Zondergas. Al maanden kennelijk geen incasso gedaan.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zit sinds 2022 bij zondergas 5 jaar vast, en met een correctietje hier en daar de afgelopen jaren ging dat eigenlijk altijd goed. Echter, medio vorig jaar ontving ik ineens een berichtje waarin stond dat mijn vaste contract naar een flexcontract was omgezet. Dat wilde ik niet, dus gebeld, was een foutje en zou hersteld worden. Alles weer in orde zou je zeggen. In de online omgeving kon ik ook weer zien dat ik een vast contract had, met ingangsdatum in 2022. Verder niet meer naar gekeken, maar dat had ik wel moeten doen........

Vanaf ~20 februari kreeg ik in mijn mail een factuur, met mijn normale maandbedrag, dus eigenlijk vond ik daar niks van. Bedacht me wel dat ik die volgens mij eerder nooit kreeg? Dag later nog een keer die factuur. Hm. Foutje in de versturing? Geen aandacht aan besteed. Weekend eroverheen, en maandag mail niet gecheckt. Dinsdag weer die factuur, en de maandag ervoor dus ook. Hm. Toch maar eens beter kijken. Wat blijkt? Sinds ~juni is er geen geld meer afgeschreven door Zondergas. De facturen blijken nu facturen te zijn van juni, juli, aug, etc. En allemaal eindigen ze met de standaard regel "dit bedrag zal omstreeks de 25ste van uw rekening worden afgeschreven". Ja ho eens.

Voor de duidelijkheid: ik betaal altijd met automatische incasso, en heb dus niet doorgehad dat dit bedrag niet maandelijks van mijn rekening afgeschreven werd, sinds juni.

Er is dus kennelijk niet betaald sinds "denk ik" juni (Ik zeg denk ik want toen ik overgegaan ben van Vast naar Flex en weer naar vast, hebben ze wat gegoocheld met terugboeken/afboeken van wat facturen. Dat moet ik dus nog even uitzoeken). Goed, ik bellen met de klantenservice, en naar goed gebruik een minuutje of 20 in de wacht. Mevrouw het verhaal uitgelegd, 'ik ga even voor u kijken' en weer een minuut of 10 in de wacht. 'Ja er is een en ander niet in orde, maar ik kan het ook niet helemaal zien, dus ik heb een ticket voor u aangemaakt'. Eh... 'Ja dan hebben ze 10 dagen om te reageren'. Eh.... Ho eens, morgen of overmorgen wordt er waarschijnlijk een keer of 8 een bedrag van 230 euro afgeschreven. Dat vind ik niet zo fijn, zou u dat ook niet vervelend vinden? 'Ja ik begrijp het, daarom heb ik een ticket aangemaakt'. Ja, en daarnaast vind ik het tamelijk vervelend dat jullie gewoon nieuwe facturen sturen, zonder begeleidende brief met de reden van deze problemen.

Daarnaast denk ik dat het betalen nu ook niet gaat lukken. Ik heb in mijn bankgegevens gekeken, er staat geen incasso aangekondigd voor de komende dagen. Wat ik vermoed dat het probleem zou kunnen zijn, is dat het recht op automatische incasso met het aanpassen en terugzetten van de contracten verloren is gegaan, waardoor Zondergas niet kan afschrijven.
edit: net opnieuw gecheckt, de eerste 3 facturen worden volgens mijn bank morgen geincasseerd. Rest zal de dagen erna dan wel volgen.

Naast de problemen met het contract en het niet afschrijven van de maandbedragen heeft Zondergas afgelopen jaar ook de online omgeving aangepast. Sinds het aanpassen van de contracten (of sinds de nieuwe online omgeving, dat ligt volgens mij op het zelfde moment) zie ik ook geen gasgebruik meer. 0m3. Dat maakt natuurlijk mijn maandbedrag wel wat aan de hoge kant.... ;) Overigens lees ik mijn gegevens ook uit via een andere partij, en die krijgen wel alle data.

Gelukkig zitten wij in de omstandigheden dat wij dit geld wel (en zo nodig ook in 1 keer) kunnen betalen. Moet ook uiteraard, we hebben de afgelopen maanden immers niets betaald. Maar het stoort me mateloos dat een bedrijf een serie fouten maakt, en dan gewoon zonder enige reactie dat recht gaat zetten op een manier die hen het beste uitkomt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-08 11:49
Bedankt voor het delen van deze administratieve rompeslomp bij dit bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-08 15:40
Gewoon betalen om gezeur te voorkomen en dan zo snel mogelijk overstappen naar een fatsoenlijke leverancier. Check wel even of je geen rare opzegboete hebt.

Gooi je ervaring op Google Reviews en Trustpilot, zodat anderen weten waar ze aan beginnen. Als je echt zin hebt om er werk van te maken, kun je ook nog een klacht droppen bij de Consumentenbond of ACM. Misschien dat ze dan ooit eens stoppen met dit soort gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Zojuist weer een factuur ontvangen, weer een maandje verder. Paar dagen nog, en dan zijn we weer bij. :? Net in mijn bankgegevens gekeken, en de eerste 3 incasso's staan nu voor morgen aangekondigd. Kennelijk kunnen ze het dus wel.

Gewoon betalen? Nee. Uit principe niet zomaar in een keer. Ik vind dit zo onfatsoenlijk. Ik wil voorstellen om de komende maanden steeds 2 facturen te betalen in plaats van 1. Maar in 1 keer 8? Nee, dat gaat me te ver. Ik ga zo weer eens even bellen.

Overstappen is overigens erg ongunstig volgens mij. Ik heb voor de oorlog in Oekraine mijn contract afgesloten, en daarmee best gunstige tarieven.

Edit: gebeld, zelfde mevrouw aan de lijn. 'Helaas nog geen terugkoppeling op de door mij aangemaakte ticket'. Ja, maar morgen wordt er 3x geld afgeschreven, dat vind ik niet zo fijn. 'Ik raad u aan dat terug te boeken'. Ok, zou u dat even bij de gegevens willen toevoegen. Verder zie ik sinds juni geen gasverbruik. 'Ok, ja ik zie het, ik ga even de app voor u proberen te resetten ... ... Nee, ik zie het nog steeds niet, ik zal dit toevoegen aan de ticket die ik voor u heb aangemaakt, heeft u verder nog vragen? Nee? Dan neem ik contact met u op zodra de ticket is opgepakt'.

Pfffff......
sorry voor dit hele verhaal zo, is ook een beetje voor mijzelf

[ Voor 34% gewijzigd door gysman11 op 26-02-2025 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 17:48

DataGhost

iPL dev

Als je je vaste lasten elke maand op een aparte rekening overmaakt waar je incasso's van gedaan worden merk je er verder ook helemaal niets van, dan weet je zeker dat je het geld gewoon nog hebt, was het saldo nu zo'n 8 niet-gedane incasso's hoger geweest en na het doen van de incasso's weer normaal. Dan had je het wellicht ook eerder gezien omdat het saldo van die rekening hoog bleef, en had je in juli/aug/sept al in de telefoon kunnen hangen.

Maar je zei dus dat je het gewoon kan betalen, dus ik zie echt het probleem niet. Nu moeilijk gaan doen heeft niet zoveel zin, als het normaal was afgeschreven had je dat geld niet uit kunnen geven, gelukkig heb je dat nu ook niet gedaan, dus netto is er geen verschil. Je bent het hoe dan ook verschuldigd, ook al is het niet op het juiste moment afgeschreven. Je kán een betalingsregeling voorstellen maar ook daar zie ik het nut niet echt van in, dan moet je de komende maanden alsnog in de gaten houden dat je dat geld niet uitgeeft en bij gaan houden of alles goed is gegaan, terwijl het nu allemaal ineens afgehandeld en gecontroleerd kan worden. Lijkt me minder moeite.

Naast klagen lijkt overstappen me de enige mogelijkheid om je onvrede te uiten, maar dat wil je niet. Dan houdt het een beetje op lijkt me. Verder zou ik er geen energie in steken. Het komt heel erg over alsof je ze gewoon uit principe wilt "straffen". Ik zou gewoon genieten van je tarieven zolang ze nog vast staan in plaats van het risico te lopen dat er door jouw dwarsliggen nog meer dingen misgaan in het systeem (waar je al niet van onder de indruk lijkt te zijn) waardoor wellicht je contract wordt beëindigd en het niet meer mogelijk is je tarieven te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-08 15:40
Hoeveel verbruik je dan wel niet als je met zeer lage tarieven nog op de 230 euro per maand komt?!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
gysman11 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:55:
Gewoon betalen? Nee. Uit principe niet zomaar in een keer. Ik vind dit zo onfatsoenlijk. Ik wil voorstellen om de komende maanden steeds 2 facturen te betalen in plaats van 1. Maar in 1 keer 8? Nee, dat gaat me te ver. Ik ga zo weer eens even bellen.

sorry voor dit hele verhaal zo, is ook een beetje voor mijzelf
Dit hele topic is voor jezelf...

Je hebt dus maanden lang niks betaald en hebt maandenlang over dat geld rente kunnen ontvangen. Nu willen ze het geld waar ze recht op hebben en ga je uit principe moeilijk doen?

Dat kost je alleen maar energie en tijd, heb je niks beters te doen? Gewoon over een week of twee even controleren of de afgeschreven bedragen corresponderen met het verbruik/de factuur en verder gaan met je leven.

Uit principe moeilijk gaan doen gaat je niks brengen en het maakt het bedrijf in kwestie ook echt niks uit. Die klantenservice mensen hebben je niks verkeerd gedaan, maar moeten wel steeds je gezeur aanhoren. En het bedrijf slaapt echt niet slechter omdat tweaker @gysman11 maar 2 facturen per maand wil betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-08 13:43
Wat @President zegt valt wel wat voor te zeggen. Ja, het is irritant en je kunt uit principe moeilijk doen erover, maar zolang je er geen (significant) fiscaal voordeel uit haalt zou ik er niet eens moeilijk over doen. Wikkel het asap af en stap over. De enige die er last van heeft ben je zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 26-02-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Ja nou nog gekker. Omdat ik het kan betalen is het allemaal prima? Ik vind het gewoon echt niet ok dat zonder enig bericht er met terugwerkende kracht 8 facturen worden afgeschreven. Dat ik dit op een andere rekening had moeten/kunnen zetten doet daar toch niks aan af? En dan ligt het bij mij 'omdat die mevrouw van de helpdesk mijn gezeur moet aanhoren?'

Beetje de omgekeerde wereld dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Er is dus kennelijk niet betaald sinds "denk ik" juni
Dit kun je toch zo even nakijken in je afschriften :?

En verder... tja, je hebt de gas afgenomen volgens afspraak, dus daar hoort ook betaling bij. Je kunt niet opeens zeggen dat ze 'te laat' zijn ofzo en dan maar opeens moeilijk doen over de betaling. Als het goed is heb je maandelijks 230 euro over gehouden, dus zou het nu ook geen problemen moeten zijn om in eens te betalen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
gysman11 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:48:
Ja nou nog gekker. Omdat ik het kan betalen is het allemaal prima? Ik vind het gewoon echt niet ok dat zonder enig bericht er met terugwerkende kracht 8 facturen worden afgeschreven. Dat ik dit op een andere rekening had moeten/kunnen zetten doet daar toch niks aan af? En dan ligt het bij mij 'omdat die mevrouw van de helpdesk mijn gezeur moet aanhoren?'

Je hebt toch elektra en/of gas afgenomen die maanden? Gewoon netjes betalen nu, ik snap het probleem niet.

Kennelijk is je eigen administratie net zo'n ramp als je niet doorhebt dat er al maanden geen incasso is gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online

Jij hebt niet aan je betaalplicht voldaan. Dan kan je de schuld geven aan het bedrijf dat de automatische incasso niet is gedaan, maar moet je ook de schuld op je nemen dat je je verplichtingen niet in de gaten hebt gehouden.

Wat is nu je hele doel van het moeilijk doen over het bedrag voldoen wat je ze schuldig bent? Is je eer gekrenkt? Wil je ze het betaald zetten? Wil je dat ze voor je deuren op de knieën gaan om hun verontschuldigingen aan te bieden? Wil je dat ze gaan smeken om netjes te betalen wat je de afgelopen maanden had moeten betalen?

Jij en het bedrijf hebben een fout gemaakt, hoe eerder dat is rechtgezet (door gewoon alles in 1x te betalen) hoe beter. Kan je dat niet dan snap ik dat je een betalingsregeling wil (waarbij ik je wel adviseer om je financiën beter in de gaten te houden), maar aangezien je dat gewoon kan is het een kwestie van niet moeilijk doen.

Maar goed, dat is mijn mening. Geen idee hoe lang je juridisch over deze betalingen mag doen, maar hoe moeilijker je het maakt hoe groter de kans dat het straks administratief weer mis gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-08 18:14
stin00 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Je hebt toch elektra en/of gas afgenomen die maanden? Gewoon netjes betalen nu, ik snap het probleem niet.

Kennelijk is je eigen administratie net zo'n ramp als je niet doorhebt dat er al maanden geen incasso is gedaan.
Dat er betaald moet worden voor wat er is afgenomen stelt TS volgens mij ook geheel niet ter discussie...

Je bent klant bij een leverancier die er blijkbaar een tijdje een rommeltje van heeft gemaakt en stuurt je ineens voor een compleet half jaar de rekeningen in korte tijd op zonder enig bericht. Dat vind ik persoonlijk wel wat meer dan 'niet netjes', vrij onbeschoft eigenlijk.

Een bedrijf die z'n klanten een beetje weet te waarderen zoekt contact op met zijn klanten en biedt daarin mogelijkheden tot betalingsregelingen etc... zelfs een klein beetje voordeel bieden zou ze sieren, niet verplicht maar wel zo klantvriendelijk. En daarbij maakt het echt geen snars uit of TS het nou wel of niet kan betalen, de fout ligt bij de leverancier, niet bij de klant.

En eerlijk gezegd vind ik het ook "niet netjes" dat jij met die 2e zin het bijna wil doen lijken alsof het aan TS ligt omdat je van mening bent dat de administratie van TS een rommeltje is? Sorry hoor, ik ben normaal vrij wars van het gebruik van de zogenaamde woke termen, maar dat is je reinste 'victim blaming'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Ik heb het hier mede gepost omdat ik in 2022 via Tweakers ook bij Zondergas terecht ben gekomen. En nu deel ik mijn ervaring.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-08 11:49

Principieel is het diefstal als je niet betaald voor de afgenomen diensten. Dat 8 maanden de incasso niet gewerkt heeft om wat voor reden dan ook, neemt niet weg dat jij wel 8 maanden lang die dienst gebruikt hebt.

Principieel moet je natuurlijk gewoon betalen. Je hebt een schuld van 8 maanden betaling achterstand. Hun staan volledig in hun recht om deze 8 maanden alsnog te incasseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:22
En per vandaag is er geen ZonderGas meer, ff kijken wat er mee gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wat is er aan de hand dan? Ik heb er niets over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mocht het goedkomen met je incasso's wees dan even alert op je recht op cashbacks. Meestal verlies je je recht op cashbacks als je een incasso mist (vdbron was daar bijv berucht om).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-08 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Met het faillissement graag in het algemeen verder in "Zondergas. Afhandeling failissement", dan kan het hier over de specifieke casus van @gysman11 blijven gaan

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 19-03-2025 14:43 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1