Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
In mijn appartement heb ik ook een centrale afzuiging, en dus onderdruk, en dus stank in huis. Is het gezonder om de ventilatie op dit soort avonden maar uit te zetten?
Verder begrijp ik de charme van een houtgestookte kachel, maar dit zou toch per direct verboden moeten worden? We worden aan alle kanten gestimuleerd om milieubewuster te leven en vervolgens is het gewoon mogelijk om een houtkachel in je huis te zetten en de buurt te voorzien van een lekkere laag fijnstof
Ik vind enige persoonlijke vrijheid ook wel zo z'n charme hebben.spokje schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:38:
Verder begrijp ik de charme van een houtgestookte kachel, maar dit zou toch per direct verboden moeten worden?
Vraag is of longkanker aan je buren geven (zie rapport, is meetbaar) de beste invulling van je vrijheid is.Swelson schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:40:
[...]
Ik vind enige persoonlijke vrijheid ook wel zo z'n charme hebben.
Er zijn ook andere gezellige dingen, denk ik dan.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes
Het lijkt me beter om te denken aan het te verbieden om het verbranden van brandstof te gebruiken voor hoofdverwarming als je in de bebouwde kom woont.Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:42:
[...]
Vraag is of longkanker aan je buren (zie rapport, is meetbaar) geven de beste invulling van je vrijheid is.
Er zijn ook andere gezellig dingen, denk ik dan.
Of om een filter o.i.d. te verplichten in je rookkanaal en die met enige regelmaat te laten keuren (zoals je ook met de uitlaatgassen van je auto door de APK moet).
[ Voor 30% gewijzigd door Swelson op 17-11-2025 09:49 ]
De vraag is wat je wil voorkomen. Aardgas verbrand zonder fijnstof, dus is veel niet schadelijk itt verbranden houtvormen voor de gezondheid. En aardgas mag je ook niet meer aanleggen in nieuwe woningen, dus waarom houtkachels wel?Swelson schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:48:
[...]
Het lijkt me beter om te denken aan het te verbieden om het verbranden van brandstof te gebruiken voor hoofdverwarming als je in de bebouwde kom woont.
Of om een filter o.i.d. te verplichten in je rookkanaal en die met enige regelmaat te laten keuren (zoals je ook met de uitlaatgassen van je auto door de APK moet).
War is the only proper school of the surgeon.
Absolute nauwkeurigheid is niet zo relevant. Als ik maar houtstook kan detecteren t.o.v. een normaal niveau.thunder7 schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:44:
Geen ervaring, maar hier https://www.woodworking.n....43824/page-2#post-511963 wordt voor fijnstof in de werkplaats door een expert over een SEK SPS-30 sensor gesproken, waar je toch iets beter weet wat de sensor meet dan een sensor van Ikea.
Verbieden is geen optie. Het is wettelijk geregeld dat burgers hun woning mogen verwarmen met een kachel. Daar zijn wel regels op van toepassing, hetzij landelijk, hetzij gemeentelijk.Swelson schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:48:
[...]Het lijkt me beter om te denken aan het te verbieden om het verbranden van brandstof te gebruiken voor hoofdverwarming als je in de bebouwde kom woont.
Meer info op Informatiepunt Leefomgeving
Vanaf 2030 komen er mogelijk meer (strengere) regels waar een (hout)kachel aan moet voldoen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Op basis waarvan worden nieuwe gasketels dan miv 1 januari verboden? Je zou zeggen diezelfde redenatie voor houtverbranding kan opgaan.Yaksa schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:01:
[...]
Verbieden is geen optie. Het is wettelijk geregeld dat burgers hun woning mogen verwarmen met een kachel. Daar zijn wel regels op van toepassing, hetzij landelijk, hetzij gemeentelijk.
Meer info op Informatiepunt Leefomgeving
Vanaf 2030 komen er mogelijk meer (strengere) regels waar een (hout)kachel aan moet voldoen.
Ze worden niet verboden.Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:09:
[...]Op basis waarvan worden nieuwe gasketels dan miv 1 januari verboden? Je zou zeggen diezelfde redenatie voor houtverbranding kan opgaan.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Op grond waarvan werden ze dan verboden
Het was onderdeel van het plan om Nederland in 2050 klimaatneutraal te hebben.Brent schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:16:
[...]Op grond waarvan werden ze dan verbodenDe grond maakt voor het terugkomen op dat besluit niet uit.
Dat is nu teruggedraaid. Maar met de nieuwe regering kunnen die plannen natuurlijk weer veranderen.
Ik heb dit filter in de WTW sinds begin november, en mijn indruk is dat dit vrij goed werkt. Er was 1 avond dat we nog een lichte rookgeur merkten, maar duidelijk zwakker dan 'gemiddeld'. Verder niets meer geroken. Dus ik ben redelijk positief tot zover; de moeite waard om ook eens te proberen als je niet dicht omringd bent met een woud van zware stokers.dixet schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:17:
Mijn buurman heeft in zijn mooie nieuwbouwwoning een open haard gebouwd, met de schoorsteen op een meter of 3 van de inlaat van m'n WTW![]()
En voor in de de zomer een pizzaoven in de tuin, aan dezelfde kant als de inlaat. Blij dat ik dit topic heb gevonden, ik had nog nooit aan een koolstoffilter gedacht.
Ik heb nu de afspraak met de buurman dat hij een berichtje stuurt als hij gaat stoken. Dan zet ik een half uurtje de WTW uit (dat is meestal genoeg, daarna is het heet genoeg en is er vrijwel geen rook meer). Dan moet hij daar wel aan denken én ik thuis zijn wanneer hij begint met stoken.
Voor mijn WTW zag ik deze voorbij komen: Orcon HRC 300 / 400 / 500 Ecomax / MaxComfort Koolstoffilter (F7 + Actief kool)
Zou dat werken? Lijkt mij wel heel weinig koolstof om geuren tegen te houden