Frame zonnepanelen kraakt door temperatuursverschillen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-03 16:14
Hoi,

Een tijdje geleden lieten wij ons dak renoveren d.m.v. de plaatsing van een Sarkingdak.
Vooraleer dit werd uitgevoerd hadden wij reeds 42 zonnepanelen liggen. De installatie dateerde van 2011 geloof ik.
We spraken een installateur voor zonnepanelen aan om de panelen te verwijderen en te herplaatsen (hergebruik panelen was interessanter dan aankoop nieuwe panelen). De installateur stond er wel op om een nieuw frame te plaatsen. De zonnepanelen liggen in 3 rijen van 14 panelen, dus het frame meet ongeveer 6 rails van elk 11 meter. Elke rail bestaat uit meerdere stukken die aan elkaar geschroefd zijn.

Na plaatsing van het Sarkingdak, maar vooraleer het nieuwe frame geinstalleerd werd, ervaarden wij geen enkel probleem of geluid.

Het nieuwe frame (Van der Valk) werd dan geinstalleerd, maar de installateur moest een tweede afspraak maken om de panelen zelf te plaatsen. Zelfs zonder panelen op het frame ervaarden wij plots met enige regelmaat luide knallen van op het dak. Deze zijn vooral binnenshuis hoorbaar, maar de luidere ook buitenshuis. De knallen vonden vooral plaats wanneer er temperatuursverschillen waren: de zon kwam op of ging onder, plotse wind of regen, ... De knallen klinken ook redelijk 'metalig'. We hebben dus alle redenen om te vermoeden dat dit het frame zelf is.

We hoopten dat na de plaatsing van de panelen (en daarna na verloop van tijd) de installatie zich wat zou 'zetten' en het geluid zou stoppen. Dit is helaas niet het geval.

Mijn vragen zijn:
- Heeft er nog iemand zo'n ervaringen?
- Is dit gelinkt aan het Sarkingdak? (Ik weet dat deze constructie geen geluidsisolatie biedt, maar het zou toch niet luider mogen zijn dan de vorige dakconstructie gegeven dat de oude minerale wol ook nog aanwezig is.)
- Zijn er oplossigen voor het kraken van het frame? (Zonder natuurlijk de panelen en het frame gewoon weg te nemen.) We dachten zelf al aan het halveren van de rails om thermische expansie zo te beperken.

De installateur staat open voor een inspectie en eventueel het halveren van het frame, maar is zeer weerhoudend om meer als dat uit te voeren aangezien het dan voor hem een verliespost wordt. Het zou dan een rechtszaak worden waarbij een externe expert moet onderzoeken of dit aan de dakconstructie (en dus dakaannemer) ligt of aan de installatie van de zonnepanelen. We hebben weinig hoop voor een goede afloop van een dergelijk pad...

Alvast bedankt voor enige informatie of hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
er is meestal een maximale raillengte, om krimp en uitzetten op te vangen. Ik weet zo even niet wat die bij van der valk is maar dat zou je kunnen terugzoeken op de website van van der valk.

edit: https://www.valksolarsyst...uMTc0MDQ4NjcyNS4wLjAuMA..

dat is 30 meter.

[ Voor 38% gewijzigd door No Hands op 25-02-2025 13:33 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
No Hands schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:31:
er is meestal een maximale raillengte, om krimp en uitzetten op te vangen. Ik weet zo even niet wat die bij van der valk is maar dat zou je kunnen terugzoeken op de website van van der valk.

edit: https://www.valksolarsyst...uMTc0MDQ4NjcyNS4wLjAuMA..

dat is 30 meter.
Bedankt voor de reactie.
Het leek mij inderdaad ook onwaarschijnlijk dat een particuliere installatie de limieten van de fabrikant zou overschrijden.
De installateur heeft zelf nog nooit gehoord van een situatie als deze (zegt hij).

Ik vraag me af of het te maken heeft met de combinatie van het frame met de Sarkingdak opbouw.
De haken van het frame worden bevestigd aan de panlatten voor zover ik weet.
De panlatten zitten op de tengellatten.
De tengellatten zitten vast op de harde isolatieplaten.
De isolatieplaten worden met lange bouten vastgezet tot op de kepers.

Het verschil met een normale dakopbouw is dus dat de tengellatten niet rechtstreeks op de kepers / spanten bevestigd zijn.

Dat gezegd zijnde... Ik kan niet de enige zijn met zonnepanelen op een Sarkingdak :)

[ Voor 3% gewijzigd door eLeKicK op 25-02-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
eLeKicK schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Het leek mij inderdaad ook onwaarschijnlijk dat een particuliere installatie de limieten van de fabrikant zou overschrijden.
De installateur heeft zelf nog nooit gehoord van een situatie als deze (zegt hij).

Ik vraag me af of het te maken heeft met de combinatie van het frame met de Sarkingdak opbouw.
De haken van het frame worden bevestigd aan de panlatten voor zover ik weet.
De panlatten zitten op de tengellatten.
De tengellatten zitten vast op de harde isolatieplaten.
De isolatieplaten worden met lange bouten vastgezet tot op de kepers.

Het verschil met een normale dakopbouw is dus dat de tengellatten niet rechtstreeks op de kepers / spanten bevestigd zijn.

Dat gezegd zijnde... Ik kan niet de enige zijn met zonnepanelen op een Sarkingdak :)
Ik heb ook een sarkingdak gehad op mijn vorige woning (ik wist alleen nog niet dat het zo heette) zelf geplaats, zelf panelen erop geplaatst zoals jij beschrijft en nooit enig geluid, was pal op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
Bump voor aandacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:36
Ik zou zeggen laat de installateur er eens naar kijken en en inspectie doen van de constructie en vanuit daar werken aan een oplossing. Dat het een verliespost wordt, tja daar moet je samen met hem uit gaan komen. De installateur houd zich netjes aan de voorschriften van de fabrikant neem ik aan.Maar ook binnen de systemen zijn er meerdere keuzes te maken.
Je kan ook altijd een andere PV leggen een inspectie laten doen (kost wel wat). En kijken wat die er van vindt. Dan wel 1 met ervaring met je huidige merk onderconstructie uiteraard.

Je zou ook contact kunnen zoeken met de fabrikant of het voor komt en of er vanuit hun een mogelijke oplossing hebben.

Dat het aan je Sarkingdak ligt durf ik je niet te zeggen. Klinkt niet erg logisch, wel lees je verschillende redenen om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
HugoStiglitz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:49:
Ik zou zeggen laat de installateur er eens naar kijken en en inspectie doen van de constructie en vanuit daar werken aan een oplossing. Dat het een verliespost wordt, tja daar moet je samen met hem uit gaan komen. De installateur houd zich netjes aan de voorschriften van de fabrikant neem ik aan.Maar ook binnen de systemen zijn er meerdere keuzes te maken.
Je kan ook altijd een andere PV leggen een inspectie laten doen (kost wel wat). En kijken wat die er van vindt. Dan wel 1 met ervaring met je huidige merk onderconstructie uiteraard.

Je zou ook contact kunnen zoeken met de fabrikant of het voor komt en of er vanuit hun een mogelijke oplossing hebben.

Dat het aan je Sarkingdak ligt durf ik je niet te zeggen. Klinkt niet erg logisch, wel lees je verschillende redenen om het niet te doen.
Kan je me even verder verwijzen naar de redenen om het niet te doen aub?
Ik geloof dat ik enkel al eens gelezen heb dat mensen twijfelen aan de robuustheid van de installatie m.b.t. wind die er onder zou pakken en dergelijke.

Wat betreft veranderen van PV: Ik betwijfel dat dit een oplossing kan bieden. Het frame kraakte ook reeds wanneer er nog geen panelen op geinstalleerd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
eLeKicK schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Kan je me even verder verwijzen naar de redenen om het niet te doen aub?
Ik geloof dat ik enkel al eens gelezen heb dat mensen twijfelen aan de robuustheid van de installatie m.b.t. wind die er onder zou pakken en dergelijke.

Wat betreft veranderen van PV: Ik betwijfel dat dit een oplossing kan bieden. Het frame kraakte ook reeds wanneer er nog geen panelen op geinstalleerd waren.
Ik heb snel even gezocht op google en ben echt geen dak expert dus mij moet je er zeker niet op vast pinnen. Ik wist niet eens van een Sarking dak was totdat ik het ging opzoeken en vanuit daar weer verder op google ging.
Wat ik vluchtig heb gelezen is dat de schroeven die gebruikt worden te lang zouden zijn en dan niet goed vast komen te zitten. Maar ook allemaal niet helemaal duidelijk. Dus zoals gezegd pin me er niet op vast want ik heb er zeker geen verstand van.

Wat ik wel gezien heb bij Valk is dat er verschillende haken zijn door daken. Wellicht zit daar nog iets in? Heb je al contact gehad met Valk? Wellicht hebben ze van meerdere installateurs klachten gehad en een passende oplossing.

Zoals je het beschrijft lijkt het met geen goede situatie op deze manier in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
Ik had inderdaad contact met Van der Valk. Zij vertelden me "In het verleden hebben we een vergelijkbare situatie gehad. Maar daar bleek de oorzaak niet te zijn in ons montagemateriaal maar het dak."
Ik kan zelf natuurlijk niet uitsluiten dat het niet aan het dak zou liggen.

Wat betreft verschillende haken etc. Daar heb ik bij de herplaatsing ook een andere post over gemaakt. De installateur werkt altijd met dezelfde haak omdat 'ze die kennen'. Deze was alvast niet geschikt voor onze nieuwe pannen waardoor ze een hele hoop slijpwerk doorgevoerd hebben. Verder zie ik in de Van der Valk documentatie geen specifieke processen die gevolgd moeten worden voor Sarking daken of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
'ze die kennen'

de typische 'wat een boer niet kent dat eet ie niet' opmerking. Kansloze dooddoener.

Zoveel mogelijkheden in zonnepanelen installatiemateriaal, er is echt voor alles een oplossing te koop, maar nee. We gebruiken altijd dezelfde haak en het dak past zich maar aan aan onze wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:32
Ik zou zeggen de zaag erin, deel die 11 meter op in een aantal kortere stukken.
Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
eLeKicK schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:14:
Ik had inderdaad contact met Van der Valk. Zij vertelden me "In het verleden hebben we een vergelijkbare situatie gehad. Maar daar bleek de oorzaak niet te zijn in ons montagemateriaal maar het dak."
Ik kan zelf natuurlijk niet uitsluiten dat het niet aan het dak zou liggen.

Wat betreft verschillende haken etc. Daar heb ik bij de herplaatsing ook een andere post over gemaakt. De installateur werkt altijd met dezelfde haak omdat 'ze die kennen'. Deze was alvast niet geschikt voor onze nieuwe pannen waardoor ze een hele hoop slijpwerk doorgevoerd hebben. Verder zie ik in de Van der Valk documentatie geen specifieke processen die gevolgd moeten worden voor Sarking daken of dergelijke.
Je installateur heeft haken geslepen? Of de dakpannen? In ieder geval het paste niet helemaal goed. Zo bijzonder is een Sarking dak toch niet, isolatie aan de buitenkant aanbrengen en dan weer standaard pannen er op?
Ben wel benieuwd geworden naar het betreffende dak. Staat er ergens een foto?
Zitten daarom wellicht de haken niet helemaal goed of te strak en zetten ze iets uit bij warm worden met een knal tot gevolg? Het is allemaal speculeren hoor.
Ik zou de installateur de panelen er af laten halen de de gehele onderconstructie na laten kijken als je van het geknal af wil. Eventueel nog een andere partij mee laten kijken.

Het verhaal lijkt een beetje op dat haken niet bij het dak passen. Het argument omdat ze die kennen. Je moet wel de juiste spullen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Foto gevonden in het andere topic.
Ik was wat voorzichtig met de uitspraken want ken de situatie niet. Zie nu ook de uitgeslepen stukken. Eerlijk....Dit moet je niet accepteren man. Hier is iemand aan het werk geweest zonder verstand van aanleggen van een onderconstructie van het dak. Stukken uit de pan geslepen en random weer terug gelegd. Bij sommige echt giga stukken er uit.
Mijn advies na het zien van de foto... Zonnepanelen er af, onderconstructie er af. Kapotte dakpannen vervangen en een goede onderconstructie er oplaten zetten met de juiste materialen. Als je lekkage krijgt en je verzekeraar ziet dit... Succes!
Je kan altijd nog een andere partij om advies vragen. Er zijn genoeg bedrijven die je daar goed in kunnen adviseren. Wat je ook nog kan doen in het bij Valk neer leggen of de juiste haken gebruikt zijn en de foto van je dak sturen. Ben benieuwd naar hun reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
HugoStiglitz schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:41:
Foto gevonden in het andere topic.
Ik was wat voorzichtig met de uitspraken want ken de situatie niet. Zie nu ook de uitgeslepen stukken. Eerlijk....Dit moet je niet accepteren man. Hier is iemand aan het werk geweest zonder verstand van aanleggen van een onderconstructie van het dak. Stukken uit de pan geslepen en random weer terug gelegd. Bij sommige echt giga stukken er uit.
Mijn advies na het zien van de foto... Zonnepanelen er af, onderconstructie er af. Kapotte dakpannen vervangen en een goede onderconstructie er oplaten zetten met de juiste materialen. Als je lekkage krijgt en je verzekeraar ziet dit... Succes!
Je kan altijd nog een andere partij om advies vragen. Er zijn genoeg bedrijven die je daar goed in kunnen adviseren. Wat je ook nog kan doen in het bij Valk neer leggen of de juiste haken gebruikt zijn en de foto van je dak sturen. Ben benieuwd naar hun reactie.
Linkie naar ander topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
No Hands schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Linkie naar ander topic?
Dakpannen snijden voor plaatsing zonnepanelen

Heb je zelf ook in gereageerd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
O deze ja, toen vond ik aannemer al een prutser, dat wordt nu dus bevestigd.

Er zijn van die schroefhaken gebruikt. En die zijn dus foutief gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
No Hands schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:22:
[...]

O deze ja, toen vond ik aannemer al een prutser, dat wordt nu dus bevestigd.

Er zijn van die schroefhaken gebruikt. En die zijn dus foutief gebruikt.
Ik ben zelf een leek (dat is natuurlijk waar sommige aannemers op rekenen). Dus wat vragen om bij te leren:
- Met schroefhaak bedoel je een haak die je vast vijst? Zoals bv: "van der valk strong line roof hook". (Deze is volgens mij gebruikt op mijn dak.)
- Het alternatief is dan bv: "van der valk fixed slimline roof hook" waarbij de haak onder de lat schuift, correct?
- Zijn er nog andere methodes?
- Wat lijkt jou hier mogelijks verkeerd gedaan?

Als ik dit zonder voorkennis bekijk, dan lijkt vastschroeven me net robuuster. Van der valk documentatie zegt ook dat de slimline minder sterk is omdat hij niet vastgezet wordt met schroeven.

Wat ik wel zie in de documentatie van Van der Valk is dat de strong line in principe moet gebruikt worden rechtstreeks op de gordingen, terwijl de slim line gewoon over de panlatten schuift. De strongline is op mijn dak gewoon bevestigd op de tengellatten, niet de gordingen, vanwege Sarking dak opbouw.
Maar ik kan echt niet de enige zijn waarbij dit gebeurt. De aannemer doet niet anders als panelen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
eLeKicK schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:21:
[...]

Ik ben zelf een leek (dat is natuurlijk waar sommige aannemers op rekenen). Dus wat vragen om bij te leren:
- Met schroefhaak bedoel je een haak die je vast vijst? Zoals bv: "van der valk strong line roof hook". (Deze is volgens mij gebruikt op mijn dak.)
- Het alternatief is dan bv: "van der valk fixed slimline roof hook" waarbij de haak onder de lat schuift, correct?
- Zijn er nog andere methodes?
- Wat lijkt jou hier mogelijks verkeerd gedaan?

Als ik dit zonder voorkennis bekijk, dan lijkt vastschroeven me net robuuster. Van der valk documentatie zegt ook dat de slimline minder sterk is omdat hij niet vastgezet wordt met schroeven.

Wat ik wel zie in de documentatie van Van der Valk is dat de strong line in principe moet gebruikt worden rechtstreeks op de gordingen, terwijl de slim line gewoon over de panlatten schuift. De strongline is op mijn dak gewoon bevestigd op de tengellatten, niet de gordingen, vanwege Sarking dak opbouw.
Maar ik kan echt niet de enige zijn waarbij dit gebeurt. De aannemer doet niet anders als panelen installeren.
Schroefhaak bedoel ik inderdaad een haak die met vijzen wordt vastgezet. Dat vijzen kan niet in een sarkingdak, er ligt een pak isolatie. Dan gebruik je dus een haak die achter de panlatten en over de pan wordt vastgezet. Die zijn er in verschillende maten zodat je altijd iets hebt wat past bij de dikte van pan en lat.
als je toch per se die schroefhaak wil gebruiken dan kun je op de isolatie, onder de pannen een extra stuk hout plaatsen, wat je door de isolatie vastzet aan het dakbeschot/gording. Zo kun je de haak de juist positie en hoogte geven om niet al je pannen stuk te moeten gaan slijpen.
In Nederland wordt bijna altijd de slimline gebruikt die over de latten schuift. als er daken zijn, zoals in Duitsland vaak waar geen mogelijkheid is de haak onder de pannen te schuiven, dan is de schroefhaak dus handiger. Maar niet als er isolatie bovenop het dak is.
Dat de aannemer niet anders doet wil nog niet zeggen dat de aannemer het goed doet.
Heb je foto van de haak gemonteerd voor de panelen erop gingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
Helaas heb ik geen foto die echt toont hoe deze gemonteerd zijn, maar die kan ik wel nog bekomen.
Wel herinner ik me dat de oude haken, van het oude frame, eerder type 'slimline' waren (dus achter de latten te schuiven).

Ik kan me op dit moment nog niet inbeelden hoe dit net zou leiden tot het knallen van het frame. En vooral, waarom de andere haken dit dan niet zouden doen.
Moest dit zich nu enkel voordoen bij stevige wind, dan zou het me logischer lijken. Maar nu horen we het vooral bij geringe temperatuursverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 17:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

ASW1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:05:
Ik zou zeggen de zaag erin, deel die 11 meter op in een aantal kortere stukken.
Kan dat?
Ik denk eerder dat dit een expansieprobleem is. De haken en het frame zijn geïnstalleerd op een warme dag of juist een hele koude dag geplaatst. Hierdoor is het frame gefixeerd op een bepaalde temperatuur en kan het niet goed uitzetten & krimpen.

Een simpele oplossing is denk ik om bij een neutrale temperatuur van ongeveer 15 graden °C het geheel te fixeren zodat het frame ruimte heeft om te werken bij lage en hoge temperaturen maar wel stevig blijft en geen geluid geeft. Dus alle boutjes losdraaien zodat het frame net genoeg vast zit om aan het dak te blijven en dan vanuit het midden van het frame naar buiten weer vastzetten op aandraaimoment.

Ook de panelen geven het frame sterkte die zal je dus ook opnieuw vast moeten zetten.

Bij spoorwegen houden ze bijv. als neutrale temperatuur 25 °C aan van de rails, echter hiet wordt natuurlijk geen rekening gehouden met geluid maar meer met de sterkte van het staal dat steviger is als er minder interne krachten aanwezig zijn.

https://www.infrasite.nl/...moeten%20kunnen%20opnemen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1