Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
We hebben afgelopen week ons huis laten verbouwen en in de keuken nam ik gelijk de kans om diverse punten smart te maken. Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://www.ecobright.nl/media/catalog/product/cache/8bb4ae9131b73a1d8f04b2fed5cc465a/i/n/inzet-zigbee-protocol-ecodim_5.jpg

4 lamp aansluitpunten
2 inbouwdozen met elk dubbele pulsdrukkers
4 Ecodim Zigbee smart dimmer modules die uiteraard niet in die 2 dozen pastte maar omdat beiden toevallig op een vrije (ython) wand zitten heb ik erachter een ruimte gemaakt waar ze in zitten. Dit is een lasdoos.

Op dit moment hangt echter nog alles vrij in de lucht omdat ik er mee aan het prutsen ben.
De lampen hebben geen aarde dus de boel is tweedraads aangesloten.

Problemen
We focussen even op 1 situatie:
pulsdrukker > smart module > E27 'domme' keukenlamp.
Ik heb zowel met al zonder dat blauwe lusje (zie ook foto) geprobeerd. Er wordt gesproken over load maar dat lusje mag geen load heten toch?

minimaal 5 diverse (dimbare) lampen geprobeerd. Sommige knipperen, sommigen geen last van. Te hoog/te laag zorgt voor gedoe (dat kan ik trimmen). Verder wordt de module erg warm. Niet heet, maar warm. En tot overmaat van ramp valt de lamp na een tijdje uit. Pas als ik de lamp er even uitdraai en weer terug (het peertje) dan wil het weer. Een ander probleem is niet echt een probleem maar iets van mijzelf: ik zou het liefste willen dat als een lamp uit is hij ook echt uit is. Beetje nerd qua brandveiligheid etc. Maar in deze situatie staat alles dus altijd aan. Brengt me bij...

hypothese
Ik vermoed dat ik een bypass nodig heb. Zo'n LED stabilisator. Dat zou het gedrag moeten verbeteren. Zijn die dingen universeel? Zie ze bij diverse aanbieders met uiteelopende prijzen. Is toch gewoon een condensator of weerstand? En klopt het dat je dan je huis aan het verwarmen bent omdat dat ding de lekstroom laat doorlopen en warm wordt?

Het valt me een beetje tegen dat ik 4x 50 voor die dimmers betaal, nu al diverse goedkope en dure peertjes (met dim logo) heb getest en het spul maar niet stabiel wordt.

Aanvullende vraag: in mijn homey app (ik laat homey 2019 hem opvangen qua zigbee, of zou ik over moeten op philips hue?) komt een dimmer 2x terug na koppelen. Why?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
De minimale lichtsterkte kan je instellen met het ' min' knopje.

Wat voor merk lichtbron heb je erin gedraaid?

Heb je de handleiding wel gelezen??

https://www.ecobright.nl/...oCySYQAvD_BwE#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Ik zou eerst proberen er een nuldraad op aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ik heb serieus 6 soorten (dimbare) peertjes erin gehad. Van Philips tot Action tot huismerk bouwmarkt tot IKEA. Die van IKEA doet het momenteel nog het beste. Maak me gewoon wat zorgen over dat warm worden, uitvallen van de lamp, etc. Ik koop anders op de bonnefooi wel die dim stabilasatoren bij R...

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 09:39

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zie ook Dimmer stabilisator (condensator) - ik heb overigens de dimmer inmiddels vervangen en dat hielp :)

/edit: Rukapul, jij en ik hebben alle drie hetzelfde probleem met Ecodim-dimmers. Ik ben niet heel erg onder de indruk van de kwaliteit. Het is dat er niet zoveel keuze is in Zigbee draaidimmers...

[ Voor 43% gewijzigd door Thijsmans op 06-03-2025 21:28 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar heb je de modules met of zonder N aangesloten? Als je nieuwbouw doet kan ik alleen maar aanraden om met N aan te sluiten. Dat komt in de plaats van het lusje.

Warm worden is op zich niet erg, zolang het maar niet heet wordt. Maar hete zou niet uit mogen vallen.

En dimmen blijft altijd wel een beetje een samenspel tussen lamp en dimmer. En zijn er vooral beter dimbare lampen dan dat de dimmers echt beter zijn. Maar over het algemeen goede ervaring met Ikea en met Philips om te dimmen.

Alleen laatste serie Philips Master zag ik helaas 100Hz knipperen (EAN 8719514324671) maar dimde verder wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Het is helaas geen nieuwbouw (1997). Het is allemaal 2 draads daar.

Dat uitvallen los ik op door lamp los te draaien in de sokkel. Na 5 minuten terug en doet het weer. De stabilisator komt vandaag nog binnen als het goed is. Zal de uitslag dan teruggeven. Ik heb juist ecodim genomen omdat het wat luxer leek dan die die schreeuwende oranje goedkopere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verbouwen is toch gewoon nieuw? Dan is het toch ook geen moeite de dimmer met N aan te sluiten? (Want lees tussen de regels door dat je N-loos doet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
De bypass is binnen en even ter test over het kroonsteentje bij de lamp heen gezet. Hij schakelt nu alleen maar sneller uit. Maar...

Ok, nu wordt het freaky en snap ik er niets meer van. Toch maar even alles losgetrokken en gekeken hoe het aangesloten is (voor mijn tijd).

Het was altijd (vanuit gebruikerspercectief) een LED dimmer die de plafond eetkamer hanglamp aanstuurde en dat werkte ok.

edit 3: het lijkt mee te vallen. Zie edit3 onderaan. Maar voor de volledigheid nog even het oude verhaal:

Nu kom ik achter iets vaags. Het lijkt alsof er in de centraaldoos aan het plafond iets niet goed gaat. Let op:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/68389/files/460483006/eco-dim10-zigbee-led-dimmer-module-250w.jpg

Situatie vanaf schakelaar/dimmer:
- blauwe mini bruggetje over 3 en dat variabele stroom logootje
- Gero (im)pulsdrukker over Lp en P (rechts dus)
- bruine draad op L (middelste, en die waar 230V opstaat) en vanaf daar richting centraaldoos plafond
- zwarte schakeldraad op die 2e poort (variabele stroom) en naar plafond.

Nu gaan er 2 dingen mis waarvan 1 raadselachtig en 1 facepalm:
raadsel: in de centraaldoos gaat de zwarte schakeldraad door naar de lamp, maar nu komt het... vanaf de lamp gezien zit de andere kant in de centraaldoos in een WAGO met blauwen... Dus de bruine vanaf de slimme dimmer lijkt nooit te zijn gelust naar de blauwe WAGO tros in de centraaldoos. Of ik zie iets over het hoofd.

Nu de facepalm: Ik heb hele tijd die aansluitschema's van Ecodim bestudeerd. Continu over 2 vs 3 draads. Deze oud VWO-er die ooit eindexamen een 9 had dacht dat het ging tussen wel of niet aardedraad erbij. Kijk ik nog een keer: gaat het erom of je blauw hebt. Nou ja die heb ik ook in de buurt van de dimmer. Ik kan hem dus 3 draads aansluiten.

Wat gaat hier nou mis? Is dat de reden dat hij snel warm wordt en uitschakelt?

Hier nog even het plaatje. Er zou een kleine kans kunnen zijn dat de bruin die uit de ecodimmer komt (vanaf de middelste) ergens van kleur draad wijzigt maar acht de kans 0. Zonder die bruine / L doet de lamp het niet.
edit: toch nog eens nagelopen. Het is inderdaad heel erg: bij het vraagteken gaat blauw vanaf de lamp bezien lekker in een wago met alle andere blauwen. Bruin vanaf de dimmer bezien gaat in die centraaldoos lekker in een wago met bruinen). Dit betekent volgens mij dat de lamp bruin (vanaf de dimmer zwart) en blauw krijgt toch? Maar niet via de route die je zou verwachten. Althans, als ik nog eens diagram bestudeer zou dat ook wel weer zo kunnen zijn. Nu weet ik het niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/260050/files/436810487/ecodim-eco-dim10-zigbee-zigbee-led-dimmer-module-0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qNR7g2x.jpeg

edit 3: Wacht, het valt wel mee. Als ik even mijn eigen tekening teken zoals de Ecodim aansluitschema heb ik het gewoon goed gedaan. Dat vraagteken slaat nergens op. Uiteraard gaan blauw en bruin (N en L) beiden hun eigen weg op. Neemt niet weg dat hij continu uitvalt, warm wordt en ik ook zou kunnen kijken of ik hem 3-draads aan kan sluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door Jazzper op 08-03-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Voor wie hier ooit nog komt. Ik ben nog even verder gegaan.

Ten eerste contact gezocht met de webshop. Suoer meedenkwerk (Robbshop) en ze vermoeden dat het een maandagochtendmodel is.

Heb eerst nog even hem 3-draads aangesloten (met blauwe draad). Helpt niet.

Toen gewisseld voor een ander (ik heb er meerdere die ik hier installeer) en voila... werkt als een zonnetje. Denk dat de module echt stuk is. Kan hem nog een keer resetten en opnieuw aansluiten en anders maar wissel.

Pagina: 1