Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-05 22:57
Ik heb een off grid installatie met twee parallel geschakelde Growat SPF-5000 ES omvormers, verbonden met zonnepanelen en accu’s. De maximale nominale output van deze twee omvormers is 44A en kan maximaal kortstondig 88A leveren. Om de groepenkast en kabels te beschermen wil ik graag een hoofdautomaat van 40A tussen de omvormers en groepenkast plaatsen om zo een normale huisaansluiting van 1x40A na te bootsen. Aangezien de aardlekschakelaar niet afschakelt bij 40A en dan de boel gaat smelten.

Ik weet dat je hiervoor ook een aardlekautomaat kan gebruiken, maar ik wil het geheel graag zekeren voor de groepenkast ipv erin, aangezien ik in de toekomst een eind verderop een tweede groepenkast wil plaatsen voor een ander huisje.

Kan ik hiervoor een 1 polige installatieautomaat gebruiken in een mini installatiekast?

Zoiets als dit:

Installatieautomaat 40A:
https://www.elektramat.nl...1eZy7wEAQYAiABEgLhPPD_BwE

Mini installatiekast:
https://www.elektramat.nl...QYAiABEgLhPPD_BwE#details

Zie ook de bijgevoegde tekening van het AC gedeelte van de installatie. Mochten jullie hierover op- of aanmerkingen hebben, dan hoor ik het graag! 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KlLSjoEkCdVyk-YdJn0GVziwBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vT4dCFr5KODEyW2L4wWwuCI9.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tinyhouse op 05-03-2025 21:08)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:34
Die 40A ga je niet aanspreken denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqr-ykG_OkklI2vhXX60CfQQoOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/31jhjdKboEpbrgbMsKfr5Zdq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCsfOZ9nL7ytT3hPA63I_TVq6kc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VDDazalVzUVacy88ehAaurjv.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je hebt een 1 fase aansluiting? dan mag je helaas maar maximaal 5 kVA aansluiten... Dus 2 x 5000W mag niet.

Of ga je de meterkast ombouwen naar 3 fase? Maar dan klopt je hoofdschakelaar niet.

Je zou dan beter een enkele omvormer aan "het tweede huisje" kunnen hangen. Deze kan alsnog de accu leeg trekken, en 5 kW is ook al redelijk watt...

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 05-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:26
Een B karakteristiek zekering die op 2x nominale stroom wordt belast (koststondig 88A op 40A automaat) schakelt binnen de 10 tot 60 seconden uit. Het hangt ervan af wat je onder koststondig verstaat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWTDCklak28tH2k8A-hHVDGk_zA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jVJZlpax0o4zAp1XssXn2Lu8.jpg?f=user_large

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:00
Hoe was je van plan de kabel van omvormers naar 40A hoofdautomaat uit te voeren? Die moeten in deze tekening namelijk wel dik genoeg zijn om die 88A aan te kunnen. Kun je dat niet beter afzekeren zo dicht mogelijk bij de omvormers zodat die kabel ook beveiligd is?
99ruud99 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:54:
Je hebt een 1 fase aansluiting? dan mag je helaas maar maximaal 5 kVA aansluiten... Dus 2 x 5000W mag niet.
Er is geen net-aansluiting, niet 1 en niet 3 fase. Staat in de titel en de eerste zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Door de enkele automaat heb je een 1 fase aansluiting nagebootst - dus kan je vergelijkbare hoofdregels aanhouden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqr-ykG_OkklI2vhXX60CfQQoOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/31jhjdKboEpbrgbMsKfr5Zdq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCsfOZ9nL7ytT3hPA63I_TVq6kc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VDDazalVzUVacy88ehAaurjv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
Bedankt voor jullie reacties!
Malantur schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:58:
Een B karakteristiek zekering die op 2x nominale stroom wordt belast (koststondig 88A op 40A automaat) schakelt binnen de 10 tot 60 seconden uit. Het hangt ervan af wat je onder koststondig verstaat :)
Dat duurt nog best lang idd. Waarschijnlijk lang genoeg om componenten in de groepenkast te doen smelten?
Vloris schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:05:
Hoe was je van plan de kabel van omvormers naar 40A hoofdautomaat uit te voeren? Die moeten in deze tekening namelijk wel dik genoeg zijn om die 88A aan te kunnen. Kun je dat niet beter afzekeren zo dicht mogelijk bij de omvormers zodat die kabel ook beveiligd is?
De bedoeling is inderdaad om ervoor te zorgen dat er nooit meer (behalve dan een zeer korte periode) dan 40A door de kabels en dus de groepenkast gaat. De kabels heb ik volgens NEN1010 berekend op 10mm2, wat 40A prima aan zou moeten kunnen. 88A gaat niet lukken hiermee. Begrijp ik hieruit dat een zekering de stroom sneller uitschakelt dan een automaat? In dat geval is dat dan een beter idee.
jeroen3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:41:
Daar had ik niet eens aan gedacht. Bedankt voor het uitzoeken. Dan schakelt de omvormer dus nog eerder af dan een B-karakteristiek automaat. Dan heeft het dus geen zin om dat toe te passen. Het is alleen wel zo dat de maximale nominale stroomsterkte wat beide omvormers gecombineerd kunnen leveren 44A is en dus hoger dan 40A. Dat vind de groepenkast waarschijnlijk niet leuk?

Ik heb dus een snelle zekering of automaat nodig van 40A als deze bestaan, zodat er niet per ongeluk een keer de maximale nominale stroom 44A door de groepenkast gaat. Klopt dit? Een automaat is achteraf ook helemaal niet nodig. Een zekering is voldoende. Want om de groepenkast spanningsvrij te maken, kan ik gewoon de PV toevoer en de stroomtoevoer van de accu's uitschakelen. Ik heb een DC werkschakelaar voor beide. Aangezien het een off-grid omvormer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Eh nee, bij 44A smelt je meterkast er niet uit. Hoewel, als je continu zo hoog denkt te zitten is iets opschalen wel gewenst.

In principe moet je maximale continu ontwerpstroom op 0.8x de nominale stroom van de automaat zitten als je helemaal aan voorwaarden wil voldoen. Hiermee voorkom je overmatige warmteontwikkeling en blijven specs van de automaat geldig bij een hittegolf. (fun fact, de trip curve gaat ook omhoog als hij koud is, bij 0 graden zijn ze al 10% hoger)

Dus de continu last is maximaal 32A.

Zo'n zelfde de-rating is waarschijnlijk ook nuttig op je omvormers. Deze zullen minder output kunnen geven bij de maximale omgevingstemperatuur. Alleen de Chinezen vertellen je dit niet.

Hoe lang kunnen de accu's daadwerkelijk deze 44A geven? Want ik ga er even vanuit dat je geen theoretisch pure inductieve of capacitieve lasten hebt die de 44A kunnen maken zonder vermogen uit de accu's.

Het gebruik van een 40A hoofdautomaat is in beginsel niet fout, mocht men in de toekomst meer, grotere of toch generator aansluiten, dan kan deze wel zijn werk doen. In jouw geval blijft hij beperkt tot "lastscheider".
Mogelijk kan je wel de (magnetische) kortsluitbeveilging aanspreken. Bij de thermische beveiliging zijn de omvormers eerst.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 05-03-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
jeroen3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:45:
In principe moet je maximale continu ontwerpstroom op 0.8x de nominale stroom van de automaat zitten als je helemaal aan voorwaarden wil voldoen. Hiermee voorkom je overmatige warmteontwikkeling en blijven specs van de automaat geldig bij een hittegolf. (fun fact, de trip curve gaat ook omhoog als hij koud is, bij 0 graden zijn ze al 10% hoger)

Dus de continu last is maximaal 32A.
Goed om te weten! Wat bijzonder dat de trip curve ook bij koude temperaturen omhoog gaat.
Koud zal het niet snel worden, waar de omvormers etc hangen, maar hitte is wel iets om rekening mee te houden.

In principe heb ik dus geen automaat nodig tussen de omvormers en de groepenkast, aangezien de omvormers al beveiligd zijn en sneller reageren (bij overbelasting tenminste). Voor de zekerheid zet ik er waarschijnlijk één tussen, mocht deze zoals je zei sneller reageren bij kortsluiting. En anders heb ik een mooie lastscheider.

Ik gebruik inderdaad sowieso nooit meer dan 40A en waarschijnlijk ook niet veel meer dan 32A. De woning waarin ik nu woon heeft een 1x40A aansluiting en die is er nog nooit uitgeklapt. Dus ik voorzie geen problemen.
jeroen3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:45:
Hoe lang kunnen de accu's daadwerkelijk deze 44A geven? Want ik ga er even vanuit dat je geen theoretisch pure inductieve of capacitieve lasten hebt die de 44A kunnen maken zonder vermogen uit de accu's.
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met pure inductieve of capacitieve lasten, maar de accu's kunnen de 44A zo'n 1uur en 45min leveren, wanneer ze helemaal vol zijn. De zonnepanelen leveren maximaal zo'n 20A.

Bedankt voor het meedenken iedereen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinyhouse
Ik heb ook nog een aantal vragen over het DC gedeelte van de installatie, maar daarvoor heb ik nieuw topic gestart om het wat overzichtelijker te houden.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2290252
Pagina: 1