Investeren in FE/Hybride warmtepomp of andere maatregelen

Pagina: 1
Acties:

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 22:09
Beste tweakers',

Ik heb via mijn werk nog t/m mei om 4000 euro bruto loon om te zetten in 4000 euro netto investering in ons huis voor verduurzaming.

Nu is onze huidige CV ketel (Daalderop combifort 32/80+) wel een keer aan vervanging toe. Ik zat allang te denken over een warmtepomp.

Onze woonkamer + keuken is vrij groot, 90m2, met veel ramen (HR++ van 14 jaar oud) en een paar kleine ramen met dubbel glas nog uit 1994. We hebben helaas geen vloerverwarming maar wel een grote convector put die ik heb geoptimaliseerd met ventilatoren + we hebben nog 2 grote verwarming aan de muur hangen.

Helaas is de ketel temperatuur niet in te stellen dus ik heb niet kunnen kijken of de aanvoer temperatuur omlaag kan. We gebruiken ongeveer 1200m3 gas per jaar maar dit is wel voor 5 personen warm water om te douchen, koken gaat elektrisch.

Voor FE ben ik een beetje huiverig maar hybride lijkt me ook niet weer efficiënt omdat ik dan zowel een nieuwe gas ketel als warmtepomp moet aanschaffen.

Als alternatief voor de CV ketel zou ik ook het oude dubbele glas kunnen vervangen door HR++ glas. Ik wil in ieder geval iets doen met de "2000"gratis subsidie. Ideeën zijn ook welkom.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:34
Voor een goed advies zal je wat meer info moeten geven. Een goed begin vind je hier

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler