Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 15:53
Mijn vraag

Ik gebruik nu Google Drive maar (om bekende redenen) overweeg hiervan te vertrekken en op zoek naar een alternatieve (europese) cloud opslag, maar ik behoud wel graag de zoekfunctionaliteit van Google Drive (dat wil zeggen zoeken binnen bestanden (bestandsinhoud).

Zijn er Europese cloud opslag (proton, kdrive, ...) aanbieders bekend die zoekfunctionaliteit aanbieden vergelijkbaar met Google z'n zoekfunctionaliteit, en dan met name de mogelijkheid om te zoeken op bestandsinhoud ?

Ik hoor het graag. En zo ja welke aanbieders dat zijn en welke bestandsformaten daarbij worden ondersteund (indien mogelijk).

Bedankt.

Beste antwoord (via pastafan op 03-03-2025 09:51)

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nextcloud met de elasicsearch plugin en de colabora code plugin

* op een synology of een unraid server als je zelf host
* of op bijvoorbeeld een hosted vm van europese origine met bigstorrage
(dan regelen die je data-opslagredundancy).

ik ken echt NULL betrouwbare eu-alternatieven die ook maar in de buurt komen van de 'bruikbaarheid', 'featureset' en 'gebruisvriendelijkheid' die google en MS hierin bieden... maar nextcloud heeft dan tenminste nog leuke features en goede zoekfuncties als je elastic eraan hangt.

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:47
Microsoft OneDrive?

En wat heb je zelf al gevonden/onderzocht?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 15:53
@Wylana Ik wil juist weg van Amerikaanse aanbieders...

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:47
En een eigen NAS?
Synology bijvoorbeeld icm Synology Drive.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:11
Zonder geremd door enige kennis over dit soort functionaliteit kan ik me voorstellen dat privacy-vriendelijke diensten dit niet hebben.

Uiteindelijk is het zoeken door je foto’s en bestanden gebaseerd op een algoritme ontwikkeld door zo’n bedrijf. Dat algoritme werkt alleen optimaal als zij ook door je data kunnen grasduinen.

De meeste diensten zoals Proton hebben geen toegang tot je data, dat maakt het juist zo krachtig. Je levert dan wel in op wat gemakken zoals je die kent van de grote aanbieders.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
nextcloud met de elasicsearch plugin en de colabora code plugin

* op een synology of een unraid server als je zelf host
* of op bijvoorbeeld een hosted vm van europese origine met bigstorrage
(dan regelen die je data-opslagredundancy).

ik ken echt NULL betrouwbare eu-alternatieven die ook maar in de buurt komen van de 'bruikbaarheid', 'featureset' en 'gebruisvriendelijkheid' die google en MS hierin bieden... maar nextcloud heeft dan tenminste nog leuke features en goede zoekfuncties als je elastic eraan hangt.
Pagina: 1