Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:39

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Aan het eind van de zomer zijn wij van plan een airco te gaan plaatsen bij ons thuis, eerder is financieel niet handig en momenteel vragen de airco-boeren het volle pond want iedereen wil er nu opeens 1.
Mijn idee is hierbij om de binnen unit dan boven het trapgat op de 2e verdieping te hangen zodat deze naar beneden kan blazen om zo zowel de 1e als 2e verdieping van wat koeling te voorzien. Omdat ik de airco op de 2e wil is verwarmen ermee niet noodzakelijk dus mijn focus ligt voornamelijk op units die goed zijn in koelen en minder in verwarmen.
Om de boel te verduidelijken een plattegrond van onze verdiepingen (we wonen in een drive-in woning) en een foto van het trapgat zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFgS_Z25eASVSp_ng3X3IWTeLEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8wIAFU5hW11U6ZQQH3xyA7Yq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aHuo656SLAEH2IWkGsvlr1QYuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCD3hYecWXuSs5CIGn6JgK5h.jpg?f=fotoalbum_large
Op basis van het formaat van de woonkamer/keuken zouden we aan een 5kW unit genoeg moeten hebben. Om beide verdiepingen goed te koelen zal ik logischerwijs een krachtigere unit nodig hebben.
De gedachte achter deze opstelling is dat er op het dak recht boven de airco in mijn tekening plek is voor de buitenunit, de rest van het dak ligt voor met zonnepanelen. En leidingwerk over de buitenkant van het huis is geen optie. Onze ramen op beide verdiepingen lopen over de gehele breedte van het huis.

Zijn er hier tweakers met vergelijkbare opstellingen en werkt dit? Of gaat dit uberhaupt niet werken? De airco hoeft van mij niet het gehele huis op 19 graden gekoeld te krijgen, maar na 2 van zulke dagen is het in onze woonkamer al bijna 27 graden binnen :')

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Werkt dit? Nee, verre van optimaal. Dit werkt voor geen meter. De koude lucht valt naar beneden, kun je wellicht iets sturen qua richting maar de luchtstromen in een ruimte zijn lastig te sturen.

Ook bij vrienden van mij gezien: op de tussenverdieping, bovenaan de trap van beneden en onder de open zoldertrap. Koude lucht valt naar beneden, zo de trap af en warme lucht stijgt op zo naar de zolder. Kortom de kamers hebben er écht maar minimaal profijt van. Waardeloze opstelling.

Ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een airco op zolder boven de open trap. Deels om de thuiswerkkamer koel te houden, en als ie maar lang genoeg aan staat, maakt ie de slaapverdieping ook prettiger. Nee, niet koud, maar de plakkerigheid is eruit en een paar graadjes koeler. Koud hoeft het van mij niet te zijn en dit voldoet al voor het gezin voor een betere nachtrust.

dus nee, niet optimaal, maar het is prima zo. Was trouwens op advies van de installateur, met de mededeling dat meer geld uitgeven voor meer airco's altijd nog kon maar dit eerst eens was te proberen :)

Of dit in elk huis een vergelijkbaar effect heeft weet ik trouwens niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door Notehoutelade op 26-06-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
@sypie De slaapkamers op de 2e hebben ook niet per se het meeste profijt nodig, zeker achter niet omdat we daar rolluiken hebben die de zon redelijk tegenhouden.
Het voordeel van deze opstelling is, is dat de binnen en buiten unit zeer kort op elkaar zitten. Bijna elke andere opstelling zal een berg extra aanlegwerk (en kosten) met zich meebrengen.
Maar had nog niet nagedacht hoe goed/slecht dit de slaapkamers zou kunnen koelen.

@Notehoutelade dank voor je ervaring. Met een paar graden koeler zijn we al stuk geholpen :)

[ Voor 8% gewijzigd door PB-powell op 26-06-2024 21:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45
sypie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:49:
Werkt dit? Nee, verre van optimaal. Dit werkt voor geen meter. De koude lucht valt naar beneden, kun je wellicht iets sturen qua richting maar de luchtstromen in een ruimte zijn lastig te sturen.

Ook bij vrienden van mij gezien: op de tussenverdieping, bovenaan de trap van beneden en onder de open zoldertrap. Koude lucht valt naar beneden, zo de trap af en warme lucht stijgt op zo naar de zolder. Kortom de kamers hebben er écht maar minimaal profijt van. Waardeloze opstelling.

Ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was.
Zucht... gaan we weer.

Dit kan je niet zo makkelijk zeggen, aangezien het per situatie verschilt. Wij hebben op zolder ook boven het trappengat een airco gehangen, recht tegenover de 2 kamers die hij moet koelen (wasruimte en verdieping eronder neemt hij inderdaad ook wat mee, maar is minder belangrijk).
Dit is een unit waarbij 2 luchtstromen afzonderlijk gericht kunnen worden, en deze hebben we dan ook op de beide deuropeningen gericht.

Vandaag zijn we hem overdag vergeten aan te zetten, dus ik heb 'm pas om 19:00 op de powerstand aangezet aangezien onze oudste zoon op 1 van die kamers slaapt. Net even bij hem gekeken; In 2 uur tijd van 25,9 naar 22,3 graden, en dat met een 2,5kW unit. Als ik 'm halverwege de ochtend aan zet wordt het daar "gewoon" 20-21 graden met de temperaturen van vandaag.

Is het optimaal? Nee. Waardeloze opstelling? Absoluut niet. Het maakt het verschil tussen plakkerig en niet kunnen slapen of een heerlijke nachtrust. Bovendien is het overdag op mijn werkkamer / mancave ook heerlijk koel.

Er zullen zeker situaties zijn waar het niet of minder helpt, maar het zomaar afserveren gaat wat kort door de bocht.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
De moeilijkheid hierin zit erin dat alle lucht die naar beneden stroomt, ergens anders weer terug naar boven moet.
Dat wil niet goed via diezelfde opening, want daar forceer je lucht doorheen. Je kunt niet "meer lucht" in een kamer drukken, je moet lucht ruilen.
Het zou jammer zijn als je de lucht die je naar beneden drukt via een open deur of raam verliest naar buiten, wat boven tegelijkertijd weer van buiten wordt aangevuld.

Als je de airco ergens anders ophangt zal natuurlijke convectie wellicht wat oppakken, maar dat is niet ideaal.
En andersom is het verlies voor de koelprestaties van de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Ik heb airco op de slaapkamers, precies om de reden die in de eerste reactie wordt gesteld.

Je wilt koele lucht of in ieder geval ontvochtigen op de slaapkamers, dat gaat uiteraard wel, maar dit is helemaal niet efficiënt en kost meer dan dat het opbrengt.
Als het technisch echt niet mogelijk is, oké, dat houdt het op, maar als je een paar honderd euro wil besparen op deze manier, spaar dan nog even verder, een binnenunit voor een slaapkamer kost 300 euro, er komt uiteraard wat werk en koelleiding bij, maar in die ruimte een goed slaapklimaat is heel erg fijn kan ik je vertellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 23:12
Al heel vaak dit soort topics langs zien komen. Ja het is niet optimaal en erg gericht. Maar als je een goed geïsoleerd huis en je laat de airco lekker veel aan staan, dan helpt het echt wel.
Had hem in mijn vorige huis op de overloop. En in mijn nieuwe huis hangt die zelfs op de zolder naast het trapgat.
Hele huis is echt stuk minder vochtig koel genoeg om prima voor iedereen prima te slapen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
RobertV70 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:29:
Ik heb airco op de slaapkamers, precies om de reden die in de eerste reactie wordt gesteld.

Je wilt koele lucht of in ieder geval ontvochtigen op de slaapkamers, dat gaat uiteraard wel, maar dit is helemaal niet efficiënt en kost meer dan dat het opbrengt.
Als het technisch echt niet mogelijk is, oké, dat houdt het op, maar als je een paar honderd euro wil besparen op deze manier, spaar dan nog even verder, een binnenunit voor een slaapkamer kost 300 euro, er komt uiteraard wat werk en koelleiding bij, maar in die ruimte een goed slaapklimaat is heel erg fijn kan ik je vertellen.
De binnen unit op de slaapkamer(s) is het probleem niet, het gaat voornamelijk om de woonkamer qua leidingwerk. Dat moet binnendoor en het trapgat is de enige open plek momenteel tussen de twee verdiepingen.

Aanvulling: duidelijk dat ons idee niet de optimale opstelling is. We nemen alle opmerkingen in ieder geval mee in onze overwegingen. Het scheelt dat we toch nog moeten sparen en een maandje extra in de herfst/winter is dan het probleem ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door PB-powell op 26-06-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
PB-powell schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:33:
[...]

De binnen unit op de slaapkamer(s) is het probleem niet, het gaat voornamelijk om de woonkamer qua leidingwerk. Dat moet binnendoor en het trapgat is de enige open plek momenteel tussen de twee verdiepingen.

Aanvulling: duidelijk dat ons idee niet de optimale opstelling is. We nemen alle opmerkingen in ieder geval mee in onze overwegingen. Het scheelt dat we toch nog moeten sparen en een maandje extra in de herfst/winter is dan het probleem ook niet.
Ja, wat ik zeg, als het technisch onmogelijk is, dan is dat zo, daar kun je niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Waarom zou je je woonkamer willen koelen. We wonen niet in Spanje en je zet toch lekker de deuren open als je thuis bent (en zonnescherm uit).

Ik ben niet tegen airco's want koel mijn slaapkamer er ook mee. Maar de woonkamer niet want de deur staat gewoon lekker open. En met zonwering houd je de meeste warmte wel buiten. Los van dat ik het zonde van de energie vind, lijkt het mij ook niet gezond om continue van een warme tuin een koele woonkamer te lopen en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45
Hier werkt het perfect om een gehele woning mee af te koelen, dus het kan wel.. maar verschilt dus per situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
@RobertV70 Niets is onmogelijk, maar het oog wil ook wat :9
We gaan sowieso meerdere installateurs langs komen om te kijken wat die er van vinden.

@jongetje wij hebben (nog) geen zonnescherm en de deuren kunnen niet zomaar open vanwege onze katten die we binnen houden. Daarnaast hebben wij onze woonkamer op zuid-zuid-west liggen met een raampartij van 4,3m breed bij 1,5m hoog. Zoals gezegd, momenteel is het in onze woonkamer 26 graden. En tot slot heb ik meer dan genoeg zonnestroom die ik zelf opwek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

jongetje schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:38:
Waarom zou je je woonkamer willen koelen. We wonen niet in Spanje en je zet toch lekker de deuren open als je thuis bent (en zonnescherm uit).

Ik ben niet tegen airco's want koel mijn slaapkamer er ook mee. Maar de woonkamer niet want de deur staat gewoon lekker open. En met zonwering houd je de meeste warmte wel buiten. Los van dat ik het zonde van de energie vind, lijkt het mij ook niet gezond om continue van een warme tuin een koele woonkamer te lopen en weer terug.
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit een beetje een onzinreactie.

Wat goed dat het in jouw specifieke huis niet per se nodig is, maar dat is geen zinnige reactie op de vraag die gesteld wordt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
PB-powell schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:40:
@RobertV70 Niets is onmogelijk, maar het oog wil ook wat :9
We gaan sowieso meerdere installateurs langs komen om te kijken wat die er van vinden.
Ja zo is dat, iedere installateur heeft wel weer andere ideeën, wellicht kom je de juiste oplossing tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:36

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Dus omdat jij dit doet, moet iedereen dit maar doen?

Ik heb wel een airco in de woonkamer en ik zweer erbij.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

Wat :? Waar héb je het over :? :?

Waarom zou je je woonkamer willen koelen? Omdat het op een dag als vandaag hier bijvoorbeeld 27 graden is in mijn woonkamer, en sommige mensen (bijvoorbeeld ik) dat veel te warm vinden. Deur(en) openzetten moet je op zo'n dag ook zeker niet doen, want buiten was het nog veel warmer, dus dat is een dom idee.

Dat jij het niet nodig vindt en/of zonde van de energie vindt, moet je zelf weten. Maar voor de rest vind ik je reactie nogal kortzichtig en onzinnig.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:35
Om op de originele vraag terug te komen: hier werkt het ok. Op zolder hangt een 3,5kW unit, die eigenlijk over het trapgat heen blaast naar de kamer van dochterlief. Vandaag de hele dag aan laten staan op setpoint 22gr, waarbij de fan de hele tijd naar boven/beneden gaat.
Zolder van 24gr terug naar 22 graden, en slaapkamers bovenverdieping van 23,5 naar 22,5. Denk dat als ik setpoint lager instel, de bovenverdieping ook nog verder mee zakt.

In de woonkamer (2 verdiepingen lager dus) is de temperatuur wel gestegen (is ook niet mijn verwachting), maar de luchtvochtigheid daarentegen wel van 80% naar 60% (hoewel dit natuurlijk ook door de temperatuur stijging kan komen van 1 gr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Ja het werkt een heel stuk beter dan geen airco hebben.
Ik zeg altijd, sluit je ramen en deuren. En alle vermogen aan warmte van de airco wordt naar buiten afgevoerd.
Voel maar eens buiten hoe enorm veel warme lucht die buitenunit uitblaast. 80% daarvan is warmte uit je huis.

Dus ja die opstelling zal je huis tijdens hitte dagen stukken aangenamer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Dank voor de reacties nog. Ik heb een van de collega's op het werk gevraagd (had ik eerder kunnen doen) die installeren en monitoren koelsystemen van voedselproductiehuizen (waaronder slachterijen/vleesverwerkers). Die gaf ook aan dat deze opstelling wel kan werken maar dat de slaapkamers inderdaad niet optimaal gekoeld zullen worden. En ook leidingwerk binnendoor gaat niet mooi weggewerkt worden, dus we gaan voor dit idee. Met 5kW koelvermogen zouden we een heel eind moeten komen. Binnenkort dus maar eens offertes opvragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Welke slaapkamers. Er zijn 2 plattegronden gedeeld die beide een open ruimte laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:30:
Welke slaapkamers. Er zijn 2 plattegronden gedeeld die beide een open ruimte laten zien.
Die heb ik inderdaad niet getekend, een snelle paint bewerking levert deze indeling van de 2e verdieping op. Onze slaapkamer zal het minste profijt hebben van deze opstelling maar die ligt op het noorden en is sowieso altijd wat koeler. Die van onze zoon zal wel wat profijt hebben als we de lucht meer naar voren ipv naar beneden laten blazen.
Aanvulling: de 1e heeft naast de getekende muur van de keuken geen andere muren, wel het trapgat naar beneden wat recht boven het andere trapgat zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvwUHir61Pw45SC9vv0gC5mFzQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u8PLsRs9tRIo4O4NnSTcuMcH.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door PB-powell op 27-06-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Wat ventilatoren erbij kopen om koude lucht in de slaapkamers te blazen, doe ik paar uur voor slapen gaan.

Hier ook een 5kW unit op zolder. Niet boven 22 graden geweest in het huis de afgelopen twee dagen.

Maar het grootste effect is luchtvochtigheid, benauwd buiten, maar hier binnen niet met maar 50% Dat maakt het grootste verschil en dat merk je in het hele huis.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 28-06-2024 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
Hier ook even mijn ervaring hiermee.
Wij hebben een vrijstaande woning van 180 m2, 3 verdiepingen met een ruim trappenhuis dat de 3 verdiepingen verbindt.

Bovenin het trappenhuis hangt een 7 kw, die doet de 3 slaapkamers en de woonkamer beneden. Op de Ouderslaapkamer met open inloopkastkamer (35 m2) hebben we een extra 3,5 kw hangen voor die verdieping, aan de zuidzijde. We houden de deur naar de ouderslaapkamer dan dicht, zodat de 7 kw het trappenhuis voor de onderste twee verdiepingen koelt. De drie slaapkamers en de deur van de woonkamer beneden staan dan een hele dag open.

Werkt dit, ja het werkt, maar... het is zeker niet perfect. als het weer is zoals de afgelopen dagen, dan stel ik de temperatuur van de airco in op 18 graden, de woonkamer (75 m2) komt dan op 22 graden uit bij 29 gr buiten. Dit is in een A label woning uit 2004. Slaapkamers heb ik geen thermostaat hangen, maar voelt als vergelijkbaar.

Ik zet de airco dan om 9 uur 's ochtends aan en rond 23u gaat ie uit. Hij draait dan volgens Homeassistant (meter op het stopcontact) tussen de 400 en 600 W verbruik. Dat zou een 5 kW natuurlijk ook prima kunnen. Bij dit soort temperaturen is de DeltaT tussen de top van het trappenhuis en de woonkamer (4 K) dus nodig om het warmtetransport mogelijk te maken (met name door de deur heen naar de woonkamer, de warmte valt prima naar beneden in het trappenhuis die wordt goed koel, maar dan moet het de deur nog door). Bij oplopende buitentemperaturen later in de zomer zul je dus zien dat de DeltaT en daarmee de temperatuur in de woonkamer verder zal oplopen. Voor hier werkt het dus redelijk goed, maar als je een huis hebt met een slechtere isolatie, dan zou het toch wel eens kunnen tegenvallen.
Omdat ik de AC niet lager kan instellen dan 18 gr, zit hier dus een limiet. (MHI) Mogelijk kunnen andere systemen wel lager of op vermogen ingesteld worden. Dit zou ik meenemen in mijn afweging welke airco te kiezen.

Waarom dan toch deze setup bij ons? Het alternatief was geweest een AC in de woonkamer en een in de slaapkamer op het zuiden. Maar dan waren de slaapkamers op noorden en westen minder gekoeld. Daarnaast was het lastig om een goede plek te vinden (uit het zicht van de straatkant) voor de buitenunit van de zuiderslaapkamer.Met meer leidingwerk en hogere kosten tot gevolg. Voor de huidige setup was het eenvoudig, gat door de muur, buitenunit meteen op plat dak (beton), dus makkelijk te plaatsen en servicen, korte leiding.

Dus voor topkoeling en ontvochtiging werkt het, met waarschijnlijk hoger stroomverbruik. Ben je je bewust van de limitaties en is meerdere units praktisch en/of qua €€ niet haalbaar, dan kan het een alternatief zijn.

Hopelijk geeft deze post wat meer inzicht zodat je voor jezelf een keuze kan maken.
Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Icebear1079 op 28-06-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-09 11:13
Als je een 5kW unit laat plaatsen gaat dat echt wel koelen, helemaal als je de luchtstroom van de unit kan instellen (bijvoorbeeld up-down en left-right continu laat bewegen). Ik heb een 3,5kW op zolder hangen, in een slaapkamer met de airco naar de deur gericht. Deze koelt zowel mijn kantoorruimte die om 2 hoekjes buiten de slaapkamer zit, en ook redelijk de 1e verdieping en slaapkamers. Mijn set-up is niet bedoeld om de 1e verdieping te koelen, daar heb ik nog een andere airco hangen. Maar als het in mijn geval al werkt, dan moet het bij TS helemaal lukken.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11-09 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een vergelijkbare opstelling met in de nok een airco die zowel de zolder als de 1ste verdieping zou moeten koelen. Dat werkt matig.
De zolder wordt mooi koel maar het naar beneden blazen, ook als je hem naar beneden laat wijzen, dat werkt gewoon allemaal maar matigje. Sure, de koele lucht zakt wel wat enzo, maar het is gewoon niet genoeg.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
@Icebear1079 22 graden is al een heel stuk beter dan de 27 gister eind van de dag. Hangt jullie airco op de 2e en moet die dan 3 verdiepingen koelen? Want die van hoeft in principe maar 2 verdiepingen te koelen. De begane grond zal ongetwijfeld ook wat koeling mee krijgen uiteindelijk (principe van luchtstijging) maar die is sowieso altijd paar graden koeler dan 1e en 2e verdieping (scheelt al gauw 4-6 graden).

@Slappyjoez ik wil inderdaad kijken of ik er een kan vinden die ook wat opzij kan blazen, dan zou onze slaapkamer ook wat profijt moeten krijgen.

@bonzz.netninja wat voor indeling heb jij in je huis qua trapgat enzo dan? want ik verwacht dat het bij ons wel goed naar beneden valt de koude lucht omdat de airco recht het trapgat in kan blazen. Dat het dan bij ons in de keuken minder goed koelt snap ik ook vanwege het muurtje wat daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:36
Heb een paar weken geleden een airco in het trapgat van de eerste naar de tweede verdieping laten hangen. Een 3,5KW. Doel was om met name de zolder wat af te koelen in de zomer en alles wat er op de eerste bijgepakt kan worden.
Ik mag wel zeggen.. Werkt best goed. Tuurlijk je krijgt het niet noordpool koud op de eerste verdieping.De luchtvochtigheid gaat naar beneden (van ongeveer 66 naar 50). Temperatuur een graad of 2 naar beneden in 2 uur (26 naar 24). En er zakt ook nog wat naar de hal beneden.
De zolder koelt wel heel erg lekker af.
We slapen er in ieder geval heeeerlijk op :) geen enkele spijt van het laten hangen.
Hou rekening met meer vermogen = meer geluid die tip heb ik meegenomen en daarom een 3.5Kw laten hangen.
Succes het besluit en de airco. Je gaat er geen spijt van krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoStiglitz op 28-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-09 11:13
PB-powell schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:55:
@Icebear1079 22 graden is al een heel stuk beter dan de 27 gister eind van de dag. Hangt jullie airco op de 2e en moet die dan 3 verdiepingen koelen? Want die van hoeft in principe maar 2 verdiepingen te koelen. De begane grond zal ongetwijfeld ook wat koeling mee krijgen uiteindelijk (principe van luchtstijging) maar die is sowieso altijd paar graden koeler dan 1e en 2e verdieping (scheelt al gauw 4-6 graden).

@Slappyjoez ik wil inderdaad kijken of ik er een kan vinden die ook wat opzij kan blazen, dan zou onze slaapkamer ook wat profijt moeten krijgen.

@bonzz.netninja wat voor indeling heb jij in je huis qua trapgat enzo dan? want ik verwacht dat het bij ons wel goed naar beneden valt de koude lucht omdat de airco recht het trapgat in kan blazen. Dat het dan bij ons in de keuken minder goed koelt snap ik ook vanwege het muurtje wat daar staat.
Mitsubishi SRK single-split unit (wandmodel) 5,0 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUuQIld4wtfVNkIpC7bewrwby9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/14dyAcA15qZVzSQtBNfIVaPh.png?f=fotoalbum_large

Maar ik heb ook nog een Maxicool hangen die dit ook kan, vermoed dat vrijwel alle airco's deze functie hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Slappyjoez op 28-06-2024 11:15 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
Hey,

Ja, de AC hangt bij ons boven in de tweede verdieping. Maar dit is een open trappenhuis, zeg maar 2,5x2,5m. En er is maar 1 deur naar de ouderslaapkamer, die zit dicht. Dus de koude lucht wordt naar beneden geblazen en er is een klein houten gedeelte waar je kunt staan. Er is daar ook nog een deur van het CV-hok, maar die zit uiteraard ook dicht. Hij koelt dus alleen de begane grond en de 1ste, en nog een stukje trappenhuis, zoals gezegd, de kou valt echt wel naar beneden. Het bottelneck zit hem echt in dat het vervolgens de deuren door moet naar de ruimtes waar je het eigenlijk koel wilt hebben.

Eerlijk gezegd denk ik dat AC in jouw setup meer zal doen voor de benedenverdieping dan voor de 1ste. Maar als je hem horizontaal en dan afwisseld links/rechts laat blazen zou het misschien kunnen werken.

Bij goede isolatie en miss wat zonwering op de 1ste kom je er wel mee weg denk ik hoor. Het zal zeker effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
@Slappyjoez bij mijn vorige werkgever hing een LG airco van meerdere jaren oud, die kon niet zijwaarts blazen. Mogelijk dat de nieuwere modellen het wel standaard kunnen. Mitsubishi kregen wij ook aangeraden.

@Icebear1079 dank voor de ervaring, een zonnescherm staat ook nog op de to-do lijst voor dit huis. Hopelijk kunnen we die volgend voorjaar laten plaatsen.

Pagina: 1