Rookoverlast WTW

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02
Wij wonen de eerste winter in onze nieuwbouwwoning en hebben verschrikkelijk vaak rookoverlast van nabijgelegen stokers die door onze WTW naar binnen komt.

Eén van de omwonenden is gelukkig bereid te stoppen met stoken bij code rood en code oranje.
Dat heeft super veel geholpen.

Een ander helaas niet. En daar blijven we overlast van houden.

De overlast uit zich vaak tussen 8 uur 's avonds en gaat door tot dat wij naar bed gaan. We hebben twee kinderen en ik vind het gewoon triest en kan het niet als ouder verkroppen dat zij iedere avond in ongezonde rooklucht moeten slapen.

Het rare is dat alleen wij en een andere woning 2 huizen verderop er constant last van hebben. Onze buren niet!

Hoe kan dit? Kan dergelijke rooklucht blijven hangen tussen de daken van woningen?
En wat kunnen we er verder aan doen? Stoken is niet verboden. Maar zijn er casussen van Gemeenten die op basis van onrechtmatige overlast hierin iets kunnen betekenen of zijn er andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan je geen HEPA filter in je WTW plaatsen? Anders luchtreiniger(s) plaatsen in de kamers.
We leven hier helaas ook “onder de rook” van de buren die 24/7 stoken. Sinds we een luchtreiniger hebben staan in de slaapkamer ruiken we er een stuk minder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:46
Zelf geen ervaring mee maar ik begreep dat het enige wat echt helpt tegen rooklucht een actief koolfilter is.

Waar ik wel ervaring mee heb is een plasma / ion generator voor in de auto. Dat helpt in ieder geval tegen sigarettenrook-lucht. Misschien dat zoiets ook voor een WTW bestaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er zijn aanbieders die een ionisator voor wtw aanbieden. Bijvoorbeeld VFA-Solutions ASPRA S Induct of Brink Pure induct. Brink zou techniek van Freshlight gebruiken.

Lees deze reeks posts:
.Frank in "Goed gefilterde WTW installeren"

Misschien kan @.Frank nog iets vertellen over de ervaring.

-edit- ik zie nu dat je daar al gereageerd had!

Meer, ook over het effect:
Jeweetje in "Goed gefilterde WTW installeren"
Woudtwe in "Goed gefilterde WTW installeren"

Over Neotec XJ-3800A:
gumkop in "Luchtreiniging, maar welk apparaat?"

Uit eigen waarneming kan ik vertellen dat F7 filters geen geur voorkomen. Koolstoffilters zijn wel tegen geur, maar ik merk daar weinig van bij houtrook en diverse luchtfilterapparaten. Mijn Coway AP-1220B doet wel wat op een hoge stand na een periode.

Het is moeilijk te testen omdat houtrookgeur na verloop van tijd ook vanzelf verdwijnt.

Let op bij ionisatoren, als die ozon produceren is dat slecht. Ozon (O3) is giftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
mrmrmr schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 06:27:
Er zijn aanbieders die een ionisator voor wtw aanbieden. Bijvoorbeeld VFA-Solutions ASPRA S Induct of Brink Pure induct. Brink zou techniek van Freshlight gebruiken.

Lees deze reeks posts:
.Frank in "Goed gefilterde WTW installeren"

Misschien kan @.Frank nog iets vertellen over de ervaring.

Meer, ook over het effect:
Jeweetje in "Goed gefilterde WTW installeren"
Woudtwe in "Goed gefilterde WTW installeren"

Over Neotec XJ-3800A:
gumkop in "Luchtreiniging, maar welk apparaat?"

Uit eigen waarneming kan ik vertellen dat F7 filters geen geur voorkomen. Koolstoffilters zijn wel tegen geur, maar ik merk daar weinig van bij houtrook en diverse luchtfilterapparaten. Mijn Coway AP-1220B doet wel wat op een hoge stand na een periode.

Het is moeilijk te testen omdat houtrookgeur na verloop van tijd ook vanzelf verdwijnt.

Let op bij ionisatoren, als die ozon produceren is dat slecht. Ozon (O3) is giftig.
Bedankt! Interessant.

Een losse luchtreiniger kan een optie zijn bij de kinderen maar de wtw ventielen komen in 6 kamers uit.. ik kan moeilijk 6 units neerzetten. Dan is een brink wel interessanter op het wtw systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59
Heeft je huidige WTW (de mogelijkheid tot) filters? En worden deze regelmatig vervangen?

Het is suf om vieze lucht eerst het huis in te laten komen en dan weg te filteren.

Alternatief is om de WTW slim aan te sturen. Bijvoorbeeld door een aantal uur uit te schakelen.

Aanvullend zijn luchtreinigers prima. Wel 4x per jaar koolstoffilters wisselen en 1x per jaar HEPA filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier ook op veel avonden last van rookgeur in de woning. De luchtkwaliteit meten doe ik bewust niet want dan maak ik mij er wellicht nog drukker in. Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is de ventilatie zachter of uit zetten als er overlast is.

Helaas ken ik de bron(nen) van de geur niet maar hout stoken is een gevoelig onderwerp. Voor velen lijkt het wel een grondrecht te zijn en valt er niet te praten. Voor anderen is het een bron van overlast en geweldige ergernis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Admiral Freebee schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:15:
Hier ook op veel avonden last van rookgeur in de woning. De luchtkwaliteit meten doe ik bewust niet want dan maak ik mij er wellicht nog drukker in. Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is de ventilatie zachter of uit zetten als er overlast is.

Helaas ken ik de bron(nen) van de geur niet maar hout stoken is een gevoelig onderwerp. Voor velen lijkt het wel een grondrecht te zijn en valt er niet te praten. Voor anderen is het een bron van overlast en geweldige ergernis.
Zolang de NL overheid de belastingen op Gas (en Elektriciteit) blijft verhogen zullen mensen andere (lees: goedkopere) manieren gaan zoeken om een verwarmd en behaaglijk huis te kunnen creëren tegen een, voor hén, zo laag mogelijke kostprijs?

Ik weet niet of je het al gezien hebt maar de Netto prijs van 1 kubieke meter gas wordt momenteel voor 60% bepaalt door de energiebelasting welke de NL overheid er op heft (en voor elektriciteit is dat 'maar' 56% / kWh).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Rukapul schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:14:
Heeft je huidige WTW (de mogelijkheid tot) filters? En worden deze regelmatig vervangen?

Het is suf om vieze lucht eerst het huis in te laten komen en dan weg te filteren.

Alternatief is om de WTW slim aan te sturen. Bijvoorbeeld door een aantal uur uit te schakelen.

Aanvullend zijn luchtreinigers prima. Wel 4x per jaar koolstoffilters wisselen en 1x per jaar HEPA filter.
Er zou een brink tussen passen ( de flex buis voorkant is inlaat woning)
Het lijkt mij inderdaad ook suf om vieze lucht aan te zuigen om die vervolgens vrij lokaal te filteren.

Ik kan de wtw wel uit zetten. Handmatig of bijv. Via home assistant. Maar co2 waardes lopen dan ook snel op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE_7dqq5RUbvZ0ehrNnvRXY_U1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQoJ9BcJMMdbmiXVlJyXKGFy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Will_M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:23:
[...]

Zolang de NL overheid de belastingen op Gas (en Elektriciteit) blijft verhogen zullen mensen andere (lees: goedkopere) manieren gaan zoeken om een verwarmd en behaaglijk huis te kunnen creëren tegen een, voor hén, zo laag mogelijke kostprijs?

Ik weet niet of je het al gezien hebt maar de Netto prijs van 1 kubieke meter gas wordt momenteel voor 60% bepaalt door de energiebelasting welke de NL overheid er op heft (en voor elektriciteit is dat 56% / kWh).
Ik wilde geen discussie starten over de redenen waarom mensen hout stoken. Die zullen ongetwijfeld divers zijn. Economische noodzaak zal voor sommigen een reden zijn.

Ik wou eerder anekdotisch aantonen dat de TS best bekijkt wat hij zelf kan doen omdat het vaak een moeilijk onderwerp is. Als het stoken uit economische noodzaak is dan is het gesprek snel gedaan. Maar ook als er gestookt wordt voor gezelligheid lijkt er vaak niet veel winst gehaald te kunnen worden. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Will_M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:23:
[...]

Ik weet niet of je het al gezien hebt maar de Netto prijs van 1 kubieke meter gas wordt momenteel voor 60% bepaalt door de energiebelasting welke de NL overheid er op heft (en voor elektriciteit is dat 'maar' 56% / kWh).
Ik draag met alle plezier een paar honderd(en) euro per jaar bij met andere buren om een houtstoker over te laten gaan op gas als kosten het argument zijn :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Draakje5 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Ik draag met alle plezier een paar honderd(en) euro per jaar bij met andere buren om een houtstoker over te laten gaan op gas als kosten het argument zijn :-)
Gezien je Smiley: Dat idee had ik stiekem al wel dus ik denk dat je die paar honderd Euro/Jaar welke je er zelf al in zou willen gaan steken beter kunt besteden aan wat goede (koolstof) filters voor je eigen WTW én de jaarlijkse vervanging daarvan.

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59
Ik mis nog de mogelijkheden van de huidige WTW. Bestaan die dingen zonder filter mogelijkheid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Rukapul schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:51:
Ik mis nog de mogelijkheden van de huidige WTW. Bestaan die dingen zonder filter mogelijkheid :?
Ik heb er een fijnstof filter in zitten. Maar die filtert slechts 75% ppm2.5 oid. Beter kan niet. En een koolstoffilter voor de geur kan er ook niet standaard in.

Dus dan moet ik maar eens gaan orienteren of zo'n brink iets is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:51:
Doorgaans bevat een ventilatiesysteem type D twee filters. Een groffe filter op de afvoer om de ventilator te beschermen tegen stof en een fijnstoffilter op de aanvoer om een deel vervuiling op te vangen. Een fijnstoffilter doet helaas niets tegen de geur van houtrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:07
Er zijn gemeenten waar het wel verboden is, dus je zou bij jouw gemeente kunnen aangeven dat je hier in jouw wijk last van hebt. Als er meer mensen zijn, leidt dat misschien tot een verbod.
Verder ben ik wel benieuwd naar het verschil met je buren. Hebben zij een andere wtw? Andere instellingen? Of staat hun huis/invoer anders op de wind? Of is het bij hun hetzelfde maar zijn ze er minder gevoelig voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Toke_gt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:43:
Er zijn gemeenten waar het wel verboden is, dus je zou bij jouw gemeente kunnen aangeven dat je hier in jouw wijk last van hebt. Als er meer mensen zijn, leidt dat misschien tot een verbod.
Verder ben ik wel benieuwd naar het verschil met je buren. Hebben zij een andere wtw? Andere instellingen? Of staat hun huis/invoer anders op de wind? Of is het bij hun hetzelfde maar zijn ze er minder gevoelig voor?
Ik zal eens bij de gemeente informeren bedankt.

Ons huis met blauwe inlaat.
Buren ( geen last ) licht blauwe inlaat.
Andere buren ( ook last ) roze inlaat.
Vervent stoker ( rood ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OTuIpNoSc52951iHNVSywLrvKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9thZ06icHeXr9znhexEhbOm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:37

JaQ

heb je er al over nagedacht om de inlaat te verplaatsen?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
JaQ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:43:
heb je er al over nagedacht om de inlaat te verplaatsen?
Nee, ik vermoed dat dat nog meer kosten met zich meebrengt.

De inlaat zit onder mijn zonnepanelen. Dus zonnepanelen er af. Dak weer helemaal dicht maken.
WTW buis verlengen. Naar ander dakvlak gat boren.

Het is wel een optie, want aan de andere kant van het dak ruiken we wel minder (maar ook niet helemaal 0 hoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lijkt mij niet handig dat de inlaat ergens onder verstopt zit. Als er een walmpje rook onder het paneel waait krijg je dat gelijk naar binnen gezogen. Dan vind ik het niet raar dat je er last van hebt, het kan immers niet wegwaaien als het onder je panelen blijft hangen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-07 09:04
Draakje5 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:20:
[...] Maar zijn er casussen van Gemeenten die op basis van onrechtmatige overlast hierin iets kunnen betekenen of zijn er andere tips?
Om op deze vraag antwoord te geven: Volgens mij zijn er nu een aantal gemeenten die een houtstookverbod hebben als de stookwijzer op "oranje" of "rood" staat. Het blijft een beetje voor de bühne, ook bij veel wind kan men veel hinder ondervinden van houtstook; daarnaast is "verwaaien" niet "verdwijnen".

Zelf opgegroeid eind jaren '90/ jaren '00 naast buren die altijd hout stookte. Mijn vader is daar intensief mee bezig geweest. Het probleem is dat voor auto's/bedrijven/etc allerlei strenge uitstootregels gelden. Voor huizen/particulieren geldt er helemaal niks, en is "gezelligheid" blijkbaar leidend.

Grote misverstanden bestaan er over juiste en foute manier van stoken. Kachelboeren gaan prat op de "zwitserse methode", helaas blijft houtstook een gigantische bron van fijnstof. Onevenredig veel ten opzichte van andere bronnen.
En los van fijnstof, gaat voldoende andere zooi de leefomgeving in als roet en andere fossiele dampen. (VOS en PAKs)

In een land zo dichtbevolkt als Nederland, waar we al moeite hebben om de luchtkwaliteit op orde te krijgen, zouden dit soort feiten wat mij betreft simpel tot een permanent houtstookverbod moeten leiden.
En los daarvan: Hout is een dusdanig mooi materiaal waar we mooie dingen van kunnen maken; zonde om in de fik te zetten toch?

(https://www.rivm.nl/sites...0%28oktober%202023%29.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:54:
Lijkt mij niet handig dat de inlaat ergens onder verstopt zit. Als er een walmpje rook onder het paneel waait krijg je dat gelijk naar binnen gezogen. Dan vind ik het niet raar dat je er last van hebt, het kan immers niet wegwaaien als het onder je panelen blijft hangen.
Sja, de dichtstbijzijnde houtkachel is hier een honderdtal meter vandaan maar met een vrije inlaat heb ik ook gewoon onwijs veel geuroverlast binnen. Ook als je gewoon buiten staat overigens. Het is zeker niet zaligmakend. Mijn ervaring is als je het buiten op de begane grond aan de kant van de inlaat kan ruiken dan ruik je het ook binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Admiral Freebee schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Sja, de dichtstbijzijnde houtkachel is hier een honderdtal meter vandaan maar met een vrije inlaat heb ik ook gewoon onwijs veel geuroverlast binnen. Ook als je gewoon buiten staat overigens. Het is zeker niet zaligmakend. Mijn ervaring is als je het buiten op de begane grond aan de kant van de inlaat kan ruiken dan ruik je het ook binnen.
Het stomme is dus regelmatig ruiken we beneden niks buiten. Maar trekt de wtw dus alles de woning in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-07 22:26
Vond toevallig dit topic.

Ben nog altijd opzoek naar een oplossing (brink is misschien iets). Maar in de tussentijd gebruik ik home assistant en svenar wtw aansturing om in de winter savonds de wtw gewoon compleet uit te zetten. Deze gaat dan (edit: 17u uit en) 23u ofzo weer aan (dan zijn zelfs avondmensen een beetje naar bed aan het gaan).

Met een simpele knop zet ik het aan in het najaar als ik de eerste keer er last van krijg en laat hem weer permanent draaien in april ong.

Sindsdien ben ik ongeveer god voor mijn vrouw die er heel veel last van heeft gehad.

Co2 heb ik me een beetje zorgen over gemaakt. Maar in mijn ogen is de meuk die je anders binnenkreeg veel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Yongshi schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:43:
Vond toevallig dit topic.

Ben nog altijd opzoek naar een oplossing (brink is misschien iets). Maar in de tussentijd gebruik ik home assistant en svenar wtw aansturing om in de winter savonds de wtw gewoon compleet uit te zetten. Deze gaat dan (edit: 17u uit en) 23u ofzo weer aan (dan zijn zelfs avondmensen een beetje naar bed aan het gaan).

Met een simpele knop zet ik het aan in het najaar als ik de eerste keer er last van krijg en laat hem weer permanent draaien in april ong.

Sindsdien ben ik ongeveer god voor mijn vrouw die er heel veel last van heeft gehad.

Co2 heb ik me een beetje zorgen over gemaakt. Maar in mijn ogen is de meuk die je anders binnenkreeg veel erger.
Slim. Kan ik ook nog doen met de shelly die er tussen zit en HA.
Al slapen onze kinderen vanaf 7u met de deur dicht. En inderdaad CO2... dan moet de deur open. Slapen ze mogelijk niet.

En we hebben er ongeveer 50% van de tijd last van. Dus dan schakel ik de WTW ook weer uit de rest van de tijd als er niks aan de hand is.

De beste manier zou nog steeds zijn voor de stokers om een goed filter in de kachelpijp te zetten en rekening te houden met de codes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Tot nu toe zijn wij grotendeels van deze tijd in de woonkamer, dat klopt.

Denk dat als je de tijd tussen de 3 en 4 uur houd dat het wel ok is (bijv 7u slapen en 11u ventilatie weer aan)

Maar een co2 meter is dan betrouwbaarder ...
Misschien dat ik dat ook wel ga doen. Even kijken hoe snel het in mijn kamers oploopt met de deur dicht

[ Voor 18% gewijzigd door Yongshi op 20-06-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Yongshi schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:02:
Tot nu toe zijn wij grotendeels van deze tijd in de woonkamer, dat klopt.

Denk dat als je de tijd tussen de 3 en 4 uur houd dat het wel ok is (bijv 7u slapen en 11u ventilatie weer aan)

Maar een co2 meter is dan betrouwbaarder ...
Misschien dat ik dat ook wel ga doen. Even kijken hoe snel het in mijn kamers oploopt met de deur dicht
Ik heb de duco co2 sensoren ook in HA staan. Waardes lopen snel op als de wtw uit gaat. Ook met deur open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Draakje5 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:08:
[...]

Ik heb de duco co2 sensoren ook in HA staan. Waardes lopen snel op als de wtw uit gaat. Ook met deur open.
Dan ga ik dat ook ophangen. Denk met een notificatie in HA als een bepaalde grens wordt overschreden.

Bedankt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-07 13:28
Wij hadden ook last van ditzelfde probleem en hebben een filterbox laten maken die is aangesloten op de wtw unit. Deze filterbox bevat een F9 filter en een heel zooitje koolstofpatronen. Sinds het plaatsen van de filterbox drie jaar geleden nergens meer last van gehad. Opnieuw inregelen van de wtw was ook niet nodig. De filterbox die wij hebben hangen is vrij groot maar als ik mij niet vergis maakt dat bedrijf inmiddels ook kleinere kasten. Weet niet of ik hier de link mag plaatsen. Stuur anders maar een DM bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als je een buurman hebt die stookt als Stookalert rood/oranje is, kun je de handhaving van je gemeente inschakelen. Dat hebben mijn buurman en ik ook gedaan voor een notoire overlastgever in de straat. En die vent verbrandde meer dan alleen hout.
Na wat gesprekken is het een stuk minder geworden. Helaas niet helemaal voorbij want hij heeft overal schijt aan...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 11:51
aljd3k schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:07:
Wij hadden ook last van ditzelfde probleem en hebben een filterbox laten maken die is aangesloten op de wtw unit. Deze filterbox bevat een F9 filter en een heel zooitje koolstofpatronen. Sinds het plaatsen van de filterbox drie jaar geleden nergens meer last van gehad. Opnieuw inregelen van de wtw was ook niet nodig. De filterbox die wij hebben hangen is vrij groot maar als ik mij niet vergis maakt dat bedrijf inmiddels ook kleinere kasten. Weet niet of ik hier de link mag plaatsen. Stuur anders maar een DM bij interesse.
Naam/type van dit product zou mij wel interesseren.

Ik dacht dat rook filteren eigenlijk alleen goed werkt met ionisatie, maar deze is dus volledig passief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een goede oplossing: https://aerisluchtzuivering.nl/houtrook/

Bij ons wordt de lucht die aangezogen wordt eerst gefiltert door koolstof patronen. Vervolgens door een zakken filter en een Hepa filter. Dan komt het in de WTW en wordt het in huis verspreid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:00
Even gedacht vanaf de andere kant.. Er zijn ook filter oplossingen aan de houtkachel kant. Een soort van katalysator zou dan de meeste stank uit de rooklucht halen.

Zie: https://www.stokertje.nl/kachelpedia/katalysator

Als het om 2 buren gaat is dit misschien iets om te bespreken. Je gaf aan best ieder jaar iets te willen betalen, dit zou dan eenmalig zijn.

Geen idee hoe goed dit werkt maar misschien iets om over na te denken. Zelf hebben we sinds dit voorjaar onder de overkapping een houtkachel en heb er rekening mee gehouden dat we laten zoiets er tussen kunnen plaatsen als deze overlast gaf.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-07 13:28
Terpen Tijn schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Naam/type van dit product zou mij wel interesseren.

Ik dacht dat rook filteren eigenlijk alleen goed werkt met ionisatie, maar deze is dus volledig passief?
https://www.filterwebstor...ilterboxen--filterkasten/

Het is volledig passief ja. Zie ook https://meereco.nl/ventil...last-zoals-van-houtstook/. Wij hebben zelf de grootste kast hangen maar zie dat er inmiddels meerdere formaten te koop zijn. Het bedrijf was erg vriendelijk en behulpzaam en nam de tijd om met ons mee te denken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:45

Punkrocker

Mostly harmless

MrNOnamE schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:41:
Even gedacht vanaf de andere kant.. Er zijn ook filter oplossingen aan de houtkachel kant. Een soort van katalysator zou dan de meeste stank uit de rooklucht halen.

Zie: https://www.stokertje.nl/kachelpedia/katalysator

Als het om 2 buren gaat is dit misschien iets om te bespreken. Je gaf aan best ieder jaar iets te willen betalen, dit zou dan eenmalig zijn.

Geen idee hoe goed dit werkt maar misschien iets om over na te denken. Zelf hebben we sinds dit voorjaar onder de overkapping een houtkachel en heb er rekening mee gehouden dat we laten zoiets er tussen kunnen plaatsen als deze overlast gaf.
Alle houtkachels zouden verplicht een filter moeten hebben!

Het is toch van de zotten dat zij de lucht vervuilen maar wij kosten moeten maken om te filteren.

Ook in duurdere wijken zie je ze steeds meer. Daar geldt het kostenargument niet. Imho. Als je zo'n huis kan betalen kan je ook je energierekening betalen. Anders woon je boven je stand.

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 29-06-2025 17:21 . Reden: Typo ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 13:24
Nyarlathotep schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:00:
Als je een buurman hebt die stookt als Stookalert rood/oranje is, kun je de handhaving van je gemeente inschakelen. Dat hebben mijn buurman en ik ook gedaan voor een notoire overlastgever in de straat. En die vent verbrandde meer dan alleen hout.
Na wat gesprekken is het een stuk minder geworden. Helaas niet helemaal voorbij want hij heeft overal schijt aan...
Niet alle gemeentes werken mee.
Een jaar of wat geleden is een bewoner in Twente of was het de Achterhoek met rooklast aan de gang gegaan.
Eerst met de stoker proberen te praten, toen de gemeente aangesproken. Beide gaven niet thuis.
Toen is hij aan de slag gegaan met geautomatiseerd gegevens te verzamelen. Zoals windsnelheid, windrichting, datum en tijd, fijnstof en als het even kan het stookadvies.
Hiermee is hij naar de rechter gegaan en heeft gelijk gekregen. Helaas kan ik het krantenartikel n even niet vinden.
Ja het kost een hoop moeite en ik vind dat het beste is bij de bron aan te pakken.
En ja, de stoker mag stoken echter vergeet niet dat JIJ het recht hebt op schone lucht!. De stoker heeft NIET het recht om jouw lucht te vervuilen!
Meldt je overlast bij https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer.
Een ander artikel gevonden van een vergelijkbare case nu in Borssele: https://www.rtl.nl/nieuws...ok-overlast-fijnstofmeter

[ Voor 7% gewijzigd door miro010 op 20-07-2025 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 13:24
Punkrocker schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Alle houtkachels zouden verplicht een filter moeten hebben!

Het is toch van de zotten dat zij de lucht vervuilen maar wij kosten moeten maken om te filteren.

Ook in duurdere wijken zie je ze steeds meer. Daar geldt het kostenargument niet. Imho. Als je zo'n huis kan betalen kan je ook je energierekening betalen. Anders woon je boven je stand.
Sorry, even off topic :)
Mee eens. En ja er zijn veel mensen die boven hun stand leven en maandelijks uitkijken naar de ontvangstdatum van het salaris.Maar goed ieder zijn ding.
En ja, ik ben NIET jaloers, ben bewust kleiner gaan wonen en een "nieuwe" kleine benzine auto van 8 jaar oud voor de deur. _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1