Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-03 18:12
Hi,

Op het internet vind ik zoveel verschillende/oude meningen, dat ik graag ervaringsdeskundigen zou willen spreken. Zoals jullie weten stopt over een half jaar de ondersteuning voor Windows 10, maar ik heb weinig zin om te upgraden voor Windows 11 terwijl mijn pc nog prima werkt.
Momenteel heb ik een Ryzen 7 1700, met een Gigabyte moederbord: https://www.gigabyte.com/...-AB350-Gaming-3-rev-1x#kf

Helaas is dit niet voldoende om officieel Windows 11 te draaien, terwijl ik wel fTPM heb ingeschakeld in mijn BIOS. Denken jullie dat ik Windows 11 kan draaien als ik dit installeer via een omweg? Krijg ik dan geen problemen met updates?

Ik zag ook dat mijn moederbord een TPM header heeft, maar ik kan maar weinig informatie hierover vinden. Zou ik misschien een module kunnen aanschaffen en die aansluiten, zodat ik dan wel officiële Windows 11 ondersteuning heb?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:42

HugoBoss1985

Xenotech

Mijn ervaring met exact hetzelfde moederbord en een Ryzen 1600 (geen rev2. variant) is dat je Windows 11 gewoon zonder omwegen kan installeren.
Ook updates krijg je gewoon binnen.
Doe in ieder geval ook eens een bios update van je moederbord.
Installeer anders Windows 11 eens op een losse ssd (niet je huidige installatie formateren) om het eerst te proberen.
De TPM (module) header heb je niet nodig want ftPM zit al in je hardware.

Het is alleen de vraag hoe dit in de toekomst gaat verlopen.
Officieel is het niet ondersteund, wellicht trekt Microsoft in de toekomst de stekker er dan uit.
Dan zet je simpelweg een Ryzen 2600 o.i.d. in je systeem.

Ik heb hier nog een Intel Z270 met i7 7700 staan, met een aparte TPM 2.0 module.
Die installeert Windows 11 ook zonder problemen (CPU ook niet ondersteund).

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 17:59
Je processor zelf ondersteund helaas geen windows 11. Mogelijk kun je in de v&a goedkoop een 3600 vinden. Of doe je een dikke upgrade en koop je een 5700x3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Zoals @HugoBoss1985 aangeeft, gewoon proberen met Rufus. Er zijn genoeg tutorials te vinden om de checks te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

br00ky schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:49:
Zoals @HugoBoss1985 aangeeft, gewoon proberen met Rufus. Er zijn genoeg tutorials te vinden om de checks te omzeilen.
Het hoeft niet met Rufus, hij hoeft volgens mij geen checks te omzeilen.

fTPM/TPM 2.0 is volgens mij het enige wat hoofdpijn geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zit er niet zo diep in, maar als dat zo is, is het helemaal makkelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:50:
fTPM/TPM 2.0 is volgens mij het enige wat hoofdpijn geeft.
Nee, de installatie klaagt op het feit dat de CPU zelf niet op de lijst staat. Krijg je dit soort situaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV0YesvERsf9oBj3VuTaUINf0Jk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vGztBmJDMeJBre6rv83mZyOe.png?f=user_large

Toen W11 nog in de preview zat kon je het zonder morren draaien op Zen(1), dat is later echter ingetrokken.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2025 11:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Nee, de installatie klaagt op het feit dat de CPU zelf niet op de lijst staat. Krijg je dit soort situaties:
[Afbeelding]
Wellicht is het nu weer anders maar ik heb eind december 2024 een Z270 met I7 7700 en TPM 2.0 module voorzien van de nieuwste Windows 11 (gedownload) en dat ging toch echt zonder omwegen.
Geen enkele melding tijdens de installatie.
Met die Windows 11 Health Check (Windows 11 was toen al geïnstalleerd) zag ik inderdaad hetzelfde scherm als wat jij hier post met de cpu als boosdoener.
Ik wist uiteraard voor het installeren al dat een i7 7700 niet ondersteund wordt.

Ik post dus wel n.a.v. mijn eigen ervaring eind 2024 en niet m.b.t. een preview versie van Windows 11.

Afijn @Mavix kan het beter eerst op een losse/blanco SSD proberen.
En anders maar met omwegen.

Ik heb een b350 met 1600 en dus een z270 met 7700 (en TPM 2.0 en beide krijgen vrijwel elke dag (security) updates.
Beide zonder omwegen geïnstalleerd.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een CPU-upgrade is op dit platform trouwens wel uiterst interessant. Je krijgt veel bang-for-buck door naar een recente budget-CPU te gaan. Er werd al een 5700X3D genoemd, als je een flinke game-PC wil is dat leuk maar CPU's met een derde van het budget zijn ook al een grote sprong vooruit in prestaties, zoals de Ryzen 4500 (of een van de vele andere varianten).

Dat moet maar net in je plannen passen natuurlijk, maar ik noem het maar voor het geval dat nog niet bekend was.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:26

nelizmastr

Goed wies kapot

bwerg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:37:
Een CPU-upgrade is op dit platform trouwens wel uiterst interessant. Je krijgt veel bang-for-buck door naar een recente budget-CPU te gaan. Er werd al een 5700X3D genoemd, als je een flinke game-PC wil is dat leuk maar CPU's met een derde van het budget zijn ook al een grote sprong vooruit in prestaties, zoals de Ryzen 4500 (of een van de vele andere varianten).

Dat moet maar net in je plannen passen natuurlijk, maar ik noem het maar voor het geval dat nog niet bekend was.
Persoonlijk zou ik dan een 5600 nemen, Zen3 was best wel een sprong over de uitgeklede zen2 cores in de 4500. Verder overigens eens. Vanwege de lange en brede ondersteuning van AM4 is er best veel mogelijk voor zelfs de early adopters uit 2017 (waar ik er ook een van ben, heb alleen vanwege luxeproblemen het bord al vervangen door B550 :+ )

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:40:
Doe in ieder geval ook eens een bios update van je moederbord.
Pas wel op dat je niet naar een versie gaat waarin je CPU niet meer ondersteund wordt. Want oudere CPUs zijn uit de ROM gehaald om plaats te maken voor de nieuwere en tenzij je flashback functie hebt, kan je zomaar met een moederbord zitten dat een nieuwere CPU vereist om weer te gaan werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hero of Time schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Pas wel op dat je niet naar een versie gaat waarin je CPU niet meer ondersteund wordt. Want oudere CPUs zijn uit de ROM gehaald om plaats te maken voor de nieuwere en tenzij je flashback functie hebt, kan je zomaar met een moederbord zitten dat een nieuwere CPU vereist om weer te gaan werken.
Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden maar in dit geval, met dit moederbord en zijn cpu, geen probleem.
Ik heb het bord dus zelf ook en met het nieuwste bios werkt een Ryzen 1600 gewoon nog.
Die Ryzen 1000 series worden waarschijnlijk ook niet meer geschrapt met nieuwere bios versies.
Alhoewel AMD nog steeds nieuwe cpu's uitbrengt voor AM4.

Ik raadde hem dat eigenlijk aan omdat er ooit in een Duits online artikel ook werd getest met een Asus B350 moederbord en Windows 11 compatibility met een Ryzen 1600.

Daarvoor was (vreemd genoeg) dus na een bios update dezelfde hardware ineens "geschikt" voor Windows 11 zonder omwegen.
Ondanks dat die 1600 dus niet officieel ondersteund wordt/werd en daar veranderd een bios update niets aan.

Ik heb het artikel met veel Google FU teruggevonden.
https://www.heise.de/news...r-Windows-11-9069622.html

Microsoft blijft aan de gang met de Windows 11 eisen aanpassen dus wie weet hoe dit gaat lopen.
Volgens mij was eerst TPM 2.0 de harde ondergrens en nu kan het geloof ik ook zonder omwegen met TPM 1.2?
Niet geheel zeker, of dat was wellicht maar heel even het geval.
Ik heb nog een Z77 bord waar een TPM 1.2 module in kan dan zou je met een 2e of 3e gen Intel zonder omwegen Windows 11 kunnen installeren als dat klopt.

Met de i7 7700 met TPM 2.0 module kan ik zelfs Secure Boot en HVCI aanzetten. :P

[ Voor 48% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-03-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:18
Hero of Time schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Dat lijkt bij het board van TS wel mee te vallen, alleen de A12/A10/A6 en Athlon X4 Sku's lijken te zijn verwijderd bij dit board in bios F25 (zie de onderste 8 regels van de tabel): https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-03 18:12
Bedankt allen voor de suggesties!

Dit wordt voor nu mijn stappenplan:
- BIOS updaten, kijken wat Windows Update dan zegt
- Ongeacht wat Windows Update zegt, eerst Windows 11 op een losse SSD installeren om het uit te proberen
- Als er niks mogelijk is dan kan ik altijd nog mijn CPU upgraden naar een 3de generatie Ryzen, aangezien mijn moederbord dat nog ondersteund. Liever deze optie niet, maar misschien is het niet anders.

Ik zal het laten weten als ik een update heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:13
Mavix schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:19:
- Ongeacht wat Windows Update zegt, eerst Windows 11 op een losse SSD installeren om het uit te proberen
- Als er niks mogelijk is dan kan ik altijd nog mijn CPU upgraden naar een 3de generatie Ryzen, aangezien mijn moederbord dat nog ondersteund. Liever deze optie niet, maar misschien is het niet anders.
Als je een schone Windows 11 installatie vanaf USB doet worden er geen CPU checks gedaan.
Alleen op TPM (minimaal 1.2) / UEFI/secureboot aanwezigheid (hoeft niet actief te zijn).
The_Doman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:06:
Dat kan wel kloppen.
Als je een schone installatie van Windows 11 direct van USB doet zijn de eisen die gesteld worden aan je hardware blijkbaar opeens heel veel lager.
De laatste officiële 23H2 W11 ISO installeert namelijk zonder problemen op systemen met TPM 1.2 / UEFI/secureboot (hoeft actief te zijn) en een Sandy Bridge CPU (I3/I5) hier.
Doe je het via een upgrade/update vanuit Windows zelf dan krijg je opeens wel allemaal zwaardere eisen om dat te mogen doen.
Ik ben benieuwd hoe is met de aankomende 24h2?
Dit werkt dus ook nog precies hetzelfde bij de laatste 24H2 Windows 11 ISO.

Zie ook nog voor "workarounds":
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

The_Doman schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:26:
[...]

Als je een schone Windows 11 installatie vanaf USB doet worden er geen CPU checks gedaan.
Alleen op TPM (minimaal 1.2) / UEFI/secureboot aanwezigheid (hoeft niet actief te zijn).

[...]

Dit werkt dus ook nog precies hetzelfde bij de laatste 24H2 Windows 11 ISO.

Zie ook nog voor "workarounds":
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
Dank voor de helderheid.
Veel speculatie maar wat verwacht jij in de toekomst voor w.b.t een ryzen 1600 en Intel i7 7700?

Zou systemen met die cpu's updates blijven ontvangen?
Zal voorlopig nog wel ok blijven aangezien 24h2 icm met die cpu's updates krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennism schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:50:
[...]

Dat lijkt bij het board van TS wel mee te vallen, alleen de A12/A10/A6 en Athlon X4 Sku's lijken te zijn verwijderd bij dit board in bios F25 (zie de onderste 8 regels van de tabel): https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu
Dat valt dan gelukkig mee. Niet elk bord heeft een ROM dat groot genoeg is voor alle SKUs en moet je een Zen 1 gebruiken om te updaten om daarna Zen 3 te kunnen gebruiken en heb je geen weg terug. Tenzij je met een Zen 2 gaat downgraden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 22:37
Schone installatie w11 werkt hier gewoon prima op een 6th gen i3 dual core laptop :)

1x NA installatie een melding gezien over de cpu, daarna nooit weer en werkt prima.
Ssd erin,16gb en verdomd, het is gewoon bruikbaar voor wat internet, schoolwerk etc.
Pagina: 1