In onze schuur wil ik een wasbak gaan plaatsen. Een van de dingen die ik hiervoor moet organiseren is een afvoer - wel zo handig. Nu is er natuurlijk genoeg aanwezig qua leidingwerk voor het vuilwaterriool onder de hoofdwoning. Maar niet onder de schuur. De woning en schuur zijn gescheiden door een funderingsbalk zonder enige vorm van doorvoermogelijkheden.
Hieronder heb ik een foto vanuit het project tijdens de bouw - niet onze woning! - wat helpt om e.e.a. te visualiseren. Inmiddels zijn we een paar jaar verder dan deze foto en is het huis al afgebouwd.
/f/image/l4NoODPv01DMLQNOnvRtXFlC.png?f=fotoalbum_large)
Waar de rode cirkel is getekend zou ik een doorvoer willen maken om een aftakking van het vuilwaterriool in de kruipruimte van de schuur de krijgen. Onze woning heeft overigens niet de optie/leiding naar de achterzijde, er loopt dus geen afvoer waar de cirkel is getekend. Verder niet relevant denk ik.
So far, so good! Nu komen de vragen waarmee ik graag een beroep wil doen op jullie kennis
;
Hieronder heb ik een foto vanuit het project tijdens de bouw - niet onze woning! - wat helpt om e.e.a. te visualiseren. Inmiddels zijn we een paar jaar verder dan deze foto en is het huis al afgebouwd.
/f/image/l4NoODPv01DMLQNOnvRtXFlC.png?f=fotoalbum_large)
Waar de rode cirkel is getekend zou ik een doorvoer willen maken om een aftakking van het vuilwaterriool in de kruipruimte van de schuur de krijgen. Onze woning heeft overigens niet de optie/leiding naar de achterzijde, er loopt dus geen afvoer waar de cirkel is getekend. Verder niet relevant denk ik.
So far, so good! Nu komen de vragen waarmee ik graag een beroep wil doen op jullie kennis
- Is dit de beste aanpak of zien jullie andere/betere manieren?
- Indien deze aanpak, hoe vermijd ik de wapening? Ik kan het midden van de balk uitmeten (dat vind ik online vaak als 'advies') maar is dat voldoende? Met name vanwege risico's zoals betonrot wat dan op termijn zou kunnen onstaan.
- Wat adviseren jullie qua buis? De wasbak zal 40/50mm zijn, dat wil ik dan ook gaan doorvoeren (wel iets ruimer boren uiteraard). Water e.d. steek ik onder balk door.
[ Voor 3% gewijzigd door Razr op 28-02-2025 08:20 ]