Advies doorboren afvoer funderingsbalk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In onze schuur wil ik een wasbak gaan plaatsen. Een van de dingen die ik hiervoor moet organiseren is een afvoer - wel zo handig. Nu is er natuurlijk genoeg aanwezig qua leidingwerk voor het vuilwaterriool onder de hoofdwoning. Maar niet onder de schuur. De woning en schuur zijn gescheiden door een funderingsbalk zonder enige vorm van doorvoermogelijkheden.

Hieronder heb ik een foto vanuit het project tijdens de bouw - niet onze woning! - wat helpt om e.e.a. te visualiseren. Inmiddels zijn we een paar jaar verder dan deze foto en is het huis al afgebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FniTGT-H2pBchkOOcHrNA6KNmL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4NoODPv01DMLQNOnvRtXFlC.png?f=fotoalbum_large

Waar de rode cirkel is getekend zou ik een doorvoer willen maken om een aftakking van het vuilwaterriool in de kruipruimte van de schuur de krijgen. Onze woning heeft overigens niet de optie/leiding naar de achterzijde, er loopt dus geen afvoer waar de cirkel is getekend. Verder niet relevant denk ik.

So far, so good! Nu komen de vragen waarmee ik graag een beroep wil doen op jullie kennis :P ;
  • Is dit de beste aanpak of zien jullie andere/betere manieren?
  • Indien deze aanpak, hoe vermijd ik de wapening? Ik kan het midden van de balk uitmeten (dat vind ik online vaak als 'advies') maar is dat voldoende? Met name vanwege risico's zoals betonrot wat dan op termijn zou kunnen onstaan.
  • Wat adviseren jullie qua buis? De wasbak zal 40/50mm zijn, dat wil ik dan ook gaan doorvoeren (wel iets ruimer boren uiteraard). Water e.d. steek ik onder balk door.

[ Voor 3% gewijzigd door Razr op 28-02-2025 08:20 ]

Beste antwoord (via Razr op 28-02-2025 12:16)

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:55
Razr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:25:
[...]

[...]

Stel rechts is de schuur, dan zou ik kunnen proberen gelijk naar boven te boren i.p.v. eerst weer naar beneden. Dat wordt even goed meten met de vloerverwarming maar dat moet lukken. Heel erg bedankt voor deze informatie en suggestie :)
Precies, ribcassette is helemaal makkelijk. Je vloerverwarming vermijden uiteraard, en dan door de 5 tot 10cm beton boren tot je in je isolatie zit. Dan schuin door de isolatie tot je boven je afvoerleiding uitkomt. Als je van onderen een stuk isolatie uit haalt kun je makkelijker werken. Daarna piepschuim, ahum PIR isolatie, zo goed mogelijk op maat snijden en er weer indrukken, vastzetten met een bus PUR.

Goede kans dat die platen gewoon op elkaar aansluiten op de plekken waar de draagpunten zit.

Alle reacties

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:32
Badderbeest schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:39:
Waarom zou je door de funderingsbalk boren? Bovenop de funderingsbalken ligt je begane grond vloer. Dat zal een geïsoleerde kanaalplaatvloer of een geïsoleerde ribcassettevloer zijn.

In de hoogte van de isolatie kun je tussen het beton van de funderingsbalk en het beton van de vloer steken (beetje isolatie wegsteken)

De isolatie van de vloer is niet dragend, in de isolatie zitten op bepaalde plekken betonnen nokken waarmee de vloer afsteunt op de funderingsbalk, die moet je maar niet weghakken en dat hoeft ook niet, want tussen die nokken zit ruimte genoeg.
Precies zo heb ik het ook gedaan om van buiten mijn woning naar binnen te gaan. Onder de deur zit bij mij een houtenplaat (buitenkant woning) hoogte bepaald en door het piepschuim geboord, daarna een afvoer er door gestoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW5Q7_e9_W0WtNFMqPGde0n5o0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1UbMqaglU2citDpZ6h4eaeG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Fastclaimer op 28-02-2025 09:53 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
barbarbar schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:17:
Liggen je vloerdelen zeker weten direct op de fundering? Goeie kans dat er eerst met betonklinkers naar de juiste hoogte is gemetseld, en daarop je vloerdelen zijn geplaatst. Heb je een foto vanuit de kruipruimte waar het zou komen? Een 90mm buisje door een betonklinker boren is immers zo gedaan.

Of, als ze direct op de fundering liggen, zit er isolatie onder. Op veel plekken kun je zo door de isolatie heen. De plekken waar de beton en wapening zit waarop de prefab plaat rust, is maar beperkt.
Badderbeest schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:39:
Waarom zou je door de funderingsbalk boren? Bovenop de funderingsbalken ligt je begane grond vloer. Dat zal een geïsoleerde kanaalplaatvloer of een geïsoleerde ribcassettevloer zijn.

In de hoogte van de isolatie kun je tussen het beton van de funderingsbalk en het beton van de vloer steken (beetje isolatie wegsteken)

De isolatie van de vloer is niet dragend, in de isolatie zitten op bepaalde plekken betonnen nokken waarmee de vloer afsteunt op de funderingsbalk, die moet je maar niet weghakken en dat hoeft ook niet, want tussen die nokken zit ruimte genoeg.
Dit is hele nuttige informatie. Ik snap wat jullie zeggen en dat zou een hoop werk schelen (en de balk intact laten). Ik heb nog even in het archief gezocht;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hazvUlreT6zhPB-TMWyRTsV9bE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fa4OEk1g4GlxTjLLWkLmDiJn.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je ribcassettevloer. Eigenlijk is dit wat jullie bedoelen denk ik? Ik had geen idee dat deze slechts op nokken rust, ik dacht dat 't over de hele breedte op de balk dragend was. De dragende nokken zitten dan op de hoeken van de panelen? Dan zou ik inderdaad goed door het midden kunnen. Daar is achter te komen met wat prikken/testen met een staaf ijzer.

Het "enige" puntje is dan wel dat ik natuurlijk in de kanaalplaat van de schuur uitkom (en niet in de grond zoals bij @Fastclaimer . Dan hoop ik dat de panelen exact gelijk liggen met de platen van de schuur :P . En in verband met afschot is het misschien beter om dan gelijk naar boven te boren omdat ik anders een soort zwanenhals/sifon creer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WrqLHtlgZgAvyKHcTLfRJAgDKs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rokDh5tPZO79JhsIO3VBOEBw.png?f=user_large

Stel rechts is de schuur, dan zou ik kunnen proberen gelijk naar boven te boren i.p.v. eerst weer naar beneden. Dat wordt even goed meten met de vloerverwarming maar dat moet lukken. Heel erg bedankt voor deze informatie en suggestie :)
Pagina: 1