd moeten worden, en de installateur doet alsof zijn neus bloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
dunklefaser schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:00:
Je hebt nog veel te lezen en te leren.
Bedankt. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:34
[...]

Ik dnek dat je de verkeerde hebt:

https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Pagina: 1