Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk98
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:57
Beste,

Wij zijn bezig om airco's op te hangen om ons huis te gaan verwarmen. Boven hebben wij een zeer lage warmtevraag. Dus daar zal het er met name om gaan om de slaapkamer en evt. werkkamer te koelen. 1 is onze slaapkamer op de plattegrond, 2 de werkkamer.

De installateur adviseert hem boven aan het trapgat te hangen. Op die manier kunnen volgens hem goed de beide kamers meegenomen worden om te verwarmen / koelen. De ruimte is relatief klein boven. Je leest verhalen van mensen bij wie het prima werkt. Maar je leest ook verhalen dat alles via het trapgat naar beneden gaat en je de kamers maar amper koeler krijgt. Dus ik weet niet wat voor onze situatie geldt.

De installateur is er echter van overtuigd dat dit zeker wel goed gaat werken. Ik weet niet meer wat waarheid is in onze specifieke situatie. Is het inderdaad een prima/handig idee om beide kamers te kunnen koelen / lichtelijk te verwarmen? Onze warmtevraag boven is nogmaals minimaal. Maar slapen / werken in de hitte vind ik wat minder fijn ;) De zon staat de hele dag op de werkkamer, kamer 2 dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulhoQ5e6YFhzoZocMMWlCmqaTg8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MsN6HhlbOLeHpMBQ5UzRlb8W.png?f=user_large

Ik zie door de bomen het bos even niet meer voor onze specifieke situatie. Of we hem nou boven de trap kunnen hangen of toch veilig voor 1 slaapkamer moeten gaan.. En de werkkamer dan maar even op moeten geven. Beneden aan de trap zit een kleine hal met de voordeur en een deur naar de woonkamer.

Alvast mijn dank!
Wouter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:04
(jarig!)
Die vraag/discussie komt geregeld langs:
Airco boven trapgat

Er moet er nog eentje zijn, maar kan ik zo gauw niet vinden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Probleem is vooral dat je snel tegen de muur van de badkamer gaat blazen.
Dus als je hem op deze locatie hangt, zorg dat je de airco slechts recht naar voren laat blazen, niet zwenkend, met redelijk hoge blaas snelheid.

Als je dit niet doet blijft wind in halletje / raak je veel kwijt via trappengat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk98
JukeboxBill schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:21:
Die vraag/discussie komt geregeld langs:
Airco boven trapgat

Er moet er nog eentje zijn, maar kan ik zo gauw niet vinden.
Dank!

Ik heb inderdaad (bijna) alle topics al afgestruind :) Waaronder deze. Maar ook daar lees ik verschillende ervaringen. Dus ik heb toch besloten om een topic te openen voor onze specifieke situatie. Omdat er ook overal aangegeven wordt dat het in elk huis toch net anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk98
99ruud99 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:38:
Probleem is vooral dat je snel tegen de muur van de badkamer gaat blazen.
Dus als je hem op deze locatie hangt, zorg dat je de airco slechts recht naar voren laat blazen, niet zwenkend, met redelijk hoge blaas snelheid.

Als je dit niet doet blijft wind in halletje / raak je veel kwijt via trappengat.
Juist en dan zal de werkkamer ongetwijfeld goed mee kunnen nemen. Maar hoe zit dat dan met de slaapkamer? Die zit natuurlijk net half om een hoekje heen. Krijg je daar goed de (koude) lucht als je die deur open zet en bijvoorbeeld de werkkamer en overige deuren dicht houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ga je iets van aanzuiging voorzien?

Hoe is de natuurlijke luchtstroom in je huis?

Als je ramen dicht zijn zal je slaapkamer (haast) niet afkoelen door de airco, te smalle hoek vrees ik.

Kan je hem niet aan het muurtje van badkamer hangen, of kan je trap dan niet meer open? (Welke kant opent die op, omhoog klimmen vanuit slaapkamers of vanuit badkamer muur).

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 26-02-2025 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:10
Interessante kwestie, wij hebben onlangs in hetzelfde schuitje gezeten. Drie installateurs langs laten komen, twee waren van mening om per kamer één binnenunit op te hangen, nummer drie adviseerde om één binnenunit op de overloop te hangen (op de tekening bovenin over de breedte).

Uiteindelijk gekozen voor één unit per kamer, dus twee binnenunits in totaal op één buitenunit. Dat had een aantal redenen:
  1. Ik geloof persoonlijk niet dat één unit op de overloop kamers kan koelen/verwarmen naar wens
  2. Met één unit per kamer kun je beide kamers op hun eigen temperatuur brengen. Met plannen voor gezinsuitbreiding in het achterhoofd kan dat prettig zijn.
  3. De installateur die de overloopoptie aanbood was ook degene waar wij de slechtste offerte van kregen (qua professionaliteit, een snel in elkaar gezet Word-documentje) en waar we het slechtste gevoel bij hadden.
We hebben dus nu per kamer één unit, die hangt aan weerszijden van de muur die de kamers scheidt. Condensafvoer gebeurt met pompje naar de zoldervloer waar nog ruimte was, en van daaruit richting de bovenkant van de tekening waar de achterzijde van de woning is.

Qua kosten zijn twee units uiteraard duurder dan één unit, maar het geeft meer controle over het klimaat boven vermoed ik. Ze hangen net drie weken, dus ik heb nog geen ervaring in de zomer maar ik geloof wel dat ik met deze opstelling het huis ook kan koelen door de deuren van de slaapkamer open te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3keluEgxz3wkTF2WwIwSVds8wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kA4d6t53oWf0A9BbXKOUKzgt.jpg?f=fotoalbum_large

• wouterk98
99ruud99 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:18:
Ga je iets van aanzuiging voorzien?

Hoe is de natuurlijke luchtstroom in je huis?

Als je ramen dicht zijn zal je slaapkamer (haast) niet afkoelen door de airco, te smalle hoek vrees ik.

Kan je hem niet aan het muurtje van badkamer hangen, of kan je trap dan niet meer open? (Welke kant opent die op, omhoog klimmen vanuit slaapkamers of vanuit badkamer muur).
Dat muurtje is te smal helaas..

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
Ik denk dat ikzelf voor een unit op de overloop zou gaan (eventueel een plafondunit) in combinatie met een markies bij de werkkamer. Als daar ruimte voor is. Een plafondventilator in de werkkamer scheelt soms ook al veel in comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk98
basfromasd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:53:
Ik denk dat ikzelf voor een unit op de overloop zou gaan (eventueel een plafondunit) in combinatie met een markies bij de werkkamer. Als daar ruimte voor is. Een plafondventilator in de werkkamer scheelt soms ook al veel in comfort.
wat is een markies? :? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:16
Een edelm.. eh sorry, een uitvouwbare zonwering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYuh_5Mn-D6o_SzkNNlqOkfptIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bv3vRvROvD8cMI8FmcaolsBF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterk98
basfromasd schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Een edelm.. eh sorry, een uitvouwbare zonwering.
[Afbeelding]
ahhh... ja ik was inderdaad van plan een screen te plaatsen in de werkkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Niet toevallig een hoekhuis/eindwoning zeker? Dat heb ik wel en daar heb ik 2 binnenunits met 1 buitenunit laten plaatsen. Wellicht zijn daar wel opties voor, want ik geloof ook niet dat je met deze hoeken / muren effectief gaat verwarmen of koelen. Vooral bij koelen zal er veel koele lucht de trap "afgaan" zoals je aangeeft. En om nu extra fans in de gang te gaan hangen lijkt mij ook onhandig.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:12

PB-powell

Mr. Laziness

@JukeboxBill dank voor de mention naar mijn topic ;)
Toevallig vorige week een offerte gekregen voor onze situatie, de airco komt tov mijn plaatje tegenover de muur te hangen die ik had bedacht. De installateur zei dat moderne airco's prima opzij kunnen blazen en zolang de deuren open staan de koelte ook boven blijft.
@wouterk98 in jou geval zou de airco met naar voren blazen dit ook prima moeten kunnen. Misschien dat je de boel niet op 19 graden krijgt, maar van (bij ons) 28 naar 22 was prima mogelijk. Dat is al goede winst wat ons betreft :)
Wij krijgen overigens dan wel een 5kW airco om zowel de 1e als 2e verdieping te bedienen met 1 binnen unit.

[ Voor 8% gewijzigd door PB-powell op 10-03-2025 16:58 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouterk98
PB-powell schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:56:
@JukeboxBill dank voor de mention naar mijn topic ;)
Toevallig vorige week een offerte gekregen voor onze situatie, de airco komt tov mijn plaatje tegenover de muur te hangen die ik had bedacht. De installateur zei dat moderne airco's prima opzij kunnen blazen en zolang de deuren open staan de koelte ook boven blijft.
@wouterk98 in jou geval zou de airco met naar voren blazen dit ook prima moeten kunnen. Misschien dat je de boel niet op 19 graden krijgt, maar van (bij ons) 28 naar 22 was prima mogelijk. Dat is al goede winst wat ons betreft :)
Wij krijgen overigens dan wel een 5kW airco om zowel de 1e als 2e verdieping te bedienen met 1 binnen unit.
heel fijn dat je nog even terugkomt op jullie situatie en hoe het nu uiteindelijk functioneert!

Het scheelt in ons geval dat wij bij de trap naar beneden de hal hebben en dan een deur. Dus niet 1 grote ruimte inclusief de hele onderstaande verdieping, alleen een hal. Dan zou het dus als het bij jullie al werkt, bij ons ook zeker moeten lukken zou ik dan denken. Dank voor je antwoord nogmaals!
Pagina: 1