Advies doorboren afvoer funderingsbalk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In onze schuur wil ik een wasbak gaan plaatsen. Een van de dingen die ik hiervoor moet organiseren is een afvoer - wel zo handig. Nu is er natuurlijk genoeg aanwezig qua leidingwerk voor het vuilwaterriool onder de hoofdwoning. Maar niet onder de schuur. De woning en schuur zijn gescheiden door een funderingsbalk zonder enige vorm van doorvoermogelijkheden.

Hieronder heb ik een foto vanuit het project tijdens de bouw - niet onze woning! - wat helpt om e.e.a. te visualiseren. Inmiddels zijn we een paar jaar verder dan deze foto en is het huis al afgebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FniTGT-H2pBchkOOcHrNA6KNmL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4NoODPv01DMLQNOnvRtXFlC.png?f=fotoalbum_large

Waar de rode cirkel is getekend zou ik een doorvoer willen maken om een aftakking van het vuilwaterriool in de kruipruimte van de schuur de krijgen. Onze woning heeft overigens niet de optie/leiding naar de achterzijde, er loopt dus geen afvoer waar de cirkel is getekend. Verder niet relevant denk ik.

So far, so good! Nu komen de vragen waarmee ik graag een beroep wil doen op jullie kennis :P ;
  • Is dit de beste aanpak of zien jullie andere/betere manieren?
  • Indien deze aanpak, hoe vermijd ik de wapening? Ik kan het midden van de balk uitmeten (dat vind ik online vaak als 'advies') maar is dat voldoende? Met name vanwege risico's zoals betonrot wat dan op termijn zou kunnen onstaan.
  • Wat adviseren jullie qua buis? De wasbak zal 40/50mm zijn, dat wil ik dan ook gaan doorvoeren (wel iets ruimer boren uiteraard). Water e.d. steek ik onder balk door.

[ Voor 3% gewijzigd door Razr op 28-02-2025 08:20 ]

Beste antwoord (via Razr op 28-02-2025 12:16)

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
Razr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:25:
[...]

[...]

Stel rechts is de schuur, dan zou ik kunnen proberen gelijk naar boven te boren i.p.v. eerst weer naar beneden. Dat wordt even goed meten met de vloerverwarming maar dat moet lukken. Heel erg bedankt voor deze informatie en suggestie :)
Precies, ribcassette is helemaal makkelijk. Je vloerverwarming vermijden uiteraard, en dan door de 5 tot 10cm beton boren tot je in je isolatie zit. Dan schuin door de isolatie tot je boven je afvoerleiding uitkomt. Als je van onderen een stuk isolatie uit haalt kun je makkelijker werken. Daarna piepschuim, ahum PIR isolatie, zo goed mogelijk op maat snijden en er weer indrukken, vastzetten met een bus PUR.

Goede kans dat die platen gewoon op elkaar aansluiten op de plekken waar de draagpunten zit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
dit is nou iets wat ik nog nooit gedaan heb maar ik zou denken dat die hele balk vol wapening zit en ik zou mijn afvoertje dus door de muur erboven duwen. Maar dat zal wel lelijk worden in huis gok ik?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blamefull
  • Laatst online: 15:51
Als je echt zeker wil zijn vraag je in het gemeentearchief de wapeningstekeningen op en bepaal je daarvan of er wel of niet een geschikte plek is om een gat te boren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:45
Waarom laat je het niet door de aannemer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:45:
dit is nou iets wat ik nog nooit gedaan heb maar ik zou denken dat die hele balk vol wapening zit en ik zou mijn afvoertje dus door de muur erboven duwen. Maar dat zal wel lelijk worden in huis gok ik?
De vloer elementen liggen direct op deze balken. Dat wil ik eigen vermijden om daar (aan de kopse kant) schuin doorheen te gaan boren. Op de gestorte werkvloer ligt ook vloerverwarming. Thanks voor het meedenken i.i.g.
blamefull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:04:
Als je echt zeker wil zijn vraag je in het gemeentearchief de wapeningstekeningen op en bepaal je daarvan of er wel of niet een geschikte plek is om een gat te boren.
Het betreft hier wel een prefab-project. Ik vraag me af of de gemeente zulke gedetaileerde tekeningen heeft? Vanuit de projectontwikkelaar hebben we deze zelf niet verstrekt gekregen.
Technofreakz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:14:
Waarom laat je het niet door de aannemer doen?
Misschien had ik dat moeten vermelden maar de staat van het project zoals op de foto was 2023 :+ . Inmiddels is alles al meer dan een jaar afgebouwd en loop ik hier nu tegenaan. Los daarvan was dit nooit een optie op de wensenlijst trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Ik heb even gekeken naar een foto van onze bouw, waar deze in het werk zijn gestort maar die balken zitten behoorlijk vol met staal*, je zal dan echt goed moeten boren en een kleine diameter leiding. ;)

*Logischerwijs verschilt dit natuurlijk wel per aannemer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:48
Je kunt toch gewoon met een diamantboor door de fundering heen?

Kwestie van apparaat huren of een bedrijf inhuren die het voor je doet.

Standaard klusje in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Blommie01 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:39:
Je kunt toch gewoon met een diamantboor door de fundering heen?

Kwestie van apparaat huren of een bedrijf inhuren die het voor je doet.

Standaard klusje in de bouw.
Zeker! Het boren zelf komt wel goed. Maar dat betekent dan wel dat je mogelijk ook wapening gaat doorboren. Ik ben niet bang voor de impact op de draagkracht/constructie. Maar ik hoor wel verschillende meningen als het gaat over betonrot/corrosie op (lange?) termijn. Omdat de wapening dan een stukje "bloot" ligt of beschadigd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
Buitenom en aftakken waar de standleiding naar buiten komt geen optie?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Driek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:56:
Buitenom en aftakken waar de standleiding naar buiten komt geen optie?
Die optie heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk moet je dan nog ergens door de fundering heen om in de kruipruimte van de schuur te komen. Plus daarnaast moet ik dan ook straatwerk openbreken en geul graven. Vandaar dat ik dacht als ik toch een doorvoer moet boren, dan is het het meest simpel richting de kruipruimte van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
Razr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:02:
[...]

Die optie heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk moet je dan nog ergens door de fundering heen om in de kruipruimte van de schuur te komen. Plus daarnaast moet ik dan ook straatwerk openbreken en geul graven. Vandaar dat ik dacht als ik toch een doorvoer moet boren, dan is het het meest simpel richting de kruipruimte van de woning.
aha, ok, de ruimte ernaast is de schuur.
Hoe kom je daar in de kruimruimte?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Driek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:04:
[...]

aha, ok, de ruimte ernaast is de schuur.
Hoe kom je daar in de kruimruimte?
De schuur en de woning hebben beide een eigen kruipluik. Er is geen doorvoer/open verbinding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barbarbar
Liggen je vloerdelen zeker weten direct op de fundering? Goeie kans dat er eerst met betonklinkers naar de juiste hoogte is gemetseld, en daarop je vloerdelen zijn geplaatst. Heb je een foto vanuit de kruipruimte waar het zou komen? Een 90mm buisje door een betonklinker boren is immers zo gedaan.

Of, als ze direct op de fundering liggen, zit er isolatie onder. Op veel plekken kun je zo door de isolatie heen. De plekken waar de beton en wapening zit waarop de prefab plaat rust, is maar beperkt.

[ Voor 25% gewijzigd door barbarbar op 28-02-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:57
Razr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:49:
[...]

Zeker! Het boren zelf komt wel goed. Maar dat betekent dan wel dat je mogelijk ook wapening gaat doorboren. Ik ben niet bang voor de impact op de draagkracht/constructie. Maar ik hoor wel verschillende meningen als het gaat over betonrot/corrosie op (lange?) termijn. Omdat de wapening dan een stukje "bloot" ligt of beschadigd is.
Zincspray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Als je niet door de wapening wilt boren (verstandig), dan kan je altijd bij de constructeur navragen hoe je het beste kunt boren.
Die kunnen je dat binnen 5 minuten vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dratsabylgu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 17:12
Een stukje pijp lengte iets dikker dan beton waar het in moet nemen met een diameter waar de pijp die je wilt gebruiken doorheen kan
Een 20mm groter gat dan de pijp dik is boren (diamantboor)
Met een plaatje hout één kant van het gat afdichten
Dan een plaatje maken met een gat erin waar dat stukje pijp net (klem) door past
In dat plaatje maak je vlak boven het gat voor de pijp een klein extra gaatje omgeveer 10mm
Pijp aan het eind voorzien van schuimband zodat hij gecentreerd klem blijft zitten in het gat steken
Plaatje met extra gat over de pijp heen schuiven en goed centreren en vastzetten
Door kleine gat giet je dan Cebar, dat droogt zeer snel
Plaatjes verwijderen en je hebt een pijpdoorvoer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:58

Badderbeest

De enige echte

Waarom zou je door de funderingsbalk boren? Bovenop de funderingsbalken ligt je begane grond vloer. Dat zal een geïsoleerde kanaalplaatvloer of een geïsoleerde ribcassettevloer zijn.

In de hoogte van de isolatie kun je tussen het beton van de funderingsbalk en het beton van de vloer steken (beetje isolatie wegsteken)

De isolatie van de vloer is niet dragend, in de isolatie zitten op bepaalde plekken betonnen nokken waarmee de vloer afsteunt op de funderingsbalk, die moet je maar niet weghakken en dat hoeft ook niet, want tussen die nokken zit ruimte genoeg.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:57
Badderbeest schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:39:
Waarom zou je door de funderingsbalk boren? Bovenop de funderingsbalken ligt je begane grond vloer. Dat zal een geïsoleerde kanaalplaatvloer of een geïsoleerde ribcassettevloer zijn.

In de hoogte van de isolatie kun je tussen het beton van de funderingsbalk en het beton van de vloer steken (beetje isolatie wegsteken)

De isolatie van de vloer is niet dragend, in de isolatie zitten op bepaalde plekken betonnen nokken waarmee de vloer afsteunt op de funderingsbalk, die moet je maar niet weghakken en dat hoeft ook niet, want tussen die nokken zit ruimte genoeg.
Precies zo heb ik het ook gedaan om van buiten mijn woning naar binnen te gaan. Onder de deur zit bij mij een houtenplaat (buitenkant woning) hoogte bepaald en door het piepschuim geboord, daarna een afvoer er door gestoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW5Q7_e9_W0WtNFMqPGde0n5o0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1UbMqaglU2citDpZ6h4eaeG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Fastclaimer op 28-02-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Laatst online: 15:51
[...]

Het betreft hier wel een prefab-project. Ik vraag me af of de gemeente zulke gedetaileerde tekeningen heeft? Vanuit de projectontwikkelaar hebben we deze zelf niet verstrekt gekregen.

[...]

[/quote]
Als het goed is moeten alle bouwtekeningen bewaard worden. Dit om eventueel later als er problemen ontstaan te kunnen zien hoe er gebouwd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Als t alleen een wasbak is, gewoon onder de fundering door en daarna weer omhoog? In de kruipruimte een t stuk onderaan met schroefdop dat je m leeg kan halen als er troep in blijft hangen.

Hoef je ook geen sifon meer onder je wasbak te maken :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
barbarbar schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:17:
Liggen je vloerdelen zeker weten direct op de fundering? Goeie kans dat er eerst met betonklinkers naar de juiste hoogte is gemetseld, en daarop je vloerdelen zijn geplaatst. Heb je een foto vanuit de kruipruimte waar het zou komen? Een 90mm buisje door een betonklinker boren is immers zo gedaan.

Of, als ze direct op de fundering liggen, zit er isolatie onder. Op veel plekken kun je zo door de isolatie heen. De plekken waar de beton en wapening zit waarop de prefab plaat rust, is maar beperkt.
Badderbeest schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:39:

Dit is hele nuttige informatie. Ik snap wat jullie zeggen en dat zou een hoop werk schelen (en de balk intact laten). Ik heb nog even in het archief gezocht;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hazvUlreT6zhPB-TMWyRTsV9bE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fa4OEk1g4GlxTjLLWkLmDiJn.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je ribcassettevloer. Eigenlijk is dit wat jullie bedoelen denk ik? Ik had geen idee dat deze slechts op nokken rust, ik dacht dat 't over de hele breedte op de balk dragend was. De dragende nokken zitten dan op de hoeken van de panelen? Dan zou ik inderdaad goed door het midden kunnen. Daar is achter te komen met wat prikken/testen met een staaf ijzer.

Het "enige" puntje is dan wel dat ik natuurlijk in de kanaalplaat van de schuur uitkom (en niet in de grond zoals bij @Fastclaimer . Dan hoop ik dat de panelen exact gelijk liggen met de platen van de schuur :P . En in verband met afschot is het misschien beter om dan gelijk naar boven te boren omdat ik anders een soort zwanenhals/sifon creer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WrqLHtlgZgAvyKHcTLfRJAgDKs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rokDh5tPZO79JhsIO3VBOEBw.png?f=user_large

Stel rechts is de schuur, dan zou ik kunnen proberen gelijk naar boven te boren i.p.v. eerst weer naar beneden. Dat wordt even goed meten met de vloerverwarming maar dat moet lukken. Heel erg bedankt voor deze informatie en suggestie :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
[...]

[...]

Precies, ribcassette is helemaal makkelijk. Je vloerverwarming vermijden uiteraard, en dan door de 5 tot 10cm beton boren tot je in je isolatie zit. Dan schuin door de isolatie tot je boven je afvoerleiding uitkomt. Als je van onderen een stuk isolatie uit haalt kun je makkelijker werken. Daarna piepschuim, ahum PIR isolatie, zo goed mogelijk op maat snijden en er weer indrukken, vastzetten met een bus PUR.

Goede kans dat die platen gewoon op elkaar aansluiten op de plekken waar de draagpunten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
[...]

[...]

Dit is hele nuttige informatie. Ik snap wat jullie zeggen en dat zou een hoop werk schelen (en de balk intact laten). Ik heb nog even in het archief gezocht;

[Afbeelding]

Hier zie je ribcassettevloer. Eigenlijk is dit wat jullie bedoelen denk ik? Ik had geen idee dat deze slechts op nokken rust, ik dacht dat 't over de hele breedte op de balk dragend was. De dragende nokken zitten dan op de hoeken van de panelen? Dan zou ik inderdaad goed door het midden kunnen. Daar is achter te komen met wat prikken/testen met een staaf ijzer.

Het "enige" puntje is dan wel dat ik natuurlijk in de kanaalplaat van de schuur uitkom (en niet in de grond zoals bij @Fastclaimer . Dan hoop ik dat de panelen exact gelijk liggen met de platen van de schuur :P . En in verband met afschot is het misschien beter om dan gelijk naar boven te boren omdat ik anders een soort zwanenhals/sifon creer?

[Afbeelding]

De vloerverwarming zal geen probleem zijn. Die ligt op de ribcassettevloer in de afwerklaag. Je gaat juist aan de onderkant van de vloer door de isolatie heen.
Als je door een kanaalplaat gaat boren dan moet je proberen om midden op een kanaal uit te komen. Je hebt dan de beste kans om geen wapening tegen te komen. De wapening ligt bij een kanaalplaat in de gebieden tussen de kanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, dat is wat ik bedoel. Er zitten zeker nokken onder de ribben, vaak ook wel onder de spiegel. Ik zou vanuit de berging recht door de spiegel boren en dan haaks over de funderingsbalk heen. (niet eerst naar beneden en dan weer omhoog, want dat krijg je een sifon waar je niet of nauwelijks bij kunt) aan de woningzijde sluit je van bovenaf aan op het aanwezige riool.

wel even goed kijken dat je niet aansluit op het hemelwaterriool, maar op het vuilwaterriool.

succes!

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

barbarbar schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Vloerverwarming in de schuur?

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
questo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:49:
[...]

De vloerverwarming zal geen probleem zijn. Die ligt op de ribcassettevloer in de afwerklaag. Je gaat juist aan de onderkant van de vloer door de isolatie heen.
Als je door een kanaalplaat gaat boren dan moet je proberen om midden op een kanaal uit te komen. Je hebt dan de beste kans om geen wapening tegen te komen. De wapening ligt bij een kanaalplaat in de gebieden tussen de kanalen.
Dat snap ik, ik doelde op het boren door de dekvloer van de schuur om goed in de ribcassettevloer uit te komen. Normaliter zou ik strak in de hoek de afvoer doorboren maar mogelijk komt dat met deze oplossing niet lekker uit.
Badderbeest schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Er is inderdaad vloerverwarming :P . Het was relatief goedkoop om dit in de ruwbouw-fase mee te nemen incl. volwaardige isolatie wanden/dak. Qua capaciteit vd bodemwarmtepomp is de belasting nihil. De tuinkussens en mijn gereedschap zijn er blij mee.

Nogmaals dank allen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Badderbeest schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Kan wel, hebben wij wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:29
ik weet niet wat voor diameter je nodig bent, maar ik zou diagonaal vanuit de schuur de kruipruimte van je woning inboren: het makkelijkste (je boor kan gewoon op maaiveldnivau blijven), de kans dat je wapening van de funderingsbalk raakt is klein en als je wat raakt is het 'tijdelijke' wapening' die alleen gebruikt wordt voor het plaatsen van de balk, je boort immers door de druklaag heen (als die wapening bovenin er niet zou zitten zou je balk bij het hijsen/plaatsen knappen)
Ik neem aan dat je iets van 50mm nodig gaat zijn (voor een afvoer van een gootsteen oid): dat gaat makkelijk op die manier.
edit: ik lees net je startpost: ja dus een gootsteen....

[ Voor 4% gewijzigd door Sammy_tukker op 28-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Razr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Dat snap ik, ik doelde op het boren door de dekvloer van de schuur om goed in de ribcassettevloer uit te komen. Normaliter zou ik strak in de hoek de afvoer doorboren maar mogelijk komt dat met deze oplossing niet lekker uit.

[...]

Er is inderdaad vloerverwarming :P . Het was relatief goedkoop om dit in de ruwbouw-fase mee te nemen incl. volwaardige isolatie wanden/dak. Qua capaciteit vd bodemwarmtepomp is de belasting nihil. De tuinkussens en mijn gereedschap zijn er blij mee.

Nogmaals dank allen _/-\o_
Heb je dan ook een geïsoleerde kanaalplaatvloer voor je garage? De isolatie onder de kanaalplaatvloer is ook al gauw 10cm dik. Het is bij kanaalplaten alleen wel mogelijk dat de plaat over de volledige breedte op de fundering ligt als er een spiegeloplegging toegepast is. Als er oplegnokken zijn toegepast dan heb je net als bij de ribcassettevloer ruimte aan de onderkant van de platen om de leiding door te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 16:15
mijns inziens de makkelijkste oplossing:

neem contact op met een bedrijf dat dit dagelijks doet (diamant boren), teken een plekje af in je schuur waar je de leiding wil hebben in de buurt van je kruipruimte onder je huis en laat ze gewoon een schuin gat boren zodat je vanuit de schuur in de kruipruimte onder de woning uitkomt.

beton rot heeft/had vooral te maken met de toevoegingen die in het beton zaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:09
Schuin naar de kruipruimte laten boren, onder de juiste hoek boren kom je net onder de isolatie van de (begane) vloer uit recht boven de 110mm rioolbuis, je boort zo nooit door fundering balken, wél door de isolatie 'broodjes' of kant en klare isolatie vloerkanalen wat maar gebruikt is bij de woning.
Er is een kans dat je bij het boren door voorgespannen bewapening boort, raadpleeg daarom de bouwtekeningen van je huis.
Boor 75-80mm niet kleiner, dan heb je de ruimte om de rioolbuis aan te sluiten én voor elektra kabels naar de garage in de toekomst.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1