Hotfill boiler aansluiten op koudwater leiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 22:59
Hallo,

ik heb een kleine discussie met mijn keukenleverancier over het volgende:

ik wil graag, om optimaal gebruik te maken van de zonnestroom, een hotfill boiler aansluiten op de koudwater leiding tbv warm water in de keuken.
specifiek een hotfill omdat deze "maar" een 400W warmte-element heeft en ik daardoor meer en langer kan opwarmen op opgewekte (zonne)energie.

zijn er technische beperkingen waardoor dit niet zou kunnen?

specifiek gaat het om de
Doeco Inventum Q line
https://www.doeco.nl/inve...ill-10-liter-boiler/a4430
handleiding
https://dam.plieger.nl/m/...25960218440694096-pdf.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien even een online calculator opsnorren of zelf met excel even doorrekenen?

Als ik even snel kijk, dan zou je met 400W meer dan 1,5u nodig hebben om die 10 liter van 10 graden naar 70 graden op te warmen. Als je de boiler leeg tapt, ga je dus heel veel geduld moeten hebben voor je weer warm water hebt.

Maar als je alleen kleine hoeveelheden warm water nodig hebt, dan werkt het in de praktijk misschien prima.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
dat het wat langer duurt om op te warmen ben ik me volledig bewust van, dat is geen probleem.
het gaat me vooral even om de technische (on)mogelijkheid, onze installateur zegt dat deze boiler niet op een koudwaterleiding aangesloten kan/mag worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heeft ie daar ook argumenten voor aangedragen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Er is geen enkel probleem om hem op koud water aan te sluiten behalve dat je weinig warm water kunt gebruiken en ik heb ook geen idee waarom de winkel waar je naar linkt het tegendeel beweert.

Wat wel een dingetje kan zijn is dat men dit afraadt omdat deze veel te licht is voor gebruik bij een keukenkraan in een doorsnee huishouden en misschien heeft men ervaring met ontevreden klanten die te hoge verwachtingen hadden.

Wel een leuk ding voor in de camper met wat paneeltjes op dak :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
jorisjan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:58:
dat het wat langer duurt om op te warmen ben ik me volledig bewust van, dat is geen probleem.
het gaat me vooral even om de technische (on)mogelijkheid, onze installateur zegt dat deze boiler niet op een koudwaterleiding aangesloten kan/mag worden...
geen populair antwoord, maar dan toch.

kunnen is een te hard woord, verstandig is een beter woord.

problemen die je tegen komt.
als water warm word, dan zet het uit.
dit verhoogt de druk in de boiler en water gaat op een gegeven moment terug stromen de leiding in.
dit is dan half warm water in de leiding en een perfecte broeiplaats voor b.v. legionella.

met niet hotfill boilers heb je hier voor een overdrukventiel+terugslag klep (inlaat combinatie).
die zorgt er voor dat water niet terug kan en als de druk te hoog word er wat water het riool in stroomt.
(een hotfill dus uit rusten met overdrukventiel+terugslag klep en dan kun je hem wel gebruiken.)

als een hotfil dus als hotfil is aangesloten op warm water, dan komt er elke keer als je water pakt genoeg heet water door de buis om daar alle broeinesten van legionella te doden en zo redelijk veilig te zijn.
ook is dan vaak de leiding lang genoeg dat het warme water niet door de eerste verwarmer terug gedrukt word. (of heeft de eerste verwarmer een overdruk+terugslag klep)

legionella is wel iets om op te letten.
een gezond mens, kan best een besmetting hebben, en hele gezonde mensen merken het niet eens.
maar ben je ouder of heb je een andere ziekte te pakken, dan kan dat wel het duwtje de afgrond in zijn.
(en als je ooit je huis aan een volgende bewoner wil over doen, dan is dit wel een puntje dat je moet melden.)
eigenlijk wil je dit gewoon niet, het is de bezuiniging eigenlijk niet waard.

persoonlijke mening:
leuk bedacht, maar stop hier geen geld in.
besparing is minimaal, moeite is te groot.
denk door en maak een echt meteen goed plan, beter als deze halve hap.
veel verstandiger. :)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-09 15:46

HPX

Ik heb een tijdje een domme hot-fill boiler geschakeld aan een slimme stekker laten draaien op overproductie van de zonnepanelen.

Ook bewust hor-fill iv.m. het lagere wattage gekozen.
Dit werkte prima.

Wel zoals hierboven al aangegeven met een overdrukventiel tussen de koudwaterleiding en de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
Wij hebben hier op kantoor een hotfill boiler aangesloten op koud water, dat gaat prima. Maar idd, er zit geen inlaatcombinatie op dus warm water stroomt terug wat niet de bedoeling is. Je moet ook altijd de koudwaterkraan even laten lopen voor je koud water hebt. Advies is om die dus wel te monteren.

Overigens is die boiler bij Doeco 2x zo duur als bij reguliere installatieshops (CVTotaal, Warmteservice, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:40
migjes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:03:
[...]

geen populair antwoord, maar dan toch.

kunnen is een te hard woord, verstandig is een beter woord.

problemen die je tegen komt.
als water warm word, dan zet het uit.
dit verhoogt de druk in de boiler en water gaat op een gegeven moment terug stromen de leiding in.
dit is dan half warm water in de leiding en een perfecte broeiplaats voor b.v. legionella.

met niet hotfill boilers heb je hier voor een overdrukventiel+terugslag klep (inlaat combinatie).
die zorgt er voor dat water niet terug kan en als de druk te hoog word er wat water het riool in stroomt.
(een hotfill dus uit rusten met overdrukventiel+terugslag klep en dan kun je hem wel gebruiken.)

als een hotfil dus als hotfil is aangesloten op warm water, dan komt er elke keer als je water pakt genoeg heet water door de buis om daar alle broeinesten van legionella te doden en zo redelijk veilig te zijn.
ook is dan vaak de leiding lang genoeg dat het warme water niet door de eerste verwarmer terug gedrukt word. (of heeft de eerste verwarmer een overdruk+terugslag klep)

legionella is wel iets om op te letten.
een gezond mens, kan best een besmetting hebben, en hele gezonde mensen merken het niet eens.
maar ben je ouder of heb je een andere ziekte te pakken, dan kan dat wel het duwtje de afgrond in zijn.
(en als je ooit je huis aan een volgende bewoner wil over doen, dan is dit wel een puntje dat je moet melden.)
eigenlijk wil je dit gewoon niet, het is de bezuiniging eigenlijk niet waard.

persoonlijke mening:
leuk bedacht, maar stop hier geen geld in.
besparing is minimaal, moeite is te groot.
denk door en maak een echt meteen goed plan, beter als deze halve hap.
veel verstandiger. :)
Je schrijft naast het probleem ook meteen de oplossing: plaats een inlaatcombinatie (zo duur is dat niet) Als je vervolgens het zo regelt dat hij ook als er langere tijd geen overproductie is zo nu en dan even opwarmt boven de 60 graden, dan is er toch niets aan de hand vergeleken met een normale cold-fill keukenboiler, alleen dat hij minder vermogen heeft? Als je geschikt aan zo'n boiler kan komen waarom is het dan nog steeds geen goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Coolmint schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Je schrijft naast het probleem ook meteen de oplossing: plaats een inlaatcombinatie (zo duur is dat niet) Als je vervolgens het zo regelt dat hij ook als er langere tijd geen overproductie is zo nu en dan even opwarmt boven de 60 graden, dan is er toch niets aan de hand vergeleken met een normale cold-fill keukenboiler, alleen dat hij minder vermogen heeft? Als je geschikt aan zo'n boiler kan komen waarom is het dan nog steeds geen goed idee?
mijn gas gebruik voor totaal jaar warmwater is maar +/-250m3.
dat is al belachelijk laag.
het grootste gedeelte gaat zitten in douche en bad, maar een heel klein gedeelte gaat naar de kraan in de keuken. (oke ik heb ook een vaatwasser, dus best weinig warm water gebruik in de keuken.)
hoeveel is lastig schatten ik kan het niet meten, een gecalculeerde gok 30m3 per jaar. (dit kan goed te hoog zijn.)

daar voor moet je aanschaffen een hotfil boiler.
boilers zijn leuk, maar die hebben ook stilstand verlies.
dus dat kost extra stroom.
dan ben je eigenlijk best veel stroom aan vrijwel geen besparing kwijt.

neem dan een warmtepomp boiler plaats die als zonneboiler voor je gasketel (als je wil, maar hoeft niet eens koop gewoon een grotere warmtepompboiler nog verstandiger.).
en stel die in om overdag op de kans dat er zon is te verwarmen.
(warmtepomp boiler is al marginaal goedkoper als gas, met de kans op zon is het een nobrainer.)
en je bereikt veel meer met minder geld.
(of tweak wat meer, en maak een leuke regeling met de boiler, mag ook natuurlijk sommige mensen zijn wat slimme als anderen met dit soort spullen.)

(ik heb zelf:
50l warmtepomp boiler van 55 gradenwater (verwarmt op de kans van zon overdag, met cop van 4.).
die hotfilled een 200lboiler van 60 graden op de goedkope momenten via de epex markt (dynamisch stroom contract).
en die verwarmt door tot de 70graden als er zon is (fronius ohmpilot)
warmtepomp gebruik is mij helaas onbekend (verwarming en warm water is 1 getal in logging kan ik niet splitsen alleen gecalculeerd gokken)
de stroom die ik koop via de epex markt per jaar = 75kWh.
800kWh rechtstreeks eigen stroom de boiler in via de ohmpilot.
om je iets van cijfers te geven als handvat.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb hier een 10 liter Daalderop boiler van 5 tientjes van Marktplaats in het keukenkastje weggewerkt zitten. Geen hotfill overigens, ik had nog een oude wasmachinegroep vrij.

Qua absolute besparing doet het niks. Ik meet in de zomermaanden 3 kuub per maand verschil. In de wintermaanden is het verschil groter, ketel hoeft niet steeds het verwarmen te onderbreken voor het geven van tapwater in de keuken. Leidingwater is dan ook kouder, dus ketel moet meer warmte leveren en je bent langer water aan het wegspoelen voordat het op temperatuur is.

In eerste instantie aangeschaft om de verspilling van water en gas tegen te gaan, het is nu vooral het gemak van direct heet water hebben ipv eerst 45 seconden wachten op heet water vanaf de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:40
migjes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:22:
[...]

mijn gas gebruik voor totaal jaar warmwater is maar +/-250m3.
dat is al belachelijk laag.
het grootste gedeelte gaat zitten in douche en bad, maar een heel klein gedeelte gaat naar de kraan in de keuken. (oke ik heb ook een vaatwasser, dus best weinig warm water gebruik in de keuken.)
hoeveel is lastig schatten ik kan het niet meten, een gecalculeerde gok 30m3 per jaar. (dit kan goed te hoog zijn.)

daar voor moet je aanschaffen een hotfil boiler.
boilers zijn leuk, maar die hebben ook stilstand verlies.
dus dat kost extra stroom.
dan ben je eigenlijk best veel stroom aan vrijwel geen besparing kwijt.

neem dan een warmtepomp boiler plaats die als zonneboiler voor je gasketel (als je wil, maar hoeft niet eens koop gewoon een grotere warmtepompboiler nog verstandiger.).
en stel die in om overdag op de kans dat er zon is te verwarmen.
(warmtepomp boiler is al marginaal goedkoper als gas, met de kans op zon is het een nobrainer.)
en je bereikt veel meer met minder geld.
(of tweak wat meer, en maak een leuke regeling met de boiler, mag ook natuurlijk sommige mensen zijn wat slimme als anderen met dit soort spullen.)

(ik heb zelf:
50l warmtepomp boiler van 55 gradenwater (verwarmt op de kans van zon overdag, met cop van 4.).
die hotfilled een 200lboiler van 60 graden op de goedkope momenten via de epex markt (dynamisch stroom contract).
en die verwarmt door tot de 70graden als er zon is (fronius ohmpilot)
warmtepomp gebruik is mij helaas onbekend (verwarming en warm water is 1 getal in logging kan ik niet splitsen alleen gecalculeerd gokken)
de stroom die ik koop via de epex markt per jaar = 75kWh.
800kWh rechtstreeks eigen stroom de boiler in via de ohmpilot.
om je iets van cijfers te geven als handvat.)
Duidelijk, snap je punt hoor, maar dat hangt dus allemaal af van de individuele situatie. De gevaar setting van Legionella is dus geen punt, het gaat je alleen om het financiële aspect. Ik denk dat een wp-boiler voor alleen keukengebruik toch wel erg duur wordt en als je voor weinig geld zo'n boilertje kunt krijgen en die stookt voornamelijk op de zon met soms wat heter voor een Legionellarun, dat je niet echt verlies lijdt. Een huis waarbij de keuken op grote afstand van de badkamer/wpboiler zit is een andere situatie dan eentje waarbij het op 3 meter zit. Ik gebruik een 5 Liter keukenboilertje die maar 1x per dag opwarmt in de middag (dus op zon) en is dan dus heet genoeg voor de avond. Rest van de dag hoeft ie voor mij niet warm te blijven en dus is het stilstandverlies minimaal. Natuurlijk warm ik met de wp goedkoper op, maar die leidingen aanleggen vanaf zolder tot de keuken geeft dan zoveel verlies dat ik die 5 liter al verbruikt heb voor het warmt water in de keuken aankomt. Van geval tot geval dus verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
goeie discussie zo.

de installateur zei (telefonisch) dat het technisch niet zou kunnen. ik heb daar mijn twijfels bij vandaar dat ik hier de vraag heb gesteld. ik kan ook niks vinden in de handleiding en verder met googlen wat het argument van de installateur onderbouwt.

even inhaken op wat vragen/opmerkingen: warmtepomp/boiler is voor nu geen optie. op lange(re) termijn misschien wel maar dan moet er wel meer aangepast worden.
overdruk ventiel wordt standaard meebesteld bij deze boiler.
In eerste instantie aangeschaft om de verspilling van water en gas tegen te gaan, het is nu vooral het gemak van direct heet water hebben ipv eerst 45 seconden wachten op heet water vanaf de ketel.
dit is voor mij de primaire reden om een (plint)boiler aan te schaffen, bovenstaande vraag/discussie is voor mij vooral om er qua efficientie optimaal gebruik van te kunnen maken.

overigens een aardig youtube filmpje van een installateur die het precies zo doet/uitlegt.
YouTube: Uitleg over een Inventum Q10 (400watt) close-in boiler...

[ Voor 10% gewijzigd door jorisjan op 05-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jorisjan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:46:
goeie discussie zo.

de installateur zei (telefonisch) dat het technisch niet zou kunnen. ik heb daar mijn twijfels bij vandaar dat ik hier de vraag heb gesteld. ik kan ook niks vinden in de handleiding en verder met googlen wat het argument van de installateur onderbouwt.

even inhaken op wat vragen/opmerkingen: warmtepomp/boiler is voor nu geen optie. op lange(re) termijn misschien wel maar dan moet er wel meer aangepast worden.
overdruk ventiel wordt standaard meebesteld bij deze boiler.

[...]

dit is voor mij de primaire reden om een (plint)boiler aan te schaffen, bovenstaande vraag/discussie is voor mij vooral om er qua efficientie optimaal gebruik van te kunnen maken.

overigens een aardig youtube filmpje van een installateur die het precies zo doet/uitlegt.
YouTube: Uitleg over een Inventum Q10 (400watt) close-in boiler...
als je maar begrijpt dat je besparing een beetje moeaaa in de marge is, dan geen probleem.
besparing kan zelfs zijn dat je meer kosten hebt als zonder.
(dit word dan wel weer gedekt door de zonnepanelen, maar dan nog.)
dus is iets anders mogenlijk, bespaar je het geld zodat je het echt goed kunt doen.
ik probeer je niet tegen te houden, maar je wel te laten nadenken of dit wel zo heel slim is. ;)

(besparen op water is best oke, moet je doen.
maar snap ook dat 1m3 water je maar 1€ kost, dus grofweg 0,001€ per liter dat bespaart geen bal.
maar verwarmen van water dat gaat heel rap.)

let wel op, een inlaat combinatie die heeft wel een riool aansluiting nodig.
die moet je ook nog aanpassen.

even de extra kWh's die je nodig hebt voor een boiler:
dit is de temperatuur in mijn 200l boiler, jouw systeem heeft heel andere getallen is maar een voorbeeld. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNsp4dCJ-LZIe4FFy75LE3vfbDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfzGbwqNyxQhC14rEVOEoKqb.jpg?f=fotoalbum_large
het daalt gewoon, je moet echt elke dag er weer stroom in stoppen.
in mijn geval is dat grofweg 0,9kWh per dag.
in de zomer geen probleem, in de winter moet ik dat kopen.
(maar je hebt mijn getallen al gelezen geloof ik, het valt wel mee.)

ik ga nu weer eens lekker kijken of mijn 20kWh accutje weer lekker vol stroomt.
de boiler was al warm vandaag rond 10:45, de rest gaat de accu in. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@jorisjan
Toevallig net een uitgebreide rapportage gepost in een ander topic:
PatRamon in "Quooker en boilers stroombesparing"

De Inventum Q-line 10 liter Modesto Hotfill elektrische plintboiler 400 W
Staat hier aangesloten als Cold-Fill,
*Staat op dezelfde groep van vaatwasser vandaar de 400w variant, maar wel met schakel slot.
En zonder zonnepanelen.

Even Copy past in jou eigen topic.
Anders worden topic's een zooitje, Denk dat jij hier veel aan hebt.
*Betreft een besparing's topic/post van de boiler ect.

Wat jou keukenleverancier vermeld is nonsens dus, of wordt niet vaak gebruikt.
Tevens koop je de boiler voor 385 euro bij een winkel met de term warmte en service.
En niet bij hun voor €765,00, maar dit is vaak het totaal plaatje met installatie van keuken / service ect.

///////////////////////////////
///////////////////////////////Copy paste...
Systeem draait momenteel al sinds December 2024, even mooi om hier uiteraard te delen!
*Screenshots / meet gegevens zijn dus opgenomen uit de winter maanden (Eind december / Begin Januari)
offtopic:
Houd dus in binnenkomst koud water temp ongeveer ~ 5 a 9 graden betrof
(Helaas niet gemeten / Binnenkomst Complex gebouw dus niet direct uit de grond)

Inventum Q-line 10 liter Modesto Hotfill elektrische plintboiler 400 W
Aangesloten "Cold-fill" ~Locatie Keuken. ~Met doorloop naar badkamer -> Wastafel & Boiler(20L) Douche.
Aanvoerwater= Kalkvrij (0 dH) ~Ontharder bij binnenkomst hoofleiding

Eerste situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiPqow5mGRk7Og-jyC022L12I7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cOEekDv9b0FLwX9KPoTuZE0.jpg?f=fotoalbum_large

Pendel dag / Geen gebruik voor warmteverlies: Temp 76graden MAX (Tarieven: Nor: 0,284 Dal: 0,255 kwh)
*Dag er voor is er ook geen verbruik geweest om de juiste meet gegevens te verkrijgen.
Unit buiten linkerzijde ~24 graden - buiten Rechterzijde 34 graden warmte afgifte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHnRf9anA3vrZTo_QNs_Fcb-pRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mkciT0hWXQYJQiCuPxpQ4p3B.png?f=fotoalbum_large

Huidige Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahIgvqgoA27s3MLZXsqrimboVEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nysp8sI0MtbGJpkzYEBir72F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n20MBG3JvGdfkMqw8H0gI2HgZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMD7XfoIMB4pIFkQZmFJmrmK.jpg?f=fotoalbum_large
Van koud --> Opwarmen naar max temp: Tijd nodig 1 uur en 40minuten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttAXyaYGaUuebYR4zrAsfIJ_rcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xYn2dXu3CpQgbQc2UhjyFCV9.png?f=fotoalbum_large

Pendel dag / Geen gebruik voor warmteverlies: Temp 76graden MAX (Tarieven: Nor: 0,284 Dal: 0,255 kwh)
*Dag er voor is er ook geen verbruik geweest om de juiste meet gegevens te verkrijgen.
*Tijdklok Homewizzard - > (Aan-> 04:00 ~ 06:15.uit ) (Aan-> 15:15 ~ 17:00.uit )
*Geen warm water verbruik geweest = maar 20min bij/opwarmen tot max temp 78 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XZkag9N_WJuwjh3ktx2KOGUJ4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M6NnFCFKiEIIiJ8VpQg0VKb7.png?f=fotoalbum_large

10Cent per dag besparing door extra isolatie.
Gebruikte isolatie: ~Kingspan Therma TR26 5cm
offtopic:
2 platen nodig gehad voor isolatie - Was 28,50, ofwel in 1 a 1,5 jaar al terug verdiend.

Voor de geïnteresseerde:
1. Witte vierkante unit = Ajax waterleak gekoppeld aan systeem = Automatisch hoofdkraan dicht bij lekkage.
2. Afvoer - McAlpine Keerklep
3. Duco mengventiel 60graden i.v.m. wavin kunstof waterleiding (Max 70 graden 100uur lifetime!)

Warm water wordt hier niet echt veel gebruikt in de keuken, vandaar de 10L boiler.
2 of 3 keer per week maximaal dat de warm water kraan even kort open gaat,
en enkel voor afspoelen van hardnekkige vuil met vet oplosser.
*Vieze objecten/pannen wordt ouderwets altijd met papiertje schoon gemaakt voor afspoelen.
Tevens loopt het leiding werk door naar de badkamer voor de wastafel en door naar de douche boiler.

offtopic:
Douche boiler 20L met voeding van de 10L boiler keuken =
10~13 Minuten douchen met 4L douchekop 40 graden
20 Minuten douchen met 2,5L / 3L douchekop (Harde stralen) op 39 ~ 41 graden.

Note: De 10L boiler is altijd op Temperatuur en de Douche boiler wordt handmatig (Voor douche beurt) aangezet 30min opwarmen voor 0,30 cent per keer = Geen legionella + aanvoer koud water loopt via officiële legionellapreventie systeem.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

migjes schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Dit klopt niet wat hier staat. Ten eerste ben je altijd verplicht om een inlaatcombinatie te plaatsen ook bij een hotfill!

Ten tweede zit er ook een inlaatcombinatie bij je warmteopwekking (CV/boiler). Dus als je geen inlaatcombinatie zou plaatsen bij je hotfill dan zou de druk bij de inlaatcombinatie bij je warmteopwekker weg kunnen lopen.

Er zijn bepaalde type hotfill boiler met speciale kranen waarbij als je de kraan open doet het koude water pas door de boiler heen loopt. Dit zijn een soort mini doorstroomverwarmers en hebben geen inlaatcombinatie nodig omdat deze in de kraan ingebouwd zit (de kraan gaat dus druppelen als het water warm wordt). Dit is geen courant systeem in Nederland, zie je wel veel in Duitsland.

edit:
En de discussie over legionella. In principe levert de primaire warmteopwekker gewoon hoger dan 50°C water. Dus de leiding wordt vanzelf gespoeld.

Om nog even terug te gaan naar het topic. Ik heb in het verleden ook wel eens een 400W hotfill gebruikt in een keukentje, het systeem warmt gewoon trager op maar je hebt zeker gewoon heet water. Het kan gewoon.

[ Voor 10% gewijzigd door LauPro op 06-03-2025 14:00 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-09 17:40
Interessant, heel interessant.
Wij hebben een situatie waarbij de cv boiler op 6 meter afstand van de keukenkraan staat.
Dat betekent dat voor kort gebruik steeds die leiding opgewarmd wordt.

Ik wil ook een hotfill koud aansluiten.
Ten eerste vanwege de verspilling in de aanvoerleiding en ten tweede omdat we een EV hebben die van maart tot oktober vooral geladen wordt op zonnestroom.
Dat laden heeft als drempelwaarde 6A.
Met een hotfill kan ik met zonnestroom de hotfill boiler vanaf een drempelwaarde van 2,17 A verwarmen. Dat scheelt in de terugleverkosten plus dat ik hoop op gas te gaan besparen.

Om te beginnen wil ik meten wanneer het spitsuur is bij de keukenkraan zodat de hotfill ook die momenten altijd op temperatuur gebracht wordt, bij gebrek aan zon dmv netstroom.

Mocht dat toch tekort schieten dan overweeg ik een driewegklep in te bouwen.
Valt de temperatuur in de hotfill te ver terug dan wordt de inlaat van coldfill overgeschakeld naar hotfill.
Als de temperatuur in de boiler weer op peil is dan gaat de inlaat weer op coldfill.
Zo blijft het comfort voor de gebruiker altijd gewaarborgd.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
De besparing op gas zal wel echt mini zijn.
Maar het is een leuke hobby. Hou er rekening mee dat met 6 meter je vermoedelijk wel een paar seconden koud water krijgt bij het gebruik van een mengventiel. Deze anticipeert natuurlijk niet dat de boiler leeg raakt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ik kom terug op de close-in boiler.
AI heeft het voor mij berekend.

## 🔧 Gegevens

| Parameter | Waarde |
|-----------------------------------|---------------------------------|
| CV-leidinglengte | 6 meter koperen buis |
| Close-in leidinglengte | 0.4 meter flexibele leiding |
| Temperatuur | 60 °C (mag 57 °C zijn) |
| Handenwassen | 15× per dag, 1 minuut warm water |
| Afwas | 2× per dag, 8 liter 60 °C water |
| Boilerverwarming | 2× per dag, 1.5 uur, 500 W |
| Gasprijs | €1.24 per m³ |
| Stroomprijs | €0.24 per kWh |

---

## 🔥 CV-installatie: Berekening

### 1. Water in leiding
- Inwendige diameter koperen buis: 13 mm → straal = 6.5 mm = 0.0065 m
- Volume:
\( V = \pi r^2 h = \pi \times (0.0065)^2 \times 6 \approx 0.8 \text{ liter} \)

### 2. Handenwassen (15× per dag)
- Elke keer: 0.8 liter verspild + 1 minuut warm water (~2 liter/min) = 2.8 liter
- Totaal per dag:
\( 2.8 \times 15 = 42 \text{ liter} \)

### 3. Afwas (2× per dag)
- 8 liter × 2 = 16 liter

### 4. Totaal warm water per dag
- \( 42 + 16 = 58 \text{ liter} \)

### 5. Energie om 58 liter van 10 °C naar 60 °C te verwarmen
- \( Q = m \cdot c \cdot \Delta T = 58 \cdot 4.18 \cdot 50 = 12,115 \text{ kJ} \)
- In kWh:
\( 12,115 \div 3600 \approx 3.37 \text{ kWh} \)
- Gasverbruik:
\( 3.37 \div 9.5 \approx 0.355 \text{ m³} \)
- Kosten:
\( 0.355 \times €1.24 \approx €0.44 \)

---

## ⚡ Close-in boiler: Berekening

### 1. Verwarming via netstroom
- 2× per dag, 1.5 uur, 500 W = 3 uur × 0.5 kW = **1.5 kWh per dag**
- Kosten:
\( 1.5 \times €0.24 = €0.36 \)

### 2. Overige verbruik via PV
- Aangenomen: in zomer volledig via PV, in winter niet
- Gemiddeld over het jaar: stel 50% via PV → 0.75 kWh extra via net
- Extra kosten:
\( 0.75 \times €0.24 = €0.18 \)

### 3. Totaal stroomkosten per dag
- \( €0.36 + €0.18 = €0.54 \)

---

## 📊 Vergelijking

| Systeem | Dagelijkse kosten |
|----------------|-------------------|
| CV-installatie | €0.44 |
| Close-in boiler | €0.54 |

---

## 💡 Conclusie

De **cv-installatie is iets voordeliger**, met een verschil van **€0.10 per dag**, oftewel **€36,50 per jaar**.
Maar… de **close-in boiler** heeft voordelen qua comfort (direct warm water) en kan in de zomer zelfs goedkoper zijn als je veel PV-opwek hebt.

Ik vermoed dat ook als ik de close-in boiler alleen op zonne energie zou verwarmen het nog steeds niet uit kan.
Enige nadeel is dat er nu een wachttijd van ruim 20 seconden hebben voordat er heet water uit de kraan komt.

[ Voor 48% gewijzigd door tukker999 op 01-08-2025 09:33 ]

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@tukker999 Je vergeet nog even dat het water uit de ketel niet direct 50+ graden is, dus het duurt nog iets langer voor je echt warm water hebt.
Verder is een ketel extreem inefficiënt wanneer het korte tijd moet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Ik zou rekenen met een rendement van 20% i.p.v. 95%.
Maar alsnog is financieel de winst enorm klein.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• tukker999
Het laat mij niet los.
Op dit moment overweeg ik om een hotfill close-in van 10 of 15 liter in serie te zetten met de cv ketel.
koud water -> hotfill close-in -> cv ketel -> kraan
Hotfill close_in instellen op 60 graden
CV ketel op 55 graden
Ideale situatie: kort douchen kan op PV energie.

Omschrijving situatie.
Ik wacht met de aanschaf van een thuisbatterij tot het moment dat de saldering voorbij is en de prijzen van de thuisbatterij mogelijk kelderen.
Zelfs dan vraag ik mij af hoe rendabel een thuisbatterij is omdat we zitten met het PV overschot in de zomer en het tekort in de winter.

We hebben een vast contract.
Opbrengst zonnepanelen 5500 kWh/jaar
Teruglevering > 3500 kWh -> hoge terugleverkosten.
Ik wil graag meer direct verbruik en minder terugleverkosten.
EV laadt pas vanaf P1 overschot van > 1400 W
Close-in kan verwarmen vanaf > 500W

Opwarmtijd hotfill close-in boiler
10L boiler: ≈ 77 minuten (van 5°C naar 60°C)
15L boiler: ≈ 115 minuten (van 5°C naar 60°C)

PV berekening gemiddelde tijd per dag dat er een overschot is van > 500W
Januari : 116 minuten
Februari : 227 minuten
Maart : 401 minuten
April : 551 minuten
Mei : 664 minuten
Juni : 703 minuten
Juli : 666 minuten
Augustus : 603 minuten
September : 428 minuten
October : 275 minuten
November : 163 minuten
December : 81 minuten

Oktober t/m Maart: Gemiddeld < 400 minuten per dag. De 10L boiler kan in deze maanden meestal worden opgewarmd (227-401 min > 77 min). De 15L boiler heeft 115 min nodig, wat in de wintermaanden (jan, feb, dec) niet elke dag gehaald wordt (116, 227, 81 min zijn maar net boven of zelfs onder de 115 min grens).
April t/m September: Gemiddeld > 550 minuten per dag. In deze maanden kunnen beide boilers ruimschoots en consistent met pure PV-energie worden opgewarmd (551-703 min > 115 min).

De winst:
Of we warm water maken met stroom of met gas is lood om oud ijzer. Daar zit geen verschil dunkt me.
De aanschaf en aansluiten van de close-in boiler kan terugverdiend worden met de verlaging van de terugleverkosten ( ≈ €80/jaar)

8)7 Doen of niet doen. 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door tukker999 op 10-09-2025 12:30 ]

22,29 kWh/100km

Pagina: 1