Plak PVC bolt op, dekvloer komt mee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:00
Beste Tweakers,

Twee jaar geleden heb ik in mijn nieuwbouwwoning een plak PVC vloer laten leggen. Recent viel het mij op dat de vloer opbolde langs een zijde in de woonkamer (zie onderstaand). Dit was de ergste plek. Elders in de woonkamer zijn wat holle geluiden de horen als je tikt langs de rand, maar dat is minimaal en op 4-5 plekken onder een enkele plank dichtbij de plint. Daar is geen opbolling zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqI3v9_QPlreVjTHoczJcyKjP-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJ2wO1YAfMFdm4rv9LYvsjAy.jpg?f=fotoalbum_tile

De vloerlegger is langsgeweest en constateerde dat de dekvloer meekwam bij het lostrekken van een paar planken. Toen er meer werd losgehaald, bleek dit door te gaan. De lijm is ook nog niet uitgedroogd na 2 jaar, dus er was geen föhn nodig om deze te activeren. Hierbij foto's hoe dat eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgNbAAgH1CZHlg6_9aTlCtCJgq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3aO6aWySi9wVBxGPQnkxyPg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRyxyjP1Rebe7y-10RqzUhZ9bbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1lNpuwrDMrXGwkzVn3tQFA7.jpg?f=fotoalbum_tile

Zij geven aan dat er een expert naar de dekvloer moet kijken en dan een beslissing gemaakt moet worden of er geheeld kan worden of dat het beter is om de hele benedenverdieping aan te pakken. Zij hebben het vermoeden dat tijdens de bouw, de cementdekvloer niet goed is gemixed of uitgevoerd. Zij geven aan dat er vocht in de vloer zit die nergens naartoe kan.

Bij oplevering van de woning, was de vloerverwarming al opgestookt. Vervolgens is de vloer pas meer dan een maand later gelegd.

Edit: toevoeging - ik heb in de groep van de nieuwbouwfase gevraagd of er anderen zijn met soortgelijke problemen. Er lijken 3 anderen te zijn tot zover.

Nou is mijn vraag, zijn er anderen die tegen dit probleem zijn aangelopen en wat was de oorzaak/uitkomst?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

hmmm. lijkt erop dat er geen primer tussen dekvloer en egaline zat?
Maar wel heel vreemd dat de lijm niet droog is. parketlijm gebruikt oid?

zonde.. leek er verder mooi in te liggen wel.

Edit:
Het is de eglinelaag die bol is gaan staan. Wellicht doordat de lijm nat bleef?

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 05-03-2025 12:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
paQ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:56:
hmmm. lijkt erop dat er geen primer tussen dekvloer en egaline zat?
Maar wel heel vreemd dat de lijm niet droog is. parketlijm gebruikt oid?

zonde.. leek er verder mooi in te liggen wel.

Edit:
Het is de eglinelaag die bol is gaan staan. Wellicht doordat de lijm nat bleef?
Primer durf ik niet te zeggen. Volgens de offerte voor egalisatie Uzin NC 150 en "Therdex PVC lijm Chevron". De lijm voelt niet nat, maar zo werd het genoemd. Als je je hand erop legt dan plakt het nog een beetje en je trekt de plank zo los i.p.v. dat het echt vast zit. Ik denk niet dat daar het probleem zit als deze normaliter wel gewoon opdroogd.

Als je naar een losgetrokken plank keek, zag je de egalinelaag + een stukje dekvloer nog aan het PVC zitten bij de stukken die diep zijn. Vandaar hun theorie dat het aan de dekvloer ligt.

Rondvraag bij het anderen binnen deze bouwfase leverde in ieder geval al een foto op met eenzelfde effect: daar kwam de egalinelaag of dekvloer ook mee met de plank (kleinere plek, niet langs de plint). Mijn buren hebben mogelijk hetzelfde probleem. Ze hebben een opbolling, maar de vloerenlegger is nog niet wezen kijken. Zij hebben vermoedelijk andere vloerleggers dan ik, maar wel dezelfde aannemer die het huis heeft gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ook al ligt het aan de dekvloer; lijm mag echt niet nat zijn ("open") na 2 jaar.
Wellicht is de boel blijvend vochtig geweest waardoor verdampen van de lijm nooit geslaagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
paQ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:40:
Ook al ligt het aan de dekvloer; lijm mag echt niet nat zijn ("open") na 2 jaar.
Wellicht is de boel blijvend vochtig geweest waardoor verdampen van de lijm nooit geslaagd is.
Waar zou volgens jou de oorzaak liggen? Is er dan geen juiste vochtmeting gedaan van tevoren of was de egalinelaag nog niet droog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Xalopalyps schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Waar zou volgens jou de oorzaak liggen? Is er dan geen juiste vochtmeting gedaan van tevoren of was de egalinelaag nog niet droog?
dunno. Kan ook werking zijn van de fundering / vloer. Maar dat de lijm nog steeds plakkerig of nat is, dat hoort natuurlijk niet.
Zit die bolling bij je buitengevel of woningscheidend met je buren? En hebben de buren het bij dezelfde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Bij gietvloer en tegels moet je controleren of de dekvloer droog genoeg is voor er geplaatst wordt; geen idee of dat ook bij de "regels van goed vakmanschap" hoort van PCV? Als dat het geval is kan je het bij de plaatser leggen, die had moeten melden en wachten.

Maar is de nieuwbouw in beheer gebeurd? Of onder toezicht van een architect? Dan eerst bij die partij melden, zij moeten het aanpakken want dit is duidelijk niet goed gebeurd.

En als je rechtbijstand hebt, is mijn ervaring dat je het in dergelijke gevallen (gemakkelijk over en weer wijzen wiens schuld het is) serieus door moet trappen voor er beweging in komt; dus schakel die alvast in. Je start uiteraard rustig en vriendelijk, maar zij kunnen je helpen om juiste bewoordingen en timings te geven zodat eventuele escalatie vlot en efficiënt kan gebeuren en je geen jaren aanploetert.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
paQ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:05:
[...]

dunno. Kan ook werking zijn van de fundering / vloer. Maar dat de lijm nog steeds plakkerig of nat is, dat hoort natuurlijk niet.
Zit die bolling bij je buitengevel of woningscheidend met je buren? En hebben de buren het bij dezelfde plek?
Woningscheidend met de buren. Ik weet niet of zij problemen hebben, maar zij hebben sowieso een epoxyvloer en het zijn extra dikke muren aan die zijde (en ankerloos vermoed ik). Op verdiepingen erboven geen problemen en op zolder ook geen plekken te zien op een onafgewerkte muur, dus ik vermoed geen vocht van boven. Kruipruimte staat droog, maar dat is niet altijd zo in deze regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik doelde op die 3 anderen die ja aanhaalde in je startpost. Hebben die dit probleem ook langs gevels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xalopalyps
naftebakje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:11:
Bij gietvloer en tegels moet je controleren of de dekvloer droog genoeg is voor er geplaatst wordt; geen idee of dat ook bij de "regels van goed vakmanschap" hoort van PCV? Als dat het geval is kan je het bij de plaatser leggen, die had moeten melden en wachten.

Maar is de nieuwbouw in beheer gebeurd? Of onder toezicht van een architect? Dan eerst bij die partij melden, zij moeten het aanpakken want dit is duidelijk niet goed gebeurd.

En als je rechtbijstand hebt, is mijn ervaring dat je het in dergelijke gevallen (gemakkelijk over en weer wijzen wiens schuld het is) serieus door moet trappen voor er beweging in komt; dus schakel die alvast in. Je start uiteraard rustig en vriendelijk, maar zij kunnen je helpen om juiste bewoordingen en timings te geven zodat eventuele escalatie vlot en efficiënt kan gebeuren en je geen jaren aanploetert.
Ik zou verwachten dat men bij PVC inderdaad controleert of het vochtgehalte in de vloer droog genoeg is en de egaline voldoende is opgedroogd.

Nieuwbouw was projectbouw. Na oplevering heb ik zelf een aannemer voor de vloer ingeschakeld.

Rechtsbijstand zojuist gesproken en een dossier geopend. Nu in afwachting van de jurist. Volgende week komt de vloerlegger ook met een (door hun gebelde) expert langs om te beoordelen. Ik wil eigenlijk nog een onafhankelijke expert laten kijken.

Het zijn eigenlijk twee keuzes:
A - Vloer aanhelen en dichtleggen
B - Alles eruit, dekvloer behandelen en opnieuw leggen

Waarbij ik bij A het risico loop dat hetzelfde probleem er over 1 tot 5 jaar weer is en ik vervolgens niemand meer aansprakelijk kan stellen. Dus de expert is in dit geval belangrijk.

De vloerenlegger geeft in ieder geval aan dat het niet aan hen ligt, maar dat is makkelijk gezegd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
paQ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:14:
Ik doelde op die 3 anderen die ja aanhaalde in je startpost. Hebben die dit probleem ook langs gevels?
Ah excuus. Directe buren op 2 andere plekken.

Een ander stel uit het bouwproject had het op een andere plek, diagonaal vanuit de hoek richting de keuken, midden van de vloer. Daar zijn de stroken echter 90% goed ervanaf gekomen, dus minder dekvloer zichtbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Xalopalyps op 05-03-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Maar dus ook nog natte lijm?

sja... het is net of de boel gewoon niet droog genoeg was.
Kun je nu nooit meer achterkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:29
Het lijkt er op dat er geen primer aangebracht is tussen de egalinelaag en de dekvloer. Je bevestigt dat eigenlijk ook al via die offerte.

Dat de lijm nog plakkerig is, dat niet het probleem, dat hoeft niet erg te zijn. Ligt ook een beetje aan het type/soort lijm.

Maar dat de egalinelaag lost komt, komt doordat de dekvloer niet voldoende droog was (in dat gedeelte) en het ontbreken van de primer.

De vloerleggers doen over het algemeen zelf het egaliseren, zodat ze weten wat er uitgevoerd is (droge dekvloer, primer, egaline, opschuren, lijm, pvc).

Ik denk dus dat je vloerlegger een van de punten (droge/natte vloer, primer) over het hoofd gezien heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xalopalyps
Het interessante is dat dezelfde twee vloerleggers van dit bedrijf langs zijn gekomen welke de vloer hebben gelegd. Vervolgens ook de nieuwe eigenaar van het bedrijf. Hij heeft met een apparaat nog vochtigheid gemeten. Zij zijn echter niet tot de conclusie gekomen dat het wellicht een missende primer is.

Is dat te zien of deze is gebruikt of niet? Anders maar eens navragen bij hen obv hun offerte.

Zij concludeerden dus dat de hechting van de egalisatielaag wel goed was, maar dat de dekvloer meekwam.

Edit, nog wat close-up foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezpkw-PdSgoQTEGb_tv5cXJ_uIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHEbvTP3bikrM4qRGrYCBdNE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDwTssMb4bLAWCR1Ld60egiJymo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hy8J9ZCNQchaAC0wM7gH86PW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6Z9oXYcp6I7V5IONDaur987P0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMqu0p2YmNU2CwYoHbSfyvOF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUWfGydrV-C3pRl9j2mU6lSY-eg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulsKQIpRJS0i5O1GJqyYZy7w.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 72% gewijzigd door Xalopalyps op 05-03-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

De primer dient als hechtlaag tussen de dekvloer en de egaline. Het kan zonder, maar dan kan het er ook afspringen.

Dit is wel een interessant stukje, en lijkt idd op een uiteenvallende / gedrukte deklaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaLKcznhaIs-bSdao1Cgc1JqWW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3LisRKN2pjSYyxObhSXEqpY.png?f=fotoalbum_large
Kan nog steeds opgesloten vocht zijn geweest.

Eigenlijk zou je eens op een random -niet problematisch stukje- moeten proberen of de lijm van je vloer daar wel droog is.

Denk dat dit best nogal eens een getouwtrek kan worden. Zou sowieso je opstal aanspreken en vragen of die een expert langs laten komen?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 05-03-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
Dit lijkt er inderdaad op dat de dekvloer los gekomen is. Ook de structuur van de betonvloer vind ik een beetje raar. Te open structuur.
Ik denk dat hier de vloerlegger niks te verwijten valt.

Maar je hebt ergens nog een stuk wat hol klinkt. Daar kan een expert een gaatje inboren om er zo achter te komen of de holle ruimte tussen dekvloer en egaline zit of tussen dekvloer en beton. En gezien je foto's, denk ik het laatste. Vet balen zeg!

Vraag me ineens af hoe de rest van het beton is in je huis. Als alles zo poreus is ...

[ Voor 9% gewijzigd door TheBull op 05-03-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
paQ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:02:
De primer dient als hechtlaag tussen de dekvloer en de egaline. Het kan zonder, maar dan kan het er ook afspringen.

Dit is wel een interessant stukje, en lijkt idd op een uiteenvallende / gedrukte deklaag.
[Afbeelding]
Kan nog steeds opgesloten vocht zijn geweest.

Eigenlijk zou je eens op een random -niet problematisch stukje- moeten proberen of de lijm van je vloer daar wel droog is.

Denk dat dit best nogal eens een getouwtrek kan worden. Zou sowieso je opstal aanspreken en vragen of die een expert langs laten komen?
All-risk opstal geeft aan dat het niet gedekt is. Ze zien het als een "Plotselinge gebeurtenis" en in dit geval is de uitgesloten reden "door bouwfouten of constructiefouten van/of in de woning;". Dan begin je je wel af te vragen waar je de verzekering voor hebt, maargoed. Ik probeer nu via rechtsbijstand nog een expert erbij te betrekken om te kunnen bepalen wie aansprakelijk is.
TheBull schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:08:
Dit lijkt er inderdaad op dat de dekvloer los gekomen is. Ook de structuur van de betonvloer vind ik een beetje raar. Te open structuur.
Ik denk dat hier de vloerlegger niks te verwijten valt.

Maar je hebt ergens nog een stuk wat hol klinkt. Daar kan een expert een gaatje inboren om er zo achter te komen of de holle ruimte tussen dekvloer en egaline zit of tussen dekvloer en beton. En gezien je foto's, denk ik het laatste. Vet balen zeg!

Vraag me ineens af hoe de rest van het beton is in je huis. Als alles zo poreus is ...
Oef. Ik hoop dat de expert inderdaad de vloer kan bekijken (en de vloerverwarming heel laat in dat proces).

De muren bestaan uit blokken en de vloeren uit kanaalplaten, dus dat zit hopelijk wel goed. :|

// Edit:
Zo zag de vloer eruit bij de vooroplevering van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpS3R4k8Pd8-dJfu-1U0vo_nT_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0GMrxqxq7q9fpKpdPh6oCgd.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door Xalopalyps op 05-03-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:59
Ik zou denken dat deze vloer niet droog genoeg is geweest. Dan is het geen bouwfout en juist wel een fout van de vloerlegger. Vraag is of je daar nog goed achter komt.
Voor drogen cementdekvloer geldt minimaal 1 week per centimeter. Weet je hoe dik de vloer is en hoeveel tijd er precies tussen zat? Dat helpt misschien inschatten of de vloer voldoende droog is geweest.
(Mogelijk is de cementdekvloer dikker dan gebruikelijk geweest en ook dikker dan op de bovenverdieping, zou verklaren waarom je er daar geen last van hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xalopalyps
Toke_gt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:20:
Ik zou denken dat deze vloer niet droog genoeg is geweest. Dan is het geen bouwfout en juist wel een fout van de vloerlegger. Vraag is of je daar nog goed achter komt.
Voor drogen cementdekvloer geldt minimaal 1 week per centimeter. Weet je hoe dik de vloer is en hoeveel tijd er precies tussen zat? Dat helpt misschien inschatten of de vloer voldoende droog is geweest.
(Mogelijk is de cementdekvloer dikker dan gebruikelijk geweest en ook dikker dan op de bovenverdieping, zou verklaren waarom je er daar geen last van hebt).
Weet ik niet precies, vanwege projectbouw. Maar de bovenstaande foto is van de vooroplevering half november '22. Tijdens een kijkdag in september '22 zag hij er ook al zo uit als ik naar mijn archief kijk. De PVC vloer is pas begin januari '23 gelegd.

Egalisatie op dag 1. Volgende dag zijn ze gaan leggen.

Begin september '22 vanuit andere hoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ26ZylkPmfhGYk-n-3S2FVXstM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8t3ZdIeKx5Ob84iU8BkfRME.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 22% gewijzigd door Xalopalyps op 05-03-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Egaliseren en de dag erna lijmen is wel rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
paQ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:33:
Gezien de dunne laag egaline is dat geen probleem hier. En dat is het ook niet. Probleem ligt onder de dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
Dat gevoel had ik ook ja. Op dag 1 om 10:00 begonnen. Op dag 2 om 8:30 gaan leggen. Ik was daarbij niet aanwezig, maar heb aan het eind van dag 2 (legdag) wel een foto gemaakt van de hal + stukje woonkamer. De woonkamer was toen al helemaal gelegd. Wellicht zien jullie iets aan de egaline.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvOwwYQ_dskVR2Jyvh34Ou3YYBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JISmRmrysYLw5gk0gb1oxQxq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQV6wqiSEY80WQKD9ZBQphXgzGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4T65eFDeHz1nWe052pnb41CI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

donker = vochtig
(heel) lichtgrijs = droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

TheBull schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Gezien de dunne laag egaline is dat geen probleem hier. En dat is het ook niet. Probleem ligt onder de dekvloer.
Als het vocht van de egaline is gaan werken met de lijm, of omgekeerd; de lijm met de egaline, who knows.
De PVC lijm is dispersielijm; egaline is cement, dat zijn eigen chemische reactie heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Xalopalyps schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:37:
[...]

Dat gevoel had ik ook ja. Op dag 1 om 10:00 begonnen. Op dag 2 om 8:30 gaan leggen. Ik was daarbij niet aanwezig, maar heb aan het eind van dag 2 (legdag) wel een foto gemaakt van de hal + stukje woonkamer. De woonkamer was toen al helemaal gelegd. Wellicht zien jullie iets aan de egaline.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er niet perse droog uit. :|

Dit is onze vloer. Deze is duidelijk niet droog en dit is een dag later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUM6QPxfa3Y1_ohBeF58wsUb6e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZz14EOyjxzE5ZEsbNQWrbS8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mydogisgone op 05-03-2025 16:49 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
Interessant is ook dat op hun eigen offerte wordt gezegd
Egaliseren geschiedt minimaal 48 uur voordat we gaan leggen. Voordat we de PVC vloer gaan leggen wordt de vloer geschuurd en gestofzuigd
Grappig genoeg heb ik hen hier destijds nog over gemailed, hun reactie was toen
De 48 uur is een standaardregel in onze offerte. Wij gaan ervan uit dat vrijdag de geëgaliseerde vloer droog genoeg is om te kunnen leggen.

[ Voor 44% gewijzigd door Xalopalyps op 05-03-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Xalopalyps schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Deze foto lijkt gemaakt na het schuren van de egaline laag, hierdoor krijg je die vlekken (schuurmachine).
24 uur na het egaliseren een vloer leggen is niet heel gek hoor, dat gebeurd wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Mijn ervaring is juist dat die vlekken tevoorschijn komen als je iets laat liggen op de egalinevloer die bijv een dag oud is, en juist daar het vocht zich verzameld. Als je het dan weghaalt trekt de vlek langzaam weg.

Deze egaline (dikke laag wel) was ca 8 dagen oud. (en geschuurd overigens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9eekEiV47nZh8P1fBy5GCHSPC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TvBQ4Q9PLYPEqdBUpNkkvMXD.jpg?f=user_large

en hier 1 dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H0ztD9uW8RB5r6QVa2lithImLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H0YOvTnjht6VvyQPXE4VEOEM.jpg?f=user_large

En dat was hartje zomer met alles open.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Papasop
  • Laatst online: 10-03 20:53
Als oud stoffeerder kan ik maar een raad geven, laat een onafhankelijk bedrijf een sample nemen en testen.
Het bedrijf wat wij altijd daar voor lieten komen is eurocol uit Krommenie.
Zij hebben de kennis en labratorium om dit uit te zoeken en hun bevindingen worden meestal niet betwist.
Hierna kan dan de te volgen acties genomen worden.
Bij nieuwbouw en het leggen van pvc moet je alles nauwgezet volgen als bedrijf.
Er is niet voor niks een opstart protocol voor nieuwe vloeren (met of zonder vloerverwarming).
En na het leggen van de pvc niet gelijk de vloerverwarming naar de max opstoken want dan wordt alles sneller droog bv.
1 zak egaline is 5,5 liter water = 4 m2, 40 m2 = 55 liter water dit kost tijd om te drogen.
Vaste prik bij ons was vrijdag egaliseren en op maandag komen we wel kijken of het droog is en dan schuren.
Bij pvc mag er bijzonder weinig restvocht in de vloer aanwezig zijn anders sluit je dit op en verzeept je lijm en plakt slecht.
Zo kan ik nog een tijd doorgaan, maar zaak is dat je duidelijk krijgt wat de oorzaak is.
Dit zijn lastige en vervelende problemen, maar (zij het niet makkelijk) wel oplosbaar.
Sterkte met de voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05 18:26
Het lijkt wel dat de afwerkvloer aan het oplossen is, mogelijk is de afwerkvloer van Anhydriet dat oplost omdat het langdurig vochtig is (geweest).
Ik zag dit vorige week nog onder het aanrechtkast in de keuken, 2 jaar geleden had het daar langdurig gelekt, ik kon met een borstel het anhydriet zo weg vegen, normaal is anhydriet steenhard.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:22
Het kan ook aan de vloerdelen zelf liggen mits de onderkant ook van kunststof is. In kunststof zitten namelijk weekmakers om het soepel te houden. "Weekmaker" het woord zegt het al, het kan de lijm week maken oftewel gedeeltelijk oplossen.
Om het uit te proberen zou je 2 vloerdelen met de onderkanten tegen elkaar kunnen lijmen en na 1 week kijken hoe de lijmlaag eruit ziet. Als je de 2 delen van elkaar kunt trekken is de lijmlaag aangetast (week gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dat lijkt me wel heel ver gezocht. Je ziet duidelijk dat het uit de lagen onder de vloer komt. Het heeft vorm / lengte, en verder niet per vloerdeel.
Ik houd het vooralsnog op vocht. Egaline is niet overal even dik. Hence: de dikkere delen bevatten meer vocht dat er (nog) uit moet.

@Xalopalyps Die foto's van je hal kunnen nog wel eens van pas komen. Heb je d'r daar meer van?

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 06-03-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
Papasop schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:46:
Als oud stoffeerder kan ik maar een raad geven, laat een onafhankelijk bedrijf een sample nemen en testen.
Het bedrijf wat wij altijd daar voor lieten komen is eurocol uit Krommenie.
Zij hebben de kennis en labratorium om dit uit te zoeken en hun bevindingen worden meestal niet betwist.
Hierna kan dan de te volgen acties genomen worden.
Bij nieuwbouw en het leggen van pvc moet je alles nauwgezet volgen als bedrijf.
Er is niet voor niks een opstart protocol voor nieuwe vloeren (met of zonder vloerverwarming).
En na het leggen van de pvc niet gelijk de vloerverwarming naar de max opstoken want dan wordt alles sneller droog bv.
1 zak egaline is 5,5 liter water = 4 m2, 40 m2 = 55 liter water dit kost tijd om te drogen.
Vaste prik bij ons was vrijdag egaliseren en op maandag komen we wel kijken of het droog is en dan schuren.
Bij pvc mag er bijzonder weinig restvocht in de vloer aanwezig zijn anders sluit je dit op en verzeept je lijm en plakt slecht.
Zo kan ik nog een tijd doorgaan, maar zaak is dat je duidelijk krijgt wat de oorzaak is.
Dit zijn lastige en vervelende problemen, maar (zij het niet makkelijk) wel oplosbaar.
Sterkte met de voortgang.
Bedankt voor je inzicht, dit ga ik meenemen. Mijn hoofddoel is op dit moment de oorzaak achterhalen inderdaad, daar begint het mee. Mocht er nog iets tebinnen schieten, al het advies is welkom, vooral uit vakervaring.

Aanvullende vraag: bij het bekijken van de opbolling haalden ze stroken los. Dit deden ze zonder het verwarmen van de strook. Alle andere stroken zijn er vervolgens ook zo uitgetrokken. Hoe kijk jij daar tegenaan? Ik zou als leek denken dat je met het verwarmen met een föhn wat minder had meegetrokken van de vloer.
natural colour schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:23:
Het lijkt wel dat de afwerkvloer aan het oplossen is, mogelijk is de afwerkvloer van Anhydriet dat oplost omdat het langdurig vochtig is (geweest).
Ik zag dit vorige week nog onder het aanrechtkast in de keuken, 2 jaar geleden had het daar langdurig gelekt, ik kon met een borstel het anhydriet zo weg vegen, normaal is anhydriet steenhard.
De afdekvloer is zandcement.
paQ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:24:
Dat lijkt me wel heel ver gezocht. Je ziet duidelijk dat het uit de lagen onder de vloer komt. Het heeft vorm / lengte, en verder niet per vloerdeel.
Ik houd het vooralsnog op vocht. Egaline is niet overal even dik. Hence: de dikkere delen bevatten meer vocht dat er (nog) uit moet.

@Xalopalyps Die foto's van je hal kunnen nog wel eens van pas komen. Heb je d'r daar meer van?
Dit zijn de foto's van de egalisatielaag die ik nog heb, ik denk dat de gelegde vloer niet interessant is om te zien(?). Ter referentie:
- Egalisatie heeft plaatsgevonden op donderdag, vanaf de ochtend.
- Woonkamer is gelegd tot de hal op vrijdag, om 8:30 begonnen.
- Foto's zijn volgens EXIF genomen op vrijdag rond 15:00, nadat de vloerleggers waren vertrokken.
- Na het weekend zijn ze op maandag en dinsdag verder gegaan.

Edit: ik zie op de foto's dat dit de lijm is die is gebruikt: https://www.forbo.com/eurocol/nl/640-eurostar-special/ep8275

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b18FMu8BccbfwqKG0JJZHBWqNY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcLNe75sc4YhL1Qukj0mWsA8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_TlhlY6S-Ifg3xoPg3zlxS4Lj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4hddbxKWSyPKBw2S8ts50Q7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYLyppoxsOAGJerWIr9hfbfwtaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhbbFa3G0y2mpCAVAxYoure1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fAhDJsAPlUCB1GN_XXDjYqZGuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAEb6n6JtSVHiEfIMLALX7eg.jpg?f=fotoalbum_tile

Eerste verdieping (zelfde momentopname)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLE0JPTioIcZEQcnITzyZHeGSps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnKjkZTq0tJCwQ4FmpY365cd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpsQEQjvzTrTl4opcReeoKVWqmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23gtbxWFyLBhPEsflLcM9CST.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzS5mwXLJoe8G_mLYlJsEYnSlL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jA8VFfn4gHpJDVyoLJRSxZX1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCuUQuhS27PZzMEq_aka1zTAqYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPxyZtCZYvjwzvIF9kPbBopH.jpg?f=fotoalbum_tile

Zolder (zelfde momentopname)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf-4Jv1K9UOHHRTpoldRqSC5F7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMQ0jDq82rsUB2ef4YrDPKJT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Op je zolder was het duidelijk nog vochtig.
Op de overloop nog te vochtig.
Hoe het op de plek van het opbollen was ten tijde van het verlijmen is lastig te zeggen.
Dat de lijm nog kleverig aanvoelt nu hoort niet, ondanks dat ie elastisch is. Het water (uit de lijm) had al lang verdampt moeten zijn.

Verder wel netjes gewerkt hoor :)
Misschien alleen iets te vroeg.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 07-03-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Papasop
  • Laatst online: 10-03 20:53
[quote]Xalopalyps schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Bedankt voor je inzicht, dit ga ik meenemen. Mijn hoofddoel is op dit moment de oorzaak achterhalen inderdaad, daar begint het mee. Mocht er nog iets tebinnen schieten, al het advies is welkom, vooral uit vakervaring.

Aanvullende vraag: bij het bekijken van de opbolling haalden ze stroken los. Dit deden ze zonder het verwarmen van de strook. Alle andere stroken zijn er vervolgens ook zo uitgetrokken. Hoe kijk jij daar tegenaan? Ik zou als leek denken dat je met het verwarmen met een föhn wat minder had meegetrokken van de vloer.

Met of zonder föhn, als de hechting in orde is van de egaline met de zandcement vloer dan moet je de stroken er ook zo kunnen uit halen.
Maar ik denk persoonlijk dat er een te groot spannings verschil tussen de zan/cement vloer en egaline is ontstaan waardoor de bolling is gekomen.
Aan de omgekeerde stroken is te zien dat er zandcement aan de egaline zit, dus er is primer gebruikt en de egaline heeft gehecht aan de ondervloer.
Mogelijk is (plaatselijk) de zandcement vloer te zwak (te veel zand, te weinig cement).
Daarom moet voor het egaliseren je de ondervloer testen met bv. een priem krassen in de dekvloer.
Er mogen geen geultjes onstaan alleen krassen, geultjes dan ondervloer te zwak en dient er maatregelen genomen te worden om de zandcementvloer te versterken en daarna met een spanningsarme egaline te egaliseren.
Maar voor de duidelijkheid dit is voor mij allemaal speculeren aan de hand van de foto's.
Dus herhaal ik mijn eerste advies schakel een onafhankelijk bedrijf in dan weet je het zeker en ook wat er aan gedaan moet worden.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 11:48
Tussen een dekvloer van anhydriet en zandcement zit ook een flink verschil, ook in de te gebruiken egalisatie/primers. Weet je zeker dat ze hier toen rekening mee hebben gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
Even iets heel anders.
Kan het zijn dat je een lekje in de vloerverwarming hebt en er daardoor vocht in de vloer trekt?
De langwerpige vorm van het probleem wijst die kant op.
De vloerverwarmingslang functioneert als transport waar het water langs trekt.

Vocht in de vloer veroorzaakt ook verpulvering van de dekvloer.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 10-03-2025 12:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpdoco
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-04 17:03
Dat is wel bijzonder, wij hebben hetzelfde probleem met onze vloer. Ik zie op de foto's van jullie dat het ook om een VT-WONEN vloer gaat. Die van ons ligt ook in visgraat, en hier ontstaan inmiddels bulten in de vloer.

Zowel bij de deurovergangen als middenin de vloer een grote bult (slecht op de foto te krijgen)

Mijn oog viel op die VT-WONEN dozen, zou het ook verband kunnen hebben met type PVC-vloer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lLM8SKYnygcjvudQ-p2jhpsm7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ML1kdBX5xjUSJ6gilGIJzUeX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door jpdoco op 23-04-2025 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zie een vtwonen-foto van @paQ en heel bekende Therdex-knoesten van @Xalopalyps :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Thijsmans schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:40:
Ik zie een vtwonen-foto van @paQ en heel bekende Therdex-knoesten van @Xalopalyps :P
Ik heb click :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorisErnst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:36
Wat mij opvalt is dat er geen rilletje pur is gebruikt bij overgang vloer naar wand, wat wil zeggen dat de egaline strak tegen de wanden aan ligt. Aannemende dat je vloerverwarming uit stond bij het egaliseren en weer aan gegaan is nadat de vloer gelegd is, is er dus expansie van je dekvloer en egaline met pvc. De dekvloer heeft op de foto's te zien wel randstrook isolatie. De egaline kan dus na expansie geen kant meer op, en onthecht dan van de dekvloer. Waarschijnlijk op de plek van de minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:54
Ik begin me nu zorgen te maken over mijn vloer... of nee, toch niet. Instructies op de verpakking gaven aan dat je na 4 uur kon je gaan plakken. Wat ik wil zeggen, het ligt denk ik vooral ook aan het soort egalisatie materiaal dat is gebruikt.

https://f-ball.com/wp-con...1500_TechDataSheet_GB.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:19
tcw82 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:57:
[...]

Ik begin me nu zorgen te maken over mijn vloer... of nee, toch niet. Instructies op de verpakking gaven aan dat je na 4 uur kon je gaan plakken. Wat ik wil zeggen, het ligt denk ik vooral ook aan het soort egalisatie materiaal dat is gebruikt.

even verder lezen en daar staan de diktes bij met de droogtijd...

DRYING
Drying is dependent on the absorbency of the
subfloor, ambient temperature and humidity.
On all surfaces, at a nominal 2 - 5mm
thickness, the compound will be ready to
receive most floorcoverings from 4 hours.
At an applied thickness of 6 - 10mm, most
floorcoverings can be installed after 24 hours.
For thicknesses greater than 10mm and up to
30mm, the drying time will be extended up to
7 - 14 days.
When used to pre-smooth prior to the
application of a STOPGAP waterproof surface
membrane the compound should be left for a
minimum of 24 hours before proceeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:56
Heb zelf ook meerdere keren met egaline te maken gehad, het is gewoon heel erg afhankelijk van temperaturen. Hebben het wel eens met buiten 20+ graden gedaan en dan zag je hem gewoon droogtrekken, dan was een dag meer dan zat.

2 maanden geleden met kouder, maar zonnig weer ging het alsnog hard omdat de tocht goed door de kamer stond en de vloerverwarming lichtjes aan. Ook toen was een dag meer dan zat om het goed droog te krijgen.

Maar hoorde van de legger dat ze ook regelmatig woningen hebben waar het zo vochtig of koud is, dat 3 a 4 dagen zelfs bij lange na niet genoeg is.

Dit is wel het geval bij dunnere lagen. Je zal vast lui hebben die een hele dikke laag er in gooien en het op die manier proberen vlak te krijgen...

[ Voor 11% gewijzigd door Expendable op 24-04-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

tcw82 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:57:
[...]

Wat @Tdv98 zegt.
Daarbij kan “flooring” ook clicklaminaat zijn. Of losse vloerbedekking.
Dispersielijmen voor oa PVC hebben ook zo hun eigen toepassingsvoorschriften.
Tegel je met een cementlijm, dan is het geen probleem nee.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-04-2025 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xalopalyps
Hier ligt inderdaad Therdex, geen VTwonen vloer.

Update ondertussen: ik wacht nog op een reactie van rechtsbijstand, daar is het nu intern doorgezet. De aannemer verwijst namelijk naar de vloerenlegger en vice versa. Ik verwacht dat de volgende stap een dekvloerexpert gaat worden.

Ondertussen wel een interessante gebeurtenis, de buren hadden voor een tweede keer een (lichte) opbolling. Deze keer foto's gemaakt en zij hebben exact hetzelfde probleem, dekvloer komt mee. Dat was een andere vloerlegger. Ik ga er dus vanuit dat het probleem bij de bouw vandaan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Xalopalyps op 24-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:35
Wij leggen de vloer op fermacell. De ene vloerenboer zegt we kunnen de dag erna gewoon de vloer plakken, dat is wel droog.. De ander zegt dat kan zeker niet. Dinsdag egaline is vrijdag pas plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
paQ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:19:
[...]

Wat @Tdv98 zegt.
Daarbij kan “flooring” ook clicklaminaat zijn. Of losse vloerbedekking.
Dispersielijmen voor oa PVC hebben ook zo hun eigen toepassingsvoorschriften.
Tegel je met een cementlijm, dan is het geen probleem nee.
Ja precies, lezen wat er staat. De dikte bepaald. De fotos van ts lijken niet echt een laag van 30mm te suggereren. Ik begrijp uit de tekst dat de onderlaag en toplaag leverancier zich nu verschuilen achter de wijzende vinger(naar de andere partij). Ik wens ts alle sterkte toe.

[ Voor 14% gewijzigd door tcw82 op 24-04-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Xalopalyps schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:27:
Hier ligt inderdaad Therdex, geen VTwonen vloer.

Update ondertussen: ik wacht nog op een reactie van rechtsbijstand, daar is het nu intern doorgezet. De aannemer verwijst namelijk naar de vloerenlegger en vice versa. Ik verwacht dat de volgende stap een dekvloerexpert gaat worden.

Ondertussen wel een interessante gebeurtenis, de buren hadden voor een tweede keer een (lichte) opbolling. Deze keer foto's gemaakt en zij hebben exact hetzelfde probleem, dekvloer komt mee. Dat was een andere vloerlegger. Ik ga er dus vanuit dat het probleem bij de bouw vandaan komt.
Dat is wel interessant, meerdere plekken, zelfde probleem.
Ben je er nog verder meegekomen?
Pagina: 1