Vraag isolatie dak.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan36
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-05 11:50
Goedenavond.
Ik wil me dak isoleren.
Maar nu hebben ze aan de buitenkant spinvliesfolie gemaakt. En deze zit met nietjes vast. Helaas komen deze nietjes door het dakbeschot heen. Is dit een probleem? Nietjes waren helaas te lang.
Kan ik nu nog wel isoleren zonder dat ik condens vorming krijg op de nietjes?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Heb je al in Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! gezocht of het daar al keer besproken is?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan36
Ik heb er wel gekeken. Maar kon het niet zo snel vinden. Vandaar ik hier een topic over geopend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
ja hoor dat kan prima. als de nieten in je isolatie zitten en die isolatie is dik genoeg en/of dampdicht afgewerkt dan komt er geen condens op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan36
Oké ook niet van buiten af wegens koudebrug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ik weet niet hoe je dat bedacht heeft maar het nietje is de koudebrug, vocht van binnen warm het warm is zal dan condenseren op dat nietje. vocht van buiten is net zo koud als dat nietje. Dat doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
Johan36 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:26:
Oké ook niet van buiten af wegens koudebrug
Nee, zit aan de koude kant van je dak, en zijn zo klein ook. Als je dik isoleert zit je condensatiepunt meer in je isolatie afhankelijk ook van het temperatuur verschil. Buitenkant is ook damp open dus dat verdampt ook wel weer als er iets zit. Door de binnenkant goed damp dicht te maken heb je iig geen (leef)vocht wat er in kan. Je kunt ze ook gewoon afslijpen eventueel wat uitsteekt? Denk dat je dak wel meer spijkers bevat van de latten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan36
Bedankt voor Julie antwoorden. Hoe kan ik wat mee. Welke isolatie raden jullie aan ? Pir platen of glaswol ?

[ Voor 36% gewijzigd door Johan36 op 04-03-2025 06:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
houtvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan36
Oké maar glaswol kan ook toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
Johan36 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:12:
Oké maar glaswol kan ook toch?
ja maar houtvezel.is in vrijwel elk opzicht beter. vooral groener en houdt warmte in de zomer ook buiten. en geloof me, dat wil je. verder is t ook dampregulerend en dempt het goed geluid.

#team-houtvezel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan36
Oké ja het is niet voor mezelf maar voor een vriend die met zijn dak bezig is. Ik zal het voorstellen maar dacht dat die glaswol ging gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Johan36 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:58:
Oké ja het is niet voor mezelf maar voor een vriend die met zijn dak bezig is. Ik zal het voorstellen maar dacht dat die glaswol ging gebruiken.
Het is nu aan jou om die vriend wijzer te maken en een beter keuze te laten maken. Succes, namens ons allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan36
Dankjewel. Hopelijk krijg ik hem zover om houtvezel te nemen. Hij is nu wel aan het twijfelen omdat dezelfde dikte houtvezel een iets lagere rd heeft ten opzichte van glaswol. Het verschil is maar 0.5 dus dat is nog te overzien.
Bedankt voor de hulp.

[ Voor 37% gewijzigd door Johan36 op 05-03-2025 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Johan36 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:43:
Dankjewel. Hopelijk krijg ik hem zover om houtvezel te nemen. Hij is nu wel aan het twijfelen omdat dezelfde dikte houtvezel een iets lagere rd heeft ten opzichte van glaswol. Het verschil is maar 0.5 dus dat is nog te overzien.
Bedankt voor de hulp.
Maar wel veel meer massa dus zomerwarmte blijft langer buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
Johan36 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:43:
Bedankt voor de hulp.
het klopt dat de isolatie waarde iets lager ligt. maar het voordeel.in de zomer is zo groot dat ik dat altijd zou aanraden. bij isolatie helpt de eerste stap ook meer dan de laatste, daarom is een Rc van bijv 5 of 5,5 halen niet zo heel veel verschil. je gaat het in ieder geval nooit merken. andersom wordt elke zomer warmer dan de vorige helaas en zullen we vooral moeten kijken naar warmte tegenhouden in die tiid. de afwegingen in isolatie/renovatie zijn echt aan t verschuiven.
Pagina: 1